تفاوت کیس گیمینگ و کیس‌های دیگر

کیس نامی آشنا برای کاربران کامپیوتر است و یکی از قطعات اصلی سیستم به شمار می‌رود. Case، محفظه‌ای است که سایر قطعات رایانه در آن جمع‌آوری می‌شوند. اکثر افراد با انواع خانگی و اداریِ کیس آشنا هستند. در سال‌های اخیر و همراه با پیشرفت تکنولوژی، مدل‌های مختلفی از این قطعه طراحی و روانه بازار شده است. یکی از این مدل‌ها، نوع گیمینگ است. کاربرانِ این نوع کیسِ مخصوص بازی، گیمرها هستند. مجله اینترنتی بروزکالا در ادامه تفاوت کیس گیمینگ و مدل‌های معمولی را بازگو خواهد کرد تا هنگام خرید کیس گیمینگ، انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

وظیفه کیس

این قطعه باعث می‌شود که کامپیوتر شما ظاهری زیبا داشته باشد زیرا تمام اجزا را در خودش مخفی می‌کند. در واقع نگه‌داری از اجزای کامپیوتر یکی از وظایف آن است. کیس مانع از آسیب دیدن قطعات و ضربه خوردن به آنها خواهد شد و همچنین از ورود گرد و غبار نیز جلوگیری خواهد کرد. وظیفه دیگر آن، خنک نگه داشتن اجزا می‌باشد. زمانی که کامپیوتر مشغول به کار است، قطعات داخل آن گرم خواهند شد. اما نکته اینجا است که بدنه کیس، عایق گرما نیست و همین موضوع باعث خنک نگه داشتن هوای داخلی این محفظه خواهد شد.

جنس کیس

تولیدکنندگان از جنس‌های مختلفی برای تولید کیس استفاده می‌کنند اما کاربران همواره هنگام خرید این قطعه به دنبال جنس‌هایی هستند که طول عمر بالایی دارند. هنگام خرید باید اولاً به استحکام و قدرت جنس کیس دقت کنید و ثانیاً مطمئن شوید که عایق گرما نباشد. کیس مناسب می‌تواند از جنس آلومینیوم، تیتانیوم، فولاد ضد زنگ و فلزات مرغوب دیگری باشد. فراموش نکنید که محصولات ارزان قیمت، معمولاً از فلزاتی با ضخامت کم تولید می‌شوند. پس محکم نیستند و ممکن است حتی با ضربه‌ای کوچک هم آسیب ببینند.

انواع مادربرد برای اسمبل کیس

انواع کیس

این محصولات از نظر اندازه و کاربرد، با یکدیگر متفاوت هستند. به مدل‌هایی که به صورت ایستاده قرار می‌گیرند، Tower می‌گویند. این مدل نیز به چندین نوع مختلف Full Tower، Middle Tower و Mini Tower تقسیم می‌شود. بزرگ‌ترین نوع آن، Full Tower است. برخی از قطعات داخلی کامپیوتر مانند مادربرد و کارت گرافیک برای برخی از کاربران در اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند. این مدل برای این دسته از کاربران که معمولاً گیمرها و گرافیست‌ها هستند، بسیار مناسب خواهد بود. از نام Middle Tower مشخص است که اندازه متوسطی دارد و در سیستم‌های خانگی به کار می‌رود. از Mini Tower غالباً در سازمان‌ها استفاده می‌شود. این مدل اقتصادی است.
به نوعی از کیس که خوابیده روی میز کامپیوتر شما قرار می‌گیرند، Desktop می‌گویند. این نوع فضای کمی اشغال می‌کند. اگر با سرور آشنایی داشته باشید، نوع Rackmount را می‌شناسید. از این مدل به عنوان جعبه‌ای برای تمامی تجهیزات و کابل‌های سرور استفاده می‌شود. از نام Open Frame مشخص است که کیسی باز است و گرد و غبار به راحتی روی آن می‌نشیند. معمولاً از آن برای فعالیت‌های آزمایشگاهی استفاده می‌شود. همواره باید گرد و غبار آن را پاک کرد تا تهویه هوا به خوبی انجام گیرد.

کیس گیمینگ

ویژگی های کیس گیمینگ
امروزه بازی‌های کامپیوتری از محبوب‌ترین سرگرمی‌های جهان به شمار می‌روند. بنابراین سیستم‌های مخصوص بازی نیز طرفداران بسیاری دارند. کیس گیمینگ، یکی از اصلی‌ترین اجزای این کامپیوترها است که در مدل‌های مدرن و زیبایی تولید می‌شود. این محصول ابعاد بزرگ‌تری نسبت به Case معمولی دارد. کیس گیمینگ تفاوت‌های دیگری نیز با نوع معمولی دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد.

جریان هوا

می‌دانیم که کامپیوترهای مخصوص بازی، دارای سخت‌افزارهایی بسیار قدرتمند هستند. کیس‌ها از حداکثر راندمان خود استفاده می‌کنند و در نتیجه حرارت زیادی تولید می‌شود. به همین دلیل کیس گیمینگ، نیاز به سیستم تهویه مناسبی دارد. هنگام خرید این مدل، حتماً به تعداد ظرفیت فن‌ها توجه نمایید. از آنجا که زیبایی نیز در این کامپیوترها اهمیت دارد، می‌توانید از فن‌های RGB بهره برید. سیستم معمولی از خنک‌کننده معمولی بهره می‌برد اما برای برخی از گیمرها، سیستم خنک کننده ویژه بسیار مهم است. این سیستم خنک‌کننده‌ ویژه در بازار موجود هستند و یکی از بهترین انواع آن، سیستم خنک‌کننده مایع می‌باشد. فراموش نکنید که قبل از خرید، باید به شاسی موجود در کیس دقت کنید.

کارت گرافیک

گفتیم که کیس گیمینگ اندازه بزرگی دارد. کارت گرافیک هر سیستمی هم بر اساس مادربرد انتخاب می‌شود. پس در نتیجه کارت گرافیک کیس گیمینگ ابعادی بزرگ خواهد داشت. حتماً هنگام خرید کیس گیمینگ، اندازه کارت گرافیک خود را در نظر بگیرید. این قطعه روی راندمان بازی یک گیمر تاثیر زیادی دارد و وجود نوع مطلوب آن، بسیار ضروری است. این را نیز در نظر بگیرید که کارت گرافیک گیمینگ تاثیر مثبتی روی ظاهر و زیبایی کیس شما خواهد داشت.

مدیریت کابل

برای گیمرها ظاهر، قدرت و کارایی سیستم گیمینگ مهم است. برخی از کیس‌ها شیشه‌ای هستند و داخل آنها مشخص است. پس حتماً نحوه قرارگیری و آرایش کابل‌ها حائز اهمیت خواهد بود. شاسی برخی از این قطعات، دارای راه‌های مخفی برای مدیریت کابل است. این در حالی است که کیس‌های معمولی این قابلیت را ندارند و غالباً شما با بی‌نظمی در آنها مواجه هستید. هنگام خرید این محصول به مدیریت کابل توجه کنید.

تفاوت‌های دیگر

نکات دیگری هستند که شاید مهم به نظر نرسند اما برای یک گیمر حرفه‌ای اهمیت بالایی دارند. گیمرهای حرفه‌ای به زیباییِ سیستم خود اهمیت می‌دهند. برخی از این کاربران برای زیباتر شدن محیط و اتاق گیمینگ از سخت‌افزارهایی استفاده می‌کنند که دارای RGB هستند. علاوه بر مدیریت کابل که ذکر شد، باید به زیباییِ قطعاتی مانند سیستم خنک‌کننده و فن‌ها نیز توجه نمایید. اگر کیس شما شیشه‌‌ای باشد و یا سخت‌افزارها از یک سمت آن مشخص شوند، ویژگی زیبایی بسیار مهم خواهد بود. کیس گیمینگ ظاهر خاص و زیبایی دارد اما نوع معمولی آن، دارای ظاهری بسیار ساده است. از دیگر تفاوت‌ها می‌توان به جدید بودن سخت‌افزارهای داخلِ این قطعه اشاره کرد. کیس مخصوص بازی، دارای جدیدترین، قوی‌ترین و حرفه‌ای‌ترین سخت‌افزارهای موجود در بازار است. در صورتی که مدل‌های معمولی غالباً از قطعات قدیمی‌تر بهره می‌برند. 

نتیجه گیری

کیس، بخش مهمی از کامپیوتر است و در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. گیمرها در سیستم خود از کیس گیمینگ استفاده می‌کنند. این مدل با کیس معمولی تفاوت‌هایی دارد. این تفاوت‌ها در سایز، ظاهر، مدیریت کابل، ابعاد کارت گرافیک، فن‌ و خنک‌کننده‌ به چشم می‌آید. برای تهیه یک سیستم گیمینگ عالی با کارشناسان فروشگاه اینترنتی بروزکالا مشاوره داشته باشید. شما می‌توانید در وب‌سایت این مجموعه سیستم مورد نظرتان را به صورت آنلاین اسمبل کنید و کامپیوتر گیمینگ خودتان را بسازید.