راهنمای خرید بهترین مدل موس گیمینگ 2023

باختن لذتی ندارد و همه ما برای تجربه لحظه شیرین برد بازی می‌کنیم. هنگامی که پای برتری نسبت به هوش مصنوعی یا یک حریف قدرتمند به میان می‌آید، یک ابزار کوچک دمِ دستی مانند موس هم ممکن است تفاوت‌های زیادی ایجاد کند. قابلیت‌هایی که در موس‌های گیمینگ امروزی تعبیه می‌شود، می‌تواند شانس شما را در چنین شرایطی برای اینکه آخرین بازیکن باقی‌مانده در زمین بازی باشید، افزایش دهد.
خرید ماوس گیمینگ جدید به خصوص زمانی که نمی‌توانید آن را پیش از خرید روی بازی آزمایش کنید، شاید با تردید‌هایی همراه باشد. خوشبختانه نکات مشخصی وجود دارند که با بررسی آن‌ها این نگرانی‌ها کنار می‌روند. مطالعه ادامه این مطلب به شما کمک می‌کند تا با نکات قابل توجه برای خرید بهترین موس گیمینگ و انواع مدل‌های آن آشنا گردید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تفاوت موس گیمینگ با موس معمولی
  • انواع موس مخصوص بازی
  • هنگام خرید موس گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کرد؟
  • معرفی بهترین مدل‌های موس گیمینگ

تفاوت موس گیمینگ با موس معمولی

انجام بازی‌های آنلاین رقابتی اغلب نیازمند سطح بالاتری از دقت در دریافت دستورات کاربر از طریق دستگاه‌های ورودی مانند موس و کیبورد است. یک موس معمولی عمدتاً دارای دکمه‌های کلیک چپ و راست و همچنین چرخ اسکرول است. این در حالی است که انواع بهترین ماوس های گیمینگ معمولاً برای تسریع در روند بازی، دکمه‌های جانبی اضافه‌تری دارند. پس علاوه بر موس باید در خرید کیبورد برای شروع یک بازی هیجان‌انگیز همراه با لذت برد نیز دقت عمل داشته باشید.

راهنمای خرید موس گیمینگ

یکی دیگر از مزیت‌های موس‌های گیمینگ، پشتیبانی از تنظیمات نرم‌افزاری است. به این معنی که شما می‌توانید به کمک برخی نرم‌افزارها میزان حساسیت، نور یا سایر ویژگی‌های موس را تنظیم نمایید و تعیین کنید که هر یک از دکمه‌های موس برای چه کاری مورد استفاده قرار گیرند. این امکانات باعث می‌شوند تا بازی کردن با موس‌های گیمینگ آسان‌تر شده، دستورات ورودی با دقت و سرعت بالاتری به سیستم منتقل شوند و عملکرد موس تمرکز کاربر را بر هم نزند تا بیشتر غرق در بازی شود.

انواع موس مخصوص بازی

در حال حاضر طیف گسترده‌ای از موس‌های مخصوص بازی در بازار موجود است که اکثر آن‌ها در یکی از این چهار گروه قرار می‌گیرند:

  • موس FPS: از محبوب‌ترین و بهترین مدل موس گیمینگ هستند که به دلیل سبکی، چابکی و برخورداری از دکمه مخصوص تک‌تیراندازی، سرعت انجام بازی و دقت تیراندازی در بازی‌های متکی به این قابلیت را افزایش می‌دهند.
  • موس MMO: در طراحی این موس‌ها تمرکز بر افزایش تعداد دکمه‌ها قرار گرفته و اگرچه وزن موس بالاتر رفته اما امکان اجرای دستورات به صورت مستقیم و تنها با یکبار فشردن دکمه‌ها افزایش پیدا کرده است.
  • موس همه‌منظوره: این موس‌ها با هدف سازگاری با تمامی انواع بازی‌ها طراحی شده‌اند و نه به سبکی موس‌های FPS هستند و نه به پر دکمه بودن موس‌های MMO. بهترین ماوس گیمینگ همه‌منظوره برای گیمرهای معمولی یا تازه‌کار.
  • موس قابل تنظیم: در این موس‌های فوق حرفه‌ای امکان تنظیم برخی قابلیت‌ها همچون انواع اتصالات متعدد، پایه‌های سرامیکی قابل تعویض و یا حتی تنظیم وزن موس در نظر گرفته شده است.

موس مخصوص بازی

هنگام خرید موس گیمینگ به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خوشبختانه در حال حاضر هر گیمری با هر نوع سبک بازی چندین گزینه برای انتخاب در اختیار خواهد داشت زیرا موس‌های گیمینگ متنوعی وجود دارند که با نیازهای مختلف کاربران مطابقت دارند. از سویی دیگر ممکن است این تنوع انتخاب را کمی دشوار کند؛ ولی با بررسی دقیق موارد زیر می‌توان بهترین موس برای بازی مطابق با نیازهای شخصی خود را پیدا کرد.

نوع اتصال

برخلاف گذشته که همگی موس‌ها از نوع باسیم بودند، امروزه موس‌های بی‌سیمی وجود دارند که پابه‌پای موس‌های باسیم عملکرد خود را ارتقا داده‌اند. گفته می‌شود که یک موس گیمینگ بی‌سیم با تکنولوژی 2.4 گیگاهرتز می‌تواند عملکردی تقریباً یکسان با عملکرد موس‌های گیمینگ باسیم داشته باشد.

اگرچه یک موس بی‌سیم برای حمل‌ونقل کاربردی‌تری است و از فاصله‌های دورتر نسبت به سیستم هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما نیاز به شارژ یا تعویض باتری و وزن اضافه‌ای که باتری برای موس ایجاد می‌کند از معایب این دستگاه‌هاست. 

در صورتی که دنبال ماوس گیمینگ RGB باشید، باسیم بودن موس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. چراکه این نوع موس‌ها به دلیل برخورداری از چراغ‌های رنگی باتری بیشتری مصرف می‌کنند. در مقاله‌ای دیگر از بروزکالا می‌توانید با مقاله نقد و بررسی ماوس مخصوص بازی ای فورتک مدل X-710BK نیز آشنا شوید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید موس و کیبورد بی سیم

وزن و اندازه

موس‌های سبک‌تر امکان انجام بازی با سرعت بالاتر و موس‌های سنگین‌تر امکان کنترل بیشتر را ارائه می‌دهند. هنگام انتخاب بهترین موس برای بازی لازم است به سایز دست خود هم توجه کنید. برای مثال در صورتی که دست کاربر کوچک‌تر از حالت معمول باشد موس‌های MMO گزینه مناسبی نخواهند بود.

ارگونومی

از دیگر نکات قابل توجه در انتخاب بهترین موس برای بازی شیوه خاص کار با آن است. موس‌ها نیز در سه حالت استاندارد تولید می‌شوند: پوشش‌دهی کف دست، پوشش‌دهی پنجه و پوشش‌دهی نوک انگشتان. بنابراین بسیار مهم است دریابید که کار کردن با کدام نوع از این موس‌ها برای دست شما مناسب‌تر است و برای ساعت‌های متمادی می‌توانید راحت با آن کار کنید.

لیزری یا اوپتیکال بودن

برخی موس‌ها حسگر لیزری دارند و برخی دیگر حسگر نوری یا اپتیکال که تفاوت آن‌ها در منبع نور مورد استفاده در حسگر آن‌هاست. موس‌های لیزری حساس‌تر هستند یعنی ریزترین جابه‌جایی‌ها را نمایش می‌دهند و روی هر سطحی کار می‌کنند.
موس‌های اوپتیکال ارزان‌تر هستند اما برای استفاده روی سطوح شیشه‌ای یا براق حتماً به خرید ماوس پد نیاز دارند. از سوی دیگر بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای از این شکایت دارند که اگر موس لیزری را خیلی سریع حرکت دهیم، حسگر آن نمی‌تواند حرکت را تشخیص دهد. بنابراین برای انجام بازی‌هایی که نیاز به جابه‌جایی‌های سریع دارند، بهترین موس گیمینگ از نوع موس نوری خواهد بود.

نرخ نمونه‌برداری و دقت

دقت موس، فاکتوری است که مشخص می‌کند وقتی موس به اندازه یک اینچ جابه‌جا گردد، نشانگر موس چه اندازه روی مانیتور حرکت می‌کند. این مشخصه با واحد dpi تعریف می‌شود. نرخ نمونه‌برداری موس هم تعیین می‌کند که حسگر موس هر چند وقت یکبار موقعیت خود را به سیستم گزارش می‌دهد. بنابراین هر دوی این مشخصه‌ها نقش موثری در انتقال عکس‌العمل‌های گیمر حین بازی به سیستم دارند.

عملکرد RGB

نمایش نورهای رنگی روی موس روی کیفیت بازی تاثیری ندارد، اما به دلیل جاذبه زیبایی‌شناسی بسیار محبوب است. توجه به سبک نمایش نورهای رنگی هم هنگام خرید موس می‌تواند نکته قابل توجهی باشد. چراکه در برخی موس‌ها فقط تصویر لوگو نورانی می‌شود و در برخی دیگر چراغ‌هایی وجود دارد که هرگز نمی‌توان آن‌ها را خاموش کرد.

معرفی بهترین مدل‌های موس گیمینگ

۱. موس GXT 970 از برند Trust

این موس گیمینگ باسیم، با عملکرد RGB امکان تنظیم نورپردازی جانبی به صورت دلخواه را برای کاربران فراهم می‌نماید. روی این موس 14 دکمه تعبیه شده است و قابلیت پشیبانی از نرم‌افزار توسط این موس به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد هر دکمه را برنامه‌ریزی و تا 168 عملکرد مختلف را به آن‌ها نسبت دهید. موس گیمینگ تراست GXT 970 MORFIX ابعادی برابر با 42×72×126 میلی‌متر و 167 گرم وزن دارد و به صورت ارگونومیک طراحی شده است. دقت این موس از 200 تا 10000 نقطه در اینچ (dpi) قابل تنظیم است. همچنین نرخ نمونه‌برداری این موس گیمینگ نوری می‌تواند 1000/500/250/125 هرتز باشد. از آنجا که حتی با کوچک‌ترین حرکت موس GXT 970 بیشترین تاثیر را روی صفحه نمایشگر خواهید دید، برای گیمرهای حرفه‌ای که بازی‌هایی حساس و نیازمند دقت بالا را انجام می‌دهند انتخابی عالی خواهد بود.

موس گیمینگ تراست GXT 970 MORFIX

۲. موس Voxx از برند Trust

این موس شارژی بی‌سیم با طراحی ارگونومیک عمودی و صفحه نمایش دیجیتال یکی از حرفه‌ای‌ترین موس‌های گیمینگی است که تاکنون به تولید رسیده. دست کاربر به گونه‌ای روی این موس قرار می‌گیرد که در طبیعی‌ترین حالت ممکن باشد و هیچ فشاری به مچ تا بازوی دست وارد نشود. برای استفاده از این موس به باتری‌های یکبار مصرف وابسته نخواهید بود و به راحتی می‌توان از طریق یک کابل USB آن را شارژ نمود. همچنین زمانی که شارژ دستگاه خیلی کم باشد می‌توان با روشن کردن حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، برای مدت طولانی‌تری با آن کار کرد. موس بی سیم تراست Voxx دکمه دارد که 5 مورد آن قابل برنامه‌ریزی است. حسگر این موس نیز از نوع اپتیکال است و ابعادی برابر با 111×72×74 میلی‌متر  و وزنی معادل 149 گرم دارد. این دستگاه با حداکثر دقت 24000 نقطه در اینچ از طریق بلوتوث به انواع لپتاپ و کامپیوتر متصل می‌گردد.

موس گیمینگ بی سیم تراست

۳. موس MG350 از برند DeepCool

موس گیمینگ دیپ کول MG350 از موس‌های باسیمی است که ضمن برخورداری از طراحی ارگونومیک، 8 دکمه دارد و هر 8 دکمه آن قابل برنامه‌ریزی هستند. این موس مجهز به سنسوری برای ردیابی دقیق دستورات حرکتی است که با دقتی عالی و حتی از فاصله 2 میلی‌متری سطح زمین اشارات موس را تشخیص می‌دهد. دقت این موس تا 16000 نقطه در هر اینچ و نرخ نمونه‌برداری آن تا 1000 هرتز است. این دستگاه 92 گرم وزن دارد و ابعاد آن 44×73×107 میلی‌متر است. در طراحی این موس برای راحتی بیشتر یک دستگیره ارگونومیک کوچک‌تر برای افراد راست‌دست روی آن در نظر گرفته شده است. 
با این وجود هم افراد راست‌دست و هم افراد چپ‌دست می‌توانند از آن بهره ببرند و به خصوص برای گیمرهایی که بیشتر عادت دارند کف یا پنجه دست را روی موس قرار دهند بسیار مناسب است.

موس گیمینگ دیپ کول

۴. موس GM 790 از برند Tsco

این مدل یکی از بهترین موس گیمینگ تسکو است که باسیم است و دقتی برابر 16000 dpi دارد. این اوس با پشتیبانی از عملکرد RGB توسط یک کابل USB به طول 1.8 متر به لپتاپ و کامپیوتر وصل می‌شود. مدل GM 790 با ابعاد 39×67×128 میلی‌متر و وزن 67 گرمی، از طراحی ارگونومیکی برخوردار است که افراد چپ‌دست هم به راحتی می‌توانند با آن کار کنند. طراحی لانه‌زنبوری سطح این موس از تعرق دست جلوگیری می‌کند و بهره‌گیری از پلاستیک ABS برای ساخت آن موجب می‌شود تا اثر انگشتی روی سطح آن باقی نماند. به علاوه برای ماوس مخصوص بازی تسکو مدل GM 790 نرم‌‌افزار مخصوصی به منظور شخصی‌سازی تنظیمات نور RGB، تنظیمات صدا و برنامه‌ریزی دکمه‌های آن ارائه شده است. در بخش آموزش جامع نحوه نصب برنامه در لپتاپ می‌توانید با شیوه‌های نصب چنین نرم‌افزارهایی آشنا شوید. نکته مهمی که کیفیت این موس مقرون‌به‌صرفه و خوش‌قیمت را افزایش داده، وجود سنسور PMW3389 شرکت PIXART است. این سنسور با چیپست 16 پین و منبع نور مادون قرمز 850 نانومتری، امکان تشخیص ارتفاع را در کنار سرعت و دقت بالاتر در این دستگاه تضمین می‌نماید.

موس گیمینگ تسکو

۵. موس M8-610 از برند Genius

وجود حسگر لیزری در این مدل به کاربر امکان می‌دهد تا حتی روی شیشه بتواند بدون نیاز به موس پد از آن بهره گیرد. طراحی این محصول کاملاً بر اساس اصول ارگونومی و مناسب برای هر دو دست است. دقت این موس روی 5 حالت 800، 2400، 4800، 6400 و 8200 dpi قابل تنظیم است. موس گیمینگ جنیوس Scorpion M8-610 Black شش دکمه قابل برنامه‌ریزی دارد که می‌توان از ترکیب آن‌ها تا 24 فرمان را برنامه‌ریزی نمود. این موس حرفه‌ای نیز از یک نرم‌افزار اختصاصی برخوردار است که امکان سفارشی‌سازی تنظیمات مربوط به نمایشگر نور، دقت، دکمه‌ها و غیره را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این مدل از موس‌های باسیم Genius ابعادی برابر با 65.6×123×39 و 152 گرم وزن دارد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین موس‌های گیمینگ اقتصادی

موس گیمینگ جنیوس

۶. موس GM 606 از برند Green

این مدل از موس‌های شرکت گرین، از روکشی با خاصیت ضد تعریق برخودار است تا در کاربری‌های طولانی‌مدت، عملکرد کاربر مختل نشود. در ساختار این موس 3 ناحیه برای نورپردازی RGB در نظر گرفته شده که جذابیت بصری آن را افزایش می‌دهد. از آنجا که موس GM 606 از کنترل نرم‌افزاری پشتیبانی می‌کند، تنظیم روی چندین حالت نورپردازی، برنامه‌ریزی عملکرد دکمه‌ها و غیره برای آن امکان‌پذیر است. این موس که از سنسور اپتیکال بهره می‌برد، دقتی معادل 1200 تا 7200 نقطه در اینچ دارد. موس GM 606 باسیم است و به صورت USB به لپتاپ و کامپیوتر متصل می‌گردد.

موس گیمینگ گرین

سخن نهایی

علاوه بر نکاتی که در مقاله راهنمای خرید ماوس گیمینگ گفته شد، توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین نکات هنگام انتخاب آن، نوع بازی‌هایی است که قصد اجرای آن‌ها را دارید. با در نظر گرفتن بازی‌های مورد علاقه خود به کمک اطلاعات مربوط به معرفی موس گیمینگ می‌توانید گزینه مناسب را انتخاب کنید. همچنین برای برای دیدن مدل‌های بیشتر می‌توانید به فروشگاه بروزکالا مراجعه نمایید و در صورت وجود هرگونه ابهام یا پرسش با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید.

سوالات متداول

1. موس نوری بهتر است یا لیزری؟
به طور کلی موس‌های لیزری عملکرد دقیق‌تری دارند اما برای بازی‌هایی که جابه‌جایی‌های ناگهانی سریع در آن‌ها لازم است، موس‌های نوری بهتر عمل می‌کنند.

2. آیا موس بی‌سیم برای بازی خوب نیست؟
اگرچه موس‌های باسیم سریع‌تر و با تاخیر کمتری کار می‌کنند اما موس‌های بی‌سیم امروزی رفته رفته با عملکرد اصلاح‌شده خود جای آن‌ها را می‌گیرند.

3. آیا واقعا موس گیمینگ کمکی به انجام بهتر بازی می‌کند؟
موس‌های گیمینگ حتی برای کارهای اداری و دفتری نیز عملکرد بهتر و دوام بیشتری دارند.