بررسی مشخصات انواع پردازنده های رایزن

AMD یک شرکت تولید لوازم الکترونیکی معتبر است که قطعات و محصولات مختلفی را تولید می کند. یکی از محصولات پرطرفدار این شرکت، انواع پردازنده های رایزن (Ryzen) هستند که از ۴ تا ۶۴ هسته در دسترسند. پردازنده های رایزن به دلیل عملکرد عالی خود، محبوبیت ویژه ای در بین گیمرها دارند. این پردازنده ها به محض عرضه به خاطر کیفیت عالی و سایر ویژگی های بی رقیبی که داشتند طرفداران بی شماری در سرتاسر جهان پیدا کردند. اگر شما هم مایلید که بیشتر درباره این پردازنده ها بدانید در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع پردازنده های رایزن بپردازیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

  • بررسی مشخصات پردازنده رایزن
  • تعداد هسته و ترد
  • سرعت کلاک و اورکلاک
  • حافظه پنهان
  • حروف انتهای پردازنده
  • سوکت
  • نتیجه گیری

بررسی مشخصات پردازنده رایزن

پردازنده های رایزن ویژگی های منحصر به فردی دارند که این ویژگی ها باعث شده اند این پردازنده های قدرتمند و باکیفیت در دنیای تکنولوژی ماندگار و پرطرفدار باشند. انواع سی پی یو رایزن وجود دارد که از جنبه های مختلفی با هم یک سری تفاوت های جزئی دارند. برخی از ویژگی هایی که هنگام مقایسه این پردازنده ها با هم باید در نظر بگیرید شامل این مواردند:

بررسی انواع پردازنده های رایزن

تعداد هسته و ترد

یکی از اصلی ترین مزیت هایی که پردازنده های رایزن ارائه می دهند، تعداد هسته ها و رشته یا ترد (Thread) آن ها است. به طور کلی هر چه هسته های CPU بیشتر باشد، CPU وظایف بیشتری را می تواند به طور همزمان انجام دهد. طبیعتا این می تواند عملکرد کلی سیستم را بهبود بخشد. بازی های امروزه به نحوی طراحی شده اند که به استفاده از چندین هسته نیاز دارند؛ بنابراین در حال حاضر تعداد هسته ها برای بازی، از چند سال پیش مهم تر است. علاوه بر این، در سال های اخیر، چند نخی یا چند ریسمانی (Multithreading) نیز به یک موضوع مهم تبدیل شده است و به یک هسته واحد CPU اجازه می دهد تا در صورت نیاز دو کار را همزمان انجام دهد. به همین خاطر به طور موثری قابلیت چند وظیفه‌ای CPU را دو برابر می کند. امروزه، تمامی پردازنده های جدید گیمینگ از جمله AMD و Intel دارای ویژگی Multithreading هستند.

اما سوال اصلی این است که واقعا به چند هسته و رشته نیاز دارید؟ خب جواب به این سوال کمی دشوار است زیرا نمی توان عدد یکسانی را در نظر گرفت و هر کسی بسته به هدفش از استفاده از سیستم، به تعداد هسته و رشته متفاوتی نیاز دارد. به علاوه نیازهای سخت افزاری و بهینه سازی نرم افزار از یک بازی به بازی دیگر متفاوت است. البته همه اتفاق نظر دارند که یک CPU 6 هسته ای در حال حاضر گزینه ایده آلی برای گیمینگ در سال 2024 است. با این حال پردازنده های چهار هسته ای همچنان عملکرد رضایت بخش و قابل قبولی دارند به خصوص اگر بودجه کمی دارید. البته با نیاز روزافزون به تعداد هسته ها و رشته ها، در آینده یک CPU چهار هسته ای نمی تواند تمام نیازها را برطرف کند و بازی های جدید برای اجرای بهتر به هسته های بیشتر نیاز دارند.

بررسی انواع پردازنده ryzen

سرعت کلاک و اورکلاک

مسئله مهم دیگری که هنگام خرید پردازنده ryzen و مقایسه انواع آن باید در نظر بگیرید سرعت کلاک یا سرعت ساعت است. سرعت کلاک CPU معمولا بر حسب گیگاهرتز بیان می شود و نشان می دهد که یک هسته می تواند چند عملیات را در یک ثانیه انجام دهد. به همین خاطر است که این عدد هر چه بالاتر باشد بهتر است. البته سرعت کلاک بالاتر، دردسرهای خاص خودش را دارد و به این معنی است که CPU گرمای بیشتری تولید می کند. وقتی صحبت از گیمینگ به میان می آید، سرعت کلاک و عملکرد تک هسته ای از اهمیت بیشتری نسبت به تعداد هسته/ رشته ها برخوردارند. به همین خاطر است که CPUهای اینتل (تفاوت اینتل و رایزن؟) معمولا از این نظر نسبت به پردازنده‌های AMD برتری دارند. 

حال بیایید به مسئله اورکلاک بپردازیم که شامل افزایش سرعت کلاک پردازنده ها فراتر از تنظیمات استاندارد و دریافت عملکرد اضافی از آن طی این فرآیند است. در حالی که فقط آن دسته از CPUهای Intel Core که در انتهای شماره مدل خود "K" دارند می توانند اورکلاک شوند؛ اما اورکلاک در همه مدل های رایزن به راحتی در دسترس است.

در این قسمت سوال اصلی این است که اورکلاک انواع سی پی یو ryzen تا چه حد اهمیت دارد و اصلا مسئله ای هست که باید مد نظر گرفته شود یا نه؟ در بیشتر موارد، اورکلاک بخش مورد علاقه طرفداران سخت افزار است. افرادی که از فرآیند تغییر تنظیمات CPU لذت می برند، دوست دارند ببینند چقدر عملکرد اضافی را می توانند دریافت کنند، بدون این که CPU از کار بیفتد؛ اما نکته قابل توجه این است که اورکلاک کردن CPU میان رده گیمینگ، باعث ارتقاء قابل توجه عملکرد بازی نمی شود و تغییراتی که ایجاد می کند چندان چشمگیر نیستند. به همین خاطر اورکلاک چیزی نیست که بخواهید خیلی درگیر آن شوید. به علاوه اگر CPU را اورکلاک کنید باید هزینه اضافی بابت خرید خنک کننده پرداخت کنید.

انواع پردازنده رایزن

حافظه پنهان

حتما هنگام تحقیق درباره پردازنده ها با اصطلاحی به نام حافظه پنهان برخورد داشته اید. حتما می خواهید بدانید که حافظه پنهان چیست و آیا مهم است؟ در حقیقت حافظه پنهان حجم نسبتا کمی از حافظه را پر می کند که CPU از این حافظه برای ذخیره داده های مهمی که ممکن است نیاز به دسترسی سریع به آن ها داشته باشد، استفاده می کند. اگر چه حافظه پنهان به عملکرد و پایداری کلی کمک می کند؛ اما چیزی نیست که تفاوت قابل توجهی در گیمینگ یا تجربه کار با سیستم ایجاد کند. به خصوص از زمانی که تمام CPU های جدید رایزن با حافظه پنهانی با اندازه مشابه عرضه می شوند.

برخی از پردازنده های رایزن دارای یک سری حروف در انتهای شماره مدل CPU هستند که آشنایی با آن ها کمک می کند با ویژگی های خاص این مدل ها آشنا شوید. دو حرفی که اکثرا با آن ها روبرو خواهید شد عبارتند از:

  • X: نشان می دهد که CPU دارای فرکانس بوست (boost clock) بالاتری است و عملکرد اورکلاک بهتری ارائه می دهد. اگر چه همانطور که قبلا هم گفتیم تمام پردازنده های رایزن آنلاک هستند.
  • G: نشان می دهد که پردازنده از نوع APU (واحد پردازش شتاب­ یافته) است. در حقیقت APU یک تراشه متشکل از پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) است. تفاوت APU نسبت به سایر پردازنده ها این است که گرافیک یکپارچه ای دارد. این به این معناست که علاوه بر پردازش داده ها، می تواند تصاویر گرافیکی را رندر کند. این ویژگی باعث شده که APU دارای قدرت پردازش بالا و کارایی عالی باشد. با این حال، چند حرف دیگر وجود دارد که خیلی رایج نیستند ولی ممکن است با آن ها روبرو شوید. این حروف شامل این مواردند:
  • AF: این حرف تاکنون فقط برای دو پردازنده Ryzen 5 1600 AF و Ryzen 3 1200 AF استفاده شده است که بر اساس معماری Zen+ هستند و به عنوان گزینه های اقتصادی 12 نانومتری عرضه شدند.
  • E/GE: برای نشان دادن این که CPU /APU از نظر مصرف انرژی کارآمدتر است استفاده می شود.
  • XT: این حرف تاکنون فقط برای سه پردازنده آپدیت شده (Ryzen 5 3600XT، Ryzen 7 3800XT و Ryzen 9 3900XT) استفاده شده است که نشان دهنده افزایش جزئی در فرکانس بوست و عملکرد اورکلاک است و آن ها را از مدل های پیشین خود متمایز می کند.

انواع سی پی یو رایزن

سوکت

هنگام خرید یک CPU جدید، سازگاری یکی از عوامل کلیدی است که باید در نظر داشته باشید. خوشبختانه پردازنده AMD در چند سال اخیر، در این بخش خیلی بهتر از اینتل عمل کرده است. یعنی همه پردازنده های رایزن (به استثنای مدل های Threadripper) از سوکت استاندارد AM4 استفاده می کنند؛ بنابراین نیازی نیست در مورد سوکت هیچ نگرانی ای داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 6 روش افزایش سرعت cpu

پیشنهاد بروزکالا برای خرید بهترین پردازنده های رایزن 

cpuهای رایزن تنوع زیادی دارند و برای هر کسی با هر نیازی مناسبند. پس از بررسی انواع پردازنده ryzen برخی از پرفروش ترین های آن را معرفی می کنیم: 

1. پردازنده ای ام دی Ryzen 5 5600X باندل با مادربردهای ایسوس

به نظر شما کدام پردازنده برای برنامه نویسی بهترین گزینه است؟ پردازنده amd یا intel؟ پردازنده قدرتمند Ryzen 5 5600X تا حدی قوی است که برای هر کاری از جمله اجرای انواع بازی ها، پردازش اطلاعات سنگین، برنامه نویسی و کارهای طراحی مناسب است. پردازنده های سری 5000 رایزن مجموعه کاملی از فناوری های جدید را در اختیارتان قرار می دهند و پردازنده Ryzen 5 5600X هم از این قاعده مستثنی نیست. معماری ZEN 3 در این پردازنده نیز باعث عملکرد قوی تر، کارایی بالاتر و کاهش تاخیر شده است و به هیچ عنوان شما را ناامید نمی کند. رایزن همچنین یک نرم افزار انحصاری به اسم AMD Ryzen Master دارد که امکان دسترسی به عملکردهای مختلف (از جمله اورکلاک کردن) را فراهم کرده است. در کل اگر به دنبال یک پردازنده با قیمت مناسب و ویژگی‌های پیشرفته هستید، پردازنده ای ام دی Ryzen 5 5600X را از دست ندهید.

پردازنده ای ام دی Ryzen 5 5600X باندل

ویژگی ها:

  • دارای معماری پردازنده Zen3
  • دارای ۶ هسته
  • دارای ۱۲ رشته (ترد)
  • حداکثر فرکانس بوست 4.60 گیگاهرتز
  • فرکانس پایه 3.70 گیگاهرتز
  • نداشتن گرافیک مجتمع
  • حداکثر ظرفیت رم قابل پشتیبانی ۱۲۸ گیگابایت
  • نوع رم قابل پشتیبانی DDR4
  • حداکثر دمای قابل تحمل 95 درجه سانتی گراد

2. پردازنده مرکزی AMD سری Ryzen 5 مدل 5600G

پردازنده AMD سری Ryzen 5 مدل 5600G یکی از محصولات پرفروش شرکت AMD است که با ۶ هسته و ۱۲ رشته عرضه می شود. فرکانس پایه این محصول 3.90 گیگاهرتز و فرکانس بوست (حداکثری) این محصول معادل با 4.40 گیگاهرتز است. معماری هسته پردازنده 5600G از نوع Zen 3 است که انجام همه کارهای سنگین را به آسانی ممکن کرده است. این پردازنده با فناوری ساخت ۷ نانومتری یک پردازنده مدرن، باکیفیت و عالی است که برای اکثر نیازهای گیمینگ، طراحی و کارهای پیشرفته تر مناسب است.

پردازنده سری Ryzen 5 مدل 5600G

ویژگی ها:

  • دارای ۶ هسته
  • دارای ۱۲ رشته
  • دارای گرافیک مجتمع
  • حداکثر ظرفیت رم قابل پشتیبانی ۱۲۸ گیگابایت
  • حداکثر دمای قابل تحمل 95 درجه سانتی گراد 
  • بدون کولر همراه پردازنده

3. پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 5900X AM4

یکی از قوی ترین و بی نقص ترین پردازنده هایی که شرکت AMD تا به امروز عرضه کرده، پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 5900X AM4 است. این پردازنده قدرتمند دارای امکانات سخت افزاری پیشرفته است که باعث شده برای استریم، گیمینگ و انکودینگ مناسب باشد. این پردازنده با کیفیت ساخت عالی، امکانات منحصر به فرد و قیمت مناسب هر آنچه که می خواهید را در اختیارتان قرار می دهد. چه یک کاربر عمومی باشید، چه یک گیمر یا طراح حرفه ای، ما خرید پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 5900X AM4 را به شما پیشنهاد می دهیم.

پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 5900X AM4

ویژگی ها:

  • دارای ۱۲ هسته
  • دارای ۲۴ رشته 
  • دارای معماری پردازنده Zen3
  • دارای فرکانس پایه ۳.۷ گیگاهرتز
  • فرکانس بوست (حداکثری) 4.80 گیگاهرتز
  • نداشتن گرافیک مجتمع

4. پردازنده ای ام دی Ryzen 7 5800X

شرکت AMD به طور تخصصی در زمینه تولید پردازنده فعالیت می کند و پردازنده هایی که عرضه کرده همگی از کیفیت استثنایی ای برخوردارند. یکی از این پردازنده ها که رضایت کاربران را هم به خوبی جلب کرده پردازنده ای ام دی Ryzen 7 5800X است. این پردازنده دارای ۸ هسته و ۱۶ رشته است که هدف از استفاده از این تعداد هسته و رشته، بهبود قدرت پردازش است. فرکانس پایه پردازنده ای ام دی Ryzen 7 5800X معادل با ۳.۸ گیگاهرتز و فرکانس بوست آن ۴.۷ گیگاهرتز است. بهترین پردازنده برای گیمینگ با طراحی دقیق و منحصر به فرد، با بالاترین میزان سرعت برای اجرای هر محتوا و بازی‌ای.

پردازنده ای ام دی Ryzen 7 5800X

ویژگی ها:

  • دارای معماری پردازنده Zen3
  • دارای ۸ هسته
  • دارای ۱۶ رشته
  • فرکانس پایه ۳.۸ گیگاهرتز
  • فرکانس بوست 4.70 گیگاهرتز
  • بدون گرافیک مجتمع

5. پردازنده ای ام دی Ryzen 9 5950X باندل با مادربردهای ایسوس

اگر دنبال یک پردازنده رده بالا هستید و می توانید بودجه بالاتری را به آن اختصاص دهید، پردازنده ای ام دی Ryzen 9 5950X یکی از بهترین پردازنده برای کامپیوتر برای شماست. این پردازنده با داشتن ۱۶ هسته و ۳۲ رشته، انجام سنگین ترین فعالیت ها را هم آسان کرده است. این پردازنده علاوه بر داشتن قدرت پردازش استثنایی، از جدیدترین تکنولوژی ها هم استفاده کرده است. خرید پردازنده ای ام دی مدل Ryzen 9 5950X به افرادی پیشنهاد می شود که قصد انجام چندین کار همزمان (یا مولتی تسکینگ) را دارند. یکی از فناوری های به کار رفته در ساخت این پردازنده، فناوری AMD StoreMI است که یک ابزار قدرتمند در نظر گرفته می شود. با کمک این فناوری می توانید سرعت بارگذاری، مدیریت فایل و پاسخگویی بهتری را تجربه کنید. 

پردازنده ای ام دی Ryzen 9 5950X باندل

ویژگی ها:

  • معماری پردازنده Zen3
  • دارای ۱۶ هسته
  • دارای ۳۲ رشته
  • فرکانس پایه ۳.۴ هرتز
  • فرکانس بوست ۴.۹ هرتز 
  • نداشتن گرافیک مجتمع
  • حداکثر دمای قابل تحمل 90 درجه سانتی گراد
  • فاقد کولر همراه پردازنده

نتیجه گیری

تنوع انواع پردازنده رایزن تا حدی زیادند که برای هر نیاز و سلیقه ای مناسبند. اگر دنبال یک گزینه مقرون به صرفه هستید که در عین حال عملکرد استثنایی ای را ارائه دهد، رایزن محصولی دارد که با بودجه تان متناسب باشد و از نظر عملکرد شما را راضی نگه دارد. این پردازنده ها تا حدی قوی هستند که حتی رضایت گیمرهای حرفه ای را هم جلب کرده اند. اگر هنوز نمی دانید که کدام پردازنده رایزن مناسب شماست در این مقاله شما را با برخی از بهترین گزینه های موجود آشنا کردیم تا پروسه انتخاب برای شما آسان تر شود.

سوالات متداول 

1. آیا پردازنده های رایزن برای استفاده روزمره مناسب هستند؟

پردازنده های رایزن تا حدی قوی هستند که علاوه بر انجام وظایف محاسباتی روزمره می توانید برای گیمینگ و کارهای پردازشی سنگین تر هم روی آن ها حساب کنید.

2. بهترین پردازنده رایزن برای استفاده روزمره چیست؟

اگر به دنبال یک گزینه مقرون به صرفه هستید، باید Ryzen 5 5500 را در نظر بگیرید که برای کارهای روزمره مانند وب گردی، صرف زمان در شبکه های اجتماعی و کارهای ویرایشی بهترین گزینه است.

3. آیا گرما روی سرعت پردازنده تاثیر می گذارد؟

اگر پردازنده بیش از حد گرم شود این وضعیت به نوبه خود عملکرد را کاهش می دهد. این یک مشکل اساسی است که تقریبا تمام کاربران لپ تاپ و برخی از کاربران PC با آن روبرو هستند. در این شرایط هر چه بیشتر بخواهید با سیستم خود کار کنید، سیستم داغ تر و عملکرد آن کندتر می شود.