راهنمای جامع خرید بهترین رم برای سیستم گیمینگ

رم کامپیوتر شما چیزی شبیه کانتر یا میز آشپزخانه‌تان است که همه مواد لازم برای غذای آن روز را از پیش تهیه نموده و روی آن می‌چینید تا هنگام آشپزی دم دستتان باشد. تصور کنید چقدر دشوار و خنده‌دار می‌شد اگر هر بار که لازم بود چیزی در غذایتان بریزید، یک بار از خانه خارج شده و آن را خریداری می‌کردید.

همان‌قدر که این کار سرعت آشپزی‌تان را می‌گرفت و می‌توانست باعث شود غذایتان خراب شود، پایین بودن حجم رم کامپیوتر نیز باعث افت سرعت بازی کردنتان می‌شود. اگر سیستمتان رمی با گنجایش کافی نداشته باشد، باید مدام به هارد مراجعه کند تا هر بار بخشی از داده‌های مورد نیازش برای اجرای بازی را بیابد. اما واقعاً چه میزان حافظه رم می‌تواند برای شما کافی باشد؟ در این مقاله از فروشگاه اینترنتی بروزکالا به این پرسش، پاسخ می‌دهیم و هرآنچه را لازم است پیش از خرید بهترین رم گیمینگ بدانید، توضیح خواهیم داد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چقدر رم برای گیمینگ نیاز داریم؟
  • عواملی که قبل از خرید رم باید در نظر گرفت
  • توصیه‌های بروزکالا برای خرید رم گیمینگ
  • نتیجه‌گیری: معرفی بهترین مدل‌های رم گیمینگ

چقدر رم برای گیمینگ نیاز داریم؟

آیا جزء آن دسته از گیمرهایی هستید که می‌خواهید بدانید چه رمی می‌تواند بازی‌های مورد نظرتان را با بالاترین سرعت به اجرا درآورد؟ اگرچه سرعت اجرا و نمایش بدون لگ تصاویر و ویدئوهای بازی‌ها به عوامل مختلفی همچون پردازنده مرکزی، کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی، صفحه نمایش و غیره بستگی دارد؛ اما در این بین رم یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهاست.

رم گیمینگ

در حال حاضر حداقل ظرفیت مناسب که برای رم لپتاپ یا کامپیوتر گیمینگ توصیه می‌شود، 8 گیگابایت است. این حداقل ظرفیتی است که باید سیستم شما از آن برخوردار باشد ولی احتمالاً خیلی زود نیازمند ارتقا آن خواهید بود. زیرا بازی‌های تازه منتشرشده، روزبه‌روز جزئیات بیشتری را پوشش می‌دهند و سنگین‌تر می‌شوند؛ در نتیجه برای اجرای بی‌نقص به رم بیشتری نیاز دارند.

به عنوان نمونه بازی رستگاری سرخپوست مرده 2 (RDR2: Red Dead Redemption 2) با رم 12 گیگابایتی به صورت کاملاً مطلوبی اجرا می‌شود، در حالی که بازی نیمه‌عمر: الیکس (Half-Life: Alyx) با رم 12 گیگی تنها به صورتی قابل قبول اجرا می‌شود و برای اجرای رضایت‌بخش آن به 16 گیگابایت رم نیاز خواهید داشت. بازی‌هایی که در یکی دو سال اخیر منتشر شده‌اند به حافظه رم به مراتب بالاتری نیاز دارند.

برخورداری از یک رم 32 گیگابایتی علاوه بر اینکه امکان اجرای سریع بازی‌های جدیدتر را فراهم می‌کند، کمک می‌کند تا لایو استریم، چت‌های گروهی، و پخش هم‌زمان ویدئوهای یوتیوب را هم پوشش دهید.

در صورتی که محدودیت مالی نداشته، از یک CPU قدرتمند برخوردار و به بازی‌های چندگانه خیلی سنگین علاقه‌مند باشید، می‌توانید به خرید رم‌ کامپیوتر با ظرفیت 128 گیگ هم فکر کنید. چنین ظرفیتی بهترین رم برای گیم است که می‌تواند خیال شما را از بابت تجربه فوق‌العاده بازی‌های جدیدی که در آینده منتشر می‌شوند هم راحت کند.

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: بررسی انواع رم کامپیوتر

راهنمای خرید رم گیمینگ

عواملی که قبل از خرید رم گیمینگ باید در نظر گرفت

مواردی هست که باید پیش از اقدام به خرید رم در مورد آن‌ها اطلاعات داشته باشید. نکاتی که به منظور انتخاب بهترین رم برای سیستم گیمینگ برای شما اهمیت دارد، شامل موارد زیر است.

سازگاری با مادِربُرد

قبل از هرچیز لازم است مادربرد خود را بررسی کنید تا دریابید چه رمی با آن سازگاری دارد. با بررسی مادربرد متوجه خواهید شد که باید رم DDR4 تهیه کنید یا DDR5. همین نکته به تنهایی می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. به علاوه لازم است از حداکثر ظرفیت و فرکانسی که توسط مادربردتان پشتیبانی می‌گردد، اطلاع یابید تا رمی متناسب با آن انتخاب کنید. اگر در حال جمع کردن یک سیستم جدید هستید، توصیه می‌کنیم ابتدا اقدام به خرید مادربرد کرده و سپس به سراغ انتخاب رم متناسب با آن بروید. برای داشتن تجربه بازی بهتر، مادربردی را انتخاب کنید که از رم DDR5 پشتیبانی نماید. 

بیشتر بخوانید: در مورد مادربرد و کاربرد آن

قیمت انواع رم گیمینگ

اگرچه رم‌های DDR5 قیمت بالاتری دارند، اما عملکرد بهتر آن‌ها به این اختلاف قیمت می‌ارزد. بهتر است از قبل مشخص کنید که می‌خواهید تا چه حد برای رم هزینه کنید. طبیعتاً هرچه عملکرد، ظرفیت و ویژگی‌های ظاهری بهتری مد نظرتان باشد، لازم است بیشتر هزینه کنید.

تعداد ماژول‌های حافظه

رم‌ها در قالب کیت‌هایی با پیکربندی‌های متفاوتی از جمله کیت 2تایی یا کیت 4تایی در دسترس هستند. برای مثال اگر بخواهید 16 گیگابایت رم DDR5 در اختیار داشته باشید، می‌توانید دو عدد حافظه رم دریافت کنید که هر کدام از آن‌ها ظرفیتی معادل 8 گیگابایت دارند و در مجموع 16 گیگ فضا را در اختیار شما قرار می‌دهند.

پیش از تصمیم‌گیری در مورد اینکه چند ماژول حافظه تهیه کنید، باز هم باید به مادربرد خود نگاه کنید و ببینید که چند اسلات DIMM دارد. در صورتی که مادربرد شما دو اسلات داشته باشد، خیلی خوب است که یک کیت رم 2تایی تهیه کنید. در این شرایط رم شما به صورت دوکاناله عمل می‌کند و عملکرد بهتری خواهد داشت. چنانچه مادربردتان 4 اسلات DIMM داشته باشد، لازم است قبل از نصب رم، به دفترچه راهنمای مادربرد خود رجوع کنید و ببینید که کدام اسلات‌ها از حالت دوکاناله پشتیبانی می‌کنند.

انتخاب رم گیمینگ

Intel XMP یا AMD EXPO

Intel XMP و AMD EXPO فناوری‌هایی هستند که توسط مادربردهای Intel و AMD ارائه می‌گردند. این فناوری‌ها هر یک به گونه‌ای امکان پیکربندی تنظیمات حافظه در سرعت‌های بالاتر را به مادربرد می‌دهند. هر دوی آن‌ها بر یک چیز تمرکز دارند و آن اینکه ارتقای رم سیستم شما با تنظیماتی همراه باشد که عملکرد بهتر، سرعت کلاک بالاتر و تاخیر کمتری را به همراه داشته باشد. به کمک این فناوری‌ها، تنها با انتخاب پروفایل‌هایی که از پیش تنظیماتی برای آن در نظر گرفته شده است، می‌توانید بدون نیاز به تنظیم دستی ولتاژ ورودی، سرعت کلاک و تاخیر، با سرعت بالاتری از رم خود بهره ببرید.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که بهترین رم کامپیوتر گیمینگ انتخابی مبتنی بر AMD EXPO است یا Intel XMP؟ در صورتی که مادربرد سیستم شما برای سازگاری با پردازنده‌ها و سایر سخت‌افزارهای تولیدی برند اینتل ساخته شده باشد، بهترین حالت این است که رمی مبتنی بر XMP تهیه کنید که باعث می‌شود هنگام ارتقا رم، تنظیمات اورکلاک حافظه به صورت خودکار انجام شود.
با این وجود می‌توانید از رم‌های مبتنی بر AMD EXPO نیز استفاده کنید. AMD EXPO به کاربران اجازه می‌دهد تا با ورود به BIOS سیستم و ایجاد تغییراتی در آن، تنظیمات لازم برای دستیابی به سرعت‌های بالاتر هنگام ارتقای رم را انجام دهند. بنابراین مثل XMP همه‌چیز به طور خودکار صورت نمی‌گیرد.

سایر ویژگی‌ها

جدا از ظرفیت رم که به طور اختصاصی به آن پرداختیم، فرکانس، تاخیر CAS، ولتاژ، سیستم کاهش دما، ارتفاع، نورپردازی RGB، پتانسیل اورکلاک و مواردی از این دست نیز می‌تواند هنگام انتخاب بهترین رم های گیمینگ مورد توجه قرار گیرند. فرکانس رم که معمولاً به صورت عددی در اسم آن نیز گنجانده می‌شود، نشان می‌دهد که رم در یک ثانیه چند بار می‌تواند چرخه خواندن/نوشتن را روی داده‌های بارگذاری‌شده تکرار کند. هرچه فرکانس بالاتر باشد، سرعت رم بیشتر خواهد بود.

مشخصه دیگری که روی سرعت رم تاثیر دارد، تاخیر زمان‌بندی (CAS: Column Access Strobe) است. این فاکتور نشان‌دهنده فاصله زمانی بین دریافت یک دستور از CPU توسط رم و اجرای آن دستور روی داده‌های مورد نظر است. رمی که فرکانس بالایی داشته باشد، اما تاخیر آن هم زیاد باشد، سرعت مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین بهتر است رمی انتخاب کنید که ضمن فرکانس مناسب، تاخیر آن نیز کم باشد.

برای عملکرد بهتر رم، به ویژه هنگام اورکلاک، لازم است ولتاژ ورودی آن افزایش داده شود. بنابراین بهره‌گیری از رمی که از ولتاژ ورودی مناسبی برخوردار باشد نیز مهم است. همچنین توجه به ارتفاع رم و تناسب آن با فضای داخل سیستم شما، برخورداری از سیستم توزیع‌کننده حرارت رم برای جلوگیری از ایجاد گرمای زیاد در سیستم، یا جلوه‌های ظاهری همچون نورپردازی RGB نیز می‌تواند در انتخاب بهترین رم برای سیستم گیمینگ مورد توجه قرار گیرد.

رم گیمینگ

توصیه‌های بروزکالا برای خرید رم گیمینگ

۱. یک رم 16 گیگی می‌تواند برای بسیاری از افراد کافی باشد.

همان‌طور که اشاره کردیم برنامه‌های کامپیوتری همه‌روزه در حال توسعه و پرحجم‌تر شدن هستند. اجرای ویدئوهای 1080 پیکسلی و 4K به امری رایج تبدیل شده است. حتی وب‌سایت‌ها هم مدام پیچیدگی بیشتری پیدا می‌کنند. در این میان بازی‌های کامپیوتری بیش از همه در حال سنگین‌تر شدن هستند. 

همه این موارد گواهی می‌دهند که نیاز کاربران به رم‌هایی با ظرفیت بالا، به طور مداوم رو به افزایش است. در این شرایط اگر برنامه‌ها و بازی‌هایی که با آن‌ها سروکار دارید، سنگین‌تر از حد معمول هستند، شما باید به خرید رم 32 گیگ یا بالاتر بیندیشید. با این وجود برای عمده کاربرانی که بازی‌ها و برنامه‌های متداول روزمره را دنبال می‌کنند، 16 گیگ رم، بهره‌وری و صرفه اقتصادی لازم را دارد.

۲. قبل از خرید رم جدید، باید به مادربرد خود توجه کنید.

به طور خلاصه بررسی مادربرد برای تصمیم‌گیری در مورد نوع رم، تعداد ماژول‌ها و همچنین حداکثر ظرفیت یا فرکانس رم قابل پشتیبانی توسط آن ضرورت دارد. به علاوه، بهترین حالت این است که کیت رم شما مطابق با استاندارد برندی باشد که مادربرد شما از CPU آن برند پشتیبانی می‌کند. مثلاً اگر پردازنده سیستم شما Ryzen است، به دنبال کیت حافظه موقت یا رمی باشید که مطابق با استاندارد AMD-EXPO باشد. با این حال یک سیستم مبتنی بر اینتل با AMD EXPO یا سیستم مبتنی بر AMD با XMP نیز کار می‌کند.

۳. رم‌های دوکاناله سریع‌تر از رم‌های تک‌کاناله هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که یک رم دوکاناله نسبت به یک رم تک‌کاناله با همان ظرفیت، چه روی پلتفرم‌های اینتل و چه روی پلتفرم‌های AMD، عملکرد بهتری دارند.

۴. رمی را انتخاب کنید که نیازمند کم‌ترین تنظیم دستی به هنگام نصب باشد.

برای آنکه هنگام نصب رم جدید نیاز نداشته باشید هیچ تنظیمی را خودتان به صورت دستی انجام دهید، رمی را انتخاب کنید که با فرکانس رسمی حافظه پشتیبانی‌شده توسط پردازنده شما مطابقت داشته باشد. برای نمونه بهترین رم برای پردازنده Zen 4 از برند AMD، رم DDR5-5200 است. همچنین بهترین رم برای پردازنده‌های Raptor Lake نسل 13 برند اینتل، رم DDR5-5600 و DDR4-3200 است.

البته توجه داشته باشید که پردازنده‌های سری Raptor Lake به طور پیش‌فرض از رم DDR4-3200 روی Gear 1 پشتیبانی می‌کنند. با این وجود رم DDR5 بدون در نظر گرفتن سرعت، به طور پیش‌فرض روی Gear 2 کار می‌کند.

نتیجه‌گیری: راهنمای خرید بهترین رم گیمینگ

در مجموع برای داشتن تجربه بازی مطلوب، برخورداری از یک رم 16 گیگابایتی می‌تواند قابل قبول باشد. اگر محدود به استفاده از رم تک‌کاناله هستید، رم دسکتاپ DDR4 کینگستون مدل FURY BEAST RGB با فرکانس 3200MHz و همچنین مدل HyperX Fury با فرکانس 2400MHz که هر دو 16 گیگی هستند، می‌تواند برای شما مناسب باشد. علاوه بر آن، رم ازگارد با فرکانس 4800MHz مدل Freyr T3 که به صورت دو ماژول 8 گیگی ارائه می‌گردد و در مجموع 16 گیگابایت ظرفیت دارد، از بهترین گزینه‌های دوکاناله و DDR5 با این ظرفیت است.

اگر به دنبال ظرفیت بالاتر هستید، رم جی اسکیل سری RipjawsV با فرکانس 3600MHz که به صورت دوکاناله با ظرفیتی معادل 32 گیگ ارائه می‌شود از دیگر گزینه‌های برتر DDR4 است. چنانچه با محدودیت بودجه مواجه نیستید و رمی با ظرفیت بالا می‌خواهید تا جوابگوی سنگین‌ترین بازی‌های روز باشد، رم DDR5 کورسیر مدل DOMINATOR PLATINUM که از قابلیت نورپردازی RGB و ظرفیت 64 گیگی در کنار فرکانس 5200 مگاهرتزی برخوردار است، از بهترین رم‌های دوکاناله برای شماست.

سوالات متداول

1. حداقل رم مورد نیاز برای گیمینگ چقدر است؟

برای اجرای بازی‌ها و برنامه‌های جدید، یک رم 16 گیگی می‌تواند مناسب باشد.

2. چه چیزی تعیین‌کننده سرعت رم است؟

فرکانس بالا در کنار تاخیر زمان‌بندی (CAS) پایین، سرعت بالای رم را پدید می‌آورد.

3. رم DDR4 بهتر است یا DDR5؟

رم DDR5 عملکرد بهتری دارد، اما باید ببینید که کدام نوع رم با مادربرد شما مطابقت دارد.