هارد اینترنال کامپیوتر (هارد دیسک)

هارد اینترنال


هارد دیسک یک دستگاه ذخیره داده است که در کامپیوترها ، ایستگاه های کاری و سرورها و همچنین برخی محصولات الکترونیکی مصرفی خاص (که عمدتا از درایو های سخت داخلی با فرم کوچک استفاده می کنند) مانند دوربین های دیجیتال و پخش کننده های صوتی / تصویریِ دیجیتال نصب و استفاده می شود.
هارد اینترنال ظرفیت ذخیره سازی گسترده ای را برای انواع داده ها از جمله تصاویر ، اسناد ، فیلم ها ، موسیقی ، بازی ها فراهم می کنند. این به معنای لذت بیشتر شما و عملکرد بیشتر رایانه و دستگاه های شماست!

 

اطلاعات فنی هارد اینترنال

هارد دیسک دستگاه ذخیره سازی فرار نیست ، به این معنی که برای نگهداری داده ها به برق مداوم نیاز ندارد.
در داخل هارد دیسک ، یک یا چند صفحه برای ذخیره داده و هد ، برای خواندن و یا نوشتن وجود دارد که برای دسترسی یا ضبط داده ها استفاده می شود. مجموعه ای از اجزای سازنده صفحه ها را هدایت می کند و هد ها هنگام چرخش ، عملکرد داده ها را بر روی صفحه ها انجام می دهند. هارد دیسک از یک طراحی مکانیکی استفاده می کند ، که به طور قابل توجهی با دیگر راه حل های محبوب ذخیره سازی دائمی متفاوت است.


اکثر کامپیوتر ها با یک هارد داخلی همراه هستند که شامل سیستم عامل و برنامه های از پیش نصب شده است. در حالی که لپ تاپ ها فقط یک هارد داخلی دارند ، بعضی از کامپیوترها دارای چندین جایگاه هارد دیسک هستند که امکان ایجاد چندین هارد داخلی را فراهم می کند.
هارد دیسک های داخلی دو اتصال اصلی دارند که یکی برای داده و دیگری برای برق است. درگاه داده ممکن است دارای یک رابط ATA یا SATA باشد. این رابط به کنترل کنندۀ هارد دیسک رایانه متصل می شود که درایو را قادر می سازد تا با مادربرد ارتباط برقرار کند.
اتصال برق به یک کابل برق متصل می شود که از منبع اصلی کامپیوتر تأمین می شود.


هارد اینترنال یکی از اجزای اصلی کامپیوتر است زیرا نرم افزار و پرونده های شخصی کاربر را در آن ذخیره می کند. اگر هارد دیسک خراب شود ، به راحتی می توان بقیه اجزای رایانه را جایگزین کرد ، ممکن است داده ها قابل بازیابی نباشند. بنابراین عاقلانه است که به طور منظم از اطلاعات ذخیره شده در یک هارد اینترنال با استفاده از یک هارد اکسترنال یا یک سرویس پشتیبان آنلاین پشتیبان تهیه کنید.
هارد دیسک حاوی تعدادی بشقاب فلزی است که با مادۀ مغناطیسی خاصی پوشانده شده است.
داده ها در این ماده مغناطیسی ذخیره می شوند. بنابراین ، هارد دیسک به عنوان یک دستگاه ذخیرۀ مغناطیسی شناخته می شود.
برای دسترسی به داده ها ، بشقاب ها هزاران بار در ثانیه می چرخند و یک سر خواندن و نوشتن مغناطیسی درست بالای سطح بشقاب شناور می شود.
وقتی اصطلاح 'خراب شدن هارد دیسک' را می شنوید ، این به معنیِ سر خوردن یا نوشتن بر روی سطح هارد دیسک مربوط می شود. هر زمان که این اتفاق می افتد این خطر وجود دارد که داده های ذخیره شده در بخشی از محل خرابی هد آسیب ببینند. به همین دلیل است که فقط خاموش کردن کامپیوتر در دیوار بدون خاموش شدن صحیح آن ، فکر بدی است.


هارد اینترنال ها بر حسب گیگابایت و ترابایت اندازه گیری می شوند. هارد دیسک های معمولی از حدود 120 گیگابایت الی 3 ترابایت هستند.
هارد دیسک ها اکنون در تجهیزات غیر کامپیوتری نیز استفاده می شوند. به عنوان مثال PVR (ضبط کنندۀ ویدئو شخصی) مانند جعبه ماهواره ای Sky می تواند ساعت های زیادی از برنامه ها را ذخیره کند زیرا داخل آنها یک هارد دیسک وجود دارد.

مزایا

·    برای پشتیبانی از نحوه کار کامپیوتر ضروری است
·    ظرفیت ذخیره سازی زیاد 
·    داده ها را خیلی سریعتر از فلاپی دیسک یا CD / DVD ذخیره و بازیابی می کند
·    با خاموش کردن کامپیوتر، موارد ذخیره شده گم نمی شوند
·    ارزان در ازای هر مگابایت در مقایسه با سایر دستگاه های ذخیره سازی

معایب

·    سرعت دسترسی به داده ها بسیار کندتر از تراشه های ROM یا RAM است
·    هارد دیسک ها ممکن است خراب شوند که باعث می شود تا کامپیوتر متوقف شود
·    خرابی های منظم می تواند به سطح دیسک آسیب برساند و منجر به از دست رفتن داده ها در آن بخش شود
·    دیسک درون کامپیوتر ثابت است و نمی تواند به راحتی به کامپیوتردیگری منتقل شود.

 

نحوه انتخاب هارد اینترنال

کامپیوتر از هارد دیسک برای ذخیره فایل های سیستم عامل و داده های کاربر خود استفاده می کند. از آنجا که کامپیوتر ها به طور مداوم برای خواندن و نوشتن اطلاعات به این درایوها دسترسی دارند ، سرعت ، ظرفیت و نوع درایو تأثیر زیادی در عملکرد کامپیوتر دارد. بسیاری از کامپیوتر ها بیش از یک درایو دارند ، این ویژگی، فضای ذخیره سازی را افزایش می دهد و به کاهش زمان دسترسی به درایو کمک می کند.

 

 

انواع هارد کامپیوتر

هارد دیسک ها به دو نوع تقسیم می شوند: هارد دیسک های مکانیکی با دیسک چرخان ، و هارد دیسک های حالت جامد یا .SSD هارد دیسک های مکانیکی قابل اطمینان هستند و با ظرفیت ذخیره سازی تا 10 ترابایت در دسترس هستند. انواع مختلفی وجود دارد ، بنابراین باید بررسی کنید که مادربرد شما از آن پشتیبانی می کند یا نه. کامپیوتر های جدید از هارد دیسک های SATA استفاده می کنند ، در حالی که مدل های قدیمی تر ممکن است از هارد دیسک های داخلی IDE یا PATA استفاده کنند. هارد دیسک های مکانیکی با سرعت چرخش بالا نسبت به درایوهای کندتر زمان خواندن و نوشتن سریع تری دارند. SSD ها زمان خواندن و نوشتن سریع دارند و به عنوان گزینۀ اصلی، ایده آل هستند. آنها قابل اعتماد هستند ، گرچه گرانتر از هارد دیسک های مکانیکی با ظرفیت معادل آن هستند. ظرفیت های SSD از 32 گیگابایت تا چند ترابایت متفاوت است.

 

آماده شدن برای جایگزینی هارد اینترنال

با استفاده از دستگاه های تکثیر هارد دیسک برای کلون سازی درایوها ، می توانید هنگام جایگزینی درایوها یا ارتقا به SSD ، از دست دادن داده ها جلوگیری کنید. برخی از تکثیر کننده ها هر بار یک درایو را کلون می کنند ، در حالی که دیگران توانایی شبیه سازی چندین درایو را دارند ، این ویژگی اغلب توسط بخش های IT هنگام نصب نرم افزار بر روی رایانه های متعدد استفاده می شود.

 

انتخاب هارد اینترنال

هارد دیسک ها دارای فاکتورهای مختلفی هستند. پهنای هارد دیسک های لپ تاپ و اکثر SSD ها 2.5 اینچ است ، در حالی که کامپیوتر ها عمدتا از هارد دیسک های 3.5 اینچی استفاده می کنند. بعلاوه ، بعضی از لپ تاپ ها از SSD شکل mSATA کوچکتر که تقریباً به اندازه کارت ویزیت است ، یا از SSD M.2 که حتی کوچکتر است نیز استفاده می کنند. جدا از اندازه فیزیکی متفاوت ، اتصال دهنده های برق و داده ممکن است متفاوت باشد ، بنابراین بررسی سازگاری مهم است.

 

لوازم جانبی هارد اینترنال

برای جایگزینی درایو دیسک 3.5 اینچی با SSD 2.5 اینچی کوچکتر ، ممکن است به یک قفس یا آداپتور هارد دیسک نیاز داشته باشید تا درایو کوچکتر را در محل درایو قدیمی قرار دهید. در صورت جایگزینی SSD های 2.5 اینچی با SSD های mSATA یا M.2 SSD ، وضعیت مشابهی وجود دارد. همچنین ، بسته به قابلیت های مادربرد ، ممکن است به اتصالات دیگری مانند کابل SATA ، آداپتورهای کابل برق و برد های IDE Bridge نیز نیاز داشته باشید.

 

اتصال چندین هارد دیسک

سیستم عامل ویندوز به شما امکان می دهد چندین هارد دیسک را بهم پیوند دهید تا به عنوان یک درایو مداوم کار کنند. شما می توانید قابلیت ذخیره سازی را گسترش دهید ، این امر به ویژه در مورد هارد دیسک های قدیمی بسیار کوچک، بسیار مهم است. روش دیگر یک ابزار RAID است که همراه با محفظه های هارد دیسک و اسکله ها برای اتصال چندین هارد دیسک به یکدیگر استفاده می شود.
نصب سایر هارد دیسک در داخل اسکله های خارجی و موارد سخت ، و استفاده از آنها به عنوان درایوهای USB خارجی از دیگر امکانات آن است.

 

چه تفاوتی بین هارد اینترنال و هارد اکسترنال وجود دارد؟

اجزای ضروری کامپیوتر، هارد دیسک را به عنوان فایل های بوت مورد نیاز برای بارگیری سیستم عامل را نشان می دهد. همچنین نصب آنها به مراحل بیشتری نسبت به هارد اکسترنال نیاز دارد که معمولاً از طریق USB متصل می شوند. یک هارد دیسک، داده ها را دقیقاً مانند یک داده خارجی ذخیره می کند ، اما همچنین می تواند به روش های مختلف پیکربندی شود تا فضاهای جداگانه ای برای پرونده های مختلف ایجاد شود. هارد دیسک های اکسترنال را می توان در هنگام تهیه نسخه پشتیبان در محفظه ها نیز قرار داد.

 

هارد دیسک چه کاری انجام می دهد؟

به زبان ساده ، یک هارد دیسک اطلاعات را ذخیره می کند. در کامپیوتر ، این شامل همه عکس ها ، فیلم ها ، موسیقی ، اسناد و برنامه های شما می شود و فراتر از آن ، کد سیستم عامل ، چارچوب ها و درایورهای کامپیوتر نیز در درایوهای سخت ذخیره می شود. ظرفیت هارد دیسک در مگابایت (MB) ، گیگابایت (GB) و       ترابایت (TB) اندازه گیری می شود.


