مقایسه تفاوت های سی پی یو اینتل و رایزن

یکی از سخت‌ترین تصمیماتی که کاربر در حین اسمبل کردن سیستم خود می‌گیرد، انتخاب پردازنده مناسب است. پردازنده مغز کامپیوتر محسوب می‌شود و باید در انتخاب آن دقت بسیار کرد. شما سی پی یوهای شرکت اینتل را می‌پسندید یا علاقمند به خرید محصولات رایزن شرکت AMD هستید؟ این دو بزرگترین برندهای تولیدکننده پردازنده در جهان هستند. هر دو شرکت Intel و AMD طیف گسترده‌ای از محصولات را با خصوصیات مختلف، سطوح عملکرد متفاوت و قیمت‌های متنوع عرضه می‌کنند اما در حالت کلی تفاوت‌هایی با هم دارند. اگر تصمیم به خرید این قطعه و اسمبل کردن سیستم جدیدی دارید، با فروشگاه اینترنتی بروزکالا همراه باشید. در ادامه به مقایسه سی پی یو های اینتل و رایزن خواهیم پرداخت. 
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. تفاوت‌ پردازنده اینتل و رایزن چیست؟
• تفاوت پردازنده اینتل و رایزن از نظر معماری
• مقایسه سی پی یو اینتل و رایزن از نظر قیمت
• تفاوت رایزن و اینتل از لحاظ گرافیک یکپارچه
• سازگاری و پلتفرم
• ویژگی‌ها و تکنولوژی‌ها
• تفاوت سی پی یو رایزن با اینتل در عملکرد
2. نتیجه‌گیری

تفاوت پردازنده اینتل و رایزن چیست؟

برای اینکه تفاوت سی پی یو اینتل و رایزن را ذکر کنیم، بهتر است ابتدا نگاهی به هر دو شرکت داشته باشیم. کمپانی اینتل در سال 1968 شروع به کار کرد. اینتل چند دهه تک پرچمدار تولید پردازنده بود. این شرکت سی پی یوهای مختلفی را برای کامپیوترهای رومیزی، سرورها و... تولید کرده است و می‌کند. یک سال بعد از تأسیس Intel یعنی در سال 1969 شرکت AMD شروع به کار کرد اما اینتل قدرتمندتر ظاهر شده بود.

می‌توان گفت که تا سال 2017 اینتل برنده این نبرد بود. در سال 2017 کمپانی ای ام دی، پردازنده‌های رایزن Ryzen را معرفی و تولید کرد؛ در سی پی یوهای رایزن تغییرات قابل توجهی مشاهده می‌شد. حالا AMD می‌توانست رقیبی جدی و سرسخت برای Intel باشد. اینتل با پردازنده‌های Core i و ای ام دی با انواع پردازنده‌ Ryzen در جنگ قرار گرفتند؛ نبردی که هنوز هم ادامه دارد. حالا هر دو شرکت در رقابت تنگاتنگی هستند. به همین دلیل است که هر بار با تولید محصولی جدید توسط هر دو شرکت، انتخاب برای کاربر سخت‌تر خواهد شد. در حقیقت هر بار که پردازنده‌ای که از طرف این دو معرفی می‌شود، با محصولی بهره‌مند از تکنولوژی‌های جدید و عملکرد بهتر مواجه هستیم. و تشخیص اینکه سی پی یو رایزن بهتر است یا اینتل برای کاربر دشوارتر است.

در بررسی و مقایسه پردازده های اینتل سری Core i را با محصولاتی از مدل‌های Core i3 و i5 وi7 و i9 ارائه داریم. پردازنده‌های قدرتمند رایزن نیز شامل سری‌های 3000، 5000، 7000 و 9000 هستند.

تفاوت پردازنده اینتل و رایزن

پیشنهاد مطالعه: AMD یا Intel برای برنامه نویسی

تفاوت پردازنده اینتل و رایزن از نظر معماری

ابتدا به مقایسه پردازنده اینتل و رایزن از نظر معماری می‌پردازیم. زیرا معماری این قطعه است که سازگاری آن با سخت‌افزارها و نرم‌افزارها را تعیین می‌کند و روی عملکرد و بازده انرژی آن تأثیر دارد. رایزن با معماری Zen تولید می‌شود. چیپست‌های رایزن بر پایه معماری 7 نانومتری و 5 نانومتری تولید می‌شوند؛ چیپست‌های Ryzen انرژی کمی مصرف می‌کنند و البته گرمای کمتری نیز تولید خواهند کرد. اینتل چیپست‌های خود را می‌سازد. محصولات اینتل بر مبنای معماری 10 نانومتری و 14 نانومتری تولید می‌شوند که در حقیقت تکنولوژی قدیمی محسوب خواهند شد. هر چقدر که سایز ترانزیستور کمتر باشد، گرمای کمتری تولید می‌شود و برق کمتری مصرف خواهد شد. در این زمینه می‌توانیم بگوییم که ای ام دی برنده این نبرد است. در حالی که Intel روی فرآیند 14 نانومتری قدیمی کار می‌کند، AMD محصولات مجموعه خود را با پردازنده‌هایی جدید، قدرتمندتر و کم مصرف‌تر عرضه می‌کند.

مقایسه سی پی یو اینتل و رایزن از نظر قیمت

یکی از فاکتورهایی که در انتخاب یک پردازنده اهمیت خواهد داشت، قیمت محصول است. در گذشته قیمت پردازنده AMD مقرون‌به‌صرفه بود و در حقیقت پردازنده‌های این کمپانی به قیمت مناسب خود مشهور بود. یکی از عللی که اینتل را به عنوان نیروی برتر می‌شناختند، نیز همین اختلاف قیمت بود. اما اکنون این‌گونه نیست و محصولات هر دو پردازنده تقریباً یک حدود قیمت دارند. اگر بخواهیم در حالت کلی این دو را از لحاظ قیمت مقایسه کنیم، باید ذکر کنیم که معمولاً پردازنده‌های بالارده و میان‌رده اینتل کمی گران‌تر از محصولات مشابه خود با برند رایزن هستند. 

تفاوت رایزن و اینتل از لحاظ گرافیک یکپارچه

گرافیک یکپارچه برای دسکتاپ‌های خانگی، اداری و لپ‌تاپ‌ها مهم خواهد بود. پردازنده‌های شرکت اینتل عملکرد گرافیکی یکپارچه مناسبی را به کاربر ارائه خواهند داد. این محصولات بدون نیاز به خرید کارت گرافیک مجزا می‌توانند برای بازی‌های سبک نیز کافی باشند. لپ‌تاپ‌هایی که دارای گرافیک یکپارچه هستند، غالباً دارای پردازنده اینتل هستند. عملکرد گرافیکی یکپارچه محصولات رایزن نیز خوب است. اما به نظر می‌رسد که  Iris Xe اینتل قدرتمندتر از Radeon Vega است. این پردازنده‌ها هر دو برای انجام کارهای روزمره با کامپیوتر خانگی و اداری مناسب هستند. اما در حالت کلی اگر گیمر هستید، این مسئله برای شما مهم نخواهد بود زیرا در هر صورت حتماً نیاز به کارت گرافیک مناسب خواهید داشت.

پیشنهاد مطالعه: مزایا و معایب کارت گرافیک یکپارچه

مقایسه رایزن و اینتل

تفاوت رایزن و اینتل از نظر سازگاری و پلتفرم

وقتی برای خرید پردازنده اقدام می‌کنید، باید به مواردی مانند پلتفرم سازگار دقت نمایید. سازگاری با مادربرد یکی از این موارد است. شما حتماً باید به سوکت پردازنده توجه کنید. پردازنده‌های اینتل معمولاً با توجه به نسل خود به مادربردهایی با سوکت LGA 1200 یا LGA 1700 احتیاج دارند. محصولات رایزن با مادربردهایی که سوکت AM4 دارند و از چیپست‌های مختلف مانند B550 و X570 پشتیبانی می‌کنند، سازگار خواهند بود.

تفاوت رایزن و اینتل از نظر ویژگی‌ها و تکنولوژی‌ها

هم اینتل و هم رایزن دارای ویژگی‌ها و فناوری‌های خاص خود هستند. به عنوان مثال محصولات Intel دارای فناوری‌هایی مثل پشتیبانی از حافظه Optane و Thunderbolt و البته سازگاری Wi-Fi 6 می‌باشند. پردازنده‌های Ryzen از تکنولوژی‌هایی مانند PCIe 4.0 پشتیبانی خواهند کرد. بنابراین هر کدام از این پردازنده‌ها با خصوصیات عالی خود جز برترین پردازنده‌ها برای کامپیوتر و لپ تاپ شما هستند.

تفاوت سی پی یو رایزن و اینتل

تفاوت سی پی یو رایزن با اینتل در عملکرد

بدون شک یکی از مهم‌ترین عواملی که در انتخاب پردازنده اهمیت زیادی دارد، عملکرد آن است. اما بررسی عملکرد کمی پیچیده است و باید تفاوت اینتل و رایزن را از چند لحاظ تحلیل کرد. 

  • می‌توانیم بگوییم که عملکرد تک هسته‌ای اینتل بهتر است؛ زیرا سرعت کلاک بالایی دارد و در بهینه‌سازی معماری سی پی یوهای خود برتر است. این مزیت در اجرای بازی‌ها به کار خواهد آمد.
  • در مورد عملکرد چند هسته‌ای هر دو پردازنده خوب عمل می‌کنند زیرا تعداد هسته‌ها و رشته‌های بالایی دارند. به عنوان مثال Core i9 13900K Raptor Lake دارای 24 هسته و 32 رشته است. برخی از پردازنده‌های ای ام دی نیز دارای 16 هسته و 32 رشته هستند. عملکرد چند هسته‌ای برای انجام اموری مانند رندر ویدئو و رندر سه بعدی مناسب خواهد بود.
  • از آنجا که برای گیمرها عملکرد در بازی مهم است، باید بگوییم که هر دو سی پی یوهای اینتل و رایزن عملکرد مناسبی برای اجرای بازی خواهند داشت اما پردازنده مناسب گیمینگ از نظر گیمرها اینتل است و معمولاً گیمرها برای سیستم‌های گیمینگ خود از Intel استفاده می‌کنند. اما فراموش نکنید که رایزن نیز می‌تواند در این زمینه نیز با اینتل رقابت کند. در سناریوهای چند هسته‌ای عملکرد خوبی ارائه دهد.
  • در مقایسه اینتل و رایزن، در بحث بهره‌وری انرژی باید ذکر کنیم که اینتل در لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه مصرف انرژی کمی دارد اما معمولاً برای کامپیوترهای رومیزی این‌گونه عمل نمی‌کند. محصولات رایزن در این زمینه عالی عمل خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

در بررسی کوتاهی که میان این تفاوت سی پی یو اینتل و رایزن انجام دادیم، متوجه شدیم که هر دو پردازنده شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. در برخی مواقع اینتل قوی‌تر عمل می‌کند و در بعضی مواقع رایزن عملکرد بهتری دارد. در حقیقت محصولات جدید هر دو برند بسیار عالی هستند و پاسخ‌گوی نیاز کاربران خواهند بود اما شما باید کدام را انتخاب کنید؟ اگر قصد خرید پردازنده‌ را دارید، ابتدا باید بدانید که چه انتظاری از این قطعه دارید. یعنی نوع کاربریِ شما است که در انتخاب یک پردازنده به شما کمک خواهد کرد. پس خرید بهترین cpu برنامه‌نویسی با خرید یک سی پی یو برای سیستم گیمینگ یا سیستم خانگی متفاوت خواهد بود.

باید بگوییم برای مقایسه اینتل و رایزن، بهتر است ویژگی‌های دو محصول مشابه آنها را با یکدیگر قیاس کنید. زیرا در حالت کلی هر دو برند، پردازنده‌های قدرتمند و پرسرعتی تولید می‌کنند. بنابراین هنگام خرید این محصول باید به تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، حافظه کش، سازگاری سوکت، فرکانس، پردازشگر گرافیکی و قدرت طراحی حرارتی آن توجه نمایید. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و در نظر گرفتن این ویژگی‌ها، بهترین انتخاب را داشته باشید. کارشناسان بروزکالا همواره پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود و شما عزیزان می‌توانید با کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان پیش از خرید داشته باشید. این‌گونه با اطمینان خاطر، محصول مورد نظرتان را انتخاب خواهید کرد. 

سوالات متداول

1. آیا وجود فن پردازنده در سیستم لازم است؟

بله وجود فن پردازنده برای سیستم شما لازم است. وجود فن برای CPU باعث کنترل دمای آن می‌شود. مطالعه مقاله راهنمای خرید بهترین فن پردازنده به شما کمک زیادی در انتخاب مناسب‌ترین فن پردازنده خواهد کرد.

2. لپ‌تاپ‌های رده‌بالای ایسوس از پردازنده ای ام دی بهره می‌برند یا اینتل؟

لپ‌تاپ‌های رده بالای این برند محبوب و عالی در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و از هر دو پردازنده بهره می‌برند. به عنوان مثال لپ تاپ Asus ROG Strix G713RW-A Ryzen 7 6800H دارای پردازنده AMD است اما لپ تاپ ایسوس ROG Flow Z13 GZ301ZE i9 12900H 16 1TB 4 دارای پردازنده اینتل است.