بهترین برندهای هارد دیسک که قبل از خرید باید بشناسید

مطمئناً تا به حال این سوال به ذهن شما رسیده که اطلاعات مختلف روی لپ تاپ و کامپیوتر شما، از جمله عکس‌ها، فیلم‌ها و فایل‌های مربوط به کار و شغل شما چگونه و کجا ذخیره می‌شود؟ شما می‌توانید هزاران هزار فایل گوناگون را روی سیستم خود نگه دارید، بدون اینکه لازم باشد کار خاصی برای ذخیره این اطلاعات انجام بدهید. وظیفه ذخیره اطلاعات روی کامپیوتر و لپ تاپ، بر عهده هارد اینترنال است و این هارد در هر سیستمی، به نحو احسن کار خود را انجام می‌دهد. برای اینکه ذخیره اطلاعات درون یک سیستم بتواند بدون نقص و بدون ایجاد محدودیت برای عملکرد سایر قسمت‌های سیستم انجام شود، لازم است بهترین مارک هارد اینترنال را انتخاب کنیم تا هارد دیسک مورد نظر بتواند برای مدت طولانی و با بیشترین سرعت، کار ذخیره داده‌ها را انجام دهد.
در این مقاله از بروز کالا، متخصصان تیم ما قصد دارند ۳تا از بهترین برندهای هارد دیسک را به همراه چندتا از پرفروش‌ترین محصولات هر برند به شما معرفی کنند تا انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید. همچنین می‌توانید از طریق لینک مقابل، از قیمت انواع هارد کامپیوتر در بروز کالا اطلاع پیدا کنید.

آن‌چه در این مقاله خواهید خواند:

  • هارد اینترنال چیست؟
  • معرفی بهترین برند هارد اینترنال

هارد اینترنال چیست؟

به بیان ساده، هارد اینترنال حافظه‌ای است که به طور پیش‌فرض، روی سیستم‌های دیجیتال از جمله کامپیوتر و لپ تاپ قرار داده می‌شود و ذخیره اطلاعات در آن صورت می‌گیرد. هارد اینترنال، همان‌طور که از اسم آن پیداست، یک درایو داخلی بوده که امکان جابه‌جایی یا انتقال آن به جایی غیر از داخل سیستم، وجود ندارد. این نوع از هارد، سرعت بسیار بالایی در عملکرد داشته و از ابتدای نصب سیستم‌ عامل روی کامپیوتر و لپ تاپ، کارکرد خود را آغاز می‌کند. همچنین به طور کلی، دارای دو نوع حافظه HDD و حافظه SSD می‌باشد. البته درباره تفاوت‌های این دو، در مقاله فرق هارد SSD با HDD توضیح داده‌ایم.

معرفی بهترین مارک‌های هارد دیسک

متخصصان بروز کالا دو برند وسترن دیجیتال (Western Digital) و سیگیت (Seagate) را به عنوان بهترین مارک‌های هارد دیسک پیشنهاد می‌کنند. در این بخش از مقاله علاوه بر معرفی این دو، شما را با بهترین و پرفروش‌ترین مدل‌های هارد اینترنال این دو برند نیز آشنا می‌کنیم.

۱. برند Western Digital

شرکت وسترن دیجیتال (Western Digital) یک شرکت آمریکایی تولیدکننده‌ درایو حافظه است که‌ یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های ابزارهای ذخیره‌ سازی،‌ سیستم مرکز داده‌ها و سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در دنیا می‌باشد. این شرکت انواع حافظه SSD و حافظه‌ داخلی HDD را برای تمامی سیستم‌ها از جمله کامپیوترها، لپ تاپ‌ها و کنسول‌های بازی تولید کرده و هارد دیسک‌های خود را به وسیله رنگ‌ها در گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌کند. به طور کلی تمامی هاردهای اینترنال برند وسترن دیجیتال در شش گروه رنگی سبز، آبی، بنفش، قرمز، مشکی و طلایی طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

لوگوی برند WD

هاردهای سری Purple وسترن دیجیتال

مدل بنفش یا Purple هاردهای برند WD بیشتر برای سیستم‌های حفاظتی و DVR استفاده می‌شود. در سیستم‌های منصوب به سیستم حفاظتی، به هاردهایی با توانایی ذخیره پیوسته اطلاعات نیاز است، چرا که این سیستم‌ها به طور روزمره استفاده شده و باید هر روز حجم زیادی از داده‌ها را در خود ذخیره کنند. سری بنفش وسترن دیجیتال، ساز و کاری دارند که این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا به طور پیوسته، در حال نوشتن اطلاعات باشند. طول عمر این محصولات بسیار بالا بوده، چرا که سرعت چرخش Head آن‌ها به نسبت پایین‌تر است.
در عین اینکه وسترن دیجیتال یکی از بهترین مارک‌های هارد کامپیوتر و لپ تاپ محسوب می‌شود، سری بنفش آن نیز یکی از بهترین مدل‌های هارد اینترنال هستند که از یک تا ده ترابایت حافظه دارند. این مدل‌ها بر اساس حجم حافظه‌شان به مدل‌های هارد WD مدل Purple WD10PU 1TB (حجم یک ترابایت)، هارد WD مدل 2TB Purple WD، هارد WD مدل Purple WD40PU (حجم چهار ترابایت)، هارد WD مدل شش ترابایت، هارد WD مدل Purple WD80PURZ (حجم هشت ترابایت)، هارد WD مدل Purple WD100PURZ (حجم ده ترابایت) تقسیم می‌شوند.

 

سری بنفش وسترن دیجیتال

هاردهای سری Black وسترن دیجیتال

سری مشکی یا Black وسترن دیجیتال، سرعت بالاتری داشته و بیشتر برای سیستم‌های گیمینگ و طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرعت نوشتن اطلاعات و ذخیره در این محصولات بسیار بالا است.

سری مشکی وسترن دیجیتال

هاردهای سری Red وسترن دیجیتال

سری قرمز برای استفاده در شبکه‌های NAS طراحی شده است. این سری از هاردها می‌توانند به صورت شبانه روزی روشن بمانند و ذره‌ای آسیب نبینند. هاردهای قرمز WD به دو گروه WD Red  و  WD Red Pro (که دارای حافظه و سرعت چرخش دیسک بیشتری می‌باشد) تقسیم می‌شوند. این هاردها قدرت خواندن یکدیگر را داشته و با کنار هم قرار گرفتن، می‌توانند همانند یک هارد واحد عمل کرده و حجم حافظه را افزایش دهند. به عنوان مثال، با قرار گرفتن ده عدد هارد قرمز ده ترابایتی، شما می‌توانید یک هارد صد ترابایتی داشته باشید.
برخی از مدل‌های بسیار پرفروش سری Red شامل موارد زیر می‌باشد:

مدل‌های چهار، هشت، دوازده و چهارده ترابایتی این سری هم در بازار موجود است که به سرعت به فروش می‌رود!

سری قرمز وسترن دیجیتال

هاردهای سری Gold وسترن دیجیتال

سری طلایی یا Gold برای استفاده در دیتا سنتر طراحی شده است. هاردهایی که در دیتا سنترها استفاده می‌شوند، باید سرعت و دقت بالایی داشته باشند؛ چرا که حجم زیادی از اطلاعات با سرعت بسیار بالا در آن‌ها ذخیره می‌شود. همچنین در ساختار آن هلیوم به کار رفته و باعث شده که در برابر گرما نیز مقاوم باشند.

سری طلایی وسترن دیجیتال

هاردهای سری Ultrastar وسترن دیجیتال

هاردهای اینترنال سری Ultrastar برند وسترن، نسل جدید سری Gold است که این شرکت آن را جایگزین سری قدیمی‌تر Gold کرده است. بنابراین، این محصولات همان ویژگی‌های سری طلایی را دارند، اما با تکنولوژی جدیدتر و قابلیت‌های بیشتر. از مدل‌های پرفروش سری اولترا استار می‌توان به هارد WD مدل ENTERPRISE-CLASS DC HC330 Ultra Star و هارد WD مدل Ultrastar 0F27606 هر دو با ظرفیت ده ترابایت اشاره کرد.

سری اولترا استار وسترن دیجیتال

۲. برند Seagate

سیگیت یکی دیگر از بهترین برندهای هارد اینترنال و از جدی‌ترین رقبای وسترن دیجیتال در تولید انواع سیستم‌های ذخیره سازی اطلاعات می‌باشد که در این بخش قصد داریم چند نمونه از محصولات پرفروش آن را به شما معرفی کنیم.

هاردهای سری SkyHawk سیگیت

سری اسکای هاوک برند سیگیت، شباهت زیادی به سری بنفش WD دارد. همانطور که گفتیم، سیستم‌های حفاظتی باید همواره روشن باشند؛ بنابراین این هارد طول عمر بالایی دارد و طوری ساخته می‌شود که اطلاعات تحت هیچ شرایطی از دست نرود. هاردهای اسکای هاوک می‌توانند اطلاعات ۶۴ دوربین را به صورت HD در آن واحد ذخیره کنند. سرعت جابه‌جایی دیتا در این هاردها حدود ۱۸۰ ترابایت در یک سال متوالی است.

مدل‌های مختلف با ظرفیت‌های متفاوتی از این سری موجود است که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

سری اسکای هاوک سیگیت

هاردهای سری BarraCuda سیگیت

هارد دیسک‌های سری باراکودا مخصوص سیستم‌های خانگی طراحی و تولید می‌شود. این مدل‌ها برای کارهای روزمره مناسب هستند و گزینه خوبی برای هارد اینترنال لپ تاپ محسوب می‌شوند. این سری از هاردهای سیگیت برای سیستم‌های پیشرفته‌تر (مثل سیستم‌های گیمینگ) استفاده نمی‌شوند. سری باراکودا ظرفیتی از یک تا هشت ترابایت دارد و ظرفیت کش آن از ۳۲ مگابایت شروع و به ۲۵۶ مگابایت ختم می‌شود.

سری باراکودا سیگیت

۳. برند Toshiba

برند دیگری به نام توشیبا (Toshiba) نیز در زمینه تولید هارد دیسک فعالیت می‌کند که برندی ژاپنی بوده و برای برخی بسیار محبوب می‌باشد؛ اما محصولات آن به سختی در بازار موجود هستند و در اکثر مواقع، به سادگی پیدا نمی‌شوند. مدل دو ترابایتی آن به نام هارد توشیبا مدل Surveillance S300 HDWT720 در سایت بروز کالا موجود است.

سخن پایانی

برای خرید هارد اینترنال مناسب سیستم خود، باید متناسب با نیاز و نوع سیستم مورد استفاده‌تان، سعی کنید که بهترین انتخاب را داشته باشید. بروز کالا سعی دارد تا با تهیه مقالاتی به عنوان راهنما، این انتخاب را برای شما راحت‌تر و به شما در تصمیم گیری کمک کند. در این مقاله نیز ۳تا از بهترین برندهای هارد اینترنال کامپیوتر و لپ تاپ را معرفی و بررسی کردیم. وسترن دیجیتال و سیگیت دو برندی هستند که تنوع محصولات بیشتری دارند و توشیبا برندی است که محصولات آن کمتر در بازار موجود است.

سوالات متداول:

۱. کدام نوع هارد اینترنال از سرعت بیشتری برخوردار است؟
هاردهای مدل SSD نسبت به هاردهای HDD سریع‌تر هستند.

۲. آیا هاردهای اینترنال در صورت خرابی، قابل تعمیر هستند؟
بله، در صورتی که هارد اینترنال به طور کامل خراب نشده و ایرادات جزئی پیدا کند، می‌توان آن را تعمیر کرد.

۳. آیا می‌توان هارد اینترنال را به هارد اکسترنال تبدیل کرد؟
بله، تنها با تهیه یک مبدل هارد اینترنال به اکسترنال و قرار دادن حافظه داخلی درون آن، شما می‌توانید یک حافظه خارجی داشته باشید.