بررسی تفاوت هارد اس اس دی با حافظه داخلی هیبریدی لپ تاپ

وقتی صحبت از انتخاب حافظه کامپیوتر می‌شود، معمولاً خریداران دو گزینه متفاوت پیش روی خود دارند: خرید هارد SSD یا خرید HDD. حال اگر این دو را با هم ترکیب کنیم چه؟ نتیجه درایو هیبریدی یا همان SSHD است. این به اصطلاح درایوهای هیبریدی طی سالیان اخیر انتخاب خوبی برای همه خریداران بوده اند زیرا هم ظرفیت خوبی دارند و هم عملکرد و هم قیمت خوبی. با این همه SSD ها نیز در چند سال گذشته به سرعت خود را ارتقا داده اند و حال ارزش خرید خیلی بیشتری دارند. رقابت بین SSD ها و حافظه داخلی هیبریدی حال به اوج خود رسیده است و کاربران و خریداران می‌خواهند بدانند که بالاخره کدام یک: SSD یا SSHD؟

 در ادامه این مطلب از مجله بروزکالا می خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا به بررسی فرق حافظه هیبریدی با SSD بپردازیم و ببینیم این دو نوع حافظه ذخیره سازی چه تفاوت هایی با هم دارند و کدام یک برای انتخاب می توانند گزینه بهتری باشند. 

در این مقاله خواهید خواند:

  • Hybrid Drive در مقابل SSD در یک نگاه
  • حافظه SSD چیست؟
  • درایو هیبریدی چیست؟
  • فرق حافظه هیبریدی با SSD چیست؟
  • حافظه SSD یا هیبریدی، کدام یک می تواند گزینه بهتری برای خرید باشد؟
  • انتخاب حافظه SSD یا هیبریدی برای لپ تاپ
  • خرید حافظه SSD یا هیبریدی برای کامپیوتر های شخصی

Hybrid Drive در مقابل SSD در یک نگاه

تفاوت بین Hybrid Drive و SSD را باید از این نقطه درک کرد که دیسک های هیبریدی از یک دیسک مکانیکی و یک دیسک حالت جامد تشکیل شده است. هارد دیسک های معمولی دستگاه های مکانیکی هستند که داده ها را روی صفحات مغناطیسی، با استفاده از یک سر مکانیکی که می چرخد ​​ذخیره می کنند. روند جدید ذخیره سازی داده ها درایو های حالت جامد (SSD) است که هیچ بخش مکانیکی نداشته و در آنها فقط مدارهای الکترونیکی مشاهده می شود. این درایو ها، یعنی SSD ها مزایای بزرگی مانند سرعت بالا، سرعت دسترسی سریع تر، مصرف انرژی کمتر، اندازه کوچک تر و عدم پخش صدا در هنگام کار را ارائه می دهند. اما عیب آن هزینه است. قیمت یک SSD 128 گیگابایتی بالاتر از قیمت یک دیسک مکانیکی 1 ترابایتی است. بنابراین امروزه برای استخراج مزایای هر دو نوع دیسک، نوع جدیدی از هارد دیسک ها به نام هارد دیسک هیبریدی شکل گرفته است که می تواند گزینه ای ایده آل برای کاربران محسوب شود.

حافظه هیبریدی لپ تاپ چیست ؟ دیسک های هیبریدی چه لپ تاپ چه کامپیوتر از یک دیسک مکانیکی بزرگ به اضافه یک SSD کوچک تشکیل شده است. در اینجا، SSD به عنوان حافظه پنهان برای فایل هایی که اغلب به آنها دسترسی دارند عمل می کند. یک دیسک هیبریدی ظرفیت بزرگی را با هزینه ای بسیار کمتر از یک SSD فراهم می کند، اما عملکردی بالاتر از یک دیسک مکانیکی معمولی دارد.

بیشتر بخوانید : حافظه SSD یا رم: کدام یک گزینه بهتری برای ارتقای سیستم است؟

با این تفاسیر می توان به یک درک اولیه از فرق حافظه‌های هیبریدی با انواع حافظه SSD دست یافت. در ادامه با بررسی جزئی تر و کامل تر هر یک از این فضا های ذخیره سازی، بیشتر به تفاوتی که بین دیسک های هیبریدی با درایو های SSD وجود دارد پی خواهیم برد و می توانیم به این نتیجه نهایی برسیم که بین حافظه SSD یا هیبریدی کدام یک می تواند مزیت های بیشتری را ارائه دهد.

