هر آنچه باید درباره حافظه رم کامپیوتر بدانید

آشنایی با حافظه رم کامپیوتر و هر آنچه باید بدانید

هر کامپیوتر باید دارای تعدادی سخت افزار اصلی باشد تا بتوان از آن استفاده کرد. یکی از این قطعات اصلی حافظه رم بوده که نقش مهمی در هر سیستم دارد. بنابراین سیستمی که فاقد حافظه رم باشد قطعا نمی توان از  آن استفاده کرد.
تمامی اطلاعاتی که در  کامپیوترتان مشاهده می کنید، از طریق حافظه رم قابل دریافت است. به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم، هر پردازش یا درخواست اطلاعات از طریق حافظه رم به پردازنده اصلی منتقل می شود.
زیرا رم بوده که ارتباط سریعی با پردازنده دارد و سایر قطعات چنین نیستند. به هر حال در این مطلب قصد داریم بیشتر از حافظه رم گفته و با آن آشنایی پیدا کنیم.

 

رم کامپیوتر


نسل حافظه رم 
هنگام خرید حافظه رم باید دقت داشته باشید که مادربورد و پردازنده شما از چه فناوری پشتیبانی به عمل می آورد. بنابراین بسیار اهمیت دارد که این تکنولوژی ها چیستند.
درباره ساخت رم ها از فناوری DDR بهره گرفته می شود و این موضوع را در هنگام مطالعه مشخصات یک رم شاهد خواهید بود. برای نسل هر رم نیز با مشاهده عدد مقابل DDR می توانید جویا شوید. برای مثال در حال حاضر جدیدترین رمها DDR4 هستند و بزودی نیز باید شاهد روی کارآمدن فناوری DDR5 هم باشیم. تاکنون چهار نسل از رم های DDR را مشاهده کردیم و باتوجه به هر نسل نیز، سرعت عمل آنها تغییر کرده است.
توسعه دهندگان با تغییراتی در شیار حافظه، هر نسل را بهتر قابل شناسایی کردند. 
میزان حافظه رم
یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب حافظه رم، ظرفیت یا همان میزان آن است. هرچه ظرفیت رم بیشتر باشد، نه تنها سرعت بالا خواهد رفت، بلکه قیمت بیشتری هم دارد. امروز برای شناسایی ظرفیت رم از گیگابایت بهره گرفته می شود. میزان حافظه های رم موجود نیز بین 4 تا 64 گیگابایت است.
یک گیگابایت معادل 1024 مگابایت است و چنین ظرفیتی بالاست.
نکته: سیستم عامل ویندوز 10 برای نسخه 32 بیتی حداقل یک گیگابایت رم نیاز داشته و در نسخه 64 بیتی باید از 2 گیگابایت رم بهره گرفت. ناگفته نماند ویندوز در نسخه 32 بیتی قادر نیست بیش از 4 گیگابایت رم را پشتیبانی کند و بنابراین برای کامپیوتری با رمی بیش از 4 گیگابایت باید به سراغ نسخه 64 گیگابایتی رفت.

فرکانس حافظه رم
هر فرکانس حافظه رم براساس مگاهرتز سنجش می شود. هر چه یک حافظه فرکانس بالاتری داشته باشد، یعنی سرعت بالایی دارد. اگرچه فرکانس یک حافظه بسته به سازنده آن داشته، بلکه باید به چیپست و مادربوردی که دارید هم توجه داشته باشید.

مهم: هر اسلات حافظه ای که روی سیستم شما قرار دارد، باید فرکانس یکسانی داشته باشد تا هماهنگی در میان آنها به وجود بیاید. بنابراین سعی کنید رم هایی که برای کامپیوتر خود در نظر می گیرید دارای فرکانس یکسانی باشند و متفاوت عمل نکنند تا مشکلی در عملکرد کلی سیستم به وجود بیاید.

حافظه رم چند کاناله
هنگامی یک یا چند رم در کنار هم روی مادربورد قرار می گیرند، به آن رم چند کاناله گفته می شود. مادربوردها این قابلیت را دارند که از حافظه رم دو یا چهارکاناله پشتیبانی کنند. به طور کلی باید تعداد کانال زوج باشد و نباید فرد محسوب شود. 
در هر دو حالت چهار و دو کاناله رم ها با یکدیگر سازگاری داشته و همکاری دارند. رم هایی که در فروشگاه ها به فروش می رسند یا تکی هستند یا اینکه به صورت دوگانه یا چهارگانه به فروش می رسند. البته شما همواره می‌توانید دو عدد رم تک‌کاناله را کنار هم قرار دهید و به‌صورت دو‌کاناله استفاده کنید.
در نتیجه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت. 

 

رم کامپیوتر


تایمینگ رم 
دیگر موضوعی که باید درباره رم کامپیوتر بدانید، تایمینگ آن است. به صورت کلی تایمینگ رم اهمیت بالایی دارد و هنگام خرید باید دقت بالایی به خرج داد تا مدلی را خریداری کرد که تایمینگ کمتری دارد. بنابراین خرید رم با تایمینگ بالا قطعا نمی تواند نکته جالبی باشد. زیرا به معنای عملکرد ضعیف بوده و گزینه مناسبی هم نخواهد بود.
برای مشخص کردن تایمینگ رم از اختصار CL استفاده می شود که در واقع میزان کلاک پالسی است برای ارسال پاسخ به پردازنده. هرچند میزان CL یک رم کمتر باشد، یعنی سرعت بیشتری دارد و در مقابل عملکرد بالایی از خود نشان خواهد داد.

کولینگ 
دیگر مورد مهم درباره حافظه رم کامپیوتر کولینگ یا خنک کننده آن است. هر اسلات حافظه رم چیپ‌های کوچکی را دربرمی گیرند و برای خنک سازی آنها باید روش هایی را انجام داد تا موجب کارایی بیشتر رم شد. برخی شرکت ها برای حافظه رم خود سینی گرما را در دو طرف بدنه نصب می کنند. اینسینی فلزی سطح تماس با هوا را بیشتر می‌کند و باعث خنک‌شدن سریع خواهد شد.
سایز رم
رم های کامپیوتری دو دو سایز Dimm و So-Dimm به تولید می رسند. مدل های Dimm بزرگ بوده و در کیس کامپیوتر قرار می گیرند. اما در مدل های So-Dimm سایز کوچک تری داشته و عمدتا در لپ تاپ ها به کار گرفته می شوند.
متاسفانه رم های کوچک تر لپ تاپ قیمت بیشتری نسبت به حافظه رم کامپیوتر دارند. به طور کلی بهتر است از این اصطلاحات آگاهی داشته باشید تا بتوانید خریدی مطمئن را رقم زنید. حافظه رم بخش مهمی در میان قطعات کامپیوتر است و نباید سهل انگاری در هنگام انتخاب صورت گیرد. 
حافظه های رم مختلفی در بازار وجود دارند که توسط برندهای مطرح به تولید می رسند. در این بین باید به حافظه های رم گیمینگ پرداخت که عمدتا فرکانس کاری بالایی داشته و نمونه های سریعتری به حساب می آیند. بنابراین باید آنها را مدل های برتر محسوب کرد.

نتیجه گیری
برای خرید رم کامپیوتر باید به موارد مختلفی توجه داشت و نباید بدون اطلاع قبلی صورت گیرد. همچنین قیمت رم کامپیوتر بسته به نوع و مدل متفاوت است. گذشته از آن قیمت رم هم نسبت به یکدیگریکسان نیستند. برای مثال یک رم ddr3 گران تر از ddr2 است. یا قیمت رم 8 گیگ کامپیوتر کمتر از یک رم 16 گیگابایتی است. بنابراین باید توجه داشته باشید که چه نوع رمی را به کار می گیرید و گزینه مناسبی است یا خیر.

 

 


 

رم کامپیوتر