راهنمای خرید بهترین مادربرد گیمینگ 2023

اسمبل کردن یک کامپیوتر مخصوص بازی برای شما هم مشکل به نظر می‌رسد؟ هنگامی که قصد تهیه و یا ارتقای یک کامپیوتر گیمینگ را دارید، باید سیستمی را در نظر بگیرید که از سخت‌افزارها و تجهیزات مخصوص بازی کامپیوتر پشتیبانی می‌کند. یکی از این قطعات مهم، تخته مداری الکتریکی است که به آن مادربرد می‌گویند.

ممکن است انتخاب هر کدام از قطعات برای ساخت یک سیستم بی‌نظیر و قدرتمندِ مخصوص بازی، آسان نباشد که معمولاً این‌طور هم هست. اما غالباً گیمرها بر این باور هستند که انتخاب مادربرد مخصوص گیمینگ برای آن‌ها گاهی دشوار و حتی گیج‌کننده خواهد بود. اما نگران نباشید زیرا فروشگاه اینترنتی بروزکالا در این مقاله، راهنمای خرید مادربرد گیمینگ را در اختیار شما قرار می‌دهد و بهترین مدل‌های روز این قطعه را به شما عزیزان معرفی خواهد کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. مادربرد گیمینگ چیست؟
  2. تفاوت مادربرد معمولی و گیمینگ
  3. مهم‌ترین نکات در خرید مادربرد گیمینگ
  4. بهترین مدل‌های مادربرد گیمینگ
  • مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4
  • مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B650 PLUS WIFI
  • مادربرد گیمینگ TUF GAMING X670E-PLUS WIFI
  • مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING Z790 PLUS WIFI 

مادربرد گیمینگ چیست؟

این قطعه، برد اصلی کامپیوتر گیمینگ شما محسوب می‌شود و قطعات دیگر مانند رم، پردازنده و... را به هم متصل می‌کند. مادربرد گیمینگ، وظیفه کنترل پردازنده و مرتبط کردن آن با سایر اجزا را بر عهده دارد. در ساختار این قطعه مجموعه‌ای از اسلات‌ها، مدارها، ترانزیستورها و موارد دیگری به چشم می‌خورند. این محصول دارای پورت‌های بیرونی هم می‌باشد که امکان اتصال تجهیزات خارجی و لوازم جانبی مانند فلش، کیبورد و... را به کاربر می‌دهد. در مقاله مادربرد چیست اطلاعات کاربردی بیشتری درباره این قطعه و اجزای اصلی آن برای شما فراهم کرده‌ایم.

هنگامی که قصد خرید مادربرد گیمینگ را دارید، باید به چند نکته توجه کنید تا بتوانید بهترین مدل را انتخاب کنید. از جمله مهم‌ترین موارد این است که نیاز و احتیاج امروز و آینده خود را از آن در نظر بگیرید. یعنی اگر در آینده بخواهید برخی از قطعات سیستم خود را ارتقا دهید، باید مادربردی داشته باشید که از آن‌ها پشتیبانی کند.

راهنمای خرید مادربرد گیمینگ

تفاوت مادربرد معمولی و مادربرد گیمینگ

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که نوع معمولیِ مادربرد با نوع مخصوص بازی آن چه تفاوتی دارد؟ می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت این دو، این است که مادربرد گیمینگ با کارایی بالاتری تولید می‌شود و برای سیستمی مناسب خواهد بود که برنامه‌های سنگینی مانند بازی را اجرا خواهد کرد.

توابع محاساباتی در بعضی بازی‌ها باید به شکل لحظه‌ای محاسبه شوند و این یعنی یک گیمر به مادربردی نیاز خواهد داشت که سرعت بسیار زیادی در منتقل کردن داده‌ها بین آن بازی و پردازنده داشته باشد. پس سرعت بالای پردازش داد‌ه‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مادربرد مخصوص بازی است. این در حالی است که یک کاربر با اجرای برنامه‌های سبک و روزمره به این محصول قدرتمند نیازی نخواهد داشت. البته اگر قصد تهیه مادربرد معمولی دارید، توصیه می‌کنیم مقاله راهنمای خرید بهترین مادربرد کامپیوتر را مطالعه کنید.

مهم‌ترین نکات در خرید مادربرد گیمینگ

شما حتماً باید قبل از خرید مادربرد گیمینگ به نکاتی توجه کنید و مواردی را در نظر بگیرید تا در نهایت انتخاب مطلوبی داشته باشید.

انتخاب نوع پردازنده

مهم‌ترین و اولین تصمیمی که در انتخاب بهترین مادربرد گیمینگ باید اتخاذ کنید، مربوط به نوع پردازنده است. باید بدانید که می‌خواهید از چه پردازنده‌ای استفاده کنید و میان اینتل و ای ام دی، کدام را برمی‌گزینید. هم Intel و هم AMD گزینه‌های متنوعی با قابلیت‌های مختلف به کاربر ارائه می‌دهند و هر دو برند همواره محصولات خود را بروزرسانی نیز می‌کنند. بنابراین با توجه به نیاز و احتیاج خودتان به خرید پردازنده بپردازید.

معمولاً افرادی که برنامه‌های کامپیوتری پیشرفته‌ای را اجرا می‌کنند و می‌خواهند از هسته‌های پردازشی مختلفی بهره برند، نوع پردازنده AMD را ترجیح می‌دهند اما کاربرانی که قصد اجرای بازی‌های ویدئویی را دارند، پردازنده اینتل را می‌پسندند تا سرعت بالایی را تجربه کنند. حالا هر دوی این شرکت‌ها، بهترین مادربردهای گیمینگ را ارائه می‌دهند. پس از اینکه با توجه به احتیاج خود، برند پردازنده را انتخاب کردید، باید از بین مادربردهای متنوع بازار، نوعی را برگزینید که مخصوص بازی باشد و از چیپست و سوکت متناسب با CPU پشتیبانی کند. 

بیشتر بخوانید: پردازنده یا CPU چیست؟

سایز مادربرد

مادربردها در اندازه‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند که شما باید با توجه به محیطی که از سیستم خود استفاده می‌کنید، آن را برگزینید؛ یعنی اگر فضای زیادی برای قرار دادن کامپیوتر گیمینگ خود دارید، خرید کیس بزرگ انتخاب مناسبی است و یا اگر فضای کافی برای این کار ندارید، سراغ اندازه‌های کوچک‌تر بروید. این را در نظر بگیرید که تمامیِ کیس‌ها از همه سایزهای مادربرد پشتیبانی نخواهند کرد.

قبل از خرید مادربرد گیمینگ از بروزکالا باید از این موضوع نیز آگاهی داشته باشید که سایز Motherboard روی تعداد قطعاتی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، تاثیر می‌گذارد. این یعنی هر چقدر که سایز این محصول بزرگ‌تر باشد، تعداد قطعاتی که از آن‌ها پشتیبانی خواهد کرد نیز بیشتر خواهد بود.

مادربردهای جدید در سه سایز تولید و عرضه می‌شوند. ATX سایز استانداردی است که فضای زیادی را برای اسلات‌ها ارائه می‌دهد. Micro-ATX از نوع قبلی کوچک‌تر و جمع و جور‌تر است و قطعاً دارای فضای کمتری برای اسلات‌ها می‌باشد. سایز بعدی Mini-ITX است که برای PC کوچک قابل استفاده خواهد بود.

مادربردهای گیمینگ

درگاه‌های جانبی

همان‌طور که می دانید می‌توان در انواع مادربرد گیمینگ قطعات مختلف دیگری را وصل کنید. پس برای اتصال این قطعات با درگاه‌هایی مانند PCI سر و کار خواهید داشت. PCI دارای 4 سایز مختلف است که به ترتیب x1، x4، x8 و x16 نام دارند. در محصولات مختلف، تعداد و البته جایگاه این درگاه‌ها با هم متفاوت است. پس حتماً قبل از انتخاب، از تعداد آن‌ها مطلع شوید تا حتی در آینده نیز نیاز شما تأمین شود.

نکته مهم دیگر بررسی گزینه‌های اتصال خارجی این قطعه است. پورت‌های مختلف و متنوعی نظیر USB 3 Gen1، USB 2، USB 3 3.1 Gen 2، USB Type-C، HDMI، DisplayPort، Thunderbolt و... در آن به چشم می‌خورند که هر کدام از آن‌ها به منظور خاصی استفاده می‌شود. به عنوان مثال درگاه‌های صوتی برای اتصال اسپیکر و یا هدفون قرار گرفته‌اند یا USB 2 می‌تواند برای اتصال کیبورد و موس مناسب باشد.

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: معرفی بهترین مدل‌های موس و کیبورد بی‌سیم

پشتیبانی از کارت گرافیک 

اطلاعات ورودی کامپیوتر باید به صورت تصاویر روی مانیتور نشان داده شوند تا کاربر بتواند از دستگاه استفاده کند. اما وظیفه انتقال این تصاویر روی نمایشگر بر عهده قطعه‌ای سخت‌افزاری به نام کارت گرافیک است. حتماً باید قبل از خرید مادربرد گیمینگ از این موضوع مطمئن شوید که محصول مورد نظرتان از پردازنده گرافیکی شما پشتیبانی می‌کند.

بنابراین اگر گیمر هستید و با سیستم خود قصد اجرای بازی‌های سنگین را دارید، باید یک کارت گرافیک مجزا تهیه نمایید. زیرا قدرت GPU داخلی که در برخی از پردازنده‌ها تعبیه شده است، برای اجرای برنامه‌های سنگین مانند ویرایش ویدئو و بازی کافی نخواهد بود. باید بدانید که محصولی که انتخاب کردید از چه تعداد و چه نوع پردازنده‌های گرافیکی پشتیبانی می‌کند. حتماً به نوع اتصال آن نیز دقت کنید. 

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: چگونه مشخصات کارت گرافیک را پیدا کنیم؟

رم

وقتی سیستم روشن است، پردازنده احتیاج به محلی برای ذخیره اطلاعات و داده‌ها را دارد که به آن RAM می‌گویند. مقدار و میزان رمی که یک گیمر نیاز دارد چقدر است؟ اگر قصد انجام بازی‌های سنگین را دارید بهتر است در حین خرید رم ظرفیت 16 گیگابابتی و بالاتر تهیه کنید. حتماً باید برررسی نمایید که ظرفیت رم از ظرفیت مادربرد بیشتر نباشد.

مادربرد شما باید از نوع رم DDR4 و DDR5 باشد و البته از سرعت رم پشتیبانی کند. این روزها نوع مرسوم آن DDR4 است اما اگر بودجه خرید نوع DDR5 را دارید، حتماً این نوع را تهیه نمایید. در آخر باید یادآوری کنیم که Motherboard باید دارای تعداد اسلات RAM کافی باشد.

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: حافظه SSD یا رم: کدام یک گزینه بهتری برای ارتقای سیستم است؟

بهترین مدل‌های مادربرد گیمینگ

برندهای معتبری مانند ایسوس، گیگابایت و MSI بهترین مادربردهای گیمینگ را از نظر کیفیت تولید و عرضه می‌کنند. این برندها به عنوان پرفروش‌ترین‌ها در بازار جهانی شناخته می‌شوند. با هم مروری بر مشخصات چند مدل از بهترین‌های این حوزه خواهیم داشت.

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4 با فرم فاکتور ATX دارای سوکت پردازنده LGA 1700 و چیپست Intel B660 است. پردازنده‌های قابل استفاده برای این محصول، نسل 12 سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل می‌باشد. نوع رم قابل استفاده آن DDR4 با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت است. دارای 4 اسلات DIMM است و ظرفیت هر کدام از آن‌ها 32 گیگابایت می‌باشد. این کالا قابلیت اورکلاک کردن رم را دارد. ابعاد آن 305 در 244 میلی‌متر است. قیمت این مدل نسبت به ویژگی‌هایی که دارد مناسب است و می‌توانید قیمتش را در صفحه محصولش (لینک بالا) مشاهده کنید.

این مدل دارای درگاه PS/2 نیست اما از 6 عدد درگاه USB شامل یک عدد USB 3.2 Gen 2، یک عدد USB 2.0 و سه عدد USB 3.2 Gen 1 در پشت بهره می‌برد و دارای 7 عدد درگاه USB هدر جلویی است. 1 درگاه اترنت از نوع Intel 2.5GbE دارد اما دارای پورت‌های DVI-D و D-Sub نیست. 5 جک 3.5 میلی‌متری در آن تعبیه شده است و دارای پورت‌های HDMI و DisplayPort می‌باشد. 4 عدد درگاه SATA و 3 اسلات M.2 نیز در آن به چشم می‌خورد. قبل از خرید این مادربرد گیمینگ از بروزکالا باید بدانید که از قابلیت‌های ارتباطی Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.2 نیز بهره برده است و دارای هدرها و کانکتورهای داخلی بسیاری نیز می‌باشد.

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B650 PLUS WIFI

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B650-PLUS WIFI

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در مورد مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING B650 PLUS WIFI بدانید، این است که از چیپست AMD B650 و سوکت پردازنده AM5 بهره می‌برد و قابلیت پشتیبانی از پردازنده های سری Ryzen 7000 AMD را دارد. رم قابل استفاده در آن DDR5 است و حداکثر ظرفیت رم 128 گیگابایت می‌باشد. این محصول دارای 4 اسلات رم DIMM است که ظرفیت هر اسلات 32 گیگابایت می‌باشد. همچنین قابلیت اورکلاک دارد.

۳ عدد اسلات M.2 و ۴ عدد درگاه SATA دارد. 8 عدد پورت USB در پشت مادربرد و 7 عدد در جلو به چشم می‌خورد. یک درگاه اترنت از نوع Realtek 2.5GbE، وای‌فای 6 و بلوتوث 5.2 دارد و از 5 عدد جک 3.5 میلی‌متری بهره می‌برد. درگاه‌های HDMI و DisplayPort در این کالا به چشم می‌خورند. این دستگاه با ابعاد 305 در 244 میلی‌متر، دارای هدرها و کانکتورهای داخلی بسیاری نظیر 4 هدر 4 پین فن سیستم، 1 هدر 4 پین فن پردازنده، 1 هدر AURA RGB و... است.

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING X670E-PLUS WIFI

مادربرد گیمینگ ASUS مدل TUF GAMING X670E-PLUS WIFI

این محصول نیز مانند قبلی از پردازنده‌های AMD سری Ryzen 7000 پشتیبانی می‌کند. فرم فاکتور مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING X670E-PLUS WIFI از نوع ATX است و دارای سوکت پردازنده AM5 و چیپست AMD X670 است. رم قابل استفاده در آن از نوع DDR5 با حداکثر ظرفیت 128 گیگابایت می‌باشد که درست مانند مد‌ل‌های قبلی 4 اسلات DIMM دارد.

این کالا با ابعاد 305 در 244 میلی‌متر قابلیت اورکلاک دارد. چهار اسلات M.2، چهار درگاه SATA، ده عدد درگاه USB در پشت، دو پورت آنتن وای‌فای، پنج عدد جک 3.5 میلی‌متری، نه عدد درگاه USB در هدر و یک عدد درگاه اترنت از نوع Realtek 2.5GbE در این مادربرد مخصوص بازی به چشم می‌خورد. دارای DisplayPort، HDMI، Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.3 است. این مدل دارای هدرها و کانکتورهای داخلی مانند هدر 4 پین فن پردازنده، هدر 4 پین فن برای فن ثانویه پردازنده، هدر 4 پین پمپ واترکولینگ، 4 عدد هدر 4 پین فن سیستم، هدرهای جامپر پاک‌سازی CMOS، درگاه COM، تاندربولت، صدای پنل جلو و... نیز می‌باشد.

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING Z790 PLUS WIFI

مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING Z790 PLUS WIFI D4

معمولاً این مادربرد در بین گیمرها محبوب است. قیمت این مدل تقریباً بالاست اما با فرم فاکتور ATX، سوکت پردازنده LGA 1700 و چیپست Intel Z790 طرفداران زیادی دارد. از پردازنده‌های نسل 13 سری Core اینتل، نسل 12 سری Core، سلرون و پنتیوم گلد Intel پشتیبانی می‌کند. معماری رم، دو کاناله است. دارای 4 اسلات DIMM است که ظرفیت هر کدام از آن‌ها 32 گیگابایت است. با این حساب حداکثر ظرفیت رم 128 گیگابایت خواهد بود و نوع قابل استفاده در آن DDR4 است. قابلیت اورکلاک رم را نیز دارد.

این مدل دارای چهار عدد درگاه SATA، چهار اسلات M.2، هشت عدد درگاه USB در پشت و هفت درگاه USB هدر است. دارای یک درگاه اترنت Intel 2.5GbE، Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.2 است. درگاه D-Sub و DVI-D در این محصول به چشم نمی‌خورد اما HDMI و DisplayPort دارد. هدرها و کانکتورهای داخلی دیگری در آن به چشم می‌خورد. به عنوان مثال هدرهای فن برای فن ثانویه، پمپ واترکولینگ، فن سیستم، AURA RGB، جامپر پاک‌سازی CMOS و هدرهای دیگری وجود دارد. ابعاد این مادربرد گیمینگ ایسوس TUF GAMING Z790 PLUS WIFI مخصوص بازی 305 در 244 میلی‌متر است.

نتیجه‌گیری

در این مقاله درباره اینکه چطور مادربرد گیمینگ خوب انتخاب کنیم صحبت کردیم و ذکر کردیم که هنگام خرید این محصول باید به نکاتی از جمله سایز، درگاه‌های جانبی، نوع پردازنده، رم و پشتیبانی از کارت گرافیک توجه کنید. با هم ویژگی‌ها و مشخصات چند مدل پرفروش و با کیفیت را نیز مرور کردیم. حالا می‌دانید که به منظور اجرای بدون تأخیر و روان بازی‌ها باید در انتخاب مادربرد گیمینگ دقت کنید.

فروشگاه اینترنتی بروزکالا ارائه‌دهنده بروزترین و مدرن‌ترین مادربردهای مخصوص بازی است. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید آنلاین مادربرد، محصولات متنوع را مقایسه و سپس خرید خود را نهایی نمایید. لازم به ذکر است که در وب‌سایت بروزکالا قادر به اسمبل کردن آنلاین کامپیوتر مخصوص بازی خود نیز خواهید بود.

اما شما کدام نوع را می‌پسندید؟ 

محصولی که با پردازنده‌های شرکت اینتل سازگاری داشته باشد را انتخاب می‌کنید یا برای تهیه مادربردی اقدام می‌کنید که از پردازنده‌های ساخت شرکت AMD پشتیبانی می‌کند؟

برایمان بنویسید!

سوالات متداول

1. مادربرد مخصوص بازی، روی عملکرد سیستم تاثیرگذار است؟

خیر این قطعه رو عملکرد کامپیوتر شما تاثیر مستقیم نمی‌گذارد اما اگر مدل مناسبی را برگزینید، عملکرد سیستم برای انجام بازی‌های گرافیکی را بهبود خواهد بخشید.

2. قطعات کامپیوتر گیمینگ با انواع معمولی متفاوت هستند؟

بله تعداد و نوع برخی از آن‌ها مانند رم، پردازنده، کارت گرافیک و... در سیستم مخصوص بازی و معمولی فرق می‌کند. به عنوان مثال یک رم مخصوص گیم سرعت کلاک و تعداد کانال‌های بیشتری دارد و تأخیر آن کمتر است.

3. می‌توان از مادربرد معمولی برای سیستم گیمینگ استفاده کرد؟

نوع معمولی، مخصوص بازی تولید نشده‌ است و به همین دلیل برای اجرای بازی‌های گرافیکی مناسب نیست. در نتیجه هنگام استفاده از آن متوجه عملکرد کند آن خواهید شد. در این صورت قطعات نیز بیش از اندازه داغ خواهند شد و امکان آسیب دیدن CPU سیستم نیز وجود دارد.