راهنمای خرید مانیتور گیمینگ اقتصادی

شما گیمر حرفه‌‍ای هستید یا گیمر آماتور؟
چه یک گیمر حرفه‌ای و علاقمند به بازی‌های سنگین اکشن باشید وچه  گیمر آماتوری که با بازی‌های سبک شروع کرده است، مانیتور گیمینگ ابزاری است که می‌تواند تجربه شما از بازی کردن را به کل تغییر دهد.

از آنجاییکه در شرایط کنونی مانیتورهای گیمینگ 2024 با امکانات، کیفیت تصویر، ابعاد و اندازه‌های متنوع توسط برندهای گوناگونی در حال تولید هستند، برای انتخاب بهترین مانیتور گیمینگ 4k یا خمیده، با گزینه­‌های پرشماری روبه‌­رو می­‌شوید که ممکن است انتخاب از میان آن­‌ها کمی دشوار به نظر برسد. بحث هزینه هم در این میان بسیار بیشتر از قبل مطرح است. 

در این مقاله بروز کالا  مهم‌ترین نکاتی که باید برای انتخاب مانیتور گیمینگ اقتصادی بدانید را به شکل جامع و کاربردی برایتان خواهید گفت. مطالبی که شما در این مقاله خواهید خواند عبارتند از:

  • راهنمای خرید مانیتور گیمینگ
  • معرفی بهترین مانیتورهای گیمینگ

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

راهنمای خرید مانیتور گیمینگ

در صورتی که قصد خرید مانیتور گیمینگ دارید، لازم است با ویژگی‌های آن آشنایی داشته باشید و اطلاعاتتان در مورد قیمت انواع مانیتور گیمینگ و امکاناتی که هر کدام از آن‌ها به شما می‌دهند کامل باشد. این اطلاعات به شما در مقایسه برندهای بهترین مانیتور های گیمینگ ارزان هم کمک بسیاری خواهد کرد. بنابراین در این بخش با ما همراه شوید تا به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که پیش از خرید مانیتور گیمینگ باید بررسی کنید بپردازیم. با وضوح تصویر شروع می‌کنیم:

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین مانیتور کامپیوتر

1. وضوح مانیتور گیمینگ

وضوح یا رزولوشن از ویژگی­‌های مهم یک نمایشگر است. مانیتورها می‌­توانند دارای وضوح HD (720 در 1280 پیکسل)، Full HD (1080 در 1920 پیکسل)، 2K (1080 در 2048 پیکسل)، QHD (1440 در 2560 پیکسل)، 4K یا Ultra HD (2160 در 3840 پیکسل) و غیره باشند. وضوح یک مانیتور عاملی است که باید با در نظر گرفتن ابعاد آن مورد بررسی قرار گیرد.

برای مثال، بسیاری از بهترین مانیتورهای گیمینیگ ارزان و اقتصادی دارای وضوح اصلی Full HD هستند. این وضوح برای مانیتورهای تا 24 اینچ مناسب است، اما در مانیتورهایی که ابعاد بزرگ­تری داشته باشند، کیفیت لازم را ارائه نمی‌­دهد. برای مانیتورهای گیمینگ 27 و 32 اینچی وضوح QHD ایده‌­آل خواهد بود و برخورداری از وضوح 4K امکانی فوق­‌العاده است که برای مانیتورهای بزرگ­تر نیز مناسب است. در ادامه ۲ تا از بهترین مانیتورهای گیمینگ Full HD و 2k و یک مانیتور گیمینگ 4k را معرفی خواهیم کرد.

2. ابعاد مانیتور گیمینگ

برای انتخاب ابعاد مناسب یک مانیتور گیمینگ ارزان، فاکتورهای متفاوتی هستند که با توجه به سلیقه و امکانات اتاق گیمینگ خود باید آنان را تعیین کنید. مانیتورهای کوچک مزایای خودشان را دارند و مانیتورهای بزرگ نیز قطعا جذابیت خاص خودشان را. در واقع هرچه مانیتور شما کوچک­تر باشد، قسمت­‌های بیشتری از بازی بدون نیاز به حرکت دادن چشمانتان، در میدان دید شما قرار می­‌گیرد، یعنی تسلط شما روی بازی افزایش پیدا می‌کند. 

با این وجود نمایشگرهای بزرگ­تر جزئیات بیشتری از تصاویر بازی را برای شما به نمایش درمی‌­آورند و احساس حضور در بازی را بیشتر برایتان تداعی می­‌کنند. برای انتخاب ابعاد مناسب مانیتور گیمینگ خود، فاصله­‌ی خود از مانیتور را نیز در نظر بگیرید. هرچه مانیتور شما بزرگ­تر باشد، برای تسلط بر تمامی صفحه لازم است در فاصله­‌ی دورتری نسبت به مانیتور قرار بگیرید.

3. نوع پنل

برای ساخت صفحه­ نمایشگرهای امروزی، تکنولوژی­‌های گوناگونی به کار گرفته می­‌شود که LCD، LED، OLED و QLED از آن جمله­‌اند. مانیتورهای LED و OLED و QLED اگرچه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند، اما بسیار هم گران­‌قیمت‌­اند و تا امروز مانیتورهای بسیار اندکی از این نوع را می­‌توان در بازار یافت. مانیتورهای LCD نیز خود در انواع مختلفی از قبیل TN و VA و IPS تولید می­‌گردند. گفتنی است فناوری­‌های LED و QLED مربوط به نور پس‌­زمینه هستند و در ترکیب با پنل­‌های TN، VA و IPS مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

اکثر مانیتورهای خوبی که امروزه در بازار یافت می‌­شود، از پنل IPS برخوردارند. تکنولوژی ساخت پنل IPS نسبت به تکنولوژی ساخت پنل‌­های قدیمی‌­تر مثل TN پیشرفته‌­تر است و در آن از روش جدیدتری برای افزایش کیفیت رنگ، زاویه­ دید، سرعت و ثبات پاسخ­گویی پیکسل­‌ها استفاده شده است.

نوع پنل در بهترین مانیتورهای گیمینگ

به علاوه این نوع نمایشگرها تصاویر را با محدوده‌ گسترده‌­تری از رنگ­‌ها و روشنایی بیشتر نمایش می‌­دهند. بارزترین ویژگی پنل IPS زاویه­ دید بالا و محدوده­ گسترده‌­تری از زاویه‌­های مشاهده­ خوب است. مانیتورهای مدرن دارای پنل IPS از نرخ تازه‌­سازی تصویر بالا و پاسخ­گویی پیکسلی سریع پشتیبانی می­‌کنند که برای گیمرها بسیار حائز اهمیت است. اخیرا مانیتورهایی که از پنل VA بهره می‌­برند نیز هر روز طرفداران بیشتری پیدا می‌­کنند، چراکه مانند مانیتورهای IPS از روشنایی و گستردگی رنگ بالایی برخوردارند و کنتراست بهتری هم دارند. پنل­‌های VA که اساسا برای بازی طراحی شده‌­اند، تصاویر متحرک را با وضوح فوق‌العاده‌­ای به نمایش می­‌گذارند.

به علاوه برترین مانیتورهای گیمینگ VA به گونه‌­ای طراحی شده‌­اند تا از چشم کاربرانی که در طول روز برای مدت­‌های طولانی به صفحه­ مانیتور خیره می‌­شوند، در مقابل خستگی و آسیب محافظت نمایند. با این وجود این مانیتورها نسبت به مانیتورهای IPS زوایای محدودتری را ارائه می­‌دهند و در صورت عدم مشاهده­ مستقیم، ممکن است تصاویر با کیفیت پایین­‌تری در آن­‌ها دیده شود.

بیشتر بخوانید: مقایسه تلویزیون و مانیتور برای بازی

4. نرخ تازه‌­سازی تصویر

ویژگی بعدی که در این راهنمای خرید مانیتور گیمینگ به آن اشاره می‌کنیم، نرخ به روزرسانی، نرخ نوسازی یا سرعت تغییر تصویر است که همگی به فاکتوری تحت عنوان Refresh Rate مانیتور اطلاق می­‌شوند. نرخ تازه‌سازی مشخص می­‌کند یک مانیتور چند بار در ثانیه می‌تواند تصاویر را از نو ترسیم نماید. نرخ تازه‌­سازی تصویر بر حسب هرتز (Hz) بیان می­‌شود و هرچه این میزان بیشتر باشد، نشانگر کیفیت بالاتر مانیتور است.

نرخ تازه‌­سازی تصویر برای بهترین مانیتورهای گیمینگ می­‌تواند مقداری بین 60 تا 360 هرتز باشد. وقتی گفته می‌­شود نرخ نوسازی یک مانیتور 60 هرتز است، یعنی آن مانیتور 60 بار در ثانیه تصویر را به روزرسانی می­‌کند و نقش آن بیش از هر چیز در تصاویر متحرک، ویدئوها و به طور کلی کنترل حرکات تصویری دیده می­‌شود.

اگر نرخ تازه‌­سازی تصویر در مانیتور مورد نظر شما چیزی بین 120 تا 165 هرتز باشد، آن مانیتور برای اجرای بازی مناسب خواهد بود. زیرا انیمیشن­‌ها را روان و حرکت‌ها را بدون تاری نمایش خواهد داد. قبلا در مقاله رفرش ریت مانیتور چیست درباره نرخ تازه‌سازی و نحوه پیدا و تنظیم کردن آن در ویندوز ۱۰ و ۱۱ صحبت کرده بودیم.

5. زمان پاسخ­گویی

زمان پاسخ­گویی یا Response Time یکی دیگر از ویژگی‌­هایی است که نشان­‌دهنده­ توانایی کنترل حرکات در مانیتورهای گیمینگ است. هرچه زمان پاسخ­گویی یک مانیتور کم­تر باشد، یعنی برای تغییر یک تصویر به تصویر دیگر، رنگ‌­ها در هر پیکسل با سرعت بیشتری تغییر داده می­‌شوند و کیفیت مانیتور بالاتر است.

معمولاً برای بهترین مانیتورهای گیمینگ این مقدار چیزی بین 1 تا 6 میلی ثانیه است. اگر مانیتور مورد نظر شما از زمان پاسخ­گویی 1 میلی ثانیه‌­ای برخوردار باشد، به بهترین شکل می‌­تواند بازی‌­ها را برایتان اجرا کند، بدون اینکه هیچ تصویر سایه یا شبح‌­مانندی هنگام تغییرات تصاویر روی صفحه ایجاد شود.

ویژگی های مانیتور گیمینگ خوب

6. پشتیبانی از HDR

HDR یا High Dynamic Range قابلیتی است که باعث می­‌شود مانیتور تصاویر را با طیف وسیع‌­تری از رنگ و درخشندگی نمایش دهد. برخورداری از این ویژگی باعث می­‌شود تا تصاویر بسیار زنده‌­تر و واقعی‌­تر به نظر برسند. با این وجود در حال حاضر تنها تعداد اندکی از بهترین مانیتورهای گیمینگ ۲۰۲۳ از این قابلیت پشتیبانی می­‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مانیتور گیمینگ برای ps5

7. شدت روشنایی مانیتور

شدت روشنایی مشخصه‌­ای است که میزان روشنایی روشن­‌ترین رنگ سفید را در مانیتور نشان می‌­دهد و برحسب شمع بر متر مربع (cd/m2) یا نیت (nit) سنجیده می­‌شود. شدت روشنایی مناسب برای یک مانیتور در نور معمولی اتاق 120 تا 150 نیت و در مانیتورهای گیمینگ تا 250 نیت است. با این وجود برای نمونه، مانیتورهایی با شدت روشنایی 350 نیت هم در بازار وجود دارند.

8. تخت یا منحنی بودن

آخرین ویژگی که در این راهنمای خرید مانیتور گیمینگ به آن اشاره می‌کنیم، تخت یا منحنی بودن مانیتور است. مانیتورهای گیمینگ خمیده یا منحنی، میدان دید گسترده‌­تری را در اختیار کاربر قرار می­‌دهند و بدین طریق از خستگی چشم جلوگیری می­‌کنند؛ چراکه انحنای این مانیتورها کمک می­‌کند تا کاربر بتواند کل صفحه را به یک­باره و بدون فشار به چشم مشاهده نماید.

با این اوصاف اگر قرار است با فاصله­ نسبتا زیادی از مانیتور بنشینید، یک مانیتور تخت برای شما بهتر است؛ اما اگر به مانیتور نزدیک باشید و به ویژه اگر مانیتوری عریض را برای خرید در نظر گرفته‌­اید، بهتر است که از نوع منحنی باشد. در ادامه به معرفی یکی از بهترین مانیتورهای گیمینگ خمیده اقتصادی می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: نحوه فعال سازی اسپیکر مانیتور

معرفی بهترین مانیتورهای گیمینگ

هنگام انتخاب مانیتور گیمینگ اول باید مشخص کنید که بیشتر برای بازی­‌های آنلاین از مانیتور استفاده می­‌کنید یا مانیتوری برای بازی‌­های معمولی آفلاین می­‌خواهید. چراکه تفاوت زیادی بین این دو کاربرد وجود دارد. برای گیمرهایی که بازی­‌های آنلاین انجام می‌­دهند، بیش از هرچیز نرخ به روزرسانی تصویر یا همان Refresh Rate مانیتور اهمیت دارد تا داده­‌های تصویری، همپای سایر رقبای آنلاین یا سریع­‌تر از آن­‌ها دریافت گردد و کاربر زمان کافی برای واکنش نشان دادن داشته باشد.

بی‌­تردید بهترین برند تولیدکننده­ مانیتور گیمینگ، برند ایسوس است. در ادامه چند مورد از بهترین مانیتورهای گیمینگ 2024 از برندهای گوناگون معرفی می­‌شوند که چه اهل بازی­‌های آنلاین باشید و چه آفلاین، چه از لحاظ بودجه­ خرید محدودیت داشته باشید و چه نداشته باشید، چه گیمری حرفه­‌ای باشید و چه تازه‌­کار، گزینه‌­ای متناسب با نیاز خود را در میان آن­‌ها خواهید یافت.

مانیتور گیمینگ خمیده مسترتک

  1. مانیتور Master Tech GP329BQ

این مانیتور گیمینگ منحنی 32 اینچی از وضوح QHD برخوردار است و می­‌تواند تصاویر بازی را با جزئیات ریز نمایش دهد. به علاوه زمان پاسخ­گویی 1 میلی ثانیه با نرخ تازه‌­سازی 144 هرتز حرکات بسیار روان، فاقد هر نوع سایه و بسیار باکیفیتی را به نمایش می‌­گذارد که در کم­تر مانیتوری می­‌توان مشابه آن را یافت. در ساخت مانیتور مسترتک GP329BQ از تکنولوژی نور پس­‌زمینه­ LED و پنل VA استفاده شده که از فیلتر نور آبی نیز برای محافظت بیشتر از چشم­‌های شما برخوردار است. شدت روشنایی ارائه شده در این مانیتور گیمینگ خمیده 250 نیت است و دارای اسپیکر داخلی است. به طور کلی این مدل قیمتی متوسط رو به پایین دارد، یکی از  ارزان ترین مانیتور های گیمینگ با مجموع ویژگی­‌های به کار رفته بسیار باارزش.

 

مانیتور گیمینگ مسترتک

  1. مانیتور Master Tech PG277AQ

مدل PG277AQ نیز از برند مسترتک، مانیتوری منحنی با پنل VA، تکنولوژی نور پس‌­زمینه‌ LED و مانند مدل قبلی دارای فیلتر نور آبی برای محافظت بیشتر از چشم­‌ها در برابر آسیب­‌های استفاده‌ طولانی­‌مدت است. این مانیتور هم از وضوح QHD برخوردار است اما با ابعادی کوچک­تر، به اندازه­ 27 اینچ؛ بنابراین کیفیت تصاویر در آن به مراتب بالاتر است. علاوه بر این، مانیتور PG277AQ ضمن پشتیبانی از زمان پاسخ­گویی 1 میلی ثانیه، دارای نرخ تازه‌­سازی 165 هرتز است که آن را به مانیتوری عالی برای بازی­‌های آنلاین تبدیل می­‌کند. این مانیتور نیز علی­‌رغم امکانات بسیار حرفه­‌ای که شامل اسپیکر داخلی و شدت روشنایی 300 نیت است، از قیمتی مناسب برخوردار است که ارزش خرید آن را بالا می‌­برد. برای اطلاع از قیمت بروز این مدل، صفحه مانیتور مسترتک PG277AQ را مشاهده کنید.

مانیتور گیمینگ سامسونگ

  1. مانیتور Samsung S27AG32

یکی دیگر از بهترین مانیتورهای گیمینگ زیر ۱۰ میلیون، مانیتور گیمینگ 27 اینچی S27AG32 سامسونگ دارای پنل VA و وضوح Full HD است. این مانیتور از صفحه‌­ای تخت برخوردار است و شدت روشنایی آن تا 250 نیت را نیز پوشش می­‌دهد. نرخ به‌روز رسانی تصویر در این مانیتور گیمینگ 165 هرتز با زمان پاسخ­گویی 1 میلی ثانیه است. بنابراین بهترین مانیتور گیمینگ ارزان و به صرفه برای گیمرهای حرفه­‌ای آنلاین محسوب می‌­شود.

مانیتور گیمینگ خمیده سامسونگ

  1. مانیتور Samsung LC24RG50FQMXZN

وضوح Full HD با ابعاد 24 اینچی در این مدل از مانیتورهای گیمینگ سامسونگ کیفیت تصویر بسیار مناسبی را فراهم نموده است. این مانیتور گیمینگ خمیده نیز دارای پنل VA و تکنولوژی نور پس‌­ز‌مینه­ LED است که کنتراست بالایی را برای تصاویر بازی­‌های کامپیوتری ایجاد می‌­کند. شدت روشنایی آن 250 نیت و نرخ تازه‌سازی تصویرش 144 هرتز و زمان پاسخ­گویی در آن 4 میلی ثانیه است که اگرچه بهترین حالت ممکن نیست ولی برای اجرای بی‌­نقص انیمیشن‌­های بازی کفایت می‌­کند. مانیتور Samsung LC24RG50FQMXZN از بهترین مانیتورهای گیمینگ ارزان قیمت بازار به حساب می­‌آید.

مانیتور گیمینگ ایسوس

  1. مانیتور Asus ProArt PA27UCX-K

در نهایت به معرفی یکی از محصولات برند ایسوس رسیدیم که البته قیمت آن نسبت به سایر مدل‌های معرفی شده در این مقاله، بسیار بالاتر است. این مانیتور از نهایت امکانات لازم برای بازی کردن به صورت حرفه­‌ای برخوردار است. گیمرهای حرفه‌­ای به خوبی می­‌دانند مانیتوری که تصاویر را واضح‌­تر به نمایش درمی­‌آورد، تاثیر به‌سزایی در موفقیت آن­‌ها در بازی دارد؛ چراکه مثلا با داشتن رزولوشن 4K این امکان فراهم می­‌شود تا کاربر جزئیات را با کیفیت بیشتری مشاهده کند. این مانیتور 27 اینچی به دلیل نمایش تصاویری روان، نرخ تازه‌­سازی بالا و زمان پاسخ­گویی کم، علی­‌رغم قیمت بالا، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. شرکت ایسوس در طراحی مانیتور گیمینگ Asus ProArt PA27UCX-K از فناوری نور پس زمینه­ LED در ترکیب با پنل IPS بهره گرفته است.

وضوح این مانیتور 4K است که برای مانیتوری با ابعاد 27 اینچ، فراتر از حد ایده‌­آل است. نرخ تازه­‌سازی تصویر 60 هرتز در کنار زمان پاسخ­گویی 4 میلی ثانیه در این مانیتور تخت، قابلیت کنترل حرکتی ایده­‌آلی را فراهم نموده است. به علاوه این مانیتور که از شدت روشنایی 300 نیت برخوردار است، اسپیکر داخلی، 4 پورت USB و 2 پورت HDMI نیز دارد.

جمع بندی

به طور کلی مانیتورهای دارای پنل IPS و VA هر دو می­‌توانند برای گیمینگ مناسب باشند که اولی زاویه­ دید گسترده‌­تر و دیگری کنتراست بالاتر و قابلیت محافظت از چشم در برابر خستگی و سایر آسیب­‌های ناشی از کار کردن طولانی مدت با مانیتور را ارائه می­‌دهند. از نظر ابعاد نیز، یک مانیتور 27 اینچی می‌­تواند از هر نظر مناسب باشد که وضوح QHD و در صورت امکان 4K برای آن عالی خواهد بود.

همچین هنگام خرید مانیتور گیمینگ دقت کنید که نرخ تازه­‌سازی تصویر در آن از 60 هرتز به بالا و در صورت امکان 144 یا حتی 165 هرتز باشد. به خصوص اگر اهل بازی­‌های آنلاین هستید، این قابلیت را در کنار زمان پاسخ­گویی 1 تا 6 میلی ثانیه­‌ای در نظر داشته باشید. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی بیشتر برای انتخاب مانیتور گیمینگ خوب، می‌­توانید با کارشناسان بروز کالا در تماس باشید.

سوالات متداول

  1. هنگام خرید مانیتور گیمینگ به چه موارد دیگری باید توجه کرد؟

علاوه بر موارد بالا، از امکانات و ویژگی­‌های قابل توجه می‌توان به وجود درگاه­‌های USB و تعداد آن­‌ها و به ویژه USB-C، برخورداری از اسپیکر داخلی، منبع تغذیه و قابلیت نصب روی دیوار اشاره کرد.

  1. آیا تعداد رنگ­‌های مانیتور برای استفاده‌ گیمینگ اهمیت دارد؟

قطعا تعداد رنگ­‌هایی که مانیتور می­‌تواند آن­‌ها را به نمایش درآورد در کیفیت تصاویر تاثیر می­‌گذارد که خوشبختانه عموم مانیتورهای امروزی می‌­توانند تعداد پرشماری مثل 16.7 میلیون رنگ را به تصویر بکشند.

  1. آیا هرچه مانیتور بزرگ­تر باشد، برای اجرای بازی بهتر است؟

هرچه مانیتور بزرگ­تر باشد برای تسلط بر تمام گستره‌ آن لازم است فاصله­‌ چشم تا مانیتور افزایش یابد؛ به خصوص اگر مانیتور تخت بوده و منحنی نباشد. اگر بتوانید مانیتوری بزرگ تهیه کنید، باید توجه کنید که وضوح آن نیز بالاتر باشد و حسن آن در این است که می­‌توانید در فاصله­ دورتری نسبت به مانیتور بنشینید. بنابراین در طولانی مدت آسیب کمتری به چشم شما وارد می­‌شود.