عمر مفید لپ‌تاپ گیمینگ چه‌قدر است؟

لپ‌تاپ‌های گیمینگ همواره محصولات محبوب و پرطرفداری در بین لپ‌تاپ‌های مختلف بوده‌اند. در سال‌های اخیر کابران زیادی به قصد انجام بازی‌های ویدیویی و یا حتی کارهایی به جز بازی، این لپ‌تاپ‌ها را خریداری کرده و از آن‌ها استفاده می‌کنند. با استفاده از آن‌ها، شما قادرید با سرعت و کیفیت بالایی به بازی‌های آنلاین و یا کارهای سنگین دیجیتال مشغول شوید. اما معضلی که در این میان وجود دارد، افزایش دما یا به اصطلاح گرم شدن لپ‌تاپ در هنگام اجرای بازی‌های بسیار سنگین است که همین موضوع، از دلایل اصلی کاهش کارایی و حتی خرابی دستگاه شما خواهد شد و طبعا کسی نمی‌خواهد با استهلاک تدریجی و فرسایش ناخواسته، سیستم گیمینگ خود را از کار بیندازد. در این مطلب از بروزکالا می‌خواهیم شما را با عمر مفید لپ تاپ گیمینگ و همچنین روش‌هایی برای افزایش عمر آن‌ها آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های مقاله:

•    تفاوت‌های اصلی لپ‌تاپ گیمینگ با لپ‌تاپ معمولی
•    لپ‌تاپ گیمینگ مناسب چه فعالیت‌هایی است؟
•    عمر لپ‌تاپ‌های گیمینگ چه‌قدر است؟
•    روش‌های افزایش عمر لپ تاپ گیمینگ
•    معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ


تفاوت‌های اصلی لپ‌تاپ گیمینگ با لپ‌تاپ معمولی

در ابتدا بایستی بدانیم یک لپ‌تاپ گیمینگ چه تمایزاتی نسبت به لپ‌تاپ‌های دیگر دارد و برای چه استفاده‌هایی مناسب است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ دسته‌ای از لپ‌تاپ‌ها هستند که مخصوص بازی کردن تولید می‌گردند که یعنی تمرکز اصلی شرکت سازنده، اجرای بازی‌های مختلف و سنگین و همچنین سخت‌افزار است. آن‌ها بر خلاف لپ‌تاپ‌های عادی، ظاهر ظریفی ندارند و ضخیم‌ترند. باتری لپ‌تاپ گیمینگ بزرگ‌تر بوده اما به دلیل مصرف بالا در بهترین شرایط تا 8 ساعت دوام می‌آورد در حالی که باتری یک لپ‌تاپ معمولی به علت مصرف کمتر ممکن است تا 12 ساعت هم شارژدهی داشته باشد. این دسته از لپ‌تاپ‌ها از فن‌های بسیار قوی‌تری برخوردار می‌باشند تا در هنگام بازی بتوانند دمای سیستم را کنترل کرده و پایین نگه‌دارند.

در طراحی لپ‌تاپ‌های گیمینگ، از نورپردازی RGB بهره گرفته می‌شود که از تفاوت‌های عمده آن‌ها با کامپیوترهای معمولی می‌باشد. معمولا قیمت آن‌ها نسبت به لپ‌تاپ‌های عادی بیشتر می‌باشد. این دستگاه‌های پیشرفته دارای پردازنده‌ای بسیار قدرتمند هستند که قابلیت پردازش سریع با حداقل بافر را دارند. به طور معمول این نوع از لپ‌تاپ‌ها از گرافیک سطح بالا بهره می‌برند در حالی که سیستم‌های عادی دارای گرافیک داخلی می‌باشند.

یک لپ‌تاپ گیمینگ قدرت فوق‌العاده‌ای در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های گرافیکی دارد. تفاوت عمده دیگر این دسته با لپ‌تاپ عادی، میزان حافظه رم است؛ آن‌ها دارای حافظه رم 8 تا 16 گیگابایت و در برخی مدل‌ها تا 64 گیگابایت هستند در صورتی که لپ‌تاپ‌های معمولی دارای رم 4 تا 8 گیگابایت هستند. نرخ رفرش صفحه نمایش نیز از برتری‌های لپ‌تاپ گیمینگ است که تا 144 هرتز پیش می‌رود. صفحه کلید آن‌ها نیز بسیار محکم‌تر و مقاوم‌تر بوده و معمولا داراری نورپردازی زمینه است. 

