استریم چیست؟ لپ‌تاپ مناسب استریم کدام است؟

شما هم قصد دارید استریمر شوید؟ در سالیان اخیر، استریم محبوبیت زیادی در بین کاربران حرفه‌ای کامپیوتر و لپ‌تاپ داشته است و دارد. درست است که گیمرها بیشترین سهم را در این جریان دارند اما اساتید، تولیدکنندگان محتوا در فضای مجازی، وبلاگ‌نویسان و... نیز از این طریق مهارت‌های خود را به نمایش می‌گذارند و دانش خود را در پلتفرم‌های مرتبط، با  سایر افراد به اشتراک می‌گذارند.

اگر قصد دارید استریم کنید، این سوال ذهن شما را درگیر می‌کند که بهترین سیستم برای استریم کدام است و آیا می‌توان از لپ‌تاپ گیمینگ برای استریم استفاده کرد؟ با ما همراه باشید؛ فروشگاه اینترنی بروزکالا در ادامه پاسخ سوال شما را خواهد داد. اکنون در عصر تکنولوژی و اینترنت پر سرعت، پخش زنده ویدئویی بسیار محبوب است و جایگاه خود را در فضای مجازی پیدا کرده است. در حقیقت مخاطبانِ این‌گونه ویدئوها، علاقمند به دیدن لایو استریم هستند زیرا نمی‌خواهند که حتی تکه‌هایی از ویدئوی استریمر محبوبشان حذف شود. اما آیا شما با لپ‌تاپ مناسب استریمینگ آشنایی دارید؟ می‌دانید که این محصول باید دارای چه مشخصاتی باشد؟ اگر قصد ورود به دنیای استریم را دارید، در ادامه با فروشگاه اینترنتی بروزکالا همراه باشید.

در پایان این مقاله نیز مروری خواهیم داشت بر بهترین لپ‌تاپ‌هایی که می‌توانید هم‌اکنون برای استریمینگ تهیه کنید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. استریم چیست؟

2. لپ‌تاپ مناسب استریم کدام است؟
• سخت‌افزار قدرتمند
• قابل حمل بودن لپ‌تاپ مهم است.
• قابل ارتقا باشد.
• سازگاری نرم‌افزار
• کیفیت ساخت بدنه
• به اندازۀ نمایشگر و رزولوشن دقت کنید.
• سیستم خنک‌کننده قدرتمند

3. پیشنهاد بروزکالا
• لپ تاپ ایسوس مدل ROG Flow Z13 GZ301ZE i9 12900H 16 1TB 4
• لپ تاپ ایسوس VivoBook 16X K3605VV core i7 13700H 16GB 1TB SSD 4060
• لپ تاپ گیمینگ ایسوس TUF Gaming F15 FX506HC i5 11400 16GB 1SSD 3050
• لپ تاپ اچ پیHP Victus 15-FA1093DX Core i5-13420H 16GB 512GB 3050

4. نتیجه‌گیری 

استریم چیست؟

استریم یک محتوای صوتی و یا تصویری است که تولید‌کنندۀ محتوا آن را به صورت زنده در اختیار مخاطبان خود قرار خواهد داد. یعنی مخاطب، این محتوا را به صورت زنده دریافت خواهد کرد. از آنجا که این روند به صورت لایو و زنده صورت می‌پذیرد، باید به شکل بدون وقفه و متوالی برای گیرنده پخش شود. توییچ  از معروف‌ترین و پرطرفدارترین سرویس‌دهنده‌هایی است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند. در لایو استریم یک رویداد به صورت زنده از اینترنت پخش خواهد شد. این رویداد می‌تواند مربوط به بازی‌های ویدئویی، مسابقات ورزشی و... باشد.

استریم کردن برای بسیاری از افراد منبع درآمد و شغل اصلی آنها محسوب می‌شود. اما با چه وسایلی می‌توان لایو استریم داشت؟ شما می‌توانید با تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر و حتی گوشی هوشمندتان این کار را انجام دهید اما در این بین یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین ابزارها، لپ‌تاپ است. 

پیشنهاد مطالعه: چگونه یک گیم استریمر شویم؟

لپ‌تاپ مناسب استریم کدام است؟

پس از اینکه تصمیم گرفتید استریمر شوید و از لپ‌تاپ برای این کار استفاده کنید، باید علاوه بر داشتن اینترنتی مناسب، در  خرید لپ تاپ نیز دقت کنید و چند مورد را در نظر بگیرید تا استریم شما با کیفیت باشد. با هم این نکات را مرور خواهیم کرد.

سخت‌افزار قدرتمند

لپ‌تاپی که قرار است با آن استریم کنید، باید دارای اجزای سخت‌افزاری قدرتمندی باشد. در واقع این قطعات قدرتمند هنگام پخش زنده آنلاین، به کمک شما خواهند آمد. این دستگاه باید بتواند از پسِ اجرا هم‌زمان چند برنامه بر بیاید؛ به خوبی فیلم‌ها را پردازش کند و توانایی پخش آنلاین بازی‌های سنگین به صورت زنده را نیز داشته باشد پس نیاز به پردازنده‌های رده بالا مانند اینتل Core i9 یا Core i7 با چندین هسته و رشته و یا AMD Ryzen 7 یا Ryzen 9 خواهید داشت.

پیشنهاد مطالعه: بهترین پردازنده لپ تاپ در سال 2023

توجه به کارت گرافیک اختصاصی را فراموش نکنید؛ قطعاتی مانند NVidia GeForce و یا AMD Radeon عملکرد بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان محتوا و پخش زنده خواهند داشت. در حالت کلی قدرت و سرعت CPU و GPU بسیار مهم است. جالب است بدانید که لپ‌تاپ گیمینگ از سخت‌افزار قدرتمندی بهره‌مند است و در این محصول روی کیفیت پردازنده مرکزی و گرافیکی تمرکز زیادی شده است.

قابل حمل بودن لپ‌تاپ مهم است

قابلیت حمل و نقل در تمامی لپ‌تاپ‌ها وجود دارد. شاید به همین دلیل است که بسیاری از استریمرها و حتی گیمرها این دستگاه را به کامپیوتر رومیزی ترجیح می‌دهند. این دستگاه به صورتی طراحی شده است که وزن زیادی ندارد و حمل آن آسان است. این‌گونه استریمر می‌توان آن را با خود به هر مکانی ببرد و استریم کند. این موضوع برای ولاگرهای مسافرتی نیز بسیار مهم است. خبر خوب این است که می‌توانید در این مورد نیز روی لپ‌تاپ گیمینگ حساب کنید.

قابل ارتقا باشد

معمولاً افرادی که از این دستگاه فقط برای انجام امور روزانه خود بهره نمی‌برند یعنی با کامپیوتر خود کار حرفه‌ای انجام می‌دهد، به قابلیت سفارشی‌سازی آن توجه ویژه‌ای می‌کنند. یکی از خصوصیات لپ تاپ مناسب استریم این است که قابلیت ارتقا دارند و این می‌تواند برای استریمر نکته مثبتی باشد.

این یعنی شما می‌توانید اجزایی مانند رم RAM، حافظه داخلی SSD و برخی از قطعات دیگر را پس از مدتی استفاده و مطابق با نیاز خود ارتقا دهید. خالی از لطف نیست که بدانید برخی از دستگاه‌های مخصوص بازی نرم‌افزارهای افزایش کارایی برای سخت‌افزار مانند Omen Gaming Hub دارند که کاربر می‌تواند نور، سرعت فن و مواردی از این قبیل را کنترل کند.

سازگاری نرم‌افزار

شما باید یک لپ تاپ برای استریم انتخاب کنید که با نرم‌افزارهای آن سازگاری داشته باشد. این نرم‌افزارها شامل Premier Pro، XSplit، Streamlabs و... هستند. اگر قصد استریم کردن به صورت زنده را دارید، این برنامه‌ها به کارتان خواهد آمد. لازم به ذکر است که لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولاً به صورتی طراحی شده‌اند که با این نرم‌افزارهای مهم و لازم، سازگار باشند. 

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون برای استریم [۵ مدل عالی]

کیفیت ساخت بدنه

احتمالاً با خواندن نام این عنوان به این موضوع فکر کردید که لپ‌تاپ مخصوص بازی از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است. بله همین‌طور است. این دستگاه گیمینگ به کیفیت ساخت عالی و دوام بالایی که دارد، مشهور است. به همین علت است که حمل و نقل زیاد آن و اجرای بازی‌های رقابتی با آن، این دستگاه را از کار نمی‌اندازد و فرسوده نمی‌کند.

این درجۀ کیفیت بالا مربوط به بدنه و کیبورد است که در اثر ضربه، سایش و... مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. برای یک استریمر یا ولاگر مسافرتی نیز کیفیت ساخت دستگاه اهمیت زیادی خواهد داشت. پس هنگام خرید لپ‌تاپ گیمینگ به کیفیت ساخت آن نیز توجه نمایید. 

به اندازۀ نمایشگر و رزولوشن دقت کنید

برای پخش زنده آنلاین وضوح تصویر یا رزولوشن مهم خواهد بود. اندازه نمایشگر لپ‌تاپ شما نیز نباید کوچک باشد. دقت رنگ بالا، وضوح تصویر عالی برای مشاهدۀ جزئیات هم برای استریمر و هم برای مخاطب اهمیت خواهد داشت. از آنجا که یک گیمر در اجرای بازی‌ها، به رزولوشن مطلوبی مانند FHD، QHD، 4K و... نیاز دارد، لپ‌تاپ گیمینگ با وضوح مطلوبی تولید می‌شود. هر چه رزولوشن بیشتر باشد، تصویر شارپ‌تر خواهد بود. در مورد اندازه نیز معمولاً دستگاه‌های 15 تا 17 اینچی پاسخ‌گوی نیاز شما خواهند بود. 

سیستم خنک‌کننده قدرتمند

این را می‌دانیم که هنگام کار با لپ‌تاپ باید دمای آن را ثابت نگه داریم تا آسیبی به قطعات دستگاه وارد نشود. هنگام پخش زنده یعنی لایو استریم، نیز دمای دستگاه شما باید ثابت باشد. برای اینکه دستگاه شما عملکردی عالی داشته باشد و طول عمر آن به علت استفاده مدام و استریم کردن مداوم کم نشود، باید دارای بهترین سیستم خنک‌کننده باشد.

یکی از بارزترین مشخصه‌های لپ‌تاپ گیمینگ همین است. از آنجا که بسیاری از بازی‌ها سنگین هستند و اجرای آنها با ایجاد حرارت همراه خواهد بود، دستگاه‌های مخصوص بازی در طراحی خود دارای سیستم خنک‌کننده پیشرفته و قدرتمند هستند. این دستگاه با استفاده از فن‌های با کیفیت، لوله‌های حرارتی مسی، خمیر حرارتی و مکانیسم‌های خنک‌کننده باعث دفع گرما و حرارت خواهد شد و این‌گونه آسیبی به قطعات لپ‌تاپ نخواهد رسید. 

پیشنهاد بروزکالا

حالا که می‌دانید هنگام خرید لپ‌تاپ مناسب استریمینگ باید به چه نکاتی توجه نمایید، بروزکالا چند پیشنهاد فوق‌العاده برای شما دارد. در ادامه مرور کوتاهی بر ویژگی‌های 4 لپ‌تاپ مناسب استریمینگ با قیمت‌های مختلف خواهیم داشت.

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Flow Z13 GZ301ZE i9 12900H 16 1TB 4

لپ تاپ ایسوس مدل ROG Flow Z13 GZ301ZE i9 12900H 16 1TB 4 یکی از محصولات مناسب برای استریم محسوب می‌شود. این لپ‌تاپ فوق‌العاده، دارای پردازنده مرکزی بسیار قدرتمند اینتل Core i9-12900H است. این پردازنده دارای 14 هسته و 20 رشته است. وزن این محصول 1.18 کیلوگرم و ابعاد آن 12 × 204 × 302 میلی‌متر می‌باشد. این مدل لپ‌تاپ ایسوس 13.4 اینچی، دارای پردازنده گرافیکی مجزای انویدیا GeForce RTX 3050 Ti است.