Hybrid Drive در مقابل SSD

حافظه SSD چیست؟

ssd مخفف چیست ؟ SSD مخفف Solid State Drive است. این درایو ها، آخرین فناوری هارد دیسک است که در این عصر به سرعت در حال توسعه بوده و گزینه های بسیار کاربردی را در اختیار کاربران قرار می دهند. همان طور که از نام آنها پیداست، این دیسک ها هیچ قسمت مکانیکی ندارند. داده ها در مدار های مجتمع ذخیره می شوند. به عنوان مثال، دیسک ‌های SSD مدرن معمولاً از حافظه فلش مبتنی بر NAND برای ذخیره سازی داده ها استفاده می‌کنند که می‌ تواند داده‌ ها را به‌ طور دائم بدون نیاز به برق ثابت ذخیره کرده و حفظ کند.

بنابراین، یک SSD مانند یک درایو فلش با ظرفیت زیاد عمل می کند. بزرگ ترین مزیت SSD این است که از آن جایی که عملیات خواندن و نوشتن کاملاً الکترونیکی است، عملکرد واقعاً بالایی دارد. بنابراین، تاخیر برای دسترسی به یک فایل بسیار کم خواهد بود و از این رو، سیستم عامل و نرم افزار روی SSD بسیار سریع تر اجرا می شوند. البته در بخش بررسی فرق حافظه هیبریدی با SSD این مشخصه کم تر از تفاوت قیمت با درایو های سنتی در نظر گرفته می شود، چرا که سرعت در تمام فناوری های جدید حرف اول را می زند و این تفاوت بین انواع هارد SSD و HDD بیشتر مد نظر است. حتی این تفاوت روی قیمت هارد HDD و تفاوت آن با انواع درایوهای SSD نیز تاثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید : حافظه SSD چیست و برای چه مواردی از آن استفاده می شود؟

همچنین، توان خواندن و نوشتن در SSD بسیار سریع تر است. بنابراین شما می توانید فایل های بزرگ را در چند ثانیه کپی کنید. همچنین، SSD ها در برابر لرزش و شوک مصونیت بیشتری دارند، زیرا هیچ قطعه مکانیکی در این درایو ها درگیر نمی شود. اندازه SSD نیز بسیار کوچک تر از دیسک های سنتی معمول است و هنگام دسترسی به دیسک هیچ صدایی وجود نخواهد داشت. مصرف برق نیز در این درایو های ذخیره سازی کم خواهد بود. اما مشکل SSD هزینه آن است. با استعلام قیمت SSD می توان به تفاوت قابل توجه این درایو ها با انواع درایو های HDD پی برد. ما همچنین در مقاله تفاوت هارد SSD با HDD چیست؟ مفصل به تفاوت بین این دو حافظه پرداخته ایم. 

درایو هیبریدی چیست؟

تا این جا با بررسی درایو های حالت جامد، تا حدودی به فرق حافظه هیبریدی با SSD پی بردیم. اما برای درک کامل تر، باید با تعریف روشنی از درایو های هیبریدی نیز آشنا شد. درایو هیبریدی یک هارد دیسک است که از دیسک های مکانیکی معمولی و دیسک های حالت جامد (SSD) ساخته شده است. در نتیجه در ساخت آن هم از فناوری ساخت SSD ها و هم از دیسک های سنتی HDD استفاده شده است.

 یک هارد دیسک مکانیکی معمولی دیسکی است که داده ها را روی صفحات فلزی مغناطیسی ذخیره می کند که توسط سر مغناطیسی که با استفاده از موتور ها حرکت می کند، داده ها خوانده می شود. هارد درایو حالت جامد یا SSD، دیسکی است که هیچ قسمت مکانیکی در آن وجود ندارد و در آن ذخیره داده ها با استفاده از مدارهای مجتمع انجام می شود.

یک درایو هیبریدی از هر دو این موارد تشکیل شده است: یک هارد دیسک مکانیکی به اضافه یکSSD . هارد دیسک های مکانیکی قیمت پایینی دارند و ظرفیت آنها بسیار زیاد است. اما SSD ها هنوز از نظر قیمتی بالا بوده و ظرفیت آنها نیز کم است.

 اما مشکل دیسک های مکانیکی این است که در مقایسه با SSD ها بسیار کند تر هستند. در دیسک های مکانیکی، سرعت انتقال داده قابل دستیابی در مقایسه با SSD ها بسیار کمتر است. همچنین، زمان تاخیر در مقایسه با SSD بالا است. از آن جایی که هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند، درایو هیبریدی برای لذت بردن از دیسکی سریع تر از دیسک مکانیکی، اما با قیمتی پایین تر از SSD معرفی شده است.

بیشتر بخوانید : دلایل اصلی نشناختن هارد SSD

در یک هارد دیسک هیبریدی، زمانی که ظرفیت دیسک مکانیکی حدود یک ترابایت است، اندازه SSD حدود 64 گیگابایت است. در اینجا، SSD به عنوان یک حافظه پنهان برای هارد دیسک مکانیکی عمل می کند. فایل هایی که اغلب مواقع از آنها استفاده می شود، به SSD آورده شده تا سریع تر به آنها دسترسی داشته باشید. بنابراین، قطعاً فایل‌های سیستم عاملی که همیشه در دسترس هستند به SSD آورده می‌شوند. در یک دیسک هیبریدی می‌توان عملکرد بسیار بالاتری در مقایسه با یک هارد دیسک مکانیکی معمولی داشت.

فرق حافظه هیبریدی با SSD

فرق حافظه هیبریدی با SSD چیست؟

با تعریفی که از حافظه های SSD و یک حافظه هیبریدی در این جا ارائه شد، می توان به خوبی تفاوت حافظه هیبریدی با حافظه های SSD را متوجه شد. موارد زیر می تواند نشان دهنده فرق حافظه هیبریدی با SSD باشد:پیک دیسک هیبریدی از یک هارد دیسک مکانیکی و یک دیسک حالت جامد ( SSD) تشکیل شده است. این در حالی است که یک درایو SSD تنها از یک حافظه SSD خالص تشکیل شده است

  • یک دیسک هیبریدی دارای قطعات مکانیکی است، زیرا یک دیسک مکانیکی در داخل آن وجود دارد. اما SSD دارای قطعات مکانیکی نیست و فقط قطعات الکترونیکی دارد. این موضوع مهمی در بحث تفاوت این دو نوع حافظه ذخیره سازی است.
  • موضوع مهم بعدی در بحث تفاوت حافظه هیبریدی با SSD، بحث قیمت است. هزینه ای که باید برای خرید یک SSD پرداخت شود، بسیار بیشتر از هزینه یک دیسک هیبریدی است. با مقایسه قیمت انواع SSD و درایو های هیبریدی می توان به مقرون به صرفه تر بودن درایو های هیبریدی پی برد.
  • موضوع مهم بعدی عملکرد است. عملکرد یک SSD مانند میزان تاخیر و سرعت خواندن و نوشتن در یک درایو SSD بسیار بالاتر از چیزی است که در یک دیسک هیبریدی قابل دستیابی است.
  • ظرفیت دیسک های هیبریدی زیاد است، زیرا شامل دیسک های مکانیکی معمولی می شود. اما ظرفیت یک SSD معمولا کم است.
  • مصرف برق یا انرژی موضوع مهم بعدی در بحث فرق حافظه هیبریدی با SSD است. مصرف برق یک SSD کمتر از مصرف برق یک دیسک هیبریدی است.
  • در حین کار یک دیسک هیبریدی، نویز ناشی از قطعات متحرک وجود دارد. اما یک SSD هیچ صدایی در هنگام کار نمی دهد.

حافظه SSD یا هیبریدی، کدام یک می تواند گزینه بهتری برای خرید باشد؟

حال که به ویژگی های هر یک از این حافظه ها پی بردیم و فرق حافظه هیبریدی با SSD را متوجه شدیم، می توان به یک نتیجه نهایی در خصوص انتخاب بهترین گزینه برای خرید دست یافت. حتی با وجود تغییراتی که در تفاوت قیمت هارد اینترنال با قیمت انواع SSD به وجود آمده است، باز هم حافظه های SSD نسبت به هارد دیسک های سنتی از نظر ظرفیت ذخیره سازی محدود ترند. بزرگ ترین درایو SSD حافظه ای تا 4 ترابایت را ارائه می دهد. این در حالی است که قیمت آنها هنوز هم بالاست و برای داشتن این درایو های ذخیره سازی باید هزینه ای بالاتر را پرداخت کرد.

اما در مقابل آنها درایو های هیبریدی می توانند فضای ذخیره سازی بسیار بیشتری را با قیمتی کمتر ارائه دهند. این در حالی است که درایو های هیبریدی می توانند به همراه فضای ذخیره سازی بیشتر، عملکرد بسیار خوبی را نیز ارائه دهند.

بیشتر بخوانید : هارد ssd وسترن یا ای دیتا؛ کدام بهتر است؟

اما اگر به دنبال سرعت و عملکردی بسیار بالاتر هستید، خصوصا اگر هدف از خرید یک درایو SSD، ارتقای سیستم برای کارهایی باشد که برای انجام آنها به سرعت بسیار بالایی نیاز است، درایو های هیبریدی هنوز به نسبت درایو های SSD SATA بسیار کندتر بوده و نمی توان از آنها برای چنین اهدافی استفاده کرد. در واقع یک درایو هیبریدی نمی تواند سرعتی که از یک درایو SSD دریافت می کنید را ارائه دهد. با این حال این درایو ها می توانند به نسبت یک هارد دیسک سنتی سرعت بسیار بهتری را ارائه دهد. در نتیجه اگر تنها می خواهید یک فضای ذخیره سازی بالا با قیمتی مناسب و سرعتی مطلوب تر از درایو های HDD داشته باشید، درایو های هیبریدی انتخاب خوبی خواهد بود.

اما اگر اولویت خرید یک درایو ذخیره سازی سرعت باشد و هدف پاسخ گویی سریع تر و بهتر ویندوز باشد، قطعا باید به سراغ خرید یک SSD رفت. با تمام این اوصاف، در کنار در نظر گرفتن فرق حافظه هیبریدی با SSD، انتخاب بین این دو ممکن است به خرید لپ تاپ یا خرید کامپیوتر شخصی نیز بستگی داشته باشد.

انتخاب حافظه SSD یا هیبریدی برای لپ تاپ

انتخاب حافظه SSD یا هیبریدی برای لپ تاپ

اگر لپ تاپی دارید که در آن تنها یک جا برای درایو ذخیره سازی وجود دارد، انتخاب یک درایو ذخیره سازی باریک تر و کوچک تر انتخاب ایده آلی است. اگر به دنبال دسترسی به بالاترین عملکرد هستید، یک SSD بخرید. اگر بیشترین مقدار فضای ذخیره سازی را می خواهید، یک SSHD بخرید.

حتی استفاده از یک درایو هیبریدی نیز می تواند موجب بوت شدن سریع تر لپ تاپ مورد نظر شوند. با این حال هنوز هم عملکرد نسبت به SSD پایین تر است. مراقب باشید درایوی را خریداری کنید که به خوبی درون لپ تاپ قرار بگیرد. برای این منظور باید ارتفاع درایو موجود را بررسی کرد و گزینه ای مناسب را برای دستگاه خریداری کرد. در کنار ارتقای لپ تاپ با خرید یک درایو ذخیره سازی SSD یا هیبریدی، می توان خرید رم را نیز در نظر داشت. با استعلام قیمت رم و بررسی امکان ارتقای رم سیستمی که دارید، می توانید از هر دوی این گزینه ها به منظور افزایش عملکرد سیستم بهره برد.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید درباره حافظه رم لپتاپ بدانید و یاد بگیرید

خرید حافظه SSD یا هیبریدی برای کامپیوتر های شخصی

در زمان خرید کیس کامپیوتر باید به تعداد فضای موجود در آن برای جای گذاری درایو ذخیره سازی توجه کرد. اکثر کیس های رایانه شخصی فضایی برای چند درایو دارند، در نتیجه در خصوص این سیستم ها نیازی به خرید یک درایو هیبریدی نیست و می توان همزمان هم از یک درایو SSD و هم از یک هارد دیسک سنتی در سیستم استفاده کرد.

ویندوز معمولاً روی یک SSD با ظرفیت نسبتاً کم، مثلاً 250 گیگابایت، همراه با چند برنامه و بازی نصب می شود. در مقابل هارد دیسک فضای زیادی را برای ذخیره موسیقی و مجموعه عکس شما فراهم می کند که به ذخیره سازی سریع نیاز ندارند. در نتیجه به نظر می رسد کاربران کامپیوتر های شخصی کمتر نیاز دارند به فرق حافظه هیبریدی با SSD توجه کنند.

انتخاب حافظه SSD یا هیبریدی برای پی سی

خلاصه

حافظه های هیبریدی با هدف برطرف کردن نیاز کاربران طراحی شده اند. آنها می توانند همزمان ویژگی های یک درایو SSD را با قیمتی پایین تر ارائه دهند، در حالی که فضای ذخیره سازی در دسترس در یک دیسک هیبریدی بسیار بیشتر است. از این رو می توان این ویژگی را به عنوان شاخصه برجسته درایو های هیبریدی در نظر گرفت. اما این امر همیشه به معنی برتری درایو های هیبریدی نسبت به یک درایو SSD نیست. با در نظر گرفتن تمام گزینه هایی که به عنوان فرق حافظه هیبریدی با SSD مطرح شد، به نظر می رسد اگر بحث قیمت و نیاز به فضای ذخیره سازی بالا مطرح نباشد، هنوز هم درایو های SSD می توانند گزینه بهتری برای انتخاب باشند. در نهایت برای انتخاب بین حافظه SSD یا هیبریدی، همه چیز به نوع سیستم، نیاز کاربران و اولویت هایی که در نظر دارند بستگی خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروشگاه آنلاین بروز کالا تماس بگیرید. 

سوالات متداول

مزیت های قابل توجه SSHD در رایانه شخصی یا لپ تاپ چیست؟

مزیت SSHD، چه در رایانه شخصی یا لپ تاپ، این واقعیت است که شما به نرم افزار یا پیکربندی خاصی برای استفاده از این حافظه های هیبریدی نیاز ندارید. این حافظه ها بدون نیاز به تصمیم گیری برای ذخیره فایل ها و برنامه ها کار می کند. در نتیجه اگر ویندوز را طوری پیکربندی نکرده‌ اید که اسناد خود را روی هارد دیسک ذخیره کند، به راحتی می توان فضای در دسترس یک دیسک هیبریدی را پر کرد.

چرا به یک حافظه هیبریدی نیاز خواهیم داشت؟

درایو های هیبریدی می توانند ارزان تر از درایو های حالت جامد باشند، زیرا حاوی مقدار کمتری حافظه حالت جامد هستند. یک درایو هیبریدی 2 ترابایتی با 8 گیگابایت حافظه کش حالت جامد، گران تر از یک درایو مکانیکی ساده 2 ترابایتی خواهد بود، اما احتمالاً ارزان تر از یک درایو حالت جامد 256 گیگابایتی است. کاربران این درایو ها را روی سیستم خود قرار می دهند تا بتوانند سرعت یک درایو حالت جامد را با قیمتی پایین تر و فضای ذخیره سازی بیشتر به دست آورند.

آیا خرید یک درایو هیبریدی گزینه خوبی است؟

یک درایو هیبریدی نیز یک درایو فیزیکی تک است که می تواند یک مزیت بزرگ باشد. اگر یک لپ‌ تاپ با یک محفظه درایو دارید و هم سرعت حالت جامد و هم ظرفیت ذخیره‌سازی مکانیکی درایو را می‌ خواهید، یک درایو هیبریدی تنها چیزی است که می‌ توانید برای دریافت هر دوی این ویژگی ها خریداری کنید. نکته مهم دیگر این که اگر هم سرعت حالت جامد و هم فضای ذخیره سازی زیادی می خواهید، داشتن یک درایو هیبریدی ممکن است گزینه ساده تری باشد، زیرا درایو فایل ها را برای شما جابجا می کند. لازم نیست به این فکر کنید که کدام فایل ها باید کجا باشند یا با دو درایو جداگانه در سیستم عامل خود سر و کار داشته باشید.