بررسی پردازنده مدل اینتل Core i3-10100

پردازنده چیست ؟

پردازنده مرکزی یا به اختصار سی ‌پی‌ یو (CPU) که به عنوان مغز رایانه شناخته می‌شود ، در حقیقت کلیدی ترین بخش یک رایانه است که برای پردازش دستورات سخت افزاری و نرم افزاری و اجرای محاسبات ، اقدامات و اجرای برنامه‌ها به کار گرفته می شود. 
سی ‌پی ‌یو یا پردازنده در ابتدا ورودی‌ها را به صورت دستورالعمل‌هایی از رم رایانه می گیرد و سپس عمل مورد نظر را کدگشایی و پردازش می کند و سرانجام در خروجی ارائه می‌دهد. سی‌پی‌یو ها در انواع مختلفی از دستگاه‌ه از جمله رایانه ، لپ‌تاپ ، گوشی‌های هوشمند ، تبلت و تلویزیون‌های هوشمند وجود دارند. شکل سی پی یو ها به صورت تراشه‌های کوچک غالباً مربعی شکل است که بر روی مادربرد دستگاه‌ها قرار می گیرد و با دیگر سخت‌افزارها در تعامل است تا عملیات‌های رایانه را اجرا کنند.

شیوه عملکرد پردازنده

در طی چند سال‌متمادی از زمانی که اولین سی‌پی‌یو عرضه بازار شده ، بهبودها و تغییرات زیادی بر روی آن ها اعمال شده است. اما علی ‌رغم این ها ، همچنان عملکرد اصلی سی‌پی‌یو شامل سه مرحله ساده واکشی (Fetch) ، کدگشایی (Decode) و اجرا (Execute) است.
سی پی یو ها با ویژگی های متنوع و قدرت پردازشی متفاوت تولید گشته و قابل دسته بندی در گروه های سی پی یو کامپیوتر و سی پی یو سرور هستند. تمامی سی پی یوها به وسیله دو کمپانی مطرح جهانی Intel و AMD به بازار عرضه می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  پردازنده های اینتل مدل Core i3-10100  با ما همراه باشید.

مشخصات پردازنده اینتل Core i3-10100  

اینتل Core i3-10100  یک پردازنده رومیزی چهار هسته ای است که بر اساس معماری Comet Lake S ساخته شده است و دارای چهار هسته از جمله Hyper-Threading است. 
 پردازنده از 3.6 - 4.3 گیگاهرتز کلاک می شود و می تواند تا 8 رشته را به طور همزمان پردازش کند.
اینتل Core i3-10100  در فرایند بهبود یافته 14 نانومتری (14 نانومتر ++) ساخته شده است. این مدل  در مقایسه با i3-9100 قدیمی (Comet Lake-S) ، دارای یک ساعت توربو 100 مگاهرتزی بالاتر ، چند رشته ای و پشتیبانی از حافظه سریعتر DDR4-2666 است.

عملکرد

عملکرد این مدل باید کمی بالاتر از Core i3-9100 در سطح ورودی پردازنده های دسک تاپ باشد.

کارت گرافیک

اینتل Core i3-10100  پردازنده ای است که دارای یک واحد گرافیکی یکپارچه با سطح ورود پایین (Intel UHD Graphics 630 ) است.

مصرف برق 

اینتل قدرت طراحی حرارتی ( TDP ) را 65 وات قرار می دهد و این بدان معناست که دیگر نیازی به سیستم  خنک کننده (فن) بزرگ که نصب آن ها در محفظه های کوچک امکان پذیر نمی باشد ، نیست. 

