با کاربرد انواع CPU AMD آشنا شوید

AMD در سال‌های ابتدای کارش، چیزی نبود مگر یک صنعت نیمه فعال در یک قدمی شکست که کارش تولید تراشه های intel بود که آن زمان، اسم بزرگی در بازار سیلیکون به حساب نمی‌آمد. اما سرانجام، روزی شروع به تولید تراشه‌ های خودش کرد و از همان زمان بود که پیشرفتش آغاز شد تا کار به اینجا رسید که امروز شاهد آنیم: تبدیل به نامی آشنا و معتبر برای همۀ ما شد که شناختن انواع تولیداتش، برای هرکس که می‌خواهد آگاهانه سیستمش را ببندد، ضروری است. در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا، می‌خواهیم انواع سی پی یوهای AMD و کاربردشا را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

 آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • نحوه کار CPU (پردازنده) AMD
  • آشنایی با انواع پردازنده
  • انواع سی پی یو AMD

 

 

نحوه کار CPU (پردازنده) AMD

 شکل زیر یک نمودار مفهومی از یک CPU فرضی است تا بتوانید اجزای آن را با سهولت بیشتری تجسم کنید. به RAM و System clock سایه انداخته شده زیرا آنها بخشی از پردازنده نیستند و فقط برای وضوح نمایش داده می شوند. همچنین، هیچ ارتباطی بین ساعت CPU و واحد کنترل به اجزای CPU برقرار نمی شود. فقط کافی است بگوییم که سیگنال های ساعت و واحد کنترل بخشی جدایی ناپذیر از هر جزء دیگر هستند. این طراحی به خصوص ساده به نظر نمی رسد، اما واقعیت حتی پیچیده تر است. این رقم برای اهداف ما بدون پیچیدگی بیش از حد کافی است.

آشنایی با انواع پردازنده

CPU به عنوان یک واحد پردازش مرکزی که پردازنده اصلی و مرکزی در مدارهای الکترونیکی واقع در داخل سیستم است ، گسترش می یابد. دستورات را مطابق برنامه رایانه ای اجرا می کند. این منطق ریاضی اساسی ، عملیات ورودی و خروجی ، مدارهای کنترل را دنبال می کند که از برنامه تغذیه شده در رایانه پیروی می کنند. هر CPU  متشکل از یک واحد کنترل و یک واحد فرایند است که عناصر اصلی کامپیوتر را از دستگاه های خارجی مانند مدار ورودی / خروجی و حافظه اصلی متمایز می کند. پردازنده گرایش در حال حاضر به صورت ریزپردازنده در مدارهای مجتمع شامل نیمه هادی فلز-دی اکسید-واحد در دسترس است. یک تراشه یکپارچه شامل پردازنده مرکزی به همراه رابط های جانبی ، تراشه های حافظه ، میکروکنترلرها و سیستم های دیگر روی تراشه است. تعداد کمی از سیستم ها از پردازنده های چند هسته ای محصور در یک سوکت استفاده می کنند که تحت عنوان هسته های پردازنده شناخته می شوند.
اینتل و AMD طرح مشابهی برای نامگذاری مدل دارند. دو خانواده اصلی پردازنده ها - به ترتیب Core و Ryzen - از 3 ، 5 ، 7 و 9 برای تمایز پردازنده ها استفاده می کنند. هرچه عدد کمتر باشد ، معمولاً توانایی پردازنده کمتر است. به عنوان مثال یک پردازنده Ryzen 3 نمی تواند از Ryzen 7 پیشی بگیرد. و درست مثل اینتل ،AMD فقط با استفاده از چند شماره مدل و همچنین پسوند «X» همه چیز را ساده نگه می دارد.

انواع CPU AMD

پردازنده مرکزی یک عنصر حیاتی است که کلیه محاسبات و دستوراتی را که به سایر اجزای رایانه و لوازم جانبی آن منتقل می شوند ، مدیریت می کند. سرعت سریع پردازنده از دستور برنامه ورودی اطاعت می کند. قطعات به CPU متصل شده و وابسته هستند. بنابراین لازم است یکی را درست انتخاب کنید و متناسب با آن برنامه ریزی کنید.  AMD و Intel معمولاً بهترین پردازنده‌ها هستند. در گذشته ، پردازنده ها برای یافتن پردازنده مناسب و قوی به کار گرفته می شدند.

Intel 486 سریعتر از 386 است ، اما پس از معرفی پردازنده Pentium ، تمام پردازنده ها مانند Duron ، Celeron ، Pentium و Athlon نامگذاری می شوند. انواع مختلف پردازنده در معماری های مختلف مانند 64 بیت و 32 بیت با حداکثر سرعت و ظرفیت انعطاف پذیر ساخته شده است. انواع اصلی پردازنده مرکزی به عنوان پردازنده های تک هسته ای ، دو هسته ای ، چهار هسته ای ، هسته Hexa ، هشت هسته ای و هسته Deca طبقه بندی می شوند که در زیر توضیح داده شده است.

معرفی سی پی یو های AMD
در اینجا یک خرابی سریع از براکت های مختلف پردازنده AMD Ryzen آورده شده است:

  • Ryzen 3 - پردازنده های 4 هسته ای.
  • Ryzen 5 - پردازنده های 6 هسته ای.
  • Ryzen 7 - پردازنده های 8 هسته ای.
  • Ryzen 9 - پردازنده های 16 هسته ای.
  • Threadripper - حداکثر پردازنده های 64 هسته ای.

در هر براکت ، پردازنده ها با شماره مدل نامگذاری می شوند - هرچه تعداد مدل بالاتر باشد ، پردازنده قدرتمندتر است. به عنوان مثال ، قدرت Ryzen 3 1200 از Ryzen 3 1300X و Ryzen 5 5600X کمتر است. پسوند X به این معنی است که نسخه کمی سریعتر از آن مدل از کارخانه است. بنابراین ، Ryzen 7 1800X قویتر از Ryzen 7 1800 است. تفاوت ها زیاد نیستند و فقط نشان دهنده افزایش جزئی سرعت تنظیم شده در کارخانه است. پردازنده های Ryzen که با شماره دو شروع می شوند پردازنده های Zen + (سری 2000) هستند که در سال 2018 منتشر شدند. پردازنده های نسل سوم (سری 3000) با استفاده از Zen 2 در سال 2019 منتشر شدند. پردازنده های Zen 3 (سری 5000) در سال 2020 وارد شدند. و کسانی که دارای پسوند G برای گرافیک شامل پردازش ویدئو Vega است ، دقیقاً مانند اکثر پردازنده های Intel. این بدان معناست که شما می توانید یک سیستم بدون کارت گرافیک اختصاصی را اجرا کنید. Ryzen 5 2400G یکی از این پردازنده هاست. تمام پردازنده های AMD Ryzen از سوکت AM4 یکسانی استفاده می کنند. Threadrippers نسل 1 و 2 از سوکت TR4 منحصر به فرد استفاده می کنند ، در حالی که Threadrippers gen 3 از TRX4 استفاده می کنند. برای بیان همه موارد بالا:

معرفی رایزن 3

Ryzen 3 برای سازه های رایانه ای مقرون به صرفه و مشتریانی که از رایانه های شخصی خود برای کاربردهای فشرده استفاده نمی کنند ، طراحی شده است. همانطور که گفته شد ، پردازنده ها همه چهار هسته ای هستند و دارای چهار هسته فیزیکی هستند و به همین ترتیب ، شل و ول نیستند. شما می توانید یک دکل مخصوص بازی بسازید که حتی از عهده بازی های بزرگ نیز برآید. 
Ryzen 3 3200G یک پردازنده اصلی ورودی AMD است که دارای پردازش گرافیکی یکپارچه است. برای رساندن خروجی به مانیتور ، نه تنها به پردازنده گرافیکی خارجی احتیاج ندارید ، بلکه 3200G یک پردازنده مرکزی چهار هسته ای است که تا 3.7 گیگاهرتز افزایش می یابد.

معرفی رایزن 5

Ryzen 5 جایی است که برای پردازنده های AMD جالب است. این CPU ها برای پذیرش خانواده محبوب Intel Core i5 با قیمت تهاجمی قیمت گذاری می شوند و برای بازی ها باورنکردنی هستند. این پردازنده ها ترکیبی از پردازنده های quadcore و hexacore هستند که بیش از توان کافی برای ویرایش ویدئو و سایر کارهای شدید را دارند. Ryzen 5 5600X یک پردازنده مناسب میان رده برای گیمرها و به طور کلی نیاز به پردازنده مرکزی است. این همچنین برای کسانی که می خواهند کمی اورکلاک کنند نیز دوستانه است ، به شرطی که مادربرد شما نیز از پس وظایف شما برآید.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید CPU کامپیوتر با بررسی ۶ معیار مهم

 

معرفی Ryzen7 

تقریباً مانند پردازنده های Core i7 Intel ، خانواده سی پی یو Ryzen 7 برای اکثر مردم بیش از حد مجاز عمل می کند ، اما این امکان را برای محاسبات پیشرفته با قیمت تا حدودی مقرون به صرفه فراهم می کند. اگر اتفاقاً یک پردازنده گرافیکی توانمند داشته باشید ، ممکن است در انتخاب پردازنده مرکزی Ryzen 7 به نفع خود باشید. برای Ryzen 7 ، 5800X جدید یک CPU عالی است. هشت هسته و 16 رشته باعث می شود که بیشتر وظایف پرتاب شده روی پردازنده به راحتی انجام شود و در صورت داشتن خنک کننده کافی ، قفل آن برای فضای اضافی سر باز نمی شود.

