نحوه پخش صدا از مانیتور کامپیوتر به 5 روش کاربردی

در حال حاضر روش ­های زیادی وجود دارد که می­‌توانید به کمک آن­ها از طریق مانیتور کامپیوتر خود، صداها و فایل‌های صوتی را بشنوید. مثلاً یکی از این روش‌­ها استفاده از جک هدفون موجود در جلوی کامپیوترتان است. یا شاید هم استفاده از کابل 3.5 میلی­متری است و شاید هم مثلا کابل یو اس بی یا غیره و غیره. شاید وجود راه‌­های مختلف برای وصل کردن صدای کامپیوتر باعث شود که این موضوع کمی گیج‌­کننده به نظر برسد. از همین رو این مقاله از بروزکالا را اختصاص داده‌­ایم به این‌که هر یک از این روش­‌ها را به طور جداگانه و کامل برای شما توضیح دهیم. بنابراین پیشنهاد می‌­کنیم تا در ادامه این مقاله با ما همرا باشید تا به طور دقیق بدانیم چگونه اسپیکر مانیتور را فعال کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • آیا مانیتور می‌­تواند صدا پخش کند؟
  • روش اول: استفاده از یک کارت صدای USB
  • روش دوم: استفاده از بلوتوث یا آداپتور بلوتوث
  • روش سوم: استفاده از HDMI یا DisplayPort
  • روش چهارم: استفاده از اسپیکرهای داخلی مانیتور
  • روش پنجم: استفاده از جک خروجی صدای 3.5 میلی­متری موجود روی مادربورد

فعالسازی اسپیکر مانیتور

آیا مانیتور می‌­تواند صدا پخش کند؟

مانیتورها می‌­توانند صداها، موسیقی­‌ها و هر نوع فایل صوتی دیگر را پخش کنند. این امر از آن رو است که اکثر مانیتورها دارای اسپیکرهای داخلی هستند که این امکان را فراهم می­‌کنند تا شما بتوانید صداهای سیستم کامپیوتری خود را از طریق آن­ها بشنوید.

با این وجود، کیفیت صدای پخش‌­شده به کیفیت اسپیکر یا اسپیکرهای مانیتور شما بستگی خواهد داشت. برخی مانیتورها از اسپیکرهای قدرتمندتری نسبت به سایرین برخوردار هستند؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که اگر قصد خرید مانیتور را دارید، هنگام انتخاب آن به این موضوع توجه داشته باشید.

علاوه بر این برخی از مانیتورها دارای یک درگاه (Port) خروجی صدا هستند. وجود این درگاه به شما امکان می‌­دهد تا بتوانید مانیتور را به اسپیکرهای جانبی یا هر نوع دستگاه پخش صوتی دیگری که مد نظرتان باشد، وصل کنید. همان طور که پیش­تر هم اشاره کردیم، اساساً روش­های زیادی برای پخش صدا از طریق مانیتور وجود دارد که در ادامه همگی آن­ها را یک به یک بررسی خواهیم نمود.

 

روش اول: استفاده از یک کارت صدای USB

برای پخش صدا از طریق مانیتور کامپیوتر با استفاده از یک کارت صدای USB مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. یک کارت صدای USB را از طریق درگاه USB موجود روی مانیتور به آن متصل نمایید. پس از اینکه وصل شد، وارد بخش Control Pannel کامپیوتر خود شوید و آیکون Sound را بیابید.

فعال سازی اسپیکر مانیتور

  1. روی Sound کلیک کنید و سپس سربرگ Playback را انتخاب نمایید. زیر سربرگ Playback شما باید بتوانید تمامی دستگاه‌­های پخش‌­کننده‌­ی صوتی متص‌ل­شده به کامپیوتر خود را در یک فهرست مشاهده کنید.
  2. برای تنظیم کارت صدای USB خود به عنوان دستگاه پخش‌­کننده‌­ی صوتی پیش‌­فرض، روی نام آن کلیک کنید و سپس روی گزینه‌­ی Set as Default Device کلیک نمایید.

