بهترین مانیتور برنامه نویسی | 5 مورد راهنمای مهم در خرید

کسانی که در حوزه­‌ی برنامه ‌نویسی کار می‌­کنند، معمولا به مانیتوری نیاز دارند که هم چشم را کمتر خسته کند و هم امکان باز کردن همزمان چندین و چند برنامۀ مختلف را روی ویندوز به ایشان بدهد. خوشبختانه طی سال­‌های اخیر این موضوع در طراحی و تولید مانیتورهای مدرن مورد توجه قرار گرفته و تولیدکنندگان سعی کرده‌اند با افزودن فیلترهای گوناگون محافظ چشم، بالابردن رزولوشن و عریض کردن آن‌ها، بهترین مانیتورها برای برنامه نویسی را ارائه دهند. درواقع، بهترین مانیتورها برای برنامه نویسی مدل‌هایی هستند که کار روی پروژه‌های پیچیده و زمان‌بر را برای شما راحت‌تر کنند. به همین منظور، ما در این مقاله از مجله اینترنتی بروزکالا می‌خواهیم به این پرسش متداول که چه مانیتوری برای برنامه نویسی مناسب است پاسخ دهیم. با ما همراه باشید تا نکات قبل از خرید مانیتور را بررسی کنیم

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • راهنمای خرید مانیتور برای برنامه‌ نویسی                                                                                                                                                                                                                 
  • معرفی بهترین مانیتورهای برنامه ­نویسی

راهنمای خرید مانیتور برای برنامه‌ نویسی

راهنمای خرید مانیتور برای برنامه ‌نویسی

برای انتخاب و خرید مانیتور مناسب برنامه ‌نویسی لازم است نکات مهمی را در نظر داشته باشید. در ادامه، هر کدام از این موارد را به طور کامل به شما آموزش می‌دهیم.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید بهترین لپ تاپ برنامه نویسی

تناسب بین ابعاد و وضوح مانیتور

«مانیتور چند اینچی بخرم؟» شاید این اولین سوالی است که هنگام خرید مانیتور جدید به ذهن هر برنامه نویسی می‌­رسد. اما اشتباه نکنید! نباید سایز مانیتور را به تنهایی مد نظر قرار دهید. برای نمونه دو مانیتور را در نظر بگیرید که هر دو از وضوح Full HD برخوردارند، اما یکی 25 اینچی و دیگری 22 اینچی است. به نظر شما کدام مانیتور تصاویر را بهتر نمایش خواهد داد؟ در واقع وقتی وضوح یکسان است، مانیتور 22 اینچی تصاویر را بهتر نشان خواهد داد. مانیتور 25 اینچی زمانی می‌­تواند باکیفیت­‌تر باشد که به نسبت سایز بزرگ­‌ترش، از وضوح بالاتری نیز برخوردار باشد؛ چراکه وضوح یا رزولوشن مانیتور به معنی جا دادن جزئیات بیشتر در واحد سطح است.

همان­طور که احتمالا می‌­دانید، صفحه­ مانیتور به خانه­‌های بسیار کوچکی به نام پیکسل تقسیم می­‌شود و هر پیکسل با رنگی که به آن نسبت داده می­‌شود، جزئی از یک تصویر را به نمایش درمی­‌آورد. با توجه به مثال قبل، هر چه تعداد پیکسل­‌های موجود در هر اینچ از مانیتور بیشتر باشد، یعنی پیکسل­‌ها کوچک­‌تر و دقیق‌­تر هستند. به این ترتیب، در ابعاد ریزتری می­‌توان تفاوت رنگ مناطق مختلف تصویر را به نمایش گذاشت. این بدان معنی است که جزئیات بیشتر و در واقع ریز به ریز عناصر موجود در هر تصویر به خوبی به نمایش درخواهند آمد. تعداد پیکسل در هر اینچ را با نماد PPI برای مانیتور مشخص می­‌کنند. جدول زیر اندازه، وضوح و PPI را در چند مانیتور با هم مقایسه می‌کند:

اندازه­‌ی مانیتور

   وضوح یا رزولوشن

   تعداد پیکسل در واحد سطح (PPI)  

22 اینچ

Full HD

100.13

25 اینچ

Full HD

88.12

22 اینچ

QHD

133.51

25 اینچ

QHD

117.49

27 اینچ

QHD

108.79

27 اینچ

4K

163.18

36 اینچ

4K

122.3

 

 

 

هرچه مقدار PPI بیشتر باشد، متن‌­ها و سایر عناصر تصویر در مانیتور با وضوح بیشتری دیده می­‌شوند. به این معنا، بهترین سایز مانیتور برای برنامه ‌نویسی بین ابعاد 24 تا 27 اینچی می­‌تواند ایده‌­آل باشد. دقت کنید که وقتی پشت میز کامپیوتر می­‌نشینید، با توجه به فاصله‌ چشم تا مانیتور، اگر مانیتور خیلی بزرگ باشد، لازم است مدام برای دیدن همه­ قسمت­‌های تصویر سر و چشم­‌های خود را بچرخانید. در صورتی که مانیتور خیلی کوچک باشد نیز برای دیدن جزئیات و نوشته­‌های ریز به چشم فشار می­‌آید.

 ابعاد و وضوح مانیتور برنامه نویسی

از دیگر نکات بهترین مانیتور برای برنامه نویسی ، بیایید چند نکتۀ بیشتر در مورد وضوح و ابعاد مانیتور برنامه نویسی را با هم مرور کنیم. برنامه­‌هایی که عموما برنامه­ ‌نویسان با آن­ها کار می­‌کنند، بیشتر از نوع ویرایشگرهای کد هستند و مانیتورهای 24 تا 27 اینچی که از وضوح یا رزولوشن Full HD و QHD برخوردار باشند، به خوبی قادر خواهند بود این نوع برنامه‌­ها را به تصویر بکشند. باز هم توجه کنید که این ابعاد برای نشستن پشت یک میز کامپیوتر استاندارد و قرار دادن مانیتور در محل متداول آن است. اگر قرار است مانیتور را در فاصله‌­ای دورتر قرار دهید، برای داشتن بهترین مانیتورها در چنین وضعیتی می‌­توانید از ابعاد بزرگ­‌تر آن ها استفاده نمایید.

همچنین گفتنی است اگر مانیتور شما منحنی باشد، حتی اگر ابعاد بزرگ‌­تری داشته باشد، می­‌تواند گوشه­‌های صفحه را به خوبی در میدان دید شما قرار دهد. با این وجود در حالت کلی مانیتورهای تخت برای برنامه‌ ­نویسی مناسب­‌تر هستند. از این جهت که هنگام برنامه ­‌نویسی معمولا لازم است چندین پنجره­ مختلف را در رایانه باز کنید و مدام بین آن‌ها جابه‌­جا شوید. مدیریت پنجره‌­های متعدد در مانیتورهای منحنی ممکن است گاهی سخت باشد. از سوی دیگر، اگر انحنای مانیتور منحنی شما با شیب نامناسبی طراحی شده باشد، ممکن است برخی پیکسل‌­ها در آن مخدوش شوند.

به علاوه ممکن است در بسیاری از اوقات نیاز داشته باشید که محتوای صفحه نمایش خود را از طریق برنامه­‌های کاربردی با دیگران به اشتراک بگذارید. در این شرایط اگر مانیتورتان منحنی باشد ممکن است تصویری که برای مخاطبانتان به نمایش درمی‌­آید با آنچه شما می­‌خواستید، تفاوت­‌هایی داشته باشد.

بهترین سایز مانیتور برای برنامه نویسی

نرخ تازه‌ سازی تصویر در مانیتور

یکی از اصلی­‌ترین معیارها به عنوان راهنمای خرید مانیتور، نرخ تازه‌ سازی یا رفرش ریت (Refresh Rate) تصویر در آن­‌ها است. این شاخص بیان­گر این است که مانیتور در عرض یک ثانیه چند فریم را به نمایش می‌گذارد (یا در واقع صفحه را به روزرسانی می‌کند). نرخ تازه‌ سازی با واحد هرتز بیان می­‌شود و چنانچه می‌خواهید بیشتر راجع به این معیار بدانید، می‌توانید به مقاله چطور رفرش ریت مانیتور را بررسی کنیم نگاهی بیندازید. به‌هرحال، حداقل نرخ تازه‌ سازی لازم برای مانیتوری که برای برنامه‌ نویسی و اجرای بازی­‌های کامپیوتری سبک مورد استفاده قرار می­‌گیرد، 60 هرتز است.

