فیتنس ترکر بخرم یا ساعت هوشمند؟

هم ساعت‌های هوشمند و هم فیتنس ترکرها می‌توانند به شما کمک کنند فعالیت‌های روزانه‌تان را پیگیری کنید و پیشرفتتان در مسیر تناسب اندام را تحت نظر داشته باشید؛ اما تفاوت‌هایی بین این دو نوع دستگاه وجود دارد. به طور کلی، تصمیم گیری بین فیتنس ترکر و ساعت هوشمند یک کار نسبتاً دشوار است. امروزه تقریباً تمام ساعت‌های هوشمند، استانداردهای سلامت و فیتنس را ارائه می‌دهند. از طرف دیگر بسیاری از فیتنس ترکرها نیز قادر به اجرای اپلیکیشن‌ها، دریافت پیام و موارد دیگر هستند. این یعنی این دو دستگاه از خیلی جهات شبیه به هم شده‌اند و انتخاب بین آن‌ها کمی سخت است.

ما در این مقاله می‌خواهیم به شما کمک کنیم تا ببینید که فیتنس ترکر انتخاب بهتری است یا ساعت هوشمند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر راحتی
  • مقایسه تفاوت ساعت هوشمند و فیتنس تراکر از نظر عملکرد و عمر باتری
  • مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر هزینه
  • مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر گزینه‌های اتصال
  • نشان دادن موقعیت مکانی و ژئوفنسینگ
  • نظارت بر سلامتی
  • مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر قابلیت‌های اضافی

فیتنس ترکر یا ساعت هوشمند

فیتنس ترکر یا ساعت هوشمند

انتخاب بین فیتنس ترکر یا ساعت هوشمند می‌تواند سخت باشد. برای این که بهتر با ویژگی‌های هر کدام آشنا شوید، در اینجا به مقایسه آن‌ها پرداخته‌ایم:

1. مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر راحتی

هر سال، ساعت‌های هوشمند با پردازنده‌های بهتر، باتری‌های بزرگ‌تر و حسگرهای جدیدتر به بازار عرضه می‌شوند تا به خوبی نیازهای کاربران جدید را پاسخگو باشند. اگر چه این یک تغییر و تحول خوب است؛ اما به این معناست که ساعت‌های هوشمند جدید نسبت به نسل قبل سنگین و بزرگ‌تر شده‌اند. تا جایی که وزن برخی از ساعت‌های هوشمند به همراه بند حدود ۵۰ تا ۷۰ گرم و ضخامت آن‌ها ۱۳ میلی متر به بالا است. اگر می‌خواهید در تمام طول روز ساعت هوشمند روی دستتان باشد، مسلماً برای شما مهم است که سنگین نباشد.

ساعت‌های سنگین مچ شما را خسته می‌کنند و استفاده از آن‌ها برای مدت طولانی، شما را کلافه می‌کند. این در حالیست که یک فیتنس ترکر معمولا نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ گرم وزن دارد و خیلی نازک‌تر از ساعت‌های هوشمند است. این موضوع نشان می‌دهد که فیتنس ترکرها برای استفاده طولانی مدت مناسب‌تر هستند و دستتان را اذیت نمی‌کنند.

به علاوه، اگر دنبال گزینه مناسبی برای ردیابی خواب (اسلیپ ترکینگ) هستید، فیتنس ترکر یک گزینه بهتر است. ردیابی خواب برای این انجام می‌شود که اگر شب‌های زیادی را شب زنده داری می‌کنید، شما را آگاه کند تا این عادتتان را اصلاح کنید. به علاوه می‌تواند برای تنظیم برنامه خواب نیز استفاده شود. همچنین اگر می‌خواهید وضعیت خواب کودکتان را پیگیری کنید، با کمک ردیابی خواب می‌توانید از الگوی خواب و کیفیت خواب او مطلع شوید.

بیشتر بدانید: ساعت هوشمند با قابلیت برقراری مکالمه

ساعت هوشمند یا ساعت فیتنس تراکر

2. تفاوت ساعت هوشمند و فیتنس تراکر از نظر عملکرد و عمر باتری

اپل واچ یا ساعت‌های هوشمند اندرویدی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عنوان یک نمونه کوچک شده از گوشی هوشمندتان عمل کنند؛ بنابراین می‌توانید زمانی که سر کلاس نشسته‌اید اعلان‌ها را با کمک ساعت هوشمند بررسی کنید و به آن‌ها پاسخ دهید، به اپلیکیشن‌ها نگاهی بیندازید و از دستیار گوگل یا سیری سوالی بپرسید. همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که گوشی‌تان داخل کیف یا جیبتان است. اگر چه این ویژگی در برخی شرایط می‌تواند مفید باشد؛ اما گاهی ممکن است شما را وسوسه کند. برای مثال اگر مدام در کلاس درس یا محل کار ساعتتان را چک کنید، نمی‌توانید به خوبی تمرکزتان را روی کار و درستان بگذارید.

از این گذشته اگر یک ساعت هوشمند با صفحه‌نمایش بزرگ ۱.۵ اینچی تهیه کنید نیز هنگام ضربه زدن روی برنامه‌ها و تایپ کردن ممکن است اذیت شوید. زیرا این صفحه نمایش‌ها ابعاد کوچکی دارند و برای چنین کارهای پیچیده‌ای طراحی نشده‌اند. همچنین، ساعت‌های هوشمند برای اجرای درست برنامه‌ها به سرعت کلاک بالایی نیاز دارند که این باعث می‌شود باتری ساعت خیلی زود تخلیه شود. این یعنی باتری اکثر ساعت‌های هوشمند فقط یک روز یا کمتر دوام دارد. مگر این که یک ساعت رده بالا مانند گلکسی واچ ۵ پرو را خریداری کنید که باتری آن می‌تواند سه روز کار کند.

بیشتر بدانید: بهترین ساعت هوشمند ورزشی و کوهنوردی

فیتنس تراکر بهتره یا ساعت هوشمند

از طرف دیگر فیتنس ترکرها از نظر صفحه نمایش ضعیف‌تر از ساعت‌های هوشمند عمل می‌کنند و معمولا فضای کمتری برای کشیدن انگشت روی صفحه نمایش دارند. البته شما خیلی با صفحه نمایش فیتنس ترکر سر و کار نخواهید داشت زیرا معمولا برنامه‌های زیادی ندارند. با کمک فیتنس ترکر می‌توانید اعلان‌ها را بررسی کنید، تمرین‌ها را شروع کنید یا داده‌های سلامتی را مشاهده کنید؛ اما اگر قصد انجام کار پیچیده‌تری را داشته باشید مجبورید گوشی‌تان را از جیبتان بیرون بیاورید. علاوه بر این، از آنجایی که فیتنس ترکرها کار چندان زیادی انجام نمی‌دهند، باتری آن‌ها دیرتر تخلیه می‌شود. بسته به برند فیتنس ترکر، دوام باتری آن‌ها معمولا بین 6 تا 14 روز است.

3. مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر هزینه

نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که هر چه برای خرید این دستگاه‌ها هزینه بیشتری صرف کنید، ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دریافت می‌کنید نیز بیشتر هستند. البته توجه داشته باشید که قیمت بالا لزوماً نشان دهنده کیفیت و عملکرد عالی نیست. امروزه انواع ساعت هوشمند یا ساعت فیتنس تراکر در بازار وجود دارند که با وجود قیمت‌های بالا، تجربه ناخوشایندی را برای کاربران فراهم می‌کنند.

به طور کلی، اگر شما هم همچون بسیاری از افراد نمی‌خواهید صدها دلار برای یک ساعت هوشمند بسیار پیشرفته خرج کنید، فیتنس ترکرها انتخاب مناسب‌تری برای شما هستند زیرا این ساعت‌ها با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شوند. قیمت فیتنس ترکرها از ۵۰ دلار تا حدود ۲۰۰ دلار متغیر است. برای مثال، قیمت فیتنس ترکر محبوب Garmin Vivosmart 4 حدود 90 تا 100 دلار و Fitbit Inspire حدود 70 دلار است. با این حال، قیمت ساعت‌ هوشمند بالاتر است و حتی قیمت مدل‌های مقرون به صرفه انواع ساعت‌ هوشمند معمولاً از 200 دلار شروع می‌شود. به خاطر داشته باشید که هر چه ساعت هوشمند بزرگ‌تر باشد، یعنی باتری آن بزرگ‌تر است و از مواد بیشتری در ساخت آن استفاده شده است که همه این‌ها می‌توانند باعث افزایش قیمت شوند.

تفاوت ساعت هوشمند و فیتنس تراکر

4. مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر گزینه‌های اتصال

گزینه‌های اتصال ازاصلی ترین تفاوت ساعت هوشمند و فیتنس تراکر است. فیتنس ترکرها برای همگام سازی داده‌ها باید به گوشی موبایل هوشمند شما متصل بمانند. به علاوه، بیشتر فیتنس ترکرها نمی‌توانند تماس‌ها و پیام‌ها را مدیریت کنند.
این در حالیست که ساعت‌های هوشمند مدرن با قابلیت eSIM عرضه می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند که تماس‌ها را مستقیماً از ساعت مدیریت کنید. از طرف دیگر، این ساعت‌ها معمولا بلوتوث یا وای‌فای دارند که با کمک آن می‌توانید تماس‌ها و پیام‌ها را هنگام اتصال به تلفن دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین ساعت هوشمند شیائومی

5. نشان دادن موقعیت مکانی و ژئوفنسینگ

اگر چه مدل‌های جدید فیتنس ترکر GPS دارند؛ اما به دلیل نمایشگری که دارند، نمی‌توانند مسیر و نقشه را روی صفحه نمایش خود نشان دهند. به همین خاطر عملکرد ساعت هوشمند در این مورد به مراتب بهتر است. ساعت هوشمند حتی این امکان را فراهم کرده که منطقه خود را از قبل تنظیم کنید و زمانی که خارج از آن منطقه شدید، ساعت با آلارم به شما اطلاع دهد.

6. نظارت بر سلامتی 

فیتنس ترکر همان‌طور که از نامش پیداست، برای مدیریت و تحت کنترل داشتن سلامت جسمی استفاده می‌شود. هدف فیتنس ترکرها این است که روی سلامتی فرد تمرکز کنند و قرار نیست از آن‌ها انتظار داشته باشید قابلیت‌هایی شبیه تلفن‌های همراه را ارائه دهند. فیتنس ترکر ضربان قلب، تعداد قدم‌ها هنگام پیاده روی و کالری سوزانده شده را ثبت و ضبط می‌کند. اگر در مسیر دفتر کار یا دانشگاه، پیاده روی کرده باشید یا از پله بالا رفته باشید، فیتنس ترکر تمامی این اطلاعات را ثبت می‌کند و فعالیت‌های فیزیکی روزانه‌تان را کاملاً تحت نظر می‌گیرد. این اطلاعات از طریق یک برنامه همراه به گوشی هوشمندتان ارسال می‌شود. فیتنس ترکرها حتی قابلیت‌هایی مثل نظارت بر اکسیژن خون و خواندن دمای پوست را نیز ارائه می‌دهند که برای حفظ سلامت بدن ضروری هستند.

ساعت فیتنس تراکر یا ساعت هوشمند

7. مقایسه فیتنس ترکر و ساعت هوشمند از نظر قابلیت‌های اضافی

همان‌طور که گفتیم، ساعت‌های هوشمند خیلی از ویژگی‌های گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌دهند. اگر قصدتان اهداف سلامتی، رسیدن به تناسب اندام و نظارت بر فعالیت‌های جسمی روزانه است، فیتنس ترکر برای شما مناسب‌تر است؛ اما اگر به دنبال دستگاهی هستید که بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد و قابلیت‌های آن زیاد باشند، ساعت هوشمند خریداری کنید.

می‌توانید موسیقی، پادکست و سایر صداها را از تلفن هوشمند یا سایر دستگاه‌های هوشمند به طور مستقیم و با کمک بلوتوث روی ساعت هوشمند کنترل و پخش کنید. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که صدا را تنظیم کنید، آهنگ‌ها را رد کنید و صدا را بدون خارج کردن گوشی‌تان متوقف یا پخش کنید. برخی از ساعت‌های هوشمند همچنین دارای حافظه داخلی 4 تا 16 گیگابایتی هستند که این امکان را فراهم می‌کند تا صدا را مستقیماً از ساعت پخش کنید. این ویژگی خصوصاً زمانی مفید است که در باشگاه ورزش می‌کنید و نمی‌توانید گوشی‌تان را نزدیک خودتان نگه دارید یا این که می‌خواهید بدوید یا در فضای باز ورزش کنید و نمی‌خواهید گوشی‌تان را همراهتان ببرید.

سخن پایانی

در مقایسه ساعت هوشمند یا ساعت فیتنس تراکر باید گفت هر دو مزایای زیادی دارند. اگر دنبال یک دستگاه با باتری بسیار قوی برای ثبت تمرینات روزانه یا ردیابی خواب هستید، فیتنس ترکر را خریداری کنید. فیتنس ترکر برای ورزشکاران مبتدی و حرفه‌ای یک ابزار سودمند محسوب می‌شود؛ اما اگر دنبال یک دستگاه دیجیتال شیک هستید که قابلیت‌های پیشرفته‌ای داشته باشد، ساعت هوشمند انتخاب درستی برای شماست. ساعت‌های هوشمند در بسیاری از موارد وابسته به تلفن همراه نیستند و به طور مستقل عمل می‌کنند. با کمک این ساعت‌ها می‌توانید موسیقی پخش کنید، پیام بخوانید و ارسال کنید و حتی بدون نیاز به تلفنتان با دیگران تماس بگیرید.

ساعت هوشمند بهتره یا فیتنس تراکر

سوالات متداول 

1. آیا فیتنس ترکرها ابزاری کاربردی هستند؟

پاسخ ساده این است: بله. اگر هدفتان کاهش وزن و رسیدن به اندام متناسب است و برای رسیدن به این هدف به اطلاع از داده‌های کالری سوزی‌تان نیاز دارید، فیتنس ترکر بهترین انتخاب برای شماست. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که در زمینه تولید فیتنس ترکر فعالیت می‌کنند که Fitbit و Garmin محبوب‌ترین آن‌ها هستند. همچنین هواوی، شیائومی و امیزفیت نیز در این بخش عملکرد مناسبی دارند.

2. آیا می‌توان از ساعت‌های هوشمند به عنوان فیتنس ترکر استفاده کرد؟

بله ساعت‌های هوشمند اکثر ویژگی‌های فیتنس ترکرها را دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان فیتنس ترکر استفاده کرد. با این حال استفاده مداوم و ۲۴ ساعته از ساعت‌های هوشمند راحت نیست زیرا ابعاد و وزن نسبتاً بالایی دارند. این درحالیست که می‌توانید فیتنس ترکر را همیشه روی مچ دستتان ببندید بدون این که اذیت شوید.

3. فیتنس ترکرها تا چه حد دقیق هستند؟

فیتنس ترکرها معمولا در اندازه‌گیری قدم‌ها، زمان فعالیت بدنی و شدت فعالیت بدنی بسیار دقیق هستند. خیلی از افراد به عملکرد این ابزارها اعتماد ندارند؛ اما باید گفت که کارآیی و دقت فیتنس ترکرها بارها به اثبات رسیده است.