تبلت بهتره یا گوشی | بررسی تفاوت های موبایل با تبلت

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، امروزه کمتر کسی زندگی‌اش را بدون محصولات الکترونیکی و دیجیتال سپری می‌کند. استفاده از این تولیدات چنان رواج یافته است که زندگی روزمره و کاری افراد با نبود آن‌ها، مختل خواهد شد. اما می‌بایست به این نکته توجه داشت که هر کسی، نیاز به نوع خاصی از تکنولوژی دارد.

هر فرد با توجه به مکان زندگی، سن، شغل، علایق و انتظارات شخصی، دستگاه مورد نظر خود را برای ارتباط با دنیای مجازی انتخاب خواهد نمود. رایج‌ترین این ابزارها، موبایل و تبلت می‌باشند. به طور مثال، افراد برای بازی کردن، شرکت در کلاس‌های آنلاین، اداره اپلیکیشن‌ها و سایت‌ها، سرگرمی و ارتباط در شبکه‌های اجتماعی و... به یک موبایل یا تبلت احتیاج دارد.

برای هر یک از این فعالیت‌ها، دستگاهی مناسب خواهد بود که ویژگی‌های مورد نیاز کاربر را در خود داشته باشد. هر شخص اول از همه باید نسبت به احتیاجات خود از یک دستگاه آگاهی کامل داشته باشد و سپس بین گزینه‌های موجود، بهترین مورد را برای فعالیت مورد نظر خود انتخاب نماید. در صورت انتخاب اشتباه، امور کاربر بازدهی مناسب را نخواهند داشت و حتی ممکن است مشکلاتی برای او ایجاد شود. بنابراین در این مطلب از بروزکالا، به شرح انواع تفاوت تبلت با موبایل در زمینه‌های مختلف خواهیم پرداخت.

سرفصل‌های مقاله

• مقایسه موبایل و تبلت از نظر طراحی، کاربری و ابعاد
• تفاوت موبایل و تبلت از لحاظ صفحه نمایش چیست؟
• کیفیت صدای موبایل بهتر است یا تبلت؟
• موبایل رابط کاربری و نرم‌افزار بهتری دارد یا تبلت؟
• مقایسه موبایل و تبلت از نظر عملکرد سخت‌افزاری
• تفاوت باتری در موبایل و تبلت
• دوربین موبایل بهتر است یا دوربین تبلت؟
• مقایسه قیمت موبایل و تبلت
• موبایل برای سلامت چشم‌ها مناسب‌تر است یا تبلت؟
• موبایل بخریم یا تبلت؟
• فبلت چیست؟

مقایسه موبایل و تبلت از نظر طراحی، کاربری و ابعاد

از مهم‌ترین دلایل تفاوت تبلت با موبایل، ابعاد آن‌هاست. همان‌طور که می‌دانید، گوشی‌های موبایل به علت اندازه کوچک‌تری که دارند، در استفاده‌های روزمره و حمل بسیار راحت‌ترند. تبلت‌ها با وزنی تقریبا دو برابر موبایل، برای کارهای خاصی مانند طراحی، بازی، تماشای ویدیو و... طراحی شده‌اند.

گرچه این محصولات در شرکت سامسونگ، اخیرا با وزن کمتری ساخته می‌شوند تا استفاده راحت‌تری داشته باشند. با توجه به این نکته می‌توان گفت که اگر محصولی می‌خواهید که دائما آن را با خود حمل کنید و به راحتی آن را در کیف خود قرار دهید، خرید موبایل مناسب‌تر است.

در غیر این صورت، می‌توانید یک تبلت خریداری کنید که با کیفیت ساخت و ویژگی‌های متمایز، کارهای شما را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. این محصولات به علت اندازه بزرگ و داشتن برخی امکانات حرفه‌ای، حتی می‌توانند نقش یک لپ‌ تاپ را برای شما ایفا کنند. با اتصال یک سری لوازم جانبی مانند کیبورد، به راحتی می‌توانید آن‌ها را به رایانه خود تبدیل کنید. در کل به‌کارگیری لوازم جانبی مختلف مانند قلم در تبلت‌ها بیشتر جوابگو می‌باشد.

پیشنهاد مطالعه: بهترین گوشی گیمینگ شیائومی

گوشی بهتره یا تبلت

تفاوت موبایل و تبلت از لحاظ صفحه نمایش چیست؟

در مقایسه گوشی تبلت با موبایل، واضح است که صفحه نمایش تبلت‌ها بسیار بزرگ‌تر از موبایل‌هاست و همین موضوع، آن‌ها را برای کارهایی همچون طراحی دیجیتال، بازی‌های ویدیویی و تماشای فیلم و محتوای آموزشی یا سرگرمی مناسب‌تر می‌نماید. گوشی‌های هوشمند به طور متوسط نمایشگری 6 تا 7 اینچ دارند. اما در مورد صفحه نمایش تبلت‌ها، این مقدار از 8 اینچ آغاز می‌شود و حتی تا بیشتر 13 اینچ هم ادامه پیدا می‌کند. با این اوصاف، محصول بزرگ‌تر، فضای بیشتری برای مطالعه یا تماشا در اختیار شما قرار می‌دهد. اما موضوع دیگری که مطرح است، کیفیت نمایشگر می‌باشد.

باید گفت که مرغوبیت صفحه نمایش موبایل‌ها در محدوده قیمت یکسان، به مراتب از تبلت‌ها بیشتر است. در واقع تنها تبلت‌های پرچمدار هستند که نمایشگر بسیار فوق‌العاده‌ای دارند و در موارد دیگر، رتبه اول به گوشی‌ها می‌رسد. موضوع مهم دیگر، رزولوشن و تراکم پیکسلی است که امروزه توجه زیادی به آن معطوف می‌شود.

توجه داشته باشید که طبیعتا هرچه‌قدر ابعاد محصول بزرگ‌تر باشد، تراکم پیکسلی به همان نسبت کاهش می‌یابد و شما به راحتی می‌توانید پیکسل‌های موجود در صفحه نمایش را ببینید. این تفاوت بسیار مشهود است و در نتیجه، هنگام تماشای تصویر یا ویدیویی در موبایل، وضوح و زیبایی بصری بیشتری را تجربه خواهید نمود.

نرخ نوسازی (رفرش) گوشی‌های هوشمند نیز رتبه اول را اشغال نموده است. پس در نهایت می‌توانیم بگوییم که اگر اندازه نمایشگر برای شما اولویت دارد، می‌توانید اقدام به خرید تبلت کنید و اگر کیفیت و وضوح تصویر برای شما مهم‌تر است، موبایل گزینه مناسب شماست.

مقایسه تبلت با گوشی

کیفیت صدای تبلت بهتره یا گوشی؟

موبایل‌ها، به خصوص اگر میان‌رده و معمولی باشند، به اسپیکرهای تکی یا استریو با کیفیتی کاملا عادی مجهز شده‌اند. اما در مورد تبلت‌ها به هیچ وجه چنین نیست. در این بخش، آن‌ها بسیار بهتر عمل می‌کنند و معمولا از اسپیکرهای چهارگانه برخوردار هستند. پس دریافتیم که هم در زمینه بلندی صدا و هم در زمینه وضوح، کیفیت و فراگیر بودن آن، تبلت‌ها حرف اول را می‌زنند. خصوصا اگر محصول شرکت شیائومی باشند، صدایی فوق‌العاده و بلند در اختیار شما خواهند گذاشت.

پس اگر در خرید محصول صدا برای شما از اولویت‌های اول است، تبلت‌ها انتخاب بهتری برایتان خواهند بود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تبلت شیائومی

رابط کاربری و نرم‌افزار گوشی بهتره یا تبلت؟

اگر برای خرید، محصولی از شرکت اپل را در نظر دارید، باید بگوییم که گوشی‌ها و تبلت‌های این برند به ترتیب از Ios و iPadOs استفاده می‌کند. این دو عملکردی بسیار مشابه دارند و تفاوت زیادی میان آن‌ها مشاهده نمی‌شود. در خصوص محصولات اندرویدی نیز باید گفت که رابط کاربری و سیستم عاملی تقریبا شبیه به هم دارند و برتری خاصی در هیچ‌کدام از آن‌ها وجود ندارد. البته فرق‌هایی در زمان استفاده از این دو محصول دیده می‌شود.

از آن‌جایی که شرکت‌های سازنده تلاش می‌کنند تا رابط کاربری نمایشگرهای بزرگ‌ را بهینه‌تر تولید کنند، برخی ویژگی‌ها در تبلت‌ها بهتر عمل می‌کنند. از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده چند برنامه در کنار هم (Floating Windows) و همین‌طور تقسیم کردن نمایشگر به چند قسمت (Split Screen) اشاره نمود.

البته برخی از برنامه‌ها هستند که برای نمایشگرهای بزرگ بهینه نشده‌اند و نداشتن تجربه خوبی در استفاده از این برنامه‌ها، از نقاط ضعف آن‌ها به حساب می‌آید. نتیجه کلی این است که اگر به دنبال مولتی تسکینگ بهتری هستید، تبلت انتخاب عاقلانه‌تری نسبت به موبایل می‌باشد.

مقایسه تبلت با موبایل

مقایسه موبایل و تبلت از نظر عملکرد سخت‌افزاری

در زمینه مقایسه مقایسه تبلت با موبایل از لحاظ پردازنده، قدرت و عملکرد سخت‌افزاری، باید گفت که در اکثر موارد، گوشی‌های موبایل نسبت به تبلت‌های هم‌قیمت خود، وضعیت بهتری دارند. تراشه‌های به‌کاررفته در آن‌ها قدرتی بسیار بالاتر دارند و گوشی‌های هوشمند را برای پردازش و اجرای بازی، قوی‌تر می‌کنند. ناگفته نماند که این قضیه ممکن است استثنا هم داشته باشد. همچنین مقدار رم و حافظه داخلی موبایل نیز به مقدار قابل توجهی بیشتر است. پس با وجود این‌که تبلت‌های بالارده از قدرت پردازشی بی‌نظیری برخوردارند، در کل موبایل‌ها انتخاب بهتری در این زمینه می‌باشند.

تفاوت تبلت با موبایل در باتری

ظرفیت و اندازه باتری در تبلت‌ها بیشتر از موبایل‌ها است. اما این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای سرپا نگه‌داشتن این دستگاه با نمایشگری بزرگ، انرژی و شارژ بیشتری مصرف خواهد شد. پس به طور کلی شارژدهی این دو محصول تقریبا برابر است و هردوی آن‌ها حداقل برای یک روز شما را همراهی خواهند کرد. گرچه در برخی موارد، مشاهده می‌کنیم که شارژدهی تبلت‌ها مناسب‌تر است و مدت زمان بیشتری دوام می‌آورند.

در مورد شارژ شدن هم تفاوت چندانی میان این دو دستگاه نیست. اما برخی از موبایل‌ها و تبلت‌ها، از فناوری شارژ سریع بهره‌مند هستند که مدت زمان پر شدن باتری را تا حد زیادی کاهش می‌هد. این مزیت بیشتر در تولیدات کمپانی شیائومی دیده می‌شود. البته چندین روش سریع تر شارژ شدن تبلت وجود دارد که میتوان در شارژ بهینه در نظر گرفت.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تبلت های قلم دار

تبلت بهتره یا موبایل

دوربین موبایل بهتر است یا دوربین تبلت؟

معمولا تبلت‌ها برای عکاسی استفاده نمی‌شوند چون که اصلا برای این کار ساخته نشده‌اند. پس معمولا کیفیت عکاسی آن‌ها بیش از حد متوسطی قابل انتظار نیست. از طرف دیگر، دوربین از ارکان اصلی گوشی‌های هوشمند امروزی محسوب می‌شود. موبایل‌های جدید از دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا بهره می‌برند که حتی موجب کاهش استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای شده‌اند.

علاوه بر آن، موبایل‌ها به قابلیت‌های جانبی عکس‌برداری و فیلم‌برداری مانند فوکوس خودکار، لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس لیزری و... مجهز هستند که به بهبود کیفیت تصاویر کمک می‌کنند. بنابراین اگر به عکاسی علاقه دارید یا مرغوبیت دوربین برای شما اهمیت بالایی دارد، گزینه بهتر یک گوشی هوشمند است.

مقایسه قیمت موبایل و تبلت

در هر بازه‌ای از قیمت شما می‌توانید این دستگاه‌ها را پیدا کنید. منتها کیفیت و برند آن نیز مد نظر است. موبایل‌ها و تبلت‌های بالارده، کیفیت بالا و طبعا قیمت بالاتری دارند. انواع میان‌رده آن‌ها، از کیفیت قابل قبول و نسبتا خوب و قیمت معقول‌تری برخوردارند و پایین‌رده‌ها اگرچه قیمت کمتری دارند، عملکرد قدرتمندی نخواهند داشت. با توجه به تمام این موضوعات و نوسانات دلار، در حال حاضر بیشترین قیمت موبایل از 350 میلیون تومان نیز فراتر می‌رود که مربوط به گوشی‌های تخصصی یا گیمینگ بسیار لوکس است.

برخلاف آن‌چه به نظر می‌آید، تبلت‌ها قیمت نسبتا کمتری دارند و ارزشی تا سقف 100 میلیون تومان خواهند داشت. البته شما با بودجه‌ای تا 10 یا 20 میلیون تومان، می‌توانید هر کدام از این محصولات کاربردی را با کیفیتی مقبول و دوامی بالا تهیه نمایید.

تبلت یا موبایل

موبایل برای سلامت چشم‌ها مناسب‌تر است یا تبلت؟

از این نظر تفاوت مشهودی بین این دو محصول وجود ندارد و هردوی آن‌ها از قابلیت فیلتر رنگ آبی نمایشگر برای محافظت از چشم‌ها بهره می‌برند. با فعال کردن این ویژگی، می‌توانید آسیب وارده به بینایی در اثر استفاده از لوازم الکترونیکی را به حداقل برسانید. البته می‌توان گفت که چون تبلت اندازه بزرگ‌تری دارد، فشار کمتری به چشم‌ها وارد می‌کند. همین موضوع یکی از دلایلی است که این محصول بیشتر از موبایل برای کودکان خریداری می‌شود.

موبایل بخریم یا تبلت؟

اگر قصد شما از خرید این محصولات، انجام امور روزمره، جابه‌جایی آسان و سبکی و راحتی است، موبایل به شما پیشنهاد می‌شود. همچنین اگر به عکاسی علاقه دارید یا تماشای عکس و فیلم با کیفیت بسیار بالا برای شما حائز اهمیت است، گوشی‌های هوشمند برای شما ساخته شده‌اند.

اما چنان‌چه می‌خواهید برای امور خود از صفحه نمایش بزرگ و کیفیت صدای بی‌نظیر استفاده کنید و یا اگر به مشاغلی مانند مدیریت، طراحی دیجیتال، نویسندگی و دانش‌آموزی یا دانشجویی مشغولید، تبلت گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

فبلت چیست؟

این کلمه متشکل از دو بخش گوشی (phone) و تبلت (tablet) است. این دستگاه قابلیت‌هایی مشابه یک موبایل دارد اما از لحاظ ابعاد، از آن‌ها بزرگ‌تر هستند تا بیشتر به اندازه تبلت‌ها نزدیک باشند. سایز صفحه نمایش آن‌ها اکثرا بین 5 تا 7 اینچ است. این محصول از سخت‌افزار مناسبی بهره می‌برد و دوربینی نسبتا باکیفیت دارد.

مولتی تسکینگ در اکثر این دستگاه‌ها پیشرفته‌تر عمل می‌کند و ویژگی‌های خاص آن‌ها، باعث می‌شود که افراد زیادی به سراغشان بروند. شرکت‌های سامسونگ و شیائومی فبلت تولید می‌کنند که محصولات هردو آن‌ها از کیفیتی بی‌نظیر برخوردار می‌باشند.

پیشنهاد مطالعه: بهترین تبلت های سامسونگ

مقایسه موبایل و تبلت

 

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه تمام افراد کارهای خود را با کمک گرفتن از ابزارهای دیجیتال و الکترونیکی انجام می‌دهند. از رایج‌ترین این محصولات می‌توان به موبایل و تبلت اشاره کرد که مصرف‌کنندگان بی‌شماری در سراسر جهان دارند. اما افراد، برای کارهای مختلفی از این دستگاه‌ها بهره می‌گیرند که شامل سرگرمی و بازی، آموزش، انواع مشاغل و فعالیت‌های روزمره است.

برای این منظور، هنگام خرید باید بدانیم که چه نیازهایی داریم و کدام یک از این دو ابزار بیشتر به کار ما خواهند آمد. گوشی موبایل در ویژگی‌هایی مانند راحتی در حمل و استفاده، کیفیت دوربین، رزولوشن و وضوح تصویر و عملکرد سخت‌افزاری سرآمد می‌باشد.

این در حالی است که تبلت در عواملی همچون فشار کمتر به چشم‌ها ابعاد صفحه نمایش، شارژدهی، قیمت نسبتا کمتر، مولتی تسکینگ و انجام چند عملیات همزمان و کیفیت و وضوح و فراگیری صدا برتری دارد.

با دانستن این نکات، اکنون هنگام تصمیم به خرید، خواهیم دانست که کدام یک از این محصولات برای ما مناسب هستند و پاسخگوی نیازهای ما از یک دستیار الکترونیکی خواهند بود. این‌گونه می‌توانیم تجربه یک خرید موفق و لذت و بازدهی در استفاده از آن‌ها را برای خود رقم بزنیم.

سوالات متداول

1) برتری‌های تبلت نسبت به موبایل چیست؟

یک تبلت در خصوصیاتی مانند وضوح و بلندی و فراگیری صدا، فشار کمتر به بینایی، قیمت نسبتا کمتر، ابعاد بزرگ صفحه نمایش، مولتی تسکینگ و انجام چند عملیات همزمان و قدرت شارژدهی، نسبت به موبایل برتری دارد.

2) موبایل در چه ویژگی‌هایی از تبلت بهتر است؟

در زمینه‌هایی مثل راحتی در جابه‌جایی و استفاده روزمره و تماس، کیفیت دوربین، رزولوشن و وضوح بالای تصویر و عملکرد سخت‌افزاری، گوشی هوشمند بهتر از تبلت عمل خواهد کرد.