11 کار رایج که به باتری گوشی آسیب می رسانند!

از فردی بپرسید که آیا ترجیح می دهد کیف پولش را گم کند یا تلفن همراه هوشمند خود را؟

بیشتر افراد حتی اگر این مورد به قیمت دردسرهای فراوان درخواست دوباره مدارک و اسناد گمشده باشد، پاسخ خواهند داد که ترجیح می دهند به جای تلفن هوشمند خود، کیف پول شان را گم کنند و این انتخاب به یک دلیل بسیار ساده اتفاق می افتد: امروزه افراد دیگر نمی توانند بدون تلفن های هوشمند خود زندگی کنند. اغلب علاوه بر مشکلات گم شدن تلفن همراه یا فراموش کردن آن در مکانی، اکثر افراد با مشکلات خرابی و اتمام زودهنگام باتری تلفن همراه که ممکن است باعث ایجاد آسیب یا مشکل در استفاده از تلفن هوشمند شوند نیز آشفته می شوند. موارد مختلفی وجود دارد که می تواند باتری تلفن هوشمند شما را خراب کند و شما باید بدانید که چگونه آن ها را برطرف کنید.

برای بررسی مشخصات و قیمت روز انواع موبایل، تبلت و تجهیزات آن کلیک کنید

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  •  دریافت بیش از حد اعلان های برنامه ها
  •  داشتن گوشی هوشمند قدیمی
  • مشکل در شناسایی شبکه در تلفن همراه هوشمند
  • روشن بودن همیشگی بلوتوث
  • برقراری تماس های تلفنی طولانی مدت
  • استفاده از تلفن هوشمند در حال شارژ
  • فیلم برداری و عکس برداری مداوم
  • خرید کابل شارژ یا کابل USB ارزان قیمت
  •  تلفن هوشمند تمام طول شب شارژ شود 
  • گرم شدن بیش از حد تلفن همراه
  • باتری گوشی هوشمند به 0٪ برسد

 دریافت بیش از حد اعلان های برنامه ها

یکی از مواردی که به باتری تلفن هوشمند آسیب می رساند به تعداد هشدارهایی که از طریق نرم افزارهای مختلف در تلفن همراه خود دریافت می کنید برمی گردد. بیشتر برنامه های فعلی به دلایل مختلف اعلان هایی را برای شما ارسال می کنند، و هدف آن ها این است که تا حد امکان شما را به استفاده از برنامه خود ترغیب کنند. بنابراین طبیعی است که وقتی شخصی عکس شما را در اینستاگرام لایک می کند، در فیس بوک پیامی برایتان ارسال می شود و یا حتی هنگام انتشار اخبار جدید بر روی وب سایت های خبری مورد علاقه تان، روی تلفن هوشمند خود هشدار دریافت کنید.

به جزء برنامه های مهم یا برنامه های بررسی موقعیت جغرافیایی که به طور مداوم از آن ها استفاده می کنید و مشاهده اعلان های آن ها برای شما ضروری است، بهتر است دیگر اعلان ها را غیر فعال کنید. اگر برنامه های کاربردی زیادی بر روی تلفن همراه خود دارید و وضعیت دریافت اعلان همه ی آن ها فعال است، حتما مصرف باتری شما دوچندان خواهد شد. در نتیحه به منظور مدیریت میزان باتری مصرفی تلفن همراه خود، باید به تنظیمات تلفن هوشمند خود بروید و مشخص کنید که مایل به دریافت کدام یک از اعلان ها هستید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین پاور بانک + 14 نکته مهم

قیمت گوشی همراه

 داشتن یک گوشی هوشمند قدیمی

امروزه یافتن یک تلفن هوشمند خارج از رده آسان است، اما قطعا این تلفن های هوشمند قدیمی نمی توانند به خوبی پاسخگوی چالش های تکنولوژیک و اپ های جدید باشند. و حقیقت این است که تلفن های هوشمند از رده خارج شده یا دارای نسخه های قدیمی تر سیستم عامل(ممکن است سیستم عامل iOS یا Android باشد) باتری بیشتری مصرف می کنند و بهینه نیستند. امروزه، همه تلفن های همراه اندرویدی با نسخه 6.0 یا بالاتر و همه آیفون های از مدل 6S  یا بالاتر را می توان به روز نامید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه تفاوت سیستم‌عامل‌های اندروید و ای او اس می‌توانید به مقاله بررسی تفاوت اندروید و ios رجوع کنید. 

بقیه تلفن های همراه قطعا قدیمی و از رده خارج هستند. در مورد آیفون، اگر عمر باتری آیفون های قدیمی را بررسی کنید، به این نتیجه خواهید رسید که آن ها دارای مشکلات زیادی در زمینه عمر و عملکرد باتری هستند. اما این مشکل در مورد دیگر دستگاه های هوشمند قدیمی دارای باتری نیز صادق است. امروزه خرید باتری جدید برای تلفن های همراه قدیمی مقرون به صرفه نیست، بنابراین بهتر است که بودجه خود را صرف خرید تلفن همراه جدید کنید.

