راهنمای خرید مانیتور مخصوص بازی 4K همراه با معرفی محصولات

آیا می‌خواهید یک مانتیور گیمینگ 4K تهیه کنید اما نمی‌دانید کدام مدل برای شما مناسب است؟ در مورد این کالا چه اطلاعاتی دارید؟ مانتیور گیمینگ 4K یک ارتقای فوق‌العاده برای هر نوع سیستمی محسوب می‌شود ولی می‌تواند با کیفیت و وضوح خود یک گیمر را شگفت‌زده کند و بهترین تجربه بازی را به او ارائه دهد. همواره به این کاربران توصیه می‌شود که برای سیستم خود صفحه نمایش 4K خریداری کنند اما چرا؟ زیرا برای یک گیمر مهم است که هنگام اجرای بازی‌ها، به صفحه نمایشی با تأخیر بسیار کم، زمان پاسخ‌دهی سریع و البته وضوح تصویر عالی بازی‌ها مواجه شود.

این را می‌دانیم که هر چه رزولوشن بیشتر باشد، وضوح تصویر و کیفیت آن بهتر خواهد بود. نمایشگر 4K دارای رزولوشن 3840 در 2160 پیکسل است. این صفحه نمایش 4 برابر پیکسل بیشتر از محتوای Full HD می‌باشد. این یعنی فضا در مانیتور 4K، چهار برابر است پس تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تر، با کیفیت بالاتر و با جزئیات بیشتری به نمایش در می‌آیند. این نوع صفحه نمایش امکان نمایش رنگ‌های دقیق و زنده را دارد. امروزه تولیدکنندگان بسیاری، تجهیزات گیمینگ مانند مانیتور را در برندهای متنوعی تولید می‌کنند. اما شما قبل از خرید مانیتور گیمینگ 4K باید به چند نکته مهم توجه نمایید. فروشگاه اینترنتی بروزکالا در راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ 4K این نکات را ارائه خواهد داد تا شما عزیزان هنگام خرید، انتخاب مناسبی داشته باشید. 

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  1. نکات مهم برای خرید مانیتور گیمینگ 4K (سایز صفحه، نوع پنل تصویر، پنل IP، نرخ به روزرسانی و ...) 
  2. مانیتورهای گیمینگ 4K بالارده
  3. مانیتورهای گیمینگ 4K میان‌رده
  4. مانیتورهای گیمینگ 4K پایین‌رده
  5. مانیتورهای گیمینگ 4K اقتصادی
  6. نتیجه‌گیری

نکات مهم برای خرید مانیتور گیمینگ 4K

یک گیمر می‌تواند با انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ 4K، وارد دنیایی از جزئیات با دقت بالای رنگ‌ها شود و تصاویر را در بهترین شکل ممکن تماشا کند و بازی‌ها را با هیجان بیشتری اجرا کند. در واقع کاربرانی که از این دستگاه در سیستم گیمینگ خود بهره می‌برند، همواره تفاوت آن را با سایر انواع مانیتور متوجه می‌شوند زیرا تجربه بی‌نظیری در استفاده از نمایشگر 4K دارند. اما نکته اینجا است که اینکه فقط به خرید یک مانیتور گیمینگ 4K از بروزکالا بسنده کنید، کافی نیست. بلکه باید به جز کیفیت تصویر، قبل از خرید نکات دیگری را نیز در نظر بگیرید و به آنها توجه نمایید.

بیشتر بخوانید: بهترین مانیتورهای گیمینگ ارزان

سایز صفحه نمایش

حالا که قصد خرید بهترین مانیتورهای گیمینگ 4k را دارید، باید به سایز و اندازه آن ها نیز دقت کنید. معمولاً این نوع نمایشگرها در اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند. اما مهم این است که با توجه به فضایی که در اختیار شما قرار دارد، سایز محصول را مشخص کنید. اندازه میز گیمینگ و اتاق شما است که در تعیین این مورد، تأثیرگذار خواهد بود. مدل‌های 27 اینچی و 32 اینچی در بین گیمرها پرطرفدار هستند و مناسب بازی می‌باشند اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید از سایزهای بزرگتر استفاده کنید، انواع سایزهای 4K آن نیز در بازار موجود است. 

مانیتور گیمینگ 4k

نوع پنل تصویر

توجه به نوع پنل تصویر نیز اهمیت دارد. این پنل می‌تواند از نوع  IPS، VA و یا TN باشد. در واقع انتخاب درست این پنل یکی از عوامل مهم انتخاب مدل مانیتور گیمینگ به شمار می‌آید.

  • پنل IPS

همواره انتخاب این نوع پنل IPS که مخفف عبارت In Plane Switching است، برای اجرای بازی توصیه می‌شود اما چرا؟ زیرا دارای بهترین زمان پاسخ‌گویی است و این موضوع برای گیمرها اهمیت زیادی دارد. علاوه بر آن دارای زوایای دید وسیعی می‌باشد و تصویر را واقعی به نمایش در می‌‌آورد. قابلیت پردازش طیف رنگی گسترده نیز از دیگر قابلیت‌های این نوع به شمار می‌رود. 

  • پنل VA

نرخ زمان پاسخ‌گویی این مدل نسبت به دو نوع دیگر کمتر است. پنل VA یا Vertical Alignment دارای مزایای دیگری مانند میزان بالای کنتراست است. پس برای نشان دادن سطوح تاریک و تصاویر با کنتراست بالا مناسب خواهد بود. 

  • پنل TN

زمان پاسخ‌دهی این پنل TN یا Twisted Nematic بسیار کم است اما کیفیت تصویر پایین‌تر است و دارای زوایای دید کمتری نیز می‌باشد. معمولاً قیمت پایین‌تری نیز دارند. اما در حالت کلی کاربران دنیای بازی یعنی گیمرهای حرفه‌ای استقبال بیشتری از پنل IPS می‌کنند اما این شما هستید که باید این مورد را با توجه به نیاز و ترجیح خود انتخاب نمایید. 

نرخ به ‌روزرسانی

توجه به ویژگی نرخ به‌ روز‌رسانی که درانتخاب بهترین مانیتور 4k از اهمیت زیادی برخوردار است، نشان‌دهنده تعداد فریم‌هایی است که مانتیور گیمینگ در یک ثانیه نشان می‌دهد. رفرش ریت Refresh Rate با واحد هرتز  Hz اندازه‌گیری می‌شود. رفرش ریت 120 هرتزی نشان می‌دهد که نمایشگر در هر ثانیه 120 فریم را بارگذاری می‌کند. هر چه این میزان بیشتر باشد، آن دستگاه برای کاربری گیمینگ مناسب‌تر خواهد بود. به همین منظور است که توصیه می‌شود برای انجام امور سنگین مانند بازی و یا اجرای برنامه‌های طراحی گرافیک از نرخ به روزرسانی بالاتر از 120 هرتز استفاده شود. محصولاتی با نرخ به روزرسانی 240 هرتز کیفیت فوق‌العاده‌ای را به کاربر ارائه می‌دهند. 

پیشنهاد مطالعه: رفرش ریت مانیتور چیست ؟

مانیتورهای گیمینگ 4k

مدت زمان پاسخ‌‌گویی

اما زمان پاسخ‌گویی که پیشتر به آن اشاره کوتاهی کردیم، چیست؟ یک پیکسل برای تغییر یک رنگ به رنگی دیگر، نیاز به مدت زمانی کوتاه دارد. هر چه این مدت زمان Response Time کوتاه‌تر باشد، بهتر است و تصاویر دقیق‌تر و البته بدون کاهش کیفیت نشان داده می‌شوند. این موضوع برای گیمر بسیار مهم است. اما باید بدانید که هنگام خرید مانیتور گیمینیگ 4K  باید محصول را با چه زمان پاسخ‌گویی انتخاب کنید. برای یک گیمر زمان پاسخ‌گویی کمتر از 5 میلی‌ثانیه مناسب خواهد بود.  

پورت‌ها و اتصالات

حتماً به درگاه‌های اتصالی و پورت‌های روی دستگاه دقت کنید زیرا شما باید بتوانید از این راه مانتیور گیمینگ 4K خود را به دستگاه‌های دیگر نیز متصل کنید. انتخاب یک نمایشگر با پورت‌های متنوعی مانند HDMI، DisplayPort، USB، VGA و DVI برای یک گیمر فوق‌العاده خواهد بود. برخی از دستگاه‌ها دارای جک 3.5 میلی‌متری صدا نیز هستند. 

بیشتر بخوانید: مقایسه تلویزیون و مانیتور برای بازی

مانیتورهای گیمینگ 4K بالارده

در بین بهترین مانیتورهای گیمینگ 4k محصولاتی که پرچم‌دار هستند وعلاوه بر قابلیت‌های مختلف، دارای کیفیتی مطلوب نیز می‌باشند.

مانیتور گیمینگ ام اس آی MSI Optix MPG341QR

مانیتور گیمینگ ام اس آی 34 اینچ مدل MSI Optix MPG341QR

یکی از برندهایی که همواره در خرید لپ تاپ و مانیتور و...  باید از آن غافل نشوید برند MSI می‌باشد. مانیتور گیمینگ ام اس آی MSI Optix MPG341QR دارای ابعاد 817.4 × 422.7 × 252.2 میلی‌متر است. بهترین مانیتور گیمینگ 34 اینچی با نوع پنل IPS، دارای نسبت تصویر در آن 21:9 می‌باشد. حداکثر نرخ به روزرسانی آن 144 هرتز است. دارای زاویه دید افقی و عمودی 178 درجه می‌باشد و شدت روشنایی آن به 400 نیت می‌رسد. قابلیت HDR دارد و زمان پاسخ‌‌دهی آن 1 میلی‌ثانیه است. اگر بخواهید از درگاه‌های ارتباطی بدانید، می‌توانیم به پورت USB Type C، 2 پورت HDMI، 1 پورت DisplayPort و 1 خروجی هدفون اشاره کنیم. از پایه دیواری پشتیبانی می‌کند و قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز دارد.

مانیتور گیمینگ بنکیو EW3280U BenQ

مانیتور بنکیو مدل EW3280U سایز 32 اینچ

مانیتور گیمینگ بنکیو BenQ EW3280U سی و دو اینچی است و دارای رزولوشن 3840 × 2160 می‌باشد. این محصول فقط قابلیت چرخش عمودی را دارد. نوع پنل آن IPS است و از نسبت تصویر 16:9 بهره می‌برد. حداکثر روشنایی این دستگاه از برند بنکیو 350 نیت می‌باشد. دارای زاویه دید افقی و عمودی 178 درجه است و حداکثر نرخ نوسازی تصویر آن 60 هرتز می‌باشد. حداقل مان پاسخ‌گویی این مانیتور گیمینگ 5 میلی‌ثانیه است. پوشش آن مات و ضد بازتاب نور است. دارای تکنولوژی حذف پرش تصویر، HDR، نور آبی کم برای حفاظت از چشم کاربر است. دارای دو بلندگو، 1 پورت USB Type C، 1 درگاه DisplayPort، 2 پورت HDMI و یک خروجی هدفون است. قابلیت اتصال به دیوار را نیز دارد. 

مانیتورهای گیمینگ 4K میان‌رده

محصولات این دسته همان مانیتورهایی هستند که قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات پرچم‌دار و بالارده دارند. 

مانتیور منحنی گیمینگ شیائومی Mi Curved Gaming 34

مانیتور منحنی گیمینگ شیائومی Mi Curved Gaming Monitor 34

همان‌طوری که می دانید شیائومی برند معتبری است که مانیتور منحنی گیمینگ شیائومی Mi Curved Gaming 34 نیز مانند محصولات دیگرش از کیفیت مطلوبی برخوردار است و البته قیمت مناسبی نیز دارد. این محصول قابلیت تنظیم ارتفاع، چرخش عمودی و افقی را دارد. نوع پنل این کالای 34 اینچی، VA است. این مانیتور دارای نسبت تصویر 21:9 و حداکثر روشنایی 300 نیت است. دارای زاویه دید افقی و عمودی 178 درجه می‌باشد و حداکثر نرخ نوسازی تصویر آن به 144 هرتز می‌رسد. این مانیتور با پوشش مات و ضد بازتاب نور، دارای حداقل زمان پاسخ‌دهی4 میلی‌ثانیه است و قابلیت‌هایی مانند اتصال به دیوار، تصویر کنار تصویر، تصویر در تصویر و نور کم آبی برای حفاظت از چشم را دارد. در آن خبری از بلندگو نیست اما 2 پورت HDMI، خروجی هدفون و 2 درگاه DisplayPort به چشم می‌خورد.

مانیتور گیمینگ MSI G321CUV

مانیتور گیمینگ ام اس آی 32 اینچ مدل MSI G321CUV

شرکت ام اس آی یکی از تولیدکنندگانی است که محصولات خود را با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف روانه بازار می‌‌کند. مانیتور گیمینگ MSI G321CUV یک کالای منحنی مخصوص بازی میان‌رده است که با قیمت مناسبی که دارد، می‌تواند برای گیمرها کاربردی باشد. این مانیتور 32 اینچی، دارای پنل VA و رزولوشن 3840 × 2160 است. نسبت تصویر آن 16:9 می‌باشد. حداکثر روشنایی در آن به 250 نیت می‌رسد. زمان پاسخ‌گویی آن 4 میلی‌ثانیه است  و از نرخ بروزرسانی تصویر 60 هرتزی و زاویه دید افقی و عمودی 178 درجه بهره می‌برد. این کالا دارای 2 پورت HDMI، 1 درگاه DisplayPort و خروجی هدفون است. بلندگو ندارد. ضد انعکاس نور است و از فناوری HDR پشتیبانی می‌کند. این را نیز بدانید که قابلیت نصب روی دیوار را هم دارد.  

بیشتر بخوانید: نحوه فعال سازی اسپیکر مانیتور

مانیتورهای گیمینگ 4K پایین‌رده

از نام این دسته صفحه نمایش‌ها مشخص است که  نسبت به مدل‌های بالارده و میان‌رده قیمت پایین‌تری دارند و دارای قابلیت‌هایی کمتری هستند. با هم مشخصات دو مدل از با کیفیت‌ترین و بهترین مانیتور های 4k در این سری را مرور می‌کنیم.

مانیتور گیمینگ MSI G281UV

مانیتور گیمینگ ام اس آی سایز 28 اینچ مدل MSI G281UV

این مانیتور گیمینگ 28 اینچی است، دارای نوع پنل IPS می‌باشد. نسبت تصویر آن 16:9 است و حداکثر روشنایی آن به 300 نیت می‌رسد. زمان پاسخ‌گویی این محصول 4 میلی‌ثانیه است و نرخ نوسازی تصویر آن 60 هرتز می‌باشد. قبل از خرید مانیتور گیمینگ MSI G281UV از بروزکالا باید بدانید که رزولوشن آن 3840 × 2160 است. زاویه دید افقی و عمودی هر دو 178 درجه می‌باشد. پوشش آن مات است و قابلیت HDR دارد. پورت HDMI، 1 درگاه DisplayPort و 1 خروجی هدفون در این کالا تعبیه شده است. از دیگر قابلیت‌هایش می‌توان به تنظیم ارتفاع و پشتیبانی از پایه دیواری اشاره کرد.

مانیتور بنکیو EL2870U

مانیتور بنکیو مدل EL2870U سایز 28 اینچ

یکی از بهترین محصولات پایین‌رده، مانیتور بنکیو EL2870U است که 28 اینچی می‌باشد. این کالا با پنل TN دارای رزولوشن 3840 × 2160 است. حداکثر روشنایی آن 300 نیت است و نسبت تصویر آن 16:9 می‌باشد. زاویه دید افقی آن 170 درجه و زاویه دید عمودی آن 160 درجه است. این صفحه نمایش با حداکثر نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز، دارای حداقل زمان پاسخ‌گویی 1 میلی‌ثانیه است. از HDR پشتیبانی می‌کند. دارای تکنولوژی حذف پرش تصویر و نور کم آبی برای محافظت از چشمان گیمر است. 2 بلندگو دارد. دارای 1 درگاه DisplayPort، 2 پورت برای کابل HDMI و یک خروجی هدفون است و می‌توانید آن را به دیوار نیز نصب کنید. 

مانیتورهای گیمینگ 4K اقتصادی

کالاهایی که در این دسته قرار می‌گیرند، انواعی هستند که با قیمت مناسب، تجربه خوبی را به کاربر خواهند داد. دراین بخش از راهنمای خرید مانیتور گیمینگ 4k، این دسته را برای گیمرهایی در نظر گرفته است که می‌خواهند با بودجه‌ای محدود، سیستم مخصوص بازی خود را راه بیندازند.

مانیتور سامسونگ LS43BM700MX

مانیتور سامسونگ LS43BM700MX با قابلیت چرخش عمودی، 43 اینچی است. پس اگر به سایز بزرگ این محصول اهمیت می‌دهید، می‌تواند گزینه مناسبی برای شما محسوب شود. پنل آن VA است و نسبت تصویر آن 16:9 می‌باشد. رزولوشن این کالا 3840 × 2160 است و حداکثر روشنایی آن 300 نیت است. هم زاویه دید افقی و هم زاویه دید عمودی این کالا از برند معتبر سامسونگ، 178 درجه است. حداکثر نرخ نوسازی تصویر 60 هرتز و حداقل زمان پاسخ‌دهی 4 میلی‌ثانیه می‌باشد. پوشش آن مات و ضد بازتاب نور است. دارای قابلیت‌هایی نظیر حالت بازی، تکنولوژی حذف پرش تصویر، اتصال به وای فای، دستیار هوشمند و حالت Eye Saver می‌باشد. 2 بلندگو و پورت برای کابل USB دارد و دارای 2 درگاه HDMI است. می‌توانید آن را به دیوار نیز متصل کنید. 

مانیتور سامسونگ LS43AM700U

این محصول 43 اینچی از شرکت معتبر سامسونگ دارای قیمت بسیار مناسبی می‌باشد. مانیتور سامسونگ LS43AM700U دارای پنل VA است و رزولوشن 3840 × 2160 دارد. نسبت تصویر آن 16:9، زاویه دید افقی و عمودی آن 178 درجه و حداقل زمان پاسخ‌گویی آن حدود 8 میلی ثانیه است. حداکثر نرخ نوسازی تصویر در آن 60 هرتز است. دارای بلندگو است و از قابلیت‌هایی مانند حالت بازی، پخش محتوای اسمارت فون به صورت بی‌سیم، بلوتوث و وای فای می‌باشد. این مانیتور گیمینگ قابلیت نصب روی دیوار را دارد. درگاه‌های USB و HDMI در آن به چشم می‌خورد. 

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندید، نکاتی را گوشزد کردیم تا قبل از انتخاب و خرید بهترین مانیتور گیمینگ 4K به آنها دقت کنید. گفتیم باید به نکاتی مانند سایز، نوع پنل، نرخ نوسازی، زمان پاسخ‌گویی و اتصالات این محصول دقت کنید. تعدادی از انواع مانیتور گیمینگ بالارده، میان‌رده، پایین‌رده و اقتصادی را نیز معرفی نمودیم. البته باید بدانید که به جز مواردی که گفته شد باید به کیفیت ساخت و طراحی دستگاه نیز توجه کنید و امکانات جانبی مانند پایه قابل تنظیم یا قابلیت نصب به دیوار را نیز در نظر بگیرید. به فروشگاه اینترنتی بروزکالا مراجعه نمایید و از انواع محصولات گیمینگ دیدن نمایید. کارشناسان این مجموعه پاسخ‌گوی تمامی سوالات شما در مورد کالای مورد نظرتان خواهند بود تا انتخابی مطمئن داشته باشید. 

سوالات متداول

1. کدام مانتیور به چشم آسیب نمی‌رساند؟

گیمرها ساعات طولانی از روز را پشت این دستگاه هستند و به آن نگاه می‌کنند پس بهتر است محصولی را انتخاب کنند که دارای فیلتر نور آبی باشد و تا حدی از چشمان آنها محافظت کند. 

2. آیا می‌توانم با مانتیور معمولی، بازی هم اجرا کنم؟

بله می‌توانید بازی‌ها را روی محصولات معمولی هم اجرا کنید اما شما نیاز به سیستمی خواهد داشت که نرخ نوسازی بالا، نرخ پاسخ‌گویی سریع، لگ و باگ کمتری داشته باشد. به همین منظور است که محصولات مخصوص بازی به گیمرها پیشنهاد می‌شود.

3. می‌توان از صفحه نمایش مخصوص بازی برای کارهای دیگر هم استفاده کرد؟

بله اما قبل از خرید باید به کاری که قرار است با آن انجام دهید توجه کنید. به عنوان مثال برای فردی که به ویرایش عکس و ویدئو می‌پردازد، دقت رنگ اهمیت زیادی دارد اما تمرکز صفحه نمایش مخصوص بازی به صورت صد در صد روی دقت رنگ نیست.