مقایسه هارد اکسترنال وسترن دیجیتال و ای دیتا

چه بخواهید یک درایو حالت جامد را ارتقا دهید و از یک مدل جدید تر و کارامد تر استفاده کنید و چه بخواهید یک SSD را جایگزین یک هارد دیسک سنتی کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد، تقریبا هر درایو SSD که امروز در بازار برای خرید وجود دارد می تواند یک گزینه عالی برای انتخاب باشد. با این حال در بازار تنوع بالایی از این SSD ها وجود دارد که همین امر می تواند انتخاب را سخت کند. برای خرید باید معیار های متعددی را در نظر گرفت. برای مثال یکی از مهم ترین موارد همان بحث قیمت است که می توان با استعلام قیمت SSD، مقرون به صرفه ترین گزینه را انتخاب کرد. از طرفی نیز در زمان خرید قطعات کامپیوتر و جانبی باید دید آیا خرید یک هارد SSD برای ارتقای سیستم مقرون به صرفه تر و کاربردی تر است یا این که باید گزینه های دیگری را برای این منظور در نظر گرفت.

اما در کنار تمام معیار هایی که برای انتخاب بین انواع درایو های حالت جامد وجود دارد، یکی از مهم ترین معیار ها بحث برند است. وجود برند های مختلف در بازار کار انتخاب را پیچیده تر می کند. دو برند شناخته شده موجود، درایو های وسترن دیجیتال در برابر ای دیتا است. در این مقاله از مجله بروزکالا می خواهیم به مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا بپردازیم و ببینیم کدام یک می توانند گزینه بهتری برای انتخاب باشند. با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • معیارهای مهم در انتخاب درایو های SSD
  • معرفی درایو های حالت جامد وسترن دیجیتال
  • معرفی درایو های ای دیتا
  • نکات مهم در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا
  • مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا از نظر قیمت
  • مقایسه سرعت خواندن و نوشتن متوالی در هارد وسترن دیجیتال با ای دیتا
  • تفاوت در کیفیت طراحی هارد SSD با درایو های ای دیتا
  • مقایسه عملکرد درایو های ذخیره سازی وسترن دیجیتال با ای دیتا
  • ظرفیت ذخیره سازی در هارد وسترن دیجیتال و ای دیتا
  • تفاوت سرعت انتقال داده در درایو های وسترن دیجیتال و ای دیتا
  • سایر ویژگی ها در درایو های SSD وسترن دیجیتال و ای دیتا
  • تفاوت سرعت انتقال داده در درایو های وسترن دیجیتال و ای دیتا
  • هارد SSD وسترن دیجیتال یا ای دیتا؟

معیارهای مهم در انتخاب درایوهای SSD

در کل برای انتخاب یک SSD مناسب باید به دنبال گزینه ای بود که سرعت، قیمت مناسب، عملکرد ایده آل، استقامت و ظرفیت لازم را ارائه دهد. تمام این موارد را باید در زمان مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا در نظر گرفت. بحث قیمت یکی از مهم ترین معیار هاست. در چندسال اخیر شاهد آن بودیم که قیمت های درایو های SSD ماه به ماه در حال تغییر بود و با یک استعلام قیمت SSD و مقایسه آن با قیمت هارد HDD، یک درایو SSD ساده می تواند تبدیل به یک گزینه عالی شود.

نکته مهم بعدی در انتخاب بین درایو های حالت جامد متفاوت، از جمله انتخاب بین هارد SSD وسترن دیجیتال یا ای دیتا، توجه به نوع سیستم و قدیمی یا جدید بودن آن است. برخی درایو ها را نمی توان برای سیستم های قدیمی مورد استفاده قرار داد و حتی در صورت خرید آنها و استفاده از آن برای ارتقای سیستم، نمی توان عملکرد مورد انتظار را مشاهده کرد. از طرفی نیز برای سیستم های جدید و مدرن که قابلیت های بالاتری دارند، قطعا به یک درایو سریع و پیشرفته تر نیاز است تا بتوان به سرعت و عملکردی فراتر از چیزی که اکنون در دسترس است، دست یافت. در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا می توان به این موارد رسیدگی کرد. در  کل برای خرید یک درایو حالت جامد ایده آل قطعا کاربران به دنبال گزینه ای ارزان تر و در عین حال کاربردی ترند تا بتوانند عملکرد سیستم خود را از چیزی که هست، فراتر ببرند.