خرید آنلاین کامپیوتر و موبایل

مشکل در شناسایی شبکه در تلفن همراه هوشمند

وقتی در منطقه ای بدون پوشش شبکه یا دارای پوشش بسیار ضعیف شبکه هستید، عمر باتری تلفن هوشمند به شدت کاهش می یابد. و این به این دلیل است که تلفن همراه همیشه به دنبال نزدیکترین و قوی ترین سیگنال شبکه است و بدین منظور باید تلاش زیادی انجام دهد، که این کار مستلزم مصرف بالای باتری است. برای درک بهتر این موضوع می توان اتومبیل در حال کار اما ثابت را مثال زد؛ با اینکه این اتومبیل حرکت نمی کند، اما بنزین به طور مداوم مصرف می شود. بنابراین، برای حفظ دوام باتری تلفن همراه در مواقعی که در منطقه ای بدون پوشش شبکه یا با پوشش ضعیف هستید، باید تلفن همراه خود را در حالت هواپیما قرار دهید. بنابراین، در این حالت تلفن همراه تان دیگر نیازی به جستجوی مداوم شبکه های تلفن همراه ندارد.

پیشنهاد مطالعه:  چرا شارژ باتری گوشی همراهم خیلی سریع خالی می شود؟

روشن بودن همیشگی بلوتوث

مانند تشخیص شبکه، تلفن هوشمند با بلوتوث روشن، همواره و به طور مداوم به دنبال جست و جوی بلوتوث های نزدیک به خود است. این یکی از مواردی است که باتری شما را خراب می کند و از طول عمر آن می کاهد، زیرا به طور مداوم و در پس زمینه تلفن همراه به دنبال یافتن دستگاه های دیگر است. در نتیجه گزینه بلوتوث را همواره به جز در مواقع لازم، خاموش نگه دارید، زیرا در این حالت، میزان قابل توجهی از باتری گوشی هوشمند شما مصرف نشده و عمر باتری بیشتر می شود.

خرید گوشی هوشمند

برقراری تماس های تلفنی طولانی مدت

آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که از تلفن همراه خود برای گفت و گوهای طولانی مدت با اطرافیانتان استفاده می کنید؟ در اینصورت، طبیعی است که باتری تلفن همراه تان به سرعت خالی شود. اگر نمی توانید از مدت تماس های تلفنی خود کم کنید، باید حتما تلفن همراهی با باتری قوی خریداری کنید تا شما را در طی روز همراهی کند. برای صرفه جویی در مصرف باتری، می توانید از راه های دیگری برای برقراری ارتباط استفاده کنید: ارتباط از طریق پیام های متنی یا ایمیل، یکی از بهترین راه هاست زیرا استفاده از این روش ها باعث مصرف باتری بالایی نمی شود.

پیشنهاد مطالعه: 10 روش سریع تر شارژ شدن تبلت

استفاده از تلفن هوشمند در حال شارژ

استفاده از تلفن همراه در حال شارژ یکی از معمول ترین اشتباهاتی است که بسیاری از افراد به طور مرتب آن را تکرار می کنند. همانطور که گفتیم امروزه افراد نمی توانند حتی یک لحظه را نیز بدون تلفن همراه خود سپری کنند و حتی در هنگام شارژ نیز به تلفن همراه خود استراحت نمی دهند. هنگامی که در حال شارژ از تلفن همراه خود استفاده می کنید، تلفن همراه به دریافت شارژ بیشتری نیاز پیدا می کند و میزان برق بیشتری در آن واحد وارد تلفن هوشمندتان می شود که این امر می تواند صدمات جدی ای به تلفن همراه وارد کند، و هزینه سنگینی را روی دستتان بگذارد.

فیلم برداری و عکس برداری مداوم

آیا شما هم مانند بسیاری از افراد همواره دستتان روی دکمه دوربین است؟ آیا همیشه تلفن همراه تان در دستتان است و در حال فیلم برداری و عکس برداری از مناظر زیبای اطراف خود هستید؟ برخی از افراد به مدت طولانی تلفن همراه خود را در برنامه مخصوص عکاسی روشن نگه می دارند. این یکی از اشتباهاتی است که عواقب بد و غیر قابل جبرانی به همراه دارد: این کار باعث تخلیه سریع باتری تلفن هوشمند می شود و حتی اگر تلفن همراهتان دارای باتری بهینه ای نیز باشد، باز هم برای مدت زیادی روشن نخواهد ماند.

برای جلوگیری از هدر رفتن باتری در هنگام عکاسی یا فیلم برداری، تلفن همراه خود را در حالت هواپیما قرار دهید، از کارت های حافظه با کیفیت استفاده کنید و در صورت امکان پاوربانکی را همراهتان داشته باشید؛ پاوربانک از لوازم جانبی ضروری همراه همه افراد، به خصوص مسافران است.

خرید کابل شارژ یا کابل USB

خرید کابل شارژ یا کابل USB ارزان قیمت

آیا همواره کابل های شارژ ارزان قیمتی را برای شارژ کردن تلفن همراه خود خریداری می کنید؟ لازم است بدانید که این یکی از بدترین کارهایی است که به باتری تلفن هوشمندتان آسیب وارد می کند، زیرا این دسته از کابل های ارزان قیمت می توانند خسارات جبران ناپذیری به سیستم شارژ و باتری تلفن همراه وارد کنند. هیچ ارزانی ای بی علت نیست و راز ارزانی برخی از کابل ها این است که آن ها کیفیت بسیار پایینی دارند. گاهی این کابل ها می توانند تلفن هوشمند تان را در معرض خطر آتش سوزی یا برق گرفتگی قرار دهند، پس خرید یک کابل ارزان قیمت منطقی نیست، زیرا احتمال دارد که در آینده نیاز باشد تا چند برابر ارزش کابل را خرج تعمیر تلفن همراه خود کنید. همچنین با کابل ها با ملایمت برخورد کنید و از محکم کشیدن آن ها و همچنین گره دادن کابل خودداری کنید، زیرا این کارها باعث آسیب رسیدن به کابل می شوند. به منظور افزایش عمر کابل شارژ آن را به آرامی از سوکت خارج کنید.

تلفن هوشمند تمام طول شب شارژ شود

شارژ اضافی تلفن همراه کار اشتباهی است که اکثر مردم خواسته و ناخواسته  در طول شب انجام می دهند. معمولا در طول روز افراد از تلفن همراه خود استفاده کرده و در انتهای شب اگر تشخیص دهند که باتری تلفن همراه برای روز بعد کافی نیست، هنگام خواب آن را به شارژر متصل می کنند. با اینکه تلفن های هوشمند جدید می توانند با مناسب ترین ولتاژ بهینه برای باتری سازگار شوند، اما همواره مشکل در کمین است زیرا تلفن همراه به این ولتاژ دائمی عادت کرده و بعد از کشیدن تلفن همراه از شارژ، باتری به سرعت تخلیه می شود. همچنین پس از رسیدن شارژ باتری یه میزان 100 درصد دیگر اتصال تلفن همراه در شارژر فایده ای نداشته و تنها مقداری از باتری تلفن همراه به دلیل روشن بودن آن خالی می شود که این مورد باعث پر و خالی شدن مداوم درصد کمی از شارژ باتری در طول شب می شود که این کار به تعدادی از سلول های باتری صدمه وارد می کند.

گرم شدن بیش از حد تلفن همراه

تلفن های هوشمند امروزی اغلب دیگر مشکل گرم شدن بیش از حد را تجربه نمی کنند اما باز هم قرار دادن تلفن همراه در مکانی که دارای تهویه مناسب نیست مانند جیب شلوار یا قرار دادن آن در معرض تابش زیاد آفتاب، به گرم شدن تلفن هوشمندتان کمک می کند. گرم شدن بیش از حد تلفن همراه در درجه اول باعث آسیب رسیدن به باتری و سپس دیگر اجزای تلفن همراه می شود که تعمیر آن ها حتما هزینه هنگفتی را به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: فناوری شارژ معکوس چیست

خرید باتری گوشی هوشمند

باتری گوشی هوشمند به 0٪ برسد

یکی از عادت های بد رایج در بین برخی از افراد، رساندن شارژ تلفن همراه خود به 0% و خاموش شدن تلفن همراه به دلیل تخلیه کامل باتری می باشد. تخلیه کامل باتری عمر باتری را پایین آورده و باعث تخلیه سریعتر آن در مرور زمان می شود و همچنین با این کار چرخه تخلیه و شارژ مجدد تلفن های همراه دارای باتری لیتیومی با مشکل مواجه خواهد شد. آیا تاکنون با این مشکل برخورد کرده اید که تلفن همراهتان با 5% شارژ باقیمانده خاموش شود؟ این یکی از همان مشکلات احتمالی است. برای جلوگیری از این مشکل، باید هر زمانی که اعلان کمبود شارژ باتری را دریافت می کنید، تلفن همراه خود را به شارژر متصل کنید. فقط گاهی به منظور کالیبره کردن سنسورهای باتری باید اجازه دهید تا باتری کاملا تخلیه شود.

نتیجه گیری

باتری گوشی‌های تلفن همراه به مرور زمان تحلیل می‌رود و این یکی از معضلاتی است که ما کاربران همیشه با آن روبه‌رو بوده‌ و هستیم. به خصوص، آنچه می‌تواند سرعت این فرایند را بالا ببرد، از یک سو عدم آگاهی از اینکه چگونه باتری گوشی را شارژ کنیم و طول عمر آن را افزایش دهیم؟ و از سوی دیگر، انجام کارهایی است که در این مقاله ما به آن‌ها پرداختیم. دریافت بیش از حد اعلان های برنامه ها یا استفاده از گوشی در حال شارژ یا رساندن باتری به درصد صفر و موارد دیگری که از آن‌ها نام بردیم مهمترین عواملی هستند که عمر باتری شما و از این طریق عمر پردازنده تلفن شما را پایین می‌آورند. امیدواریم با آگاهی از این موارد، بتوانید کنترل بهتر و بیشتری روی سلامت باتری خود داشته باشید. با بروزکالا همراه باشید.