چگونه وبکم لپ تاپ را فعال کنیم؟

امروزه اکثر لپتاپ­ ها و سیستم‌های کامپیوتری دارای دوربینی مشابه دوربین سلفی گوشی­‌های موبایل هستند که با عنوان وب­ کم شناخته می­‌شود و می‌توان از آن به­‌منظور تهیه‌­ی عکس و فیلم بهره‌­های بسیاری برد. برای مثال می­‌توان در ویدئو کنفرانس­‌ها و تماس­های ویدئویی شرکت کرد یا در تهیه‌­ی فیلم­های آموزشی از آن­ها استفاده نمود. با این وجود در برخی مواقع مشکلاتی برای استفاده از وب ­کم در لپتاپ به وجود می‌­آید، برای نمونه ممکن است وقتی وارد برنامه­‌ی دوربین می­‌شوید تنها یک صفحه­‌ی تیره ببینید، گویی که وب­ کم روشن نشده است.

در این مطلب سعی می­‌کنیم روش­های راه‌­اندازی وب­ کم لپتاپ و عیب­ یابی آن را روی پلتفرم ­های مختلف از جمله سیستم ­عامل­های ویندوز و مک مورد بررسی قرار دهیم و با نحوه روشن کردن وب کم لپتاپ به خوبی آشنا شویم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • نحوه روشن کردن وب کم لپتاپ چگونه است؟
  • چگونه وب­ کم لپتاپ را فعال کنیم؟
  • در شرایط دیگر وب­ کم چگونه فعال می­‌شود؟
  • چگونه وب ­کم جانبی را فعال کنیم؟

نحوه روشن کردن وب کم لپتاپ چگونه است؟

برای روشن کردن وب­ کم لپتاپ در سیستم­ عامل­های ویندوز 11، با ورود به منوی Start گزینه­‌ی All Apps را انتخاب نمایید. با این کار فهرستی از تمام برنامه­ های نصب­ شده روی لپتاپ به شما نمایش داده می­‌شود. حال از فهرست موجود، گزینه‌ی Camera را یافته و انتخاب نمایید.

در صورتی که سیستم ­عامل لپتاپ شما ویندوز 10 باشد، با ورود به منوی Start مستقیماً گزینه‌­ای را با عنوان Camera خواهید یافت که با کلیک بر روی آن وارد برنامه­‌ی دوربین لپتاپ می‌­شوید. با ورود به این برنامه وب­ کم لپتاپ شما به طور خودکار روشن می‌­شود و تصاویری که دوربین می­‌بیند، به نمایش در­می­‌آید. پس از آن می‌­توانید دکمه­‌ی ثبت عکس یا ضبط ویدیو را بزنید.

با این حال گاهی ممکن است با طی کردن این مسیر وب ­کم روشن نشود. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می­‌دهد که وب­کم فعال نباشد. بنابراین در این صورت چطور وب ­کم را فعال کنیم؟ در صورتی به دنبال خرید وب کم از بروزکالا هستید، به فروشگاه اینترنتی این مجموعه مراجعه فرمایید.

بیشتر بخوانید: آیا وب‌کم میکروفون دارد؟

چگونه وب­ کم لپتاپ را فعال کنیم؟

در صورتی که متوجه شدید و ب­کم شما روشن نمی‌شود یا برای باز کردن آن با خطا مواجه شدید، باید مطمئن شوید که دوربین شما برای استفاده‌­ی برنامه‌­های مختلفی که با وب­ کم کار می‌­کنند، فعال است. برای این منظور لازم است که اجازه­‌ی دسترسی به وب­ کم در بخش تنظیمات داده شود.

1. برای این کار با ورود به منوی Start، وارد Setting شوید و در آن پنجره روی گزینه­‌ی Privacy کلیک نمایید.

w1

2. با این کار پنجره‌­ای به نمایش درمی­‌آید که در نوار سمت چپ آن، بخشی با عنوان App Permissions مشخص شده است. از گزینه‌­های موجود زیر آن، Camera را انتخاب کنید.

w2

3. حال باید بتوانید جمله‌­ای را در صفحه مشاهده کنید که توضیح می‌­دهد Camera access for this device is On/Off. به این معنی که دسترسی به دوربین در لپتاپ مجاز است یا نه. در صورتی که انتهای جمله مشخص شده باشد که دسترسی به دوربین Off یا خاموش است، برای تغییر آن، روی دکمه­‌ی Change کلیک و آن را فعال نمایید.

w3

4. حال اگر به بخش زیرین گزینه ­ی Allow apps to access your camera هم نگاه کنید، خواهید دید که اجازه­‌ی دسترسی فعال شده است.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال وب کم به گوشی

در شرایط دیگر وب ­کم چگونه فعال می­شود؟

در صورتی که مراحلی که در بخش قبل گفته شد را طی کنید و هم­چنان وب ­کم لپتاپ شما روشن نشود، ممکن است مشکلی در خود دوربین وجود داشته باشد. در این شرایط لازم است از اینکه درایورهای وب­ کم شما با موفقیت نصب شده و به درستی کار می­‌کنند، اطمینان حاصل نمایید. برای این منظور مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در نوار پایین دسکتاپ روی علامت ذره‌­بین کلیک کنید یا کلید ویندوز(W) و S را روی کیبورد هم­زمان فشار دهید.
  • آن­گاه در نوار جستجویی که در قسمت پایینی آن قرار دارد، عبارت Device Manager را تایپ و جستجو کنید.

w4

  • وقتی گزینه‌­ی Device Manager در نتایج جستجو به نمایش درآمد، آن را انتخاب کنید تا باز شود.
  • در پنجره‌­ای که باز می‌­شود، فهرستی از سخت ­افزارهای موجود در لپتاپ به شما نمایش داده م‌ی­شود. از میان گزینه­‌های موجود زیرمنوی Cameras را باز کنید و روی نام وب ­کم لپتاپ که احتمالاً با عنوان Integrated Camera نشان داده می­‌شود، راست­­-کلیک نمایید.
  • سپس گزینه‌­ی Update Driver را بزنید.

w5

  • در پنجره ­ی بعدی Search automatically for drivers را انتخاب کنید. با این کار سیستم­ عامل لپتاپ شما، درایور مورد نظر را به­ روزرسانی می­ کند تا به درستی کار کند.

وب­ کم جانبی را چگونه فعال کنیم؟

از آنجایی که معمولاً دوربین خود لپتاپ­ ها کیفیت و وضوح بالایی ندارد، بسیاری از کاربران ترجیح می­ دهند یک وب ­کم جانبی را به جای آن به کار گیرند. در چنین شرایطی قبل از آنکه بتوان وب ­کم جایگزین را مورد استفاده قرار داد، لازم است که با تغییر تنظیمات نرم ­افزاری سیستم، وب ­کم جانبی مورد نظر به عنوان دوربین پیش ­فرض تعیین شود. بسته به اینکه سیستم­ عامل لپتاپ شما چه باشد، نحوه­ ی اعمال این تنظیمات متفاوت است که در ادامه چند سیستم­ عامل متداول را از این جهت بررسی می­‌نماییم.

سیستم عامل ویندوز

بهره‌­گیری از یک وب­ کم جانبی برای آن دسته از کاربران ویندوز که کارهایی مثل ضبط ویدئو، شرکت در چت­‌های ویدئویی، پانینگ و ردیابی خودکار را انجام می‌­دهند؛ ایده­‌ی خوبی است که امکان تصویربرداری با وضوح و کیفیت بالاتری را به آن­ها ارائه می‌­دهد. به منظور استفاده از وب­ کم جانبی ابتدا باید وب­ کم داخلی لپتاپ خود را خاموش کنید. در مرحله‌­ی بعد باید وب­ کم جانبی را به عنوان وب ­کم اصلی خود پیکربندی نمایید تا سایر برنامه‌­هایی که روی ویندوز کار می‌­کنند نیز بتوانند به جای وب­ کم داخلی لپتاپ از آن استفاده کنند.

برای انجام این تنظیمات در ویندوز 11 مراحل زیر را دنبال کنید:

1. وارد پنجره­‌ی Control Pannel ویندوز شوید. برای این کار می ­توانید از طریق نوار جستجوی موجود در نوار ابزار پایین دسکتاپ آن را جستجو نمایید یا با فشردن هم­زمان کلیدهای ویندوز (W) و R روی صفحه­ کلید وارد پنجره­‌ی Run شوید. سپس برای دسترسی به پنجره­‌ی کنترل پنل، کافی است کلمه­‌ی Control را در کادر محاوره‌­ای Run وارد کنید و دکمه­‌ی Enter را بزنید.

w7

2. در پنجره ­ای که باز می ­شود، برای سهولت بیشتر، گزینه­ ی View by موجود در گوشه­ ی بالای سمت راست را روی حالت Large icons یا Small icons قرار دهید.

w9

3. حال گزینه ­ی Devices and Printers را انتخاب کنید.

w10

4. در فهرست دستگاه­ های موجود، نام وب ­کم جانبی خود را بیابید و روی آن راست-کلیک نمایید. برای تنظیم وب ­کم به عنوان دوربین پیش­فرض، روی گزینه ­ی Set as Default Device کلیک کنید.

5. در صورتی که نام وب­ کم جانبی شما در فهرست Devices and Printers وجود داشته باشد، می ­توانید از طریق مراحل بالا اقدام کنید؛ اما چنانچه نام وب ­کم جانبی در لیست گفته­ شده دیده نشود، لازم است که دوربین داخلی لپتاپ را با دنبال کردن مسیر زیر غیر فعال نمایید:

6. با فشردن هم­زمان کلیدهای ویندوز(W) و R کادر محاوره ­ای Run را باز کنید. می­توانید با وارد کردن عبارت devmgmt.msc در کادر محاوره ­ای Run و زدن کلید Enter به Device Manager دسترسی پیدا کنید.

w11

7. در پنجره ­ی Device Manager در میان فهرست دستگاه­ های نصب­ شده، Camera را پیدا و انتخاب کنید.

w11

8. با راست-کلیک روی نام وب ­کم داخلی، گزینه ­ی Disable Device را برگزینید تا دوربین داخلی لپتاپ غیر فعال گردد. این کار را برای هر دوربین دیگری که در فهرست دیده می­ شود نیز انجام دهید. در این صورت وقتی دوربین داخلی لپتاپ و سایر دوربین ­های موجود غیر فعال شوند، با اتصال وب­ کم جانبی، لپتاپ به طور خودکار به آن متصل می­ گردد و آن را برای تصویربرداری مورد استفاده قرار می­ دهد.

w12

9. برای انجام این تنظیمات در ویندوز 10 می­‌توان مثل روشی که برای ویندوز 11 توضیح داده شد، یعنی با باز کردن کادر محاوره‌­ای Run از طریق فشردن هم­زمان کلیدهای ویندوز(W) و R روی کیبورد، Device Manager یا devmgmt.msc را تایپ نموده و وارد آن شد. آن­­­­­گاه در پنجره­‌ی Device Manager، روی گزینه‌­ی Imaging devices دو بار پشت سر هم کلیک کنید.

w13

10. در زیرمنویی که باز می­ شود روی نام دوربین داخلی لپتاپ راست-کلیک و گزینه­ ی Disable device را انتخاب کنید تا دوربین مورد نظر غیر فعال شود.

w14

12. همچین در روشی دیگر می‌­توان با فشردن هم­زمان کلیدهای ویندوز(W) و S، عبارت Control Pannel را در آن وارد نمود و پس از باز شدن پنجره‌­ی Control Pannel گزینه­‌ی Hardware and Sound را مشاهده کرد.

w15

13. در همان پنجره زیر این گزینه نوشته ­ی کوچک­تری وجود دارد که حاوی عبارت View devices and Printers است. می ­توانید مستقیماً روی همین نوشته کلیک کنید تا پنجره ­ی مربوط به آن باز شود.

w16

14. در اینجا باید نام وب­ کم جانبی را مشاهده کنید. روی آن راست-کلیک کنید و گزینه­ ی Set this device as the default را انتخاب نمایید. اکنون وب­ کم جانبی شما به جای وب­ کم داخلی لپتاپ فعال خواهد بود.

w17

سیستم ­عامل مک

روی لپتاپ­‌های اپل که سیستم­ عامل MacOS دارند، دوربینی با عنوان iSight نصب شده است که رایانه همواره از آن برای ضبط تصاویر استفاده می­ نماید. با این حال روش ساده ­ای وجود دارد که با استفاده از آن می­ توان چت­ های ویدئویی یا ضبط ویدئوها را در لپتاپ ­های MacOS نیز از طریق یک وب­ کم جانبی انجام داد. برای این منظور باید کارهای زیر را انجام دهید:

1. ابتدا وب ­کم جانبی را از طریق کابل USB به لپتاپ وصل کنید یا چنانچه وب­ کم جانبی شما از بلوتوث پشتیبانی می‌­کند، آن را به وسیله­‌ی بلوتوث به لپتاپ متصل نمایید. کمی صبر کنید تا رایانه وب ­کم جانبی را شناسایی کند. این کار معمولاً 10 تا 15 ثانیه طول می­‌کشد. از قسمت پایین صفحه در بخش App dock نرم ­افزار Photo Booth را انتخاب نمایید.

w18

2. حال از منوی موجود در بالای صفحه، گزینه­‌ی Camera را انتخاب کنید تا وارد برنامه­‌ی دوربین شوید. سپس از فهرست گزینه‌­های موجود در لیست کشویی، نام وب­ کم جانبی خود را انتخاب کنید. با این کار دوربین پیش­فرض لپتاپ شما از وب­ کم iSight به وب­ کم جانبی تغییر داده می­‌شود و اگر سایر برنامه­‌های نصب­ شده روی سیستم را که با دوربین کار می­‌کنند، باز کنید؛ این برنامه‌­ها نیز از وب ­کم جانبی برای گرفتن عکس و فیلم استفاده خواهند نمود.

w19

بیشتر بخوانید: سیر تا پیاز لپتاپ را بفهمید

خلاصه

در این مقاله تلاش کردیم روش­‌های روشن کردن وب ­کم لپتاپ را به شما نشان دهیم. همچنین مواردی را که ممکن است باز کردن وب­کم با خطا مواجه شود، مورد بررسی قرار دادیم و راه­کارهایی را که در این مواقع باید به کار ببندید تا وب­کم فعال و روشن شود، به شما آموزش دادیم.

در این راستا اینکه سیستم­ عامل لپتاپ شما چه باشد، نکته­‌ی بسیار مهمی است که باعث می­‌شود برای اعمال تنظیمات مورد نیاز، مسیرهای متفاوتی را در پیش گیرید. به همین دلیل سعی ما بر این بود که مسیرهای متفاوتی را که روی متداول­ترین سیستم­‌عامل­های امروزی مثل ویندوز 10، ویندوز 11 و مک باید پیموده شود، به شما نشان دهیم.

همچنین اگر بخواهید یک وب­کم جانبی را جایگزین وب­کم داخلی لپتاپ خود نمایید تا تصاویر باکیفیت­ تری را ثبت و ضبط کنید، لازم است که آن را به عنوان دوربین پیش­فرض برای سیستم خود مشخص نمایید. از همین رو شیوه‌­های فعال کردن وب­ کم جانبی روی سیستم ­عامل­های ویندوز 10، ویندوز 11 و مک نیز در این مقاله معرفی شد. امیدواریم که مطالب ارائه‌­شده برای شما عزیزان مفید واقع گردد!نید.

سوالات متداول

  1. اگر وب­ کم لپتاپ کار نکرد، چه کار کنیم؟

راه­‌های گوناگونی برای عیب­‌یابی وب­کمی که کار نمی­‌کند، وجود دارد. در مرحله­‌ی اول بهتر است آنتی­ ویروس خود را بررسی کنید تا ببینید آیا این برنامه مانع از راه‌­اندازی وب­کم شما شده است یا نه. اگر از یک وب­ کم جانبی استفاده می­‌کنید، اتصال کابل­‌ها را بررسی نمایید تا اشکالی در نحوه­‌ی اتصال وجود نداشته باشد. همچنین در صورت بهره‌­گیری از یک وب­کم جانبی یک راهکار این است که آن را به یک رایانه‌­ی دیگر متصل و چک کنید که آیا درست کار می‌­کند. علاوه بر این بهتر است یک دستگاه دیگر را به پورت یا درگاه USB خود وصل کنید و از سالم بودن آن نیز مطمئن شوید. زیرا این احتمال هم وجود دارد که اشکال از درگاه USBی باشد که وب­کم را به آن وصل کرده‌­اید. در مراحل بعدی تنظیمات و درایورهای وب­ کم خود را از طریق روش­هایی که در این مطلب به شما آموزش داده شد، بررسی نمایید.

  1. چگونه وب‌­کم لپتاپ را باز کنیم؟

برای این کار در ساد‌ه­ ترین روش می‌­توانید برای مثال در لپتاپ‌­هایی که سیستم­ عامل ویندوز 10 روی آن­ها نصب شده است، وارد منوی Start شوید و سپس وب ­کم یا Camera را از فهرست برنامه­‌ها انتخاب و باز کنید.

  1. چگونه وب­ کم مک را فعال کنیم؟

در لپتاپ­‌هایی که سیستم­ عامل مک روی آن­ها نصب شده است، برای استفاده از دوربین داخلی اپل، یکی از برنامه‌­هایی را که به دوربین دسترسی دارند، باز کنید. برای مثال برنامه‌­ای مانند FaceTime از دوربین استفاده می­‌کند و شما می‌­توانید با ورود به چنین برنامه‌­هایی وب­‌کم لپتاپ را روشن کنید. با این کار شما روی لپتاپ خود یک چراغ سبز روشن را مشاهده خواهید کرد که به معنای این است که دوربین شما با موفقیت روشن شده است.