حداقل رم مورد نیاز برای کارهای گرافیکی (فتوشاپ، پریمیر) چقدر است؟

در سال‌های اخیر استفاده از رم با ظرفیت بالا افزایش داشته است؛ اما چرا؟ در حقیقت استفاده از اپلیکیشن‌های جدید، بازی‌های نوین و متنوع و صفحات وب باعث این افزایش ظرفیت شده است. شاید چند سال پیش با خرید رم 8 گیگابایتی کار هر کاربری پیش می‌رفت اما حالا ظرفیت رم با توجه به اجرای برنامه‌های مختلف و رندرهای سنگین بیشتر شده است. امروزه برای هر کاربری با نیاز خاصی که دارد، سیستم مخصوصی در نظر گرفته می‌شود. پس فردی که قصد انجام کارهای گرافیکی را (البته بدون لگ و هنگ) دارد نیز باید یک دستگاه مناسب برای طراحی گرافیک تهیه کند. اما سوال پیش می‌آید که این برای طراحی گرافیک چقدر رم نیاز است؟ فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه پاسخ این سوال شما را خواهد داد.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. نحوه محاسبه میزان رم مورد نیاز برای طراحی گرافیک

2. میزان رم توصیه شده برای طراحی گرافیک 

3. سایر عوامل مهمی که باید آنها را در نظر گرفت

  • سیستم عامل
  • مادربرد
  • پردازنده
  • کارت گرافیک
  • هارد

4. محصولات پیشنهادی بروزکالا

  • رم DDR5 جی اسکیل مدل Ripjaws S5 Black
  • رم DDR5 کورسیر مدل VENGEANC 
  • رم DDR4 کورسیر مدل VENGEANC LPX
  • رم DDR5 کروشیال32GB 4800MHz CL40 
  • رم DDR4 گیل مدل EVO POTENZA

5. سوالات متداول

نحوه محاسبه میزان رم مورد نیاز برای طراحی گرافیک

جالب است بدانید که راهی برای محاسبه مقدار رم مناسب برای کارهای گرافیکی وجود دارد. حتی لازم نیست بدانید RAM چیست و عملکردش چگونه است. کافی است شما سنگین‌ترین برنامه‌ای که قرار است با آن کار کنید را در نظر بگیرید. آنگاه با توجه به آن برنامه متوجه خواهید شد که برای اجرایش به منظور انجام امور طراحی گرافیک به چه میزان رم نیاز دارید. در نتیجه با انتخاب آگاهانه ظرفیت لازم، هیچ‌گاه دچار مشکل ظرفیت این قطعه نخواهید شد. لیستی از این برنامه‌های اصلی مهم و کاربردی را با مقدار رم مناسب برای کارهای گرافیکی مد نظر شما را ارائه می‌دهیم. 

رم مورد نیاز برای فوتوشاپ و برنامه هایی نظیر Adobe Illustrator، Affinity Designer 2، Affinity Photo 2، Affinity Publisher 2، CorelDraw، به حداقل 8 گیگابایت رم نیاز دارید. بنابراین میزان رمی که به شما پیشنهاد می‌شود، 16 گیگابایت یا بیشتر است. برای اجرای برنامه‌های نظیر Adobe InDesign به حداقل 4 گیگابایت RAM نیاز خواهید داشت اما باز هم خرید رم 16 گیگابایت یا بیشتر به شما توصیه می‌شود. برنامه‌هایی مانند Corel PaintShop Pro و Corel Photo-Paint به حداقل 4 گیگابایت حافظه نیاز دارند و برای این دو معمولاً رم 8 گیگابایتی یا بیشتر توصیه می‌شود.

پس ابتدا در نظر بگیرید که قصد استفاده از کدام برنامه را بیشتر از سایرین دارید. به عنوان مثال شما کاربری هستید که با Adobe Photoshop، Adobe Illustrator  و CorelDraw سر و کار دارید و این برنامه‌ها تقریباً سنگین هستند. پس مطمئن باشید که با رم 16 گیگابایت یا بیشتر می‌توانید به خوبی از پس انجام امور خود بر بیایید و دچار مشکل نشوید. 

رم برای طراحی گرافیک

میزان رم توصیه شده برای طراحی گرافیک 

پیشتر ذکر کردیم که ما باید میزان رم را با توجه به برنامه‌‌هایی که از آنها بیشترین استفاده را داریم، انتخاب کنیم. اما این انتخاب باید بر حسب مقدار RAM توصیه شده باشد نه حداقل رم مورد نیاز برای طراحی گرافیک یک برنامه بخصوص! چرا؟ زیرا این حداقل‌ها را سازندگان این نرم‌افزارها مشخص کرده‌اند؛ یعنی شما  با این مقادیر می‌توانید فقط از عملکرد پایه و حداقل آن برنامه‌ها بهره ببرید. پس اگر قصد استفاده از تمامی فیلترها، قابلیت‌ها و ابزارهای آن نرم‌افزار را دارید بهتر است از میزان توصیه شده بهره‌مند شوید.

به این نکته توجه کنید که با انجام این کار یعنی تهیه این قطعه با میزان توصیه شده، مطمئن خواهید شد که در 2 تا 5 سال آینده، قادر خواهید بود به صورت صد در صدی از برنامه‌ها استفاده کنید. ممکن است سوال پیش آمده باشد که اگر قصد خرید سیستمی را داریم که امکان ارتقای رم را در آینده ندارد چه کنیم؟ باز هم بهترین کار انتخاب میزان حافظه توصیه شده است. حتی اگر می‌توانید بودجه بیشتری را برای این کار اختصاص دهید، آن کامپیوتری را تهیه کنید که میزان حافظه رم آن از مقدار توصیه شده هم بیشتر باشد تا با اطمینان خاطر سال‌ها با آن بدون مشکل کار کنید. 

سایر عوامل مهمی که باید آنها را در نظر گرفت

عملکرد یک کامپیوتر از هر نوعی که باشد فقط بستگی به RAM ندارد. در حقیقت عوامل دیگری نیز هستند که علاوه بر رم روی عملکرد سیستم شما در اجرای برنامه‌های طراحی گرافیک تاثیرگذار هستند. علتش این است که این قطعه به تنهایی کار نمی‌کند بلکه قسمتی از یک سیستم است که دارای اجزای مختلفی می‌باشد. در این بین توجه به سیستم عامل، مادربرد، پردازنده، کارت گرافیک و درایو نیز بسیار مهم است.

سیستم عامل

ممکن است که سیستم عامل شما حداقل رم برای طراحی گرافیک را محدود کند. این یعنی اگر سیستم عامل شما 32 بیتی باشد، شما فقط امکان دسترسی به 4 گیگابایت رم را خواهید داشت. حتی اگر RAM شما 16 گیگابایتی باشد هم، فرقی نمی‌کند. اما خبر خوب این است که این مشکل را سیستم عامل 64 بیتی حل کرده است. برای بهره بردن از رم بالاتر از 8 گیگابایت باید از سیستم عامل 64 بیتی استفاده نمایید. این سیستم عامل تا 2 ترابایت RAM را پشتیبانی خواهد کرد. 

مادربرد

مادربرد یکی از مهم‌ترین قطعات کامپیوتر رومیزی محسوب می‌شود. هنگام خرید مادربرد برای ساخت سیستم خود، به مشخصات آن توجه نمایید. این قطعه به شما نشان خواهد داد که با کدام‌یک از مدل‌های RAM سازگاری دارد و از چه میزان ظرفیتی پشتیبانی می‌کند. پس حتماً هنگام خرید رم کامپیوتر به این مورد نیز توجه نمایید. در مورد لپ‌تاپ قضیه فرق می‌کند. زیرا شما قادر به انتخاب مادربرد نخواهید بود. اما می‌توانید از این موضوع آگاهی داشته باشید که آیا رم آن دستگاه قابل ارتقا هست یا خیر. سپس می‌توانید از مدل‌های سازگار و ظرفیت آن نیز مطلع شوید.

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: مادربرد چیست و چه کاربردی دارد؟

پردازنده

رم این امکان را در اختیار CPU قرار می‌دهد که به فایل‌ها دسترسی سریع‌تری داشته باشد و این‌گونه بتواند چند عملیان هم‌زمان را اجرا کند. پس نتیجه می‌گیریم هر چه ظرفیت RAM بالاتر و سرعتش بیشتر باشد، پردازنده یا cpu شما با سرعت بالاتری پردازش‌های بیشتری را انجام خواهد داد.  

