بررسی تفاوت اندروید و ios

گوشی اپل یا اندروید؟ کدام بهتر است؟ اندروید گوگل و iOS اپل سیستم عامل هایی هستند که امروزه بیشتر در فناوری های همراه مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها مورد استفاده قرار می گیرند. اندروید مبتنی بر لینوکس است و تا حدودی منبع باز است و بیشتر از iOS به سیستم عامل کامپیوترهای شخصی شباهت دارد، زیرا قابلیت تنظیم پذیری و شخصی سازی آن بیشتر است. با این حال گاهی طراحی یکپارچه iOS کاربرپسندتر است.

بسیار مهم است که سیستم عامل تلفن هوشمند و تبلت خود را با دقت انتخاب کنید، زیرا تغییر سیستم عامل از iOS به Android یا بالعکس نیاز به خرید مجدد برنامه ها در Google Play یا Apple App Store دارد. در حال حاضر اندروید رایج ترین پلتفرم تلفن های هوشمند در جهان است و توسط بسیاری از تولیدکنندگان مختلف تلفن استفاده می شود. iOS فقط در دستگاه های اپل مانند iPhone به کار می رود. 

در ادامه این مقاله از بروزکالا قصد داریم تفاوت سیستم عامل اندروید و ای او اس را با هم بررسی کنیم با ما همراه باشید.

برای بررسی جدیدترین و خرید گوشی کلیک کنید

تفاوت اندروید و ios در:

  • رابط کاربری
  • تجربه کاربری
  • ارتقاء نرم افزاری
  • سرعت 
  • برنامه های موجود در iOS و  Android
  • پایداری برنامه ها و سیستم عامل
  • انتخاب دستگاه
  • ویژگی های تماس
  • پیام رسانی
  • چت تصویری
  • دستورات صوتی در Android و  iOS
  • نقشه ها
  • وب گردی
  • پرداخت از طریق تلفن همراه
  • امنیت اندروید یا ios

رابط کاربری

iOS و Android هر دو از رابط های لمسی بهره می برند و در این زمینه نکات مشترک زیادی دارند. هر دو سیستم عامل در یک صفحه اصلی، که شبیه به دسکتاپ کامپیوتر است، بوت می شوند. صفحه اصلی iOS فقط شامل ردیف آیکون های برنامه است، اما Android اجازه استفاده از ابزارک هایی مانند نمایش اطلاعات به روزرسانی خودکار مانند آب و هوا و ایمیل را می دهد. رابط کاربری iOS دارای یک داک است که در آن کاربران می توانند برنامه های پرکاربرد مورد استفاده خود را پین کنند.

یک نوار وضعیت در بالای هر دو سیستم عامل iOS و Android به چشم می خورد و اطلاعاتی از قبیل زمان، WiFi یا سیگنال سلول و عمر باتری را ارائه می دهد. در مقایسه اندروید و ios باید گفت، در نوار وضعیت Android، تعداد ایمیل ها، پیام ها و یادآوری های تازه نیز نمایش داده می شود.

اندروید یا ios

تجربه ی کاربری

الگوی طراحی برنامه در Android و iOS متفاوت است. اندروید معمولاً یک دکمه بازگشت مداوم برای پیمایش دارد. اگرچه شکل ظاهری Android و iOS متفاوت است، اما بسیاری از برنامه ها مانند TikTok ، YouTube و WhatsApp در هر دو شبیه یکدیگر هستند.

پیشنهاد مطالعه: تاریخچه برند اپل

ویژگی های منحصر به فرد

ویژگی های منحصر به فرد iOS شامل موارد زیر است:

  • iMessage: طبق نظر اکثر افراد محبوب ترین برنامه iOSمی باشد. iMessage  هم پیام هایSMS (زمانی که طرف مقابل سیستم عاملی غیر از ios دارد) و هم چت پشتیبانی شده توسط اپل (وقتی کاربران سمت دیگر، از iMessage استفاده می کنند) را به کاربر ارائه می دهد. ادغام این نرم افزار با Apple Pay دریافت و پرداخت پول از طریق iMessage  را بسیار آسان می کند.
  • AirDrop: AirDrop از بلوتوث برای به اشتراک گذاشتن اسناد، تصاویر، فیلم ها و لینک ها از iPhone به سایر دستگاه های اپل استفاده می کند. استفاده از این نرم افزار بسیار ساده است.
  • اشتراک گذرواژه های  WiFi: اشتراک گذرواژه های WiFi بین دو دستگاه iOS بسیار ساده است. به سادگی دو دستگاه را نزدیک هم نگه دارید تا یک پنجره بازشو ظاهر شود و از شما می پرسد که آیا می خواهید گذرواژه خود را به اشتراک بگذارید یا خیر.
  • آفلود برنامه ها: iOS به طور خودکار می تواند برنامه هایی که استفاده نمی کنید را شناسایی کرده و آن ها را از دستگاه حذف  کند. در این وضعیت داده های برنامه ها حفظ شده و هنگامی که می خواهید مجددا از آن ها استفاده کنید، دوباره نصب می شوند.
  • راه اندازی و تنظیم اولیه دستگاه جدید: اپل امکان جایگزینی آیفون قدیمی به جدیدترین مدل موبایل آیفون را بسیار آسان کرده است. هنگام راه اندازی آیفون جدید، نصب برنامه ها، انتقال داده ها، گذرواژه ها و تنظیمات بسیار آسان می باشد.

