دلیل خاموش شدن ناگهانی ساعت هوشمند

ساعت‌های هوشمند علاوه بر این که یک اکسسوری زیبا هستند، یک ابزار هوشمند کاربردی نیز در نظر گرفته می‌شوند. با کمک این ساعت‌ها، دیگر هیچ تماس و پیامی را از دست نمی‌دهید. علاوه بر این می‌توانید از آن‌ها برای سرگرمی، کنترل سلامتی، تحت نظر داشتن ضربان قلب، شمارش تعداد قدم‌ها در روز و غیره استفاده کنید. اما گاهی این ساعت‌ها به درستی کار نمی‌کنند و خاموش و روشن می‌شوند. اگر شما هم در پی علت خاموش و روشن شدن ساعت هوشمند هستید این مقاله برای شماست، پس تا انتهای آن ما را همراهی کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دلیل خاموش شدن ناگهانی ساعت هوشمند
• تمام شدن باتری
• قرار گرفتن در معرض آب
• مشکلات درگاه شارژ
• روشن بودن حالت Reserve Power
• معیوب یا خراب بودن شارژر 
• آسیب فیزیکی به ساعت هوشمند
• خراب شدن دکمه پاور
روشن بودن voiceOver در ساعت هوشمند اپل
علت خاموش شدن ناگهانی ساعت هوشمند سامسونگ و راه حل

علت سیاه شدن صفحه ساعت هوشمند

دلیل خاموش شدن ناگهانی ساعت هوشمند

اصلی‌ترین علت خاموش و روشن شدن ساعت هوشمند شامل این مواردند:

تمام شدن باتری

اصلی‌ترین علت خاموش شدن ساعت هوشمند، تمام شدن باتری آن است. در بسیاری از موارد، ما تا حدی درگیر زندگی روزمره یا شغل‌مان هستیم که فراموش می‌کنیم ساعت هوشمندمان را شارژ کنیم. اگر فراموش کرده‌اید که چند روز ساعت هوشمندتان را شارژ کنید، خاموش شدن آن اتفاق دور از انتظاری نیست. 

اما نگران نباشید زیرا این مشکل جدی نیست و با متصل کردن ساعت هوشمند به شارژر برطرف می‌شود. فقط دقت کنید که هنگام شارژ، ساعت هوشمند خود را در موقعیت صحیحی قرار دهید تا از شارژ شدن آن مطمئن شوید. علاوه بر این، قبل از این که برای روشن کردن ساعت اقدام کنید، مطمئن شوید که حداقل یک ساعت شارژ شده است.

پیشنهاد مطالعه: فیتنس ترکر بخرم یا ساعت هوشمند؟

قرار گرفتن در معرض آب

یکی از مشکلات سخت افزاری رایج که برای ساعت‌های هوشمند اتفاق می‌افتد، آسیب دیدن در اثر تماس با آب است. آسیب ناشی از آب می‌تواند به خاطر غوطه‌ور شدن، پاشیدن قطرات آب یا ریختن هر نوع مایعی روی دستگاه رخ دهد که بسته به شدت آن باعث خرابی کامل و خاموش شدن ساعت می‌شود. بهتر است درجه مقاومت دستگاه در برابر آب را در دفترچه راهنمای آن بررسی کنید و اگر دستگاه‌تان در برابر آب مقاوم نیست، از قرار دادن آن در معرض آب یا رطوبت خودداری کنید. اما اگر ساعت در معرض آب قرار گرفت، فورا آن را به طور کامل خشک کنید و در صورت امکان باتری آن را خارج کنید.

همچنین باید دستگاه را در ظرفی حاوی برنج یا سیلیکا ژل قرار دهید یا از سشوار با حرارت کم برای از بین بردن رطوبت استفاده کنید. در صورتی که این اقدامات را انجام دادید ولی دستگاه همچنان روشن نمی‌شود، احتمال سوختن ساعت وجود دارد و باید به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید.

پیشنهاد مطالعه: 5 کارایی اسمارت واچ

علت خاموش شدن ناگهانی ساعت هوشمند

مشکلات درگاه شارژ

گاهی درگاه شارژ دچار آسیب فیزیکی می‌شود یا به علت تجمع گرد و غبار مسدود می‌شود. در این شرایط اگر ساعت هوشمند را به شارژر متصل کنید، شارژ نمی‌شود و در آخر ممکن است در اثر تخلیه باتری خاموش شود. بهتر است در این موقعیت این درگاه را به دقت بررسی کنید. اگر آثاری از گرد و غبار یا آلودگی در آن می‌بینید، آن را با یک پارچه تمیز، پنبه یا گوش پاک کن تمیز کنید. فقط باید مراقب باشید که فشار زیادی به آن وارد نمی‌کنید زیرا این درگاه بسیار حساس و در معرض آسیب است. اما در شرایطی که درگاه دچار مشکل ساختاری و صدمه فیزیکی شده، آن را به یک کارشناس نشان دهید.

روشن بودن حالت Reserve Power

برخی از ساعت‌های هوشمند با قابلیتی به نام Reserve Power عرضه می‌شوند. این قابلیت برای صرفه جویی در مصرف باتری طراحی شده است. در صورتی که آن را فعال کنید، به جز زمان هیچ اطلاعات دیگری روی نمایشگر ساعت هوشمند نشان داده نمی‌شود. برای این که ساعت را از این حالت خارج کنید و وارد حالت عادی کنید باید دکمه پاور را چند ثانیه نگه دارید تا ساعت Restart شود.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت هوشمند شیائومی

معیوب یا خراب بودن شارژر 

در بسیاری از موارد، زمانی که ساعت هوشمندتان روشن نمی‌شود دچار استرس می‌شوید و فکر می‌کنید که مشکل از خود ساعت است. اما ممکن است این مشکل به خاطر شارژر آن باشد. در حقیقت، زمانی که شارژر خراب یا معیوب شده باشد یا آسیب فیزیکی به آداپتور آن وارد شده باشد نمی‌تواند ساعت‌تان را شارژ کند. در این موقعیت اگر ساعت هوشمندی که شارژ کمی دارد را به این شارژر متصل کنید، هیچ شارژی به ساعت اضافه نمی‌شود و کم کم خاموش می‌شود.

پس قبل از این که ساعت هوشمندتان را نزد یک تعمیرکار ابزار هوشمند ببرید، ابتدا آن را به یک شارژر دیگر متصل کنید و اجازه دهید شارژ شود. اگر ساعت پس از مدتی روشن شد، پس مشکل از شارژر بوده اما اگر ساعت همچنان روشن نمیشد، به تعمیر نیاز است.

دلیل خاموش شدن ناگهانی ساعت هوشمند

آسیب فیزیکی به ساعت هوشمند

اگر قطعات حساس ساعت هوشمندتان آسیب دیده باشند، ساعت نمی‌تواند روشن شود. توصیه می‌کنیم در این شرایط بدنه ساعت هوشمند را برای وجود هر گونه نشانه‌ای از آسیب فیزیکی بررسی کنید. در صورت مشاهده اتصالات شکسته یا نقاط آسیب دیده در بدنه، سعی نکنید که خودتان ساعت را تعمیر کنید و حتما از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

بیشتر بدانید: ساعت هوشمند با قابلیت برقراری مکالمه

خراب شدن دکمه پاور

ممکن است دکمه پاور ساعت هوشمندتان خراب باشد. وقتی دکمه پاور آسیب ببیند، صرف نظر از سالم بودن باتری و سایر قطعات آن، ساعت روشن نمی‌شود. خیلی از افراد فکر می‌کنند که اگر دکمه پاور را محکم‌تر فشار دهند یا برای مدت طولانی‌تری آن را نگه دارند ساعت روشن می‌شود، اما این اقدامات هیچ تاثیری ندارند.

دکمه پاور ساعت هوشمند ممکن است با گذشت زمان یا عدم استفاده صحیح، کارایی و دوام خود را از دست بدهد. این مشکل بیشتر برای ساعت‌های هوشمند ارزان قیمت اتفاق می‌افتد. البته ساعت‌های هوشمند رده بالا نیز ممکن است دچار این مشکل شوند. در این شرایط نیز احتمالا باید ساعت تعمیر شود. برای جلوگیری از دوباره خراب شدن دکمه پاور، از فشردن ناخواسته و گاه و بیگاه دکمه خودداری کنید.

روشن بودن voiceOver در ساعت هوشمند اپل

خیلی وقت‌ها علت روشن نشدن ساعت هوشمند اپل (اپل واچ) فعال بودن قابلیت voiceOver است. این قابلیت اختصاصی اپل برای نابینایان طراحی شده است و به نحوی است که فرمان‌های صوتی را اجرا می‌کند بدون این که صفحه را روشن کند. اگر ساعت هوشمند اپل‌ شما روشن نمی‌شود بهتر است فعال بودن یا نبودن این قابلیت را بررسی کنید. برای این کار به اپلیکیشن مخصوص اپل واچ در گوشی آیفون بروید. سپس از طریق گزینه General به Accessibility بروید و در آنجا دنبال گزینه voiceOver بگردید. در صورتی ‌که این قابلیت فعال بود، آن را غیرفعال کنید تا ساعت هوشمندتان روشن شود. البته این گزینه بسته به مدل و سال تولید اپل واچ ممکن است در بخش‌های مختلفی از اپلیکیشن باشد.

بیشتر بدانید: بهترین ساعت هوشمند ورزشی و کوهنوردی

دلیل سیاه شدن صفحه ساعت هوشمند

علت خاموش شدن ناگهانی ساعت هوشمند سامسونگ و راه حل آن

محتمل‌ترین دلیل برای خاموش شدن غیرمنتظره و بی دلیل ساعت‌های هوشمند سامسونگ، باتری کم است. با این حال، برخی از عوامل دیگر نیز در بروز این اتفاق نقش دارند همچون: استفاده از شارژر غیراستاندارد، نرم‌افزارهای قدیمی یا استفاده از برنامه‌های شخص ثالث نامعتبر و حاوی ویروس‌های مخرب. اگر ساعت هوشمند سامسونگ شما هم به صورت ناگهانی و بی دلیل خاموش می‌شود، بهتر است مراحل زیر را برای حل مشکل انجام دهید:

  • مرحله 1: ساعت هوشمند سامسونگ خود را ریبوت (راه اندازی مجدد) کنید. برای این که ساعت هوشمند را وادار به راه‌اندازی مجدد کنید کلید Home (کلید پاور) و کلید برگشت را همزمان فشار دهید و نگه دارید تا گزینه (...Rebooting) نمایش داده شود. اگر گزینه‌هایی مثل (Power off) یا (Restart) روی صفحه نمایش داده شدند آن‌ها را انتخاب نکنید. مدت زمانی که باید دکمه ها را نگه دارید بسته به هر دستگاه متفاوت است. در برخی از مدل‌های ساعت هوشمند، ممکن است 30 ثانیه طول بکشد تا گزینه (...Rebooting)‌ ظاهر شود. نکته: ویژگی‌های موجود، گزینه‌های منو و تنظیمات ممکن است بسته به ساعت و نسخه نرم‌افزار متفاوت باشند.
  • مرحله 2: وقتی پیام Rebooting ظاهر شد، کلیدهایی که نگه داشتید را رها کنید. در این مرحله صفحه ساعت تاریک می‌شود و سپس ساعت راه اندازی مجدد می‌شود. اگر ساعت هوشمند به گوشی موبایل‌ متصل باشد، اتصال دستگاه‌ها در حین راه‌اندازی مجدد به طور موقت قطع می‌شود.
  • مرحله 3: اگر ساعت‌تان را برای رفع مشکل راه‌اندازی مجدد می‌کنید، پس از اتمام این پروسه، حتما دلیل مشکل را پیدا کنید. برای مثال بروزرسانی‌های نرم‌افزار ساعت و برنامه Galaxy Wearable را بررسی کنید و اگر برنامه‌ای به آپدیت نیاز داشت، حتما آپدیت را اعمال کنید تا دستگاه مجددا به مشکل نخورد.
  • مرحله 4: در صورتی که دستگاه آسیب دیده، به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید. اگر ساعت به خاطر آسیب فیزیکی، مانند گیر کردن یکی از دکمه‌ها نمی‌تواند راه اندازی مجدد شود، حتما برای درخواست خدمات به نمایندگی شرکت سامسونگ مراجعه کنید. اگر دستگاه‌تان گارانتی داشته باشد، نمایندگی سامسونگ، مشکل آن را برطرف می‌کند یا دستگاه را تعویض می‌کنند. اما در صورت اتمام گارانتی، با پرداخت هزینه می‌توانید آن را در همین مراکز معتبر تعمیر کنید.

علت خاموش و روشن شدن ساعت هوشمند

سخن پایانی

ساعت‌های هوشمند در بسیاری از موارد کار ما را راحت‌تر می‌کنند و به یک دوست و همراه همیشگی برای ما تبدیل شده‌اند. با این حال گاهی این ساعت‌ها دچار مشکل می‌شوند و خاموش می‌شوند‌. در این مقاله به رایج‌ترین علت سیاه شدن صفحه ساعت هوشمند اشاره کردیم و راهکارهایی ارائه دادیم تا در صورت بروز هر مشکلی، آمادگی رفع آن‌ را داشته باشید.

سوالات متداول 

1. از کجا بفهمم که شارژر ساعت هوشمندم خراب شده است؟

زمانی که مشکل از سیم شارژر باشد، هنگام بررسی شارژر، به راحتی متوجه اتصالات سست و بیرون زدگی سیم‌ها می‌شوید. اما اگر مشکل از آداپتور باشد، فقط با تست کردن شارژر و اتصال آن به چندین دستگاه سالم متوجه می‌شوید که به مشکل خورده است.

2. اگر مشکل ساعت هوشمندم به خاطر باتری باشد میتوانم آن را تعویض کنم؟

باتری ساعت‌های هوشمند همچون بسیاری از دستگاه‌های دیگر عمر مفیدی دارد. در صورتی که ساعت هوشمندتان مدت زیادی عمر کرده، احتمال دارد که باتری آن کارآیی خود را از دست داده باشد. خوشبختانه اکثر برندهای معتبر ساعت هوشمند امکان تعویض باتری را فراهم کرده‌اند. البته تعویض آن نیاز به تخصص دارد و نمی‌توانید خودسرانه این کار را در خانه انجام دهید. 

3. آیا در صورت خاموش شدن ساعت هوشمند، می‌توانم آن را با اتصال به سیستم روشن کنم؟

خیلی از افراد زمانی که ساعت هوشمندشان از کار می‌افتد آن را با کمک یک کابل USB سالم به لپ‌تاپ یا کامپیوتر متصل می‌کنند. در صورتی که دستگاه مشکل خاصی نداشته باشد و مشکل از شارژر باشد، ساعت شروع به شارژ می‌کند. اما اگر ساعت آسیب فیزیکی دیده باشد یا سخت‌افزار آن مشکل داشته باشد، این روش کارآمد نیست.