مشخصات فنی اینتل Core i3-10100 

ویژگی‌های عمومی
سری پردازنده    Core  i3
مدل    10100
ریزمعماری    Comet Lake
سوکت    FCLGA1200
لیتوگرافی    14 نانومتری
عملکرد پردازشی
نوع پردازنده    64 بیت
تعداد هسته    4
تعداد رشته    8
فرکانس پایه    3.60 گیگاهرتز
فرکانس بوست    4.30 گیگاهرتز
حافظه کش    6 مگابایت Smart Cache
سرعت BUS    8 گیگاترنسفر بر ثانیه
توان مصرفی    65 وات
واحد گرافیکی
واحد گرافیک داخلی    Intel UHD Graphics 630
فرکانس پردازنده گرافیکی    350 مگاهرتز
حداکثر حافظه واحد گرافیکی قابل پشتیبانی    64 گیگابایت
خروجی تصویر    (4096x2160@30Hz (HDMI 1.4
(4096x2304@30Hz (DP
(4096x2304@60Hz (eDP
تعداد نمایشگر متصل همزمان    3
سایر ویژگی‌ها 
نوع حافظه قابل پشتیبانی    DDR4-2666
تعداد کانال حافظه قابل پشتیبانی    2
حداکثر ظرفیت حافظه قابل پشتیبانی    128 گیگابایت
حداکثر پهنای باند حافظه    41.6 گیگابایت بر ثانیه
تعداد مسیرهای PCIe    16
حداکثر دمای کاری مجاز    100 درجه سانتی‌گراد
قیمت پردازنده از 2,870,000 تا 3,465,000 تومان است.

خرید سی پی یو گیمینگ

توجه به مدل پردازنده در هنگام خرید قطعات کامپیوتر و لپ تاپ یا سرور و استوریج بسیار مهم است.
با توجه به محبوبیت گیم های کامپیوتری ، انتخاب بهترین پردازنده برای گیمینگ کار چالش برانگیز و پیچیده ای است. سی پی یو یا پردازنده مرکزی فقط واحد پردازشی سیستم کامپیوتر نیست و در واقع قسمتی از کامپیوتر است که وظیفه انجام اقدامات ، محاسبات و اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها را بر عهده دارد. پردازنده نقش اصلی را  در اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها ایفا می‌کند پس برای اجرای بدون نقص باید دارای قدرت و عملکرد مناسبی باشد. 
برای کسانی که به دنبال فراهم کردن یک سیستم کامپیوتر قدرتمند برای بازی هستند، انتخاب بهترین پردازنده برای گیمینگ ، مهم‌ترین اقدام است. اکثر افراد برای ارتقای سیستم خود به دنبال خرید کارت گرافیک هستند و آن را بهترین قطعه برای بروزرسانی سیستم خود می‌دانند. در حالی که بروزرسانی پردازنده مرکزی یا سی پی یو مهم‌تر و ضروری‌تر از کارت گرافیک است.
شما می‌توانید پردازنده ها را بر اساس قدرت محاسباتی و تعداد هسته ها رتبه بندی کنید. همچنین خرید سی پی یو بسیار قوی با قیمت زیاد ممکن است کار درستی نباشد. در واقع شما باید پردازنده ای را تهیه کنید که دارای  قدرتی باشد که به کارت گرافیکی که در اختیار دارید اجازه استفاده از حداکثر توان خود را بدهد.

رم کامپیوتر

رم (RAM) یکی از مهم ترین اجزای سخت افزاری کامپیوتر و نوعی از حافظه برای ذخیره کردن اطلاعات است. رم می تواند به فایل ها این امکان را بدهد که با سرعت بالا و در مدت زمانی کوتاه نوشته و خوانده شوند. 
یکی دیگر از خصوصیات رم ، حافظه موقت آن است که بعد از هر بار راه اندازی سیستم عامل ، تمامی داده های آن پاک می شود . همچنین این رم می تواند با سرعت بالا امکان دسترسی به داده های مورد نیاز را بدهد که این مورد تاثیر بسزایی بر سرعت عملکرد سیستم دارد. این قطعه مهم این امکان را به مادربرد می دهد که بدون استفاده از هارد دیسک هایی با سرعت پایین ، اطلاعات را ذخیره کرده و به آن ها دسترسی پیدا کند.

انواع رم کامپیوتر مناسب برای سیستم های مختلف

کامپیوترها برای اجرای ویندوز و برنامه های مختلف از رم استفاده می کنند بنابراین مقدار و نوع رم برای هر فرد و در هر مرحله ای متفاوت می باشد.
رم 2 گیگ : مقدار این رم ، مناسب برای کارکردهای ساده و استفاده های خانگی معمولی است و اغلب در تبلت های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.
رم 4 گیگ : این مقدار رم به طور معمول در لپ تاپ های اقتصادی و در سیستم عامل های ویندوز و کروم او اس استفاده می شود. یکی از پرکاربردترین رم های 4 گیگ ، رم 4 گیگ 1333 ddr3 است.
رم 8 گیگ : این مقدار رم ، مناسب برای مصارف خانگی می باشد که اغلب برای ویندوز و مک او اس مورد استفاده قرار می گیرد. این رم گرچه برای اکثر افراد و سیستم ها توصیه می شود اما برای اجرای بازی های پیشرفته گزینه مناسبی نیست. از انواع مختلف این مدل رم می توان به رم 8 گیگ ddr4 و رم 8 گیگ ddr2 اشاره کرد.

تفاوت میان   ddr 2،  ddr3, ddr4

اصلی ترین تفاوت این مموری ها ، بالاترین میزان سرعت برای منتقل کردن داده ها است. همچنین حافظه های ddr4 نسبت به ddr3 ولتاژ پایین تری دارند و این مقدار در ddr3 نیز نسبت به ddr2 کمتر است. بنابراین می توان گفت که ddr4 از پایین ترین میزان مصرف برق بهره مند است و همچنین پهنای باند و توان مصرفی نیز از ddr2 تا ddr4 بیشتر می شود.

انواع برند رم کامپیوتر

شرکت های زیادی در سراسر دنیا با توجه به نقش مهمی رم(RAM)  که به عنوان یکی از اصلی ترین قطعات کامپیوتری برای ذخیره اطلاعات است ، اقدام به ساخت و تولید انواع مختلفی از رم کامپیوتر کرده اند. 
از معروف ترین و مرغوب ترین برندها می توان به ای دیتا  (ADATA)، سیلیکون پاور (Silicon-Power)، اچ پی (HP) و کروشیال  (Crucial) اشاره کرد.

نکاتی برای خرید رم کامپیوتر 

 فرکانس رم 

فرکانس در رم ها تعیین کننده سرعت است و هراندازه که بیشتر باشد ، به همان میزان سرعت انتقال اطلاعات بیشتر شده و پهنای باند بیشتری در اختیار شما قرار می دهد ولی این مورد باید با مادربورد  و سی پی یو نیز هماهنگ باشد.

 زمان تاخیر

به تعداد چرخه هایی که در میان اجرای دستورات وجود دارد ، زمان تاخیر در رم ها گفته می شود. به عنوان مثال از لحظه ای که پردازنده دستور فراخوانی اطلاعات را به سیستم ارسال می کند تا زمانی که این اطلاعات یافته شده و به پردازنده ارسال می شوند یک مکث بسیار کوتاه وجود دارد. رم ها در سیستم باید از نظر زمان تاخیر با یکدیگر سازگار و هماهنگ باشند.

سازگاری سیستم و رم

مهم ترین چالش برای خریداران در مورد ارتقای رم ها ، سازگاری سیستم و رم می باشد. همچنین موضوع قابل توجه این است که رم های جدید علاوه بر اینکه باید با رم قبلی هماهنگی داشته باشند ، نیاز دارند که با مادربرد هم سازگار باشند. 
در ادامه به معرفی چند مدل پرطرفدار و معروف سه شرکت ای دیتا ، جی اسکیل و کینگستون  که معروف ترین سازندگان رم ها هستند ، می پردازیم.

بررسی برندهای مشهور سازنده رم کامپیوتر

رم کامپیوتر کینگستون 

این شرکت دارای سابقه درخشانی در تولید انواع رم ها است. یکی از انواع مدل های پرطرفدار و پرچمدار آن با نام رم کامپیوتر RAM کینگستون KVR DDR2 2GB 800MHz CL6 DIMM 16 Chip Desktop RAM است که یکی از بهترین مدل ها است. یکی دیگر از انواع مدل هایی که این شرکت تولید و وارد بازار کرده است  ، رم کامپیوتر RAM کینگستون KVR DDR3 4GB 1333MHz CL9 DIMM Desktop RAM است. در حالت کلی قیمت رم های این شرکت بسیار مقرون به صرفه می باشند.

رم کامپیوتر ای دیتا و جی اسکیل 

این دو شرکت با تولید و عرضه رم هایی باکیفیت بالا توانسته اند در بازار پر رقابت رم ها نام خود را مطرح کنند. این دو شرکت دارای دو مدل رم کامپیوتر RAM ای دیتا Premier DDR4 4GB 2400MHz CL17 U-DIMM Desktop Ram و رم کامپیوتر RAM جی اسکیل Aegis DDR4 8GB 3000MHz CL16 Single Channel Desktop Ram  است که از پرطرفدار ترین رم ها هستند. قیمت رم این شرکتها  نسبت به محصولات سایر شرکت ها بسیار مقرون به صرفه است.
البته برای خرید رم یا هر وسیله دیگری بسته به کاربرد و هزینه ای که می توانید برای آن بکنید ، انتخاب ها و گزینه های مختلفی وجود دارد. مهم انتخاب پایانی شماست.
مادربرد ( motherboard ) کامپیوتر ، قطعه و مداری سخت افزاری است که یکی از مهم ترین و اصلی ترین قسمت های کامپیوتر یا لپ تاپ محسوب می شود. بعضی از قطعات مهم سخت افزاری بر روی مادربرد قرار میگیرند و با اتصال آنها و کار کردن این قطعات ، کامپیوتر کار می کند و می تواند صدا و تصویر را به شما نشان دهد و داده ها را پردازش و نتیجه را در اختیار کاربر قرار دهد. 
از جمله این قطعات که به مادربرد متصل هستند ، میتوان به کارت گرافیک ، کارت صدا ، حافظه RAM ، پردازشگر (CPU) ، کارت شبکه و هارددیسک اشاره کرد که هر کدام از آن ها وظایف مهمی را بر عهده دارند. به علت اینکه هر کدام از قطعات و قسمت های نام برده در صورت بروز هر گونه مشکل یا اتصالی موجب اختلال در عملکرد کامپیوتر می شوند ، بسیاری از افراد این قسمت کامپیوتر را به عنوان مهمترین قسمت آن می شناسند. از این رو مادربرد یکی از حساس ترین قسمت های کامپیوتر ها یا لپ تاپ است. 
شرکت ایسوس علاوه بر طیف گسترده در طراحی و ساخت انواع مختلفی از تجهیزات از جمله لپ تاپ ، گوشی موبایل ، کارت گرافیک و ... با استفاده از بهترین تکنولوژی های روز دنیا در ارائه انواع مادربرد نیز بسیار موفق بوده است و رتبه اول جهان در ارائه مادربرد را کسب کرده است. 

مادربرد چیست ؟ 

مادربرد یکی از بخش های اساسی و مهم کامپیوترها به حساب می آید. 
در سال ۱۹۸۲ همزمان با ارائه اولین کامپیوترها از مادربرد استفاده شده بود. 
در حقیقت کار مادربرد ، کنترل پردازشگر مرکزی و ارتباط دادن آن با سایر قسمت‌ها است. 
یکی از مهم ترین تصمیم ها در تهیه و ارتقاء یک کامپیوتر ، انتخاب مادربرد است که علاوه بر تاثیر مستقیم بر کارکرد فعلی سیستم ، بیانگر انعطاف سیستم در زمان ارتقاء نیز می باشد. ویژگی های فعلی یک کامپیوتر و پتانسیل های ارتقاء آن در آینده ، همگی به نوع مادربرد وابسته هستند.  
مادر برد ایسوس با داشتن برخی ویژگی میتواند  گزینه مناسبی باشد. همچنین قیمت مادربرد ایسوس از 16,500,000ریال شروع می شود.


 

مطالب مرتبط: