درباره کاربرد و نحوه پخش صدا اسپیکر مانیتور کامپیوتر بدانید

ممکن است برای شما هم در حین کار با یک مانیتور این سؤال ایجاد شده باشد که وقتی نیاز داری، آیا مانیتور میتواند صدا پخش کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مانیتورها برای تولید صدا به بلندگوهای داخلی نیاز دارند. بسیاری از افراد، به اشتباه فکر میکنند که مانیتورها کلاً اسپیکر ندارند. اما در واقعیت، مانیتورها به دو دسته­‌ی اصلی تقسیم می‌­شوند: آن­هایی که دارای بلندگوی داخلی هستند و آن­هایی که بلندگو ندارند. در مواردی که مانیتور از نوع دوم باشد می­‌توان با خرید اسپیکر جانبی به جای آن نیازتان را رفع کنید. ما در این مقاله از بروزکالا بررسی می­‌کنیم که اسپیکر داخلی مانیتورها چه عملکردی دارد و در صورتی که مانیتور اسپیکر داخلی نداشته باشد، چگونه می‌­توان یک اسپیکر جانبی را به جای آن به کار برد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مانیتورهای دارای اسپیکر داخلی
  • اگر مانیتور اسپیکر داخلی نداشت، چه کنیم؟
  • مانیتور چگونه صدا را پخش می‌­کند؟

مانیتورهای دارای اسپیکر داخلی

همان­طور که اشاره کردیم برای پخش صدا از مانیتور مانند موسیقی یا هر فایل صوتی دیگری، به بلندگوهای داخلی نیاز دارد. اکثر مانیتورها دارای بلندگوهایی داخلی هستند که صداها را با کیفیتی متوسط پخش می‌­کند. این مانیتورها می‌توانند برای مثال برای استفاده در ادارات و شرکت­‌ها پاسخ­گوی نیازهای کاربران باشند و برای کارهایی در این حد نیازی به تهیه‌­ی دستگاه­‌های صوتی جانبی نخواهد بود. اسپیکرهای داخلی تعبیه‌ ­شده در مانیتورها قیمت مقرون‌­به‌­صرفه‌­ای دارند. به این معنی که اگر شما برای خرید مانیتوری که اسپیکر داخلی دارد کمی بیشتر هزینه کنید، نسبت به حالتی که مانیتوری بدون بلندگو بخرید و یک اسپیکر جانبی مجزا هم در کنار آن تهیه نمایید، برایتان ارزان‌­تر تمام خواهد شد. این اسپیکرها کوچک و جمع­ و جور هستند و به راحتی خروجی صدای استاندارد را به شما ارائه می­‌دهند.

با وجود این، مانیتور اسپیکر دار برای زمانی که میخواهید صدایی برای چند مخاطب پخش کرده یا در یک مهمانی موسیقی بگذارید مناسب نیستند. در واقع هنگامی که بخواهید فایل‌­های صوتی را به گونه‌­ای پخش کنید که در یک فضای بزرگ صدا به خوبی به گوش برسد، نیاز خواهید داشت که از یک اسپیکر جانبی باکیفیت بهره گیرید.

بیشتر بخوانید : نحوه فعال سازی اسپیکر مانیتور 

اگر مانیتور اسپیکر داخلی نداشت، چه کنیم؟

اگر مانیتور شما اسپیکر داخلی ندارد، بهتر است درگاه‌­های خروجی سیستم خود را بررسی نمایید تا دریابید که کدام نوع از بلندگوهای جانبی را می­‌توانید برای اتصال به آن تهیه کنید. معمولاً باید از طریق یکی از درگاه‌­های نوع DP-IN (که نام دیگر آن Display Port است)، HDMI یا Audio Line-In (که درگاهی مشابه آن برای اتصال هدفون هم مورد استفاده قرار می­‌گیرد) اسپیکر را به سیستم خود متصل نمایید. برای اینکه با قابلیت­‌ها و تفاوت‌­های این درگاه‌­ها یا پورت‌­ها آشنا شوید، در ادامه به بررسی هر یک از آن­ها می­‌پردازیم.