هارد اینترنال با RAM  (حافظه دسترسی تصادفی) متفاوت است ، حافظه ذخیره سازی موقتی کامپیوتر است که برای ذخیره داده ها به برق احتیاج دارد و آن را به حافظه فرار تبدیل می کند ، فقط هنگام روشن شدن کامپیوتر داده را ذخیره می کند. RAM برای داده های شخصی استفاده نمی شود ، فقط داده های کامپیوتر است. کامپیوتر شما برای عملکرد روان به حافظه نیاز دارد و به شما امکان می دهد بدون از دست دادن جایی که بودید ، از وظیفه ای به وظیفه دیگر بپردازید. RAM به عنوان حافظه اصلی شناخته می شود ، در حالی که HDD و SSD در حافظۀ ذخیره سازی ثانویه قرار می گیرند.
هارد دیسک یک دستگاه ذخیره سازی است که برای نگه داشتن دراز مدت فایل ها و داده های شما مورد نیاز است. هر زمان که فایلی را در کامپیوتر خود ذخیره می کنید ، در واقع آن را در هارد دیسک کامپیوتر خود ذخیره می کنید. هارد اینترنال مانند یک کابینت بایگانی برای پرونده های دیجیتالی شما است.

 

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال هارد دیسکی است که در کامپیوتر تعبیه نشده است. اینها دستگاه های قابل حمل هستند که می توانید به هر کامپیوتری متصل کنید تا به داده هایی که ذخیره می کند دسترسی پیدا کنید. در حالی که هارد دیسک مستقیماً به مادربرد رایانه متصل هستند و علاوه بر پرونده های شما ، داده های سیستم عامل ، فریم ورک ها ، درایورها و نرم افزارها را ذخیره می کنند ، از هارد اکسترنال  بیشتر برای ذخیره سازی پرونده های شخصی استفاده می شود.
هارد دیسک کامپیوتر را معمولاً می توان حذف و ارتقا داد ، اما این یک کار دشوار است ، بنابراین وقتی کامپیوتر کمبود فضای کار را شروع می کند ، بسیاری از افراد هارد اکسترنال را انتخاب می کنند.
این روزها ، هارد دیسک های اکسترنال می توانند حداکثر 20 ترابایت داده را در خود جای دهند ، بیش از یک میلیون برابر بیشتر از اولین هارد دیسک ارائه شده در سال 1956.

 

بهترین هارد دیسک های موجود در یک نگاه

  • بهترین هارد دیسک : Seagate BarraCuda 

دور بالا و فضای ذخیره سازی بالا با قیمت پایین
رابط : SATA 6Gbps | ظرفیت: 2 - 3 ترابایت | حافظه پنهان: 64 مگابایت | دور در دقیقه: 7،200
·    کم هزینه
·    چرخاندن سریع دیسک ها
·    حافظه نهان محدود
قیمت این هارد اینترنال بازار های جهانی 35$ است

 

  • بهترین هارد دیسک با ظرفیت بالا : Toshiba X300

درایوهای بزرگ با سرعت زیرکانه
رابط : SATA 6Gbps | ظرفیت: 4 - 8 ترابایت | حافظه پنهان: 128 مگابایت | دور در دقیقه: 7،200
·    ذخیره سازی عظیم 
·    سرعت بالا
·    ضمانت کوتاه
قیمت این هارد اینترنال بازار های جهانی 105$ است

 

  • بهترین هارد دیسک بازی : WD VelociRaptor

چرخش سریع تر ، بازی سریعتر
رابط : SATA 6Gbps | ظرفیت: 250 گیگابایت - 1 ترابایت | حافظه پنهان: 64 مگابایت | دور در دقیقه: 10000
·    سرعت بسیار زیاد HDD
·    کولر داخلی
·    قیمت آن مانند SSD است
قیمت این هارد اینترنال بازار های جهانی 50$ است

 

  • بهترین هارد دیسک با بودجه کم : WD Blue Desktop

ذخیره سازی سنگین ، قیمت کم
رابط: SATA 6Gbps | ظرفیت: 500 گیگابایت - 6 ترابایت | حافظه پنهان: 64 مگابایت | دور در دقیقه: 5،400 - 7،200
·    گزینه ای برای هر بودجه
·    گزینه سریعتر موجود است
·    ارزش کمتری از درایوهای کوچکتر
قیمت این هارد اینترنال بازار های جهانی 35$ است