معرفی درایو های حالت جامد وسترن دیجیتال

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره‌ی هارد اینترنال (هارد دیسک)

معرفی SSD وسترن دیجیتال

برای مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا لازم است به صورت کلی و مختصر با هر یک از این برند ها و ویژگی هایی که دارند آشنا شد. برند وسترن دیجیتال یکی از برند های شناخته شده بازار در زمینه تولید انواع SSD است. نام شناخته شده وسترن دیجیتال، ارائه دهنده کاربردی ترین مدل ها با مقرون به صرفه ترین قیمت هاست. این محصولات یک راه حل ذخیره سازی با ظرفیت بالا را در اختیار کاربران قرار می دهد. در این درایو های حالت جامد از تراشه های حافظه فلش برای ذخیره سازی داده ها استفاده می شود و درست مانند تمامی درایو های حالت جامد، فاقد هر گونه قطعه متحرکی هستند. این درایو ها را می توان برای دسترسی سریع به اطلاعات در زمان خرید کیس کامپیوتر یا لپ تاپ تهیه کرد و از آنها جهت افزایش ظرفیت ذخیره سازی داخلی بهره برد. این SSD ها سرعت و قابلیت اطمینان را در یک واحد جمع و جور ترکیب می کنند. این مدل ها را می توان به عنوان یکی از گزینه های پر فروش و محبوب بازار در نظر گرفت.

نکته مهم در خصوص درایوهای SSD وسترن دیجیتال، توجه به دو مدل پر فروش موجود در این برند است. وسترن دیجیتال های آبی از جمله SSD هایی هستند که از آنها برای سیستم های گران قیمت و مدرن تر استفاده می شود. این در حالی است که مدل GREEN معمولا برای سیستم های معمولی و قدیمی تر مورد استفاده قرار می گیرد. همین تفاوت های موجود بین مدل ها را نیز باید در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید : هارد SSD بهتر است یا هارد HDD؟

معرفی درایوهای ای دیتا

ای دیتا یکی دیگر از شناخته شده های بازار SSD است و می توان بهترین گزینه ها را با قیمت هایی بسیار مقرون به صرفه در این برند خریداری کرد. تناسب مدل ها و مشخصات درایو های ذخیره سازی ای دیتا با تنوع ویژگی های سیستم های مختلف می تواند یک مزیت عمده در خصوص SSD های ای دیتا باشد. این درایو ها به خوبی توانسته اند در بازار اطمینان و اعتبار بالایی را به دست آورند و آنها نیز از گزینه های قابل اعتماد و بسیار پر فروش موجود در بازار هستند. به همین دلیل انجام مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد.

نکات مهم در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا

برای این که بفهمیم هارد SSD وسترن دیجیتال یا ای دیتا می تواند گزینه بهتری برای خرید و ارتقای سیستم باشد، باید آنها را از چند جهت با هم مقایسه کرد. اولین مورد سبک طراحی درایو های ارائه شده در هر یک از این برند هاست. قیمت نیز همیشه مد نظر است و حتی با وجود این که هر دوی این درایو ها از گزینه های اقتصادی و مقرون به صرفه بازار هستند، باز هم می توان آنها را از جهت قیمت نیز با هم مقایسه کرد. تنوع مدل ها، نظر سایر کاربران، میزان گارانتی محصول و خدمات پس از فروش نیز می تواند در بحث مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا مد نظر قرار بگیرد.

