هارد اکسترنال خوب چی بخریم؟ راهنمای خرید 2024

بالا رفتن حجم فایل‌های قابل نیاز به ذخیره شدن و همچنین افزایش نیاز مردم به آرشیو مطالب سبب شده که امروزه خرید هاردهای اکسترنال به یکی از نیازهای اساسی هر خانه و یا سازمانی تبدیل شود. به دلایلی از جمله دسترسی سریع به اطلاعات وهمچنین قابل حمل بودن هارد اکسترنال، این وسیله امروزه از محبوبیت زیادی در بین مردم برخوردار است. با ظهور این وسیله، پشتیبان گیری از فایل ها برای کاربران بسیار راحت گردید و کاربران به راحتی می توانستند از محتواهای خود یک نسخه کپی شده همراه داشته و در همه جا با خود حمل نمایند.

اما سئوالی که به وجود می آید این است که در میان انواع و اقسام مختلف هاردهای اکسترنال، چه هارد اکسترنالی بخریم که نیازمان را مرتفع سازد و چه هارد اکسترنال مارک خوبی در بازار وجود دارد که مشتریان از خرید آن احساس رضایت نمایند. برای پاسخگویی به این سئوالات از شما همراهان همیشگی مجله بروز کالا تقاضا می کنیم که تا انتهای مقاله راهنمای خرید هارد اکسترنال همراه ما باشید.  

سرفصل های مقاله

  • معیار های مناسب جهت خرید هارد اکسترنال
  • ظرفیت ذخیره سازی مناسب
  • هاردهای اکسترنال به چه ظرفیت هایی ارزش خریدن دارند ؟
  • سرعت انتقال اطلاعات
  • عوامل موثر بر سرعت انتقال اطلاعات
  • درگاه های هارد اکسترنال
  • میزان دوام و حمل پذیری
  • امنیت
  • توجه به گارانتی محصولات
  • برند های معتبر تولید کننده هارد اکسترنال
  • هارد اکسترنال ای دیتا
  • هارد اکسترنال سیلیکون پاور
  • هارد اکسترنال سامسونگ
  • هارد اکسترنال وسترن
  • چگونه از خرابی مادربرد کامپیوتر جلوگیری کنیم؟
  • پیشنهاد بروزکالا برای خرید هارد اکسترنال 2024

چه هارد اکسترنالی بخریم

معیار های مناسب جهت خرید هارد اکسترنال

هارد اکسترنال چی بخرم؟ خوب است بدانید که هاردهای اکسترنال در انواع مدل ها و رنگ های مختلف و با ویژگی های متنوعی همچون قابلیت ضد آب بودن، پشتیبانی از اثر انگشت و ضد ضربه بودن تولید و به فروش می رسند که با توجه به نیازتان شما می توانید یکی از آن ها را انتخاب نمایید. در هنگام خرید هارد اکسترنال هم همچون هر محصول دیگری، توجه به یک سری از آیتم ها به شما کمک می کند تا پس از خرید دچار ضرر نشوید. از جمله مواردی که در هنگام خرید هارد اکسترنال نیاز است تا بدان توجه شود می توان به ظرفیت، سرعت ذخیره سازی و انتقال، قیمت و امنیت آن توجه نمود تا بتوانید بهترین محصول را متناسب با نیازتان خریداری نمایید. 

بیشتربدانید: تفاوت هارد SSD با HDD چیست؟

ظرفیت ذخیره سازی مناسب

اولین فاکتوری که در هنگام خرید هارد اکسترنال نیاز است به آن توجه شود ظرفیت متناسب با نیاز کاربر و نوع کسب و کار و یا استفاده از آن می باشد. حداقل ظرفیت ذخیره سازی هارد اکسترنال برابر با 500 گیگابایت می باشد که در مقایسه با سایر حافظه های قابل حمل، از ظرفیت بسیار بیشتری برخوردار است. در هنگام خرید هارد اکسترنال بهتر است که آینده را در نظر داشته باشید و هاردی را خریداری نمایید که در آینده نیز پاسخگوی نیازتان باشد و فضای ذخیره سازی قابل توجهی ارائه دهد.

