آشنایی با مشخصات پردازنده نسل سیزدهم اینتل

شما هنگام خرید کامپیوتر به کدام یک از اجزای دستگاه توجه بیشتری می‌کنید؟ پردازنده یکی از مهمترین  قطعات کامپیوتر است که بسیاری از کاربران در انتخاب آن دقت زیادی به خرج می‌دهند. اگر می‌دانید پردازنده چیست، مطلع هستید که دستگاه شما برای پردازش داده‌ها حتماً به این قطعه نیاز خواهد داشت. اما انتخاب این قطعه سخت است زیرا باید برند AMD را در برابر Intel قرار دهید و آنها را مقایسه کنید. از این مقایسه که بگذریم، انتخاب یک محصول میان دریایی از سی پی یو‌ها دشوار به نظر می‌رسد.

حقیقت این است که امروزه هر دو شرکت، محصولات بسیار با کیفیتی را در سری‌های مختلف و نسل‌های متفاوت ارائه می‌دهند. اما هنوز اینتل کاربران بیشتری را به خود جذب می‌کند. پردازنده‌ نسل 13 اینتل که در اواخر سال 2022 معرفی شد، عملکردی فوق‌العاده عالی از خود نشان داد. مجله اینترنتی بروزکالا در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این سی پی یو خواهد پرداخت. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. پردازنده نسل 13 اینتل
2. ادعای اینتل در مورد پردازنده نسل 13
3. ویژگی‌‌ پردازنده‌های‌ نسل سیزدهم اینتل
• تعداد هسته‌ها
• سرعت کلاک
• پشتیبانی از ماژول DDR5
• پشتیبانی از نسل‌های جدید PCIe
• معماری ترکیبی با عملکرد پیشرفته
• مولتی تسکینگ پیشرفته
• سیستم گیمینگ
4. نتیجه‌گیری

پردازنده نسل 13 اینتل

پردازنده نسل 13 اینتل با عنوان رپتورلیک Raptor Lake تولید و به بازار عرضه می‌شود. هنگامی که به بررسی مشخصات این پردازنده و مقایسه آن با نسل قبلی می‌پردازیم، متوجه تغییراتی مثبت خواهیم شد. این تغییرات شامل تعداد هسته‌های بیشتر، معماری اصلاح شده، سرعت اورکلاک بالاتر، پشتیبانی از PCIe 5 و اتصالات بهتر است. اگر راهنمای خرید پردازنده کامپیوتر را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که این فاکتورها در انتخابِ یک پردازنده، بسیار مهم خواهند بود.

تا به حال متوجه شدیم که سی پی یو اینتل در نسل سیزدهم سریع‌تر و قوی‌تر از نسل‌های قبلی خود عمل می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که خرید پردازنده رپتورلیک برای سیستم‌های حرفه‌ای یا گیمینگ مناسب خواهد بود. اما خصوصیات این پردازنده چیست؟ چه ویژگی‌های پردازنده نسل 13 اینتل باعث برتری آن نسبت به نسل‌ها قبلی شده است؟

پردازنده‌های نسل 13 اینتل

ادعای اینتل در مورد پردازنده نسل 13

شرکت اینتل هنگام معرفی پردازنده‌های نسل سیزدهم خود، ادعا کرد که عملکرد تک هسته‌ای این محصولات تا 15 درصد و عملکرد چند هسته‌ای آنها تا 41 درصد نسبت به نسل قبلی یعنی نسل دوازدهم بهبود یافته است. سرعت کلاک و سطح عملکرد cpu های نسل 13 نسبت به نسل قبلی بالاتر است و در حالت کلی شاهد حدود 40 درصد ارتقای این سی پی یو نسبت به نسل قبلی هستیم. 

پیشنهاد مطالعه: تفاوت انواع سری پردازنده‌های اینتل

ویژگی‌‌ پردازنده‌های‌ نسل سیزدهم اینتل

پیش از اینکه برای خرید پردازنده اینتل اقدام نمایید، باید به این موضوع بپردازیم که چه عواملی باعث بهبود عملکرد پردازنده‌های نسل سیزدهم شده‌اند. برای توضیح بهتر این ویژگی‌ها پردازنده اینتل Core i9 13900K Raptor Lake را به عنوان نمونه قرار خواهیم داد. این قطعه پرچم‌دار این نسل است.

پردازنده بدون باکس اینتل Core i9 13900K Raptor Lake

تعداد هسته‌ها

یکی از جذابیت‌ها در مشخصات پردازنده نسل سیزدهم اینتل، تعداد بالای هسته‌های آن است. اینتل در سی پی یو این نسل از ترکیب 24 هسته و 34 رشته استفاده کرده است. اگر به مشخصات Core i9 13900K Raptor Lake نگاه کنید، متوجه خواهید شد که این محصول دارای 8 هسته قدرتمند Performance و 16 هسته کم‌مصرف Efficient است. یعنی در مجموع 24 هسته دارد.

سرعت کلاک

پردازنده‌های این نسل سرعت کلاک فوق‌العاده‌ای دارند. این فاکتور یکی از عوامل موثر در سرعت اجرای برنامه‌ها محسوب می‌شود. cpu های نسل 13 اینتل با سرعت کلاک 5.80 گیگاهرتز بسیار سریع عمل خواهند کرد. Core i9-13900K که از همین نسل است، یکی از سریع‌ترین و بهترین پردازنده‌های گیمینگ جهان شناخته می‌شود.

هنگامی که به بررسی این محصول می‌پردازیم، متوجه خواهیم شد که این سی پی یو دارای فرکانس پایه 3.00 گیگاهرتز (Performance) و 2.20 گیگاهرتز (Efficient) است. حداکثر فرکانس توربو این محصول 5.80 گیگاهرتز می‌باشد. 

پیشنهاد مطالعه: بررسی انواع پردازنده core i9

پشتیبانی از ماژول DDR5

یکی دیگر از خصوصیات محصولات نسل 13 پشتیبانی از ماژول حافظه DDR5 است. در واقع این پردازنده‌ها هم از ماژول DDR4 و هم از DDR5 پشتیبانی خواهند کرد. از آنجا که امروزه کاربرد رم DDR5 در بین کاربران بیشتر شده است، این مورد اهمیت زیادی خواهد داشت. وقتی به ویژگی‌های قطعه Core i9-13900K از همین نسل 13 نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که از رم 2 کاناله DDR4 – 3200 و DDR5 – 5600 پشتیبانی خواهد کرد.

پشتیبانی از نسل‌های جدید PCIe

از دیگر ویژگی‌های پردازنده نسل 13 اینتل، پشتیبانی از نسل‌های جدید PCIe است. این پردازنده‌ها دارای درگاه‌های X16 PCIe 5 و X4 PCIe 4 هستند بنابراین از PCIe 4.0 تا حداکثر 4 مسیر و از PCIe 5.0 تا حداکثر 16 مسیر پشتیبانی خواهد کرد. این‌گونه بالاترین سرعت انتقال و دریافت داده در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت. پس Core i9-13900K دارای 20 مسیر PCIe است.

معماری ترکیبی با عملکرد پیشرفته

یکی از خصوصیات پردازنده‌های نسل سیزدهم، معماری ترکیبی با عملکرد پیشرفته هسته‌ها است. Intel Thread Director به سیستم عامل ویندوز کمک می‌کند تا بهتر وظایف را بین هسته‌ها تقسیم ‌کند. این ویژگی به منظور برقراری ارتباط با ویندوز برای برنامه‌ریزی طراحی شده است و تعیین‌کننده این موضوع است که کدام بار کاری، باید به کدام هسته ارسال شود. این‌گونه اجرای برنامه‌ها و عملکرد کلی سیستم بهبود خواهد یافت.

مولتی تسکینگ پیشرفته

هنگام خرید پردازنده‌های نسل 13 اینتل باید بدانید که این محصولات دارای قابلیت مولتی تسکینگ پیشرفته هستند. در واقع وجود این قابلیت به کاربر این امکان را خواهد داد که به صورت هم‌زمان چند برنامه‌ سنگین را اجرا کند. جالب است بدانید که به لطف وجود این ویژگی در پردازنده‌های نسل سیزدهم اینتل، کاربر هنگام استفاده از برنامه‌های سنگین به صورت هم‌زمان، با کاهش سرعت مواجه نخواهد شد. این ویژگی برای یوتیوبرها و استریمرها بسیار مناسب و عالی خواهد بود. 

سیستم گیمینگ 

یکی از نکات مهم و ویژگی‌های مهم پردازنده نسل سیزدهم اینتل این است که برای سیستم‌های گیمینگ بسیار مناسب هستند. در واقع به دلیل خصوصیات فوق‌العاده‌ای که پردازنده‌های این نسل دارند، پاسخ‌گوی نیاز‌های یک گیمر خواهند بود. تعداد هسته‌های بالا، پشتیبانی از کارت گرافیک حرفه‌ای و ماژول‌های ddr5 و توانایی نمایش تصویر با کیفیت 8K فاکتورهایی هستند که یک گیمر به آنها نیاز دارد. پردازنده‌های این سری تمامی این خصوصیات را دارا هستند.

پردازنده‌ نسل 13 اینتل

نتیجه‌گیری

خصوصیات پردازنده نسل سیزدهم اینتل در محصولات سری Core i به کار رفته است. یعنی علاوه بر پردازنده Core i9 خصوصیات محصولات سری‌های محبوب Core i7 و Core i5 نیز نسبت به قبل بهبود یافته‌اند. اما محصولات Core i9 نسل سیزدهم بهترین عملکرد، بالاترین قدرت و بیشترین سرعت را دارند. این پردازنده‌ها برای گیمرها، طراحان گرافیک، تدوین‌گرها، استریمرها و کاربرانی که با کامپیوتر خود به انجام امور ویدئویی حرفه‌ای می‌پردازند، بسیار مناسب خواهد بود.

با هم برخی از مشخصات پردازنده نسل سیزدهم اینتل را بررسی و مرور کردیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پردازنده‌های فوق‌العاده قدرتمند با کارشناسان بروزکالا تماس بگیرید و یا به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید. با خرید انواع CPU از بروزکالا از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه اینترنتی بهره‌مند خواهید شد. 

سوالات متداول

1. در بین محصولات نسل سیزدهم Core i7 کدام یک عملکرد بهتری دارد؟

پردازنده اینتل Core i7 13700K Raptor Lake با 16 هسته و 24 رشته و فرکانس بوست 5.40 گیکاهرتز دارای عملکرد فوق‌العاده خوبی است.

اگر مایل به خرید پردازنده نسل سیزدهم Core i5 هستید، خرید Core i5 13600K Raptor Lake با 14 هسته و 20 رشته به شما توصیه می‌شود.

2. هنگام خرید پردازنده باید به چه مواردی توجه کرد؟

برند، نسل، تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، فرکانس، حافظه کش، توان مصرفی، سازگاری با مادربرد و... مواردی هستند که باید به آنها توجه نمایید.