بهترین میکروفن برای استودیو

انتخاب یک میکروفون مناسب برای استودیو تأثیر بسیار زیادی بر کیفیت کار ما دارد. تفاوتی نمی‌کند که ما خواننده یا تولیدکنندۀ محتوا باشیم؛ آنچه اهمیت دارد این است که میکروفون استودیویی حرفه‌ای که در اختیار داریم باید توانایی ضبط صدای واضح با جزئیات را داشته باشد.

من مدتی پیش به دنبال خرید میکروفون بودم که بتواند کیفیت صدای بالایی را ارائه دهد. میکروفن برای استودیو مورد نظر من دستگاهی بود که صدای اصلی را با حداقل نویز پس‌زمینه ضبط کند و برای کارهای حرفه‌ای مانند خوانندگی در استودیو مناسب باشد. در حقیقت هدفم از خرید این دستگاه، دست‌یابی به کیفیت صدای بالا و شفاف و ضبط جزئیات صوتی برای تولید محتوای حرفه‌ای مانند موسیقی بود. پس از تحقیق و بررسی فراوان متوجه شدم که میکروفون‌های کندانسر با حساسیت بالا بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

هنگام انتخاب میکروفون استودیویی متوجه چند محصول شدم که از بهترین میکروفون های استودیویی در بازار ایران به شمار می‌آیند. با خودم فکر کردم که احتمالاً افرادی مانند من هستند که به دنبال خرید میکروفون تولید محتوا در استودیو ‌باشند و می‌خواهند محصولی با کیفیت تهیه کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتم که بهترین و پرفروش‌ترین های بازار ایران را در قیمت‌های متفاوت به شما معرفی کنم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

• میکروفن BOYA مدل BY-M1 Pro
• میکروفون استودیویی یانمای مدل Q18
• میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X1
• میکروفون بی سیم بویا مدل BY-WM3D
• میکروفون یقه‌ای بی‌سیم تک میکروفونه رود سری WIRELESS GO II
• میکروفون بی‌سیم RODE Wireless Go ii

بهترین میکروفون استودیویی

میکروفن BOYA مدل BY-M1 Pro

میکروفن BOYA مدل BY-M1 Pro یک میکروفون یقه‌ای است که با درگاه جک 3.5 میلی‌متری امکان اتصال به گوشی هوشمند، دوربین، کامپیوتر، تبلت و... را دارد. این دستگاه کوچک و قدرتمند از نوع الکتریت کندانسر دارای فیلتر نرم‌کنندگی صدا و فیلتر برش فرکانس‌های پایین است و از الگوی قطبی همه‌جانبه بهره می‌برد. شما می‌توانید با حدود 1 میلیون تومان این محصول را خریداری کنید.

بویا که یکی از برترین تولیدکنندگان میکروفون است، مدل BY-M1 Pro را با وزن 80 گرم و ابعاد ۷۸× ۵۷× ۱۳ میلی‌متر عرضه می‌کند. این محصول دارای دکمه تنظیم حساسیت است و می‌تواند از 0 تا 10- دسی‌بل تنظیم شود. این دستگاه کم حجم دارای سیمی 6 متری است و آزادی عمل عالی را به کاربر خواهد داد. بازه فرکانس پاسخ‌دهی این میکروفون 65 تا 18000 هرتز و امپدانس آن 1000 اهم است.

میکروفن BOYA مدل BY-M1 Pro

پیشنهاد مطالعه: بهترین مارک میکروفون گیمینگ

میکروفون استودیویی یانمای مدل Q18

یکی از بهترین میکروفون های استودیویی با عملکرد عالی و قیمت مناسب، میکروفون استودیویی یانمای مدل Q18 است. شما می‌توانید این دستگاه با عملکرد کندانسر را با کمتر از 3 میلیون تومان تهیه نمایید. یک دستگاه حرفه‌ای دارای ظاهری زیبا و عملکردی عالی. نورپردازی چشم‌نواز و سه‌پایه این میکروفون آن را از محصولات دیگر در این رنج قیمت، متمایز کرده است. اما اگر بخواهیم وارد بحث فنی شویم، باید به دو الگوریتم برداشت صدای قطبی کاردیوئید و omni، بازه فرکانس پاسخ‌دهی 20-20000 هرتز، حساسیت صدا منفی 46 دسی‌بل و امپدانس 2.2 کیلواهم اشاره کنیم.

منبع تغذیه این میکروفون درگاه USB Type-A و خروجی هدفون برای مانیتورینگ، جک 3.5 میلی‌متری است. این محصول دارای بدنه فلزی و 469 گرم وزن می‌باشد. از سایر قابلیت‌های این محصول می‌توان از نشانگر LED، نورپردازی RGB و پایه چرخشی 360 درجه نام برد. این محصول قابلیت ضبط صدا با بیشترین کیفیت را دارد و صدا را شفاف و بدون نویز ارائه می‌دهد.

بهترین میکروفون استودیویی یانمای مدل Q18

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون‌ها برای دوربین

میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X1

مدل MICPRO X1 با ابعاد ۱۵۵×۴۵×۳۰ میلی‌متر و وزن 198 گرم ساخته می‌شود. این دستگاه کندانسر رومیزی از الگوی برداشت صدای کاردیوئید بهره می‌برد. میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X1 دارای فرکانس پاسخ‌گویی 50-16000 هرتز، امپدانس 2.2 کیلو اهم، نرخ سیگنال به نویز بیشتر از 82 دسی‌بل و حساسیت صدای منفی 45 دسی‌بل است. منبع تغذیه MICPRO X1 دارای درگاه USB Type-A می‌باشد.

