معرفی بهترین مانیتورها برای پلی استیشن ۵

وقتی کنسول بازی‌تان آنقدر خوب است که می‌تواند بهترین کیفیت ممکن را به شما ارائه دهد، پس سزاوار یک نمایشگر پیشرفته است که بتواند این کیفیت را به تصویر بکشد تا نهایت هیجان و لذت گیمینگ را به شما هدیه دهد. PS5 نسبت به تمامی پلی‌استیشن‌هایی که پیش از آن عرضه شد، یک جهش فنی بزرگ به حساب می‌آید. بنابراین حیف است که امکان تجربه یک بازی فوق‌العاده با آن را به خاطر ضعف مانیتور از دست بدهید. به همین دلیل است که طرفداران بازی‌های کامپیوتری و گیمرهای حرفه‌ای اهمیت بسیاری برای کیفیت مانیتور قائلند. در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا قصد داریم بهترین مانیتورهای مناسب ps5 در سال 2023  را معرفی کنیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • چه نوع مانیتوری برای PS5 مناسب است؟
  • برای PS5 مانیتور چند هرتزی خوب است؟
  • معرفی بهترین مدل‌های مانیتور برای PS5

چه نوع مانیتوری برای PS5 مناسب است؟

اگر هدفتان از خرید مانیتور PS5 این است که صرفاً یک مانیتور کارتان را راه بیندازد، می‌توانید هر مانیتوری که درگاه HDMI داشته باشد را استفاده کنید، اما دقت داشته باشید که با هر مانیتوری نمی‌توانید از قابلیت‌های این کنسول بازی قدرتمند به طور حداکثری بهره ببرید. اگر می‌خواهید مانیتور خوب برای ps5 داشته باشید، باید از وجود این سه ویژگی اساسی در مانیتور اطمینان حاصل کنید:

  • رزولوشن 4K
  • درگاه ورودی HDMI 2.1
  • نرخ تازه‌سازی 120 هرتز یا بالاتر

برای بهره‌وری بیشتر، پشتیبانی از قابلیت HDR و نرخ تازه‌سازی متغیر را هم می‌توانید به این فهرست اضافه نمایید. چراکه کنسول بازی شما از این امکانات پشتیبانی می‌کند؛ پس چرا از آن‌ها استفاده نکنید؟! برای اتصال PS5 به مانیتور می‌توانید از نوشته نحوه اتصال کنسول بازی به مانیتور کمک بگیرید.

اگر بخواهید از تصاویری با وضوح 4K و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز بهره ببرید، برخورداری از درگاه ورودی HDMI 2.1 توسط مانیتور شما ضروری خواهد بود. این نسخه از HDMI به دلیل اینکه جدیدترین استانداردِ ارائه‌شده است، هنوز روی مانیتورهای زیادی دیده نمی‌شود. از طرفی مانیتورهایی که به این درگاه مجهز هستند، در حال حاضر کمی گران‌ترند. صحبت از وضوح تصویر شد، شما را به بررسی چند مورد از بهترین مانیتور گیمینگ 4k دعوت می‌کنیم.

با این حال اگر زیاد روی رزولوشن و نرخ تازه‌سازی تصویر حساس نیستید، همچنان این امکان برای شما وجود دارد که با صرف هزینه کمتر و با بهره‌گیری از درگاه‌های HDMI کمی قدیمی‌تر از بازی‌های PS5 لذت کافی را ببرید. برای نمونه بسیاری از کاربران PS5 نسبت به استفاده از مانیتورهایی با رزولوشن‌های پایین‌تر همچون 2K یا Full HD با نرخ‌های تازه‌سازی زیر 120 هرتز نیز رضایت نشان می‌دهند.

در نتیجه اگر مانیتور شما HDMI 2.1 نداشته باشد، در استفاده از رزولوشن‌ها و نرخ‌های تازه‌سازی ایده‌آل با کمی محدودیت مواجه خواهید شد. چنانچه مانیتورتان دارای HDMI 2.0 باشد این امکان را دارید که بازی را با وضوح 2160×3840 پیکسلی و نرخ تازه‌سازی 60 هرتز دنبال کنید. بنابراین ممکن است تحرکات تصویر به نرمی و روانی قبل نمایش داده نشود.از سوی دیگر پشتیبانی مانیتور از HDR به شما امکان می‌دهد تا هنگام بازی بتوانید دشمنان خود را بهتر شناسایی کنید! HDR به معنای برخورداری از محدودی دینامیکی گسترده‌تر است که کمک می‌کند در نقاط روشن و سایه‌های تیره جزئیات بیشتری دیده شود. بنابراین با انتخاب مانیتور مخصوص ps5 و به کمک HDR آن، اگر دشمنان شما در بازی در مناطق تاریک پنهان شده باشند، بهتر آن‌ها را پیدا می‌کنید.

برای PS5 مانیتور چند هرتزی خوب است؟

در انتخاب بهترین مانیتور برای ps5 مانیتوری با نرخ تازه‌سازی 60 هرتز حداقل چیزی است که می‌توانید تهیه نمایید. برای استفاده بهتر از امکانات این کنسول بازی می‌توانید به مانیتورهای 120 هرتزی فکر کنید و اگر می‌خواهید از اجرای کاملاً روان بازی‌های PS5 لذت ببرید، مانیتور 144 هرتزی ارزش هزینه‌ای را که برای آن می‌کنید خواهد داشت. پشتیبانی از نرخ‌های تازه‌سازی بالاتر به میزان بودجه شما بستگی دارد و سلیقه‌ای است.

اما یک نکته بسیار مهم که قبلاً هم به آن اشاره کردیم این است که مانیتور روی نرخ‌های نوسازی متفاوت قابل تنظیم باشد. به این ترتیب قادر خواهید بود با توجه به نوع بازی یا هر زمانی که احساس کردید لازم است آن را روی Refresh Rate پایین‌تر قرار دهید.

معرفی بهترین مدل‌های مانیتور برای PS5

۱. مانیتور Asus ROG Swift OLED PG42UQ

  • اندازه صفحه نمایش: 41.5 اینچ
  • رزولوشن: 2160×3840 پیکسل (4K)
  • نرخ تازه‌سازی: 240 هرتز
  • درگاه ورودی: HDMI 2.1

نقاط قوت:

  • نمایش فوق‌العاده رنگ‌ها
  • نمایش تصاویر واضح و دقیق

یکی از بهترین مانیتورها برای ps5، مانیتورایسوس مدل PG42UQ است که به عنوان یک گیمر می‌توانید رنگ‌های غنی را در کنار عمیق‌ترین حالت رنگ سیاه از آن انتظار داشته باشید. نسبت تصویر این مانیتور OLED 16:9 و میزان روشنایی روشن‌ترین رنگ سفید در آن به اندازه 450 شمع بر متر مربع (cd/m2) یا نیت است.

زمان پاسخ‌گویی این مانیتور 0.1 میلی‌ثانیه است که یک زمان پاسخ‌گویی بسیار سریع در مانیتورها محسوب می‌‌شود. این بدان معنی است که برای تغییر رنگ هر پیکسل به هنگام جایگزینی تصاویر، حداکثر 0.1 میلی‌ثانیه زمان لازم است. بنابراین سایه تصویر قبلی روی تصویر جدید نمی‌افتد و کیفیت تصاویر بالاتر می‌رود. مانیتور مناسب ps5 با دو درگاه HDMI 2.1 و قابلیت HDR (نسخه HDR10) می‌باشد. این ویژگی‌ها در کنار کیفیت تصویر 4K و نرخ نوسازی 240 هرتز، تجربه یک بازی رویایی را برای گیمرهای حرفه‌ای فراهم می‌کند. 

مانیتور ایسوس مدل ROG Swift OLED PG42UQ 4K

۲. مانیتور Asus ROG Swift 360Hz PG27AQN

  • اندازه صفحه نمایش: 27 اینچ
  • رزولوشن: 1440×2560 پیکسل (2K یا QHD)
  • نرخ تازه‌سازی: 360 هرتز
  • درگاه ورودی: HDMI 2.0

نقاط قوت:

  • نرخ تازه‌سازی 360 هرتز
  • کنترل استثنائی تصاویر متحرک

اگر بخواهید کمتر هزینه کنید، می‌توانید از مانیتور گیمینگ ایسوس مدل PG27AQN بهره ببرید که اگرچه درگاه ورودی HDMI آن یک نسخه قدیمی‌تر و رزولوشن آن یک رده پایین‌تر است، اما نرخ تازه‌سازی تصویر در آن تا 360 هرتز تعریف شده است. این مانیتور از قابلیت HDR و نرخ نوسازی متغیر نیز پشتیبانی می‌کند.

سایز کوچکتر این مانیتور برای گیمرهایی که در فاصله نزدیک به نمایشگر قرار می‌گیرند، نسبت به مدل قبلی مناسب‌تر خواهد بود؛ چراکه به تمام بخش‌های صفحه تسلط خواهند داشت. ابعاد و اندازه‌های این مانیتور برای بازی پشت میز عالی و مطابق با اصول ارگونومیک است و می‌توان به کمک پایه‌های متحرک در زوایای گسترده‌ای آن را تنظیم نمود.

اگرچه حداکثر روشنایی این مانیتور بسیار عالی گزارش شده است، اما با این وجود مدل PG27AQN از کنتراست قوی مدل قبلی برخوردار نیست. از این رو برای بازی در اتاق تاریک خیلی توصیه نمی‌شود، اما به دلیل دقت بالای تصاویر، نمایش نرم حرکت‌ها، حداقل تاری و تاخیر ورودی بسیار ناچیز گیمرهای حرفه‌ای بازی کردن پشت این نمایشگر را لذت‌بخش می‌دانند.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتور گیمینگ ارزان

مانیتور گیمینگ 27 اینچ ایسوس ROG Swift PG27AQN

۳. مانیتور Samsung Curved 49G95

  • اندازه صفحه نمایش: 49 اینچ
  • رزولوشن: 1440×5120 پیکسل (5K یا WQHD)
  • نرخ تازه‌سازی: 240 هرتز
  • درگاه ورودی: HDMI 2.1

نقاط قوت:

  • وضوح تصویر خیره‌کننده
  • روشنایی و کنتراست عمیق
  • خلق احساس غوطه‌وری در بازی

این مانیتور مخصوص گیمرهای کاملاً حرفه‌ای است که می‌خواهند در بالاترین کیفیت و سطح جهانی بازی کنند. صفحه منحنی این نمایشگر با انحنای زیاد به شما کمک می‌کند که حتی از فاصله نزدیک بتوانید کل صفحه را در یک نگاه زیر نظر داشته باشید و در دنیای بازی‌های خود غوطه‌ور شوید.

رزولوشن بسیار عالی این نمایشگر در کنار قابلیت HDR10+ و HDR1000 با ایجاد کنتراستی عمیق تصاویر را به طرز شگفت‌انگیزی به واقعیت نزدیک می‌کنند؛ به طوری که گویی نه به یک تصویر، بلکه به زندگی واقعی نگاه می‌کنید. یکی از بهترین مانیتورهای گیمینگ برای ps5 که حداکثر روشنایی 1000 نیت و زمان پاسخ‌گویی برابر 1 میلی‌ثانیه دارد، این نمایشگر عریض با نسبت تصویر 32:9، نمایی به پهنای دو نمایشگر QHD را در کنار هم به شما ارائه می‌دهد. به کمک این ویژگی می‌توانید برنامه‌ها را به صورت دو تصویر در کنار هم یا تصویر در تصویر پیگیری نمایید. به طور کلی می‌توان گفت یکی از بهترین مانیتور های گیمینگ برای ps5 است که برای برنده‌ها ساخته شده!

بهترین مانیتورهای گیمینگ برای ps5 

۴. مانیتور Asus ROG STRIX XG49VQ

  • اندازه صفحه نمایش: 49 اینچ
  • رزولوشن: 1080×3840 پیکسل (Full HD)
  • نرخ تازه‌سازی: 144 هرتز
  • درگاه ورودی: HDMI 2.0

نقاط قوت:

  • فوق عریض
  • فناوری تقویت سایه
  • حالت‌های HDR چندگانه

این مانیتور ایسوس نیز مشابه مدل 49G95 سامسونگ از نسبت تصویری 32:9 بهره می‌برد. بنابراین با در اختیار داشتن آن گویی دو مانیتور 27 اینچی به هم چسبیده دارید که می‌تواند تصاویر دو برنامه مجزا را در کنار یکدیگر و بدون هیچ فاصله و قابی به نمایش بگذارد. نرخ تازه‌سازی 144 هرتز، لگ بسیار پایین، قابلیت Shadow Boost به منظور بهبود تصویر در نواحی تاریک در کنار انحنای 1800R که دیدی گسترده از فضای بازی را در اختیار شما قرار می‌دهد، مانیتور گیمینگ خمیده ایسوس مدل XG49VQ را به گزینه‌ای مناسب برای انجام بازی‌های PS5 تبدیل کرده است.

علاوه بر این فناوری GamePlus ایسوس در این مانیتور به شما اجازه می‌دهد تا کلیدهای میانبر انحصاری خود را تعریف کنید. به همه این موارد می‌توانید طراحی ارگونومیک، پایه‌های قابل تنظیم، فیلتر نور آبی و موارد بسیار دیگر را نیز اضافه نمایید. اگر به مطالعه در مورد انواع مانیتور گیمینگ ایسوس علاقه مند هستید شما را به مطالعه انواع مانیتور ایسوس برای گیمینگ دعوت می‌کنیم.

 مانیتور ایسوس برای پلی استیشن ۵ مدل XG49VQ

۵. مانیتور BENQ EW3280U

  • اندازه صفحه نمایش: 32 اینچ
  • رزولوشن: 2160×3840 پیکسل (4K)
  • نرخ تازه‌سازی: 60 هرتز
  • درگاه ورودی: HDMI 2.0

نقاط قوت:

  • فناوری HDRi
  • فناوری مراقبت از چشم
  • صفحه نمایش خیره‌کننده 4K

این مانیتور صفحه تخت، با قابلیت HDR بهبودیافته توسط شرکت BENQ موسوم به HDRi تصاویر را با رنگ‌هایی زنده به نمایش درمی‌آورد که کنتراست و وضوح قابل قبولی برای انجام بازی‌های PS5 به وجود می‌آورند. فناوری روشنایی هوشمند (BI+: Brightness Inteligence Plus) در کنار HDRi به کار رفته در این مانیتور، سطح نور محیط را تشخیص می‌دهد و سپس به طور خودکار روشنایی صفحه را برای تجربه تماشای ایده‌آل تصاویر بازی تنظیم می‌نماید.

به علاوه مانیتور بنکیو مدل EW3280U به کنترل از راه دور و بلندگوهای داخلی دو کاناله نیز مجهز است. فیلتر نور آبی برای کاهش خستگی و سوزش چشم در کاربری‌های طولانی‌مدت و فیلترهای قرمز و سبز برای حل مشکل افرادی که دچار کوررنگی هستند نیز از دیگر امتیازات این مانیتور برای ps5 است.

علاوه بر آن حسگری در این مانیتور تعبیه شده است تا با استفاده از نور مادون قرمز، حضور کاربر را پشت میز تشخیص دهد و در صورت استفاده درازمدت به کاربر پیشنهاد استراحت دهد. نسبت تصویر 16:9، حداکثر روشنایی 350 نیت، زمان پاسخ‌گویی 5 میلی‌ثانیه از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر است که علی‌رغم نرخ نوسازی پایین، به دلیل سایر نقاط قوت، کاربران اجرای بازی‌های PS5 را توسط آن قابل قبول یافته‌اند. 

مانیتور گیمینگ بنکیو مدل EW3280U

جمع بندی

از توجه و همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم که محتوای مقاله راهنمای خرید مانیتور ps5 به شما تا حد زیادی کمک کرده باشد. در این مقاله از مجله اینترنتی برزوکالا سعی کردیم به مهم ترین ویژگی‌های یک مانیتور مناسب PS5 ( رزولوشن 4K، نرخ تازه سازی 120 هرتز به بالا و درگاه ورودی HDMI2.1) اشاره کرده و 5 نمونه از بهترین مانیتورهای مناسب PS5 را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که شمار بیشتری از مانیتورهای مخصوص بازی در فروشگاه بروزکالا موجود است. شما می‌توانید ویژگی‌ها و جدول مشخصات مربوط به هر یک را برای اطلاع از نوع درگاه ورودی، نرخ تازه‌سازی تصویر، رزولوشن و سایر امکاناتی که برای PS5 ضروری است، بررسی و در صورت صلاح‌دید، اقدام به خرید مانیتور متناسب نیاز خود کنید. در صورت وجود هرگونه سوال یا نیاز به راهنمایی بیشتر نیز کارشناسان ما آماده پاسخ‌گویی به شما عزیزان خواهند بود.

سوالات متداول

1. تصاویر بازی‌های PS5 روی تلویزیون بهتر پخش می‌شود یا مانیتور؟

اجرای باکیفیت تصاویر PS5 به موادری مثل نوع درگاه HDMI و سایر مواردی که در مقاله اشاره شد بستگی دارد. اگر در فاصله دور و روی مبل می‌نشینید می‌توانید تلویزیونی با این ویژگی‌ها تهیه کنید که ابعاد بزرگ‌تری دارد، در غیر این صورت مانیتور بهتر و در ضمن ارزان‌تر است.

2. مانیتور مناسب PS5 باید چه اندازه‌ای باشد؟

بهترین مانیتور برای انواع کنسول پلی استیشن ۵ دارای اندازه 27 اینچی تا نهایتاً 32 اینچی است البته برای نشستن پشت میز، نمایشگرهای بزرگ‌تر برای فواصل دورتر خوبند و در صورت نزدیک بودن بهتر است منحنی باشند.

3. آیا PS5 از رزولوشن 1440 پشتیبانی می‌کند؟

خیر. این کنسول بازی تصاویر 1440 پیکسلی را با کیفیت 1080 پیکسل به نمایش درمی‌آورد ولی از رزولوشن 2160 پیکسل یا 4K پشتیبانی می‌کند.