فعال کردن اسپیکر مانتیور با کارت صدای usb

  1. حال وارد سربرگ Recording شوید و در آنجا روی نام کارت صدای USB خود کلیک-راست کنید. سپس گزینه­‌ی Enable را انتخاب نمایید.
  2.  پس از این مرحله در سربرگ Playback، در بخش پایین سمت چپ این پنجره، زیر کلید Playback Devices باید با حروف کوچک متنی با این مضمون وجود داشته باشد: " This device is working properly". این جمله به این معناست که: "این دستگاه به درستی کار می‌­کند".
  3. اکنون با کلیک-راست روی نام کارت صدای USB خود و انتخاب گزینه‌­ی Properties، وارد سربرگ Levels شوید.
  4. حال در اینجا باید بتوانید دو نوار Volume ببینید. مطمئن شوید که هر دوی آن­ها روی Maximum Volume تنظیم شد‌ه‌­اند و اگر خلاف این است، خودتان حجم صدا را روی آخرین اندازه قرار دهید.

راه اندازی اسپیکر مانیتور با کارت صدای USB

  1. روی گزینه‌­ی Ok کلیک کنید تا تنظیماتی که انجام دادید، ذخیره و اعمال شود.

توجه کنید که اگر یک کارت صدای USB را به کامپیوتر خود متصل نمودید، و با انجام تمامی مراحل فوق، باز هم کار نکرد، احتمالاً به این دلیل است که سیستم شما قدیمی­‌تر از آن است که از این قابلیت پشتیبانی کند.

فعال سازی اسپیکر کامپیوتر با بلوتوث

روش دوم: استفاده از بلوتوث یا آداپتور بلوتوث

روش­های مختلفی برای پخش صدای کامپیوتر از طریق مانیتور با به­‌کارگیری بلوتوث وجود دارد. اگر رایانه‌­ی شما دارای آداپتور بلوتوث داخلی باشد، می­‌توانید رایانه را به صورت بی­سیم به مانیتور متصل کنید. چنانچه کامپیوتر شما آداپتور بلوتوث داخلی نداشته باشد نیز می‌­توانید یک آداپتور بلوتوث جانبی را خریداری و آن را به سیستم خود وصل کنید.

هنگامی که کامپیوتر به صورت بی­سیم یا از طریق یک آداپتور جانبی به مانیتور متصل گردید، شما می­‌توانید صدای کامپیوتر را از طریق مانیتور با استفاده از اتصال بلوتوث پخش نمایید. یک راه آسان برای این منظور، استفاده از اپلیکیشینی مانند VLC Media Player است. برای این کار:

  • ابتدا آداپتور بلوتوث خود را به کامپیوتر وصل کنید.
  • سپس برنامه­‌ی VLC Media Player را باز کنید و از سربرگ Tools گزینه­ی Preferences را انتخاب نمایید. (همچنین می­­توانید از کلیدهای کنترلی Ctrl+P نیز به جای آن استفاده کنید). حال روی سربرگ Audio کلیک و در قسمت پایین Output، گزینه­‌ی Bluetooth device را انتخاب کنید.
  • سپس روی دکمه­‌ی Browse کلیک نمایید و آداپتور بلوتوث خود را از فهرست دستگاه‌­ها پیدا کنید. مطمئن شوید که چک‌­باکس "Show volume control in system tray" علامت زده شده باشد و بعد OK را بزنید.

بعد از این کار، هنگامی که یک ویدئو یا آهنگ را در VLC Media Player پخش کنید، باید یک نماد بلندگوی کوچک را در گوشه­‌ی سمت راست پایین مانیتور مشاهده نمایید.

استفاده از بلوتوث برای فعال سازی مانیتور

روش سوم: استفاده از HDMI یا DisplayPort

هنگام استفاده از کابل HDMI یا DisplayPort برای فعال کردن خروجی صدا از طریق مانیتور پیگیری مراحل زیر ضرورت دارد:

  • ابتدا مطمئن شوید که مانیتور شما از اسپیکر داخلی برخوردار است و این بلندگوها روشن هستند.
  • سپس وارد Control Pannel شوید و بخش Sound را باز کنید.
  • در سربرگ Playback باید بتوانید مانیتور خود را به عنوان دستگاه پخش در فهرست مشاهده نمایید. اگر از قبل به عنوان دستگاه پخش پیش­‌فرض انتخاب نشده است، روی آن کلیک-راست و سپس گزینه­‌ی Set as Default را انتخاب کنید.
  • در نهایت به پنجره­‌ی Control Pannel برگردید و وارد بخش Device Manager شوید. می­‌توانید از طریق نوار جستجوی موجود در Taskbar نیز این بخش را بیابید.
  • در پنجره‌­ی Device Manager زیرلیست Display adaptors را باز کنید. حال باید بتوانید کارت گرافیک و مانیتور خود را به عنوان دستگاه‌­های صوتی مشاهده نمایید.

در این حالت خروجی سیگنال ویدئویی کامپیوتر شما به ورودی ویدئوی مانیتور، و همچنین خروجی صوتی سیستم به ورودی صوتی مانیتور متصل می­‌گردد. گفتنی است استفاده از این شیوه زمانی میسر است که دستگاه­‌های شما درگاه­های مربوطه را داشته باشند.

 

روش چهارم: استفاده از اسپیکرهای داخلی مانیتور

در گام اول برای پخش صدا از طریق اسپیکر داخلی مانیتور، از روشن بودن آن اطمینان حاصل نمایید. در اکثر مانیتورها می‌­توانید با فشردن دکمه‌­ای که در بخش‌­های جانبی یا جلوی مانیتور قرار دارد، بلندگوی آن را روشن کنید.

هنگامی که بلندگوی مانیتور روشن باشد، شما می‌­توانید با انتخاب آن به عنوان دستگاه خروجی صوتی پیش‌­فرض در تنظیمات کامپیوتر، به وسیله­‌ی آن­ها صدا و موسیقی­‌های سیستم را گوش کنید. مشابه مراحلی که در موارد قبلی هم به آن اشاره شد، این کار را می‌­توانید با ورود به بخش Control Pannel، قسمت Sound و سربرگ Playback انجام دهید. توجه کنید که لازم است از فهرست دستگاه­‌های خروجی صوتی موجود، مانیتور را به عنوان دستگاه پیش­‌فرض برگزینید.

چطور اسپیکر مانیتور را فعال کنیم

روش پنجم: استفاده از جک خروجی صدای 3.5 میلی­متری موجود روی مادربورد

چندین روش برای این شیوه وجود دارد. یکی از آن­ها تهیه­‌ی آداپتوری است که جک هدفون را به دو جک، یکی برای هدفون و دیگری برای بلندگو تبدیل می­‌کند. شیوه‌­ی بعدی استفاده از یک کابل تقسیم صوتی است. در یک طرف این کابل دو جک هدفون و در طرف دیگر آن دو جک اسپیکر وجود دارد. شما قادر خواهید بود تنها با متصل کردن جک­های 3.5 میلی­متری مناسب به مادربورد و مانیتور، فرآیند پخش صدا از طریق مانیتور را فعال نمایید.

یک راه دیگر استفاده از یک آمپلی‌­فایر یا تقویت‌­کننده‌­ی صوتی همراه با یک جک ورودی 3.5 میلی­متری است. برای این منظور کابل صوتی 3.5 میلی­متری را به ورودی آمپلی­‌فایر متصل نمایید و سپس آمپلی‌­فایر را با استفاده از یک کابل آداپتور RCA-to-3.5mm یا یک کابل آداپتور HDMI-to-3.5mm به مانیتور وصل کنید.

چرا صدا از طریق مانیتور شنیده نمی­‌شود؟

در صورتی که از هر یک از روش­‌های فوق برای فعال کردن اسپیکر مانیتور خود استفاده کنید، اما همچنان پخش صدا از مانیتور امکان پذیر نیست ؛ چند دلیل احتمالی وجود دارد. اولین احتمال این است که کابل صدا به درستی متصل نشده باشد و همین امر موجب شود تا داده‌­های صوتی با موفقیت به مانیتور منتقل نشوند. احتمال دیگر آن است که کارت صدای سیستم شما به درستی فعال یا پیکربندی نشده باشد.

همچنین ممکن است تنظیمات کامپیوتر شما روی حالت بی­‌صدا ذخیره شده باشد. برای رفع این مشکل از بخش Control Pannel، وارد قسمت Sound شوید و به دنبال چک‌­باکسی بگردید که حاوی عبارت Mute است و در صورتی که تیک خورده بود، تیک آن را بردارید تا غیرفعال شود. اگر پس از انجام این کارها مشکل همچنان پابرجا بماند، برای عیب­‌یابی می‌­توانید با کلیک-راست روی آیکون بلندگو که از طریق نوار وظیفه می‌­توانید به آن دسترسی یابید، گزینه­‌ی Troubleshoot Sound Problems یا Troubleshoot audio playback را انتخاب کنید. با این کار ویندوز فرآیند عیب­‌یابی را آغاز و احتمالاً مشکل را تشخیص می­‌دهد.

برای استعلام  قیمت اسپیکر بروزکالابه فروشگاه اینترنتی این سایت مراجعه کنید.

خلاصه

خیلی خوشحالیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید اکنون تمامی روش­‌های پخش صدا از طریق مانیتور را می‌­شناسیم، می­‌دانیم چگونه صدای کامپیوتر را فعال کنیم. شما با به کار بستن این راه‌­کارها برای آزمایش بلندگوها و گوش دادن به صداها، موزیک‌­ها یا سایر فایل­‌های صوتی کامپیوتر خود مشکلی نخواهید داشت. اکنون قادر خواهید بود تا از میان راه­کارهای معرفی­‌شده موردی را که بیش از همه با امکانات سیستم شما سازگار است و با آن راحت­‌تر هستید، برای پخش صدای کامپیوتر از طریق مانیتور خود برگزینید.

امیدواریم که از این مطلب بهره برده باشید. 

سوالات متداول

  1. کابل 3.5 میلی­متری چیست؟

در اکثر دستگاه‌­های AV یک جک اتصال 3.5 میلی­متری وجود دارد که در واقع درگاهی است که می­‌توان با وصل کردن یک کابل 3.5 میلی­متری به آن داده‌­های صوتی را بین دو دستگاه برای پخش جابه‌­جا نمود.

  1. تفاوت اتصال از طریق کابل 3.5 میلی­متری با اتصال از طریق HDMI چیست؟

کابل 3.5 میلی­متری تنها امکان انتقال داده‌­های صوتی را فراهم می­‌کند، در حالی که از طریق کابل HDMI می‌­توان علاوه بر داده‌­های صوتی، داده‌های تصویری را نیز انتقال داد. همچنین HDMI کمک می‌­کند صدا با وضوح بالاتری پخش شود و از سرویس‌­های صوتی Dolby Atmos و DTS HD Master Audio نیز پشتیبانی نماید.

  1. کابل RCA چیست؟

برای مثال کابل 3 به 3 RCA شامل سری سه‌­شاخه‌­ای است که هر یک از شاخه­‌های آن به یک رنگ درآمده‌­اند و باید آن­ها را به سه خروجی با رنگ‌­های مشابه که در پشت تلویزیون، پروژکتور یا سایر دستگا‌ه­‌های خروجی وجود دارد، متصل نمود.