۶ معیار انتخاب میکروفون خوب که باید قبل از خرید بدانید

امروزه همه ما می‌دانیم که لازمه موفقیت یک کسب و کار، ارتباط قوی با مخاطب و حوزه هدف آن شغل است و صد البته که ارتباط خوب، نیاز به ابزارهای قوی برای رساندن صدای شما به گوش مخاطبتان دارد. از طرفی علاوه بر انواع فعالیت‌های مربوط به صوت و موسیقی که از گذشته برقرار بوده‌اند،  تولید محتواهای صوتی و ویدئویی و ساخت فیلم­‌های تبلیغاتی و ویدئوهای آموزشی مبتکرانه به یکی از پردرآمدترین مشاغل روز تبدیل شده‌­اند. در این میان برای متمایز شدن از رقبایی که هر روز بر شمار آن­‌ها افزوده می­‌شود، قبل از هر چیز باید ابزاری در اختیار داشته باشید تا کیفیت صوتی و بصری تولیدات شما را تضمین نماید. بنابراین بهره‌­گیری از یک میکروفون حرفه‌ای، به نوعی سرمایه‌گذاری روی استحکام رابطه با مخاطبتان است.

انتخاب میکروفون خوب، آگاهی از قیمت انواع میکروفون و بررسی امکانات و کیفیت گزینه‌های موجود، پیش‌نیازهای این سرمایه‌گذاری هستند. به همین دلیل، کارشناسان بروز کالا در این مطلب، راهنمای خرید میکروفون خوب و معرفی چند نمونه از بهترین میکروفون‌های موجود در بازار را گردآوری کرده‌اند. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بررسی کاربرد میکروفون‌های گوناگون موجود در بازار
  • ویژگی‌های انواع میکروفون و مقایسۀ آن‌ها
  • معرفی بهترین میکروفون‌­ها برای کاربری عمومی

راهنمای خرید میکروفون

راهنمای انتخاب میکروفون برای مصارف گوناگون

به طور کلی میکروفون وسیله­‌ای است که ارتعاش حاصل از صدا را به پالس الکترونیکی تبدیل می­‌کند تا بتوان آن را به صورت دیجیتال ذخیره نمود. دسته‌­ای از میکروفون­‌ها با هدف استفاده در دستگاه‌­های ارتباطی، همچون تلفن و بی­‌سیم طراحی و ساخته می­‌شوند. به جز این میکروفون­‌ها، تقریبا تمامی میکروفون­‌های دیگر به نوعی برای تولید محتوا مورد استفاده قرار می‌­گیرند و محتواهای تولید شده با کمک آن‌ها، ممکن است برای تلویزیون، یوتیوب، پادکست، وب­سایت شخصی و پلتفرم‌­هایی دیگر مورد استفاده قرار گیرند. اما کدام نوع میکروفون برای محتوایی که شما قصد تولید آن را دارید، مناسب‌­تر است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید مشخص کنید که برای کدام مدیا محتوا تهیه می­‌کنید و منبع صدایی که می‌­خواهید ضبط کنید، به چه صورت است. برای مثال تصور کنید که می­‌خواهید آوای مجموعه‌­ای از سازها را که به صورت گروهی نواخته می­‌شوند و خواننده‌­ای هم روی آن آواز می­‌خواند، ضبط کنید. این شرایط با زمانی که قصد دارید فقط شخصاً در میکروفون صحبت کنید یا هنگامی که می­‌خواهید صدای نواختن گیتار خود را ضبط کنید، تفاوت زیادی دارد. حتی اگر فقط سازی را که می‌­نوازید به ساز دیگری همچون ویولون تغییر دهید، میکروفون مناسب شما متفاوت خواهد بود.

نکته دیگری که در انتخاب میکروفون حرفه‌ای تاثیر دارد این است که می‌­خواهید ابتدا صدای مورد نظر خود را ضبط نموده و بعدا (مثلا پس از اعمال افکت­‌های صوتی یا میکس و مسترینگ) آن را منتشر کنید یا اینکه می‌­خواهید به طور زنده آن را پخش کنید.

ویژگی های میکروفون حرفه‌ای

چه ویژگی­‌هایی میکروفون‌­ها را از یکدیگر متمایز می­‌کند؟

  1. شکل ظاهری میکروفون

فرم و طراحی ظاهری میکروفون در کنار جنبه­ زیبایی، ابعاد و اندازه، قابلیت­‌ها و نحوه­ استفاده از آن را نیز تعریف می­‌کند. برای نمونه میکروفون­‌ها می‌­توانند پایه‌­دار یا بدون پایه باشند. از طرف دیگر برخی میکروفون­‌ها موسوم به میکروفون یقه‌ای، برای نصب روی یقه­ لباس طراحی شده‌­اند.

  1. سیم‌­دار یا بی­‌سیم بودن

میکروفون‌ بی­‌سیم برای افرادی که نه فقط صدا، بلکه تصویر را هم ضبط می­‌کنند، بسیار مناسب است. به ویژه زمانی که لازم است شخص یا اشخاصی که در ویدئو حضور دارند، در برخی مواقع راه بروند یا به هر نحوی جابه‌­جایی و حرکت داشته باشند.

  1. الگوی قطبی (محدوده­ دریافت سیگنال صوتی)

الگوی قطبی میکروفون شامل فضایی سه‌­بعدی در اطراف آن است که حساسیت میکروفون به صدای موجود در آن نواحی بیشتر است. به عبارت بهتر، الگوی قطبی یک میکروفون مشخص می­‌کند که منبع صدا در چه موقعیتی نسبت به میکروفون قرار دارد و میکروفون باید صدا را از کجا دریافت کند. الگوی قطبی ممکن است سه حالت گوناگون داشته باشد:

  • همه­‌جانبه یا ۳۶۰ درجه (Omnidirectional/Unidirectioanl)
  • روبه­‌رو (Cardioid)
  • پشت و جلو (Bidirectional/Figure-8)

الگوی قطبی میکروفون

مطابق تصویر بالا، در حالت Omnidirectional یا همه جانبه، میکروفون تا شعاعی مشخص نسبت به کل فضای اطراف خود برای دریافت صدا حساس است. در حالت Cardioid یا رو‌به‌رو، میکروفون نسبت به ناحیه­ روبه­‌رو بیشتر حساس است و صدای دریافتی از سایر نقاط را به صورت خودکار حذف نموده یا کاهش می‌­دهد. در حالت Bidirectional نیز صدا بیشتر از پشت و جلو دریافت می­‌شود. برخی از میکروفون­‌های حرفه‌ای امکان تنظیم روی دو یا هر سه مورد این حالت­‌ها را دارند و برخی دیگر تنها از یک الگوی قطبی تبعیت می­‌کنند.

  1. نحوه­ اتصال

بسته به نوع استفاده­ شما از میکروفون، مهم است که بدانید از چه طریقی می­‌توان آن را به سایر دستگاه‌­ها متصل نمود. برخی میکروفون‌­ها از این قابلیت برخوردارند که به طور مستقیم به موبایل یا سایر دستگاه‌­های الکترونیکی و کامپیوتری وصل شوند. این اتصال می‌­تواند از طریق کابل­‌های جک 3.5 میلی­متری، کابل USB یا حتی به صورت بی­‌سیم برقرار گردد.

  1. میزان نویز صدا

هر چه کیفیت ساخت میکروفون بالاتر باشد، میزان نویز در صدایی که توسط آن ضبط می­‌گردد، کمتر است. در واقع میکروفون صداهای اضافی محیط را به طور خودکار حذف می‌­کند و کیفیت صدای نهایی بالاتر می‌­رود.

  1. برخورداری از پیش تقویت­‌کننده (پری‌­امپ):

برخی میکروفون­‌ها از قابلیتی به نام Preamp برخوردارند که صدای دریافتی را تقویت و به سطحی می‌­رساند که سایر تجهیزات کامپیوتری بتوانند آن را پردازش کنند. در غیر این صورت، لازم است که کارت صدای کامپیوتر شما از قابلیت Preamp پشتیبانی نماید. اگر چنین کارت صدایی نداشته باشید، ملزم خواهید بود چنین کارت صدایی را که البته هزینه­ نسبتا زیادی دارد، تهیه نمایید. این در حالی است که برای نمونه، میکروفون­‌های USB خود این قابلیت را دارند و کاربر را از خرید کارت صدای مخصوص و صرف هزینه­ اضافی بی­‌نیاز می­‌کنند.

معرفی بهترین میکروفون­‌ها برای کاربری عمومی

تا اینجا متوجه شدیم هنگام خرید میکروفون به چه نکاتی دقت کنیم. چنانچه به دنبال خرید یک میکروفون تخصصی برای تولید محتوا یا استریم و ضبط پادکست هستید، می­‌توانید راهنمای خرید هر یک از این میکروفون‌ها را در مجله­ بروز کالا مطالعه نمایید. در صورتی که به تازگی شروع به کار کرده‌­اید و به دنبال میکروفونی هستید که تا مدتی جوابگوی نیازهای شما باشد، در ادامه­ همین مطلب می­‌توانید با چند نمونه از میکروفون‌هایی که به طور کلی کارایی قابل قبولی دارند، آشنا شوید.

میکروفون بویا مدل BY-M1 Pro

  • میکروفون بویا مدل BY-M1 Pro

میکروفون یقه‌ای بویا مدل M1 Pro از تولیدات برند BOYA که قیمت بسیار مقرون­‌به­‌صرفه‌­ای دارد، از طریق یک جک 3.5 میلی­متری به دستگاه‌­های مختلفی مثل دوربین، گوشی، کامپیوتر و غیره وصل می­‌شود. در این میکروفون فیلتری برای نرم‌­تر کردن صدا و فیلتری برای برش فرکانس­‌های پایین در نظر گرفته شده است که باعث می­‌شوند صداهای اضافی و نویزها کاهش یافته و کیفیت صدای ضبط شده بالاتر برود. این میکروفون یقه‌­ای سیم‌­دار را می­‌توان به کمک گیره‌­ای که روی آن قرار گرفته است، روی یقه­ لباس، مقنعه یا روسری بانوان و هر جای دیگری که لازم باشد، متصل نمود.

میکروفون یقه‌ای M1 Pro از الگوی قطبی همه‌­جانبه یا Omnidirectional تبعیت می­‌کند که یعنی تا شعاعی مناسب، صداها را به صورت 360 درجه دریافت می‌­نماید. این مدل از میکروفون‌­های بویا با توجه به کیفیت قابل قبول و قیمت مناسب، برای شروع کار در هر یک از حوزه‌­های ضبط صدا بسیار خوب است.

میکروفون یقه‌­ای سارامونیک سری LavMicro 2M

  • میکروفون یقه‌­ای سیم­‌دار سارامونیک سری LavMicro 2M

شرکت Saramonic در طراحی این میکروفون یقه‌­ای باسیم، از دو میکروفون استفاده کرده تا برای استفاده­ هم­زمان دو شخص مناسب باشد. این میکروفون نیز ضمن کیفیت مناسب ضبط صدا برای شروع کار تولید محتوا، ضبط پادکست و غیره، قیمت بسیار ارزانی دارد که هر کسی می‌­تواند به راحتی آن را تهیه کند. میکروفون سارامونیک LavMicro 2M توسط یک جک 3.5 میلی­متری TRRS (سه خط) به آسانی به دستگاه‌­های مختلف از جمله موبایل متصل می­‌شود. به علاوه این میکروفون نیز همچون سایر میکروفون­‌های یقه‌­ای، به صورت Omnidirectional یا 360 درجه، سیگنال­‌های صوتی را دریافت می­‌نماید.

میکروفون گیمینگ فاکس ایکس ری Hades

  • میکروفون گیمینگ فاکس ایکس ری Hades

اگر به دنبال میکروفونی یقه‌­ای و سیم­‌دار نباشید، احتمالا میکروفون FoxXray FXR-SUM-09 Hades که از نوع ایستاده و پایه­‌دار است برای شما مناسب خواهد بود. اگرچه قیمت این میکروفون اندکی نسبت به دو مدل قبلی بیشتر است، اما در ازای آن شما یک میکروفون با کیفیت رومیزی در اختیار خواهید داشت که از طریق درگاه USB به سایر دستگاه‌­ها و منبع تغذیه وصل می‌­شود. این میکروفون دارای الگوی قطبی Cardioid است و فرکانس­‌های صوتی را از روبه­‌روی خود دریافت و با کیفیتی مناسب ضبط می­‌نماید. شما می­‌توانید این میکروفون را روی میز مقابل خود قرار داده و صدایتان را بدون دردسر و به صورتی واضح و باکیفیت ضبط کنید.

میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X1

  • میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X1

این میکروفون از نوع کندانسر ترانزیستوری است و حرفه­‌ای‌­تر از گزینه‌های قبلی است؛ به همین دلیل قیمت آن نیز بالاتر است. میکروفون کندانسر یانمای مدل MICPRO X1 را می­‌توان به صورت رومیزی مورد استفاده قرار داد و از طریق درگاه USB آن را به راحتی به سایر دستگاه‌های الکترونیک و همچنین منبع تغذیه متصل نمود. در این مدل از فیلتر برش فرکانس‌­های پایین بهره گرفته شده است تا صداهای اضافی محیط هنگام ضبط حذف شوند. علاوه بر آن، این میکروفون صداها را با الگوی Cardioid دریافت می‌­کند و سیگنال­‌های دریافتی از سایر نقاط را کاهش می‌­دهد تا صدای گوینده اصلی، با کیفیت و وضوح بیشتری ضبط گردد.

جمع بندی

در این راهنمای خرید میکروفون خوب در مجله بروز کالا، سعی کردیم بعد از بررسی کاربرد میکروفون‌ها برای کارهای مختلفی همچون تولید محتوا یا ضبط پادکست، به معرفی میکروفون­‌هایی که به طور کلی کارایی قابل قبولی دارند بپردازیم. امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی در این زمینه دارید، در قسمت نظرات (پایین صفحه) مطرح کنید تا شما را بیشتر راهنمایی کنید.

 

سوالات متداول

  1. الگوی قطبی Cardioid میکروفون­‌ها در چه مواردی کاربرد دارد؟

این حالت برای زمانی که قرار است تنها صدای یک نفر ضبط شود، مناسب است.

  1. الگوی قطبی Bidirectional در میکروفون­‌ها چه زمانی کاربرد دارد؟

این حالت برای شرایطی مثل ضبط پادکست­‌های دونفره که دو شخص از دو سوی میکروفون صحبت می­‌کنند، کاربرد دارد.

  1. چرا میکروفون‌­های یقه­‌ای از الگوی Omnidirectional تبعیت می­‌کنند؟

زیرا میکروفون ممکن است روی یقه­ لباس، روسری بانوان یا هر جای دیگری نصب گردد و منبع صدا همواره مشخصا در زاویه­ یکسانی قرار ندارد.