معرفی رایزن 9

خانواده Ryzen 9 آخرین سری جادوی رایانه ای AMD است که در 12 هسته و 24 رشته بسته بندی می شود و یک حد وسط بین Ryzen 7 و Threadripper است. پردازنده های خانواده Ryzen 9 علاوه بر موارد جدید پردازنده های دسک تاپ AMD است که دارای عملکردی شگفت انگیز با حداکثر 16 هسته و 32 رشته است.

 

معرفی پردازنده Threadripper

احتمالاً نیازی به پردازنده Threadripper نخواهید داشت ، اما داشتن یک پردازنده بسیار جذاب خواهد بود. این فقط برای کاربران پیشرفته است که باید سیستم های خود را از حد مجاز خارج کنند. من تا 64 هسته و 128 رشته صحبت می کنم. Ryzen Threadripper خانواده پردازنده های AMD از دامنه برتر است. 3990X پادشاه پردازنده های Threadripper است که 64 هسته و 128 رشته را به هم می زند.


هنگامی که به دنبال پردازنده مرکزی جدید هستید ، آسان است که به طور خودکار به دنبال گزینه های گران تری باشید که انتظار بازگشت عملکرد را دارند ، و شما در این فرض درست خواهید بود. با این حال ، س isال این است که آیا شما به چنین نوع نیرویی نیاز دارید یا خیر و آیا واقعاً نیاز به پرداخت چنین هزینه ای دارید یا خیر. مجموعه ما از بهترین گزینه ها را براساس چندین عملکرد و امتیاز قیمت مشاهده کنید. بعلاوه همانطور که گفته شد بروزکالا تنها فروشندۀ پردازنده های AMD بدون باندل در بین دیگر فروشنده های این سی پی یو ها در کشور است.

 

اجزای واحد پردازش مرکزی (CPU)

واحد پردازش مرکزی دارای ویژگی های زیر است:

  • CPU همه اشکال کار پردازش داده را انجام می دهد.
  • باعث صرفه جویی در اطلاعات ، نتایج متوسط ​​و دستورالعمل ها می شود.
  • CPU عملکرد کلیه اجزای رایانه را کنترل می کند.


هر CPU دارای سه جزء است که در زیر، به معرفیشان می‌پردازیم:

حافظه یا واحد ذخیره سازی

واحد حافظه، تمام دستورالعمل ها و داده ها را ذخیره می کند. این واحد در صورت لزوم داده ها را به واحدهای دیگر رایانه ارائه می دهد.از آن بعضاً به عنوان واحد ذخیرۀ داخلی یا حافظۀ اصلی یا RAM (حافظۀ دسترسی تصادفی) یاد می شود. تمام داده ها و دستورالعمل های مورد نیاز برای پردازش در واحد حافظه ذخیره می شوند.
نتایج متوسط ​​هر پردازش داده در واحد حافظه ذخیره می شود.هنگامی که نتایج نهایی قبل از انتشار نتایج برای دستگاه های خروجی پردازش می شوند ، واحد حافظه آن را ذخیره می کند. حافظۀ اصلی همه ورودی ها و خروجی ها را انتقال می دهد.

واحد کنترل

این واحد کلیه فرآیندهای محاسباتی را کنترل می کند اما پردازش داده های واقعی را انجام نمی دهد. در زیر توابع واحد کنترل آمده است.

  • انتقال داده ها و دستورالعمل ها را در بین سایر واحدهای رایانه ای تنظیم می کند.
  • تمام واحدهای رایانه توسط واحد کنترل مدیریت و هماهنگ می شوند.
  • برای انتقال داده با دستگاه های ورودی و خروجی تعامل دارد.
  • واحد کنترل دستورالعمل های حافظه را دریافت می کند ، دستورالعمل ها را تفسیر می کند و عملیات رایانه را کنترل می کند.

واحد منطق و حساب

این واحد مهمترین بخشی است که کلیه محاسبات را انجام می دهد و تصمیم گیری می کند. این واحد پردازش رایانه (CPU) ساختمان اساسی رایانه است. پردازنده های مدرن حاوی ALU های بسیار پیچیده و کارآمد هستند.

CPU های مدرن علاوه بر ALU دارای واحد کنترل (CU) نیز هستند. ALU شامل زیر بخشهای زیر است.

  • بخش حسابی
  • بخش منطق

بخش حسابی

بخش حساب همه محاسبات ریاضی مانند جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم را انجام می دهد. این بخش کلیه محاسبات پیچیده را کنترل می کند.

بخش منطق

هدف بخش منطق انجام فعالیتهای منطقی مانند مقایسه داده ها ، جمع آوری ، تطبیق و ادغام است.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد نحوه کار پردازنده توضیح دادیم، انواع پردازنده ها را بررسی کردیم و به معرفی انواع CPU AMD پرداختیم تا در هنگام خرید CPU AMD انتخاب آسان‌تری داشته باشید. برای این کار می‌توانید با اعتماد کامل از سایت بروزکالا خریداری کنید؛ چراکه بروزکالا تنها فروشندۀ پردازنده های AMD بدون باندل در بین دیگر فروشنده های این سی پی یو ها در کشور است.

مطالب مرتبط: