بهترین پردازنده های بازار ایران کدامند ؟ ( مقایسه کامل AMD با intel)

اگرچه تعداد اجزای سازنده یک رایانه شخصی زیاد هستند، اما تعداد کمی از آن ها به اندازه پردازنده اهمیت دارند. به عنوان قلب سیستم،CPU ، بیشتر محاسبات اصلی رایانه شما را مدیریت می کند. با وجود گزینه های متعدد عرضه شده توسط AMD وIntel ، یافتن بهترین پردازنده ها دشوارتر از آن است که به نظر می رسد. در بروزکالا سعی شده فروش سی پی یو با بهترین برند، بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ارائه شود. ما بهترین CPU های دسکتاپ که اکثر آن ها ساخت AMD هستند را برای شما گردآوری کرده ایم.

جهت مشاهده لیست قیمت و مشخصات قطعات کامپیوتر کلیک کنید

AMD Ryzen 5 5600X

در زمینه توازن قیمت و عملکرد، سخت است که پردازنده ای بتواند AMD Ryzen 5 5600X را شکست دهد. قیمت آن تنها 300 دلار است و دارای شش هسته، 12 رشته و سرعت کلاک تقویت شده تا 4.6 گیگاهرتز است. اگرچه سرعت کلاک به اندازه رقیب اینتل خود یعنی Core i5-11600K  افزایش نمی یابد، اما Ryzen 5 5600X  دمای کاری پایین تری دارد و حدود نیمی از توان مصرفی رقیب اینتل خود را مصرف کند.

در این پردازنده، شما مانندRyzen 7 5800X  هشت هسته در اختیار ندارید، اما این موضوع در بازی ها اهمیت چندانی نخواهد داشت. این دستگاه از معماری Zen 3 مشابه بقیه مدل هایRyzen 5000  برخوردار است، بنابراین با در اختیار داشتن این پردازنده، عملکرد تک هسته ای مشابه Ryzen 9 5900X را دریافت خواهید کرد. این باعث می شود Ryzen 5 5600X یک انتخاب عالی برای بازی باشد.

شش هسته ممکن است شما را در برخی کارها محدود کند. با این حال، این پردازنده باز هم برای بازی و کارهای روزمره، و همچنین ویرایش ویدئوهای سبک یا ویرایش عکس، کاملا کافی است.Ryzen 5 5600X  همه آن چیزی است که شما نیاز دارید و با در اختیار داشتن آن هیچ کمبودی را حس نخواهید کرد.   هنگام خرید سی پی یو رایزن به حجم و سنگینی کارهایتان را بررسی کنید، تا بتوانید پردازنده ارزان قیمت بخرید.

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب بهترین کارت گرافیک

AMD Ryzen 3 3300X

یافتن CPU های مقرون به صرفه در سال 2021 کمی دشوار است. زیرا ارزان ترین گزینه ها نیز گرانتر از آنچه باید باشد، هستند و بسیاری از آن ها اصلا در بازار موجود نیستند. اما بد نیست نگاهی به Ryzen 3 3300X بیاندازیم. اگرچه این پردازنده هم مانند بسیاری دیگر، به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا گرانتر از آنچه باید باشد است، اما باز هم پیشنهاد معقولی می باشد.

این یک تراشه ارزان قیمت است که برای انجام بازی مفید است و چهار هسته، هشت رشته و سرعت کلاک تا 4.3 گیگاهرتز را ارائه می دهد. ساختار این پردازنده بر اساس معماری قدیمی Zen 2  است، که به اندازه معماری Zen 3 به کار رفته در تراشه های جدید Ryzen سریع نیست. با این حال،Zen 2  هنوز هم دارای عملکرد تک هسته ای می باشد که برای انجام بازی بسیار عالی است.

اگرچه ممکن است این چهار هسته برای ویرایش ویدئو یا عکس با محدودیت مواجه شوند، اما Ryzen 3 3300X  همچنان می تواند از پس عملکردهای سبک و همچنین کارهای روزمره بربیاید.CPU های مقرون به صرفه مانند گذشته بسیار ارزان نیستند، اما هنوز هم به نظر می رسد که Ryzen 3 3300X  ارزش خرید بالایی دارد.

قیمت مادربرد،مادربرد گیمینگ ارزان

اینتل Core i5-10600K

AMD همیشه از نظر بودجه گزینه بهتری بوده است، اما اکنون قصد معرفی یک پردازنده اینتل با قیمتی اقتصادی را داریم. در زمینه بازی گرفته تا پردازش های سبک،i5-10600K  یک تراشه پر قدرت است. این پردازنده دارای شش هسته و 12 رشته با فرکانس پایه 4.1 گیگاهرتز است. پردازنده های نسل دهم اینتل به دلیل اورکلاک خوب شناخته شده هستند. این پردازنده مدل "K"  قفل نشده است، به این معنی که می توانید آن را با مادربرد سازگار خود اورکلاک کنید. با کمی تغییر، K 10600 می تواند درست مانند برادر بزرگتر خود یعنی  i9-10900Kبه فرکانسGHz 5 برسد.

شما می توانید K 10600 را به راحتی با قیمتی نسبتا پایین در بازار پیدا کنید. تراشه رقیب AMD  این مدل یعنی Ryzen 5 5600X ، کمی گرانتر است. این پردازنده دارای همان تعداد هسته K 10600 است، اما تراشه AMD در معیارهای گیمینگ، به ویژه در رزولوشن های پایین، برنده است. با این وجود، نباید قدرت اورکلاک K 10600، که می تواند اختلاف عملکرد خود با X 5600 را هنگام بازی به راحتی جبران کند و به عملکرد Ryzen 7 5800X نزدیک شود را نادیده بگیرید.

متأسفانه، دلیل زیادی برای ارتقاء به Core i5-11600K جدیدتر وجود ندارد. از نظر فنی این پردازنده سریعتر است، اما می توانید با اورکلاکK 10600 به سطح عملکرد این پردازنده دست یابید. همچنین اکنون، Core i5-10600K  بسیار ارزان تر از گذشته است و ارزش خرید بالایی دارد.

اینتل  Core i7-11700K

پردازنده های AMD Ryzen 5000 در برخی از مدل ها نمونه های مشابه ساخت اینتل را پشت سر گذاشته اند، اما اینتل همچنان سلطان اورکلاک است. اگر به دنبال یک CPU هستید که بتوانید آن را به حداکثر قدرت ممکن برسانید، Intel Core i7-11700K  برای شما مناسب است. این پردازنده دمای کاری بالایی داشته و به قدرت زیادی احتیاج دارد، اما می تواند سرعت کلاک بسیار بالایی را در اختیار شما قرار دهد.

با صرف هزینه ای منطقی، هشت هسته و 16 رشته، سرعت کلاک پایه 3.6 گیگاهرتز و افزایش تا 5 گیگاهرتز را دریافت می کنید. امکان اورکلاک کامل در همه سیستم ها وجود ندارد. با استفاده از برنامه Extreme Tuning Utility اینتل- یا اورکلاک پردازنده به صورت دستی- می توانید حتی سرعت کلاک را بیشتر کنید. رسیدن به فرکانس GHz 5.2 در همه هسته ها دور از ذهن نیست(فقط مطمئن شوید که سیستم شما از قدرت و سیستم خنک کاری کافی برخوردار است).

Core i7-11700K مستقیماً با Ryzen 7 5800X رقابت می کند. تراشه AMD کمی گرانتر است و از مزیت عملکردی کمی بالاتر در سرعت عادی برخوردار است. با این حال، پس از اورکلاک، Core i7-11700K  عملکرد گیمینگ بهتری را در اختیار شما قرار می دهد.

AMD Ryzen 9 5900X

دو تراشه برتر در خط تولید AMD قرار دارند: X 5900 و 5950X.X 5950 بدون شک قوی ترین پردازنده است و دارای 16 هسته و 32 رشته در مقایسه با 12 هسته و 24 رشته X5900 می باشد.

5900X  بسیار بهتر از آخرین نسل X 3900 و همچنین پرچم دار فعلی اینتل یعنی K 10900 است. در رندر و رمزگذاری،X 5900 در اکثر معیارها با آخرین نسل X 3950 مطابقت دارد یا حتی فراتر می رود. در برخی موارد، عملکرد X 5900 حتی از X 5950 نیز فراتر می رود.

اگر فقط به بازی علاقه دارید، ما معمولاً مدل های اینتل را پیشنهاد می کنیم، اما AMD همچنان با X 5900 خود پیشتاز است.

مانند همه پردازنده های سری 5000، X 5900 نیز هنوز چندان در بازار موجود نیست. بنابراین اگر بتوانید آن را در بازار پیدا کنید، انتخاب خوبیست.

AMD Threadripper 3990X

AMD  با تولید پردازنده های اصلی سری 3000 Ryzen قدرت خود را به رخ کشید و باThreadripper 3000  کاملا معادلات را تغییر داد. حتی در میان قدرتمندترین پردازنده های موجود در بازار هم، Threadripper 3990X  یکه تاز است. استفاده از تمام عملکرد این CPU برای بسیاری قابل استفاده نیست. اما اگر بتوانید از 64 هسته و 128 رشته آن استفاده کنید، هیچ پردازنده دیگری رقیب آن نیست.

3990X ، مانند بیشتر تراشه هایThreadripper ، کمیت را بر کیفیت ترجیح می دهد. خود هسته ها عملکرد خوبی دارند و بر اساس همان معماری Zen 2 با تراشه های نسل سوم Ryzen ساخته شده اند. با این حال، معماری جدیدتر Zen 3 در پردازنده های Ryzen 5000 دارای عملکرد سریعتر در زمینه تک هسته ای می باشد.

3990X  در کارهایی که به هسته های زیادی نیاز است، مانند رندر جلوه های بصری یا ویرایش حرفه ای ویدئو، می درخشد. X 3990 یک پردازنده عالی برای متخصصانی است که به بهترین عملکرد نیاز دارند، اما قادر به پرداخت هزینه های گزاف نیستند.

قیمت این مدل بالاست. با این حال، هنوز هم بسیار ارزان تر از مدل های اصلی 50+ هسته ای اینتل است. اگر داشتن این تعداد هسته ضروری نیست، می توانید AMD Threadripper 3970X32 هسته ای را با نصف قیمت تهیه کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید کهX 3990 یک پردازنده تمام عیار است.

بیشتر بخوانید : بررسی جامع کارت گرافیک های گیمینگ

AMD Ryzen 9 3950X

این یکی از قدرتمندترین پردازنده های سری Ryzen 3000با قدرت عملکردی بالاست. علاوه بر بازی های سطح بالا، Ryzen 9 3950  وظایف پردازشی را نیز به خوبی انجام می دهد. این پردازنده گران است، اما قیمت آن برای یک پردازنده اصلی که می تواند با پردازنده های HEDT به خوبی رقابت کند، مناسب است. و اگر به سطح عملکردی بالایی نیاز دارید باید بدانید که قیمت آن نیز با توجه به عملکردی که ارائه می دهد، بسیار مناسب است.

خرید سی پی یو، خرید قطعات کامپیوتر

AMD Ryzen 5 3600X

این کارت گرافیک میان رده با داشتن رشته های بیشتری نسبت بهIntel Core i5-9600K ، عملکرد چند رشته ای چشمگیری را ارائه می دهد. با این حال ویژگی های AMD Ryzen 5 3600X  فقط به همین جا ختم نمی شود: این پردازنده، با افزایشIPC (دستورالعمل در ساعت) و سرعت بیشتر در محدوده قیمتی معمول، نسبت عملکرد به بودجه را به سطح جدیدی می رساند.

AMD Ryzen 3 3100

مصرف کنندگان دارای بودجه اقتصادی، که اکنون برای اولین بار قادر به خرید نسل سوم Ryzen هستند، از آخرین تلاش AMD در تولید پردازنده های میان رده رضایت خواهند داشت. نمی توان منکر این شد که AMD Ryzen 3 3100 بسیار ارزان است، اما این پردازنده، این ارزش خرید بالا را بدون از دست دادن عملکرد به دست آورده است. در حقیقت، این تراشه عملکردی را ارائه می دهد که تقریباً می تواند با پردازنده هایی با دو برابر قیمت خود رقابت کند. و این یک انتخاب عالی برای گیمرهایی با بودجه اقتصادی است که به دنبال چیزی هستند که بتوانند بازی های p1080 را با آن اجرا کنند.

AMD Ryzen 7 5800X

اینتل دیگر انحصار سی پی یو گیمینگ را به عهده ندارد. با در اختیار داشتن 8 هسته و 16 رشته، همراه با عملکرد بسیار قوی تک هسته ای، AMD Ryzen 7 5800X  در حال حاضر یکی از بهترین CPU ها برای بازی-و همچنین کارهای خلاقانه ابتدایی- است. و در مقایسه با اکثر پیشنهادات اینتل دارای برچسب قیمتی بسیار ارزان تری است و همین موضوع ارزش خرید آن را بالا می برد.

AMD Ryzen Threadripper 3960X

AMD Ryzen Threadripper 3960X  که در کنار نسخه قوی تر خود یعنی Ryzen Threadripper 3970X  عرضه شده است، ممکن است دارای همان تعداد هسته های نسل قبلی خود باشد. با این حال، این پردازنده دارای معماری کاملاً جدیدی است که عملکرد و همچنین PCIe 4.0 را افزایش داده و آن را در زمره بهترین پردازنده ها در سری Threadripper  قرار می دهد. X 3960 عملکرد تک رشته ای را به طرز چشمگیری بهبود بخشیده است و ویژگی های منفی پیشینیان خود، که بر عملکرد پردازنده تأثیر می گذارد را با موفقیت کاهش داده است. ممکن است این پردازنده قیمت بالاتری داشته و به مادربرد TRX40 نیاز داشته باشد- ناگفته نماند که به یک خنک کننده قدرتمند نیز نیاز دارد- اما اگر بتوانید قابلیت های آن را به نفع خود به حداکثر برسانید، مطمئناً ارزش خرید بالایی دارد. برای خرید مادربرد گیمینگ ارزان به فروشگاه بروز کالا مراجعه کنید. در فروشگاه ما سعی شده کیفیتی بالاتر نسبت به قیمت مادربرد های بازار، ارائه گردد.

خرید سی پی یو رایزن،سی پی یو گیمینگ،فروش سی پی یو

AMD Athlon 300GE

فرقی نمی کند که به دنبال پردازنده ای برای مرکز رسانه خود یا رایانه رومیزی تان باشید، به هر حالAMD Athlon 300GE  یکی از بهترین پردازنده هایی است که می توانید از نظر ارزش خرید در بازار پیدا کنید. این پردازنده قابل اعتماد بوده و به طرز شگفت انگیزی در انجام وظایف خود سریع است. قطعا هرگز این پردازنده نمی تواند عملکردی خیره کننده ارائه دهد، اما به عنوان پردازنده ای با قیمت مقرون به صرفه، قطعاً شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

AMD Ryzen 5 3400G

Ryzen 5 3400G AMD  با یک جهش عملکردی کوچک، اما قابل توجه، نسبت به نسخه قبلی خود، یک گزینه مناسب برای رایانه های رومیزی و گیمینگ مقرون به صرفه شما است. این بدان معناست که این پردازنده یکی از بهترین مدل ها برای افرادی است که بازی را به اندازه گیمرهای حرفه ای جدی نمی گیرند.

AMD  همچنان پیشتاز بازار است

امروزه قطعا می توانید پردازنده هایی را در بازار پیدا کنید که بدون در اختیار داشتن ویژگی های غیرضروری، تمام نیازهای شما را برطرف کنند. فعلا پردازنده های AMD در رقابت بین پردازنده های موجود در بازار در رتبه اول قرار دادند، اما گفتنی است که اینتل هنوز نتوانسته عملکرد پلتفرم آینده Alder Lake  خود را به نمایش بگذارد. شاید اینتل بتواند با عرضه نسل جدید پردازنده های خود، این معادلات را برهم بزند.

چه مهمترین دغدغه شما قدرت و/یا برچسب قیمتی پردازنده باشد، بدون شک پردازنده ایده آل شما در این لیست قرار خواهد داشت. ترکیبی از قیمت، سازگاری و نیازهای شخصی کاربران، وجود طیف وسیعی از پردازنده ها در این لیست را ضروری می کند. برای انتخاب مدل مناسب متناسب با نیازهای خودتان کمی تحقیق لازم است و این راهنما یک نقطه شروع عالی برای این کار است.

اگر قصد بررسی قیمت یا خرید انواع کارت گرافیک  را دارید، می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی بروزکالا لیست قیمت ها را مشاهده کرده و بهترین خرید آنلاین خود را انجام دهید.

مطالب مرتبط: