نکات مهم برای افزایش سرعت رم کامپیوتر

آیا برای شما پیش آمده است کامپیوترتان هنگام اجرای یک برنامه هنگ کند؟ در این صورت احتمالاً علت بروز این مشکل، ظرفیت و یا سرعت رم می‌باشد. حتماً شما هم بارها نام رم را شنیده‌اید و می‌دانید که این قطعه در بسیاری از دستگاه‌ها مانند کامپیوتر به کار می‌رود. رم RAM یا همان حافظه دسترسی تصادفی مخفف عبارت Random-access memory است. رم کامپیوتر یک حافظه کوتاه مدت محسوب می‌شود که از آن برای ذخیره موقت داده‌ها استفاده خواهد شد. این قطعه کوچک روی عملکرد کامپیوتر شما تأثیر بسیار زیادی دارد.

این حافظه، موقتی است و با قطع برق و خاموش شدن کامپیوتر، تمامی اطلاعات آن از بین می‌رود و پاک می‌شود. یکی از نکات مهم در مورد رم، سرعت آن است. این قطعه باید سرعت بالایی داشته باشد. در حقیقت RAM اجازه خوانده و نوشته شدن داده‌ها و اطلاعات با سرعت بسیار بالا را برای کاربر فراهم می‌کند. فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه به بررسی عوامل تاثیرگذار در سرعت رم کامپیوتر می‌پردازد.

فهرست مقاله

  • ویژگی‌های تأثیرگذار روی سرعت رم
  • میزان ظرفیت رم
  • دسته‌بندی DDR 
  • فرکانس رم
  • تأخیر CAS 
  • تعداد کانال‌های حافظه
  • پخش کننده گرمایی
  • نتیجه‌گیری

ویژگی‌های تأثیرگذار روی سرعت رم

هنگامی که بحث در مورد سرعت رم می‌شود، باید بدانید که سرعت این قطعه به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای اینکه به خوبی درک کنید که سرعت رم چیست؟ باید به سرعت کلاک، تأخیر CAS و فرکانس رم توجه نمایید. در حالت کلی باید بدانید که ویژگی‌ها و عوامل موثر در سرعت رم می‌توانند کارایی و کیفیت این قطعه را تعیین کنند. در حالت کلی ویژگی‌های رم شامل مقدار و ظرفیت حافظه، فرکانس، پهنای باند حافظه، دسته‌بندی DDR، پشتیبانی از اورکلاک، CAS Latency، پخش کننده گرمایی، پشتیبانی از RGB می‌شود. در ادامه به بررسی کوتاه هر کدام از این موارد می‌پردازیم. 

پیشنهاد مطالعه: معرفی 7 نوع ram کامپیوتر براساس عملکرد

عوامل موثر در سرعت رم

میزان ظرفیت رم

هنگامی که کاربران برای خرید رم کامپیوتر اقدام می‌کنند، ابتدا به ظرفیت آن توجه خواهند کرد. در واقع از مهم‌ترین معیارهای انتخاب این قطعه، میزان و مقدار حافظه آن است. برای اینکه کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما عملکردی روان و راحت داشته باشد، شما باید رمی با حداقل ۸ گیگابایت ظرفیت تهیه نمایید. اگر شما کاربران گرامی با دستگاه خود به اجرای برنامه‌‌های سنگینی می‌پردازید، باید ظرفیت بیشتری را برای رم خود در نظر بگیرید. در این شرایط رم ۱۶ گیگ و یا ۳۲ گیگ برای شما مناسب خواهد بود. 

دسته‌بندی DDR 

وقتی برای انتخاب و خرید رم از بروزکالا اقدام می‌کنید، با اصطلاح DDR که مخفف عبارت Double Data Rate Classification است، مواجه خواهید شد. رم‌ها در نسل‌های مختلفی DDR تولید می‌شوند. نکته مهم این است که سرعت انتقال داده‌ها و اطلاعات در نسل‌های جدیدتر DDR بیشتر خواهد بود و مصرف انرژی نسبت به نسل‌‌های قبلی کمتر است. به عنوان مثال در انواع رم ddr رم DDR 5 سرعت انتقال بیشتری از نسل قبلی خود یعنی رم DDR 4 دارد.

فرکانس رم

فرکانس رم حداکثر دستورهایی است که در هر ثانیه می‌تواند آن را مدیریت و پردازش کند. این یعنی فرکانس رم دستورهایی را می‌دهد که در هر ثانیه توسط رم اجرا می‌شوند. جالب است بدانید که بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فرکانس و سرعت یکسان هستند در صورتی که این‌گونه نیست اما می‌توان گفت که فرکانس بالای این قطعه می‌‌تواند سرعت آن را نیز تضمین کند. موضوعی که باید به آن دقت کنید، این است که فرکانس رم یکی از عوامل مهم در مورد سرعت رم محسوب می‌شود. هر چه تعداد دستوراتی که رم در هر ثانیه اجرا می‌کند بیشتر باشد، میزان اطلاعاتی که پردازش می‌شوند نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه سرعت بالاتر خواهد رفت. این‌گونه است که رم با ظرفیت بالا و سرعت زیاد باعث عملکرد روان سیستم می‌شود. به این موضوع نیز دقت کنید که فرکانس رم با DDR نسل جدیدتر نیز رابطه مستقیمی دارد.

پیشنهاد مطالعه: بررسی انواع اسلات روی مادربرد و رم

تأخیر CAS 

تأخیر یا CAS Latency که به آن CL نیز می‌گویند، زمان تأخیر رم برای دریافت دستور و پس از آن صدور آن را به کاربر نشان خواهد داد. اعداد مربوط به تایمینگ یا همان زمان تأخیر نشان می‌دهند که چند سیکل کلاک زمان سپری می‌شود تا رم به دستورات پاسخ دهد. این فاکتور بر اساس تعداد دفعات بر نانو ثانیه ns اندازه‌گیری می‌شود. اعدادی که در مشخصات رم مورد نظر شما برای مقدار تأخیر ذکر می‌شود، نشان خواهد داد که برای کامل شدن عملیات خواندن چند بار سیکل کلاک لازم است.

عوامل مهم در مورد سرعت رم

تعداد کانال‌های حافظه

کانال‌های حافظه مسیرهایی هستند که میان RAM و پردازنده قرار دارند و موجب جابجایی اطلاعات بین این دو قطعه یعنی رم و CPU می‌شوند. غالباً مادربردها دارای دو یا چهار کانال حافظه هستند و همین موضوع باعث بالا رفتن سرعت عملکرد کامپیوتر خواهد شد. در حقیقت این موضوع به تعداد ماژول‌‌های رم مربوط می‌شود. یعنی تفاوت تک یا دو کاناله در تعداد ماژول رم است.

تصور کنید که یک رم ۸ گیگابایتی تک کاناله دارای یک ماژول رم است اما ۸ گیگابایتی دو کاناله، دو ماژول رم ۴ گیگابایتی دارد. در این حالت دو اسلات رم نیاز دارید. به خاطر بسپارید که رم‌های دو کاناله پهنای باند بیشتری دارند و باعث سرعت عملکرد بالاتر سیستم خواهد شد. نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که رم‌هایی با تعداد کانال بیشتر به دلیل ماژول‌های بیشتر، باعث افزایش پهنای باند خواهند شد.

پیشنهاد مطالعه: روش های ارتقا سی پی یو کامپیوتر

پخش کننده گرمایی

از آنجا که رم‌های نسل جدید دارای ظرفیت و سرعت بالایی هستند، گرمای زیادی تولید می‌کنند و به همین منظور برای آنها پخش کننده گرمایی یا هیت سینک در محفظه آلومینیومی در نظر گرفته شده است. در حقیقت همین هیت سینک باعث پایین آوردن دمای رم خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که از بروزکالا خواندید، متوجه شدید که عوامل تاثیرگذار در سرعت رم کامپیوتر به جز فرکانس بسیار هستند. تمامی این موارد را با هم مرور کردیم. متوجه شدید که نسل رم که با اعداد جلوی DDR نشان داده می‌شود و همین نسل است که یکی از عوامل و نکات مهم برای افزایش سرعت رم کامپیوتر محسوب می‌شود. هر چه نسل رم جدیدتر باشد، سرعت آن بیشتر است. تعداد کانال‌های رم نیز یکی از عوامل مهم بر سرعت این قطعه محسوب می‌شود. فراموش نکنید که کاربران عادی هنگام تهیه رم باید به ظرفیت، نسل، فرکانس و نوع پیکربندی توجه نمایند اما برای کاربران حرفه‌ای مانند گیمرها سرعت این قطعه بسیار مهم است. در حقیقت کاربران حرفه‌ای باید به نرخ تأخیر رم، وجود هیت سینک و قابلیت اورکلاک توجه کنند.

شما دوستان گرامی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید. کارشناسان مجموعه بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما هستند. این فروشگاه ارائه‌دهنده انواع قطعات کامپیوتر و جانبی است. با خرید از این فروشگاه از مزایای بی‌نظیر بروزکالا بهره‌مند خواهید شد. 

سوالات متداول

1. آیا در سیستم گیمینگ، توجه به فرکانس رم مهم است؟

در سیستم گیمینگ فرکانس بالا به معنی بهتر اجرا شدن بازی نیست بلکه گیمر به ظرفیت رم بیشتری احتیاج دارد. به همین منظور شما باید هنگام خرید سیستم گیمینگ به کارت گرافیک، پردازنده و ظرفیت رم توجه بیشتری داشته باشید.

2. برای داشتن یک سیستم پرسرعت به رم با چه فرکانسی نیاز دارم؟

برای داشتن یک سیستم سریع بهتر است یک رم با فرکانس بیشتر از ۲۴۰۰ مگاهرتز تهیه نمایید. در حقیقت فرکانس رم یکی از عوامل موثر در سرعت رم محسوب می‌شود. به این موضوع توجه کنید که هر چقدر سرعت رم بیشتر باشد، سرعت سیستم شما بالاتر خواهد بود.