راهنمای خرید میکروفون برای استریم، یوتیوب و ضبط پادکست

اگر به ضبط پادکست می­‌اندیشید، باید بدانید که نمی­‌توانید با یک میکروفون قدیمی سر و ته قضیه را هم بیاورید. فعالیت در زمینه­ استریم و ضبط پادکست بیش از هرچیز به وضوح صدای تولیدی وابسته است. به عبارت بهتر، در قلمرو پادکست، همواره نبردی برای کیفیت صدای بالاتر در جریان است و همه‌­چیز در درجه­ اول به میکروفون شما بستگی دارد. یکی از سوالات متداول که از کارشناسان ما پرسیده می‌شود این است که برای استریم چه میکروفونی خوب است؟ به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک راهنمای خرید میکروفون برای استریم و ضبط پادکست تهیه کنیم.

با توجه به شمار بالای گزینه­‌های موجود، انتخاب میکروفون خوب موضوعی جدی و نیازمند بررسی­‌های فراوان است. در همین راستا، با دریافت مشورت از کارشناسان بروز کالا، این مطلب را تهیه نموده‌­ایم و در خلال آن ۵ مدل از بهترین میکروفون­‌ها برای استریم، ضبط پادکست و تولید محتوا برای یوتیوب را به شما معرفی خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • قبل از خرید میکروفون باید به چه نکاتی توجه کرد؟
  • میکروفون خوب برای پادکست و استریم چه ویژگی­‌هایی دارد؟
  • معرفی چند مدل از بهترین میکروفون­‌های ضبط پادکست و استریم

بهترین میکروفون‌های ضبط پادکست

قبل از خرید میکروفون باید به چه نکاتی توجه کرد؟

در جریان تحقیق و بررسی برای خرید میکروفون خوب همواره باید چند نکته را مد نظر داشته باشید:

  1. نوع و موضوع محتوایی که تولید می‌­کنید.
  2. شرایط محیطی که در آن صدا ضبط می­‌کنید.
  3. میزان بودجه‌­ای که در اختیار دارید.
  4. تعداد افرادی که پادکست را اجرا می‌کنند.
  5. مدت زمانی که هر اپیزود از پادکست طول می­‌کشد.

مشخص کردن موارد بالا از این جهت ضرورت دارد که برای نمونه در صورتی که فضای پادکست رسمی یا مربوط به روانشناسی، داستان­‌ها و مطالب جنایی، خواب یا مطالبی از این دست باشد، اینکه مثلا صدای جیرجیر صندلی شما در آن به گوش برسد، جلوه­ نامناسبی دارد. این در حالی است که اگر فضای پادکست صمیمانه‌­تر باشد، می­‌توان تاحدودی با این نوع صداهای اضافی کنار آمد. به همین دلیل نوع عایق­‌بندی اتاقی که در آن کار می‌­کنید و اینکه چه میزان از صداهای ناخواسته از بیرون شنیده می­‌شود نیز اهمیت می­‌یابد.

از سویی دیگر هرچه تعداد افرادی که در اجرای پادکست حضور دارند بیشتر باشد، تعداد میکروفون‌­های مورد نیاز بیشتر می­‌شود. با این حال بسته به فاصله­ افراد و تعداد آن‌ها، می‌­توان از میکروفون­‌هایی با الگوهای قطبی مناسب­‌تری استفاده کرد تا در هزینه­‌ها صرفه­‌جویی شود. از طرفی هرچه مدت زمان پادکست­‌هایتان طولانی‌­تر باشد، به دلیل افزایش احتمال خسته شدن مخاطب از گوش دادن به آن، اهمیت بالاتر بودن وضوح صدا افزایش می­‌یابد و نیازمند میکروفون قوی­‌تر و باکیفیت­‌تری خواهید بود.

اگر میل دارید پیش از خرید میکروفون، اطلاعات بیشتری داشته باشید، مقاله راهنمای جامع خرید میکروفون را مطالعه کنید.

میکروفون مناسب استرین چه ویژگی دارد

میکروفون مناسب استریم و ضبط پادکست چه ویژگی­‌هایی دارد؟

پاسخ این پرسش را می‌­توان با در نظر گرفتن معیارهای زیر مشخص کرد:

  1. الگوی قطبی:

اگر به تنهایی پادکست ضبط می­‌کنید و می­‌توانید نزدیک به میکروفون قرار بگیرید، میکروفونی با الگوی قطبی Cardioid، اگر دو نفر هستید، الگوی قطبی Bidirectional و اگر تعداد نفرات بیشتر است یا میکروفون در فاصله­ دورتری نسبت به شما قرار می­‌گیرد، الگوی قطبی Omnidirectional برایتان مناسب خواهد بود.

  1. نحوه­ اتصال:

میکروفون‌­هایی که درگاه‌­های ارتباطی USB و USB Type-C و جک 3.5 میلی­متری دارند، امکان ارتباط آسان و سریع بین میکروفون و دستگاه­‌هایی مثل موبایل، تبلت، لپ تاپ، دوربین، باند و غیره را فراهم می‌­کنند. میکروفون‌­هایی که از درگاه XLR استفاده می­‌کنند، نیازمند مهارت بیشتری برای برقراری اتصال مناسب خواهند بود.