پخش صدای مانیتور کامپیوتر

  1. استفاده از پورت Display Port یا DP-IN

این درگاه امکان انتقال داده‌­های صوتی و همچنین تصویری را فراهم می­‌کند. در واقع درگاه DP-IN به این منظور طراحی شده است که محدودیت­‌های DVI، VGA و FDP-Link را پوشش دهد. این درگاه­‌ها تنها امکان انتقال داده­‌های تصویری را از کامپیوتر (در حقیقت کیس کامپیوتر) به دستگاه‌­های نمایشگر از جمله مانیتور فراهم می­‌کنند. برای پخش داده‌­های صوتی که در واقع داده­‌هایی از نوع سیگنال­‌های صوتی هستند، وجود سه جزء ضرورت دارد: یک کامپیوتر شخصی یا لپتاپ، یک دستگاه پخش‌­کننده‌­ی صوتی و آداپتور یا کابل اتصال.

به زبان ساده‌­تر، فرض کنید شما یک کامپیوتر خانگی دارید که از یک کیس و یک مانیتور فاقد بلندگوی داخلی و سایر دستگاه­‌های ورودی و خروجی مثل ماوس و کیبورد تشکیل شده است. شما می­‌توانید یک اسپیکر جانبی را به طور مجزا تهیه و آن را از طریق درگاه DP-IN به کامپیوتر خود وصل نمایید. از طریق این درگاه شما می­‌توانید مانیتور را برای دریافت و پخش داده‌های تصویری یا اسپیکر جانبی را برای دریافت و پخش داده­‌های صوتی از کیس کامپیوتر، به آن متصل نمایید.

دقت کنید که برای اینکه مانیتور بتواند داده‌­هایی را که از کیس دریافت می­‌کند به صورت تصاویر به نمایش درآورد، وجود کارت گرافیک و نصب درایور گرافیکی ضرورت دارد. معمولاً CPUها که روی مادربورد در داخل کیس نصب می­‌شوند، یک کارت گرافیک ساده‌­ی داخلی دارند. بنابراین تنها کافی است از نصب صحیح درایور گرافیکی روی سیستم خود اطمینان داشته باشید.

 

اسپیکر برای مانیتور

معمولاً Display Port روی کیس و صفحه­‌نمایش کامپیوترهایی که برای بازی و کارهای گرافیکی حرفه‌­ای طراحی شده و کارت گرافیک قدرتمندی دارند، دیده می­‌شود. اتصال از طریق این درگاه باعث می‌­شود تا فقط با بهر‌ه­‌گیری از یک درگاه و یک کابل اتصال بتوان هم­زمان داده‌­های صوتی و تصویری را بین دو دستگاه منتقل نمود. به علاوه موجب می­‌شود تا تصاویر با کیفیت بالاتری به نمایش درآیند و صداها بهتر پخش شوند.

برای استفاده از Display Port تنها کافی است اسپیکر را از طریق کابل مخصوص آن، به کیس وصل کنید. آنگاه در کامپیوتر خود وارد بخش Control Pannel شوید و روی گزینه­‌ی Sound کلیک کنید. در این بخش Display Audio را به عنوان دستگاه پخش پیش‌­فرض خود انتخاب نمایید. برای امتحان کردن اسپیکر و نحوه­‌ی پخش صدا توسط آن، روی گزینه­‌ی Configure کلیک و سپس گزینه­‌ی Test را انتخاب کنید. سپس می‌­توانید صدایی را که برای آزمایش توسط هر یک از بلندگوهای سمت راست و چپ از سیستم پخش می­‌گردد، بشنوید. توجه داشته باشید که در این هنگام Volume کامپیوتر شما خیلی کم یا خاموش نباشد.

بیشتر بخوانید: برای خرید اسپیکر چه مواردی را باید بررسی کنیم؟

 

