انتخاب بهترین کیس گیمینگ

آیا شما تجربه بازی با یک سیستم قدرتمند گیمینگ را داشته‌اید؟ اگر شما یک گیمر حرفه‌ای باشید، حتماً با سیستم مخصوص بازی و مزایای استفاده از آن آشنا هستید اما اگر می‌خواهید پا به این عرصه بگذارید باید راهنمای خرید کیس کامپیوتر گیمینگ را در اختیار داشته باشید. کیس گیمینگ وظیفۀ نگهداری قطعات دستگاه شما را بر عهده دارد. کیسی که برای این منظور در نظر گرفته می‌شود، باید به صورتی طراحی شود که فضای کافی برای ورود و خروج جریان هوا را در اختیار داشته باشد.
به جز این موضوع، قطعات سخت‌افزاری که داخل این کیس قرار می‌گیرند نیز باید از سرعت و قدرت کافی برخودار باشند تا از پسِ اجرای بازی‌های سنگین بر بیایند. اگر قصد خرید کیس کامپیوتر گیمینگ و یا اسمبل کردن این سیستم را دارید، در ادامه با فروشگاه اینترنتی بروزکالا همراه باشید. با هم مروری بر اجزای داخلی این رایانه خواهیم داشت و چند نمونه کیس مناسب بازی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. کیس مناسب گیمینگ چیست؟
2. ویژگی‌های کیس گیمینگ مناسب
3. قطعات کیس گیمینگ

  • مادربرد
  • پردازنده
  • رم
  • هارد
  • کارت گرافیک
  • کیس کامپیوتر

4. پیشنهاد بروزکالا برای خرید کیس کامپیوتر

  • کیس گیمینگ گرین مدل ARIA
  • کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE
  • کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition

5. نتیجه‌گیری

کیس مناسب گیمینگ چیست؟

این موضوع کاملاً درست است که کیس‌ گیمینگ دارای قطعات یکسان با کیس‌‌ معمولی می‌باشد اما برخی از ویژگی‌ها و مشخصات قطعات داخلی این دو با هم متفاوت هستند و همین تفاوت اصلی بین این دو کیس محسوب می‌شود. به عنوان مثال کیس کامپیوتر مخصوص بازی باید قدرت پردازشی و گرافیکی بسیار بالایی داشته باشد یعنی از پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی قدرتمند و پر سرعتی بهره برد. علاوه بر آن، کیس کامپیوتر مناسب برای بازی باید دارای خنک‌کننده بسیار قوی باشد؛ به همین دلیل همواره توصیه می‌شود که برای سیستم گیمینگ، کیسی را انتخاب نمایید که فضای مورد نیاز برای نصب خنک‌کننده‌های بیشتر، فن‌ برای پردازنده و کارت گرافیک همراه با کولر را داشته باشد. 

پیشنهاد مطالعه: 5 ویژگی‌ بهترین کیس کامپیوتر

بهترین کیس گیمینگ

ویژگی‌های کیس گیمینگ مناسب

کیس‌ها در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند. در حالت کلی این محصول به انواع فول تاور Full Tower و مید تاور Mid Tower و میکرو ای‌تی‌ایکس Micro ATX و مینی ای‌تی‌ایکس Mini ATX تقسیم خواهند شد که به ترتیب فول تاور بزرگ‌ترین و مینی ای‌تی‌ایکس کوچک‌ترین مدل است. با توجه به اندازه کیس می‌توانید ابعاد قطعاتی مانند مادربرد گیمینگ را نیز در نظر بگیرید. در واقع باید گفت ابعاد اجزای داخلی یک کیس باید با ابعاد کیس کامپیوتر برای بازی متناسب باشد. معمولاً استفاده از نوع Mid Tower رایج‌تر است و بسیاری از گیمرها از کیس‌های مید تاور بهره می‌برند. 
با تمام مواردی که ذکر شد، به نظر شما ویژگی‌های کیس کامپیوتر خوب برای بازی چیست؟ بهتر است به قطعات مهم داخل کیس توجه کنیم و بدانیم که برای انتخاب این قطعات باید به چه مواردی توجه کنیم. لازم به ذکر است که شما هنگام خرید برخی از اجزای کیس مانند خرید رم، مادربرد و... متوجه کلمه Gaming در کنار نام برند و مدل خواهید شد اما لزوماً نباید تمامی محصولات مورد نیاز کیس را این‌گونه انتخاب نمایید. شما می‌توانید با توجه به مهم‌ترین فاکتورهای هر قطعه، مواردی که در ادامه متذکر خواهیم شد و بودجه‌ای که برای این کار در اختیار دارید، این قطعات را انتخاب کنید. نکته‌ای که همواره باید آن را در نظر بگیرید، سازگاری اجرای مختلف سیستم با یکدیگر است.

ویژگی های بهترین کیس گیمینگ

قطعات کیس گیمینگ

یک کامپیوتر مخصوص بازی از اجزای بسیار متفاوتی تشکیل شده است. قطعات اصلی کامپیوتر گیمینگ در کیس قرار خواهند گرفت. مهم‌ترین اجزا مادربرد، پردازنده، رم، کارت گرافیک و هارد HDD یا SSD هستند. به خاطر بسپارید که به جز این قطعات، حتماً باید در انتخاب مانیتور مخصوص بازی و لوازم جانبی دیگر نیز دقت کنید تا در نهایت سیستم کاربردی مناسبی داشته باشید. 

مادربرد

مادربرد قطعۀ بسیار مهمی است که بسیاری از قطعات دیگر دستگاه شما، به آن متصل خواهند شد و به نوعی باعث برقراری ارتباط میان اجزا می‌شود. برای انتخاب مادربرد مناسب گیمینگ باید به مواردی از قبیل سازگاری آن با سایر قطعات، فرم فاکتور، درگاه‌های جانبی و تنظیم ولتاژ دقت کنید. به فرم فاکتور این قطعه توجه کنید؛ معمولاً رایج‌ترین و متداول‌ترین نوع ATX است. قبل از خرید این قطعه حتماً باید بررسی کنید که از پردازنده شما پشتیبانی کند. به ظرفیت و نوع رم مورد نظرتان نیز دقت کنید. باید بدانید RAM از کدام نسخۀ DDR یعنی DDR4 یا DDR5 و... بهره می‌برد زیرا مادربرد باید از همان نسخه پشتیبانی کند. این قطعه باید دارای اسلات‌های توسعه و درگاه‌های جانبی باشد. 

پیشنهاد مطالعه: مادربرد چیست؟ و کاربردهای آن

پردازنده

بارها شنیده‌ایم که پردازنده مغز کامپیوتر است. همان‌طور که ذکر شد این محصول باید با مادربرد شما سازگار باشد. بهترین پردازنده‌های کامپیوتر را AMD و اینتل در سری‌ها و نسل‌های مختلفی تولید می‌کنند. شما باید برای کیس گیمینگ خود اقدام به خرید پردازنده بسیار قدرتمند کنید. به تعداد هسته‌ها و رشته‌های این قطعه دقت کنید. علاوه بر آن به فرکانس و TDP پردازنده توجه نمایید. مجله اینترنتی بروزکالا در مقاله چه پردازنده ای برای گیم مناسب است؟ نکات مهمی را در این زمینه بیان کرده است.
در حالت کلی باید بدانید که CPU مناسب برای بازی باید بیشتر از 4 هسته داشته باشد. فرکانس پردازنده باید بالاتر از 3 گیگاهرتز باشد. برای TDP این قطعه نیز باید حداقل 65-95 وات را در نظر بگیرید. فراموش نکنید که فن پردازنده چه در مدل بادی و چه مایع باعث خنک نگه داشتن این قطعه خواهد شد. پس هنگام اسمبل کردن بهترین کیس برای بازی به این مورد نیز توجه نمایید.

رم

رم قطعه‌ای بسیار مهم در سیستم شما محسوب می‌شود. RAM که مخفف عبارت  Random Access Memory است، یک حافظه دسترسی تصادفی می‌باشد. رم حافظه‌ای است که داده‌ها را به صورت موقتی و کوتاه مدت در خود نگهداری می‌کند. وظیفۀ این قطعه نگهداری و حفظ داده‌هایی است که پردازنده در حال پردازش آنها می‌باشد. برای اینکه بخواهید رم مناسب کیس کامپیوتر گیمینگ خود را انتخاب کنید، باید به سازگاری با مادربرد، میزان ظرفیت، تعداد ماژول‌های حافظه و فرکانس آن دقت کنید. هرچه سرعت رم بالاتر و تأخیر آن کمتر باشد، برای گیمر بهتر است. 
بازی‌های جدید به حافظۀ رم بالاتری نیاز دارند. بنابراین حداقل ظرفیت رم برای سیستم مخصوص بازی 8 گیگابایت، ظرفیت مناسب و مطمئن برای این کامپیوتر 16 گیگابایت است اما اگر می‌خواهید با خیالی آسوده چندین فعالیت‌ حرفه‌ای سنگین را به صورت هم‌زمان اجرا کنید، رم 32 گیگابایتی برایتان ایده‌آل خواهد بود. رم‌های DDR5 و DDR4 بسیار عالی خواهند بود اما به این دقت کنید که مادربرد با کدام نوع سازگاری دارد. این محصول برای گیمرها به صورت دارای نورپردازی RGB نیز تولید می‌شود.

هارد

شما هارد SSD را می‌پسندید یا طرفدار HDD هستید؟ هر دوی این قطعات نقش ذخیره‌سازی اطلاعات و فایل‌های شما را بر عهده دارند. یعنی اطلاعات در این حافظه باقی می‌ماند و دائمی است. سرعت نوع SSD بیشتر است و قیمت بالاتری دارد. اگر بودجه محدودی در اختیار دارید HDD انتخاب مناسبی خواهد بود اما اگر می‌توانید هزینه بیشتری برای خرید هارد کنید، SDD با سرعت بسیار بالایی که دارد، عملکردی عالی را به شما ارائه خواهد داد. اس‌اس‌دی‌های NVMe بسیار عالی است اما قبل از خرید هارد ssd مطمئن شوید که مادربرد شما از نوع رم SSD منتخب شما، پشتیبانی خواهد کرد. اگر گیمر حرفه‌ای هستید میزان ظرفیت 1 ترابایت برای شما مناسب خواهد بود.

کارت گرافیک

در راستای اسمبل بهترین کیس کامپیوتر برای بازی انتخاب کارت گرافیک مناسب نیز بسیار مهم است. شرکت‌های AMD و Nvidia کارت گرافیک‌های بسیار مطلوبی را تولید می‌کنند. برای سیستم گیمینگ به VRAM یا همان حافظۀ ویدئویی دقت کنید. شما برای کامپیوتر مخصوص بازی خود به قطعه‌ای با حداقل ۶ گیگابایت VRAM نیاز خواهید داشت اما برای اجرای بازی‌هایی با گرافیک عالی و رزولوشن‌های بالایی مثل 4K این میزان به حداقل 8 گیگابایت می‌رسد. سعی کنید محصولی را برگزینید که از نسل جدیدتری باشد. به میزان برق مصرفی، فرم فاکتور و پورت‌های کارت گرافیک دقت کنید.
فرم فاکتور و سایز آن باید به گونه‌ای باشد که با کیس شما هم‌خوانی داشته باشد. به عنوان مثال این محصول اگر دارای 3 فن باشد، فضای بیشتری از کیس کامپیوتر گیمینگ شما را اشغال خواهد کرد. به پورت‌های کارت گرافیک توجه نمایید زیرا باید پورت‌های مورد نیاز مانیتور را داشته باشد. 

کیس کامپیوتر

کیس کامپیوتر همان قطعۀ بزرگی از دستگاه است که سخت‌افزارهای ذکر شده را در خود جای خواهد داد. این محصول دارای ابعاد مختلفی است اما شما به نوعی نیاز دارید که مادربرد ATX شما را در خود جای دهد. علاوه بر مادربرد، این محصول باید به اندازه‌ای باشد که کارت گرافیک و فن پردازنده شما را نیز در خود جای دهد. در انتخاب کیس مناسب گیمینگ به مدیریت کابل‌ها، قابلیت اضافه کردن فن‌های خنک‌‌کننده نیز دقت کنید.

پیشنهاد بروزکالا برای خرید کیس کامپیوتر

در ادامه راهنمای خرید کیس گیمینگ 3 مورد از کیس‌های کامپیوتر را معرفی خواهیم کرد که برای سیستم گیمینگ مناسب خواهند بود. این سه محصول قیمت‌های مختلفی دارند و کارایی مطلوبی را برای کاربر خواهند داشت. 

کیس گیمینگ گرین مدل ARIA

اگر به دنبال یک کیس کیمینگ با قیمت بسیار مناسب هستید، کیس گیمینگ گرین مدل ARIA می‌تواند گزینه بسیار مطلوبی برای شما باشد. این محصول با مادربردهای ATX و MicroATX و Mini-ITX سازگار خواهد بود. این کیساز برند گرین دارای وزن 3.65 کیلوگرم و ابعاد 215 × 400 × 458 میلی‌متری می‌باشد. این کالا دارای پنل شیشه‌ای اکریلیک دودی است. این کیس دارای 7 عدد اسلات توسعه می‌باشد. در این محصول 5 عدد سینی درایو 2.5 اینچی، 3 عدد سینی درایو 3.5 اینچی و 3 عدد سینی درایو کمبو به چشم می‌خورد. شما می‌توانید در آن فن پردازنده‌ای با حداکثر ارتفاع 160 میلی‌متری نصب نمایید. این محصول هم گزینه‌ای اقتصادی محسوب می‌شود و هم ظاهری شیک و زیبا دارد؛ بنابراین اگر شما نمی‌خواهید بودجه زیادی صرف خرید کیس کنید، این کالا برایتان بسیار مناسب خواهد بود. این کیس فضای کمی از میز گیمینگ شما را اشغال خواهد کرد. 
در کیس گیمینگ گرین مدل ARIA حداکثر طول کارت گرافیک 300 میلی‌متر و طول فضای نصب پاور 170 میلی‌متر است. یک فیلتر گرد و غبار مگنتی در بالا و یک فیلتر سلولوزی گرد و غبار در بخش پایینی وجود دارد. 1 عدد فن 120 میلی‌متری در جلو و یک فن دیگر با همین ابعاد در پشت کیس قرار گرفته است که RPM یعنی سرعت چرخش هر کدام از آنها 1200 دور در دقیقه می‌باشد. این خنک‌کننده‌ها مجهز به نورپردازی RGB نیز هستند. اگر شما نیاز به فن‌های بیشتری دارید، می‌توانید 2 عدد فن 140 میلی‌متری و 3 عدد خنک‌کننده 120 میلی‌متری در جلو، 2 عدد فن 120 میلی‌متری در سقف و 2 عدد خنک‌کننده 120 میلی‌متری در کف نیز نصب نمایید. 1 درگاه Type-A نسخه USB 3.0 و 2 درگاه Type-A نسخه USB 2.0 و یک جک 3.5 میلی‌متری در این کیس به چشم می‌خورد. 

کیس گیمینگ گرین مدل ARIA

کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE

کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE محصولی است که در رنگ‌ سفید تولید می‌شود. این کالا که ابعاد 238 × 523 × 526 میلی‌متری دارد، از مادربردهای ATX و MicroATX و Mini-ITX و E-ATX پشتیبانی می‌کند. این محصول دارای 8 عدد اسلات توسعه است. در این کیس لیان لی 8 عدد سینی درایو 2.5 اینچی و 4 عدد سینی درایو کمبو تعبیه شده است. اگر بخواهید از حداکثر ارتفاع در نظر گرفته شده برای خنک‌کننده پردازنده، حداکثر طول کارت گرافیک و طول فضای نصب پاور بدانید، باید به ترتیب به ابعاد 187 میلی‌متری، 435 میلی‌متری و 220 میلی‌متری اشاره کنیم. در سمت چپ و راست این کیس فیلتر ثابت گرد و غبار به چشم می‌خورد. در قسمت سقف و جلوی این محصول نیز فیلترهای مگنتی تعبیه شده است.
این کیس با قیمتی متوسط، امکاناتی عالی را به کاربر خواهد داد. این محصول دارای پنل‌های شیشه‌ای در سمت راست و چپ است. این پنجره‌های شیشه‌ای با دستگیره باز خواهند شد. به جر این، ما شاهد خنک‌کننده‌‌هایی برای جریان هوا هستیم. لازم است در این بخش توضیحاتی در مورد فن‌های نصب شده دهیم. 3 عدد فن 140 میلی‌متری با سرعت 300-1650 دور در دقیقه در جلوی این کیس نصب شده است. علاوه بر این، در قسمت پشتی نیز شاهد 1 فن با همین ابعاد با سرعت 200-1800 دور در دقیقه هستیم. اما آیا می‌توان خنک‌کننده‌های دیگری نیز در این کیس نصب کرد؟ بله شما می‌توانید 3 عدد فن 120 میلی‌متری در جلو، 3 عدد در سقف، 3 عدد در کف و 1 عدد در پشت نصب نمایید. اما داستان قابلیت نصب فن روی این کیس اینجا تمام نمی‌شود. امکان نصب خنک‌کننده‌های 140 میلی‌متری به صورت 3 عدد در جلو، 3 عدد در سقف و 1 عدد در پشت نیز وجود دارد.
کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE دارای 2 عدد Type A نسخه USB 3.0 و 1 عدد USB Type-C است. دکمۀ پاور و دکمۀ ریست روی این محصول به چشم می‌خورد. علاوه بر اینها، این کیس دارای دکمۀ تغییر رنگ نورپردازی و دکمۀ تغییر افکت RGB می‌باشد. یک جک 3.5 میلی‌متری نیز در آن تعبیه شده است. 

کیس لیان لی مدل LIAN LI LANCOOL III RGB WHITE

کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition

احتمالاً شما هم برند ایسوس را می‌شناسید و به خوبی آگاه هستید که ASUS جزو برترین تولیدکنندگان تجهیزات کامپیوتر محسوب می‌شود. کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition یکی از محصولات پرطرفدار میان گیمرها به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید یک سیستم بسیار حرفه‌ای گیمینگ اسمبل کنید، می‌توانید از این کیس 18 کیلوگرمی بهره برید. این کالا با ابعاد 250 × 565 × 591 میلی‌متری در رنگ‌های مشکی و سفید تولید می‌شود. این کیس فوق‌العاده دارای پنل شیشه‌ای در 3 طرف می‌باشد. 8 عدد اسلات توسعه افقی و 2 عدد اسلات توسعه عمودی در آن تعبیه شده است. این محصول با مادربردهای ATX و MicroATX و Mini-ITX و E-ATX سازگاری خواهد داشت. 
درست است که این کیس ایسوس قیمت نسبتاً زیادی دارد اما قابلیت‌های بسیاری را به شما ارائه خواهد داد و کیفیت بسیار مطلوبی نیز دارد. ابتدا باید به 4 عدد سینی درایو 2.5 اینچی و 2 عدد سینی درایو کمبو که در این کیس تعبیه شده است، اشاره کنیم. حالا که قصد اسمبل کردن سیستم گیمینگ را دارید باید به فضای پاور، کارت گرافیک و فن CPU توجه کنید. طول فضای نصب پاور در این کیس 220 میلی‌متر است. حداکثر طول کارت گرافیک در این محفظه 450 میلی‌مترمی‌باشد. ارتفاعی که برای خنک‌کننده پردازنده در نظر گرفته شده است نیز حداکثر 190 میلی‌متر است. این کیس بی‌نظیر ایسوس دارای مدیریت کابل‌‌کشی و فیلتر گرد و غبار است. این فیلترهای کشویی در سقف، کف و جلوی محصول دیده می‌شوند. 
سیستم خنک‌کننده برای کیس گیمینگ بسیار مهم خواهد بود. این کیس از سیستم خنک‌‌کننده بسیار مطلوبی برخوردار است. بیایید مروری بر این فن‌های این کیس داشته باشیم. 3 عدد فن 140 میلی‌متری در جلوی این کالا نصب شده است. البته 1 فن با همین ابعاد نیز در پشت محصول قرار دارد. یکی از نکات جالب در مورد این کیس ایسوس، وجود کنترلر یا همان کلید کنترل سرعت چرخش برای تمام فن‌ها است. درست است روی این محصول 4 عدد خنک‌کننده نصب شده است اما شما می‌توانید فن‌های دیگری را نیز در آن نصب نمایید. قابلیت نصب 3 عدد فن 120 میلی‌متری در جلو و سقف کالا و 1 عدد فن 120 میلی‌متری در پشت این قطعه وجود دارد. شما می‌توانید از 2 عدد فن 140 میلی‌متری در سقف و 1 عدد خنک‌‌کننده با همین ابعاد به پشت کیس اضافه کنید.
این کیس دارای نورپردازی ARGB سازگار با AURA Sync ایسوس در جلوی کیس است. دکمۀ پاور، دکمۀ ریست، کنترلر برای کنترل سرعت فن‌ها و دکمۀ تغییر افکت نورپردازی نیز در این محصول تعبیه شده است. اگر بخواهید بدانید که این کیس کامپیوتر دارای چه درگاه‌هایی است، باید به 1 جک 3.5 میلی‌متری، 4 عدد Type-A نسخه USB 3.1 Gen 1 و 1 عدد Type-C نسخه USB 3.1 Gen 2 اشاره کنیم.

کیس ایسوس ROG Strix Helios White Edition

نتیجه‌گیری

بهترین کیس گیمینگ، باید دارای تعدادی خنک‌کننده باشد. بهتر است امکان نصب فن‌های بیشتری در کیس وجود داشته باشد. قبل از خرید کیس به ابعاد آن، نوع و تعداد درگاه‌ها، مدیریت کابل‌کشی، امکانات نورپردازی، سازگاری با مادربرد مورد نظر شما، فضای کافی برای کارت گرافیک، فن پردازنده و پاور دقت کنید. در طول مقاله‌ای که خواندید، متوجه این موضوع نیز شدید که هنگام اسمبل کردن سیستم گیمینگ باید قطعاتی را برای داخل کیس کامپیوتر خود خریداری نمایید که بسیار قدرتمند و پر سرعت باشند. شما کدام برند کیس را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ از طرفداران ایسوس هستید یا تسکو، گرین، دیپ کول و... را می‌پسندید؟
به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع قطعات کامپیوتر برای بازی و تجهیزات گیمینگ دیدن کنید. شما دوستان عزیز علاوه بر اینکه امکان اسمبل آنلاین رایانه مخصوص بازی خود را خواهید داشت، می‌توانید با کارشناسان بروزکالا مشاوره رایگان داشته باشید تا در نهایت بهترین سیستم گیمینگ را تهیه نمایید.

سوالات متداول

1. چه کیسی برای یک کاربر خانگی مناسب است؟
کاربران خانگی و اداری معمولاً از کیس‌های ساده با قطعات ساده‌ای بهره می‌برند. پس لازم نیست بودجه زیادی برای خرید کیس، قطعات داخلی آن و مانیتور در نظر بگیرید. زیرا شما نمی‌خواهید به صورت حرفه‌ای از آن استفاده کنید و برنامه‌های سنگینی را اجرا نمایید.

2. از کیس گیمینگ با نورپردازی فقط می‌توان برای سیستم مخصوص بازی استفاده کرد؟
خیر شما اگر به ظاهر این محصولات علاقمند هستید، می‌توانید آن را برای هر نوع سیستمی تهیه و استفاده نمایید.