این دستگاه دارای قابلیت‌هایی مانند پایه چرخشی 360 درجه، امکان تنظیم ارتفاع پایه، دکمه‌ی قطع صدا و... است و از فیلتر برش فرکانس‌های پایین نیز بهره می‌برد. قیمت میکروفون یانمای در این مدل حدود 3 میلیون تومان است و انتخابی بسیار مناسب برای شما خواهد بود. 

میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X1

پیشنهاد مطالعه: اصول استفاده از میکروفون

میکروفون بی سیم بویا مدل BY-WM3D

اگر شما قصد خرید بهترین میکروفون یقه ای بی سیم برای تولید محتوا دارید، باید بدانید که میکروفون بی سیم بویا مدل BY-WM3D با قیمتی بیشتر از 5 میلیون تومان عرضه می‌شود. میکروفن بویا به عنوان بهترین میکروفن برای استودیو یک دستگاه حرفه‌ای با فرکانس پاسخ‌گویی ۲۰-۲۰۰۰۰ هرتز، حساسیت صدا منفی 42 دسی‌بل و نسبت سیگنال به نویز 75 دسی‌بل است. حداکثر برد عملیاتی آن 20 متر می‌باشد.

این میکروفون از الگوی برداشت صدای چند سویه و ظرفیت باتری فرستنده و گیرنده 100 میلی‌آمپر بهره می‌برد. کانکتور اتصال منبع دریافت صدا TRS، TRRS و Lightning است. حداکثر برد عملیاتی این دستگاه 20 متر می‌باشد. این میکروفون از برند بویا دارای دکمه‌های تنظیم صدا، دکمه‌ مشترک پاور و قطع صدا، نشان‌گر LED روی فرستنده، نشان‌گر LED روی گیرنده و گیره نگهدارنده فرستنده است. 

میکروفون بی سیم بویا مدل BY-WM3D

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید میکروفون حرفه‌ای

میکروفون یقه‌ای بی‌سیم تک میکروفونه رود سری WIRELESS GO II

دستگاه یقه‌ای بسیار کم حجم و کوچک با ابعاد ۴۴× ۴۶× ۱۸.۵ میلی‌متر و وزن 31 گرم. این دستگاه با طراحی خاصی که دارد به راحتی روی لباس، تلفن همراه و یا... نصب خواهد شد. میکروفون یقه‌ای بی‌سیم تک میکروفونه رود سری WIRELESS GO II دارای فرکانس پاسخ‌گویی 50 تا ۲۰۰۰۰ هرتز، حساسیت 74 دسی‌بل و نسبت سیگنال به نویز 22 دسی‌بل است.

این محصول کندانسر با الگوی برداشت صدای چند سویه (Omnidirectional) از نوع اتصال بی‌سیم بهره می‌برد و دارای کانکتور اتصال جک 3.5 میلی‌متری و USB Type-A، کانکتور ورودی فرستنده جک 3.5 میلی‌متری و کانکتور خروجی گیرنده USB Type-C است. شما می‌توانید این میکروفون رود را با حدود ۱۲ میلیون تومان خریداری کنید.

میکروفون یقه‌ای بی‌سیم تک میکروفونه رود سری WIRELESS GO II

میکروفون بی‌سیم RODE Wireless Go ii

پرفروش‌ترین و بهترین میکروفن برای استودیو در بازار ایران. میکروفون بی‌سیم RODE Wireless Go ii با قابلیت ضبط مستقل صدای 2 نفر و برد افزایش یافته و گزینه های متعددی تولید و عرضه می‌شود. این محصول کاندنسر بی‌سیم، دارای فرستنده و میکروفون مجتمع با گیرنده مستقل، کانکتور ورودی فرستنده جک 3.5 میلی‌متری و کانکتور خروجی گیرنده USB Type-C است. این دستگاه حرفه‌ای و جذاب یقه‌ای با 2 میکروفون دارای الگوی برداشت صدای چند سویه، بازه فرکانس پاسخ‌دهی 50-20000 هرتز، سطح نویز 22 دسی‌بل و حساسیت صدای منفی 74 دسی‌بل می‌باشد.

این میکروفون از برند رود دارای 32 گرم وزن است. این محصول از قابلیت‌های اتصال با گیره، سه عدد بادگیر برای کاهش نویز باد و خش خش لباس، خروجی به صورت استریو یا دو کانال مونو، برد بی‌سیم تا ۲۰۰ متر، شارژدهی فرستنده و گیرنده تا 7 ساعت بهره‌ می‌برد. از دیگر قابلیت‌های این دستگاه جذاب می‌توان به دکمه مشترک قطع صدا و تنظیم گین، دکمه پاور، نشان‌گر LED روی فرستنده و نشان‌گر LED روی فرستنده اشاره کرد. قیمت این میکروفون حرفه‌ای با کیفیت و عملکرد بالایی که دارد، بیشتر از 14 میلیون تومان است. 

میکروفون بی‌سیم RODE Wireless Go ii

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون برای یوتیوب

نتیجه‌گیری

انتخاب میکروفون خوب برای استودیو، تأثیر زیادی بر کیفیت ضبط صدا دارد. در بازار ایران، مدل‌های متنوعی از میکروفون‌ها با برندهای گوناگون، ویژگی‌های خاص و قیمت‌های متفاوت وجود دارند. ما در این مقاله فقط چند مورد از میکروفون مناسب برای استودیو که در ایران نیز پرفروش‌اند را معرفی کردیم.

شما می‌توانید برای خرید این محصولات به فروشگاه معتبر اینترنتی بروزکالا مراجعه کنید. خرید از این مجموعه دارای مزایایی مانند گارانتی معتبر، ارسال سریع، امکان خرید اقساطی، امکان مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب بروزکالا و... است.