مقایسه ظرفیت و سرعت ارائه شده توسط مدل های مختلف هر برند، توجه به حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی در این درایو ها، عملکرد کلی حافظه های ذخیره سازی، توجه به نرم افزار هایی که هر یک از این برند ها با درایو های SSD خود ارائه می دهند و یک سری مشخصات کلی در هر یک از مدل های ارائه شده توسط این برند ها. در نهایت نیز برای مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا باید مدل های مختلف موجود در هر یک از این برند ها را با هم مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید : کاربرد و انواع حافظه ssd

مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا

1 مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا از نظر قیمت

قیمت یکی از مهم ترین مشخصه هایی است که باید برای انتخاب هارد SSD وسترن دیجیتال یا ای دیتا در نظر گرفت. البته برای  درک تفاوت قیمت باید مدل به مدل این درایو ها را با هم مقایسه کرد. اما به صورت کلی هم SSD های وسترن دیجیتال و هم ای دیتا را می توان در زمره درایو های حالت جامد مقرون به صرفه بازار در نظر گرفت.

با وجود تشابه نسبی قیمت این دو برند، با یک استعلام قیمت هارد SSD در فروشگاه بروزکالا می توان به بیشتر بودن قیمت SSD های وسترن دیجیتال در مقایسه با درایو های ای دیتا پی برد. برای مثال درایو Western Digital WD Green SN350 با 240 GB در مقایسه با درایو Adata Ultimate SU650 240GB، با همان میزان ظرفیت قیمت بالاتری دارد. 

2 مقایسه سرعت خواندن و نوشتن متوالی در هارد وسترن دیجیتال با ای دیتا

مورد مهم بعدی در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا، بحث سرعت خواندن و نوشتن متوالی است. بر اساس چیزی که تولید کننده هر یک از این برند ها اعلام کرده است سرعت درایو های وسترن دیجیتال معمولا بیشتر از چیزی است که برای درایو های ای دیتا اعلام شده است. همان طور که می دانید سرعت خواندن و نوشتن متوالی می تواند برای مواقعی که سیستم به خواندن یا نوشتن فایل های بسیار سنگین از SSD نیاز دارد، مفید باشد. برای مقایسه و درک این تفاوت می توان به سرعت خواندن 2400 MB/s Western Digital WD Green SN350 240GB در مقایسه با سرعت 520 MB/s Adata Ultimate SU650 240GB اشاره کرد.

تفاوت در کیفیت طراحی هارد SSD با درایو های ای دیتا

بحث سبک طراحی درایو های SSD کمی سلیقه ای است و شاید از نظر بسیاری از کاربران چندان موضوع قابل توجهی نباشد، چرا که معمولا هدف از خرید یک هارد SSD چیز دیگری است. با این حال اما این موضوع ممکن است برای برخی از کاربران اهمیت داشته باشد. برای مثال مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا از نظر سبک طراحی شاید برای کاربران جذابیت داشته باشد. در این خصوص باید گفت سبک طراحی درایو های ذخیره سازی SSD وسترن دیجیتال ساده تر است و معمولا از متریال پلاستیکی برای ساخت آنها استفاده می شود. اما اکثر مدل های موجود در برند ای دیتا سبک طراحی جذاب تر و با کیفیت تری دارند.

مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا از نظر قیمت

3 مقایسه عملکرد درایو های ذخیره سازی وسترن دیجیتال با ای دیتا

در مورد عملکرد نمی توان یک دیدگاه کلی را ارائه داد، چرا که باید مدل های مختلف هر یک از این برند ها را در نظر گرفت. با این حال برای انجام مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا از نظر عملکرد و کارایی بهتر است به نظر کاربران مراجعه کرد. بر اساس بسیاری از دیدگاه ها درایو های ای دیتا عملکرد بسیار بهتری نسبت به برند وسترن دیجیتال دارند. با این حال در برخی دیگر از نظر سنجی های موجود نیز کاربران بر این باورند بسیاری از مدل درایو های SSD وسترن دیجیتال به طرز قابل توجهی انتخاب بهتری نسبت به ای دیتا بوده و عملکرد بهتری دارند. این برتری درایو های وسترن دیجیتال خصوصا در خصوص خواندن و نوشتن فایل های کوچک تر پررنگ می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین برندهای هارد SSD

4 ظرفیت ذخیره سازی در هارد وسترن دیجیتال و ای دیتا

مورد حائز اهمیت بعدی در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا، بحث ظرفیت ذخیره سازی است. مدل های مختلفی که در این برند ها وجود دارد می توانند ظرفیت های ذخیره سازی متفاوتی را ارائه دهند. به صورت کلی ظرفیت های ارائه شده توسط هر دو برند تقریبا یکسان است. با این حال درایو های SSD وسترن دیجیتال می توانند تا حداکثر ظرفیت ذخیره سازی 8 ترابایت را ارائه دهند که بیشتر از حداکثر ظرفیت 6 ترابایتی درایو های ای دیتا است.

5 تفاوت سرعت انتقال داده در درایو های وسترن دیجیتال و ای دیتا

موضوع مهم دیگر در بحث مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا، بحث سرعت انتقال داده است؛ چیزی که اساس انتخاب و خرید یک درایو SSD است. قطعا تمامی کاربران به دنبال عملکرد بهتر و سرعت بیشتر هستند. در این زمینه بر اساس داده های موجود هر دو برند وسترن دیجیتال و ای دیتا تقریبا سرعت های یکسانی را ارائه می دهند و سرعت انتقال فایل در هر دوی آنها بسیار بالاست. با این حال برخی منابع معتقدند که درایو های وسترن دیجیتال تا حدودی سریع تر اند. در بسیاری از مواقع بحث تفاوت قیمت موجب انتخاب کاربران بین این گزینه ها می شود و آنها با استعلام قیمت RAM و هارد HDD و SSSD بین این گزینه ها تصمیم گیری می کنند؛ اما توجه به سرعت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: SSD یا RAM؟ در لپ تاپ ها کدام را ارتقاء دهیم؟

6 سایر ویژگی ها در درایو های SSD وسترن دیجیتال و ای دیتا

تا این جا مهم ترین فاکتور های حائز اهمیت در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال و ای دیتا را بررسی کردیم. در نهایت برای آشنایی بیشتر با این SSD ها و تفاوت ها و ویژگی هایی که دارند، برخی از مشخصات عمومی هر دوی این مدل ها را نیز بررسی می کنیم:

  • نورپردازی RGB که امکان انتخاب رنگی بین میلیون ها رنگ را به کاربران می دهد تا بتوانند از این طریق سیستم خود را شخصی سازی کنند، نه در درایو های وسترن دیجیتال و نه در ای دیتا وجود ندارد
  • میانگین میزان مصرف برق طبق اعلام تولید کننده هنوز برای هیچ یک از این درایو های ذخیره سازی شناسایی نشده است
  • درایو های وسترن دیجیتال می توانند در برابر سقوط و ضربه مقاومت بیشتری داشته باشد. و تا 1500 گرم را تحمل کند. این مهم برای درایو های ای دیتا هنوز به صورت دقیق مشخص نشده است
  • میزان پشتیبانی از بیت های رمز گذاری شده در هر دوی این درایو ها 256 بیت است. این مشخصه یک استاندارد رمز گذاری پیشرفته است که برای ایمن سازی داده ها اهمیت دارد. 256 قوی ترین میزان است که هم در درایو های وسترن دیجیتال و هم در ای دیتا یکسان است
  • گارانتی محصول مورد مهم دیگری است که هم برای درایو های وسترن دیجیتال و هم ای دیتا به مدت سه سال است

بیشتر بخوانید : بهترین SSD ها

هارد SSD وسترن دیجیتال یا ای دیتا؟

 

نتیجه گیری: هارد SSD وسترن دیجیتال یا ای دیتا؟

به صورت کلی با توجه به این که هدف خرید یک درایو SSD افزایش عملکرد و کارایی یک سیستم است، قطعا توجه به مشخصه هایی مانند سرعت خواندن و نوشتن متوالی، ظرفیت ذخیره سازی و سرعت انتقال داده برای هر کاربری اهمیت دارد. از طرفی نیز همیشه قیمت دغدغه اصلی هر کاربری است. در خصوص مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا، می توان گفت تقریبا هر دو درایو ذخیره سازی می توانند با یک قیمت مقرون به صرفه، عملکرد مطلوب مد نظر کاربران را ارائه دهند و تفاوت های بسیار کمی بین مدل های مختلف این دو برند وجود دارد. از این رو می توان گفت هم انواع هارد SSD وسترن دیجیتال و هم انواع مدل درایو های ذخیره سازی ای دیتا می توانند برای خرید و ارتقای سیستم گزینه مناسبی باشند. 

درنتیجه در مقایسه بین این دو مدل می توان گفت که هر دو برند توانسته اند عملکرد، کارایی، قیمت مناسب و دوام مطلوب را به کاربران ارائه دهند. برای دریافت مشاوره قبل از خرید با کارشناسان فروشگاه بروز کالا تماس بگیرید.

سوالات متداول

از نظر کانال های کنترلر، درایو های وسترن دیجیتال بهتر است یا ای دیتا؟

کنترلر یک پردازنده است که عملکردهای SSD را مدیریت می کند. تعداد کانال ها به تعداد تراشه های ذخیره سازی اشاره دارد که این کنترلر می تواند به طور همزمان به آنها دسترسی داشته باشد. به طور معمول، هرچه تعداد کانال های کنترلر SSD بیشتر باشد، عملکرد بیشتری دارد. این مشخصه در درایو های ای دیتا، مانند مدل Adata Ultimate SU650 240GB، 8 عدد و در درایو Western Digital WD Green SN350 240GB، 4 عدد است. از این رو در این ویژگی هارد SSD ای دیتا نسبت به وسترن دیجیتال برتری دارد.

تفاوت میانگین زمان خرابی درایو وسترن دیجیتال و ای دیتا چقدر است؟

به این مشخصه که توسط شرکت سازنده تخمین زده می شود، MTBF گفته می شود که در آن میانگین زمان بین دو خرابی مشخص می شود. در این مشخصه بر اساس چیزی که سازنده اعلام کرده است، برتری با درایو های ای دیتا است.

مقایسه TBW درایو های وسترن دیجیتال با ای دیتا به چه صورت است؟

ترابایت نوشته شده TBW اندازه گیری استقامت SSD است و اغلب به گارانتی سازنده اشاره دارد. TBW بالاتر می تواند نشانه ای از قابلیت اطمینان بیشتر در طول زمان باشد. این ویژگی نیز به صورت کلی در درایو های ای دیتا بسیار بیشتر از درایو های وسترن دیجیتال است.

نوع حافظه ذخیره سازی SSD چیست؟

موضوع مهم دیگری که می توان در مقایسه هارد SSD وسترن دیجیتال با ای دیتا به آن اشاره کرد، نوع ظرفیت ذخیره سازی است. نوع ذخیره سازی تعیین می کند که چند بیت داده در هر سلول حافظه نوشته شود. این انواع حافظه ذخیره سازی شامل SLC ( یک بیت در هر سلول )، MLC ( دو بیت در هر سلول ) و TLC ( سه بیت در هر سلول ) می شود. هر چه بیت های کمتری در هر سلول نوشته شود، سرعت و قابلیت اطمینان بیشتری را ارائه می دهد. نوع حافظه ذخیره سازی درایو های ای دیتا از نوع SLC و درایو های وسترن دیجیتال از نوع QLC است.

برای ارتقای سیستم با یک درایو SSD باید به چه مواردی توجه کرد؟

همان طور که می دانید گزینه های مختلفی برای ارتقای سیستم وجود دارد که یکی از آنها استفاده از SSD است. ارتقا با رم یا کارت گرافیک نیز گزینه های دیگری است که می توان در نظر گرفت. برای انتخاب یک درایو SSD باید به مادربرد سیستم، نوع پردازنده، سال ساخت و مواردی از این دست نیز توجه کرد. به همین دلیل همیشه تمام درایو های SSD نمی توانند برای ارتقای یک سیستم مورد استفاده قرار بگیرند.