مانیتورهای 120 یا 144 هرتزی انیمیشن‌­ها، ویدئوها و هر گونه تغییرات تصویری را بسیار روان‌تر اجرا می­‌کنند. البته در اختیار داشتن این مانتیورها برای برنامه‌ ­نویسانی که تاز‌ه­‌کار هستند یا با پروژه­‌های سنگین، به خصوص پروژ‌ه‌­ها و برنامه‌­های مربوط به گرافیک سر و کار ندارند، ضرورت ندارد. برای مثال، خیلی منطقی نیست که یک مانیتور 60 هرتزی دارای پنل IPS را در ازای به دست آوردن یک مانیتور 120 یا 144 هرتزی با پنل TN کنار بگذارید. اما منظور از پنل IPS و پنل TN چیست و این دو چه تاثیری در کیفیت مانیتور دارند؟ حتی مهم‌تر، چه پنلی برای برنامه‌ نویسی بهتر است؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مانیتور گیمینگ 2023 با کیفیت Full HD و QHD

کیفیت تصویر و دقت رنگ

همان­طور که احتمالا می‌­دانید، پنل نمایشگر مانیتورها با فناوری‌­های گوناگونی تولید می­‌شود. برای نمونه، IPS، VA و TN از انواع پنل‌های LCD هستند. پنل‌های TN تکنولوژی قدیمی­‌تری دارند که علی­رغم قابلیت­‌های بسیار، بیش از هر چیز به دلیل ضعف عمده در دقت رنگ، طرفداران خود را از دست داده‌­اند. شما به عنوان توسعه‌­دهندگان وب، نیاز دارید رنگ­‌ها را به درستی ببینید. این در حالی است که در پنل‌­های TN، تصاویر به گونه‌­ای رنگ و رو رفته به نظر می­‌رسند و با تغییر زاویه‌ نگاه کردن به مانیتور، دقت رنگ‌­ها پایین‌­تر هم می‌­آید.

از سوی دیگر پنل‌­های IPS بیشترین دقت رنگی را ارائه می‌­دهند. این پنل­‌ها زاویه‌ دید گسترده‌­ای به شما می‌­دهند، به گونه­‌ای که حتی با نگاه کردن به مانیتور از زوایای بسته نیز کیفیت تصویری فو‌ق‌­العاده‌­ای را خواهید داشت. پنل­‌های IPS می‌­توانند همه­ آنچه را یک توسعه‌­دهنده­ وب یا برنامه‌­ نویس از لحاظ کیفیت تصویری و دقت رنگ نیاز دارد، فراهم نمایند. با این وجود از لحاظ پشتیبانی از نرخ تازه‌ سازی تصویر بالا، قدرت حداکثری ندارند.

در مقابل پنل­‌های VA همه­ آیتم‌­ها را در کنار یکدیگر در حد قابل قبولی ارائه می­‌دهند. برای نمونه، گستردگی زاویه­ دید پنل‌­های VA فوق‌­العاده نیست، اما مانند سایر ویژگی­‌هایش خوب و قابل قبول است. بارزترین ویژگی این پنل­‌ها قابلیت محافظت از چشم در برابر آسیب­‌های ناشی از استفاده‌ طولانی مدت از مانیتور، پشتیبانی از نرخ تازه‌ سازی تصویر بالا و کنتراست مناسب است.

بسیار خب. حال به بخش دوم مقاله یعنی معرفی بهترین مانیتورهای برنامه‌ نویسی طبق مواردی که توضیح دادیم می‌رسیم.

معرفی بهترین مانیتورها برای برنامه‌ نویسی

مانیتور ایسوس مناسب برنامه نویسی

  1. مانیتور Asus VC239H

مانیتور 23 اینچی VC239H از تولیدات برند معتبر ایسوس، یک مانیتور مناسب برنامه نویسی است. این مانیتور دارای پنل IPS است که در ترکیب با فناوری نور پس‌­زمینه­ LED طراحی و ساخته شده است. همینطور این مانیتور قابلیت نمایش تصاویر با وضوح Full HD یا 1080 در 1920 پیکسل را دارد که با توجه به ابعاد آن، برای نمایش صفحه­ ویرایشگرهای کد شما و برنامه­‌هایی که خودتان ایجاد و اجرا می‌­کنید، کیفیت کافی را دارد. نرخ تاز‌ه‌ سازی تصویر در مانیتور VC239H برابر با 60 هرتز است، یعنی این مانیتور در هر ثانیه 60 بار صفحه را به روزرسانی می­‌کند. در کنار آن، شدت روشنایی روشن‌­ترین رنگ سفید در این مانیتور نیز به میزان 250 شمع بر متر مربع (cd/m2) است.

یکی از مزایای این مدل، برخورداری از دو اسپیکر مانیتور داخلی 1.5 واتی است که شما را از خرید اسپیکر مجزا برای سیستم‌­تان بی­‌نیاز می­‌کند. به علاوه برخورداری از پورت­‌های کابل HDMI و VGA ، DVI برای اتصال دستگاه­‌های دیگر به مانیتور از دیگر مزایای این محصول از برند ایسوس است. همچنین این مانیتور به گونه­‌ای طراحی شده است تا خیره شدن طولانی مدت به آن، برای چشم­‌ها آسیبی به همراه نداشته باشد. گفتنی است که قیمت این مانیتور نیز بسیار مقرون­‌به‌­صرفه و مناسب است. برای مشاهده سایر مشخصات و خرید مانیتور 23 اینچی VC239H از بروزکالا، می‌توانید هم اکنون اقدام کنید. 

مانیتور MD271p ام اس آی

  1. مانیتور MSI MD271p 

این مانیتور ام اس آی 27 اینچی است و می‌­تواند تصاویر را با وضوح Full HD به نمایش درآورد. در این مانیتور نیز پنل IPS در کنار تکنولوژی نور پس‌­زمینه‌ LED به کار گرفته شده است. نرخ به روزرسانی تصویر در این مانیتور، 75 هرتز است و با توجه به این قابلیت قیمت آن اندکی نسبت به مانیتور VC239H ایسوس بیشتر است. شدت روشنایی روشن­‌ترین رنگ سفید در این مانیتور نیز 250 cd/m2 است. مانیتور MSI MD271p نیز از بلندگوی داخلی برخوردار است و علاوه بر درگاه­‌های HDMI، Display Port و خروجی هدفون، دارای پورت یو اس بی Type-c هم می‌باشد.

وجود این درگاه یکی از مزایای با ارزش برای مانیتورهای مناسب برنامه ‌نویسی به‌شمار می‌رود؛ چراکه بسیار پیش می‌­آید که برنامه نویسان نیاز دارند موبایل یا لپ تاپ خود را به مانیتور متصل نمایند و درگاه Type-c در این مواقع بسیار مفید است. گفتنی است مانیتور MD271p بدون قاب است و این ویژگی، زیبایی آن را دوچندان کرده است. قیمت مانیتور MD271p ام اس آی را می‌توانید در صفحه محصولش مشاهده بفرمایید.

مانیتور برنامه نویسی ام اس آی

  1. مانیتور MSI Pro MP241x

مانیتور Pro MP241x یکی دیگر از تولیدات برند ام اس آی، 23.8 اینچی است و علی­‌رغم کیفیت مناسب که شامل وضوح Full HD هم هست، یک مانیتور برنامه نویسی ارزان ‌قیمت در بازار به حساب می­‌آید. در ساخت این محصول نیز از پنل IPS بهره گرفته شده و به همین دلیل برای استفاده در حوزه­ برنامه ­‌نویسی کاملا مناسب است. این در حالی است که نرخ تازه ­‌سازی تصویر در این مانیتور 75 هرتز و شدت روشنایی آن نیز 200 نیت (cd/m2) است. شما می­‌توانید برای اتصال دستگاه‌­های مختلف به آن، از درگاه‌­های HDMI و VGA یا D-Sub بهره ببرید.

از مزایای مانیتورهای MSI از جمله این مدل و مانیتور ام اس آی MSI MD271P این است که قابلیت چرخش صفحه دارند و می‌­توان آن­‌ها را حتی به صورت عمودی هم مورد استفاده قرار داد. تعدادی از کاربران و به ویژه برنامه ­‌نویسان در موارد بسیاری تمایل دارند که به صورت عمودی از مانیتور استفاده نمایند. به همین دلیل این ویژگی در مانیتورهای MSI می­‌تواند مورد توجه این گروه از افراد قرار بگیرد. برای خرید مانیتور Pro MP241x 75 ام اس آی با قیمت مناسب از بروزکالا، می‌توانید هم اکنون اقدام نمایید. 

مانیتور EX3203R بنکیو

  1. مانیتور BENQ EX3203R

اگر بخواهید برای خرید بهترین مانیتور برنامه نویسی بیشتر هزینه کنید، می‌­توانید این مانیتور منحنی 32 اینچی از برند بنکیو را برای کارهای خود تهیه نمایید. ابعاد 32 اینچی این مانیتور به ویژه برای کسانی که با فاصله بیشتری نسبت به مانیتور قرار می‌­گیرند و یا به هر دلیلی دوست دارند از مانیتورهای بزرگ­‌تر استفاده کنند، مناسب است. البته همان­طور که اشاره کردیم از معایب استفاده از مانیتورهای بزرگ، به ویژه در فاصله­ نزدیک، عدم تسلط کافی بر کناره‌­های صفحه­ نمایشگر است؛ اما از آنجا که مانیتور EX3203R بنکیو خمیده است، این مشکل در آن پوشش داده می­‌شود. پنل به کار رفته در ساخت این نمایشگر از نوع VA است که از نور پس‌­زمینه­ LED استفاده می­‌کند. این پنل به دلیل قابلیت محافظت از چشم، برای آن دسته از برنامه­‌ نویسانی که چندین ساعت پای کامپیوتر کار می­‌کنند و نگران چشم­‌های خود هستند، عالی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: مراحل عیب یابی مانیتور کامپیوتر

به تناسب ابعاد بزرگ‌­تر، رزولوشن به کار رفته در این مانیتور منحنی برای برنامه نویسی نیز بالاتر و به میزان 1440 در 2560 پیکسل یا همان QHD است. در ضمن نرخ نوسازی تصویر آن نیز 144 هرتز است که اگر برنامه­ ‌نویسی حرفه‌­ای و عموما در حال اجرای برنامه­‌های سنگین به خصوص از نوع گرافیکی هستید، برای شما عالی خواهد بود. همچنین شدت روشنایی 400 نیت و برخورداری از درگاه‌­های USB، HDMI و Display Port نیز از دیگر مزایای این مانیتور به شمار می‌­رود. برای خرید مانیتور EX3203R بنکیو از بروزکالا می‌توانید هم اکنون اقدام نمایید.

جمع بندی

در بخش اول این مقاله از مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتور مناسب برنامه نویسی صحبت کردیم. به طور کلی چنین مانیتورهایی باید از وضوح Full HD یا QHD برخوردار باشند، ابعادی بین 24 تا 27 اینچ داشته باشند، نرخ نوسازی صفحه نمایش آن‌ها دست کم 60 هرتزی بوده و از پنل نوع IPS یا VA برخوردار باشند. همینطور وجود درگاه‌­های کافی به ویژه USB Type-c نیز می­‌تواند بسیار کارآمد باشد.

در بخش دوم نیز به معرفی ۴ نمونه از بهترین مانیتورهای مناسب برای برنامه نویسی اشاره کردیم که بسته به بودجه، نیاز و سلیقه شما می‌توانند کارایی‌ مورد انتظار را داشته باشند. اگر همچنان فکر می‌کنید که نیاز به مشاوره بیشتر دارید،  کارشناسان بروزکالا آماده­ پاسخ­گویی به پرسش­‌ها و ارائه­ مشاوره به شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

  1. آیا استفاده از مانیتور به صورت عمودی برای برنامه‌ ­نویسی توصیه می‌شود؟

بسیاری از برنامه‌ ­نویسان نیاز به مانیتورهای عمودی را حس می‌­کنند. با این حال از آنجا که معمولا برنامه‌ ­نویسان از چند مانیتور به طور هم­زمان نیز استفاده می­‌کنند، توصیه می­‌شود برای راحتی بیشتر چشم‌‌ها، از مانیتورهای عمودی در ترکیب با مانیتورهای افقی استفاده نشود. مثلا دو مانیتور عمودی یا دو مانیتور افقی به کار گرفته شود.

  1. کدام مانیتورها عمودی هستند؟

مانیتورها عموما به صورت افقی عرضه می­‌شوند، اما برخی از آن‌­ها قابلیت چرخش دارند و می­‌توان آن­‌ها را به صورت عمودی نیز مورد استفاده قرار داد. مانیتورهای برند MSI عموما از این دسته هستند.

  1. بهترین برند مانیتور برنامه‌ ­نویسی کدام است؟

از هر برندی می­‌توان مانیتورهایی ارزان قیمت با کیفیت معمولی تا مانیتورهای با کیفیت و گران­‌تر را یافت. در این میان برند ایسوس همواره از سردمداران تجهیزات کامپیوتری است که مانیتورهای آن برای برنامه‌ ­نویسی نیز فوق‌­العاده است. همچنین برند MSI محصولات بسیار خوبی را در این زمینه عرضه کرده است.