درباره اسپیکر مانیتور

  1. استفاده از HDMI

درگاه HDMI یکی از پرطرفدارترین راه­‌ها برای پخش صدا و تصویر است که استفاده از آن بسیار متداول است. برخلاف نمونه­‌های مشابه آنالوگ، این درگاه می­‌تواند شرایط را برای انتقال داده‌­های صوتی و تصویری از کیس کامپیوتر به دستگاه‌­های خروجی مثل مانیتور، تلویزیون، ویدئو پروژکتور و اسپیکرهایی که از HDMI پشتیبانی می­کنند، به صورت دیجیتال فراهم نماید. استفاده از این درگاه کمک می­‌کند تا صدا و تصویر با کیفیت بسیار مناسبی پخش گردد. با استفاده از یک کابل HDMI که از کیفیت لازم برخوردار باشد، می‌­توان تنها از طریق یک کابل و درگاه، به طور هم­‌زمان صدا و تصویر را بین دو دستگاه منتقل نمود. برای نمونه با اتصال یک سر کابل HDMI به درگاه مربوط به آن روی لپتاپ و اتصال سر دیگر کابل به درگاه مربوطه روی تلویزیون می­‌توان یک فیلم را در لپتاپ Play نمود و آن را با صدا و تصویر باکیفیت روی تلویزیون مشاهده کرد. شما را به مشاهده قیمت و خرید کابل hdmi دعوت می کنیم.

درباره بلندگو مانیتور

حال اگر شما قصد خرید مانیتوری بدون بلندگو داشته باشید و بخواهید  برای پخش صدا مانیتور کامپیوتر یک اسپیکر جانبی را به سیستم خود متصل نمایید هم می­‌توانید از درگاه HDMI برای این منظور بهره بگیرید. برای این کار باید از اینکه اسپیکر شما درگاه HDMI دارد، مطمئن شوید. سپس می‌­توانید یک سر کابل HDMI را به درگاه HDMI اسپیکر و سر دیگر آن را به درگاه HDMI موجود روی کیس کامپیوتر متصل نمایید. بعد از این کار روی آیکون مربوط به Volume یا کنترل حجم صدا در نوار وظیفه­‌ی دسکتاپ راست-کلیک کنید. آنگاه روی گزینه­‌ی Sound Properties کلیک کنید. با توجه به نوع سیستم‌عامل این گزینه ممکن است با عنوان دیگری نمایش داده شده باشد. برای مثال در ویندوز 10 با عنوان Sound نمایش داده می‌­شود. سپس از میان سربرگ‌­های موجود در پنجره‌­ای که باز می‌­شود، Playback یا Playback Devices را انتخاب کنید. در اینجا هر دستگاه پخش‌­کننده‌­ی صوتی که به کامپیوتر متصل شده باشد، از جمله تلویزیون، اسپیکر و غیره در فهرستی دیده خواهد شد. با انتخاب نام اسپیکر جانبی خود می­‌توانید آن را به عنوان دستگاه پخش‌کننده‌ی صوتی در سیستم خود برگزینید. همچنین با کلیک بر روی گزینه­‌ی Configure و سپس کلیک بر روی گزینه­‌ی Test می‌­توانید پخش صدای اسپیکر خود را آزمایش نمایید.

درباره پخش صدای اسپیکر مانیتور

بیشتر بخوانید : بررسی 10 مزیت اسپیکرهای پرتابل

  1. استفاده از Audio Line-In

تا اینجا با Display Port و درگاه HDMI که روش­‌های سریع و آسان برای به‌کارگیری بلندگوهای جانبی برای کامپیوتر هستند، آشنا شدید؛ اما ممکن است برخی دستگاه­‌های قدیمی­‌تر فاقد این پورت‌­ها باشند. در این صورت می­‌توان از درگاه دیگری که صرفاً برای انتقال و پخش داده­‌های صوتی وجود دارد، بهره گرفت. این درگاه‌­ها دقیقاً به شکل درگاهی هستند که روی گوشی‌­های تلفن همراه برای اتصال هدفون یا هندزفری تعبیه شده است.

s6

برای اتصال از طریق این درگاه که Audio Line-In نام دارد، به یک کابل 3.5 میلی­متری نیاز است که مشابه موارد قبلی بین کامپیوتر و اسپیکر جانبی شما اتصال ایجاد می­‌نماید. پس از برقراری اتصال کابلی، در صورتی که خود سیستم به صورت اتوماتیک اسپیکر را به عنوان پخش­‌کننده‌­ی صوتی انتخاب نکرده باشد، از طریق روش مشابه درگاه­‌های HDMI و Display Port می­‌توان با ورود به بخش تنظیمات صدا، این کار را به صورت دستی انجام داد.

مانیتور چگونه صدا را پخش می‌­کند؟

همان­طور که احتمالاً تا اینجا متوجه شدید مانیتور به تنهایی این قابلیت را ندارد که صداها را پخش نماید. برای این کار باید از یک دستگاه دیگر استفاده شود که به مانیتور اجازه‌­ی پخش صدا داده شود. صرف نظر از وجود اسپیکر، وجود یک قطعه در کامپیوتر ضرورت دارد تا داده­‌های دیجیتالی که از مادربورد کامپیوتر ارسال می­‌گردند به سیگنال­‌های آنالوگ تبدیل شوند و مانیتور بتواند آن­ها را پخش کند. قطعه­‌ای که برای این تبدیل استفاده می‌­شود، کارت صدا نام دارد.

بنابراین وجود کارت صدا و بلندگو برای پخش صدا ضرورت دارد، ضمن اینکه برای اتصال اسپیکر جانبی به مانیتور پورت­‌هایی که از آن­ها نام بردیم نیز اهمیت بسیاری دارند. گفتنی است در صورتی که مانیتور و اسپیکر جانبی شما هر دو، از هر یک از درگاه­­‌های ذکرشده پشتیبانی نمایند، شما می­‌توانید اسپیکر را از طریق کابل به خود مانیتور هم متصل نمایید. به این ترتیب داده­‌های صوتی دیجیتالی مادربورد که به مانیتور منتقل می‌­شوند، از طریق کارت صدا به سیگنال­‌های صوتی آنالوگ تبدیل و سپس از طریق اتصالی که بین مانیتور و اسپیکر جانبی وجود دارد، برای پخش به اسپیکر منتقل می‌­گردند. در صورتی که از این شیوه برای اتصال اسپیکر جانبی خود به سیستم استفاده کنید، یعنی اسپیکر را به مانیتور متصل نمایید؛ هنگامی که وارد بخش تنظیمات صدا شدید، لازم است خود مانیتور را از فهرست موجود به عنوان پخش‌­کننده­‌ی صوتی پیش‌­فرض انتخاب نمایید.

سخن نهایی

اگرچه اکثر مانیتورها اسپیکر داخلی دارند، اما برخی از آن­ها واقعاً صداها را به شکل بی‌­کیفیتی پخش می­‌کنند. اگر بخواهید از شنیدن یک موسیقی با Bass بالا لذت ببرید، این اسپیکرها اصلاً گزینه­‌ی خوبی نیستند. به‌­علاوه این بلندگوها فاقد جلوه‌­های صوتی استریو هستند و تعبیه شدن آن­ها در مانیتور باعث افزایش حجم و تغییر در ابعاد و شکل ظاهری مانیتور می­‌گردد.

این در حالی است که اسپیکرهای خارجی کیفیت صدای بیشتری دارند، اما در عین حال قیمت آن­ها هم بالاتر است. همچنین لازم است که همواره روی میز کامپیوتر شما قرار داشته باشند و فضایی را به خود اختصاص دهند. با اطلاع از همه‌­ی این­ها امیدواریم که اکنون ابهامی درباره‌ اسپیکر مانیتور کامپیوتر و تفاوت به‌کارگیری یک اسپیکر جانبی با اسپیکر داخلی مانیتور برای شما وجود نداشته و مطالب این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. از توجه شما سپاس­گزاریم!

سوالات متداول

  1. آیا همه­‌ی مانیتورها اسپیکر دارند؟

خیر، همه‌­ی مانیتورها بلندگو ندارند. اگرچه اکثر مانیتورها دارای اسپیکرهای داخلی هستند که درون آن­ها تعبیه شده است، اما برخی مانیتورها هم هستند که از بلندگوی داخلی برخوردار نیستند.

  1. از کجا می­‌توان فهمید که مانیتور بلندگو دارد یا نه؟

برای یافتن این موضوع، باید دفترچه‌­ی راهنمای مانیتور را بررسی کنید یا به پشت مانیتور نگاه کنید تا دریابید که گریل بلندگو یا پخش­‌کننده‌­ای در آنجا هست یا نه. همچنین با اتصال مانیتور به کیس کامپیوتر یا به یک لپتاپ، در صورتی که بلندگویی داشته باشد صداها از طریق آن پخش خواهند شد.

  1. چرا مانیتوری که بلندگو دارد، صداها را پخش نمی­‌کند؟

باید درایورهای صوتی را بررسی کنید و ببینید که آیا به درستی نصب شده‌­اند یا نه. اسپیکرهای داخلی مانیتور بدون نصب درایورهای لازم در سیستم به درستی کار نمی­‌کنند.