راهنمای خرید بهترین مدل مادربرد ایسوس

آیا تا به حال یک کامپیوتر را اسمبل کرده‌اید و یا به فکر ارتقای رایانه خود افتاده‌اید؟ اگر در صدد ساخت سیستم خود هستید، باید بدانید که مادربرد یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعاتی است که در کامپیوترها به کار می‌رود. شاید به دلیل وجود حساسیت بالا در خرید این قطعه است که انتخاب آن کمی دشوار به نظر می‌رسد. این واقعیت نیز وجود دارد که تهیه این قطعه برای بسیاری از ما کاربران به اندازه خرید سایر اجزای کامپیوتر هیجان‌انگیز نخواهد بود اما ما ناگزیر به تهیه آن برای ساخت رایانه مورد نظرمان هستیم. 

برندهای بسیاری Motherboard را تولید و عرضه می‌کنند که می‌توان با وجود کالاهای با کیفیتشان به برخی از آنها اعتماد کرد و این‌گونه راه سختِ انتخاب را هموار نمود. ما در مقاله راهنمای خرید مادربرد کامپیوتر به برخی از این برندها و شرکت‌های تولیدکننده پرداخته‌ایم. در میان شرکت‌های تولیدکننده، نام ایسوس در بازار جهانی می‌درخشد. می‌توان گفت که این کمپانی یکی از مهم‌ترین سازنده‌های اصلی این محصول به شمار می‌آید و این کالا را در انواع مختلفی تولید می‌کند. به همین منظور فروشگاه اینترنتی بروزکالا که ارائه‌دهنده محصولات این شرکت معتبر است، در ادامه راهنمای خرید مادربرد ایسوس را در اختیار شما قرار خواهد داد تا دیگر نگرانِ انتخاب درست این قطعه نباشید و در نهایت با توجه به نیاز خود، بهترین مادربرد ایسوس را برگزینید و با خیالی آسوده سیستم خود را راه‌اندازی کنید.

 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. مادربرد چیست؟

2. انواع مادربرد ایسوس

  • مادربرد ایسوس سری ROG
  • مادربرد ایسوس سری TUF Gaming
  • مادربرد ایسوس سری PRIME
  • مادربرد ایسوس سری ProArt
  • مادربرد ایسوس سری Workstation
  • مادربرد ایسوس سری Expedition
  • مادربرد ایسوس سری Mining

3. معرفی بهترین مادربردهای ایسوس

  • مادربرد ایسوس H610 MR D4
  • مادربرد ایسوس PRIME B660-PLUS D4
  • مادربرد ایسوس PRIME Z690-P WIFI DDR5
  • مادربرد ایسوس Prime Z790 P WIFI D4

 

مادربرد چیست؟

مادربرد، برد اصلی کامپیوتر است. کنترل پردازشگر مرکزی و البته برقراری ارتباط میان پردازشگر و سایر اجزای رایانه، وظیفه اصلی مادربرد است. یعنی به لطف این محصول، تمامی اجزای سیستم شما با یکدیگر مرتبط خواهند شد. وقتی کیس کامپیوتر خود را باز کنید، مادربرد را مشاهده خواهید کرد که روی آن، اجزای مختلفی مانند کارت گرافیک، رم، پردازنده و... قرار دارند. پورت‌های خارجی نیز روی آن به چشم می‌خورد که امکان اتصالات بیرونی یعنی تجهیزات کامپیوتر و لوازم جانبی آن مانند فلش، موس، کیبورد و... را فراهم خواهد کرد.

مادربرد

انواع مادربرد ایسوس

شرکت ایسوس تولید‌کننده معتبر انواع کامپیوتر و لوازم جانبی آن است که محصولات با کیفیتی را در سراسر دنیا به کاربران ارائه می‌دهد. تنوع بالا، کیفیت عالی و استفاده از متریال مرغوب عواملی هستند که انواع مادربرد ایسوس را به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین محصولات در بازار جهانی تبدیل کرده است. هنگامی که برای خرید مادربرد اقدام می‌کنید، متوجه خواهید شد که این کالا در چند سری مختلف تولید و عرضه می‌شود. در واقع توجه به سری‌های مختلف آن، راهنمای مناسبی برای انتخاب بهترین مادربرد ایسوس خواهد بود. زیرا هرکدام از آنها برای کاربرد خاصی طراحی و عرضه شده است.

مادربرد ایسوس سری ROG

ROG مخفف عبارت Republic of Gamers است. این محصول که برای سیستم‌های گیمینگ مناسب می‌باشد، از تکنولوژی و ویژگی‌های مخصوصی بهره می‌برد. مدل‌های قدرتمند و با کیفیت بسیاری در این سری وجود دارند که با نورهای RGB، زیباتر نیز شده‌اند. تعداد زیاد پورت‌ها از مشخصات دیگر سری ROG است.

مادربرد ایسوس سری TUF Gaming

TUF با طراحی خاص و مقاومت بالایی که دارد نیز برای سیستم‌های گیمینگ طراحی شده است. با کمک سنسورهای متعددی که دارد، در کاهش حرارت سیستم و البته افزایش عملکرد آن موفق است. گیمرهایی که همواره به‌روز هستند و از جدیدترین پردازنده‌های اینتل و ای ام دی بهره می‌برند، این سری را انتخاب می‌کنند تا از پسِ بازی‌های گرافیکی سنگین نیز بر بیاید. علت محبوبیت سری TUF میان کاربران، دوام و کیفیت بالای آنها است.

مادربرد ایسوس سری Prime

مادربردهای قدرتمند و مطلوب Prime برای استفاده روزمره مناسب هستند. در واقع ایسوس در این سری، مشخصات غیر ضروری برای یک کاربر عادی با استفاده روزمره و اداری را حذف کرده است. پس می‌توان گفت مادربردهای ایسوس سری Prime عالی هستند و قدرت کافی برای کارهای اداری، تماشای فیلم، وب‌گردی، شرکت در کلاس‌های آنلاین و انجام امور روزانه را دارند.

توزیع بهینه برق از ویژگی‌های جالب آن است که باعث کاهش مصرف برق خواهد شد. سری Prime ایسوس به شما این امکان را می‌دهد که بیشترین بهره را از حافظه دستگاه ببرید. علاوه بر اینها، قیمت آن نیز نسبت به مدل‌های قبلی بسیار کمتر است.

مادربرد ایسوس سری ProArt

اگر یک سیستم برای انجام پروژه‌های گرافیکی و رندر سه بعدی می‌خواهید، می‌توانید مدل‌های ProArt را تهیه کنید. کارایی آن در مدل‌سازی سه بعدی، رندرینگ، ساخت انیمیشن، تدوین ویدئو و مواردی از این قبیل است و برای طراحان گرافیک بسیار مطلوب می‌باشد.

مادربرد ایسوس سری Workstation

این محصول برای پرو‌ژه‌های هوش مصنوعی، رندر سه بعدی و انیمیشن‌سازی کارآمد خواهد بود. از بهترین کارت‌های گرافیک پشتیبانی می‌کند و کاربر قادر به دسترسی به حداکثر توان پردازنده‌های گرافیکی خواهد داشت.

مادربرد ایسوس سری Expedition

دوام و عمر بالای این محصول باعث شهرت آن شده است. مدل‌های Expedition در شرایط سخت محیطی عملکردی عالی دارند. لایه محافظ ضد رطوبت، ظاهری زیبا و محافظ USB در مقابل ولتاژ بالا از مشخصات آنها می‌باشد. انواع مادربرد سری Expedition با قدرت بالایی که دارند، می‌توانند از پس پردازش‌های سنگینی مانند رندرینگ و گیمینگ نیز بر بیایند. 

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه: راهنمای خرید مادربرد گیمینگ

مادربرد ایسوس سری Mining

کارکرد مدل‌های Mining با انواعی که معرفی شد، بسیار متفاوت است. تعداد اسلات‌های PCIe زیاد است؛ امکان مدیریت GPU به عنوان پردازنده اصلی از مشخصات اساسی آن است. تمرکز انواع این سری بر روی مسیر اتصال کارت گرافیک‌های بیشتر است.

مادربردها

معرفی بهترین مادربردهای ایسوس

همواره برخی از محصولات جزو بهترین، پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین‌ها قرار می‌گیرند. از آنجا که اکثر کاربران برای استفاده روزمره خود قصد تهیه این مادربرد را دارند، در ادامه به چند مورد بهترین مدل مادربرد ایسوس از سری Prime اشاره می‌کنیم که می‌توانند در سیستم شما نقش مهمی را ایفا کنند.

مادربرد ایسوس H610 MR D4

مادربرد ایسوس H610 MR D4

مادربرد ایسوس H610 MR D4 با فرم فاکتور Micro-ATX دارای سوکت پردازنده LGA 1700 است و جزو سری Prime محسوب می‌شود. چیپست آن از Intel H610 بهره می‌برد و قابلیت پشتیبانی از پردازنده‌های نسل 12 سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل را دارد. نوع رم قابل استفاده در آن DDR4 است. حداکثر ظرفیت رم در آن 64 گیگابایت است که با 2 عدد اسلات DIMM، حداکثر ظرفیت هر اسلات 32 گیگابایت خواهد بود. قابلیت اورکلاک رم را ندارد اما از XMP پشتیبانی می‌کند. 4 عدد درگاه SATA 6Gb/s و یک اسلات M.2 دارد. ابعاد آن 266 در 193 میلی‌متری است.

از اتصالات آن می‌توان به وجود دو درگاه PS/2، چهار درگاه USB Type-A در پشت مادربرد و شش درگاه USB Type-A در جلو اشاره کرد. یک درگاه اینترنت Realtek 1GbE، سه عدد جک 3.5 میلی‌متری، درگاه‌های D-sub و DVI-D در مادربرد ایسوس H610 MR D4 به چشم می‌خورد. این مدل از درگاه HDMI بهره‌مند نیست و دارای بلوتوث و وای فای نیز نمی‌باشد. از سایر هدرها و کانکتورهای داخلی می‌توان به هدرهای جامپر پا‌سازی CMOS، بلندگو، صدای پنل جلو AAFP، درگاه COM، هدر 4 پین فن پردازنده، 4 پین فن سیستم و... اشاره کرد.

مادربرد ایسوس PRIME B660-PLUS D4

مادربرد ایسوس PRIME B660-PLUS D4

این محصول با ابعاد 305 در 244 میلی‌متری دارای فرم فاکتور ATX است. مادربرد ایسوس PRIME B660-PLUS D4 با چیپست Intel B660 و سوکت پردازنده LGA 1700 از پردازنده‌های نسل 12 سری Core، سلرون و پنتیوم گلد پشتیبانی می‌کند. نوع رم قابل استفاده DDR4 است و حداکثر ظرفیت آن 128 گیگابایت می‌باشد. دارای 4 اسلات DIMM است و ظرفیت هر اسلات 32 گیگابایت می‌باشد. قابلیت اورکلاک رم را دارد و از XMP پشتیبانی خواهد کرد. سه عدد اسلات M.2 و چهار عدد درگاه SATA 6Gb/s در آن به چشم می‌خورد.

این محصول با 2 اسلات x16 و 2 اسلات x1 دارای امکاناتی مانند 6 عدد درگاه USB پشت شامل 5 درگاه Type-A و 1 درگاه Type-C است. این درگاه در هدر قطعه به صورت 6 عدد Type-A USB و 1 عدد Type-C می‌باشد. 1 درگاه اترنت Realtek 2.5 GbE، سه جک 3.5 میلی‌متری، درگاه‌های HDMI و D-sub و DisplayPort در این کالا مشاهده می‌شود. در این مدل خبری از وای‌فای و بلوتوث نیست اما هدرها و کانکتورهای بسیاری از جمله درگاه COM، تاندربولت، جامپر پاک‌سازی CMOS، دو عدد هدر AURA RGB، هدر 4 پین پمپ واترکولینگ در آن تعبیه شده است.

مادربرد ایسوس PRIME Z690-P WIFI DDR5

مادربرد ایسوس PRIME Z690-P WIFI DDR5

از مادربرد ایسوس PRIME Z690-P WIFI DDR5 با فرم فاکتور ATX به عنوان یکی از بهترین محصولات این شرکت یاد می‌شود. سوکت پردازنده آن LGA 1700 و چیپست آن Intel Z690 است. این کالا از نسل 12 پردازنده‌های سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل پشتیبانی می‌کند. نوع رم قابل استفاده در آن DDR5 است که این روزها مورد توجه زیادی واقع شده است. حداکثر ظرفیت رم 128 گیگابایت می‌باشد. این محصول از 4 اسلات رم DIMM بهره می‌برد که ظرفیت هر کدام از آنها 32 گیگابایت است. قابلیت اورکلاک رم را دارد و از اینتل XMP بهره می‌برد. سرعت رم 4800 مگاهرتز است که در حالت اورکلاک بین 5000 تا 6000 مگاهرتز می‌رسد. 

سه اسلات M.2، چهار درگاه SATA 6Gb/s، چهار اسلات x16 و یک اسلات x1 در این Motherboard دیده می‌شود. یک درگاه PS/2، شش درگاه USB پشت قطعه، 9 پورت USB هدر قطعه، یک عدد DisplayPort و HDMI و درگاه اترنت از دیگر اتصالات مادربرد ایسوس PRIME Z690-P WIFI DDR5 هستند. برخلاف دو مدل قبلی، ما در این نوع شاهد وجود Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.2 هستیم. 5 جک 3.5 میلی‌متری در این کالا وجود دارد اما خبری از درگاه‌های D-sub و DVI-D نیست. در این محصول نیز هدرها و کانکتورهای زیادی به چشم می‌خورد که در بین آنها می‌توان به هدر 4 پین RGB LED، هدر 4 پین فن پردازنده و هدر 4 پین فن برای فن ثانویه پردازنده اشاره کرد.

مادربرد ایسوس Prime Z790 P WIFI D4

مادربرد ایسوس Prime Z790 P WIFI D4

این محصول با ابعاد 305 در 234 میلی‌متری و فرم فاکتور ATX، قدرتمند است. مادربرد ایسوس Prime Z790 P WIFI D4 با سوکت پردازنده LGA 1700 و چیپست Intel Z790 از پردازنده‌های نسل 13 و نسل 12 سری Core، سلرون و پنتیوم گلد اینتل پشتیبانی خواهد کرد. رم قابل استفاده در آن DDR4 است و حداکثر ظرفیت آن 128 گیگابایت می‌باشد. 4 اسلات DIMM که هر کدام ظرفیت 32 گیگابایتی دارند، در این محصول تعبیه شده‌اند. قابلیت اورکلاک رم را دارد. چهار عدد درگاه SATA، سه اسلات M.2، چهار اسلات X16 و 1 اسلات X1 در این مدل مادربرد ایسوس به چشم می‌خورد.

درگاه‌های USB پشت و هدر مادربرد به ترتیب 8 و 9 عدد است. یک درگاه اترنت Realtek 2.5GbE، سه جک 2.5 میلی‌متری، پورت‌های HDMI و DisplayPort در آن تعبیه شده است. هدر‌ها و کانکتورهایی مانند هدرهای 4 پین فن پردازنده، 4 پین فن برای فن ثانویه پردازنده، 4 پین پمپ واترکولینگ، AURA Addressable Gen2، جامپر پا‌سازی CMOS، ماژول TPM، تاندربولت، پنل سیستم، AURA RGB و... در این مادربرد تعبیه شده است که هر کدام وظایف خاص خود را بر عهده دارند.

پیشنهاد بروزکالا برای مطالعه بیشتر: معرفی ۵تا از بهترین مادربردهای DDR3

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ راهنمای خرید مادربرد ایسوس، متوجه شدیم که برندهای مختلفی مادربرد را تولید می‌کنند که برند ایسوس (ASUS) یکی از بهترین و معتبرترین مارک‌های تولید‌کننده این قطعه در سراسر جهان به شمار می‌آید. متوجه شدیم که این کمپانی انواع مختلفی از مادربردها را با کاربردهای مختلف تولید می‌کند و برای هر سری نامی برگزیده است. ROG و TUF Gaming و PRIME و ProArt و Workstation و Expedition و Mining نام انواع سری‌های مادربردهای ایسوس هستند. همچنین مشخصات چند نوع از بهترین‌ها و محبوب‌ترین مدل‌های Prime که برای استفاده روزمره مناسب هستند را با هم مرور کردیم.

فروشگاه اینترنتی بروزکالا ارائه‌دهنده با کیفیت‌ترین و نوین‌ترین محصولات و قطعات کامپیوتر است. با مراجعه به این فروشگاه آنلاین از انواع Motherboard دیدن نمایید و با تماس با این مجموعه پاسخ سوالات خود را از کارشناسان حرفه‌ای بروزکالا بخواهید. لازم به ذکر است که شما قادر به اسمبل آنلاین کامپیوتر خود در مجموعه بروزکالا نیز خواهید بود.

کدام یکی از خصوصیات و مشخصات یک مادربرد برای شما اهمیت دارد و هنگام خرید به کدام ویژگی آن توجه بیشتری می‌کنید؟ نظر خود را در قسمت کامنت‌های پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

3. ویژگی‌های حافظه AMP و XMP چیست؟

این دو باعث افزایش سرعت و البته فرکانس رم خواهند شد. این دو ویژگی موجب می‌شوند که شما از رم خود بالاترین بازدهی را داشته باشید.

2. هنگام تهیه این قطعه به چه نکاتی از ویژگی‌های مربوط به رم توجه کنم؟

حتماً به حداکثر مقدار رم، فرکانس پشتیبانی شده و تعداد اسلات‌های آن دقت کنید.

2. کدام سری برای سیستم‌ گیمینگ مناسب است؟

شما می‌توانید از بین سری‌های RUG و TUF کالایی با کیفیت را برای سیستم خود تهیه کنید.