اگر بخواهید در مورد حافظه این دستگاه اطلاعاتی کسب کنید، باید به رم 16 گیگابایتی از نوع DDR5 و حافظه ذخیره‌سازی 1 ترابایتی آن اشاره کنیم. رزولوشن این محصول از ایسوس 1080 × 1920 پیکسل با نرخ نوسازی 120 هرتز است. جالب است بدانید که این لپ‌تاپ صفحه نمایش لمسی دارد. این دستگاه دارای پورت‌های HDMI و USB Type C و جک هدفون / میکروفون است. اسپیکرهای ROG Flow Z13 GZ301ZE i9 12900H استریو هستند. کیبورد این لپ‌تاپ با نور پس‌زمینه همراه است که این موضوع برای برخی از استریمرها مهم می‌باشد. قیمت این لپ‌تاپ بسیار ارزنده بیشتر از 80 میلیون تومان است.

لپ تاپ ایسوس VivoBook 16X K3605VV core i7 13700H 16GB 1TB SSD 4060

پردازنده این محصول اینتل Core i7-13700H است. لپ تاپ ایسوس VivoBook 16X K3605VV core i7 13700H 16GB 1TB SSD 4060 با ابعاد 18.9 × 249.1 × 358.6 میلی‌متر، 1.8 کیلوگرم وزن دارد. پردازنده Core i7 این دستگاه دارای 14 هسته و 20 رشته است. پردازنده گرافیکی مجزای این محصول انویدیا GeForce RTX 4060 است. حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی 8 گیگابایت از نوع GDDR6 می‌باشد.

حالا باید در مورد حافظه این لپ‌تاپ مواردی را ذکر کنیم. حافظه رم این دستگاه 16 گیگابایتی و از نوع DDR4 است. حافظه ذخیره‌سازی این مدل ایسوس 1 ترابایتی و از نوع SSD می‌باشد. جالب است بدانید که صفحه نمایش این محصول 16 اینچی است و این یک نکته مثبت برای یک استریمر محسوب می‌شود. VivoBook 16X K3605VV core i7 دارای نمایشگری با رزولوشن 1200×1920 پیکسلی است. نرخ نوسازی این صفحه نمایش 120 هرتزی می‌باشد. درگاه‌هایی مانند HDMI و USB Type C و جک هدفون / میکروفون در این دستگاه مشاهده می‌شود. کیبورد این محصول نیز دارای نور پس‌زمینه است. قیمت این دستگاه فوق‌العاده، بیشتر از 60 میلیون تومان است. 

لپ تاپ گیمینگ ایسوس TUF Gaming F15 FX506HC i5 11400 16GB 1SSD 3050

این لپ‌تاپ 15.6 اینچی از نوع گیمینگ است. لپ تاپ گیمینگ ایسوس TUF Gaming F15 FX506HC i5 11400 16GB 1SSD 3050 دارای پردازنده مرکزی اینتل Core i5-11400H با 6 هسته و 12 رشته است. پردازنده گرافیکی مجزای این دستگاه انویدیا GeForce RTX 3050 است و حافظه اختصاصی پردازنده گرافیکی در این محصول 4 گیگابایت از نوع GDDR6 می‌باشد. این دستگاه از حافظه رم 16 گیگابایتی از نوع DDR4 و حافظه ذخیره‌سازی 1 ترابایتی از نوع SSD بهره می‌برد. صفحه نمایش فول اچ دی این لپ‌تاپ دارای نرخ نوسازی 144 هرتزی است. این لپ‌تاپ دارای طراحی بسیار خاصی است. پورت‌هایی مانند HDMI و USB Type C و جک هدفون / میکروفون در این کالا تعبیه شده است. کیبورد این لپ‌تاپ نیز با نور پس‌زمینه تولید می‌شود. قیمت این لپ‌تاپ گیمینگ کمتر از 40 میلیون تومان است.

لپ تاپ اچ پیHP Victus 15-FA1093DX Core i5-13420H 16GB 512GB 3050

این محصول 15.6 اینچی، قیمتی بیشتر از 35 میلیون تومان دارد. لپ تاپ اچ پی HP Victus 15-FA1093DX Core i5-13420H 16GB 512GB 3050 با وزن 2.2 کیلوگرم دارای ابعاد 23.5 × 255 × 357.9 میلی‌متر می‌باشد. نوع پردازنده مرکزی که در این محصول به کار رفته است، اینتل Core i5-13420H می‌باشد. این پردازنده دارای 8 هسته و 12 رشته است. پردازنده گرافیکی مجزای این دستگاه، انویدیا GeForce RTX 3050 می‌باشد. بدنه این دستگاه از مواد اولیه بسیار عالی ساخته شده است. این لپ‌تاپ هم مقاومت بالایی در مقابل فشار و ضربه دارد و هم دارای طراحی شیک و زیبایی است

حافظه اختصاصی پردازنده‌ گرافیکی این محصول دارای 6 گیگابایت از نوع GDDR6 می‌باشد. حافظه رم این دستگاه 16 گیگابایتی از نوع DDR4 است. حافظه ذخیره سازی که در این دستگاه تعبیه شده است، برابر با 512 گیگابایت حافظه SSD می‌باشد. رزولوشن صفحه نمایش این مدل HP فول اچ دی است و نرخ نوسازی تصویر آن 144 هرتزی می‌باشد. درگاه‌هایی مانند HDMI و USB Type C و جک هدفون / میکروفون در این دستگاه مشاهده می‌شود. کیبورد این لپ‌تاپ مناسب استریمینگ همراه با نور پس‌زمینه تولید می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین پایه خنک کننده لپ تاپ گیمینگ

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای لپ تاپ مناسب استریم ، متوجه شدید که می‌توان از لپ‌تاپ گیمینگ برای استریم استفاده کرد زیرا این دستگاه دارای تمامی مشخصاتی است که یک استریمر به آن نیاز دارد. خوشبختانه برندهای معتبر و مختلفی در سراسر دنیا لپ‌تاپ گیمینگ را با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسانند. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا که ارائه‌دهنده انواع محصولات مخصوص بازی است مراجعه نمایید و از این محصولات دیدن کنید. فراموش نکنید که کارشناسان این مجموعه پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما دوستان گرامی خواهند بود تا با انتخابی مطمئن، خرید خود را نهایی کنید. 

سوالات متداول

1. چه برندهایی لپ‌تاپ گیمینگ رده بالا و با کیفیت تولید می‌کنند؟

شرکت‌های مختلفی مانند ام اس آی، ایسوس، لنوو، ایسر و... این محصول را با درجۀ کیفی بالا تولید می‌کنند.

2.آیا کول پد برای خنک نگه داشتن لپ‌تاپ موثر است؟

بله قطعاً همین‌طور است. کول پد یا خنک کننده‌های امروزی با امکاناتی مانند داشتن شیب، قابلیت تنظیم ارتفاع، داشتن پورت، نورپردازی RGB و... تولید می‌شوند. برخی از آنها دارای کنترل سرعت فن‌ نیز هستند. این محصول ممکن است یک یا چند فن داشته باشد که با قرار گرفتن در زیر لپ‌تاپ شما، باعث خنک ماندن آن می‌شود. لازم به ذکر است که برخی از این محصولات به صورت اختصاصی برای دستگاه‌های مخصوص بازی تولیده می‌شوند و کول پد گیمینگ نام دارند؛ قطعاً قدرت و سرعت فن آنها بسیار زیاد است.

3. مهمترین قطعه‌ای که هنگام خرید دستگاه مخصوص بازی به آن دقت کرد، کدام است؟

پردازنده گرافیکی یا GPU بسیار مهم است زیرا اجرای بسیاری از بازی‌های سنگین و گرافیکی مستلزم وجود GPU بسیار خوب خواهد بود.

4. بهترین میکروفون برای تولید محتوا چیست؟

می‌دانید که در تولید محتوای صوتی یا ویدئویی، کیفیت صدا اهمیت زیادی دارد و به همین منظور شما باید میکروفونی بسیار با کیفیت برای تولید محتوا تهیه کنید. مجله اینترنتی بروزکالا مقاله‌ای با عنوان بهترین میکروفون برای ولاگینگ و ضبط ویدئو را در اختیار شما عزیزان قرار داده است که می‌توانید برای کسب اطلاعات کامل در این مورد، آن را مطالعه نمایید.