معرفی 4 مادربرد مناسب سیستم رندرینگ

امروزه طراحی‌ گرافیکی و محتوای ویدئویی بخش مهم و جدایی‌ناپذیری از دنیای دیجیتال است. به فرایند تولید تصویر و ویدئو واقع‌گرایانه از مدل‌های دو بعدی و سه بعدی با نرم‌افزارهای مخصوص، رندرینگ می‌گویند. رندرینگ به طراحان و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال این امکان را می‌دهد که ایده‌های خود را به نمایش در بیاورند و تجربه واقعی و جذابی به کاربران ارائه دهند. بدون شک این افراد به کامپیوتری حرفه‌ای احتیاج دارند که بتواند پاسخ‌گوی نیازهای آنها باشد. بنابراین انتخاب سخت‌افزار مناسب برای سیستم رندرینگ اهمیت بسیاری خواهد داشت. مادربرد یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم رندرینگ محسوب می‌شود.

احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که مادربرد چیست؟ مادربرد برد اصلی کامپیوتر است که وظیفه کنترل پردازنده مرکزی را بر عهده دارد و باعث ایجاد ارتباط میان پردازنده و سایر اجزای کامپیوتر می‌شود. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، تأمین انرژی الکتریکی مورد نیاز اجزای مختلف رایانه است. قطعاتی مانند رم، پردازنده، کارت گرافیک، هارد و... روی مادربرد نصب می‌شوند. انتخاب بهترین مادربرد رندرینگ به طراحان کمک می‌کند که رندرینگ پرسرعت و روانی را تجربه کنند. اما مشخصات مادربرد رندرینگ کدام است؟ 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مشخصات مادربرد رندرینگ
  1. پردازنده
  2. درایور ذخیره‌سازی
  3. رم
  4. کارت گرافیک
  • پیشنهاد بروزکالا
  1. مادربرد ام اس آی مدل MPG Z790 EDGE TI MAX WIFI
  2. مادربرد ایسوس Rog Strix Z790 F Gaming Wifi DDR5
  3. مادربرد ایسوس ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO DDR5
  4. مادربرد ایسوس مدل ROG Maximus Z790 DARK HERO

بهترین مادربرد رندرینگ

 مشخصات مادربرد رندرینگ 

در حالت کلی شما هنگام خرید مادربرد برای سیستم خود باید به نکات مهمی از جمله پلتفرم، چیپست و سوکت، اسلات‌ها، فرم فکتور، پورت‌های توسعه، هدرها، سیستم خنک‌کننده و بسیاری از موارد دیگر توجه کنید و بدانید که چگونه مادربرد مناسب کامپیوتر انتخاب کنید.

رندرگیری عملیاتی سنگین محسوب می‌شود که 4 قطعه کامپیوتر را بیشتر از اجزای دیگر درگیر خواهد کرد. این 4 قطعه شامل پردازنده مرکزی، حافظه رم، کارت گرافیک و درایو ذخیره‌سازی هستند. عملیات رندرگیری در صورتی به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود که این 4 قطعه از قدرت بالایی برخوردار باشند و با یکدیگر سازگاری داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است که نتیجه پردازش رندرگیری به نمایش در نیاید و یا این عملیات با سرعت کمی انجام شود.

پردازنده

پردازنده مغز کامپیوتر است که پردازش عملیات کامپیوتر را بر عهده می‌گیرد. نکته بسیار مهمی که هنگام خرید بهترین مادربرد سیستم رندرینگ باید به آن توجه کرد، سازگاری پردازنده با مادربرد است. هر کدام از پردازنده‌ها سوکت خاصی دارند و مادربرد مد نظر شما باید از سوکت مشابه سوکت پردازنده پشتیبانی کند. لازم به ذکر است که اگر شما قصد خرید پردازنده برای سیستم رندرینگ خود را دارید، باید به تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک دقت کنید. 

درایور ذخیره‌سازی

کاربر یک سیستم رندرینگ برای ذخیره نتایج رندرگیری به درایوری با کیفیت بالا و سرعت زیاد نیاز دارد. این درایور باید بتواند اطلاعات زیادی را در خود ذخیره کند. انتخاب شما درایور یا هارد SSD است یا نوع اچ دی دی HDD را می‌پسندید؟ همواره به کاربران استفاده از درایو SSD توصیه می‌شود زیرا سرعت بالاتری دارد و جدیدتر است. اگر شما محدودیت بودجه ندارید می‌توانید یک SSD NVME خریداری کنید که هم دوام بیشتری دارد و هم سرعت بیشتری را به کاربر ارائه می‌دهد.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت هارد SSD با NVMe

رم

یکی از سوالاتی که معمولاً طراحان هنگام اسمبل کردن سیستم رندرینگ با آن مواجه می‌شوند این است که حافظه رم باید چه ظرفیتی داشته باشد؟ رم حافظه موقت کامپیوتر است و داده‌هایی که پردازنده در حال پردازش آنها است، روی حافظه رم کامپیوتر ذخیره می‌شود. رم روی مادربرد نصب می‌شود و به انجام وظایف خود می‌پردازد. برای یک سیستم رندرینگ رم با ظرفیت حداقل 32 گیگابایت از نوع DDR4 نیاز است. بهترین مادربرد برای رندرینگ باید دارای اسلات‌های رم زیادی باشد؛ در حقیقت چندین ماژول رم به جای یک ماژول به عملکرد بهتر سیستم کمک خواهد کرد. نکته مهم این است که مادربرد باید از ظرفیت ماژول رم پشتیبانی کند. 

کارت گرافیک

کارت گرافیک قطعه‌ای در کامپیوتر است که وظیفه پردازش و تولید تصاویر و ویدئوها را بر عهده دارد. وجود کارت گرافیک مطلوب برای رندرینگ و گیمینگ اهمیت زیادی دارد. درست است که برخی از پردازنده‌های مرکزی دارای تراشه گرافیکی نیز هستند اما برای رندرگیری نیاز به کارت گرافیک مجزا است. بنابراین شما هنگام انتخاب بهترین مادربرد سیستم رندرینگ باید از پشتیبانی کارت گرافیک مطمئن شوید.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت مادربرد گیمینگ و معمولی

پیشنهاد بروزکالا

اکنون که شما اطلاعاتی در مورد مادربرد مناسب رندرینگ کسب کرده‌اید، بهتر است با چند نمونه از این محصولات آشنا شوید.

مادربرد ام اس آی مدل MPG Z790 EDGE TI MAX WIFI 

MPG Z790 EDGE TI MAX WIFI یکی از محصولات مناسب برای سیستم رندرینگ از برند معتبر ام اس آی MSI است. این مادربرد ام اس آی از نسل‌های 12، 13 و 14 پردازنده‌های سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل پشتیبانی می‌کند. نوع رم قابل استفاده در آن DDR5 است. حداکثر ظرفیت حافظه رم در این مادربرد 256 گیگابایت می‌باشد. قیمت این محصول حدود 21 میلیون تومان است.

4 اسلات رم روی مادربرد ام اس آی مدل MPG Z790 EDGE TI MAX WIFI تعبیه شده است. 2 اسلات x16 و 1 اسلات x1 روی این دستگاه مشاهده می‌شود. 10 درگاه USB در پشت مادربرد ام اس آی تعبیه شده است. مجموع درگاه‌های USB هدر محصول 8 عدد است. این محصول از 1 درگاه اترنت و بلوتوث 5.4، وای فای 7 بهره می‌برد. این مورد از بهترین مادربرد ام اس آی دارای هدرها و کانکتورهای داخلی بسیاری مانند 1 عدد هدر 4 پین پمپ واترکولینگ، 1 عدد هدر 4 پین فن پردازنده و... می باشد. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین مادربردها تا ۵ میلیون تومان

مادربرد ام اس آی مدل MPG Z790 EDGE TI MA

مادربرد ایسوس Rog Strix Z790 F Gaming Wifi DDR5

یکی از بهترین مادربردها برای رندرینگ مادربرد ایسوس Rog Strix Z790 F Gaming Wifi DDR5 است. این محصول از نسل 12 و 13 پردازنده‌های سری Core اینتل، سلرون و پنتیوم گلد اینتل پشتیبانی می‌کند. حداکثر رم قابل استفاده روی این مادربرد 128 گیگابایت و از نوع DDR5 است. 4 عدد SATA 6Gb/s، 4 عدد اسلات M.2، 3 اسلات x16 و 1 اسلات x1 در این محصول تعبیه شده است.

12 درگاه USB در پشت مادربرد و 7 درگاه USB هدر مادربرد روی این مدل ایسوس مشاهده می‌شود. درگاه HDMI، درگاه DisplayPort و هدرها و کانتکتورهای بسیاری مانند 1 عدد هدر 4 پین فن پردازنده، 5 عدد هدر 4 پین فن سیستم، 1 عدد هدر 4 پین پمپ واترکولینگ، 1 عدد هدر سنسور دما و... روی این محصول وجود دارد. قیمت این محصول حوالی 25 میلیون تومان است.

پیشنهاد مطالعه: علت بوق زدن بایوس مادربرد چیست؟

مادربرد ایسوس Rog Strix Z790 F Gaming Wi

مادربرد ایسوس ROG MAXIMUS Z790 HERO DDR5

ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO DDR5 از نسل 13 و از پردازنده‌ نسل 13 اینتل سری Core، سلرون و پنتیوم گلد پشتیبانی می‌کند. حداکثر ظرفیت حافظه رم در این مادربرد ایسوس 128 گیگابایت است و نوع رم قابل استفاده DDR5 می‌باشد. 4 اسلات رم 32 گیگابایتی برای مادربرد ASUS ROG MAXIMUS Z790 HERO DDR5 در نظر گرفته شده است. 6 عدد SATA 6Gb/s، 5 اسلات M.2، 3 اسلات توسعه x16، درگاه HDMI، 12 درگاه USB پشت مادربرد، 9 درگاه USB هدر مادربرد نیز در این محصول تعبیه شده است.

از هدرها و کانکتورهای این مادربرد می‌توان به 1 عدد هدر 4 پین فن پردازنده، 1 عدد هدر 4 پین فن برای فن ثانویه پردازنده، 1 عدد هدر 4 پین پمپ واترکولینگ، 4 عدد هدر 4 پین فن سیستم، هدر سنسور دما، هدر پنل سیستم و... اشاره کرد. قیمت این محصول از برند ایسوس حوالی 34 میلیون تومان است.

پیشنهاد مطالعه : مقایسه مادربرد گیگابایت و ایسوس

مادربرد سیستم رندرینگ

مادربرد ایسوس مدل ROG Maximus Z790 DARK HERO

مادربرد ایسوس مدل ROG Maximus Z790 DARK HERO یکی از بهترین مادربردهای دنیا است. شما می‌توانید این مادربرد رندرینگ را با قیمت حدود 42 میلیون تومان تهیه نمایید. مادربرد ایسوس مدل ROG Maximus Z790 DARK HERO از پردازنده اینتل در نسل 12، 13 و 14 سری Core، سلرون و پنتیوم گلد پشتیبانی می‌کند. این مادربرد از برند ایسوس از حافظه رم DDR5 پشتیبانی خواهد کرد. حداکثر ظرفیت رم قابل استفاده روی این محصول 192 گیگابایت است. در حقیقت 4 اسلات رم روی این دستگاه مشاهده می‌شود که حداکثر ظرفیت هر اسلات 48 گیگابایت می‌باشد. 

5 اسلات M.2، 4 عدد SATA 6Gb/s، 2 اسلات x16، 1 اسلات x4، 12 درگاه USB پشت مادربرد، 9 درگاه USB هدر مادربرد، 1 درگاه اترنت، وای فای 7، بلوتوث 5.4، درگاه HDMI و... در این دستگاه مشاهده می‌شود. از سایر هدرها و کانکتورهای مهم داخلی می‌توان به هدر 4 پین فن پردازنده، هدر 4 پین فن برای فن ثانویه پردازنده، هدر 4 پین فن سیستم، هدرهای ورودی و خروجی واترکولینگ، هدر AURA RGB، هدر سنسور دما و... اشاره کرد.

نتیجه‌گیری

مادربرد نقش بسیار مهمی را در فرایند رندرینگ ایفا می‌کند. انتخاب بهترین مادربرد رندرینگ تأثیر زیادی بر سرعت این فرایند خواهد داشت. مادربردهای با کیفیت و مدرن که از پردازنده‌های قدرتمند و حافظه‌های پرسرعت پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند مادربرد مناسب رندرینگ باشند.

اگر شما دوستان گرامی قصد تهیه مادربردی با کیفیت بالا و قیمت مناسب را دارید، مجموعه بروزکالا محصولاتی مطلوب را به شما ارائه می‌دهد. کارشناسان بروزکالا با مشاوره رایگان و معرفی بهترین مادربرد برای رندرینگ به شما کمک می‌کنند که مادربردی با کیفیت بالا، برندی معتبر و قیمتی مناسب تهیه کنید و از خدمات پس از فروش آن محصول نیز بهره‌مند شوید.