در هنگام خرید موبایل به چه نکاتی توجه کنیم؟

آیا انتخاب یک گوشی موبایل برای شما دشوار است؟ شاید اگر این سوال‌ چند سال پیش از ما پرسیده می‌شد، پاسخ دادن به آن سخت نبود. امروزه تنوع مدل‌ها از برندهای مختلف به صورتی است که انتخاب این دستگاه برای کاربر کمی سخت به نظر می‌رسد. هنگامی که قصد انتخاب تلفن همراه جدید را داریم، از طرفی با مدل‌های متنوع و برندهای مختلفی مواجه می‌شویم و از طرفی دیگر می‌خواهیم بهترین انتخاب را داشته باشیم زیرا ما ساعات زیادی از روز را با این دستگاه الکترونیکی کار می‌کنیم. بنابراین هنگام خرید این محصول باید دقت زیادی داشته باشیم تا با توجه به نیاز خود و بودجه‌ای که در نظر گرفته‌ایم، با کیفیت‌ترین تلفن همراه را خریداری نماییم.  نکاتی که هنگام خرید موبایل باید توجه کرد چیست؟ فروشگاه اینترنتی بروزکالا در ادامه فاکتورها و نکات مهم در خرید موبایل را ذکر خواهد کرد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • نکات مهم هنگام خرید موبایل
  1. انتخاب سیستم عامل
  2. طراحی
  3. دوربین
  4. نمایشگر
  5. عملکرد
  6. باتری
  7. قیمت
  • نتیجه‌گیری

نکات مهم هنگام خرید موبایل

امروزه داشتن یک موبایل با کیفیت و مدرن به نیازی همگانی تبدیل شده است. برندهای مختلفی در سراسر جهان در فواصل زمانی کوتاهی مدل‌های جدید و با کیفیتی را معرفی و به فروش می‌رسانند. معمولاً با هر معرفی محصول از طرف بهترین برندها، شاهد رشد و پیشرفت چشم‌گیری در این دستگاه‌ها هستیم. در حقیقت همین موضوع است که انتخاب را کمی دشوار می‌کند. گوشی‌های مدرن امروزی مانند یک کامپیوتر، قدرتمند هستند. اسمارت فون‌ها مثل یک تلویزیون از صفحه نمایش فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. این دستگاه‌های کوچک و محبوب مانند پخش‌کننده‌های موسیقی، کیفیت صدای بسیار مطلوبی را به کاربر ارائه می‌دهند. اما همواره برای کاربر سوال پیش می‌آید که کدام مدل را انتخاب کند و هنگام خرید این محصول به کدام فاکتورها توجه بیشتری نماید.

انتخاب سیستم عامل

انتخاب سیستم عامل از نکات مهم در مورد خرید موبایل است که در ابتدای کار باید به آن توجه نمایید. از آنجا که تقریباً اکثر موبایل‌های هوشمند بازار از دو سیستم عامل اندروید یا IOS بهره می‌برند، شما باید یکی از آنها را انتخاب نمایید. در حالت کلی اکثر تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند و شما با انتخاب آن، انتخاب‌های بسیار بیشتری در بودجه‌های مختلف و برندهای متنوع خواهید داشت. در واقع حدود 80 درصد از تلفن‌های همراه، اندرویدی هستند. این سیستم عامل قابلیت شخصی‌سازی زیادی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

سیستم عامل iOS در  گوشی‌‌های شرکت اپل یعنی آیفون‌ها به کار می‌رود. آیفون‌ها از پشتیبانی نرم‌افزاری بسیار مطلوبی برخوردار هستند و شما با انتخاب آیفو‌ن تا حدود 6 سال از آپدیت نرم‌افزاری بهره‌مند خواهید شد. نکته‌ مهم دیگر در مورد قیمت گوشی‌ آیفون و موبایل‌های اندرویدی است. شما می‌توانید با هر بودجه‌ای برای خرید دستگاه‌های اندرویدی اقدام نمایید اما معمولاً آیفون‌های قیمت بالایی دارند.

پیشنهاد مطالعه: نکات مهم در خرید گوشی آیفون

نکات خرید گوشی موبایل

طراحی

یک فاکتور خرید گوشی طراحی و ظاهر، اما این موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و شما باید با توجه به علاقه و سلیقه خود در مورد طراحی تلفن همراه تصمیم بگیرید. اما نکته مهم است که که هیچ‌گاه یک موبایل را فقط به علت ظاهر زیبایش خریداری نکنید زیرا ویژگی‌های بسیار مهم‌تری برای انتخاب این دستگاه وجود دارد. شما باید پیش از انتخاب محصول مورد نظرتان حتماً به وزن بدنه گوشی، اندازه و ابعاد و جنس بدنه آن توجه کنید. برخی از کاربران بدنه سنگین را نمی‌پسندند. بعضی از افراد با جنس بدنه پلاستیکی ارتباط خوبی برقرار نمی‌کنند و به بدنه شیشه‌ای علاقه دارند. در حالت کلی اسمارت فون‌ها از نظر ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند. در این بین طراحی برخی از موبایل‌ها خاص و شیک است؛ به عنوان مثال برخی از تلفن‌های همراه از نمایشگر تاشو استفاده می‌کنند. 

دوربین

دوربین با کیفیت یکی ازنکات مهم برای خرید موبایل است که بسیاری از کاربران اهمیت زیادی به آن می‌دهند. تمامی گوشی‌های هوشمند با قیمت بالا، از دوربین‌های با کیفیتی برخوردار هستند. شما دوستان گرامی در مورد دوربین باید این را بدانید که امروزه موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت نیز دارای دوربین‌هایی با رزولوشن مناسب هستند اما نکته مورد توجه این است که شما باید به کیفیت عکس‌ها توجه کنید. در حالت کلی باید بدانید که تعداد پیکسل‌های سنسور رابطه مستقیمی با کیفیت عکس‌های شما نخواهد داشت؛ هر چقدر که رزولوشن تصویر بالاتر باشد، زوم دیجیتالی بهتری دارید.

آنچه اهمیت دارد، پردازش تصویر است. اگر به عکاسی در شب علاقمند هستید، حتماً پیش از انتخاب گوشی مورد نظرتان، نمونه عکس‌های محیط‌های کم نور را بررسی نمایید. اگر وجود دوربین تله فوتو برای شما اهمیت دارد، دستگاهی را انتخاب کنید که این دوربین را نیز داشته باشد. به خاطر بسپارید که تعداد دوربین‌های بیشتر در یک موبایل، نشانگر ثبت تصاویر با کیفیت‌تر نیست! بسیاری از دستگاه‌های ارزان قیمت دارای چند دوربین هستند و بسیاری از گوشیهای پرچمدار فقط از دو یا سه دوربین بهره می‌برند. شما دوستان گرامی هنگام انتخاب محصول مورد نظرتان علاوه بر مطالعه مشخصات، نمونه عکس‌های ثبت شده آن را نیز بررسی نمایید.

نمایشگر

انتخاب نمایشگر با کیفیت یکی از مهم‌ترین نکات خرید گوشی موبایل محسوب می‌شود. میزان وضوح تصاویر را رزولوشن صفحه نمایش تعیین خواهد کرد. مشخص است که هر چه میزان رزولوشن بیشتر باشد، بهتر است زیرا شما تصاویر با کیفیت بالاتری به شما ارائه می‌شوند. این رزولوشن در تلفن‌های پرچم‌دار FHD+ یا QHD+ یا حتی 4K هستند. برخی از گوشی‌های ارزان‌تر نیز از رزولوشن HD و... بهره می‌برند. نکته قابل ذکر این است که عمر باتری موبایل با رزولوشن تصویر ارتباط دارد؛ هر چقدر که رزولوشن پایین‌تر باشد، عمر باتری دستگاه بیشتر خواهد بود. اما شما با گوشی خود فیلم و سریال تماشا می‌کنید؟ اگر قصد تماشای محتوای تصویری و ویدئویی زیادی را با موبایل خود دارید، یک نمایشگر FHD+ برای شما عالی خواهد بود. اما برای انجام کارهای روزانه مانند وب‌گردی، بررسی ایمیل، ارسال پیام و... نمایشگر HD نیز برای شما کافی است.

بحث نمایشگر فقط مختص به رزولوشن آن نیست. شما باید به رفرش ریت صفحه نمایش نیز توجه نمایید. رفرش ریت یا نرخ تازه‌سازی با واحد هرتز اندازه‌گیری می‌شود. رفرش ریت به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که تصویر در یک ثانیه می‌تواند تغییر کند و بروزرسانی شود. یعنی یک موبایل با نمایشگر با نرخ تازه‌سازی 120 هرتز می‌تواند در هر ثانیه، 120 بار اطلاعات خود را بروزرسانی نماید. گوشی‌های جدید معمولاً از رفرش ریت 90 هرتزی یا 120 هرتزی بهره‌مند هستند. گوشی‌های قدیمی‌تر غالباً رفرش ریت 60 هرتزی دارند. رفرش ریت نمایشگر برای افرادی که با تلفن همراه خود بازی‌ می‌کنند و گیمر هستند، بسیار مهم است. هنگام خرید این دستگاه به تکنولوژی نمایشگر نیز توجه کنید. اسمارت فون‌ها معمولاً از تکنولوژی اولد OLED یا ال سی دی LCD بهره می‌برند. نمایشگرهای OLED با توجه به اینکه بهترین صفحه نمایش گوشی است، قیمت بالاتری دارند و رنگ‌های سیاه عمیق‌تر و کنتراست بهتری را به کاربر ارائه می‌دهند.

در مورد ظاهر نمایشگر هم باید بدانید که برخی از این نمایشگرها تاشو و برخی خمیده هستند. خمیدگی غالباً برای جذابیت بصری در طراحی دستگاه است. مدل‌های تاشو خاص و جذاب هستند اما معمولاً قیمت بسیار بالاتری از مدل‌های تخت دارند. 

نکات مهم در خرید موبایل

عملکرد

هنگامی که صحبت از عملکرد یک موبایل می‌شود، باید به تراشه یا همان پردازنده، حافظه داخلی و رم بپردازیم. در واقع این قطعات نقش بسیار مهمی در عملکرد گوشی دارند. در حالت کلی بهتر است که شما یک گوشی با حداقل رم 8 گیگابایتی برای خود تهیه نمایید. اما اگر شما یک کاربر حرفه‌ای هستید، باید از دستگاهی با ظرفیت کارت حافظه بالا مانند رم 12 گیگابایتی خریداری نمایید. اگر کاربر معمولی هستید و با گوشی خود برنامه‌های سنگین اجرا نمی‌کنید، رم 6 گیگابایتی نیز برای شما کافی خواهد بود. 

در مورد ظرفیت حافظه داخلی، شما باید با توجه به نیاز خود تصمیم‌گیری کنید. در حال حاضر اکثر اسمارت فون‌ها ظرفیتی بین 64 گیابایت تا 256 گیگابایت دارند. معمولاً نوع 128 گیگابایتی محبوب است. اما این شما هستید که با توجه به نیاز خود از حافظه دستگاه، ظرفیت آن را انتخاب می‌کنید. اگر بخش حافظه برای شما اهمیت دارد، هنگام خرید دقت کنید که دستگاه دارای درگاه کارت حافظه نیز باشد.

یکی از موارد مهمی که روی عملکرد دستگاه شما تأثیرگذار است، پردازنده است. پردازنده تعیین کننده سرعت و قدرت موبایل شما است. تراشه‌های بسیاری مانند اسنپدراگون، کوالکام و... در مدل‌ها و نسل‌های مختلفی برای انواع تلفن همراه تولید و عرضه می‌شوند. شما هنگام انتخاب می‌توانید از کارشناسان این فروشگاه بخواهید تا توضیحات کاملی در مورد نوع تراشه به کار رفته در دستگاه دلخواه شما بدهند.

پیشنهاد مطالعه: نقد و بررسی گوشی سامسونگ S24 Ultra

باتری

طول عمر بالای باتری و شارژدهی مطلوب آن، از ویژگی‌های یک گوشی عالی محسوب می‌شود. هنگام انتخاب موبایل مورد نظر خود حتماً به ظرفیت باتری گوشی و سرعت شارژ شدن آن توجه کنید. عواملی مانند رفرش ریت نمایشگر، رزولوشن آن، مصرف انرژی تراشه و... روی عمر باتری تأثیرگذار هستند. امکان شارژ بی‌سیم نیز یکی از ویژگی‌هایی است که برخی از گوشی‌ها دارند. این ویژگی برای برخی از کاربران مهم خواهد بود.

نکات خرید موبایل

قیمت

یکی از فاکتورهایی که معمولاً برای همه کاربران مهم است، قیمت موبایل می‌باشد. کاملاً مشخص است که گوشی‌های پرچمدار و رده بالا قیمت بالاتری هم دارند و البته از قابلیت‌ها و کیفیت بالاتری برخوردار هستند. در این مرحله شما باید با توجه به بودجه‌ای که برای خرید این محصول در نظر گرفته‌اید، انتخاب نهایی خود را انجام دهید. عواملی که روی قیمت آن موثر هستند، باتری، دوربین‌ها، نمایشگر، ابعاد، برند، بدنه ضد آب، تراشه قدرتمند، ظرفیت رم بالا، ظرفیت حافظه داخلی بالا و... می‌باشند. 

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندید، متوجه شدیم که در هنگام خرید موبایل به چه نکاتی توجه کنیم؟ نکاتی مانند قیمت، برند، نمایشگر، پردازنده، رم، حافظه داخلی و باتری. بهترین راه انتخاب موبایل این است که شما ابتدا بودجه مورد نظرتان را تعیین کنید سپس با توجه به آن، دستگاهی را پیدا کنید که پاسخ‌گوی نیازهای شما هستند. شما حتماً باید به این موضوع توجه کنید که کدام بخش‌های یک تلفن همراه برای شما اهمیت بیشتری دارد؛ دوربین آن مهم است یا باتری آن؟ چه میزان ظرفیت رمی برای شما کافی خواهد بود؟ آیا قصد اجرای بازی‌های سنگین را با گوشی خود دارید؟ وقتی شما به نیازهای خود از تلفن همراه آگاهی داشته باشید، می‌توانید به راحتی محصول دلخواه خود را انتخاب و خریدار نمایید.

شما می‌توانید به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع موبایل، قاب و کیف موبایل، باتری، شارژر و... دیدن کنید. به خاطر بسپارید که بهره‌گیری از نظر کارشناسان می‌تواند در انتخاب نهایی شما، موثر واقع شود. به همین منظور کارشناسان مجرب بروزکالا پاسخ‌گوی سوالات شما دوستان گرامی هستند و شما می‌توانید با آنها مشاوره رایگان داشته باشید. 

سوالات متداول

1. محبوب‌ترین برندهای گوشی چه هستند؟

سامسونگ، آیفون و شیائومی برندهای بسیار پرطرفدار و محبوبی محسوب می‌شوند که محصولات با کیفیتی تولید و عرضه می‌کنند.

2. در دست گرفتن گوشی پیش از خرید آن کمکی به انتخاب من خواهد کرد؟

بله می‌توانید پیش از خرید، به فروشگاهی سر بزنید و گوشی‌ منتخب خود را در دست بگیرید. گاهی عکس‌ محصولات گمراه کننده هستند. گاهی نیز نمی‌توانید اندازه دستگاه را در عکس تصور کنید.