تفاوت هارد SSD با NVMe

وسایل ذخیره سازی در کامپیوتر بسیار مهم هستند. آنها پرونده ای از رسانه های موجود در دستگاه و همچنین ذخیره داده های دیجیتال را نگه می دارند. این رسانه های ذخیره سازی در سخت افزار کامپیوتر یکپارچه شده است. بدون ذخیره سازی، عملکرد عادی یک کامپیوتر غیر ممکن خواهد بود. درایو های حالت جامد ( SSD) جزء اصلی هر رایانه شخصی مدرن محسوب می شوند، چه یک درایو SATA SSD سنتی یا یک درایو مدرن NVMe.

دانستن تفاوت بین این دو نوع SSD نیز مهم است، زیرا آنها می توانند تأثیر چشم گیری بر هزینه، اندازه و عملکرد سیستم شما داشته باشند. درایو های حالت جامد، دستگاه‌ های ذخیره‌ سازی غیر فراری هستند که از حافظه فلش برای ذخیره داده‌ های پایدار استفاده می‌کنند. آنها قبل از درایور های مدرن NVMe اختراع شدند. NVMe یک رابط نرم افزاری است که برای دسترسی به داده های ذخیره شده در رایانه استفاده می شود. SSD ها بخشی از سخت افزار هستند در حالی که NVMe نرم افزاری است که می تواند در رایانه نصب شود.

این یک نمای کلی از تفاوت هارد SSD با NVMe است. تفاوت آنها را می توان از ابعاد مختلفی از جمله مقایسه قیمت SSD و بررسی عملکرد های هر یک از این نوع رابط ها بررسی کرد. برای این که بیشتر با تفاوت هارد SSD با NVMe آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بررسی اجمالی انواع SSD ها
  • حافظه SSD SATA چیست؟
  • حافظه NVMe چیست؟
  • تفاوت های بارز حافظه های SSD SATA با NVMe 
  • سوالات متداول

بررسی اجمالی تفاوت هارد SSD با NVMe

دیسک های حالت جامد یا SSD مدت هاست که در بین کاربران مورد توجه قرار گرفته اند و بسیاری آنها را به انواع حافظه های ذخیره سازی سنتی از نوع HDD ترجیح می دهند. البته هارد اینترنال هنوز هم کاربرد و طرفداران زیادی دارد. اگر به دنبال استعلام قیمت هارد اینترنال مقرون بصرفه هستید می توانید از سایت فروشگاهی بروز کالا اقدام کنید.

به صورت کلی تمام این SSD ها در مقایسه با انواع هارد دیسک های سنتی سریع تر هستند و می توانند عملکرد سیستم را به طرز قابل توجهی ارتقا دهند. از این رو معمولا حافظه های SSD گزینه انتخابی کاربران برای ارتقای سیستم است.

این درایو ها نمی توانند به راحتی از نظر فیزیکی آسیب ببینند و در برابر ضربه مقاوم ترند. زمان دسترسی به آنها سریع است و برای اجرا نیازی به چرخش دیسک ندارند. با این حال خود این درایو های SSD نیز تفاوت های زیادی با هم دارند و می توان آنها را در مشخصات مختلفی تهیه کرد. عملکرد آنها بر اساس تعداد بیت های موجود در یک سلول متفاوت است. دو نمونه شناخته شده این درایو ها شامل SSD SATA و NVMe است که می توان تفاوت های زیادی را بین این دو نوع درایو در نظر گرفت.

تفاوت هارد SSD با NVMe شامل گزینه های مختلفی می شود که ارزش بررسی و توجه را دارند. خصوصا برای کاربرانی که به دنبال ارتقای سیستم هستند، آشنایی با هر یک از این درایو ها و تفاوت ها و شباهت هایی که با هم دارند می تواند اهمیت زیادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید : هر آنچه باید درباره تلویزیون های tcl بدانید و آشنا شوید

حافظه SSD SATA

حافظه SSD SATA چیست؟

درایو های SSD SATA را می توان جز اولین درایو های حالت جامدی در نظر گرفت که در بازار در دسترس بودند.در ابتدا این درایو ها شامل یک درایو 2.5 اینچی ساتا بودند که در لپ تاپ هایی که از این فناوری بهره می برند از آنها استفاده شد. با این حال در مراحل اولیه این فناوری به دلیل اندازه رابط، استعلام قیمت SSD و عملکردی که داشت با مشکل مواجه شد.

دلیل آن هم این بود که SSD های اولیه از فناوری رم استفاده می کردند و این روند نمی توانست برای همیشه به طرز موفقیت آمیزی ادامه یابد. زیرا اگرچه این هارد دیسک ها سریع بودند اما به محض تمام شدن برق، داده ها از دست می رفتند و همین موجب از دست رفتن اطلاعات می شد. از این رو به فناوری قابل اعتماد تری نیاز بود و آن حافظه فلش بود.

 در نتیجه در ادامه این فناوری ها به خوبی توانستند جایگزین کارامدی برای درایو های HDD باشند. با این حال در ادامه ظهور SSD های جدیدتر مبتنی بر SATA نشان داده شد که باس ATA توانسته بر محدودیت هایی که دارد غلبه کند.

  SSDها دسته وسیعی از رسانه های ذخیره سازی داده هستند که از مدار های مجتمع و حافظه فلش برای ذخیره داده ها استفاده می کنند. آنها معمولا به عنوان یک دستگاه ذخیره سازی ثانویه عمل می کنند. SSD ها با استفاده از یک رابط فیزیکی که معمولاً SATA یا گذرگاه PCIe است به سیستم شما یا مادربرد متصل می شوند. درایو های SATA درایو های بزرگتر و 2.5 اینچی اند که بیشتر شبیه هارد دیسک های کلاسیک لپ تاپ هستند. همین مشخصه می تواند درک وجه تمایز هارد SSD با NVMe را راحت تر کند. در بررسی قیمت SSD های SATA نیز می توان به قیمت مناسب تر این درایو ها پی برد.

بیشتر بخوانید : نحوه تمییز کردن هدفون و هنذفری به راحتی آب خوردن

حافظه NVMe چیست؟

نقطه مقابل در بحث تفاوت SSD با NVMe، درایو هایی است که آنها را با نام NVMe می شناسیم. این کلمه مخفف عبارت Non – Volatile Memory Host Express است. این درایو، یک حافظه یا ویژگی رابط منطقی باز است که برای دسترسی به رسانه های ذخیره سازی غیر فرار با سرعت بالا از آن استفاده می شود. فناوری Non-Volatile Memory Express (NVMe) در سال 2011 برای رفع تنگنا های مختلف رابط SATA و پروتکل های ارتباطی معرفی شد.

NVMe عمدتاً روی SSD های مبتنی بر PCIe که در اندازه M.2 ساخته شده اند دیده می شود. آنها در واقع درایو های متصل و چسبیده کوچکی هستند که چند اینچ طول و حدود یک اینچ نیز عرض دارند.

در نتیجه می توان گفت که NVMe بیش از این که یک دستگاه باشد یک پروتکل است که همین مشخصه را می توان در صدر تفاوت های بین درایو های NVMe با دیگر رابط های ذخیره سازی قرار داد. در بحث استعلام قیمت SSD های NVMe نیز می توان به تفاوت آنها با سایر درایو های ذخیره سازی پی برد.

تفاوت SSD و NVMe

تفاوت های بارز هارد SSD با NVMe چیست؟

وقتی که صحبت از فناوری ذخیره سازی برتر به میان می آید، در کل رابط های NVMe در یک جایگاه ویژه و جداگانه قرار می گیرند. حتی در یک نگاه مختصر نیز تفاوت هارد SSD با NVMe در عملکرد و کارایی چشمگیر است. درایور های ارتباطی و رابط بین NVMe و SATA کاملا با هم متفاوت اند.

در نتیجه در نگاه اول در حالی که هر دوی این درایو ها سریع و کاربردی هستند، مقایسه این دو نوع درایو حالت جامد تفاوت های قابل توجه بین آنها را برجسته می کند و ارزش این را دارد که در هنگام ارزیابی نیاز ها، خواسته ها و کارایی های که مد نظر است، این تفاوت ها را در نظر گرفت. حال می توان تفاوت هارد SSD با NVMe را از چند منظر مورد بررسی قرار داد.

بیشتر بخونید : هر آنچه باید درباره حافظه رم لپتاپ بدانید و یاد بگیرید

تفاوت SSD و NVMe در یک نگاه

  • SSD مخفف دستگاه ذخیره سازی جامد است در حالی که NVMe مخفف عبارت non-volatile memory express است.
  • SSD یک دستگاه ذخیره سازی ثانویه است که از مدار های مجتمع برای تکمیل کار خود استفاده می کند در حالی که NVMe یک رابط است که برای دسترسی به داده های ذخیره شده استفاده می شود.
  • NVMe بسیار سریع تر از SSD است.
  • دستگاه های حالت جامد برای عملکرد به انرژی کمتری نسبت به NVMe نیاز دارند.
  • NVMe بسیار گران تر از دستگاه های حالت جامد است.
  • SSD ها را می توان به راحتی به هر دستگاهی متصل کرد، اما برای NVMe این امر یکسان نیست.
  • NVMe بهتر از SSD ها رمزگذاری می شود.

تفاوت هارد SSD با NVMe از نظر رابط و اندازه

اولین جایی که می توان به تفاوت های بین درایو های SSD SATA و NVMe پی برد، رابط و اندازه آنهاست. اولین نسخه از SSD ها با رابط SATA راه اندازی شد. این ساختار شامل یک کانکتور کوچک ال شکل برای انتقال داده و یک کانکتور بزرگ تر مشابه برای تحویل برق می شد.

با این حال،SSD  های مدرن اکنون به رابط PCIe منتقل شده اند که دارای یک کانکتور ساده است که به آن اجازه می دهد به راحتی بدون نیاز به کابل وارد مادربرد شود. در حالی که نسخه های اولیه SSD های PCIe به عنوان کارت های الحاقی، تقریباً مانند یک کارت گرافیک کوچک، عرضه شدند، ورود فرم فاکتور M.2 به طور کامل بازی را تغییر داد. درایو های M.2 امروزه توسط SATA و PCIe SSD با حداقل یک یا دو اسلات اختصاصی موجود در اکثر مادربرد ها استفاده می شود. اگر کارت گرافیکی سیستمتان خیلی قدیمی باشد نمی‌توانید از اس اس دی عملکرد خوبی دریافت کنید. برای خرید کارت گرافیک با قیمت مناسب از بروز کالا کمک بگیرید.

درایو های M.2 نیز بسیار کوچکتر از SSD های 2.5 اینچی SATA هستند. آنها دارای نمایه صافی هستند که به سادگی در بالای مادربرد قرار می گیرد. از آن جایی که رابط NVMe با PCIe بسیار کارآمد است، شما در درجه اول NVMe را بر روی SSD هایی که دارای فرم فاکتور M.2 در رایانه های شخصی مدرن، به ویژه در لپ تاپ ها هستند، پیدا خواهید کرد.

کارایی هارد SSD در مقایسه با NVMe

هنگام مقایسه یک SSD استاندارد با پروتکل SATA و یک SSD که از NVMe استفاده می کند، تفاوت زیادی از نظر عملکرد خام وجود دارد. SSD های SATA مدرن می توانند به حداکثر سرعت انتقال داده تا 550 مگابایت بر ثانیه دست یابند.

در دنیای واقعی، همه SSD ها نمی توانند به این سرعت ها دست یابند، اما درایو های کمی در بازار وجود دارند که می توانند سرعت هایی را ارائه دهند که حداقل به ادعا ها نزدیک تر است. به عنوان مثال، SSD 2.5 اینچی Samsung 860 EVO SATA دارای سرعت خواندن متوالی 550 مگابایت در ثانیه و سرعت نوشتن متوالی 520 مگابایت در ثانیه است.

با این حال، SSD های M.2 مبتنی بر NVMe می توانند بسیار سریع تر پیش بروند. نسل‌ های مختلف درایو ها، که معمولاً با نسلی از PCIExpress مشابه اند دارای سرعت‌ های متفاوتی هستند. سرعت خواندن در آخرین درایو های PCIE 4 تا 7300 مگابایت در ثانیه و میزان سرعت نوشتن در آن نیز تا 5200 مگابایت بر ثانیه به صورت پایدار است. با این حال در دنیای واقعی کمتر به این اعداد دسترسی خواهید یافت، مگر این که کار های خواندن و نوشتنی که در سیستم انجام می شود از نوع پایدار باشد.

با تمام این اوصاف NVMe به مراتب سریع تر از درایو های SSD SATA است و در صورت استفاده از آنها می توان تجربه بسیار بهتری داشت. نکته مهم دیگر در بحث تفاوت هارد SSD با NVMe از نظر کارایی این است که درایو های SSD SATA را می توان در تمام سیستم ها مورد استفاده قرار داد و کاربری عمومی تری دارد. در مقابل اما از درایو های NVMe نمی توان در بسیاری از برنامه ها، از جمله بازی ها استفاده کرد و آنها نمی توانند از این درایو ها نهایت استفاده را ببرند. با این حال پتانسیل کافی در این درایو ها وجود دارد و زمانی که توسعه دهندگان بازی و برنامه های کاربردی شروع به استفاده هر چه بهتر از این فناوری کنند، باید شاهد بهبود چشم گیر SSD های NVMe در تنظیمات خاص باشیم.

تفاوت در عملکرد هارد SSD و NVMe

تفاوت در عملکرد هارد SSD و NVMe

فناوری NVMe از گذرگاه PCLe به جای گذرگاه SATA برای گسترش پتانسیل پهنای باند دستگاه های ذخیره سازی استفاده می کند و همین امر موجب تفاوت هارد SSD با NVMe از نظر عملکرد نیز می شود. در نتیجه NVMe می تواند داده ها را تا 64 هزار مگابایت بر ثانیه انتقال دهد. این در حالی است که در SATA این سرعت معادل 600 مگابایت بر ثانیه است.

فناوری NVMe از طریق افزایش کارایی، عملکرد و قابلیت همکاری در طیف گسترده ای از سیستم ها، پتانسیل عظیمی را برای دستگاه های ذخیره سازی ایجاد می کند. معمولاً اعتقاد بر این است که این فناوری به استاندارد جدید صنعت تبدیل خواهد شد.

SSD ها تنها می توانند یک دستور را اجرا کنند و نتایج یک جست و جو را ارائه دهند. اما این مورد در خصوص NVMe ها فرق می کند. آنها می توانند نتایج چندین جست و جو و دستور را ارائه دهند. همین امر موجب کاهش در میزان تاخیر شده و حداقل تاخیر در زمان نمایش نتایج وجود خواهد داشت.

در کنار این موارد، یکی از مهم ترین شاخصه ها در بحث تفاوت هارد SSD با NVMe این است که SSD داده ها را با استفاده از مدار های مجتمع ذخیره می کند، در حالی که NVMe یک رابط است که برای دسترسی به داده های ذخیره شده با سرعت بالا مورد استفاده قرار می گیرد. NVMe بسیار پیشرفته تر از هارد SSD است و از رو سریع تر و بهتر از دومی رمزگذاری می شود.

انرژی و امنیت

ویژگی حاضر اهمیت بعدی در بحث تفاوت هارد SSD با NVMe بحث راندمان انرژی است. راندمان انرژی SSD به نحوی است که این نوع هارد دیسک برای عملکرد خود به انرژی کمتری نیاز دارد. در مقابل اما NVMe هنگام کار و همچنین در حالت آماده به کار، انرژی زیادی مصرف می کند. از نظر امنیت، دستگاه های SSD امنیتی را می توان رمزگذاری کرد. اما NVMe ها از SSD ها امن ترند، چرا که راه حل های امنیتی استاندارد صنعتی را ارائه می دهند. این مشخصه ها در کنار بحث قیمت SSD ها بیشتر اهمیت می یابد.

تفاوت از نظر سرعت و سازگاری با سایر دستگاه ها

از نظر سازگاری، دستگاه های SSD تقریبا با هر دستگاهی سازگاری دارند. از این رو می توان آنها را به عنوان یک گزینه عمومی تر برای اکثر کاربران در نظر گرفت. در مقابل اما چیزی که تفاوت هارد SSD با NVMe را موجب می شود این است که NVMe تنها با پورت های M.2 سازگاری دارد و نمی توان از آن برای پورت های SATA استفاده کرد. سرعت شاخصه مهم دیگری است که موجب تفاوت بین هارد دیسک های SSD با NVMe می شود. سرعت در NVMe بسیار بیشتر از SSD است و در نتیجه داده ها در آنها تا 25 برابر سریع تر از SSD ها روی لپ تاپ و حافظه انتقال می یابد. می توانید از فروشگاه بروزکالا اقدام به خرید و مقایسه قیمت لپ تاپ کنید.

تفاوت در قیمت و هزینه 

موضوع مهم بعدی در بررسی تفاوت هارد SSD با NVMe، بحث قیمت SSD هاست. در این زمینه به صورت کلی باید گفت از آن جایی که SSD های مبتنی بر NVMe  کوچک تر و سریع تر هستند، قیمت شان نیز در مقایسه با SSD های 2.5 اینچی با رابط SATA بسیار بیشتر است.

با این حال این موضوع را نمی توان در خصوص تمامی درایو های SSD SATA و NVMe به صورت یکسان در نظر گرفت و در برخی موارد ممکن است حتی درایو های NVMe اندکی ارزان تر نیز باشند. برای بررسی قیمت SSD های مختلف بهتر است با بررسی درایو های متفاوت و مشخصاتی که دارند، مقایسه قیمت SSD در بروزکالا را انجام داد.

بیشتر بخونید : معرفی و بررسی چند تلویزیون بدون فریم و باریک در سال 2021

عملکرد هارد SSD و NVMe

خلاصه

اگر راهی برای دسترسی به داده ها وجود نداشته باشد، دستگاه های ذخیره سازی فایده ای ندارند، این جاست که NVMe وارد می شود. این نرم افزاری سریع و کارآمد است که داده ها را با سرعت 3 گیگابایت در ثانیه می خواند. دسترسی به درایو های حالت جامد بسیار کند تر است و نتایج را با سرعت 600 مگابایت در ثانیه ارائه می دهند. در مقایسه با NVMe، SSD های SATA فضای بیشتری برای ذخیره سازی با قیمت کمتر را به کاربران ارائه می دهد.

SSD ها را می توان به راحتی به هر دستگاهی متصل کرد و این درایو ها با تمام آنها سازگار است. آنها همچنین نسبت به NVMe در مصرف انرژی کارآمد تر هستند و می توانند با قدرت کم کار کنند. در نهایت این که هر دو SSD و NVMe برای استفاده عالی هستند و مزایا و معایب خود را دارند. با سنجیدن مشخصات آنها با نیاز های تان، می توانید مناسب ترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروشگاه اینترنتی بروزکالا تماس بگیرید تا مشاوره ها و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول

آیا رابط های NVMe بدون نقض و ایرادند؟

خیر، در بررسی تفاوت هارد SSD با NVMe مشخص شد که رابط های NVMe با وجود تمام برتری ها و مزیت هایی که دارند، چندان بی عیب و نقص نیز نیستند. یکی از نقاط ضعف این رابط ها همان سرعت بالایی است که دارند، چرا که همین سرعت بالا موجب افزایش مصرف انرژی در آنها شده و می توانند تحت بار های سنگین به دنبال افزایش دما آسیب ببینند. در موارد نادر ممکن است این درایو ها بیش از حد گرم شده و همین امر منجر به کاهش عملکرد شان شود.

آیا SSD های NVMe گزینه بهتری برای گیمینگ هستند؟

رابط های NVMe به دلیل ساختاری که دارند و به دلیل فناوری که در ساخت شان استفاده شده، گزینه ای بسیار عالی برای گیمینگ هستند. SSD های NVMe که روی همان رابط اصلی کارت گرافیک اجرا می شوند، پهنای باند خام را افزایش داده و عملکرد بیشتری را در مقایسه با SSD های مبتنی بر SATA ارائه می دهند.

آیا درایو های NVMe با ارزش تر از درایو های SSD SATA هستند؟

از نظر سرعت خواندن و نوشتن و توان و عملکرد می توان NVMe ها را بالاتر از هارد دیسک های SSD SATA در نظر گرفت. اما این برتری الزاما به این معنا نیست که قطعا رابط های NVMe می توانند گزینه انتخابی بهتری باشند. برای انتخاب بین آنها قطعا باید ابتدا نیاز و کاربرد درایو را در نظر گرفت و بر این اساس یک گزینه مناسب را انتخاب کرد.

آیا می توان از درایو های SSD مبتنی بر NVMe در تمام دستگاه ها استفاده کرد؟

رابط های NVMe را نمی توان برای تمامی دستگاه ها استفاده کرد و برای استفاده از آنها در سیستم باید دید آیا مشخصات لپ تاپ یا کامپیوتر مورد نظر با درایو های NVMe سازگاری دارد یا خیر. این رابط ها برای استفاده به پورت M2 نیاز دارند.