مانیتور معمولی با مانیتور گیمینگ چه تفاوتی دارد؟

آیا قصد خرید یک مانیتور گیمینگ دارید یا سیستم شما یک سیستم عادی است و نیاز به یک مانیتور معمولی دارید؟ می‌دانید که هنگام خرید مانیتور باید به چه ویژگی‌هایی از آن توجه کنید؟ اینها برخی از سوالاتی هستند که باید قبل از خرید نمایشگر، پاسخ آنها را بدانید. در سال‌های اخیر با گسترش دنیای بازی و افزایش شمار گیمرها، تولیدکنندگان زیادی محصولاتی را مخصوص بازی تولید کرده‌اند و می‌کنند. این محصولات برای برطرف کردن نیازهای یک بازیکن طراحی می‌شوند و معمولاً از قدرت و سرعت بالایی برخوردار هستند. یعنی برخی از قطعات کامپیوتر مانند مانیتور با ویژگی‌های مهم برای گیمرها تولید می‌شود.
این‌گونه انتخاب یک قطعه برای این افراد و کاربران عادی آسان‌تر خواهد شد. صفحه نمایش یکی از اجزای کامپیوتر است که هم به صورت معمولی و هم به صورت گیمینگ تولید و عرضه می‌شود. اما فرق مانیتور گیمینگ با معمولی در چیست؟ مجله اینترنتی بروزکالا در ادامه پاسخ این سوال را به شما دوستان گرامی خواهد داد. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مانیتور معمولی با مانیتور گیمینگ چه تفاوتی دارد؟
    - رفرش ریت
    - زمان پاسخ‌گویی
    - لگ داخلی
  • به رزولوشن تصویر توجه کنید
  • هنگام خرید مانیتور به چه مواردی توجه کنیم؟
  • نتیجه‌گیری

 تفاوت مانیتور گیمینگ و مانیتور معمولی چیست؟

ابتدا باید بدانید که می‌توانید از هر نوع نمایشگری برای انجام هر کاری استفاده نمایید. یعنی این‌گونه نیست نتوانید با یک مانیتور معمولی، بازی کنید. اما برای یک گیمر حرفه‌ای مانیتور گیمینگ بهتر از مانیتور معمولی خواهد بود و عملکرد بهتری خواهد داشت. در بررسی تفاوت صفحه نمایش گیمینگ با معمولی باید در نظر داشت که چند فاکتور در نمایشگر، برای گیمرها مهم است. زمان پاسخ‌گویی و رفرش ریت از جمله این موارد هستند. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

مانیتور گیمینگ و معمولی

رفرش ریت

به رفرش ریت، نرخ نوسازی یا نرخ تازه‌سازی نیز می‌گویند. نرخ تازه‌سازیِ یک صفحه نمایش یکی از فاکتورهایی است که برای گیمرها بسیار مهم است. به تعداد دفعاتی که تصویر در هر ثانیه روی نمایشگر بروزرسانی می‌شود، رفرش ریت می‌گویند. واحد اندازه‌گیری نرخ نوسازی، هرتز است. هر چقدر که میزان نرخ نوسازی یک مانیتور بیشتر باشد، سرعت آن نیز بیشتر خواهد بود. حالا تفاوت مانیتور گیمینگ با معمولی در مورد رفرش ریت چیست؟ در انواع معمولی نرخ نوسازی 60 هرتز نیز وجود دارد اما صفحه نمایش‌هایی که مخصوص بازی ساخته می‌شوند، معمولاً دارای نرخ نوسازی 120، 144، 200 هرتزی و بالاتر هستند. لازم به ذکر است که برخی از نمایشگرهای مخصوص بازی با رفرش ریت 360 هرتزی نیز تولید و عرضه می‌شوند.
این بروزرسانی تصاویر به بازیکن این امکان را خواهد داد که در زمان بسیار کوتاهی تغییرات را در صفحه نمایش مشاهده کند و بتواند خیلی سریع به کنش‌ها، پاسخ دهد. نکته دیگری که باید به آن توجه نمایید، این است که سرعت پردازش کارت گرافیک گیمینگ سیستم شما باید با نرخ نوسازی نمایشگر هماهنگ باشد. البته در اینجا فناوری‌های همگام‌سازی تطبیقی FreeSync و G-Sync به کار گیمر خواهد آمد. در این حالت رفرش ریت مانیتور با نرخ فریم پردازنده گرافیکی همگام‌سازی خواهد شد. پس متوجه شدیم که هر چقدر میزان نرخ نوسازی مانیتور گیمینگ بالاتر باشد، بهتر است. اما آیا این محصول یعنی صفحه نمایش معمولی و مخصوص بازی تفاوت دیگری نیز دارند؟ بله در ادامه سایر موارد را ذکر خواهیم کرد.  

زمان پاسخ‌گویی

زمان پاسخ‌گویی، زمان پاسخ‌دهی یا زمان واکنش‌دهی، مدت زمانی است که در طی آن پیکسل‌های مانیتور شما تغییر رنگ بدهند. بنابراین این فاکتور مدت زمانی را نشان می‌دهد که صفحه نمایش از رنگی به رنگ دیگر تغییر پیدا کند. واحد اندازه‌گیری زمان پاسخ‌دهی، میلی‌ثانیه است. هنگامی که گیمر بازی می‌کند، باید زمان پاسخ‌گویی نمایشگر او متناسب با سرعت بازی باشد. نمایشگر معمولی معمولاً زمان پاسخ‌دهی 10 میلی‌ثانیه‌ای دارد اما یک گیمر نیاز به زمان کمتری خواهد داشت. مانیتور گیمینگ باید دارای زمان پاسخ‌گویی کمتر از 5 میلی‌ثانیه باشد. بنابراین هر چقدر میزان زمان پاسخ‌گویی کمتر باشد، بهتر است. 

لگ داخلی

بد نیست که در اینجا به لگ داخلی نیز اشاره کنیم زیرا واحد اندازه‌گیری لگ داخلی نیز میلی‌ثانیه می‌باشد. حتماً هنگام خرید مانیتور به این توجه نمایید که این دو فاکتور یعنی لگ داخلی و زمان پاسخ‌گویی یکی نیستند و فقط واحد اندازه‌گیری آنها یکسان است. احتمالاً بارها نام لگ را شنیده‌اید؛ به مدت زمان تولید تصویر به وسیله پردازنده گرافیکی و نشان دادن آن روی دستگاه، لگ داخلی می‌گویند. یعنی از زمانی که شما روی موس کلیک می‌کنید تا تصویر توسط پردازنده گرافیکی تولید شود تا زمانی که اثر آن را روی صفحه نمایش ببینید، لگ داخلی صفحه نمایش شما خواهد بود. یک گیمر قطعاً می‌خواهد تا جای ممکن این مدت زمان کم باشد. لگ داخلی مانیتور گیمینگ معمولاً 2 تا 4 میلی‌ثانیه خواهد بود. هر چقدر که میزان لگ داخلی کمتر باشد، بهتر است.

به رزولوشن تصویر توجه کنید

 رزولوشن یکی از فاکتورهایی است که هنگام خرید هر نوع صفحه نمایشی به آن توجه می‌کنیم. در ساده‌ترین تعریف به تعداد پیکسل‌هایی که یک صفحه نمایش در هر بعد می‌تواند نمایش دهد، رزولوشن یا وضوح تصویر می‌گویند. یک گیمر در بازی، باید تمرکز زیادی روی جزئیات تصویر داشته باشد. رزولوشن‌های محبوب Full-HD یعنی 1920×1080، Quad HD یعنی 2560×1440 و 4K یعنی 3840×2160 هستند. اما کدام برای یک گیمر مناسب است؟ شما برای انتخاب رزولوشن باید رفرش ریت صفحه نمایش را نیز در نظر بگیرید. ابتدا باید بدانید که کدام برای شما مهم‌تر است؟ شما بازی‌هایی را انجام می‌دهید که تمرکزتان باید روی کیفیت گرافیکی و جزئیات محیط بازی باشد یا نیاز به رفرش ریت بالا در یک رقابت دارید؟
با توجه به پاسخ این سوال، رزولوشن مورد نظرتان را انتخاب نمایید. صفحات نمایش گیمینگ در رزولوشن‌های مختلفی تولید می‌شود و بروزکالا برای شما راهنمای خرید مانیتور گیمینگ 4K را نیز تهیه کرده است. در حالت کلی هر چقدر که رزولوشن بیشتر باشد، کیفیت و وضوح تصویر بالاتر خواهد رفت اما پردازنده گرافیکی احتیاج به پردازش دستورات بیشتری خواهد داشت. همین که این دستورالعمل‌ها بیشتر می‌شود، کارت گرافیک بیشتر درگیر خواهد شد و در نتیجه سرعت کاهش پیدا می‌کند. به همین علت است که گیمرها معمولاً سرعت را به کیفیت ترجیح می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: رزولوشن تصویر چیست؟

مانیتور گیمینگ و معمولی

هنگام خرید مانیتور به چه مواردی توجه کنیم؟

هنگامی که قصد اسمبل کردن سیستم خود و یا تعویض صفحه نمایش خود را دارید، باید به این توجه کنید که نوع کاربریِ شما چیست تا مطابق با نیاز خود، برای خرید مانیتور از بروزکالا اقدام نمایید. می‌خواهید بازی کنید یا کامپیوتر شما کاربرد خانگی و اداری خواهد داشت؟ به ابعاد دستگاه مورد نیازتان توجه کنید. فراموش نکنید که نمایشگر مخصوص بازی باید در ابعادی باشد که به راحتی روی میز گیمینگ شما قرار بگیرد. به نرخ نوسازی، رزولوشن، زمان پاسخ‌‌گویی، نوع پنل و قیمت مانیتور نیز توجه نمایید. مانیتور گیمینگ معمولاً نرخ بالاتری نسبت به نمایشگر معمولی دارد. 

نتیجه‌گیری

با هم مروری بر انواع تفاوت صفحه نمایش گیمینگ با معمولی داشتیم. متوجه شدیم که قبل از خرید نمایشگر مخصوص بازی، باید به فاکتورهایی مانند رفرش ریت، زمان پاسخ‌گویی و لگ داخلی تصویر توجه کنیم. حالا می‌دانیم که مانیتورهای گیمینگ معمولاً قابلیت G-Sync/Free-Sync دارند و این‌گونه صفحه نمایش امکان برقراری ارتباط با کارت گرافیک را دارد تا نرخ نوسازی نمایشگر با نرخ فریم بازی هماهنگ شود.
شما دوستان گرامی می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان بروزکالا تماس بگیرید و با آنها مشاوره رایگان پیش از خرید داشته باشید. با مراجعه به وب‌سایت بروزکالا از جدیدترین و برترین نمایشگرهای بازار دیدن کنید و با نهایی کردن خرید خود، از مزایای بی‌نظیر این فروشگاه بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

1. می‌توان از مانیتور گیمینگ برای انجام امور دیگری نیز استفاده کرد؟
بله قطعاً شما می‌توانید از یک صفحه نمایش گیمینگ برای انجام امور دیگری نظیر وب‌گردی، تماشای فیلم و... استفاده کنید. اما باید بدانید که معمولاً این نمایشگرها در زمینه رنگ قوی عمل نمی‌کنند.
2. طراحی ظاهری نمایشگر گیمینگ مانند انواع معمولی آن است؟
درست است که بسیاری از سخت‌افزارهایی که مخصوص بازی ساخته می‌شوند، دارای طراحی متفاوتی هستند و ظاهری متفاوت دارند اما مانیتور معمولی و گیمینگ شبیه به هم ساخته می‌شوند. هر دوی این محصولات می‌توانند به صورت خمیده یعنی منحنی و یا اولترا واید نیز تولید شوند.