معرفی 8 مدل برتر از بهترین میکروفون‌های دوربین

یکی از انواع خاص میکروفون، میکروفون دوربین است. این مدل میکروفون‌ها به منظور استفاده روی انواع دوربینها طراحی و تولید شده‌اند. میکروفون‌هایی که داخل خود دوربین‌ها قرار دارند، به طور معمول از کیفیت خوبی برخوردار نمی‌باشند و نویزها و صداهای اضافی را ضبط می‌کنند. به همین دلیل، برای برطرف نمودن این مشکل، احتیاج به خرید میکروفون مجزا برای دوربین خود دارید. انتخاب بهترین میکروفون برای دوربین بستگی به کاربرد آن دارد. میکروفون‌های متفاوتی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را بر روی دوربین خود نصب نمایید. در این مطلب از بروز کالا، به توضیحاتی درباره انواع میکروفون که می‌توانید آنها را بر روی دوربین خود نصب کنید، میپردازیم و چند مدل از بهترین میکروفون‌ها برای دوربین را معرفی می‌کنیم.

سرفصل‌های مقاله:

  • میکروفون دوربین خوب از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟
  • کدام میکروفون‌ها برای دوربین مناسب می‌باشند؟
  • میکروفون شاتگان روی دوربینی
  • میکروفون سیمدار
  • میکروفون بیسیم
  • چه کمپانیهایی بهترین میکروفونها برای دوربین را تولید میکنند؟
  • میکروفونهای دوربین چه قیمتی دارند و چه عواملی روی آن تاثیر میگذارد؟
  • معرفی چند مدل از بهترین میکروفونها برای دوربین

 

میکروفون دوربین خوب از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

قبل از خرید میکروفون برای دوربین ابتدا باید با ویژگی‌های یک دوربین خوب آشنایی پیدا کنید. یک از این ویژگی‌ها، حداکثر توان دریافت صدا است. از دیگر ویژگی‌های مهم نیز می‌توان به میزان حساسیت، مقاومت خروجی و الگوی دریافت صدا نیز اشاره کرد. همچنین میزان پاسخ فرکانسی که دریافت می‌کند هم می‌توان امر مهمی در خرید بهترین دوربین برای میکروفون باشد. هر میکروفون می‌تواند از لرزه‌گیر یا بادگیر نیز برخوردار باشد که می‌توان از آنها در هر محیطی بهره گرفت. البته در کنار همه این موارد نحوه استفاده درست از میکروفون امری مهم در کیفیت کار می باشد. قبل از هر چیزی، باید مشخص نمایید که از این میکروفون دوربین برای چه هدفی میخواهید استفاده کنید تا بتوانید بهتر و دقیقتر تصمیم بگیرید و بهترین میکروفون برای دوربین خود را انتخاب کنید. 

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید میکروفون حرفه‌ای

کدام میکروفون‌ها برای دوربین مناسب می‌باشند؟

چند دسته از میکروفون‌ها وجود دارند که می‌توانید آنها را روی دوربین خود نصب کنید. در ادامه به معرفی و بررسی آنها می‌پردازیم.

1. میکروفون شاتگان:

این مدل از میکروفون‌ها، از مدلهای محبوب بین فیلمسازان می‌باشد. میکروفون‌های شاتگان از دسته میکروفون‌های کاندنسر هستند. همچنین آنها از الگوی ضبط کاردیوئیدی بهره می‌گیرند. به همین خاطر برای ضبط صدا از روبه‌رو بسیار کاربردی و مناسب هستند ولی از پشت و اطراف چندان خوب عمل نمی‌کنند. 

این مدل میکروفون‌ها معمولا بر روی دوربین قرار می‌گیرند و یا می‌توانند بر روی دسته‌ای به نام بوم پل (Boom Pol) قرار گرفته و توسط آن در نزدیکی منبع صدا قرار می‌گیرند. میکروفون‌های شاتگان، از اصلی ترین میکروفون‌های کاردیوئیدی هستند که فیلمسازان از آنها استفاده می‌کنند. میکروفون‌های شاتگان حساسیت بسیار بالایی دارند و قادر به ضبط صدای همه‌چیز هستند. در ضمن از بدنه‌ای مقاوم دربرابر انواع شرایط جوی برخوردار می‌باشند. این میکروفون‌ها علاوه بر صدابرداری فیلم، در ضبط مصاحبه، گفت‌وگو، کلیپ‌های ویدیویی و... کاربرد دارند.

2. میکروفون سیم‌دار:

از انواع شناخته‌شده میکروفون‌ برای دوربین، می‌توان به میکروفون‌های سیم‌دار اشاره نمود. این مدل از میکروفون‌ها توسط کابل TRS به دوربین نصب می‌شوند. و به همین دلیل نوع اتصال آن با نوع اتصال به موبایل و کامپیوتر تفاوت دارد. در ضمن، شما با یک تبدیل مناسب هم قادر خواهید بود که هر میکروفون سیمی را به دوربین متصل نموده و از آن برای ضبط استفاده کنید. لازم به ذکر است که کابل اتصال حتما باید با میکروفون سازگاری داشته باشد. این مدل میکروفون‌ها برخی مشکلات نظیر طول کم کابل یا مشکل گره خوردن آن نیز دارند.

این مدل میکروفون برای ضبط ویدئو، مصاحبه‌ها و... مناسب است.

پیشنهاد مطالعه: بهترین میکروفون برای ضبط پادکست

3. میکروفون بی‌سیم:

دیگر گزینه‌ای که می‌توانید برای دوربین خود از آن بهره بگیرید، میکروفون‌های بی‌سیمی که قابلیت نصب روی دوربین‌ها دارند، می‌باشد. استفاده از میکروفون بی سیم دوربین بسیار راحت است. 

میکروفون بی سیم دوربین تشکیل شده از سه قسمت می‌باشد؛ که این سه بخش شامل میکروفون، فرستنده و گیرنده است. درواقع میکروفون صدای ورودی را به فرستنده انتقال می‌دهد و فرستنده نیز آن را با همان کیفیت به گیرنده می‌فرستند.

از این نوع از میکروفون در اجرای برنامه زنده، اجرای موسیقی زنده، جلسات، کنفرانس‌ها و یا حتی در ضبط برنامه‌های تلویزیونی نیز استفاده می‌شود.

چه کمپانی‌هایی بهترین میکروفون‌ها برای دوربین را تولید می‌کنند؟ 

قطعا در هنگام خرید میکروفون برای دوربین خود این سوال برای شما پیش خواهد آمد که میکروفون کدام کمپانی‌ها بهتر بوده و کیفیت بالاتری دارد. چند کمپانی در تولید و ساخت بهترین میکروفون‌ها برای دوربین مشهور هستند؛ کمپانی‌هایی از قبیل آزدن، کامیکا، بویا، رد، کلوتز، دی جی آر، سارامونیک، چیرمن و سونی از معروفترین کمپانی‌های تولید دوربین باکیفیت می‌باشند. البته بسیاری از کمپانی‌های باسابقه و معتبر دیگر نیز وجود دارند که توصیه می‌شود.

میکروفون‌های دوربین چه قیمتی دارند و چه عواملی روی آن تاثیر می‌گذارد؟

قیمت میکروفون به عواملی مانند حداکثر توان دریافت صدا، متریالی که در ساخت آن استفاده شده، کیفیت صدای دریافتی و کمپانی سازنده آن بستگی دارد. میکروفون‌های دوربین با قیمت‌های مختلفی در بازار موجود هستند اما برای خرید یک میکروفون مناسب باید ابتدا هدف از خرید آن را مشخص نمود و سپس نسبت به خرید آن اقدام کرد. در ضمن خوب است برای خرید سراغ کمپانی‌های معروف‌تر و با اعتبار بیشتر بروید زیرا که برخی از کمپانی‌های کمتر شناخته شده در حوزه تجهیزات صدا عملکرد چندان خوبی نداشته باشند. 

پیشنهاد مطالعه: دست یابی به صدای مطلوب میکروفون

معرفی چند مدل از بهترین میکروفون‌ها برای دوربین

در ادامه به معرفی چند نمونه از بهترین میکروفون برای دوربین می‌پردازیم:

1. میکروفون بیسیم RODE Wireless Go ii:

میکروفون بیسیم RODE Wireless Go ii

میکروفون بیسیم RODE Wireless Go ii کوچکترین و اولین میکروفون بیسیم واقعی در دنیا می‌باشد. این میکروفون کوچک دارای یک گیرنده دوکاناله بوده و همچنین 2 فرستنده دارد که از این طریق شما می‌توانید صدای دو منبع مجزا را به صورت همزمان ضبط نمایید. این میکروفون یقه ای بی سیم برای دوربین، موبایل و کامپیوتر سازگاری است و فرکانس پاسخگویی آن از 20 تا 20000 هرتز بوده و از الگوی قطبی Omni-Directional استفاده می‌کند. این مدل مجهز به فیلتر برش فرکانس‌های پایین و نیز فیلتر نرم‌کنندگی صدا می‌باشد. از باتری به عنوان منبع تغذیه بهره می‌گیرد و وزنی در حدود 74 گرم دارد.

2. میکروفون رُد Rode Videomic Go Microphone:

میکروفون رُد Rode Videomic Go Microphone

طراحی این مدل میکروفون دوربین بسیار سبک و فشرده است. این مدل صدا را با الگوی سوپر کاردیوئیدی ضبط می‌کند و همین امر موجب میشود تا صداهای اضافی و نویزهای اطراف و پشت دوربین ضبط نشوند. این مدل دارای فیلتر برش فرکانس‌های پایین بوده و از باتری به عنوان منبع تغذیه استفاده می‌کند. فرکانس پاسخگویی میکروفون رُد Rode Videomic Go Microphone از 16 هرتز تا 16 هزار کیلوهرتز می‌باشد. در ضمن، حساسیت پاسخگویی این مدل 35 دسیبل می‌باشد. وزن این میکروفون 73 گرم است.

3. میکروفن شاتگان کامیکا Comica CVM-VM20:

میکروفن شاتگان کامیکا Comica CVM-VM20

میکروفن شاتگان کامیکا Comica CVM-VM20 از بدنه فلزی و با مقاومت بالا برخوردار است و همین امر از تداخل سیگنال‌های خارجی جلوگیری میکند. این مدل از میکروفون‌های کامیکا از فیلتر صدا برخوردار است و همچنین دارای فیلتر برش فرکانس‌های پایین نیز می‌باشد.  الگوی قطبی این مدل سوپر کاردیوئید است و فرکانس پاسخگویی آن از 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز است. دامنه حساسیت آن 23 تا 43 دسیبل می‌باشد. این مدل مجهز به باتری بوده و 84 گرم وزن دارد.

4. میکروفون رُد Rode Lavalier Go Microphone for Wireless GO:

میکروفون رُد Rode Lavalier Go Microphone for Wireless GO

این مدل میکروفون، یک میکروفون بی‌سیم می‌باشد و بسیار باکیفیت است و به دلیل طراحی که دارد، می‌تواند در برنامه‌های مختلف کاربرد داشته باشد. میکروفون رُد Rode Lavalier Go Microphone for Wireless GO مجهز به یک کابل TSR بوده و برای دوربین‌هایی با ورودی 3.5 میلیمتر مناسب است. این مدل بسیار حساس است و حساسیت 35 دسیبل دارد. محدوده پاسخگویی فرکانس این مدل 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز می‌باشد. وزن این میکروفون 16 گرم می‌باشد. در ضمن الگوی ضبط صدای این مدل Omnidirectional است.

5. میکروفن کندانسور رود مدل NT-USB:

میکروفن کندانسور رود مدل NT-USB

این مدل یکی از بهترین میکروفونهای استودیویی برند رود میباشد. این میکروفن با تمامی برنامههای ضبط صدا در کامپیوترهای ویندوز و مک سازگاری دارد.  الگوی ضبط صدا در این میکروفون کاردیوئیدی بوده و نوع اتصال آن USB می‌باشد. محدوده پاسخگویی فرکانس در این مدل 20 هرتز تا 20 کیلوهرتز میباشد. میکروفن رود مدل NT-USB دارای وزنی در حدود 520 گرم میباشد. این مدل با توجه به قابلیت‌هایش، مناسب ضبط محتوای ویدیویی، پادکست، مصاحبه و... است.

6. میکروفن کندانسر بویا مدل +BY-MM1:

میکروفن کندانسر بویا مدل +BY-MM1

میکروفن کندانسر بویا مدل +BY-MM1 یک میکروفن کاردیوئیدی و مناسب برای نصب بر روی دوربین می‌باشد. این مدل صداها را به خوبی ضبط می‌کند و از ضبط صداهای پشت و اطراف دوربین نیز جلوگیری میکند. این مدل نیازی به باتری ندارد و 86 گرم وزن دارد. مجهز به فیلتر نرم‌کنندگی صدا بوده و فرکانس پاسخگویی آن 65 هرتز تا 18 کیلوهرتز می‌باشد. این مدل قابلیت پشتیبانی از دوربین، موبایل و کامپیوتر را داشته و مناسب ولاگ و ضبط محتوای ویدیویی است.

7. میکروفون هایپرایکس مدل QuadCast:

میکروفون گیمینگ هایپرایکس مدل QuadCast

این مدل، میکروفونی استودیویی با کیفیت و قابلیتهایی کم‌نظیر می‌باشد. این مدل قابلیت انتخاب 4 الگوی ضبط صدا متناسب با شرایط محیط را در اختیار دارد. میکروفون هایپرایکس مدل QuadCast، دارای الگوی ضبط قطبی یک طرفه، قطبی دو جهته، همگانی و استریو بوده و حساسیت آن 36 دسیبل می‌باشد. این مدل مجهز به فیلتر نرم‌کنندگی صدا و فیلتر برش فرکانس‌های پایین نیز می‌باشد. وزن این مدل 964 گرم می‌باشد.

8. میکروفون شاتگان رُد Shotgun Microphone RODE – NTG4 Plus:

این مدل میکروفون از نوع شاتگان است و فرکانس پاسخگویی آن از 20 هرتز تا 20 کیلو هرتز می‌باشد. این مدل از فیلتر نرم‌کنندگی صدا و فیلتر برش فرکانس‌های پایین برخوردار نیست. منبع تغذیه‌ای که میکروفون شاتگان رُد NTG4 Plus از آن استفاده می‌کند، باتری لیتیومی شارژی داخلی، فانتوم 48V میباشد. این مدل از الگوی قطبی کاردیوئیدی بهره می‌گیرد و حساسیت در حدود 32 دسیبل دارد. وزن این مدل 176 گرم می‌باشد.

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم تا شما را با بهترین میکروفون‌ها برای دوربین آشنا کنیم. در این مسیر ما از ویژگی‌های مهم میکروفون‌های دوربین صحبت کردیم که عبارت بودند از: حداکثر توان دریافت صدا، میزان حساسیت، مقاومت خروجی و الگوی دریافت صدا و میزان پاسخ فرکانسی. البته فرصت نشد تا در این مقاله به توضیح همۀ این عوامل بپردازیم و خواننده می‌تواند به مقالات دیگر ما برای آشنایی با این مفاهیم رجوع کند. همچنین پس از برشمردن مهمترین ویژگی‌های میکروفن دوربین، ما از سه دسته میکروفون مناسب برای این ضبط صدا روی دوربین صحبت کردیم و در بخش نهایی مقاله نیز 8 مورد از محبوب‌ترین محصولات را به شما معرفی کردیم. نکته حائز اهمیت این است که شما باید همیشه به خاطر داشته باشد که با توجه به هدف خود از استفاده میکروفون برای دوربین، و مطالعه درباره آن‌ها، بهترین میکروفون را برای دوربین خود تهیه کنید.

ممنون از اینکه همراه ما بودید و از شما درخواست می‌کنیم که اگر نکته دیگری به ذهنتان می‌رسد، حتما در بخش نظرات برای ما و دوستان خود بنویسید. تا بعد. 

سوالات متداول:

1. قیمت میکروفون برای دوربین چقدر است؟

میکروفون‌های دوربین از نظر قیمت طیف بسیار گستردهای دارد. قیمت مدلهای مختلف میکروفن به عوامل مختلفی مانند تجهیزات و کیفیت آن و همچنین کمپانی تولید کننده آن بستگی دارد. کمپانی‌های معروف‌تر و بااعتبارتر، میکروفون‌های باکیفیت‌تری دارند. بنابراین بهتر است اگر نیاز به میکروفون حرفه‌ای دارید، با هزینه بیشتر، میکروفون باکیفیت‌تری تهیه کنید.

2. چه میکروفونی برای دوربین خود بخریم؟

برای پیدا کردن جواب این سوال ابتدا باید مشخص کنید هدف شما از خرید میکروفون چیست و برای چه کاری به آن نیاز دارید، سپس اقدام به خرید آن کنید. میکروفون‌های شاتگان، بیسیم و سیم‌دار، هرسه بسته به کاری که می‌خواهید می‌توانند برای شما مناسب باشند. برای مثال میکروفون‌های شاتگان عموما توسط فیلمسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند.