بهترین سی پی یوها برای بازی در سال 2021

اگر این روزها به دنبال خرید سی پی یو دسکتاپ جدیدی باشید، برای انتخاب و خرید بهترین مدل، سرگردان نخواهید شد. هدف شما از خرید سی پی یو جدید بسیار مهم است. آیا سی پی یو ای مخصوص بازی می خواهید یا خواستار خرید سی پی یو ای هستید که برای پردازش محتوا از تعداد هسته های زیاد و با کیفیتی برخوردار باشد یا اینکه به دنبال سی پی یو ای می گردید که از پس انجام تمام وظایف بربیاید.

برای بررسی مشخصات و قیمت پردازنده کامپیوتر کلیک کنید

وضعیت CPU های بازی در سال 2021

چندین سال گذشته رقابت جدی ای در بین تولیدکنندگان سی پی یو ها در جریان بوده است. شرکت اینتل در چندین سال گذشته در تلاش برای تغییر خط تولید CPU های دسکتاپ خود از فرآیند لیتوگرافی 14 نانومتری به 10 نانومتری، بوده است. و همزمان AMD با سبقت گرفتن از اینتل سی پی یو های رایزن خود(مدل هایی فاقد گرافیک یکپارچه) با لیتوگرافی 7 نانومتری را به بازار عرضه کرده است. که این یک جهش بزرگ در قدرت و کارایی به شمار می رود. با خرید سی پی یو amd می توانید سرعت سیستم خود را ارتقا دهید.

در اواسط سال 2020 ، اینتل سی پی یو های اصلی جدید و پیشرفته خود را در قالب مدل های نسل دهم شاملCore i9-10900K ، Core i7-10700K و Core i5-10600K (همراه با نسخه های اقتصادی تر از هر مدل، و سی پی یو های رده پایین core i3 و تراشه های پنتیوم/ سلرون) را به بازار عرضه کرده است.

با راه اندازی چیپست های یازدهمین نسل شرکت اینتل یعنی "Rocket Lake-S" در اوایل سال 2021 رقابت سنگین تر شد. در حالی که شاهد ظهور سی پی یو میان رده Core i5 و سی پی یو های سطح بالای Core i9 با یک رویکرد تازه با ترکیب لیتوگرافی 14 نانومتری و 10 نانومتری "Ice Lake" بودیم، خطوط تولید جدید Core i3، پنتیوم و سلرون "Comet Lake Refresh" نامگذاری شدند. فرکانس این مدل ها تا 100 مگاهرتز از مدل های قبلی خود "Comet Lake-S" بالاتر بود. در بیشتر موارد تفاوت در عملکرد ناچیز است.

همچنین Intel Core i5-11600K با نرخ فریمی که تقریباً مشابه با مدل های میان رده فوق العاده AMD بود، ما را تحت تأثیر قرار داد، اما پرچمدار اینتل یعنی Core i9-11900K ناامید کننده بود. این تراشه با وجود داشتن دو هسته کمتر(هشت در مقابل ده)، با قیمتی بالاتر از Core i9-10900K  به بازار عرضه شد. همچنین در آزمایشات انجام شده تعداد نسبتا بالایی از محدودیت های حرارتی و قدرتی که به معنای ایجاد نتایج ضعیف تر در بازی ها بود، را یافتیم. هرچند این مسئله بیشتر تحت تاثیر ثبات BIOS مادربرد آزمایشی ما بود. با این حال، سخت است که Core i9-11900K را سی پی یو بدی بنامیم، اما قیمت گذاری آن چنگی به دل نمی زند.

اکنون نوبت به AMDرسیده است. از منظر گیمرها، جذاب ترین قسمت Ryzen  قیمت گذاری اقتصادی Ryzen 3000 و جدیدترین سری Ryzen 5000 نسل چهارم است.

وضعیت CPU های بازی

بیایید با تراشه های رده پایین سری 3000 شروع کنیم. Ryzen 3 3100 و Ryzen 3 3300X AMD  نسخه های 2020 هستند و از نوع جدیدی از طراحی CCD استفاده می کنند( این طراحی به طور خلاصه به نحوه چینش ترانزیستورها بر روی برد برمی گردد)، که این طراحی زمان تاخیر( زمانی که به منظور برقراری ارتباط اجزای مختلف سی پی یو صرف می شود) را در قیاس با Ryzens 2019 کاهش داده است. این طراحی می تواند نرخ فریم کمتری را ایجاد کند، اگرچه این مورد تا حد زیادی به بازی و میزان بهینه سازی آن بستگی دارد. AMD می گوید همه این پیشرفت ها به دلیل بهبود بازده تولید "ذن 2" و استفاده بهتر از فناوری فرآیند 7 نانومتری است.

اینتل اخیراً در محدوده سی پی یو های متوسط ​​و پایین رده خود جنگ قیمتی خوبی را با AMD آغاز کرده است. Intel Core i5-10400 در تست های بازی ما تقریبا با Ryzen 3 3300X هم رده بود. اما در حال حاضر قیمت سی پی یو AMD به دلیل تقاضای بالا، از مدل مشابه اینتل بالاتر است.

اما AMD هرگز راضی به موقعیت حال حاضر نیست و راه اندازی سری Ryzen 5000 نشان دهنده بلند پروازی این شرکت بزرگ است. تاکنون تراشه های زیادی را بررسی کرده ایم، و همواه بنچ مارک های سی پی یو های AMD نتایج خوبی را به همراه داشته اند.

اگرچه این شرکت در زمینه توزیع بردهایCCD چندگانه خود در برخی از گزینه های "ذن 2" مانند Ryzen 5 3600X با مشکلاتی روبرو بود، اما در معماری "ذن 3" این مشکل برطرف شده است. AMD با سی پی یو هایی مانند Ryzen 5 5600X ، طراحی سی پی یو های خود را بهینه کرده است و هشت هسته را به هر CCD اختصاص داده است و این امر باعث افزایش نرخ های فریم در بعضی مواقع و همچنین افزایش بهره وری عملکردی و بهره وری در ایجاد محتوای دیجیتال شده است.

خرید سی پی یو گیمینگ

یکپارچه در مقابل گرافیک اختصاصی

اگرچه تعداد هسته های بیشتر، سرعت کلاک بالاتر و جدیدترین ساختارهای تراشه همه موارد خوبی هستند، اما انتخاب بهترین سی پی یو برای بازی چیزی بیش از مشخصات و سرعت های پایه است. بیایید تا قبل از غرق شدن در دنیای انتخاب های مورد علاقه تان، نکاتی را که در زمان خرید CPU مخصوص بازی باید در ذهن داشته باشید، بررسی کنیم.

بیشتر افرادی که به دنبال سی پی یو ای برای انجام بازی های رایانه ای هستند، از کارت گرافیک اختصاصی منتخب خود استفاده می کنند. نرخ فریم یک کارت گرافیک خاص در یک بازی خاص وقتی با CPU های مختلف جفت شود، متفاوت خواهد بود، اگرچه به طور کلی میزان نوسان مرتبط با CPU تا حد زیادی به وضوح نمایشگری که استفاده می کنید، بستگی دارد.

اگر با متداول ترین رزولوشن نمایشگر یعنیp1080 (1920 در 1080 پیکسل) بازی کنید، این تغییرات می تواند قابل توجه باشد. این بدان دلیل است که در برخی از بازی ها، رزولوشن p1080 یا پایین تر، بیشتر به فرکانس تک هسته سی پی یو شما وابسته هست تا توان کامل GPU .

برای گیمرهایی که با بالاترین رزولوشن واقعی یعنی K4 (3840 در 2160 پیکسل) بازی می کنند، عکس این قضیه صادق است: هرچه رزولوشن بالاتر باشد، کارت گرافیک بیشتر از CPU محدود کننده و تاثیرگذار است. به عنوان یک قاعده کلی، گیمرهایی که با وضوح بالا بازی می کنند باید بیشتر روی کارت گرافیک خود سرمایه گذاری و هزینه کنند، در حالی که کسانی که با رزولوشن p 1080یا پایین تر بازی می کنند، باید به دنبال سی پی یو ای با بالاترین فرکانس تک هسته ای باشند و آن را به همراه کارت گرافیک مناسب با وضوح تصویرشان به کار بگیرند.

با این حال، هیچ توصیه ثابتی وجود ندارد. بسیاری از این موارد به سبک بازی و ژانر بستگی دارد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که اکثر سی پی یو های Ryzen AMD از تراشه های سطح پایین Ryzen 3 و 5 (البته نه لزوما Ryzen 3 3200G و Ryzen 5 3400G) گرفته تا Ryzen Threadrippers  بسیار قدرتمند، فاقد گرافیک یکپارچه هستند. بنابراین با خرید این مدل ها، قطعاً به یک کارت گرافیک جداگانه نیز احتیاج خواهید داشت.

همین موضوع در مورد سی پی یو های مرکزی Core X-C اینتل نیز درست است. این تراشه های HEDT  باید دارای یک کارت ویدیو که با آن ها جفت شود، باشند. بنابراین، حتماً سی پی یو های سری G  شرکتAMD  یا سی پی یو های اصلی Intel Core i3، Core i5  یا Core i7 را انتخاب کنید. سی پی یو های Intel جدید از شکلی بروز که این شرکت آن را HD یا UHD می نامد، به عنوان سیلیکون گرافیکی یکپارچه خود استفاده خواهد کرد.

برای انجام بازی با بودجه بسیار محدود، بدون نیاز به خرید کارت گرافیک، باید آخرین APU های "Picasso" AMD  مانند Ryzen 3 3200G یا Ryzen 5 3400G را مد نظر قرار دهید که با سیلیکون گرافیکی Radeon Vega 8 یا 11 یکپارچه است. (سی پی یو های قدرتمندتر سری Ryzen 5 و 7 5000G ، بر اساس معماری Zen 3 به زودی معرفی می شوند.) .در این پردازند ها انتظار عملکرد بالایی مانند کارت های گرافیک جداگانه را نداشته باشید، اما این تراشه ها به اندازه بهترین گرافیک های یکپارچه موجود در بازار خوب هستند. باز هم می گوییم که اگر مصمم به سرهم بندی یک رایانه حرفه ای و قدرتمند برای انجام بازی هستید، خرید یک کارت گرافیک اختصاصی ضروری است.

AMD  جدیدترین APU های خود را با نام Ryzen 5000G Series در Computex 2021 معرفی کرد و انتظار می رود که این محصولات در ماه آگوست به بازار عرضه شوند. این محصولات شامل مدل هایی از سری های G و GE هستند(که از قبل آن ها را می شناسیم) و بد نیست بدانید که تعداد هسته های گرافیکی سی پی یو در Ryzen 7 5700G به بیش از هشت هسته افزایش یافته است. برخلاف تراشه های سری Ryzen 4000G ، که به عنوان گزینه های OEM(ارائه به فروشندگان قطعات اصلی) در سال 2020 معرفی شدند،AMD  می گوید که قصد دارد برخی از تراشه های سری Ryzen 5000G خود را فقط به OEM ها عرضه کند، اما مدل های Ryzen 5 5600G و Ryzen 7 5700G  در خرده فروشی ها در دسترس همگان خواهد بود.

در بازی ها، آیا وجود هسته های بیشتر برابر با قدرت بیشتر است؟

از نظر فنی، بله، اما مسائل دیگری نیز در ماجرا دخیل هستند. AMD طی چند سال گذشته از نظر هزینه هر هسته، از اینتل پیشی گرفته است و این یک مزیت برای افرادی است که از برنامه های چند رشته ای استفاده می کنند. تا چندی پیش سی پی یو های هشت هسته ای برای اکثر خریداران قابل خریداری نبود، اما به لطف انقلاب Ryzen در سال های اخیر، سی پی یو های 8، 12 و حتی 16 هسته ای مقرون به صرفه ای راهی بازار شده اند.

این بدان معنی است که برای کاربرانی که از کامپیوتر خود برای بازی و ساخت محتوای دیجیتال استفاده می کنند،AMD  اغلب گزینه قویتری است. به عنوان یک قاعده کلی که در همه سی پی یو ها یکسان است، هرچه هسته های بیشتری روی یک سی پی یو فعال باشند، اوج فرکانس تک هسته ای پایین تر خواهد بود.

در حال حاضر، تعداد کمی از بازی ها این قابلیت را دارند که از بیش از چهار هسته به صورت همزمان بهره ببرند، بنابراین شما می توانید با صرف هزینه کمتر، یک سی پی یو چهار یا شش هسته ای تهیه کنید(هم AMD و هم Intel چندین پیشنهاد قدرتمند دارند). اگرچه بازی هایی مانند Grand Theft Auto V  به طور مجزا از شش هسته استفاده می کنند و بازی های خاصی مانند Civilization VI نیز هنگام محاسبه هوش مصنوعی از همه هسته های موجود استفاده می کنند، اما هسته های اضافی معمولاً در طول بازی خاموش هستند، مگر اینکه بازی با حداکثر مشخصات استریم شود.

وضوح مانیتور و نرخ تازه سازی

اگر صفحه نمایش شما مخصوص بازی نباشد، می توان انتظتر داشت که مانیتور LCD شما تا 60 هرتز بالا می رود و این برای اکثر بازی ها مناسب است. اما به خاطر داشته باشید که اگر سی پی یو و سی پی یو گرافیکی شما بازی را با نرخ فریم بیشتری نمایش دهد، نمایشگر فریم های اضافی را نمایش نخواهد داد. بنابراین برای دستیابی به عملکردهای زیادی که قادر به مشاهده آن ها نیستید، بیش از حد برای سی پی یو و کارت گرافیک خود هزینه نکنید. با یک مانیتور LCD معمولی، می توانید در بازی های مورد علاقه خود نرخ فریم را به طور مداوم اما نه بیش از 60 فریم در ثانیه داشته باشید.

با این وجود گیمرهای حرفه ای، علاقه مند به صفحه هایی با نرخ تازه سازی بالا هستند. و سازندگان سخت افزار نیز مانیتورهای 120 هرتز و سریعتر را برای بازی های جدید تولید کرده اند. ایسوس به تازگی مدلی را عرضه کرده است که دارای فرکانس 360 هرتز است. بنابراین اگر یک مانیتور مخصوص بازی با نرخ تازه سازی بالا دارید یا در فکر خرید یکی از آن ها هستید، باید هزینه بیشتری را صرف خرید کارت گرافیک کنید تا فریم های اضافی را به راحتی به نمایش درآورد. بیشتر نمایشگرها با نرخ تازه سازی بالا با رزولوشن p1080 محدود می شوند، اگرچه برخی از نمایشگرهای فوق العاده سریع با رزولوشن p1440 (240Hz HP Omen X 27) و حتی K4(AcerPredator XB3) نیز وجود دارند. اما مانیتورهای p1080 بازار را در دست دارند و در این وضوح عملکرد بازی بیشتر به CPU بستگی دارد تا کارت گرافیک، اما یک شرط وجود دارد و آن است که کارت گرافیک برای بازیp 1080 مناسب باشد.

به طور خلاصه باید گفت که در رزولوشن های پایین تر، CPU  از اهمیت بیشتری برخوردار است. اما همانطور که گفته شد در رزولوشن های بالا، کارت گرافیک مهمترین جزء می باشد.

خرید آنلاین 4.0 PCI Express

آیا به 4.0 PCI Express نیاز دارید؟

تا سالیان سال کنسول های اصلی، بازی ها را روی هارد درایوهای کند و برپایه پلاتر ذخیره میکردند که کنسول ها به وسیله این تکنولوژی فقط می توانستند داده های بازی را با متوسط ​​حدود 100 مگابیت بر ثانیه پخش کنند. و این موضوع مانع بزرگی برای توسعه دهندگان بازی بود.

همه این مشکلات با پدید آمدن کنسول های جدید و ورود 4.0 PCI Express به دنیای تکنولوژی برطرف شد. بسیاری از توسعه دهندگان از 4.0 PCIe استقبال کرده اند و می گویند که عصر جدیدی برای بازی ها آغاز شده است. با استفاده از این تکنولوژی دیگر محدودیت های سرعت کنسول های قدیمی وجود نخواهد داشت.

بیشتر بدانید: بهترین مانیتورهای سامسونگ

از اواسط سال 2021، ذخیره سازی به روش 4.0 PCIe تنها تکنولوژی ای است که در دسک تاپ های ساخت AMD استفاده شده است و سه چیپ ست برتر(Ryzen X570 و B550 و Threadripper TRX40) و در برخی از جدیدترین پلتفرم های سری 500 اینتل از این تکنولوژی استفاده شده است.

4.0 PCIe هنوز با جایگاه یک عنصر اصلی در توسعه بازی، فاصله دارد. این قابلیت یک موفقیت برای سیستم هایی مانند PS5 خواهد بود، اما اجرای واقعی آن در هر دو برند مطرح کنسول و رایانه های شخصی هنوز حداقل یک سال جای کار دارد. ناشران بازی هرگز نمی خواهند عناوین خود را به مخاطبان کمی محدود کنند، بنابراین به زودی شاهد مورد نیاز بودن SSD های 4.0 PCIe به عنوان حداقل نیازهای رایانه ای در بازی ها نخواهیم بود.

اورکلاک: آیا این ویژگی باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود؟

روشی که برخی از گیمرها سعی می کنند تا با آن شکاف بین هزینه و ساخت سیستم رویایی خود را برطرف کنند، اورکلاک سی پی یو برای نزدیک تر شدن به عملکرد تراشه های گران قیمت است.

اینتل با یک حرف، قابلیت تشخیص بین سی پی یو هایی با توان اورکلاک و فاقد این توانایی را آسان کرده است: وجود حرف”K”  در انتهای شماره مدل، نشانگر آماده بودن سی پی یو برای اورکلاک است. همچنین AMD ، اساساً تمام سی پی یو های دسک تاپ خود که در چند سال گذشته منتشر شده اند را به قابلیت اورکلاک مجهز کرده است.

اما قبل از اینکه برای خرید یک سی پی یو ارزان قیمت با انتظار سه برابر شدن گیگا هرتز آن عجله کنید، چند مورد را مد نظر قرار دهید. اولا، برای این کار نیاز به یک خنک کننده اضافی دارید.

به طور کلی، بسته به میزان اورکلاک سی پی یو خود، باید هزینه ای را صرف خرید یک خنک کننده خوب کنید.

برای افرادی که بخواهند CPU خود را به حداکثر قدرت خود برسانند، خنک کننده مایع بهترین راه حل است. بالاترین تراشه های اینتل و AMD قطعا به این روش خنک سازی نیاز دارند.

دوما، توجه داشته باشید که حداقل در مورد اینتل، تفاوت قیمت بین سی پی یو های قابل اورکلاک و غیر قابل اورکلاک می تواند قابل توجه باشد.

در اینجا به معرفی چند سی پی یو برتر در بازار می پردازیم:

خرید و فروش سی پی یو برتر در بازار

 نسل 9 ، 10 و 11 اینتل

نسل 9 اینتل با سوکت LGA 1151 در مادربرد آن و همراه با چیپست های سری 300(نه چیپست های سری 100 و 200) کار می  کند، در حالی که نسل 10 اینتل با چیپ ست های Z490  سری 400 و سوکت LGA 1200 کار می کند. سری های نسل یازدهم با همان سوکت کار می کنند، اما برای استفاده کامل از تمام ویژگی های آن ها به چیپ ست های سری 500(مانند Z590) نیاز دارید.

مزایا

  • انتخاب خوبی برای گیمرهایی که بدون در نظر گرفتن قیمت به سریعترین نرخ فریم نیاز دارند.
  • گرافیک یکپارچه ارائه شده در همه سی پی یو ها (به غیر از "F" - suffix).

معایب

  • پروتکل های گیج کننده سوکت در تراشه های نسل 9 می تواند شما را در خرید مادربرد مناسب دچار تردید کند.
  • فقط تجهیزات گران قیمت"K"  امکان اورکلاک را دارند.
  • سی پی یو های گران قیمت نسل 9 ، 10 و 11 به خنک کننده های جداگانه و قوی و منبع تغذیه پرقدرت نیاز دارند.
  • بیشتر تراشه های میان رده نسل 9 فاقد Hyper-Threading هستند(فقط یک رشته پردازش در هر هسته).

بیشتر بدانید: بهترین کنسول بازی

اینتل Core سری X

جدیدترین سی پی یو های Core i9 10000X که با نام "Cascade Lake-X" شناخته می شوند، از سوکت LGA 2066 اینتل بهره می برند. همین سوکت از سی پی یو های نسل قبلی "Skylake-X Refresh" یا "Basin Falls" سری 9000X  نیز پشتیبانی می کند.

مزایا

  • قدرتمندترین CPU های مصرفی اینتل: برای بازی و هر کارکرد دیگری مناسب هستند.
  • طراحی شده برای تنظیمات کارت های ویدیویی چندگانه SLI یا CrossFireX و بسیاری از فضاهای ذخیره سازی PCIe ، با پشتیبانی از خطوط اضافی PCI Express متصل به CPU

معایب

  • ارزش خرید پایین برای اکثر گیمرها، چه از نظر عملکرد و چه از نظر قیمت.
  • مادربردهایی با چیپست X299  گران هستند.
  • فاقد گرافیک یکپارچه.
  • فاقد خنک کننده یکپارچه.

AMD Ryzen بهترین سی پی یو برای گیمینگ

تمام سی پی یو های رایزن از نسل اول و دوم گرفته تا نسل سوم فعلی("Matisse") و نسل چهارم ("Vermeer") فعلی با سوکت AMD AM4 کار می کنند. برخی از برد های قدیمی با تراشه های جدیدتر کار نمی کنند و عکس این قضیه نیز صادق است، بنابراین قبل از خرید جزئیات را بررسی کنید.

مزایا

  • ارزش خرید بالا برای اکثر گیمرها
  • تراشه های "ذن 2" برای گیمرهایی که قادر به صرف هزینه بالا نیستند، مناسب است.

معایب

  • تمام رایزن های بدون پسوند "G" فاقد گرافیک یکپارچه هستند.

در این مقاله سعی کردیم به بررسی سی پی یوهای با کیفیت و پرطرفدار بپردازیم. برای خرید سی پی یو رایزن به فروشگاه بروز کالا مراجعه کنید.

مطالب مرتبط: