چگونه از میکروفون درست و اصولی استفاده کنیم؟

شما تا به حال با میکروفون کار کرده‌اید یا اطرافیان شما تجربه کار با این دستگاه را داشته‌اند؟ شاید در نگاه اول استفاده از آن به نظر ساده و آسان برسد اما این‌گونه نیست و برای استفاده اصولی از آن باید نکاتی را رعایت کرد. ممکن است Microphone برای برخی از افراد جامعه دستگاهی کاربردی و مهم به نظر نرسد اما این دستگاه مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار کار بسیاری از اشخاص محسوب می‌شود. خوانندگان، گویندگان رادیو، تولیدکنندگان پادکست، استریمرها، صدابردارها و... تنها بخشی از این افراد هستند. جالب اینجا است که حتی اشخاصی که به میکروفون به عنوان یک دستگاه مهم نگاه نمی‌کنند هم حتماً روزی به آن نیاز خواهند داشت؛ به عنوان مثال مربیان و دانشجویانی که کلاس‌های خود را به صورت آنلاین برگزار می‌کنند، جزو این دسته از افراد هستند.

این دستگاه دارای انواع مختلف داینامیک، ریبون، یقه‌ای، کاندنسر و شاتگان است که هر کدام از آنها دارای صدا و البته قدرت خاص خود هستند و کاربردی مخصوص خودشان را دارند. اما میکروفون از هر نوعی که باشد، باید نحوه استفاده اصولی از میکروفن را آموخت زیرا در غیر این صورت صدایی وحشتناک تولید خواهد کرد. با مجله اینترنتی بروزکالا همراه باشید تا در ادامه نحوه استفاده درست و اصولی از میکروفون را بیاموزید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. محیط مناسب ضبط چگونه است؟
  2. میزان فاصله مناسب میکروفون باید چقدر باشد؟
  3. جلوگیری از نویز
  4. پُتانسیومِتر
  5. از پاپ فیلتر استفاده کنید.
  6. لرزه‌گیر
  7. تست صدا
  8. استفاده از نرم‌افزارهای ضبط صدا
  9. نتیجه‌گیری

 

محیط مناسب ضبط چگونه است؟

در مرحلۀ اول بعد از خرید میکروفون برای استفاده اصولی از میکروفون، ابتدا باید محیطی مناسب را انتخاب نمایید. میکروفون‌های جدید حساسیت بالایی دارند و کوچک‌ترین صدا را ضبط خواهد کرد. پس باید قبل از شروع ضبط، محیط را ایزوله کنید. ایزوله کردن آن اتاق به معنای حذف تمام نویزهای اطراف است. بنابراین وقتی که این نویزها حذف شود، کیفیت ضبط شما بالاتر خواهد رفت. محل ضبط نباید قابلیت انعکاس صدا را داشته باشد در غیر این صورت با ریورب یا بازگشت صدا و کیفیت پایین ضبط روبه‌رو خواهید شد. پس اتاق خالی نمی‌تواند محل مناسبی برای ریکورد صدا باشد.

میزان فاصله مناسب از میکروفون باید چقدر باشد؟

یکی از عوامل مهمی که در کیفیت ضبط، نقش بسزایی را ایفا می‌کند، حفظ فاصله بهینه دهان از میکروفون است. اگر این فاصله زیاد باشد، کیفیت کاهش پیدا می‌کند. اگر این فاصله کم شود نیز صدا برای شنونده خوشایند نخواهد بود زیرا وضوح و کیفیت صدا به شدت افت خواهد کرد. اما میزان فاصله مناسب از Microphone  باید چقدر باشد؟ یا نحوه پیدا کردن swet spot میکروفون چگونه است؟ در بهترین حالت یعنی حالت استاندارد، فاصله دهان از میکروفون باید حدود 6 تا 12 اینچ باشد که معادل 15 تا 30 سانتی‌متر است.

این‌گونه کیفیت صدای ضبط شده عالی خواهد بود و شنونده صدای واضحی دریافت خواهد کرد. به همین منظور است که برای حفظ فاصله بهینه، همواره به استفاده از پاپ فیلتر توصیه می‌شود. نکته دیگری که باید بدانید این است که در طول زمان ضبط، میزان این فاصله نباید تغییری کند. این یعنی باید تا حد ممکن از جابه‌جا شدن پرهیز نمایید. با رعایت این نکات صدایی دقیق و کامل در اختیار شنونده قرار خواهد گرفت.

استفاده اصولی از میکروفون

پیشنهاد مطالعه: معرفی بهترین میکروفون یقه ای بی سیم و سیم دار

جلوگیری از نویز

هنگامی که تصمیم به ضبط صدا در محیطی مناسب گرفتید باید به این نکته نیز دقت کنید که از نویزها جلوگیری نمایید. این نویز می‌تواند توسط صدای تلفن همراه، گفتگوی افراد با یکدیگر، صدای وسیله‌ای در حال کار و... به وجود بیاید. همواره به خاطر بسپارید که اصوات اطراف روی کیفیت ضبط شما تأثیرگذار خواهند بود. با دقت به اصوات محیط گوش کنید و آنها را شناسایی کنید تا بتوانید برای حذف آنها اقدام نمایید. برای این کار می‌توانید یک نمونه ریکورد کنید تا بتوانید با گوش دادن به آن، اصوات مزاحم را شناسایی نمایید که در هنگام ضبط آنها را حذف نمایید. فراموش نکنید که از کامپیوتر روشن دوری کنید تا صدای فن آن مزاحمتی ایجاد نکند.

پُتانسیومِتر

در حالت کلی پتانسیومتر وسیه‌ای است که برای کنترل صدا در تجهیزات صوتی استفاده می‌شود و با کمک آن می‌توان مقاومت دلخواه را ایجاد کرد. از این وسیله برای کنترل ولتاژ، سرعت و فرکانس بهره برده می‌شود. امروزه برخی از میکروفون‌ها دارای سوئیچ پتانسیومتر هستند. می‌توان با استفاده از آن صدای با کیفیتی را ضبط کرد.

پیشنهاد مطالعه: معرفی میکروفون برای ضبط پادکست، استریم و یوتیوب

از پاپ فیلتر استفاده کنید

هنگامی که از میکروفون حرفه‌ای برای کار خود استفاده می‌کنید، متوجه می‌شوید که موقع تلفظ برخی از حروف‌ها نویز ایجاد می‌شود. دلیل آن ممکن است تلفظ قدرتمند شما باشد که به آنها صداهای انفجاری می‌گویند. قبلاً هم گفتیم هم هرگونه نویز باید حذف گردد. با استفاده از پاپ فیلتر Pop Filter صدای شما بدون نویز ضبط خواهد شد. این وسیله که از تجهیزات میکروفون محسوب می‌شود، دارای انواع توری نایلونی و توری فلزی است.

یکی از دیگر مزایای این وسیله، کمک به حفظ فاصله درست دهان از دستگاه است. پاپ فیلتر به نوعی از Microphone حفاظت نیز می‌کند؛ زیرا از جمع شدن بزاق گوینده روی آن جلوگیری خواهد کرد. این‌گونه طول عمر دستگاه شما بالاتر خواهد رفت. فراموش نکنید که از Pop Filter در فضای باز نیز استفاده می‌شود و بهره بردن از آن امکان ویرایش صدا را نیز ایجاد می‌کند. با خرید پاپ فیلتر از مزایای استفاده آن بهره‌مند شده. و یکی از اصول استفاده از میکروفون را رعایت کرده اید.

لرزه‌گیر یا شاک مانت

لرزه‌گیر یا شاک مانت Shock Mount نیز یکی از تجهیزات میکروفون محسوب می‌شود که در نحوه استفاده از میکروفون مورد توجه بوده و برای برطرف کردن اصوات اضافی به کار می‌رود. این بستِ مکانیکی، Microphone را به شکل الاستیک به پایه متصل می‌کند. اگر بعد از ضبط، با گوش دادن صدای خود متوجه نویز و لرزش شُدید، بهتر است از لرزه‌گیر بهره برید. حساسیت برخی میکروفون‌ها نسبت به انواع دیگر بیشتر است و بدون این وسیله، کوچک‌ترین ارتعاش و نویز را دریافت خواهند کرد. درست است که در برخی‌ از دستگاه‌های جدید، شاک مانت داخلی وجود دارد، اما نوع خارجی آن در کیفیت صدا تأثیر بیشتری خواهد داشت. 

تست صدا

اکنون که تمامی این مراحل را پشت سر گذاشتید و محیط را آماده کردید، بهتر است پیش از ضبط اصلی و نهایی یک بار با دقت تست صدا را انجام دهید تا از کیفیت بالای آن اطمینان حاصل کنید. اگر پس از بررسی این تست از کیفیت راضی نبودید، محیط خود را عوض کنید و یا تنظیمات دستگاه خود را تغییر دهید. باز هم برای چند دقیقۀ کوتاه محتوا را ریکورد کنید و به آن گوش دهید. بهتر است قبل از ضبط نهایی، هر چند بار که لازم بود تست را انجام دهید و تمامی عوامل مزاحم را حذف و بر طرف کنید تا در نهایت با کیفیتی عالی و فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شوید. 

استفاده درست از میکروفون

استفاده از نرم‌افزارهای ضبط صدا

پس از اتمام کار، ممکن است بخواهید هنوز هم صدایتان تمیزتر و واضح‌تر شود. در این صورت به شما استفاده از نرم‌افزارهایی که برای همین امر طراحی شده‌اند را توصیه می‌کنیم. تعداد این نرم‌افزارها زیاد است و شما می‌توانید با بهره‌گیری از آنها به صدایتان جلا و قدرت بیشتری دهید و کیفیت آن را بالاتر برید. جالب است بدانید که برخی از این برنامه‌ها، مخصوص برخی از میکروفون‌ها طراحی شده‌اند.

به عنوان مثال Rode Connect مخصوص دستگاه‌های رود است. این نرم‌افزار امکان پردازش و ویرایش به صورت زنده را برای کاربر فراهم خواهد کرد. یا برند بلو، برنامه Blue Sherpa را برای کنترل و شخصی‌سازی دستگاه‌های خود تولید کرده است که باعث می‌شود گوینده کنترل خوبی روی صدای میکروفون داشته باشد. برنامه ShurePLUS که مخصوص برند محبوب و فوق‌العاده Shure است، به کاربر امکان تغییر حجم صدای دستگاه، اکولایزر، میکس چند صدا را خواهد داد. 

پیشنهاد مطالعه: 9 روش تشخیص وجود میکروفون روی لپ تاپ

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندیم، متوجه شدیم که برای استفاده درست و اصولی از میکروفون باید محیطی مناسب را فراهم کنیم که نویز کمی داشته باشد. حفظ فاصله بهینه دهان از میکروفون بسیار مهم است که باید حدود 6 تا 12 اینچ باشد. استفاده از تجهیزاتی مانند لرزه‌گیر و پاپ فیلتر به بالاتر بردن کیفیت صدای ضبط شده کمک شایانی خواهد کرد. تست صدا را فراموش نکنیم و پس از انجام تمامی مراحل از نرم‌افزارهای مربوطه برای ویرایش استفاده نماییم.

 به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه کنید و از انواع میکروفون و تجهیزات مربوط به آن دیدن کنید. شما قبل از نهایی کردن خرید، امکان مشاوره با کارشناسان بروزکالا را خواهید داشت تا با توجه به کاربری خود بهترین نوع را با قیمتی مناسب تهیه نمایید و از مزایای این فروشگاه اینترنتی نیز بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

1. محبوب‌ترین نوع میکروفون کدام است؟

هر کدام از انواع دستگاه‌ها برای انجام کاری خاص مورد توجه و پسند کاربران قرار می‌گیرند اما در حال حاضر رایج‌ترین نوع، کاندنسر است. این مدل قدرت و حساسیت بالایی دارد و جزئیات را نیز ضبط می‌کند و نویز محیطی زیادی را نیز دریافت می‌کند. بنابراین برای یک محیط ایزوله انتخابی مناسب خواهد بود. 

2. تفاوت پاپ فیلتر با ویند شیلد چیست؟

ویند شیلد که به نام ویند اسکرین نیز معروف است، تمام میکروفون را می‌پوشاند. معمولاً از آن در فضای با استفاده می‌شود تا با صدای باد، نویز مزاحم اجرا نشود و در واقع نویز را کم می‌کند. جنس آن از ابر آکوستیک است و کل دستگاه را می‌پوشاند در حالی که پاپ فیلتر فقط قسمت جلوی میکروفون را می‌گیرد. 

3. ظاهر میکروفون هنگام ضبط محتوای تصویری یعنی ویدئویی مهم است؟

بیشترین درجۀ اهمیت مربوط به کیفیت صدا است اما ظاهر دستگاه نیز می‌تواند مهم باشد. بهتر است از دستگاه‌هایی با طراحی ساده و شیک بهره برید. برندهایی مانند رود Rode علاوه بر کیفیت بالا، ظاهر زیبایی نیز دارند.