تفاوت اندروید و ios

ویژگی های منحصر به فرد Android شامل موارد زیر است:

  • شخصی سازی صفحه اصلی: Android انعطاف پذیری زیادی را به منظور افزودن ابزارک و سفارشی سازی طرح صفحه اصلی مهیا کرده است. همچنین این سیستم عامل از برنامه های جانبی دیگری که مدیریت صفحه اصلی را بر عهده دارند، پشتیبانی می کند.
  • مدیریت پرونده: Android به کاربران اجازه دسترسی به سیستم مدیر پرونده و همچنین امکان دسترسی به فایل های سیستمی را می دهد. با اتصال دستگاه اندرویدی به رایانه، فایل های تلفن همراه به صورت درایوی در کامپیوتر به نمایش گذاشته و به شما امکان کشیدن و رها کردن پرونده ها را به منظور جابجایی پرونده ها بین تلفن همراه و رایانه می دهد.
  • فضای ذخیره سازی قابل ارتقا: اکثر تلفن‌های اندرویدی دارای اسلاتی به منظور افزایش حافظه تلفن همراه هستند. اگرچه اکثر تلفن های همراه میان رده و اقتصادی فقط 32 یا 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارند، اما می توانید کارت میکرو اس دی مورد نیاز خود را به آن اضافه کنید تا حداکثر 1 ترابایت فضا به حافظه داخلی افزوده شود.
  • قابلیت چند کاربره و حساب مهمان: iOS  یک سیستم عامل تک کاربره است، اما Android پشتیبانی از چندین کاربر و حتی یک حساب مهمان را به سیستم عامل خود اضافه کرده است. این قابلیت برای به اشتراک گذاری تلفن همراه خود با بچه ها یا با دوستی که ممکن است به طور موقت به تلفن همراه شما نیاز داشته باشد، بسیار مفید است.
  • تقسیم صفحه: iOS فقط بر رویiPad از ویژگی تقسیم صفحه پشتیبانی می کند. اندروید از این ویژگی بر روی تلفن همراه نیز پشتیبانی می کند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین گوشی گیمینگ

ارتقاء نرم افزاری

در این مورد کاربران iOS از فواید زیادی برخوردارند. به روزرسانی های iOS برای همه دستگاه های iOS به طور یکپارچه انجام می گیرد. اگرچه گوگل اندروید را به صورت مرتب بروز می کند، اما بروزرسانی برای تلفن های همراه قدیمی تر منتشر نشده و برای تلفن های همراه جدیدتر نیز به کندی انجام می شود. در این سیستم عامل تولیدکنندگان تلفن همراه به صورت مجزا از گوگل، تصمیم می گیرند که چه زمانی نرم افزارهای به روز را ارائه دهند. گاهی ممکن است نسخه جدید Android  برای همه تلفن های همراه و تبلت های موجود در خط تولید یک شرکت ارائه نشود.

سرعت

به علت وجود تراشه های سری A ساخت اپل در محصولات این شرکت، اپل تقریباً به مدت دو سال مقام سریع ترین گوشی تلفن همراه را (در قیاس با تلفن های همراه اندرویدی که به طور معمول از تراشه های سری Snapdragon کوالکام استفاده می کنند)، از آن خود کرده بود. گوشی آیفون 12 در تست های Geekbench 5 و WildMed 3DMark  به راحتی هم Samsung Galaxy 20 و هم Pixel 5 گوگل را شکست می دهد.

برنامه های موجود در iOS و  Android

در Android می توانید برنامه های کاربردی را از Google Play دریافت کنید. در حال حاضر 600000 برنامه در فروشگاه گوگل در دسترس است. اکنون بسیاری از برنامه های اصلی محدود به  iOS از جمله اینستاگرام و Pinterest برای Android نیز در دسترس هستند. وجود فروشگاه برنامه Google به این معنی است که سایر برنامه های اختصاصی از جمله Adobe Flash Player و BitTorrent نیز در دسترس هستند. Android همچنین امکان دسترسی به برنامه های مبتنی بر Google ، مانند Youtube و Google Docs را نیز برای کاربران فراهم کرده است.

فروشگاه برنامه اپل در حال حاضر بیش از 1 میلیون برنامه را به کاربران ارائه می دهد که حدود 30٪ از آن ها برای iPad نیز در دسترس می باشند. بیشتر توسعه دهندگان ترجیح می دهند بازی ها را در ابتدا برای ios عرضه کنند. توسعه دهندگان در هنگام راه اندازی یک نرم افزار جدید، ، معمولاً بر روی یک سیستم عامل (معمولاً iOS) تمرکز می کنند، زیرا از ابتدا منابع کافی برای سرویس دهی به چندین سیستم عامل را ندارند. به عنوان مثال، اینستاگرام با iOS شروع به کار کرد. نکته مهم در مقایسه فروشگاه های برنامه اندروید یا ios این است که محبوب ترین برنامه ها برای هر دو سیستم عامل موجود هستند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی های سری A سامسونگ

پایداری برنامه ها و سیستم عامل

طبق گزارشی که در مارس 2014 منتشر شد، Android KitKat با ثبات تر از 7.1 iOS شناخته شد. سایر یافته های این گزارش عبارتند از: Android 2.3 Gingerbread با 1.7٪ بالاترین میزان خرابی را دارد. در نسخه های دیگر اندروید مانندIce Cream Sandwich ، Jelly Bean  و KitKat میزان خرابی 0.7٪ بود. نرخ خرابی 7.1iOs ، 1.6% است. و نرخ خرابی 7.0 iOS و 5 iOS به ترتیب 2.1٪ و 2.5٪ گزارش شده بود. به طور کلی در بررسی سیستم عامل اندروید یا ios باید گفت نسخه های تلفن همراه اندروید و iOS پایدارتر از نسخه های تبلت آن ها هستند.

آیفون بهتر است یا اندروید

انتخاب دستگاه

طیف گسترده ای از دستگاه های Android در بسیاری از نقاط مختلف دنیا، بر روی تلفن های همراه مختلف با قیمت، اندازه و قابلیت های سخت افزاری مختلف در دسترس هستند. iOS  فقط بر روی دستگاه های اپل در دسترس است: گوشی موبایل آیفون، تبلت آیپد و iPod Touch به عنوان MP3 player. این دستگاه ها گرانتر از سخت افزارهای معادل اندرویدی خود هستند.

ویژگی های تماس

Android به کاربر این امکان را می دهد که هنگام رد تماس، یکی از پیام های متنی از پیش تنظیم شده را ارسال کند. برنامه تلفن همراه iOS دارای توانایی های بسیاری، از جمله توانایی پاسخ دادن به تماس تلفنی با پیام متنی از پیش تعیین شده به جای پاسخگویی، یا تنظیم یک یادآوری برای تماس، است. همچنین حالت Do Not Disturb نیز بر روی هر دو سیستم عامل موجود است.

پیام رسانی

Android به کاربران این امکان را می دهد تا برای ارسال پیام فوری وارد GTalk شوند. iOS روشی داخلی برای گپ زدن با کاربران غیر اپلی ارائه نمی دهد.

چت تصویری

Google Hangouts در Android برای تماس ویدیویی استفاده می شود و به کاربران این امکان را می دهد تا از طریق G4 یا Wi-Fi بتوانند با اطرافیان ارتباط برقرار کنند. iOS از Facetime  استفاده می کند و از این طریق کاربران می توانند تماس های ویدیویی خود را از طریق G4 و WiFi  برقرار کنند. با این حال، این نرم افزار به کاربران این امکان را می دهد تا تنها با سایر دستگاه های اپل ارتباط برقرار کند.

دستورات صوتی در Android و iOS

iOS از Siri ، که یک دستیار مجازی مبتنی بر صدا است، برای فهم و پاسخگویی به دستورالعمل ها و همچنین دستورات گفتاری استفاده می کند. سیری شامل ویژگی های زیادی مانند خواندن امتیازات ورزشی و جدول رده بندی و رزرو در رستوران ها است. همچنین می توانید متن و ایمیل را با صدای خود تایپ کنید، رویدادهای تقویم را تنظیم کنید و به صورت صوتی با نرم افزار ناوبری اتومبیل ارتباط داشته باشید.

Android  دستیار مشابهی به نام Google Now را ارائه می دهد که از تمام قابلیت های فوق برخوردار است.

نقشه ها

برنامه هایی مانند Google Maps ،Waze و Bing برای iOS و Android در دسترس هستند. وقتی گوگل در دسامبر 2012 برنامه نقشه های خود را برای iOS منتشر کرد، نسخه iOS از نظر ویژگی ها، طراحی و سهولت استفاده از نسخه موجود برای Android برتر بود. برنامه نقشه خود اپل، که در هر دستگاه مبتنی بر ios در دسترس است، هنگام بهره برداری از ios6 به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت.

چرا ios بهتر از اندروید است

وب گردی

Android از Google Chrome به عنوان مرورگر وب اصلی خود استفاده می کند، در حالی که iOS برای این کار از Safari استفاده می کند. هر دو مرورگر اینترنت، از نظر کیفیت و توانایی مشابه هستند. Google Chrome برای iOS نیز در دسترس است. سافاری برای Android در دسترس نیست.

پرداخت از طریق تلفن همراه

Android از Google Wallet که برنامه ای برای پرداخت از طریق تلفن همراه است، استفاده می کند. برخی از تلفن های اندرویدی مجهز به تراشه NFC می توانند برای پرداخت بی سیم صرفاً با نزدیک کردن تلفن همراه به دستگاه پرداخت فروشگاهی، این کار را انجام دهند. این سرویس با Google Wallet ادغام شده است، اما امروزه در همه تلفن های Android یا شرکت های مخابراتی بی سیم در دسترس نیست.

سیستم پرداخت تلفن همراه iOS، Apple Pay نام دارد. ادغام این نرم افزار با سیستم شناسایی اثر انگشت، استفاده از Apple Pay را آسان می کند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی گیمینگ شیائومی

امنیت اندروید یا ios

برنامه های اندرویدی به غیر از مواقعی که کاربر به طور خاص اجازه دسترسی به سایر برنامه ها را به برنامه ی در حال اجرا  دهد، از بقیه منابع سیستمی مستقل هستند. اما مشکل برنامه های اندرویدی این است که بسیاری از برنامه ها درخواست مجوزهای غیر ضروری را دارند و در این هنگام امکان ورود بدافزارها به تلفن همراه به وجود می آید. رایج ترین بدافزار در اندروید، بدافزاری است که پیام های متنی را بدون اطلاع کاربر به شماره های ناشناس ارسال می کند.

نویسندگان بدافزار به دلیل بررسی همه جانبه برنامه ها و تأیید هویت ناشران برنامه از طریق اپل، کمتر می توانند بدافزارهایی برای iOS بنویسند. با این حال، اگر یک دستگاه iOS قفل شکسته داشته باشید و برنامه هایی را از خارج از فروشگاه اپل نصب کنید، دستگاه در برابر حملات و بدافزارها آسیب پذیر می شود. iOS و Android هر دو در برابر اشکالات مختلف آسیب پذیر هستند. به عنوان مثال گاهی تلفن های همراه هنگام پخش یک ویدیوی خاص با مشکل مواجه می شوند، که این نوعی اشکال نرم افزاری است که هم دستگاه های iOS و هم دستگاه های Android  را تحت تأثیر قرار می دهد.

در دنیای واقعی، امنیت اندروید یا ios فقط به بروزرسانی های نرم افزاری ای که برای دستگاه ارائه می شود، بستگی دارد. و این جایی است که iOS به دلیل چند قسمتی بودن اکوسیستم اندروید برتری کاملی دارد. اپل هنگامی که به روزرسانی های نرم افزاری را منتشر می کند، به طور همزمان در دسترس همه دستگاه های مبتنی بر iOS قرار می گیرد. در Android ،Google به روزرسانی های نرم افزاری و وصله های امنیتی را ابتدا برای دستگاه های Nexus منتشر می کند. در نتیجه دستگاه های ساخت دیگر تولیدکنندگان، در زمینه بروزرسانی عقب می مانند، زیرا سازنده باید این به روزرسانی های امنیتی را از Google گرفته و آن ها را متناسب با دستگاه های خود شخصی سازی کند. تقریباً تمام تولیدکنندگان در این زمینه ضعف دارند.

کلام آخر

امروزه و پس از یک دهه تجربه و رقابت، هر دو سیستم عامل ای او اس و اندروید کاملاً به بلوغ رسیده اند. این بدان معناست که هر دو، مجموعه ای از ویژگی های جامع را در خود جای داده اند که در این مقاله ما به مهمترین آن‌ پرداختیم و با هم مقایسه‌شان کردیم. با این وجود، هر کدام از این سیستم‌ عامل‌ها مزایای خود را دارند و شما عزیزان می توانید بنا به ترجیحات شخصی یکی از سیستم عامل ها را انتخاب کنید.

برای دریافت مشاوره رایگان در باب خرید هر یک از این محصولات نیز می‌توانید با کارشناسان فروشگاه بروز کالا مراجعه کنید.