عمر هارد دیسک (اینترنال) چقدر است ؟

یک هارد اینترنال به طور متوسط چقدر کار می‌‌کند؟ پنج سال؟ 2 سال؟ این را می‌دانیم که هارد دیسک یکی از اجزای مهم کامپیوتر است و نقش ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌ را در این دستگاه ایفا می‌کند. بنابراین برای هر کاربری که با کامپیوتر سر و کار داشته باشد، طول عمر هارد دیسک مهم خواهد بود. حالا این کاربر می‌تواند یک گیمر باشد؛ صاحب کسب و کاری مهم باشد و یا به صورت روزانه از دستگاه خود استفاده کند. شاید شنیده باشید که هارد اینترنال بسیار حساس و آسیب‌پذیر است اما این یعنی طول عمر کوتاهی هم دارد؟ اصلاً چه عواملی روی طول عمر هارد اینترنال تأثیرگذار هستند؟ مجلۀ اینترنتی بروزکالا در ادامه پاسخ این سوالات را خواهد داد و محصولاتی با کیفیت و جدید را نیز به شما معرفی خواهد کرد. 
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند:
1.    طول عمر هارد اینترنال به چه عواملی بستگی دارد؟
2.    عوامل تأثیرگذار روی عمر هارد دیسک
•    ظرفیت 
•    نرخ انتقال
•    حافظۀ کش
•    سرعت چرخش
•    نوع رابط
•    میانگین زمان دسترسی
4.    پیشنهاد بروزکالا به شما
•    هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX
•    هارد دیسک اینترنال سیگیت BarraCuda ST2000DM008
•    هارد دیسک اینترنال توشیبا Toshiba N300

طول عمر هارد اینترنال به چه عواملی بستگی دارد؟

ابتدا باید این را بدانیم که عمر هارد اینترنال در کامپیوتر به چه عواملی بستگی دارد. فاکتورهایی مانند برند هارد، اندازۀ آن، نوع و محیطی که این قطعه در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توانند از جمله عواملی محسوب شوند که تا حدی تعیین‌کننده میزان دوام و عمر آن هستند. غالباً برندهای معتبر و شناخته شده محصولاتی با کیفیت و با عمر مفید بیشتری را تولید می‌کنند. هر چقدر که محیطی که هارد در آنجا استفاده می‌شود، تمیزتر باشد و گرد و غبار کمتری داشته باشد، دوام و عمرش نیز بیشتر خواهد بود. تعداد سیکل خواندن و نوشتن اطلاعات هر چه بیشتر باشد، طول عمر کوتاه‌تر می‌شود. این قضیه درست است که این قطعه با گذشت زمان کارایی خود را از دست می‌دهد و دیگر قابل استفاده نیست اما می‌توانیم با دانستن مواردی که گفته شد و استفاده درست از آن کمی به عمر آن بی‌فزاییم.

پیشنهاد مطالعه: هارد دیسک اینترنال چیست ؟

عوامل تأثیرگذار روی عمر هارد دیسک

بدون شک هیچ کاربری نمی‌خواهد که اطلاعات و داده‌هایش را به دلیل خرابی این قطعه از دست بدهد. به همین دلیل است که همیشه به بک‌آپ گرفتن از آن توصیه می‌شود. اما به جز آن باید مراقب هارد خود نیز باشیم. اگر قصد خرید هارد اینترنال را دارید، باید به چند فاکتور دقت کنید تا در آینده شاهد طول عمر مفید هارد اینترنال باشید. با هم این فاکتورها را مرور می‌کنیم. 

ظرفیت

میزان ظرفیت یک حافظه را می‌توان از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترها در این محصول دانست. اما ظرفیت واقعی چیست؟ یگ گیگابایت را در نظر بگیرید. ظرفیت آن 1024 مگابایت است. ولی مشکل اینجا است که برخی از شرکت‌های سازنده، 1 گیگابایت را 1000 مگابایت در نظر خواهند گرفت و بر همین اساس این محصول را تولید خواهند کرد. پس ممکن است محصولی که قصد تهیه آن را دارید، ظرفیت واقعی کمتری نسبت به آنچه ارائه می‌شود، داشته باشد. اگر به این مسئله آگاه نباشید، در هارد خود بیش از حد داده‌ها و اطلاعات حجیم ذخیره خواهید کرد که این اصلاً برای این کالا مناسب نخواهد بود.

نرخ انتقال

این فاکتور نشان از سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی هارد دارد. هر چقدر که نرخ انتقال بیشتر باشد، یعنی سرعت خواندن و نوشتن بیشتر خواهد بود و این یعنی سیکل‌های خواندن و نوشتن برای حجمی مشخص از اطلاعات کمتر می‌شود. پس هر چه سرعت انتقال بیشتر باشد، تعداد این سیکل‌ها کمتر خواهد بود و عمر مفید این قطعه بالاتر خواهد رفت.

حافظۀ کش

یک تراشه حافظه در هارد وجود دارد که به آن حافظۀ کش می‌گویند. وقتی این قطعه به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند، داده‌ها میان حافظۀ کش و درایو جابه‌جا و رد و بدل خواهند شد. حافظۀ کش زیاد هارد دیسک، سرعت انتقال داده‌ها را افزایش خواهد داد و به صورت غیر مستقیم روی طول عمر محصول تأثیر خواهد گذاشت. 

پیشنهاد مطالعه: تفاوت رم و هارد در کامپیوتر

سرعت چرخش

به حداکثر دورهایی که پلاتر می‌تواند در یک دقیقه بچرخد، سرعت چرخش می‌گویند که با RPM نشان داده می‌شود. این فاکتور روی نرخ انتقال که پیشتر در مورد آن خواندیم تأثیرگذار خواهد بود و به شکلی غیر مستقیم روی عمر هارد اینترنال نیز اثر می‌گذارد.

نوع رابط

چیدمان و اتصالات میان تراشه‌ها، کابل‌ها و کنترلرها در این محصول بر پایه این رابط‌ها مشخص خواهند شد. در هارد، انواع گوناگونی رابط وجود دارد. اما چگونه نوع رابط روی عمر محصول تأثیر خواهد گذاشت؟ در حقیقت این فاکتور روی عملکرد قطعه اثر می‌گذارد. به عنوان مثال نسخه جدید SATA سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث افزایش طول عمر هارد خواهد شد. 

میانگین زمان دسترسی

هدهای درایو برای پیدا کردن سکتور مورد نظر، نیاز به زمانی دارد که به آن میانگین زمان دسترسی می‌گویند. پس زمان مورد نیاز برای هدها برای یافتن سکتوری که در آن اطلاعت ذخیره شده‌اند، همان میانگین زمان دسترسی است. این زمان به سرعت خواندن و نوشتن مربوط است و هر چه سرعت آن بیشتر باشد، عمر هارد بیشتر خواهد بود. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین مارک هارد اینترنال 2023

نتیجه‌گیری

با هم عوامل تأثیرگذار روی افزایش عمر هارد دیسک را مرور کردیم. حالا زمان آن رسیده است که به سوال اصلی این مقاله پاسخ دهیم که هارد اینترنال به طور متوسط چقدر عمر می‌کند؟ این قطعه به طور متوسط بین 3 تا 5 سال عمر خواهد کرد؛ یعنی شما می‌توانید تا حدود 3 سال از این محصول انتظار درست کردن بدون مشکل را داشته باشید. اگر قصد تهیه یک هارد جدید برای سیستم خود را دارید، به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع محصولات کامپیوتر دیدن نمایید. شما این امکان را خواهید داشت که قبل از نهایی کردن خرید خود با کارشناسان این مجموعه مشاوره داشته باشید تا کالایی کارآمد را خریداری نمایید. حالا که می‌دانیم باید به چه مواردی از Hard دقت کنیم که عمر آن بالا رود، چند محصول با کیفیت و جدید را نیز معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد بروزکالا به شما

هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX

هارددیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX

این محصول 8 ترابایتی دارای حافظۀ کش 128 مگابایتی است. سرعت چرخش دیسک در در هارد دیسک اینترنال وسترن دیجیتال RED WD80EFZX پنج هزار و چهارصد دور در دقیقه و حداکثر پهنای باند انتقال اطلاعات 6 گیگابایت بر ثانیه است. میزان نویز این کالا 20 تا 29 دسی‌بل می‌باشد. اگر بخواهیم به قابلیت‌های آن اشاره کنیم، می‌توانیم از پشتیبانی از Raid و NCQ بگوییم. البته این محصول قابلیت به کارگیری 24 ساعته را نیز دارد. در برابر لرزش و ضربه هم مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. آستانۀ تحمل ضربه در حالت خواندن و نوشتن تا 30G/2 میلی‌ثانیه و در حالت غیر فعال 250G/2 میلی‌ثانیه است. این کالا دارای کلید پاور نیست.

هارد دیسک اینترنال توشیبا Toshiba N300

هارد دیسک اینترنال توشیبا مدل Toshiba N300

هارد دیسک اینترنال توشیبا Toshiba N300 دارای ظرفیت 4 ترابایتی است. این محصول با کیفیت دارای فرم فاکتور 3.5 اینچی و رابط اتصال درونی SATA 6 Gb/s می‌باشد. حافظۀ کش آن 128 مگابایت و سرعت چرخش دیسک در آن 7200 دور در دقیقه است. میزان نویز این هارد 30 دسی‌بل است و حداکثر پهنای باند انتقال اطلاعات آن 6 گیگابایت بر ثانیه می‌باشد. از RAID و NCQ پشتیبانی می‌کند. حسگر شوک دارد. در برابر ضربه در حالت غیر فعال 70G/2 میلی ثانیه مقاومت دارد. در برابر آب، گرد و خاک مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهد ولی مقابل لرزش مقاوم است. قابلیت به کارگیری به صورت 24 ساعته و هم‌نشینی با 8 درایو دیگر است. کلید پاور ندارد. 

هارد دیسک اینترنال سیگیت BarraCuda ST2000DM008 

هارددیسک اینترنال سیگیت مدل Seagate BarraCuda ST2000DM008 2TB

این محصول دارای ظرفیت 2 ترابایتی است. هارد دیسک اینترنال سیگیتBarraCuda ST2000DM008 فرم فاکتور 3.5 اینچی دارد. رابط اتصال درونی آن SATA 6 Gb/s است. حافظه کش این محصول 265 مگابایت و سرعت چرخش دیسک 7200 دور در دقیقه است. حداکثر پهنای باند انتقال اطلاعات 6 گیگابایت بر ثانیه است. قابلیت به کارگیری به صورت 24 ساعته را دارد و برای ذخیره‌سازی انرژی دارای ویژگی Advanced Power می‌باشد. کلید پاور و ندارد و در برابر گرد و خاک و آب مقاوم نیست. 

سوالات متداول

1.    نرم‌افزاری برای تشخیص وضعیت سلامت هارد دیسک وجود دارد؟

بله نرم‌افزارهایی مانند CrystalDiskInfo، Hard Disk Sentinel، DiskCheckup و HDDScan از جمله این نرم‌افزارها هستند که اطلاعاتی دربارۀ سلامتی قطعه و طول عمر آن در اختیار شما قرار خواهند داد. 

2.    اگر از این قطعه کمتر استفاده شود، طول عمرش بیشتر خواهد شد؟

درست است که کمتر استفاده کردن از این قطعه می‌توان عمر آن را بیشتر کند اما این را بدانید که استفاده نکردن کامل از این قطعه در یک مدت مشخص ممکن است باعث مشکلاتی در قسمت‌های مکانیکی آن شود. به عنوان مثال احتمال بروز مشکل در چرخش وجود خواهد داشت. اما در حالت کلی این موضوع بستگی به کیفیت و مطلوب بودن محصول نیز دارد.

3.    اطلاعات خود را تا چه مدت روی Hard نگهداری کنم؟

هارد اینترنال عمری حدود 3 تا 5 سال دارد. پس نمی‌توان روی این قطعه برای مدت طولانی حساب کرد. سعی کنید داده‌ها و اطلاعات خود را بیشتر از 3 سال روی آن نگهداری نکنید.