دلایل خالی شدن سریع باتری گوشی

با بزرگ تر شدن باتری گوشی ها، مصرف انرژی بهینه سازی می شود اما عمر باتری ها همیشه یکی از مهم ترین دغدغه های کاربران است. شارژ شدن یکی از ماهیت های دستگاه ها و تکنولوژی های مدرن است اما این به این معنا نیست که باید چندین بار در طول روز، دستگاه های خود را شارژ کنیم.

اگر باتری گوشی تان خیلی سریع خالی می شود، باید مشکل را شناسایی کنید و برای آن راه حل پیدا کنید. در این قسمت شما را با رایج ترین دلایل خالی شدن باتری گوشی یا تبلت آشنا می کنیم. همچنین برای رایج ترین این مشکلات، راه حل هایی ارائه می دهیم.

پس بیایید قبل از خاموش شدن صفحه نمایش گوشی تان به معرفی آن ها بپردازیم!

فهرست مطالب: دلایل خالی شدن سریع باتری گوشی تان

مهمترین دلایل خالی شدن سریع باتری گوشی عبارتند از:

  1. صفحه نمایش گوشی
  2. سرویس آنتن دهی ضعیف (Spotty service)
  3. اپلیکیشن های گوشی
  4. سن تلفن همراهتان
  5. سایر عواملی که سبب تخلیه باتری می شوند

با مورد اول یعنی صفحه نمایش گوشی شروع خواهیم کرد. 

علت زود خالی شدن باتری گوشی

۱- صفحه نمایش گوشی

از زمان معرفی گوشی‌ هوشمند، صفحه نمایش را اصلی ترین دلیل خالی شدن باتری گوشی می دانند. هر روزه به پنل های صفحه نمایش قابلیت های جدیدتری افزوده می شود و این پنل ها بزرگ تر، روشن تر و رنگی تر می شوند. امروزه گوشی های هوشمندی با صفحه نمایش تاشو و دوال اسکرین (DualScreen) در دسترسند. اگر چه تمام این پیشرفت ها تجربه بهتری را برای کاربر ایجاد می کنند اما این عوامل باعث می شوند که صفحه نمایش گوشی هوشمند بیش از پیش به شارژ شدن نیاز داشته باشد.

چگونه میزان مصرف باتری گوشی را بررسی کنید:

  1. قسمت Setting را باز کنید.
  2. گزینه Battery را انتخاب کنید.
  3. منوی سه نقطه که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد را لمس کنید.
  4. روی گزینه Battery usage بزنید.
  5. منوی سه نقطه که در گوشه بالا سمت راست قرار دارد را لمس کنید.
  6. گزینه Show full device usage را انتخاب کنید.

اگر با استفاده از مراحل ذکر شده، مصرف باتری گوشی را بررسی کنید متوجه خواهید شد که صفحه نمایش گوشی اولین جایگاه را در این لیست دارد. من با این روش، مصرف باتری گوشی ام را بررسی کردم و صفحه نمایش موبایلم با ۷۲% مصرف باتری به عنوان اولین قاتل باتری شناسایی شد. فناوری صفحه نمایش گوشی های هوشمند، با سرعت بیشتری از فناوری باتری در حال پیشرفت است. همین امر باعث می شود که در سال های پیش رو، عمر باتری به معضل بزرگ تری تبدیل شود. پس تا زمانی که وضعیت باتری ها پیشرفتی نکرده، باید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

علت خالی شدن باتری گوشی

پیشنهاد مطالعه: معرفی 21 گوشی پرفروش بازار

نکاتی برای کاهش خالی شدن باتری گوشی توسط صفحه نمایش

  • روشنایی صفحه نمایش گوشی را کم کنید: کم کردن سطح روشنایی صفحه نمایش، به طرز چشمگیری به صرفه جویی در مصرف باتری کمک می کند.
  • از روشنایی انطباقی (Adaptive Brightness) استفاده کنید: این کار باعث می شود که بسته به موقعیت، نور صفحه کافی دریافت کنید. به علاوه در زمان هایی که به روشنایی زیاد نیازی نیست می توانید در مصرف باتری صرفه جویی کنید.
  • نرخ نوسازی (refresh rate) صفحه نمایش را کاهش دهید: برخی از انواع صفحه نمایش موبایل ها دارای نرخ نوسازی بیشتری نسبت به بقیه هستند. اما می توانید از قسمت تنظیمات، این قابلیت را به صورت دستی تغییر دهید.
  • زمان قفل خودکار صفحه نمایش را کاهش دهید: با کاهش زمان قفل خودکار صفحه نمایش، می توانید اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش مدت زیادی در حالت انتظار باقی نمی ماند تا شاید از آن استفاده کنید.
  • از والپیپرهای متحرک استفاده نکنید: ممکن است که این والپیپرها زیبا و دوست داشتنی به نظر برسند اما در صورت استفاده از آن ها، این گونه به نظر می رسد که تلفن همراهتان مدام در حال پخش یک ویدئو است و این کار باعث خالی شدن باتری می شود.
  • از والپیپرهایی با رنگ مشکی استفاده کنید: اگر صفحه نمایش موبایل تان از نوع آمولد (AMOLED) می باشد، استفاده از والپیپر مشکی به صرفه جویی در مصرف باتری کمک می کند زیرا نمایشگر به فعال کردن پیکسل ها نیازی ندارد. اگر چه این کار تفاوت زیادی ایجاد نمی کند اما حتی کمی تفاوت هم تاثیرگذار است.
  • از صفحه نمایش های کوچک تر استفاده کنید: برخی از انواع گوشی های موبایل نظیر Samsung Galaxy Z Fold 2 و Motorola Razr 5G صفحه نمایش بیرونی کوچک تری دارند. زمانی که به دید وسیع تری نیاز نیست به جای صفحه نمایش بزرگ می توانید از این صفحه نمایش های کوچک استفاده کنید.

۲- سرویس آنتن دهی ضعیف:

آنتن دهی ضعیف از دلایل خالی شدن سریع باتری گوشی، مناطقی که از نظر سرویس آنتن دهی در وضعیت مناسبی نیستند، قاتلان خاموش باتری گوشی در نظر گرفته می شوند. در این موقعیت ها، تلفن همراه تان به طور مداوم با دکل های مجاور ارتباط برقرار می کند و در هر ثانیه از روز تلاش می کند که شما را متصل کند. گاهی تلفن همراهتان نمی تواند متصل شود و برای رسیدن به شبکه بیش از حد کار می کند.

اگر در مناطق روستایی زندگی می کنید، در یک ساختمان بزرگ کار می کنید یا به طور مکرر در مناطقی که آنتن دهی ضعیفی دارند قرار می گیرید، احتمال خالی شدن باتری گوشی تان بیشتر از حد معمول خواهد بود.

علت زود خالی شدن باتری

چگونه برای کاهش تخلیه باتری، سیگنال را بهبود دهید

  • سرویس آنتن دهی را تغییر دهید: عملکرد سرویس آنتن دهی بسته به منطقه، شهر و محلی که در آن قرار دارید متفاوت است. ابتدا تحقیق کنید و ببینید که چه سرویسی در محلی که هستید عملکرد قوی تری دارد و از آن استفاده نمایید.
  • حالت پرواز (Airplane mode) را فعال کنید: حالت پرواز به آنتن فرصتی برای استراحت می دهد. تمام اتصالات موبایل را خاموش نمایید، در این شرایط گوشی موبایل تان نیازی ندارد که برای متصل ماندن شما به شبکه، سخت کار کند. زمانی که در مکان هایی با آنتن دهی ضعیف هستید می توانید از این استراتژی استفاده کنید. همچنین می توانید از ابزار هوشمندی نظیر سرویس IFTTT استفاده کنید که بسته به لوکیشن، به طور خودکار حالت پرواز را فعال می کند.
  • از توسعه دهنده شبکه (Network extenders) استفاده کنید: سرویس‌های آنتن دهی، توسعه دهنده های شبکه ای را فراهم می کنند که برای سیگنال دادن، اینترنت مصرف می کنند. اگر می خواهید برای مدت طولانی در مکانی با آنتن دهی ضعیف بمانید از این توسعه دهنده ها استفاده کنید. می توانید از یکی از این تقویت کننده ها در محیط خانه یا محل کارتان استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که سیگنال جایی که بیشتر وقت تان را در آنجا سپری می کنید، قوی است.
  • از تقویت کننده سیگنال (Signal boosters) استفاده کنید: تقویت کننده های سیگنال قیمت بالایی دارند اما افرادی که از آن ها استفاده می کنند رضایت بالایی دارند. این محصولات یک آنتن بیرونی دارند که می تواند سیگنال را دریافت کند. این سیگنال سپس با استفاده از یک آنتن درونی، در سرتاسر خانه منتشر می شود.

پیشنهاد مطالعه: انتخای بهترین گوشی برای عکاسی

۳- اپلیکیشن ها و سرویس های پس زمینه (بک گراند):

از دیگر دلایل خالی شدن سریع باتری گوشی، اپلیکیشن‌ها و سرویس های پس زمینه است. برخی از برنامه ها نسبت به بقیه، مصرف باتری بیشتری دارند. از جمله این برنامه ها می توان به یوتیوب (YouTube)، نتفلیکس (Netflix) و سرویس های پخش اشاره کرد. اگر می خواهید در مصرف باتری صرفه جویی کنید، از بازی کردن بپرهیزید زیرا این بازی ها (خصوصا اگر دارای گرافیک بسیار بالایی باشند) از قاتلان اصلی باتری محسوب می شوند.

خیلی از اپلیکیشن ها حتی بدون استفاده فعال هم باتری را خالی می کنند. اپلیکیشن هایی نظیر مسنجر، اینستاگرام و واتساپ از این موارد هستند. علت این موضوع این است که سرویس های ارتباطی ای نظیر این موارد مدام تلاش می کنند که شما را در هر لحظه در دسترس و آپدیت نگه دارند. این به این معناست که این اپلیکیشن ها به طور مداوم در بک گراند گوشی در حال اجرا هستند، از داده ها استفاده می کنند، لوکیشن شما را مشخص می کنند، نوتیفیکیشن ارسال می کنند و... . صرف نظر از این موضوع که ما تمایل داریم مدت زمان زیادی از این برنامه ها استفاده کنیم و پیام های خود را چک کنیم یا به دوستان و یا خانواده مان پیام ارسال کنیم.

خالی شدن سریع باتری گوشی

چگونه این مشکل را برطرف کنید

  • تعداد اپلیکیشن های دانلود شده را محدود نگه دارید: من به شخصه تنها از ۲۰% از برنامه هایی که روی گوشی ام نصب هستند استفاده می کنم. اما این برنامه ها همیشه در پس زمینه گوشی در حال اجرا و مصرف باتری هستند. پس چرا باید آن ها را روی گوشی نگه داشت؟ در نتیجه برنامه هایی که نیاز ندارید را حذف کنید.
  • کار کردن برنامه ها در پس زمینه گوشی را متوقف کنید: اگر متوجه شدید که برنامه ای بیش از اندازه باتری مصرف می کند، می توانید آن را در پس زمینه محدود کنید. برای این کار به ترتیب به این قسمت ها بروید: Settings> Apps & notifications> Select the app> Advanced> Battery> Background restriction> Restrict اما توجه کنید که با این کار به برخی از قابلیت ها و عملکردهای گوشی دسترسی نخواهید داشت زیرا هنگامی که از برنامه استفاده نمی کنید در حالت خواب قرار دارد.
  • برنامه ها را ببندید: درست است که گوشی های اندروید برای انجام چندین کار طراحی شده اند و بستن برنامه ها بیشتر از این که مفید باشد می تواند به گوشی صدمه بزند، اما زمان هایی هستند که بستن برنامه ها بهترین کاری است که می توانید انجام دهید. در مواردی که عملکرد برنامه ها با مشکلاتی روبرو می شود، به صورت غیرضروری شروع به تخلیه باتری می کنند. اگر چنین اتفاقی افتاد برنامه را ببندید یا حذف کنید تا به آن فرصتی برای ریست شدن بدهید. برای این کار به ترتیب به این قسمت ها بروید: Settings> Apps & notifications> Select the app> Force stop
  • میزان مصرف باتری را در نظر بگیرید: همه ما دنبال افزایش طول عمر باتری گوشی هستیم. اما به طور مکرر با گوشی مان بازی می کنیم، فیلم تماشا می کنیم و ساعت ها در شبکه های اجتماعی وقت می گذرانیم. بعد هم تعجب می کنیم که چرا قبل از این که به خانه برسیم باتری گوشی مان تمام شده است! پس به برنامه هایی که استفاده می کنید و مدت زمان استفاده از آن ها توجه کنید.

پیشنهاد مطالعه: پرفروش‌ترین گوشی های میان رده سامسونگ

۴- گوشی هوشمندتان چند ساله است؟

گوشی هوشمندتان چند ساله است؟ یا به عبارت دیگر باتری گوشی تان چند ساله است؟ باتری گوشی های هوشمند با گذر زمان کارآیی خود را از دست می دهند. در حقیقت، دلیل اصلی کم شدن طول عمر باتری در گذر زمان، سن باتری است. برای مثال افرادی که از گوشی های قدیمی استفاده می کنند اظهار می کنند که در گذشته گوشی موبایل شان به مدت طولانی تری شارژ نگه می داشت.

با هر بار شارژ کردن گوشی، ماکزیمم گنجایش باتری کاهش پیدا می کند. باتری ها از عکس العمل های شیمیایی برای ذخیره و پردازش نیرو استفاده می کنند و هیچ عکس العمل شیمیایی ای نامحدود و همیشگی نیست. علاوه بر این، حتی در صورت عدم استفاده از باتری هم، پس از مدتی باتری گنجایش خود را از دست می دهد.

چگونه این مشکل را حل کنید

  • سری به جدیدترین انواع گوشی بزنید: ممکن است کمی ناراحت کننده به نظر برسد اما زمانی که سن باتری برای عملکرد درست خیلی بالا باشد، هیچ اقدامی نیست که بتوانید برای رفع این مشکل انجام دهید. پس به دنبال جدیدترین مدل موبایل باشید و بر اساس بودجه خود، بهترین قیمت موبایل را انتخاب کنید. (پیشنهاد می‌کنیم از مقاله لیست برترین برند گوشی های 2024 دیدن کنید)
  • باتری را عوض کنید: امروزه گوشی هایی با باتری قابل تعویض کمیاب شده اند اما اگر چنین گوشی ای دارید می توانید یک باتری جدید خریداری کنید و باتری قدیمی تان را عوض کنید. اگر باتری گوشی تان قابل تعویض نیست، می توانید گوشی را باز کنید و باتری را عوض کنید اما این کار به مهارت و دانش خاصی نیاز دارد و با ریسک همراه است. همچنین می توانید به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه کنید و از آن ها بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

علت خالی شدن سریع باتری گوشی

۵- سایر مشکلات باتری و نکات:

  • GPS, Wi-Fi و Bluetooth: هر چند وقت یکبار از این قابلیت ها استفاده می کنید؟ خود من با این که به ندرت از این قابلیت ها استفاده می کنم اما بعد از هر بار استفاده، فراموش می کنم که آن ها را خاموش کنم. GPS, Wi-Fi و Bluetooth اگر چه به میزان کم، اما باز هم باتری مصرف می کنند. پس هر زمانی که به آن ها نیاز ندارید، آن ها را خاموش کنید. در این شرایط متوجه بهبود عمر باتری خواهید شد.
  • دوربین: عکس گرفتن و ضبط ویدئو به میزان زیادی شارژ نیاز دارد. از استفاده مکرر از دوربین بپرهیزید تا باتری تان عمر طولانی تری داشته باشد.
  • سردتان شده است؟: دمای پایین به طرز چشمگیری روی عمر باتری گوشی تاثیرگذار است. Roger Gurney مالک شرکت Arctic Tech Solutions اظهار کرده که باتری های یون لیتیم نمی توانند در سرمای شدید به درستی شارژ شوند. وی همچنین در ادامه افزود که قرار گرفتن مکرر در معرض هوای سرد می تواند به طور دائم به باتری صدمه بزند. بهترین راه حل این است که تا حد امکان گوشی موبایل تان را نزدیک خودتان نگه دارید تا دمای بدن تان آن را گرم نگه دارد.
  • آپدیت باشید: معمولا بروز رسانی نرم افزارها با بهبود عمر باتری همراه است. پس بهتر است که گوشی موبایلتان را به آخرین ورژن نرم افزارهای در دسترس ارتقاء دهید.
  • یک پاور بانک بخرید: با یک شارژر پرتابل یا پاور بانک، گوشی تان می تواند عمر طولانی تری داشته باشد و دیگر نیازی نیست که حین شارژ شدن گوشی به دیوار بچسبید!

پیشنهاد مطالعه: گوشی اپل بهتره یا اندروید؟

نتیجه گیری

بنابراین پنج موردی که در این مقاله ذکر کردیم را می‌توان مهمترین دلایل خالی شدن سریع باتری در نظر گرفت. البته که مهم‌تر از همه، شاید عمر گوشی و سلامت باتری شما باشد. پیشنهاد ما در وهلۀ اول پیاده کردن روش‌های افزایش طول عمر باتری گوشی است که قبلاً از آن صحبت کرده‌ایم. اما این راهکار در همه موارد قابل اتکا نیست و گاهی نیز چاره‌ای مگر تعویض گوشی نیست و البته در چنین مواردی، مثلا خرید گوشی شیائومی به سبب باتری فوق‌العاده قوی‌ای که دارد می‌تواند گزینه خوبی برای جبران مافات باشد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر شما هم توصیه‌ای به ذهنتان خطور می‌کند حتماً در بخش نظرات برایمان بنویسید. تا بعد! 

این مقاله در سال 1400 نوشته شد و در سال 1403 مجدداً به روزرسانی شد. بنابراین، با خیال راحت و اطمینان کامل می‌توانید از مطالب آن استفاده کنید.