  1. شکل ظاهری:

اکثر میکروفون‌­های خوب برای ضبط پادکست و استریم یا یوتیوب، رومیزی هستند. از این رو دقت کنید که پایه‌­های میکروفون مورد نظر شما به گونه‌­ای باشد که کمترین ارتعاشات ممکن را از میز زیرینش دریافت کند. چنانچه مهمانان یا همکارانی دارید که هنگام صحبت هیجان­‌زده می‌­شوند و روی میز می­‌کوبند، شاید استفاده از بازوی بوم که میکروفون را از سطح میز جدا می­‌کند، برای شما مناسب‌­تر باشد.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید میکروفون یقه‌­ای

  1. کاندنسر یا پویا:

میکروفون­‌های خازنی یا کاندنسر حساسیت بیشتری نسبت به فرکانس‌­های صوتی دارند، جزئیات بیشتری را ضبط می­‌کنند و نیاز به ولتاژ تقویتی دارند. اگر می­‌خواهید برای هر یک از مجریان میکروفون خوب برای پادکست مجزا تهیه کنید، میکروفون­‌های پویا مناسب­‌تر خواهند بود؛ چرا که ارزان­‌تر هم هستند. اما اگر صدای واضح­‌تری می­‌خواهید یا منبع صدا در فاصله‌­های دورتری نسبت به میکروفون قرار می­‌گیرد و در محیطی ساکت کار می‌­کنید، یک میکروفون خازنی قطعا انتخاب بهتری خواهد بود.

معرفی چند مدل از بهترین میکروفون‌­های استریم و ضبط پادکست

میکروفون گیمینگ فاکس ایکس ری SONICBOOM

۱. میکروفون گیمینگ فاکس ایکس ری SONICBOOM

عمدتا میکروفون­‌های گیمینگ، برای استریم و ضبط پادکست نیز مناسب هستند که میکروفون کاندنسر SONICBOOM برند فاکس ایکس ری (Fox Xray) نیز از همین دسته است. اگر بودجه­ اندکی دارید و به دنبال میکروفونی هستید تا برای شروع کار در حوزه­ ضبط پادکست کارتان را راه بیندازد، این میکروفون که قیمت بسیار ارزانی دارد می‌­تواند برایتان خوب باشد.

این میکروفون از طریق جک 3.5 میلی­متری به راحتی به دستگاه­‌های دیگر از جمله موبایل متصل می­‌گردد. همچنین پایه­ این میکروفون رومیزی به آسانی برای قرار گرفتن در زاویه و موقعیت مناسب، قابل تنظیم است. میکروفون SONICBOOM صدا را به صورت همه‌­جانبه، با حساسیت بالا و بهبودیافته دریافت می­‌کند.

میکروفون رومیزی گیمینگ یانمای سری G33

۲. میکروفون رومیزی گیمینگ یانمای سری G33

یکی دیگر از میکروفون­‌هایی که برای شروع کار استریمینگ و ضبط پادکست یا فعالیت در یوتیوب کیفیت قابل قبولی دارد، میکروفون G33 از تولیدات برند Yanmai است. میکروفون رومیزی گیمینگ یانمای سری G33 از درگاه ارتباطی USB و منبع تغذیه­ USB 5 ولتی بهره می­‌برد و الگوی قطبی آن Omnidirectional یا همه­‌جانبه است. بنابراین شما می‌­توانید برای ضبط صدای چند نفر که در جهت­‌های مختلف نسبت به میکروفون قرار گرفته­‌اند، آن را به کار ببرید. بهترین میکروفون برای یوتیوب که حساسیت بالایی نسبت به صدا دارد و از یک فیلتر نرم‌­کنندگی صدا برای افزایش کیفیت صدای دریافتی استفاده می­‌نماید.

میکروفن کندانسر بویا مدل BY-PM500

۳. میکروفون کاندنسر بویا مدل BY-PM500

اگر بخواهید بیشتر هزینه کنید و میکروفون قدرتمندتری برای استریم یا پادکست تهیه نمایید، میکروفون PM500 برند BOYA گزینه‌­ای عالی است. از مزیت­‌های این میکروفون رومیزی درگاه ارتباطی USB، آن هم از نوع Type-C است که امکان اتصال مستقیم به موبایل را فراهم می‌­کند. میکروفون کاندنسر بویا مدل BY-PM500 می­‌تواند صدا را هم با الگوی Cardioid و هم با الگوی Omnidirectional دریافت نماید. به همین دلیل چه به صورت انفرادی و چه به صورت گروهی می­‌توانید با استفاده از آن پادکست ضبط کنید. این میکروفون USB با دستگاه­‌های گوناگونی که سیستم‌­عامل iOS یا Android یا Mac یا Windows داشته باشند، سازگاری دارد.

میکروفون استودیویی یا‌نمای مدل Q18

۴. میکروفون استودیویی یا‌نمای مدل Q18

مدل Q18 از تولیدات برند Yanmai یکی دیگر از بهترین میکروفون‌ها برای یوتیوب و استریم است که مجهز به قابلیت نورپردازی RGB می‌باشد. این مدل کمی گران‌­تر از میکروفون PM500 بویا و از نوع کاندنسر الکترونیکی است. این میکروفون قدرتمند نیز از طریق درگاه ارتباطی USB به انواع و اقسام دستگاه­‌های الکترونیکی متصل می‌شود. به علاوه این میکروفون یوتیوب از منبع تغذیه­ USB بهره می‌­برد و مانند عموم میکروفون­‌های USB نیازی به Preamp و منبع تغذیه­ فانتوم پاور مجزا ندارد. از دیگر مزیت­‌های آن امکان تنظیم الگوی قطبی دریافت سیگنال­‌های صوتی روی حالت Cardioid یا Omnidirectional است.

همچنین میکروفون استودیویی یا‌نمای مدل Q18 دارای طراحی ظاهری فوق‌­العاده‌­ای است که علاوه بر زیبایی چشمگیر، امکان چرخش میکروفون را روی پایه در زوایای گسترده‌­ای فراهم می‌­نماید تا بتوان به راحتی از آن استفاده نمود.

میکروفون کاندنسر بیرداینامیک مدل Fox

۵. میکروفون کاندنسر بیرداینامیک مدل Fox

چنانچه از لحاظ بودجه دستتان باز است، این میکروفون قدرتمند با عملکردی فوق‌­العاده که حتی برای ضبط صدای ساز یا آواز خوانندگان در استودیو نیز کیفیت قابل توجهی دارد، می‌­تواند بهترین گزینه برای شما باشد. با در اختیار داشتن چنین میکروفونی دیگر تا مدت­‌ها از بابت کیفیت صدای محتواهای صوتی خود هیچ­ گونه نگرانی نخواهید داشت.

این میکروفون که توسط برند Beyerdynamic تولید شده است، از نوع خازنی یا کاندنسر است و فرکانس­‌های صوتی را با حساسیت، کیفیت و وضوح بالایی ضبط می­‌کند. همچنین پس از دریافت سیگنال، به صورت خودکار آن را به شیوه­ دیجیتال پردازش می­‌نماید تا صدا به صورت کاملا طبیعی ذخیره گردد. میکروفون کاندنسر بیرداینامیک مدل Fox با استفاده از الگوی قطبی Cardioid تمامی فرکانس­‌های صوتی را به صورت دقیق دریافت و با فناوری کاهش نویز، کیفیت آن را ارتقا می‌­دهد. اتصال این میکروفون به سایر دستگاه­‌های الکترونیکی از طریق فناوری Plug-and-play و درگاه USB به آسانی صورت می­‌گیرد. شما می‌­توانید با اتصال یک هدفون به این میکروفون، صدای خود را هم­زمان با ضبط گوش کنید.

جمع بندی

انتخاب یک میکروفون خوب برای پادکست، استریم یا یوتیوب ممکن است کاری دلهره‌­آور باشد، اما اطلاع از تفاوت ساختاری، نحوه­ اتصال و سایر ویژگی­‌های میکروفو‌ن­‌ها می­‌تواند شما را در رسیدن به مناسب­‌ترین گزینه مطابق با نیازهای خودتان یاری کند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا چند نمونه از بهترین میکروفون­‌ها برای استریم و ضبط پادکست را از بازه‌­های قیمتی متفاوت به شما معرفی نماییم. امیدواریم که مطالعه­ این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. در صورتی که نیاز به هرگونه راهنمایی بیشتر در زمینه­ انتخاب میکروفون و سایر تجهیزات الکترونیک داشته باشید، می‌­توانید با کارشناسان بروزکالا تماس بگیرید یا در قسمت نظرات پایین صفحه سوال خود را مطرح کنید تا پاسخگو باشیم.

سوالات متداول

  1. برای ضبط پادکست، میکروفون خازنی بهتر است یا پویا؟

به شرایط بستگی دارد؛ ولی در حالت کلی میکروفون­‌های خازنی یا کاندنسر که ممکن است به صورت کندانسر نیز از آن­‌ها یاد شود، مناسب­‌تر هستند.

  1. آیا می­‌توان از میکروفون­‌های یقه‌­ای هم برای ضبط پادکست استفاده نمود؟

بله، اما عموما برای ضبط پادکست بیشتر از میکروفون­‌های رومیزی و استودیویی استفاده می­‌شود. باز هم همه‌­چیز به نیاز و شرایط شخصی شما بستگی دارد.

  1. میکروفون­‌های کدام برند برای شروع کار استریم و ضبط پادکست بهتر هستند؟

تولیدات برند بویا و یانمای برای شروع مناسب هستند و به طور کلی میکروفون­‌های گیمینگ برای ضبط پادکست به خوبی جواب می­‌دهند.