آشنایی با انواع میکروفون | بررسی عملکرد و تفاوت های آن

امروزه انواع بسیاری از میکروفونها در بازار وجود دارند که انتخاب را به کار سختی تبدیل میکنند. شرکتها و کمپانی‌های سازنده میکروفون، انواع میکروفن‌هایی تولید محتوای ویدیویی، خوانندگی، ضبط موسیقی، ساخت پادکست، گیم و بازی، اجرا ( ( streaming و...به کار میروند را تولید میکنند. برای انتخاب میکروفون مناسب از بین این‌همه تنوع، ابتدا باید با انواع مختلف و کاربردهای آنها آشنایی داشته و خوب مورد بررسی قرار دهید تا بهترین میکروفون برای خود را خریداری نمایید. 

سرفصل‌های مقاله

  • نحوه عملکرد میکروفون چگونه است؟
  • انواع میکروفون
  • انواع میکروفونها چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟
  • میکروفون کاندنسر Condenser Microphone
  • میکروفون داینامیک Dynamic Microphone 
  • میکروفون ریبون Ribbon Microphone
  • میکروفونهایی که در ساخت فیلم کاربرد دارند.
  • میکروفونهای مخصوص پادکست و پخش زنده
  • میکروفونهای مناسب بازی و اجرا
  • انواع میکروفون مناسب ضبط موسیقی
  • آشنایی با چند مدل میکروفون

 

نحوه عملکرد میکروفون چگونه است؟

میکروفون در حقیقت دستگاه الکترونیکی است که به منظور ضبط و انتقال امواج صدا به دستگاه‌های ضبط یا پخش صدا، ساخته می‌شوند. به واسطه دیافراگم میکروفون، امواج صدا دریافت شده و انتقال می‌یابند و در این بین میکروفون این امواج صدا را به سیگنال‌های الکتریکی یکسان بدل می‌کند و سپس سیگنالها از طریق خروجی میکروفون به دستگاه‌های ضبط و یا پخش صدا انتقال پیدا می‌کنند و به این ترتیب سیگنال‌های خروجی دوباره به امواج صوتی تبدیل می‌شوند. البته لازم به ذکر است برای اینکه صدای خوبی از بلندگوی خود دریافت کنید، باید اطمینان یابید که میکروفون مناسب و باکیفیت را انتخاب کرده‌اید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید میکروفون حرفه‌ای

انواع میکروفون

سه نوع میکروفون اصلی وجود دارد که هر یک از آنها از روش متفاوتی برای تبدیل صدا به سیگنال الکتریکی برخوردار می‌باشد. در ادامه با انواع میکروفون ها آشنا می‌شویم.

  • کاندنسر 

این مدل از میکروفون‌ها امواج صوتی را از طریق دیافراگم دریافت نموده و سپس به واسطه تغییرات مقاومت کپسول درون میکروفون، آنها را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند.

  • داینامیک

در این نوع از انواع میکروفون‌ها، با بهره‌گیری از فشار هوا و از طریق سیم پیچ درون میدان مغاطیسی، امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند.

  • ریبون

در میکروفون‌های ریبون، امواج صوتی با استفاده از نوار فلزی نازک جذب می‌شوند.

انواع میکروفون‌ها چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

هر فردی، با توجه به هدف و کاری که در نظر دارد، دست به خرید میکروفون میزند. شباهت‌ها و اشتراکات بسیاری بین سه نوع اصلی میکروفون یعنی انواع میکروفون داینامیک و کاندنسر وجود دارد. به همین خاطر، خوب است با مزایا و معایب هرکدام از این میکروفون‌ها آشنا شویم تا انتخاب بهتری داشته باشیم.

1. میکروفون کاندنسر Condenser Microphone:

در انواع میکروفون برای ضبط صدا این مدل از میکروفون‌ها، از بهترین گزینه‌ها برای بهره گیری به منظور ضبط نریشن (داستانسرایی یا گویندگی) و صداگذاری روی فیلم‌ها می‌باشند. میکروفون کاندنسر به طور معمول به یک منبع تغذیه خارجی احتیاج دارند. از نکات مثبتی که میکروفون‌های کاندنسر از آن برخوردار هستند و همین آنها را از دیگر میکروفون‌ها متمایز می‌کند، حساسیت آنها به تن صدا و نوسانات آن می‌باشد که همین امر باعث عرضه بهتر صدا می‌شود. برای ضبط سازهایی آکوستیک نظیر گیتار نیز این میکروفون توصیه می‌شود.

از معایب میکروفون‌های کاندنسر، حساسیت بالای آنها است که موجب میشود آنها نسبت به ضبط فیدبک‌های صدا بسیار حساس باشند. در ضمن، حرکت دادن میکروفون و ضربه خوردن به آنها موجب شده که این مدل از میکروفون‌ها برای اجراهای زنده چندان مورد استقبال نباشد.

میکروفون‌های کاندنسر عموما در نوعی قفس پلاستیکی نگهداری می‌شوند که به آنها شاک مونت یا لرزه‌گیر گفته می‌شوند. این وسیله موجب میشود تا لرزشها و صداهای برخورد به میکروفون خنثی شوند. این میکروفون‌ها غالبا باید در مکانی بسیار ساکت نصب شوند؛ به این دلیل که حساسیت بسیار بالای این مدل، باعث می‌شود که هر صدای فرعی و مزاحمی را ضبط کنند.

2. میکروفون داینامیک Dynamic Microphone:

این دسته از انواع میکروفون به طور معمول در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که منبع صدا بلند باشد. برای مثال در زمان یک اجرای زنده یا وقتی که نیاز دارید صدای آمبیانس (محیط) خیلی کم باشد تا صدای مورد نظر خود را ضبط نمایید. به همین خاطر است که میکروفون داینامیک را عموما بر روی استیج‌ها، ضبط پادکست و استریم‌های زنده و همچنین استودیوهای رادیویی می‌بینید.

به طور کلی، میکروفون‌های داینامیک نیاز دارند که بسیار به منبع صدا نزدیک باشند ولی از مزایای آنها این است که معمولا احتیاجی به منبع تغذیه خارجی ندارند. این میکروفون‌ها از بالاترین کیفیت صدا در فواصل نزدیک برخوردار می‌باشند. در حقیقت، زمانی که میکروفون داینامیک به منبع صدا نزدیک است، دامنه زیادی از صدا جذب می‌شود. همین ویژگی موجب می‌شود این میکروفون‌ها برای ضبط صدای وکال ایده‌آل باشند.

در ضمن، در این مدل به نسبت میکروفون کاندنسر، شاهد اعوجاج (distort) و اضافه بار (overlode) کمتری هستیم. و از طرفی می‌توان این میکروفون‌ها را بدون دریافت نویزهای بیمورد در دست نگه داشت. میکروفون‌های داینامیک در زمان ضبط صدای انسان، کمی آن را مصنوعی می‌کند. ولی میکروفون‌های قوی و بادوامی هستند. در ضمن از نظر قیمت نیز این میکروفون‌ها با کیفیت برابر به نسبت میکروفون‌های کاندنسر از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

3. میکروفون ریبون Ribbon Microphone:

میکروفون‌های ریبون طبیعی‌ترین صدا را ارائه می‌دهند. محدوده فرکانس این مدل میکروفون‌ها شباهت بسیاری به شنوایی انسان دارد. این مدل را خیلی کم می‌توان در خارج از استودیوهای حرفه‌ای پیدا نمود. از طرفی، این مدل بسیار ظریف و حساس می‌باشد و به همین خاطر باید آنها را در مکان مناسب نصب کنید و از برخورد هر چیزی با آن جلوگیری نمایید. این مدل قیمت بالایی نیز دارد.

پیشنهاد مطالعه:  اصول استفاده از میکروفون

میکروفون‌هایی که در ساخت فیلم کاربرد دارند

  • میکروفون‌های شاتگان ( Shotgun Mics )

از میکروفون‌های محبوب فیلمسازان می‌توان به میکروفون‌های شاتگان اشاره نمود. میکروفون‌های شاتگان نوعی از میکروفون‌های کاندنسر هستند. این مدل الگوی قطبی مستقیمی داشته و همین موضوع باعث می‌شود تا صدا از روبه‌رو به خوبی دریافت شده و ضبط شود. ولی از پشت و اطراف، این کار به خوبی روبه‌رو انجام نمی‌شود. در میکروفون‌های شاتگان، از دیافراگم کوچک کشیده‌ای استفاده می‌شود. این میکروفون‌ها به طور معمول یا بر روی دوربین فیلمبرداری قرار می‌گیرند و یا با دسته‌ای به نام بوم پل (Boom Pole) آن را در نزدیکی منبع صدا قرار می‌دهند.

الگوی قطبی که در این میکروفون‌ها به کار گرفته شده در پیکاپ میکروفون، الگوی لوبار یا همان شاتگان می‌باشد. این الگو از الگوی قطبی کاردیوئید مشتق شده است. میکروفون‌های شاتگان، اصلی‌ترین میکروفون‌های کاردیوئیدی هستند که توسط فیلمسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند. به این دلیل که حساسیت این مدل بسیار بالا بوده و همه‌چیز از سر و صدای افراد حاضر در مصاحبه تا ضبط صدای آمبیانس در جنگل، را ضبط می‌کند. این میکروفون‌ها بدنه‌ای قوی داشته و دربرابر آب و هوا مقاومت زیادی دارند.

فیلمبرداران در زمان ضبط، در صورت وزش باد یا بارش باران از یک کاور موبین بهره می‌برند و آن را روی میکروفون قرار می‌دهند تا از ضبط صدای مزاحم جلوگیری نمایند.

  • میکروفون‌های لاوالیر ( lavalier Mics ) 

این مدل را می‌توان با اتصال مستقیم به میکسر یا دوربین فعال نمود. میکروفون‌های لاوالیر از بهترین میکروفون‌های دمدستی برای موقعیت‌هایی است که لازم است شما به سرعت میکروفونی برای ضبط سوژهای خاص و یا برای مصاحبه آماده نمایید. این مدل از میکروفن برای انواع مصاحبه، ارائه سمینار آنلاین و... مناسب می‌باشد.

  • میکروفون‌های بی سیم ( Wierless )

این مدل از میکروفن‌ها که به آنها میکروفون‌های رادیویی نیز گفته می‌شود از کاربردی‌ترین انواع میکروفون‌ها هستند؛ به خصوص در مواقعی که سوژه در حال حرکت می‌باشد و یا دوربین با توجه به حرکت سوژه نیاز به تغییر موقعیت دارد. به دلیل نبود سیم در انواع میکروفون بی سیم ، امکان حرکات آزادانه بیشتری فراهم شده است.

در داخل میکروفون‌های بی‌سیم، از میکروفون‌های لاوالیر کوچکی استفاده می‌شود و توسط یک یک گیره دوطرفه می‌توان آن را بر رویه یقه لباس نصب کرد. همچنین برای جلوگیری از ضبط صدای باد یا برای جلوگیری از دیده شدن میکروفون، برخی افراد آن را درون لباس خود قرار میدهند. اصلی‌ترین ایراد میکروفون‌های بی‌سیم، می‌شود به ضبط صدای فرعی در مکان‌های شلوغ، اشاره نمود.

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون برای دوربین

میکروفون‌های مخصوص پادکست و پخش زنده

امروزه با رشد چشمگیر پادکست‌ها، لایو استریم‌ها و کانالهای یوتویوبی، استفاده از این میکروفن‌های USB نیز افزایش زیادی داشته است. پادکسترها و یوتویبرها مانند خواننده‌ها و نوازندگان، نیاز به میکروفونی ندارند که صدا را دقیق و باظرافت ضبط نماید و میکروفون‌های USB می‌تواند تمام نیازهای آنها را برطرف نماید (تنها کافی است که نحوه رسیدن به Sweet Spot را بدانند). میکروفون‌های USB در دو نوع کاندنسر و داینامیک در بازار وجود دارند. 

میکروفون‌های مناسب بازی

گیمرها و استریمرهای مبتدی می‌توانند از یک میکروفون خازنی کاندنسر یا خازنی استفاده کنند. برای گیمرها مهم است که میکروفون صدای صفحه‌کلید یا موس و دیگر صداهای محیطی را ضبط نکند. به همین خاطر، یک میکروفون با الگوی قطبی کاردیوئید، می‌تواند صدای واضحی برای گیمرها ضبط نماید.

انواع میکروفون مناسب ضبط موسیقی

میکروفون‌های داینامیک برای موسیقی‌هایی با ژانر راک، متال و... مناسب‌تر می‌باشند. میکروفون‌های خازنی برای آوازهای متعادل و کنترل‌شده مانند پاپ مناسب می‌باشند و بهتر است برای ژانرهایی نظیر جاز و بلوز از میکروفون‌های ریبون استفاده شود. و برای ضبط صدای سازهایی مانند گیتار آکوستیک، میکروفون‌های کاندنسر با دیافراگم کوچک مناسب میباشند.

چند مدل میکروفون به پیشنهاد بروزکالا

در ادامه چند مدل از بهترین مدل‌های میکروفون بازار را معرفی میکنیم. برای دیدن مشخصات و قیمت و تصاویر هر محصول، می‌توانید روی نام آن محصول کلیک کنید:

  1. میکروفون یقه‌ای بی‌سیم بویا سری BY-XM6-S1: این مدل از میکروفون از نوع یقه‌ای است و از منبع تغذیه که باتری است استفاده می‌کند. الگوی قطبی این مدل OMNI-Directional بوده و حساسیت 39 دسیبل دارد. میکروفون یقه‌ای بیسیم بویا سری  BY-XM6-S1 -  دارای وزن 34 گرم می باشد.
  2. میکروفون USB استودیویی کامیکا Comica STM-USB: این میکروفون استودیویی می‌باشد. الگوی قطبی آن کاردیوئید است. میکروفون USB استودیویی کامیکا Comica STM-USB، وزنی در حدود 370 گرم دارد. این مدل فیلتر نرم‌کنندگی صدا و همچنین فیلتر برش فرکانس‌های پایین دارد.
  3. میکروفون رومیزی پلاتون مدل  PL-2454: این میکروفون رومیزی بوده و حساسیت 74 دسیبل دارد. منبع تغذیه میکروفون رومیزی پلاتون مدل  PL-2454، جک 3.5 میلیمتری دارد و وزن آن 150 گرم است.
  4. میکروفون یقه‌ای سیم‌دار بویا سری BY-M1DM: این مدل نیز یقه‌ای است و از الگوی قطبی OMNI-Directional استفاده می‌کند. حساسیت میکروفون یقه‌ای سیم‌دار بویا سری BY-M1DM، سی دسیبل بوده و وزن آن 68 گرم می‌باشد. این مدل 2 عدد فیلتر نرم‌کنندگی صدا و فیلتر برش فرکانس‌های پایین نیز دارد.
  5. میکروفون گیمینگ هایپرایکس مدل QuadCAST: این میکروفون کندانسر ترانزیستوری است و الگوی قطبی آن یک‌طرفه، قطبی دوجهته، همگانی و استریو است. میکروفون گیمینگ هایپرایکس مدل QuadCAST، حساسیت 36 دسیبل دارد و دارای فیلتر نرم‌کنندگی صدا و فیلتر برش فرکانس‌های پایین دارد. وزن این مدل 964 گرم است.

سخن پایانی

وقتی میخواهید بهترین میکروفون را برای خود انتخاب کنید، ابتدا باید هدف خود را از خرید میکروفون شناسایی کنید. سپس می‌توانید میکروفون مورد نظر را انتخاب و خریداری نمایید. البته ابتدا باید انواع میکروفون و همچنین کاربردهای آنها بشناسید و راجع به آنها مطالعه کنید. بنابراین در این مقاله از بروز کالا ما سعی کردیم تا انواع مختلف میکروفون را برای شما توضیح دهیم؛ حال نوبت شماست که با مطالعه آنها، میکروفون مناسب کار خود را انتخاب کنید. امیدواریم که انتخاب خوبی داشته باشید. 

سوالات متداول

1. کدام مدل از میکروفون‌ها بهتر است؟

هر میکروفون کاربرد خاص خود را داشته و هرکدام برای اهداف به خصوصی استفاده می‌شوند. بنابراین ابتدا باید هدف خود را مشخص کرده و سپس با توجه به آن بهترین مدل را انتخاب نمایید.

2. برای استریم و پخش زنده چه نوع میکروفونی پیشنهاد می‌شود؟

برای پخش زنده نیازی به میکروفون‌هایی که صدا را دقیق ضبط می‌کند وجود ندارد. و میکروفونهای USB که در هر دو نوع کاندنسر و داینامیک در بازار موجود هستند، به راحتی تمامی نیازهای این افراد را برطرف می‌نماید.