آیا وب‌کم میکروفون دارد؟

امروزه با توجه به قرارگرفتن در عصر تکنولوژی و ظهور ابزار و دستگاه­های دیجیتال پیشرفته، وب­کم­ ها رفته ­رفته به ابزاری ضروری برای برقراری ارتباط و تولید محتواهای متنوع تبدیل شده ­اند. افزایش روزافزون جلسات و کنفرانس ­های برخط، تماس­های تصویری زنده، آموزش­­های آنلاین و مواردی از این قبیل، باعث شده است تا محبوبیت وب­کم­ ها گسترش یابد. از همین رو تولیدکنندگان محصولات دیجیتال و سیستم­های کامپیوتری همواره سعی دارند تا تجهیزات ارتباطی از جمله وب­کم­ های خود را ارتقا دهند و امکانات بیشتری را به آن­ها بیفزایند که از جنبه­ های مختلف برای کاربران مفید واقع شود. (برای مشاهده و خرید وب کم می توانید وارد صفحه لینک شده شوید.)

چه در حال ضبط محتواهای آموزشی باشید و چه پای سیستم کامپیوتری خود در حال اجرای یک ویدئوکنفرانس برای مشتریانتان باشید، کاربرد وب­کم برای شما چیزی فراتر از یک دوربین فیلم­­برداری صرف است. چرا که شما در بسیاری از موارد حتی قبل از ضبط تصویر، به ضبط صدای باکیفیت نیاز خواهید داشت. بنابراین یکی از امکاناتی که کاربران تمایل دارند همراه وب­کم­های خود از آن بهره ­مند باشند، برخورداری از یک میکروفون مناسب است.

سر فصل­‌های مقاله :

  • آیا وب­کم لپ‌تاپ میکروفون دارد؟
  • کیفیت میکروفون لپ‌تاپ چطور است؟
  • آیا وب­کم­ های جانبی میکروفون دارند؟
  • آیا استفاده از وب­کم جانبی جوابگو است؟
  • آیا در صورت استفاده از وب­کم به هدست نیاز خواهید داشت؟
  • عملکرد میکروفون­ های جانبی چگونه است؟

webcam1

آیا وب­کم لپ‌تاپ میکروفون دارد؟

پاسخ این سوال مثبت است. می­توان گفت عموم کامپیوترهای پیشرفته­ ی جدید از جمله کامپیوترهای قابل حمل که با عنوان لپ‌ تاپ، نوت­بوک­، الترابوک و غیره شناخته می­ شوند، در صورتی که وب­کم داشته باشند، از یک میکروفون داخلی هم برخوردار هستند.

میکروفون داخلی همان­طور که از نام آن هم پیداست، توسط تولیدکننده در داخل دستگاه کامپیوتری شما قرار داده شده است. این میکروفون­ ها معمولاً در بدنه­ ی لپ‌تاپ یا قاب صفحه­نمایش آن تعبیه می ­شوند؛ به ­گونه­ ای که عموماً با نگاهی ساده می­ توانید محل قرارگیری آن­ها را که به ­شکل سوراخ­هایی کوچک است، پیدا کنید.

با این حال شما می ­توانید با انجام یک بررسی دقیق­تر از وجود میکروفون در لپ‌تاپ خود مطمئن شوید. برای این کار در سیستم ­عامل­های مختلف ویندوز یا مک و همچنین در نسخه­ های گوناگون هر یک از این سیستم­ عامل­ ها، مسیرهای متفاوتی را باید طی کنید. با توجه به نوع و نسخه­ ی سیستم عاملی که روی کامپیوتر شما نصب شده است، از طریق بخش تنظیماتِ مربوط به سخت­ افزارها یا دستگاه­های ورودی و خروجی می ­توانید مشاهده کنید که آیا در لیست دستگاه­های ورودی صوتی، میکروفون هم وجود دارد یا خیر.

کیفیت میکروفون لپ‌تاپ چطور است؟

کیفیت صدایی که توسط میکروفون­های داخلی لپ‌تاپ‌ها، نوت­بوک­ها، انواع تبلت و غیره ضبط یا منتقل می­شود، معمولاً در حد متوسط است و کمتر پیش می­آید که این میکروفون­ها از کیفیت فوق­العاده­ای برخوردار باشند. اشکال اصلی این میکروفون­ها در این است که روی بدنه­ی لپ‌تاپ نصب شده­اند. به همین دلیل حتی اگر درست روبه­روی سیستم نشسته و در حال صحبت باشید، فاصله­ی زیادی بین میکروفون و دهان شما وجود خواهد داشت. همین عامل باعث می­ شود تا صداهای اضافه­ ی زیادی از محیط هم از طریق میکروفون دریافت شود.

در صورتی که بخواهید در فاصله­ ی دورتری نسبت به لپ‌تاپ، مثلاً کنار یک وایت ­برد بایستید یا راه بروید و هم‌زمان صحبت کنید، شرایط بدتر هم خواهد شد. بنابراین این میکروفون­ ها زمانی می­ توانند برای شما جوابگو باشند که تنها با فاصله­ ی کمی روبه ­روی لپ‌تاپ بنشینید و نیاز مداوم به ضبط صدای باکیفیت نداشته باشید. در موارد دیگر شما می­ توانید با تهیه ­ی یک وب­کم جانبی، هدست یا یک میکروفون جانبی امکان ضبط صدای باکیفیت­تری را برای خود فراهم نمایید.

آیا وب­کم­‌های جانبی میکروفون دارند؟

در مورد وب­کم­ هایی که جدا از رایانه خریداری می­کنید باید گفت که همگی آن­ها دارای میکروفون­ هایی هستند که درون آن­ها تعبیه شده است. به عبارت بهتر، همه­ ی وب­کم­ های USB عرضه­ شده، از ارزان گرفته تا گران، و با هر یک از کیفیت­ های تصویربرداری 4K، FHD، SD و غیره درون خود میکروفون هم دارند. بنابراین وقتی آن را به پورت USB رایانه وصل می­ کنید در واقع دو دستگاه ورودی را متصل و فعال می­نمایید: یک دوربین  و یک میکروفون.

برای امتحان کردن دوربین وب­کم خود می­ توانید از منوی Start در سیستم‌عامل ویندوز 10 خود گزینه­ی Camera را انتخاب نمایید. همچنین برای امتحان کردن و کار با میکروفون وب­کم خود نیز می­ توانید از منوی Start گزینه­ ی Setting و سپس گزینه­ ی System را انتخاب کنید و در مرحله­ ی بعد روی گزینه­ ی Sound کلیک نمایید. در صورتی که دستگاه­های ورودی صوتی دیگری نیز وجود داشته باشد، در اینجا قادر خواهید بود میکروفون داخلی را به عنوان دستگاه ورودی برگزینید. با این کار چنانچه صحبت کنید متوجه می­شوید که یک سطح­ سنج ساده نوسانات صدای شما را نشان می ­دهد.

در حالی که اکثر وب­کم ­ها دارای یک میکروفون داخلی هستند، مواردی هم وجود دارد که به ­منظور بالا بردن کیفیت صدا، دو میکروفون داخلی در وب­کم به کار گرفته می ­شود. در اغلب موارد با نگاهی اجمالی به بسته­ بندی محصول متوجه خواهید شد که وب­کم مورد نظر چه تعداد میکروفون دارد و هر کدام از چه نوع میکروفون­ هایی هستند. برای خرید وب کم از سایت بروزکالا می‌توانید به فروشگاه اینترنتی مجموعه مراجعه فرمایید.

آیا استفاده از وب­کم جانبی جوابگو است؟

تکنولوژی ساخت پیشرفته­ ای که در این وب­کم­ ها و میکروفون­هایشان پیاده ­سازی شده است، باعث شده تا کیفیت صدای دریافتی توسط آن­ها بسیار مناسب باشد و در هر سطحی که فعالیت می­ کنید، خاطر شما را از این بابت آسوده نماید. با وجود این­ها، چنانچه بخواهید محل میکروفون خود را به ­منظور بهبود کیفیت صدا تغییر دهید، ملزم خواهید بود که وب­کم را جابه ­جا کنید؛ بنابراین ممکن است زاویه­ ی تصویربرداری شما نیز به حالتی نامناسب تغییر کند. برای پیشگیری از بروز این مشکل، میکروفونی که به ­صورت داخلی روی وب­کم نصب نشده باشد، انتخاب بهتری است.

webcam2

آیا در صورت استفاده از وب­کم به هدست نیاز خواهید داشت؟

افراد بسیاری هستند که با توجه به حرفه و حوزه­ ی فعالیتشان، ممکن است به تکنولوژی بسیار قدرتمندی برای ضبط صدای خود احتیاج داشته باشند. یکی از گزینه­ هایی که پیش روی این افراد قرار دارد، همان­طور که اشاره کردیم، تهیه­ ی هدستی است که یک میکروفون بسیار قدرتمند روی آن نصب شده باشد. در ادامه به مزایا و معایب استفاده از این هدست­ها می­پردازیم.

مزایای استفاده از هدست

چنانچه بخش عمده ­ی کاری که انجام می­ دهید به صحبت­ها و ضبط صدایتان تکیه دارد، بهره­ گیری از یک هدست خوب می­ تواند بهترین کیفیت صدا را برای شما به همراه داشته باشد. چرا که هنگام استفاده از هدست، ازآنجاکه میکروفون کاملاً نزدیک به دهان شما قرار می­ گیرد، صدای شما به طور طبیعی بلندتر از اکثر صداهای پس ­زمینه شنیده خواهد شد.

همچنین با توجه به اینکه اکثر هدست­ها دارای فناوری حذف نویز هستند، می­ توانند برخی از صداهای ثابت محیط، مثل صدای فن را در پس­زمینه کاهش دهند. به علاوه نزدیک بودن میکروفون هدست به دهان شما باعث می­شود تا صدایتان حالت اکو پیدا نکند و واضح­تر به گوش مخاطب برسد.

معایب استفاده از هدست

اگرچه به ­کارگیری یک هدست از لحاظ حفظ کیفیت صدا گزینه­ ی بسیار خوبی است، اما هنگام ارتباطات تصویری از طریق وب­کم یک ایراد کلیدی به وجود می­آورد و آن دیده شدن هدست شما توسط مخاطبانتان است. در مواردی که جلوه­ی بصری محتوایی که در حال تهیه­ ی آن هستید، برایتان اهمیت زیادی داشته باشد و لازم باشد که مخاطب شما را با ظاهری طبیعی ببیند، وجود یک هدست می­تواند مشکل­ ساز شود.

نکته­ ی دیگر این است که هدست فقط می­ تواند صدای شخصی را که از آن استفاده می­ک ند، ضبط یا منتقل نماید. بنابراین اگر به ­طور مثال در یک جلسه­ ی گروهی باشید یا به هر طریقی لازم باشد که صدای چند نفر ضبط گردد، هدست این کار را برای شما انجام نخواهد داد.

 

عملکرد میکروفو‌‌ن ­های جانبی چگونه است؟

به طور کلی اگر میکروفون داخلی لپ‌تاپ یا وب­کم جانبی برای شما جوابگو نیست و ضمناً نمی­ خواهید از هدست هم استفاده نمایید، چند انتخاب دیگر برای شما باقی است. چنانچه مجبور هستید در حال ضبط صدا و تصویر مدام جابه­ جا شوید، می­توانید یک میکروفون بی­سیم به کار بگیرید. این میکروفون­ها را می­توان به ­طور مثال روی یقه­ی لباس وصل نمود و اطمینان داشت که صدای گوینده با بالاترین کیفیت ضبط خواهد شد.

همچنین اگر پشت میز می ­نشینید، می ­توانید یک میکروفون رومیزی تهیه کنید و از امکانات آن بهره ببرید. این نوع از میکروفون­ها به ­ویژه برای جلسات گروهی و مواردی که نیاز است صدای چند نفر از جهت­ های متفاوت ضبط گردد، بسیار مناسب است. حسن این نوع از میکروفون­ها نسبت به میکروفون داخلی وب­ کم­ها در این است که مدارهای صوتی باکیفیت­تری دارند و شما قادر خواهید بود بدون نیاز به تغییر زاویه ­ی تصویربرداری آن را در جای مناسب تعبیه کنید و با بهترین کیفیت صدای خود را ضبط نمایید.

خلاصه

اگرچه اکثر وب­کم­ های موجود در بازار مجهز به میکروفون هستند، اما با این وجود کیفیت میکروفون از یک وب­کم تا وب­کم دیگر متفاوت است. چنانچه شما به دنبال وب­کمی با یک میکروفون قابل قبول یا یک میکروفون جانبی مناسب هستید، مطمئن شوید که دستگاه مورد نظرتان به ویژگی­های حذف نویز و ضبط چند جهته­ ی صدا مجهز است. ویژگی حذف نویز، صداهای اضافی پس­زمینه را فیلتر می­کند. درنتیجه صدای شما واضح­تر و دقیق توسط میکروفون دریافت می­گردد. همچنین میکروفون­های چندجهته می­توانند صدای افراد را از هر سمت میکروفون که قرار گرفته باشند، با کیفیت ثابت دریافت نمایند.

سوالات متداول

آیا می‌توان از یک وب‌کم دارای میکروفون داخلی استفاده کرد اما به جای میکروفون آن، یک میکروفون جانبی دیگر را به کار برد؟ یا به عبارتی می‌توان میکروفون داخلی وب‌کم را غیرفعال کرد؟

بله. وقتی وب­کمی که خودش دارای میکروفون داخلی است، به کامپیوتر شما متصل شود، میکروفون آن به عنوان یک دستگاه ورودی (ضبط) صدا شناخته می‌شود. اگر میکروفون جانبی دیگری (USB) را به رایانه وصل کنید، ورودی صوتی دیگری نیز به فهرست ورودی‌های صوتی موجود اضافه خواهد شد. از همان مسیری که در بالا هم توضیح داده شد یعنی:

Start/Setting/System/Sound/Inputs/Manage Sound and Devices

شما قادر خواهید بود که انتخاب کنید کدام یک از این میکروفون‌ها برای ضبط صدا به کار برده شوند. با انتخاب میکروفون جانبی وصل‌شده به عنوان میکروفون فعال، میکروفون داخلی خود وب‌کم غیرفعال می‌شود.

چگونه می‌توان فهمید که یک هکر به وب‌کم یا میکروفون شما دسترسی پیدا کرده است؟ و چگونه می‌توان جلوی آن را گرفت؟

در واقع راهی قطعی برای این امر وجود ندارد. از آن‌جایی که خود دوربین هیچ گزارش فعالیتی را ذخیره نمی‌کند، نمی‌توانید با اطمینان بگویید که آیا شخصی در گذشته به آن دسترسی پیدا کرده است یا خیر. اگر هنگامی که شما مشغول کار با کامپیوتر خود هستید هکری از طریق وب‌کمتان به سیستم شما حمله کند و حواستان به دوربین باشد، با توجه به اینکه چراغ LED وب‌کمتان روشن می‌شود، می‌توانید متوجه این موضوع بشوید. اما اگر حواستان در هنگام حمله به دوربین نباشد نمی‌توانید متوجه شوید. گزارش‌های فعالیت، فایل‌های خراب و غیره ممکن است سرنخ‌هایی در مورد نفوذ به شما بدهند. یک راهکار ساده برای مقابله با این‌گونه حملات آن است که یک تکه کاغذ را روی لنز دوربین خود بچسبانید و فقط زمانی که قصد استفاده از آن را دارید، کاغذ را بردارید.

آیا مثل پوشاندن لنز وب‌کم، راه ساده‌ای برای مسدود کردن میکروفون آن هم وجود دارد تا هکرها نتوانند از طریق آن نفوذ کنند؟

در همان بخشی که میکروفون پیش‌فرض دستگاه انتخاب می‌شود، می‌توان میکروفون را غیرفعال هم نمود. اما اگر برایتان سخت باشد که هر بار هنگام استفاده میکروفون را دوباره فعال نمایید می‌توانید از روش دیگری استفاده کنید. به این صورت که یک میکروفون معیوب را به سیستم متصل و آن را به عنوان میکروفون پیش‌فرض تنظیم کنید. این راهکار اگرچه قطعی نیست ولی می‌تواند تا حدی جلوی نفوذها را بگیرد زیرا ممکن است مهاجم بررسی نکند که آیا میکروفون‌های دیگری در دسترس هستند یا نه و تصور کند که تنها یک میکروفون به سیستم وصل است. هنگام نیاز به میکروفون اصلی هم تنها کافی است هدفون معیوب را از برق بکشید. همچنین می‌توانید با استفاده از مواد جاذب صدا مانند فوم، میکروفون خود را مسدود نمایید.

 

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال وب کم به گوشی