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: راهنمای خرید پردازنده کامپیوتر

کارت گرافیک

برای اجرای برخی از برنامه‌ها باید اقدام به خرید کارت گرافیک مناسب کنید. GPU از رم مخصوص خود که آن را با نام VRAM یا Video RAM می‌شناسیم، برای رندر کردن تصاویر و دسترسی به اطلاعات گرافیکی استفاده می‌کند. اما برنامه‌های مخصوص طراحی گرافیک در حین کار، نیاز به دسترسی به داده‌های دیگری هم دارد. پس واضح است که VRAM جایگزین رم نخواهد بود. جالب است بدانید که ظرفیت ویدئو رم نیز نقش مهمی را در عملکرد کارت گرافیک ایفا خواهد کرد.

هارد

می‌توان گفت که امروزه تمامی کامپیوترها دارای درایو حالات جامد یعنی SSD هستند. SSD جدیدتر از دیسک سخت یعنی HDD است و سرعت انتقال بیشتری نیز نسبت به آن دارد. به همین منظور همواره انتخاب SSD توصیه می‌شود. اما علاوه بر سرعت، ظرفیت هارد نیز اهمیت دارد. پس قبل از خرید هارد SSD یا HDD از بروزکالا حتماً به ظرفیت ذخیره‌سازی آن توجه کنید. زیرا گاهی سیستم شما نیاز به انتقال موقت اطلاعات از رم به فضای ذخیره‌سازی دارد؛ در حقیقت بسته به کاری که انجام می‌دهد، ممکن است احتیاج به فضای کم یا زیاد هارد ssd یا رم داشته باشد.

رم کامپیوتر

نتیجه‌گیری

این درست است که حداقل رم مورد نیاز برای طراحی گرافیک 4 گیگابایتی است؛ در واقع این موضوع به نوع طراحی و دستگاه شما بستگی دارد. اما این میزان RAM توصیه نمی‌شود و برای انجام برنامه‌های سنگین مناسب نخواهد بود. شما برای اجرای روان برنامه‌های طراحی گرافیکی با آینده‌نگری برای سال‌های آینده به 16 گیگابایت رم و یا بیشتر نیاز خواهید داشت. لیست برخی از این برنامه‌ها را در اختیار شما قرار دادیم.

اگر با ویرایش ویدئوهای 4K، موشن گرافی و طراحی سه‌بعدی سر و کار دارید، به سراغ رم‌های 32 گیگابایتی بروید. فراموش نکنید که قبل از انتخاب این قطعه باید از سازگاری آن با سایز تجهیزات کامپیوتر خود مطمئن شوید. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع رم با برندها و ظرفیت‌های مختلف دیدن کنید. کارشناسان این مجموعه پاسخ‌گوی سوالات شما عزیزان خواهند بود. راستی شما با کدام برنامه طراحی کار می‌کنید؟ آیا از میزان RAM دستگاه خود راضی هستید؟

محصولات پیشنهادی بروزکالا

در کنار پاسخ به سوال برای طراحی گرافیک چقدر رم نیاز است؟ 5 مورد رم‌ به پیشنهاد بروزکالا معرفی می‌کنیم که می‌توانید با توجه به توضیحات داده شده و توضیحات محصولات براساس نیاز گرافیکی خود انتخاب ایده‌آلی داشته باشید.

1. رم DDR5 جی اسکیل مدل Ripjaws S5 Black

رم جی اسکیل Ripjaws S5 Black

این محصول با نوع حافظه DDR5، دارای سرعت 6000 مگاهرتزی است. رم DDR5 جی اسکیل مدل Ripjaws S5 Black با ولتاژ 1.35 ولت، 2 کانال و پهنای باند انتقال داده 48000 مگابایت برثانیه یکی از بهترین رم‌های بازار به شمار می‌رود. تعداد پین این کالا 288 است و از ظرفیت 32 گیگابایت ( 16×2 ) برخوردار است. در حالت SPD، سرعتش 4800 مگاهرتز می‌باشد. رنگ آن مشکی است و از نورپردازی RGB بهره‌مند نیست. دارای هیت سینک آلومینیومی می‌باشد و از وجود پروفایل XMP بهره می‌برد. این محصول با نوع ماژول UDIMM، دارای ارتفاع 33 میلی‌متری است.

2. رم DDR5 کورسیر مدل VENGEANCE 

رم دسکتاپ DDR5 کورسیر 7200MHz

رم DDR5 کورسیر مدل VENGEANCE قیمت بیشتری از مدل قبلی دارد و دارای ظرفیت 64 گیگابایتی ( 2×32 ) می‌باشد. با حافظه DDR5 سرعتش 5200 مگاهرتز است. نوع ماژول UDIMM است و دارای 2 ماژول می‌باشد. سرعتش در حالت SPD نیز 4000 مگاهرتز خواهد بود. رم دسکتاپ DDR5 کورسیر مدل CORSAIR VENGEANCE RGB Black با پهنای باند انتقال داده 41600 مگابایت بر ثانیه است و با تأخیر CAS CL4O، دارای 288 پین است. ولتاژ این مدل کورسیر 1.25 ولت است. دارای هیت سینک آلومینیومی می‌باشد. در رنگ‌های مشکی و سفید تولید می‌شود. نورپردازی RGB ندارد. دارای پروفایل XMP و قابلیت اورکلاک است. 

3. رم DDR4 کورسیر مدل VENGEANC LPX

رم کامپیوتر کورسیر مدل Vengeance LPX 2400MHZ DDR4

رم DDR4 کورسیر مدل VENGEANC LPX با نوع حافظه DDR4 و سرعت 3200 مگاهرتزی، ظرفیت 64 گیگابایتی ( 2×32 ) دارد. در حالت SPD سرعت آن 2133 مگاهرتز خواهد بود. نوع ماژول UDIMM و تعداد آن 2 عدد است که ظرفت هر کدام 32 گیگابایت می‌باشد. این محصول با تعداد پین 288 و تأخیر CAS CL16، دارای ولتاژ 1.35 ولت است. در حالت SPD ولتاژ آن 1.20 ولت خواهد بود. دارای پروفایل XMP نیست اما قابلیت اورکلاک دارد. در این کالا نورپردازی RGB به چشم نمی‌خورد. برند معتبر کورسیر برای این مدل رنگ‌های سفید، آبی، مشکی و قرمز را در نظر گرفته است.

4. رم DDR5 کروشیال32GB 4800MHz CL40 

رم کروشیال 32GB 4800MHz CL40 DDR5

از نام رم کروشیال 32GB 4800MHz CL40 DDR5 مشخص است که از حافظه DDR5 با سرعت 4800 مگاهرتز بهره می‌برد. پهنای باند انتقال داده آن 38400 مگابایت بر ثانیه است و دارای تأخیر CAS CL40 دارد. این محصول با ظرفیت 32 گیگابایت از یک ماژول UDIMM بهره می‌برد. رنگ آن مشکی است و از مشخصات ظاهری مانند RGB برخوردار نیست. این کالا با ولتاژ 1.10 ولت، از قیمت مناسبی برخوردار است. اگر تمایل به خرید رم مورد نیاز برای طراحی گرافیک با قیمت  مقرون به صرفه را دارید، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

5. رم DDR4 گیل مدل EVO POTENZA

رم دسکتاپ مدل EVO POTENZA ظرفیت ۳۲ گیگابایت

این محصول با 32 گیگابایت ظرفیت، دارای 1 ماژول UDIMM است. رم DDR4 گیل مدل EVO POTENZA با فرکانس 3200 مگاهرتز و تأخیر CAS CL16، قیمت بسیار مناسبی دارد. ولتاژ آن 1.35 ولت است و دارای پروفایل XMP و هیت سینک می‌باشد. قابلیت اورکلاک دارد و از تکنولوژی MTCD برای انتقال بهینه حرارت و کاهش دما استفاده می‌کند. رنگ آن مشکی است و از نورپردازی RGB بهره‌مند نیست.

سوالات متداول

  1. کدام برندها RAM با کیفیتی تولید می‌کنند؟
    جی اسکیل، کورسیر، کینگستون، کروشیال، هاینیکس، گیل و اچ پی از جمله برندها با کیفیت مطلوب به شمار می‌آیند.
  2. رم چیست؟
    RAM مخفف عبارت Random Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی است که در همه رایانه‌ها وجود دارد. این قطعه نوعی حافظه کوتاه‌مدت و موقت است. این قطعه امکان خواندن و نوشتن اطلاعات را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم می‌کند. بر خلاف هارد که اطلاعات را برای مدتی طولانی حفظ و ذخیره می‌کند، داده‌ها در رم با خاموش شدن کامپیوتر از بین می‌روند.
  3. چرا سرعت رم اهمیت دارد؟
    عملکرد، کارایی و سرعت دستگاه شما ارتباط مستقیمی با میزان و سرعت این حافظه دارد. هرچقدر که سرعت این قطعه بیشتر باشد، برنامه‌ها با سرعت بالا اجرا خواهند شد و به فایل‌های مورد نیازشان دسترسی بهتر و سریع‌تری خواهند داشت.