هارد خوب چی بخرم

هاردهای اکسترنال به چه ظرفیت هایی ارزش خریدن دارند ؟

جالب است بدانید که شما می توانید هاردهایی با ظرفیت ذخیره سازی بیشتر را به نسبت مقدار حافظه ای که دریافت می کنید، با هزینه مناسب تری تهیه نمایید. به عنوان مثال اگر قرار باشد برای هر گیگابایت در یک حافظه 500 گیگابایتی مبلغ 200 هزارتومان پرداخت کنید، این مبلغ برای یک هارد 4 ترابایتی به 90 هزارتومان کاهش پیدا می کند. 

سرعت انتقال اطلاعات

به دلیل استفاده از پلاتر و هد و همچنین بهره گیری از رابط USB، هاردهای اکسترنال از سرعت انتقال و دریافت بالایی برخوردار می باشند که این امکان را به کاربر می دهد که به راحتی و در زمان کوتاهی، داده های خود را ذخیره و یا به سیستم دیگری منتقل نماید. از آن جایی که از هارد برای ذخیره سازی و انتقال فایل ها استفاده می شود، باید سرعت آن به گونه ای باشد که پاسخگوی نیازمان شود و بتوانیم در کوتاه ترین زمان، فایل های زیادی را انتقال دهیم. معمولا هاردهای اکسترنال از سرعت 5 گیگابایت بر ثانیه برخوردار هستند اما درایوهای جدید قابلیت انتقال داده با سرعت 10 گیگابایت بر ثانیه را نیز برای کاربر فراهم نموده اند.

عوامل موثر بر سرعت انتقال اطلاعات

دو مولفه بسیار تاثیرگذار برای تشخیص سرعت حافظه هارد استفاده می شود که اولین آن نوع درگاه ها و دومین آن تکنولوژی ذخیره سازی است. تکنولوژی ذخیره سازی در واقع همان هارد SSD و HDD می باشد که به احتمال زیاد نام آن تا به حال به گوشتان خورده است. اما اگر بخواهیم به طور خلاصه در مورد آن ها توضیح دهیم باید بگوییم که حافظه SSD به حافظه های پر سرعتی گفته می شود که هیچ گونه اجزای مکانیکی ندارند و به همین دلیل به نسبت حافظه HDD بسیار کمتر دچار آسیب و یا خرابی می شود.

اما متاسفانه قیمت نسبتا بالای SSD سبب می شود که افراد به خرید ظرفیت های پایین تر روی آورند. اما با اینکه هاردهای HDD به نسبت SSD سرعت کمتری دارند اما در عوض ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را در اختیار کاربر قرار می دهند.

بیشتربدانید: تفاوت هارد SSD با HDD چیست؟

هارد اکسترنال خوب چی بخریم

درگاه های هارد اکسترنال

همانطور که پیش از این ذکر نمودیم، برای تشخیص سرعت حافظه هارد از دو مولفه اساسی یعنی نوع درگاه ها و تکنولوژی ذخیره سازی آن استفاده می شود. اینکه لزوما تکنولوژی ذخیره سازی حافظه جدید و پر سرعت باشد، همیشه به این معنا نخواهد بود که شما سرعت بالایی را برای انتقال اطلاعات دریافت می کنید؛ پشتیبانی از درگاه های جدید نیز عاملی بسیار مهم و تاثیرگذار در انتقال سریع اطلاعات است. امروزه در اغلب هاردهای اکسترنال از درگاه USB برای انتقال اطلاعات استفاده می شود اما باز هم خوب است تا پیش از خرید هارد، اطمینان حاصل نمایید که رایانه شما از درگاه جدید پشتیبانی می کند یا خیر.

میزان دوام و حمل پذیری

یکی از بهترین مزیت های هارد اکسترنال که لازم است در هنگام خرید توجه ویژه ای به آن داشته باشید، قابلیت حمل آسان آن می باشد. اگر قصدتان از خرید هارد ذخیره سازی اطلاعاتتان و نگهداری از آن در خانه است که لزومی ندارد به حمل پذیری آسان آن توجه داشته باشید. اما اگر نیاز است که هارد را دائما با خود حمل نموده، بهتر است اولا هاردی را تهیه کنید که وزن آن سبک باشد و دوما در برابر ضربه و آب نیز از خود مقاومت زیادی نشان دهد. توجه داشته باشید که یکی از مشکلات عمده هاردهای HDD این است که بر اثر ضربات متوالی حاصل از حمل طولانی مدت، هد هارد که وظیفه آن خواندن اطلاعات است با دیسک برخورد می کند و ممکن است باعث حذف شدن بخشی از اطلاعات و یا تمام اطلاعاتتان از هارد شود.

امنیت

هاردهای اکسترنال بر خلاف سرویس های شبکه ای مورد حمله سایبری قرار نمی گیرد و به همین خاطر فایل های ذخیره شده در آن از امنیت بیشتری برخوردار است. اما توجه داشته باشید که فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که برای امنیت هارد باید در نظر گرفت که از جمله این فاکتورها توجه به عدم وارد شدن ضربه به آن می باشد. هاردهای اکسترنال از تکنولوژی مغناطیسی برای ذخیره داده های خود استفاده می کنند و همچنین دارای بازوهای مکانیکی و پلاتر می باشند که با وارد شدن ضربه به آن ممکن است دچار خرابی و از بین رفتن فایل های موجود در هارد شود.

بنابراین برای رفع این مشکل بهتر است از هاردهای با ویژگی ضد ضربه و ضد آب بودن استفاده نموده که به آن ها هاردهای آرشیوی نیز گفته می شود. البته در نظر داشته باشید که هاردهای آرشیوی دارای طراحی متفاوت و همچنین ابعاد بزرگتری به نسبت هاردهای معمولی می باشند.

بیشتربدانید: آموزش نصب دو هارد اینترنال روی کامپیوتر 

راهنمای خرید هارد اکسترنال

توجه به گارانتی محصولات

حتما پیش از خرید محصول به مدت زمان گارانتی آن توجه نمایید چرا که هارد اکسترنال قرار است محل ذخیره سازی اطلاعات بسیار مهم و ارزشمند شما باشد و واضح است که نمی خواهید در صورت بروز مشکل، بدون پشتیبان بمانید. 4 شرکت مطرح ضمانت کننده هاردهای اکسترنال که از نظر مشتری مداری در رتبه بالایی قرار گفته اند شرکت های آونگ، آواژنگ، داده پرداز متین و سازگار ارقام می باشد که در صورت دیدن نام هر یک از آنان می توانید با خیال راحت محصول را خریداری نموده و خیالتان از بابت گارانتی راحت باشد.

برند های معتبر تولید کننده هارد اکسترنال

در پاسخ به هارد اکسترنال چه مارکی بخریم؟ امروزه برندهایی همچون وسترن دیجیتال، سامسونگ، ای دیتا و سیگیت از برندهای معروفی هستند که در این زمینه فعالیت می کنند و مدل های مختلفی از هارد اکسترنال با طراحی ها و ظرفیت های گوناگون را عرضه می کنند. اگر به دنبال قدیمی ترین برندهای موجود در بازار هستید، انواع هارد برند وسترن دیجیتال و سی گیت جزو با قدمت ترین های بازار می باشند به طوری که سی گیت به تنهایی بیش از 30 سال سابقه تولید هارد را دارد؛ اما اگر محبوب ترین برندها برایتان مطرح باشد، برندهای سیلیکون پاور توشیبا، ای دیتا و سونی جزو برترین های بازار هستند.

در این میان هاردهای وسترن دیجیتال و ای دیتا با قیمت نسبتا مناسب خود نیز توانسته اند از محبوبیت زیادی برخوردار باشند.

هارد اکسترنال ای دیتا

هارد اکسترنال برند ای دیتا یکی از برترین تولید کنندگان تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات در دنیا است که از سال 2001 فعالیت خود را آغاز نمود. عمده فعالیت این شرکت در زمینه هاردهای اکسترنال، فلش مموری و انواع کارت حافظه می باشد که محصولات آن نیز به زیبا بودن و مقاومت شهرت دارند. خوب است بدانید که هاردهای رده بالای این برند تمام استانداردهای نظامی دنیا را پشت سر گذاشته اند و به راحتی با برندهای وسترن دیجیتال و سی گیت به رقابت می پردازند.

هارد اکسترنال سیلیکون پاور

سیلیکون پاور یکی دیگر از برندهای محبوب و شناخته شده در عرصه محصولات ذخیره سازی اطلاعات است که از سال 2003 فعالیت خود را در تایوان آغاز نمود. این برند از سبد کالایی بسیار متنوعی برخوردار است و در بین هاردهای این کمپانی، به راحتی هم می توانید هاردهایی ارزان قیمت پیدا نموده و هم هاردهایی که بسیار حرفه ای و سرسخت هستند و استانداردهای زیادی را پشت سر گذاشته اند.

هارد اکسترنال سامسونگ

همه ی ما با این برند کره ای به خوبی آشنایی داریم و می دانیم که یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع سخت افزار در دنیا می باشد. برند سامسونگ یکی از بزرگترین و بهترین تولیدکنندگان انواع هارد می باشد که با کیفیت و سرعت خوب محصولات خود، در میان کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است.

هارد اکسترنال وسترن

کمپانی وسترن دیجیتال یک برند قابل اعتماد و معروف در زمینه ساخت هاردهای اکسترنال و دیگر دستگاه های ذخیره سازی می باشد. این شرکت فعالیت خود را از سال 1970 میلادی شروع نموده و به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان هارد دیسک در دنیا شناخته می شود. ظرفیت هاردهای اکسترنال این کمپانی از 500 گیگابایت تا 8 ترابایت متفاوت است و برای سالیان متمادی جزو معتبرترین انتخاب های خریداران به شمار می رود.

پیشنهاد مطالعه: هارد دیسک (HDD) چیست؟

 

خرید هارد اکسترنال وسترن

پیشنهاد بروزکالا برای خرید هارد اکسترنال 2024

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل Elements ظرفیت 500 گیگابایت

این محصول دارای ظرفیت 500 گیگابایتی است. هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل Elements ظرفیت 500 گیگابایت محصولی قابل حمل است. این هارد کاربردی را شرکت معتبر Western Digital تولید و عرضه می‌کند. فرم فاکتور این دستگاه 2.5 اینچ است. رابط اتصال بیرونی این محصول USB 3.0 می‌باشد. شما می‌توانید این محصول را با کمتر از 1 میلیون تومان تهیه نمایید. سرعت چرخش دیسک این هارد اکسترنال 5400 دور در دقیقه است.

حداکثر سرعت انتقال داده‌ها در این دستگاه با رابط USB 3.0 با حداکثر سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه و با رابط USB 2.0 با سرعت حداکثر 480 مگابیت بر ثانیه می‌باشد. ابعاد این دستگاه برابر با ۲۱.۵ × ۸۱.۵ × ۱۱۰ میلی‌متر است و وزن 134 گرمی دارد. جنس بدنه این هارد از پلاستیک است. هارد اکسترنال وسترن دیجیتال Elements دارای نشان‌گر LED می‌باشد.

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 1 ترابایت

ابعاد  هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 1 ترابایت 21.5 × 98.5 × 133 میلی‌متر است. این محصول 270 گرم وزن دارد. ظرفیت این هارد اکسترنال از برند معتبر ADATA برابر با 1 ترابایت است. این محصول قابل حمل است و دارای فرم فکتور 2.5 اینچی می‌باشد. سرعت چرخش دیسک این دستگاه 5400 دور در دقیقه است. سرعت انتقال داده‌ها در این حافظه 5 گیگابیت بر ثانیه 5 گیگابیت بر ثانیه با رابط USB 3.2 Gen 1x1 (USB 3.0, USB 3.1 Gen 1) می‌باشد.

قیمت این هارد اکسترنال حدود 3 میلیون تومان است. این محصول در برابر آب، ضربه، شوک، خش، گرد و غبار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro دارای نمایشگر ال ای دی است. این حافظه که در رنگ‌های مشکی، آبی، قرمز و زرد تولید می‌شود، دارای کلید پاور نیست. جنس بدنه این دستگاه از پلاستیک سه لایه است.

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport WDBYvg0020BBK-WESN ظرفیت 2 ترابایت

هارد اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Passport WDBYvg0020BBK-WESN ظرفیت 2 ترابایت محصولی است که نسبت به ظرفیت بالای خود یعنی 2 ترابایت، قیمت مناسبی دارد. شما می‌توانید با بیشتر از 3 میلیون تومان این محصول را تهیه نمایید. این محصول قابل حمل دارای فرم فاکتور 2.5 اینچی است. ابعاد این هارد 11.15 × 75 × 107.2 میلی‌متر و وزن آن 120 گرم می‌باشد. جنس بدنه این محصول از پلاستیک است و در رنگ‌های مختلفی مانند مشکی، آبی، سفید و قرمز تولید می‌شود. سرعت چرخش دیسک این حافظه 5400 دور در دقیقه است. سرعت انتقال داده‌ها و اطلاعات در آن برابر با 5 گیگابیت بر ثانیه با رابط USB 3.2 Gen 1x1 (USB 3.0, USB 3.1 Gen 1) می‌باشد.

هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 4 ترابایت

یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین انواع هارد، هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 4 ترابایت است. این محصول عملکردی عالی دارد. اگر به دنبال یک هارد با فرم فاکتور 2.5 اینچی با ظرفیت بالا هستید، این محصول پاسخ‌گوی نیازهای شما خواهد بود. شما می‌توانید با حدود 7 میلیون تومان این حافظه 4 ترابایتی را تهیه کنید. این دستگاه دارای ابعاد 26.7 ×98.5 × 133.3 میلی‌متری است و 390 گرمی وزن دارد.

بدنه حافظه اکسترنال ای دیتا 4 ترابایتی از جنس پلاستیک سه لایه است که در رنگ‌های مشکی و قرمز تولید می‌شود. نوع رابط این هارد USB 3.1 است و سرعت چرخش دیسک در آن 5400 دور در دقیقه می‌باشد. سرعت انتقال داده‌ها در این محصول 5 گیگابیت بر ثانیه است. این دستگاه دارای استاندارد ضد آب IP68 است. هارد اکسترنال ای دیتا مدل HD710 Pro ظرفیت 4 ترابایت در برابر ضربه، شوک، لغزش، خش، گرد و غبار نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. نشان‌گر LED در این هارد به کار رفته است. 

هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Book Desktop ظرفیت 8 ترابایت

این محصول از نوع دسکتاپ است. هارددیسک اکسترنال وسترن دیجیتال مدل My Book Desktop ظرفیت 8 ترابایت دارای ابعاد 49 × 139.3 × 170.6 میلی‌متر است. این حافظه 960 گرم وزن دارد و در رنگ مشکی تولید می‌شود. جنس بدنه این هارد دسکتاپ پلاستیک است. فرم فاکتور این محصول 3.5 اینچ است و ظرفیت 8 ترابایتی دارد. قیمت این هارددیسک اکسترنال دسکتاپ کمی بیشتر از 10 میلیون تومان است. نوع رابط این دستگاه USB 3.0 است. سرعت انتقال داده‌ها در این محصول نیز 5 گیگابیت بر ثانیه می‌باشد. این محصول به منبع برق خارجی نیازمند است. اگر به یک هارد اکسترنال بدون قابلیت جابه‌جایی و با ظرفیت بالا احتیاج دارید، این محصول می‌تواند برای شما انتخابی بسیار مناسب باشد. 

نتیجه گیری

نیاز روزافزون به حافظه های جانبی و همچنین استفاده از تکنولوژی سبب شده است که کمپانی های بزرگ به فکر تولید مدل های مختلف هارد اکسترنال با قابلیت های متفاوت باشند. اینکه چه هارد اکسترنالی بخرم و یا اینکه هارد اکسترنال چی خوبه به طورعمده به نیاز شما از هارد بستگی دارد. توصیه ای که ما می توانیم به شما داشته باشیم این است که در هنگام خرید هارد اکسترنال، حافظه ای را انتخاب کنید که ظرفیت ذخیره سازی آن بیشتر از نیاز شما باشد تا در طولانی مدت به خرید هارد دیگری احتیاج پیدا نکنید. همچنین به مواردی نظیر امنیت که در این مقاله از بروزکالا به آن‌ها پرداختیم دقت داشته باشید.

به نظر شما مناسب ترین ظرفیت برای یک هارد چقدر است و کدام برند برای خرید مناسب تر می باشد؟ در بخش نظرات برایمان بنویسید.