پیشنهاد مطالعه: ویژگی‌های لپ تاپ گیمینگ

لپ‌تاپ گیمینگ مناسب چه فعالیت‌هایی است؟

همان‌طور که از نام لپ‌تاپ‌های گیمینگ برمی‌آید، از آن‌ها برای اجرای بازی‌های سنگین باکیفیت و سرعت عالی استفاده می‌شود. اما به علت ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع از لپ‌تاپ‌ها، می‌توان از آن‌ها در فعالیت‌هایی نظیر ویرایش ویدیو، تولید موسیقی، طراحی و انیمیشن گرافیکی، برنامه‌نویسی، تماشای رسانه‌ها با کیفیت بالا، ویرایش عکس، بوت دوتایی، اجرای روان شبیه‌سازها و ماشین‌های مجازی، ساختن بازی‌های ویدیویی و... استفاده نمود. در کل می‌توان گفت سیستم‌های گیمینگ تمام کارهای عادی را نیز از لپ‌تاپ عادی بهتر انجام می‌دهند.

عمر لپ‌تاپ‌های گیمینگ چه‌قدر است؟

در واقع پاسخ این سوال تا حد زیادی به قیمت لپ‌تاپ مورد نظر شما بستگی خواهد داشت. معمولا یک لپ‌تاپ گیمینگ گران‌تر، عمر مفید بیشتری هم دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت عمر مفید لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده 3 تا 4 سال و عمر مفید انواع بالارده 4 تا 6 سال می‌باشد. البته این موضوع تنها به تخمین‌ها و قیمت دستگاه بستگی ندارد و عامل مهم دیگری که در دوام لپ تاپ گیمینگ موثر است، نحوه استفاده و میزان مراقبت شما از آن است.

البته این موضوع را مد نظر داشته باشید که در صورت خریداری سیستم گیمینگ میان‌رده، احتمالا تنها تا 2 سال می‌توانید در آن بازی‌هایی با گرافیک بالا را اجرا نمایید و در صورت خریداری لپتاپ گیمینگ بالارده، این بازه زمانی تا 3 سال افزایش پیدا می‌کند. بعد از گذشت این زمان، بایستی تنظیمات بازی‌ها را روی حالت پایین‌تر قرار دهید تا دستگاه شما دچار افت فریم نشود.

همچنین یکی از مهم‌ترین بخش‌های موثر در طول عمر لپ تاپ گیمینگ ، قسمت پردازنده مرکزی یا همان CPU است. پردازنده مرکزی را می‌توان قلب یک لپ‌تاپ خطاب کرد. باید اطمینان حاصل کنید که لپ‌تاپ گیمینگ شما دارای پردازنده مرکزی AMD یا Intel می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: برترین پردازنده در سال 2023

از قسمت‌های مهم دیگر این دسته از لپ‌تاپ‌ها، کارت گرافیک می‌باشد که در تعیین عمر کامپیوتر نقش بزرگی ایفا می‌کند. کار این قطعه، نمایش بازی‌ها به شکلی روان‌تر و با جزئیات بیشتر است و پردازش‌های گرافیکی و ویدیویی را بر عهده دارد. کارت‌های گرافیک لپ‌تاپ‌های گیمینگ عمدتا AMD و یا Nvidia هستند که دارای نمرات متفاوتی می‌باشند و پیش از خرید باید آن را بررسی نمایید. نکته حائز اهمیت دیگر در طول عمر لپ تاپ گیمینگ، صفحه نمایش است. دستگاه شما حتما باید دارای پنل FHD و یا QHD باشد. نرخ رفرش هم عاملی است که به صفحه نمایش لپ‌تاپ گیمینگ بستگی دارد و از عوامل مهم کیفیت آن است.

پیشنهاد مطالعه: 7 ویژگی بهترین کارت گرافیک‌ 2023

روش‌های افزایش عمر لپ‌تاپ‌های گیمینگ

طول عمر هر وسیله‌ای قطعا به طرز نگهداری و استفاده از آن بستگی دارد. لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز به هیچ وجه از این قضیه مستثنی نیستند. هر قدر شما بیشتر در مراقبت از دستگاهتان کوشا باشید و از ترفندهای افزایش عمر آن بهره ببرید، برای مدت طولانی‌تری می‌توانید از لپ‌تاپ خود استفاده کنید و بازی‌ها و کارهای خود را با کیفیت بیشتری ادامه خواهید داد. در ادامه چند تا از مهم‌ترین نکات برای افزایش عمر لپ تاپ مخصوص بازی را توضیح می‌دهیم که عبارتند از:

• نظافت و نگهداری: نظافت و نگهداری از لپ‌تاپ از مهم‌ترین نکات در خصوص افزایش عمر آن است. هر چند وقت یک بار باید به تمیز کردن دستگاه خود از بیرون و درون پرداخته شود تا لپ‌تاپ بتواند کیفیت عملکرد خود را حفظ نماید. برای این کار می‌توانید با یک دستمال مرطوب، یا دستمالی آغشته به کمی الکل، کیبورد و تاچ پد و بخش‌های دیگر لپ‌تاپ خود را تمیز کنید و دقت کنید که حتما فاصله بین دکمه‌های کیبورد را گردگیری نمایید تا گرد و غبار به زیر کلیدها نرود. صفحه نمایش را هم حتما تمیز کنید که کثیفی‌ها روی پنل ماندگار نشوند. برای تمیز کردن برخی از قسمت‌ها می‌توانید از گوش پاک کن و یا یک تکه پنبه آغشته به الکل استفاده نمایید. برای تمیز کردن داخل لپ‌تاپ می‌توانید یک قوطی هوای فشرده تهیه نمایید و به کمک آن، پورت‌های مختلف مخصوصا فن دستگاه را تمیز کنید و گرد و غبار آن را بروبید. با این روش از یک عامل مهم خرابی لپ‌تاپ‌های گیمینگ یعنی تجمع گرد و خاک درون لپ‌تاپ، جلوگیری کرده‌اید.

 کنترل دما: کنترل دما عامل بااهمیت دیگری است که در تعیین عمر این دسته‌ از لپ‌تاپ‌ها نقش به‌سزایی دارد. در ابتدا شما باید حتما یک لپ‌تاپ گیمینگ خریداری کنید که از سیستم خنک‌کننده قوی برخوردار باشد. برای کنترل دمای دستگاه خود، باید از کول پد استفاده کنید تا با کمک آن، هوای گرم بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از داخل لپ‌تاپ خارج گردد. در صورت داغ شدن زیاد لپ‌تاپ شما، باید به آن فرصت خنک شدن بدهید وگرنه داغی بیش از اندازه دستگاه باعث فرسایش قطعات مهم و گران‌قیمتی مانند CPU و GPU می‌شود. حتی دمای اتاقی که در آن به بازی مشغول هستید هم نباید از حدی بیشتر شود زیرا به دستگاه شما آسیب خواهد زد. مراقب باشید که دستگاه در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

سلامت باتری: سلامت باتری عامل کلیدی دیگری است که عمر لپ‌تاپ گیمینگ شما را تعیین می‌نماید. این مطلب درست است که در هر صورت باتری دستگاه بعد از چند سال استفاده، خراب و فرسوده می‌شود اما نحوه استفاده از لپ‌تاپ و باتری آن در طول عمر باتری بسیار تاثیرگذار است. از اقداماتی که برای طول عمر باتری لپ تاپ مفید هستند می‌توان به استفاده کردن فقط از یک آداپتور، جدا کردن دستگاه از آداپتور در صورت داغ شدن آن، هر چند مدت یک بار خالی کردن شارژ لپ‌تاپ تا انتها و سپس فول شارژ کردن باتری در حالت خاموش و وصل نکردن دائمی شارژر به لپ‌تاپ اشاره نمود.

آپدیت قطعات داخلی: آپدیت قطعات داخلی ترفند دیگری است که می‌توانید برای افزایش طول عمر لپ‌تاپ گیمینگ خود از آن بهره ببرید. بعد از دو سه سال باید به فکر تعویض قطعات داخلی دستگاه خود باشید تا به نوعی دستگاه خود را ارتقا دهید. یکی از ارزان‌ترین بخش‌ها برای تعویض و ارتقا، حافظه رم است. البته برخی از لپ‌تاپ‌ها احتیاجی به تعویض رم ندارند و جایگاهی برای اضافه کردن رم دارند و شما می‌توانید به راحتی حافظه رم را تغییر دهید. آپدیت حافظه داخلی لپ‌تاپ نیز یکی از گزینه‌های مناسب است.

اگر لپ‌تاپ شما فاقد حافظه SSD است، حتما به فکر اضافه کردن آن به دستگاه خود باشید تا سرعت لپ‌تاپ شما افزایش پیدا کرده و مدت زمان لود شدن بازی‌ها کاهش یابد. اگر لپ‌تاپ گیمینگ شما SSD دارد اما سرعت آن کاهش پیدا کرده است، تعویض کردن آن انتخاب مناسبی خواهد بود. در نهایت می‌توانید CPU و GPU را تعویض نمایید که گران‌ترین بخش‌ها برای تعویض می‌باشند. بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ قابلیت تعویض پردازنده مرکزی یا پردازنده گرافیکی را به شما نمی‌دهند بنابراین این آپدیت می‌تواند سخت باشد. گرچه با عوض کردن این دو، می‌توانید به لپ‌تاپ خود جان تازه‌ای ببخشید.

عدم قرار دادن دستگاه روی سطوح ناصاف: لپ‌تاپ خود را هرگز روی سطوح ناصاف و ناهموار و نرم قرار ندهید. با قرار دادن دستگاه خود روی سطوح ناصاف و یا نرم مثل تخت خواب یا تشک، دریچه‌های فن‌ها و جریان هوای غیرفعال را مسدود کرده و باعث داغ کردن و از کار افتادن لپ‌تاپ خود می‌شوید.

احتیاط در حمل لپ‌تاپ: لپ‌تاپ گیمینگ خود را با احتیاط بسیار زیاد حمل کنید و مراقب باشید تا هیچ ضربه و فشاری به آن وارد نشود چون باعث آسیب جدی به دستگاه خواهد شد.

استفاده از موس خارجی: اگر پشت میز به بازی یا فعالیت می‌پردازید، بیشتر از موس خارجی استفاده کنید. صفحه تاچ لپ‌تاپ‌ها بسیار ظریف هستند و با کم کردن استفاده از آن می‌توانید مدت بیشتری آن را سالم نگه‌دارید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین مدل موس گیمینگ 2023

• نصب نرم‌افزارهای کنترل دما: می‌توانید از نرم‌افزارهای مخصوصی برای نظارت بر دمای داخل دستگاه خود استفاده کنید. یکی از نرم‌افزارهای کارآمد در این زمینه، CUPID Hardware Monitor است که دمای فعلی را به شما اخبار کرده و پایین‌ترین و بالاترین دما در هنگام اجرای برنامه‌ها را به اطلاع شما می‌رساند.

• خودداری از پردازش‌های بی‌فایده: از پردازش‌های زیاد و بی‌فایده روی دستگاه خود خودداری کنید چرا که تمام آن‌ها در نهایت باعث فرسایش لپ‌تاپ شما می‌شوند.
•    متوقف کردن فرآیندهای ناخواسته: از اجرای فرآیندهای ناخواسته در پس‌زمینه دستگاه خود جلوگیری نمایید. اگر متوجه فرآیند ناخواسته‌ای شدید، فورا آن را متوقف نمایید و سپس پیکربندی کنید تا آن فرآیند، پس از راه‌اندازی مجدد دستگاه دوباره به طور خودکار آغاز نشود.
• خودداری از نصب بازی‌های زیاد: از نصب تعداد زیادی بازی و یا برنامه روی لپ‌تاپ گیمینگتان خودداری کنید. نصب تعداد زیادی از برنامه‌ها منجر به کند شدن پردازش و در نتیجه از کار افتادن آن می‌گردد.
•    عدم خوردن و آشامیدن نزدیک دستگاه: در هنگام کار با لپ‌تاپ، از خوردن و آشامیدن دوری کنید. ریختن مایعات بر روی دستگاه را از کار می‌اندازد و دردسرهای زیادی ایجاد می‌کند و تعمیر کردن آن سخت و دشوار خواهد بود.
• عدم نصب دستی و تعدد آنتی‌ویروس: برنامه‌های آنتی‌ویروس را خودتان به صورت دستی روی لپ‌تاپ خود نصب نکنید. همچنین از نصب تعداد زیادی آنتی‌ویروس هم خودداری کنید که برای دستگاهتان بسیار مخرب می‌باشد.
• بستن نرم‌افزارهای غیرضروری در پس‌زمینه: قبل از بازی مطمئن شوید که تمام نرم‌افزارهای غیرضروری در حال اجرا را بسته‌اید؛ چرا که برنامه‌های پس‌زمینه می‌توانند باعث کاهش کارایی و عملکرد لپ‌تاپ گیمینگ شوند.
• سعی در عدم جابه‌جایی دستگاه: سعی کنید لپ‌تاپ خود را زیاد جابه‌جا نکنید. این دستگاه اگر در محیطی ثابت و سخت و محکم باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.
• حفاظت از نمایشگر لپ‌تاپ: نمایشگرهای لپ‌تاپ‌ها پوشش بسیار شکننده‌ای دارند و خیلی ظریف هستند. بنابراین در مراقبت از صفحه نمایش لپ‌تاپ گیمینگ خود در برابر ضربه، فشار و یا مواد شیمیایی یا نامناسب کوشا باشید.

معرفی بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ

بی‌شک در صورت خریداری کردن یک لپ‌تاپ گیمینگ بااصالت و با کیفیت بالا، مدت زمان استفاده نیز شما از آن نیز بیشتر شده و به اصطلاح، دستگاهتان عمر بیشتری خواهد داشت. در این قسمت، چند تا از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ را به شما معرفی خواهیم کرد:

•    اگر به دنبال دستگاهی با حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی به شدت قوی هستید و همچنین اگر به تازگی می‌خواهید وارد حوزه گیمینگ شوید، لپ تاپ گیمینگ 15.6 اینچی لنوو مدل LOQ-Z 2023 core i7 13620H  16GB 512 SSD 6GB RTX4050 گزینه مناسبی است که در کنار قیمتی کمتر از سایر محصولات مشابه، دارای سخت‌افزار قدرتمند و پردازنده اینتل و حافظه رم 16 گیگابایت می‌باشد.

•    اگر به دنبال یک لپ‌تاپ با طراحی بسیار جذاب، سخت‌افزار مناسب و کارت گرافیک فوق‌العاده هستید، لپ تاپ گیمینگ 15.6 اینچی لنوو مدل LOQ-ZB 2023 core i7 13620H 32GB 1TB SSD 6GB RTX 4050 که دارای پردازنده اینتل و حافظه رم 32 گیگابایت می‌باشد، پاسخ نیاز شماست.

•    اگر دستگاهی می‌خواهید که دارای حافظه قابل ارتقا تا 32 گیگابایت بوده و همچنین نسبت به دستگاه‌های مشابه خود، کم‌مصرف‌تر باشد، لپ تاپ گیمینگ 15.6 اینچی لنوو مدل LOQ-ZB (2023) core i7 13620H 16GB 1TB SSD 6GB RTX 4050 مناسب شما خواهد بود که دارای پردازنده اینتل و حافظه رم 16 گیگابایت می‌باشد.

•    اگر دستگاهی را می‌خواهید که قدرتی هم‌تراز با دسکتاپ داشته باشد و کیبوردی مقاوم نیز داشته باشد، لپ تاپ 17 اینچی گیمینگ ام اس آی مدل Raider GE78HX core i9 13950HX 32GB 2TB SSD RTX4080 که دارای پردازنده اینتل و حافظه رم 32 گیگابایت می‌باشد را می‌توانید تهیه کنید.

•    در صورتی که به دنبال یک سیستم اقتصادی هستید که با آن هم به بازی و هم به کارهای مهندسی و یا ادیت بپردازید و نگران اختلال در فن خنک‌کننده آن نباشید، لپ تاپ گیمینگ ایسوس مدل TUF Gaming F15 FX506HC i5 11400 16GB 1SSD 4g 3050 بهترین انتخاب است که دارای پردازنده و حافظه رم 16 گیگابایت می‌باشد.

•    اگر هدف شما داشتن لپ‌تاپی با صفحه نمایش و نرخ رفرش بی‌نظیری است که وبکم باکیفیتی هم دارد، لپ تاپ گیمینگ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Gaming FA507NU Ryzen 7 7735HS 16GB 1TB SSD 6GB RTX 4050 دستگاه مورد نیاز شما خواهد بود که دارای پردازنده AMD و حافظه رم 16 گیگابایت می‌باشد.

همچنین، برای دیدن نمونه‌های بیشتر و آگاهی از اینکه لپ‌تاپ های مخصوص بازی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، می‌توانید از مقااله بهترین لپ تاپ گیمینگ استفاده کنید. 

سخن پایانی

عمر لپ‌تاپ‌های گیمینگ به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی‌توان عدد قاطعی را برای طول عمر مفید آن‌ها در نظر گرفت. فاکتورهای زیادی در تعیین طول عمر این دستگاه‌ها موثر هستند که با رعایت کردن آن‌ها قطعا مدت زمان کارکرد مفید دستگاه خود را افزایش می‌دهید. در این مسیر با عمر تقریبی انواع لپ‌تاپ گیمینگ آشنا شدیم و ترفندهایی برای افزایش کارایی و عمر آن‌ها آموختیم. به عنوان نکته پایانی باید گفت از اعتبار جایی که سیستم خود را می‌خرید، اطمینان حاصل کنید تا با فریب خوردن و خرید نسخه‌های فیک و بی‌کیفیت، خود را به دردسر نیندازید.

در این مقاله سعی نمودیم تا نکاتی که به شما در نگه‌داری و بالا بردن عمر مفید لپ‌تاپ‌های شما کمک می‌کنند را ارائه دهیم و در پایان، چند نمونه از بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ را به شما معرفی نماییم تا قبل از خرید، با بهترین نمونه‌های آن آشنایی داشته باشید و با آگاهی خرید کنید. حال نوبت شماست تا با آگاهی کامل نسبت به لپ‌تاپ‌های گیمینگ و عمر آن‌ها و همچنین نیاز و بودجه خود، نسبت به خرید دستگاه مد نظر خود اقدام نمایید.

سوالات متداول

1) تفاوت‌های اصلی لپ‌تاپ گیمینگ با لپ‌تاپ عادی چیست؟

لپ‌تاپ گیمینگ در گرافیک، صفحه نمایش، فن، پردازش مرکزی، اجرای برنامه‌های سنگین، نورپردازی و حاظه رم نسبت به لپ‌تاپ‌ عادی برتری دارد و به طبع، قیمت بالاتری هم دارد.

2) عمر لپ‌تاپ‌های گیمینگ چه‌قدر است؟

به طور کلی می‌توان گفت عمر مفید لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده 3 تا 4 سال و عمر مفید لپ‌تاپ گیمینگ بالارده 4 تا 6 سال می‌باشد که البته این موضوع به نوع لپ‌تاپ و نحوه نگهداری از آن نیز بستگی دارد.

3) چه اقداماتی برای افزایش عمر لپ‌تاپ گیمینگ می‌توانیم انجام دهیم؟

با اقداماتی مثل استفاده از موس خارجی، خودداری از خوردن و آشامیدن نزدیک دستگاه، دائم متصل نکردن دستگاه به شارژر، آپدیت قطعات داخلی، نظافت درون و بیرون لپ‌تاپ و... می‌توانید دوام و عمر لپ‌تاپ خود را تا حد زیادی افزایش دهید.