همه چیز در مورد لپ تاپ | مجله بروزکالا

چه طرفدار ویندوز باشید، چه طرفدار مک یا حتی بخواهید تجربه سومی داشته باشید، باید قبل از سرمایه گذرای و خرید بدانید در یک لپ‌تاپ باید به دنبال چه چیزهایی باشید. لپ‌تاپ چیزی بیشتر از سیستم عمل‌کننده است. بیشتر لپ تاپ­‌ها در ابتدا به عنوان یک ابزار کوچک که عمدتا برای متخصصان ارتش، حسابداران و یا نمایندگان فروشی که سفر می­کردند کاربرد داشتند شناخته می‌شدند. ولی کم کم این ابزارهای کوچک به لپ تاپ­‌های مدرنی تبدیل شدند که امروزه در سال 2023 به طور گسترده­، برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله از بروزکالا قصد داریم از صفر تا صد لپ‌تاپ برایتان صحبت کنیم و به این سول بپردازیم که چرا امروزه لپ تاپ این همه مورد توجه قرار گرفته است؟ ما همچنین در مورد انواع لپ تاپ، کاربرد آن­ها در زندگی روزمره، نکاتی که پیش از خرید لپ تاپ نیاز به بررسی آن­ها دارید صحبت خواهیم کرد و در نهایت به قیمت لپ تاپ و عوامل تاثیرگذار بر آن خواهیم پرداخت.

بنابراین از شما همراهان همیشگی مجله بروز کالا دعوت می­کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

سرفصل­های مقاله

  • تلفظ صحیح Laptop چیست؟ 
  • تاریخچه لپ‌تاپ
  • مزایای لپ‌تاپ
  • معایب لپ‌تاپ
  • انواع لپ تاپ: نت بوک، اولترابوک و هیبریدی
  • کاربرد لپ تاپ در دنیای امروز
  • اهمیت لپ تاپ در زندگی روزانه ما و استفاده‌های آن
  • استفاده هایی که از لپ تاپ می توان کرد
  • قیمت انواع لپ تاپ

بیشتر بدانیم: لپ تاپ چه مارکی بخریم

تلفظ صحیح LAPTOP چیست؟

لپ تاپ

کلمه لپ تاپ از دو بخش Lap که به معنی قسمتی بین کمر و زانوی فردی که روی صندلی نشسته ­و Top که به معنای بالاست تشکیل شده است. به عبارتی دیگر لپ تاپ کامپیوتری کوچک است که از آن می­توانید در قسمت فوقانی پاهای خود، در حالی که نشسته هستید استفاده کنید. بنابراین تلفظ صحیح لپ تاپ است و لب تاپ یا لب تاب هر دو اشتباه می­باشد.

تاریخچه لپ‌تاپ

لپ تاپ به رایانه‌های شخصی کوچک، سبک و قابل حمل گفته می‌شود که در مقابل رایانه­ های رومیزی به کار گرفته می‌شود. وزن یک لپ تاپ معمولا بین 1 تا 7 کیلو می‌­باشد و قادر خواهد بود به وسیله یک باتری به کار خود ادامه دهد. لپ تاپ‌­ها به­‌طور کلی دارای همان اجزایی هستند که در یک رایانه رومیزی استفاده شده، با این تفاوت که تا جای ممکن از وزن و اندازه آن کاسته شده است. اولین لپ تاپ­‌ها یا همان کامپیوترهای قابل حمل به اسم داینابوک، در سال 1970 توسط الن کی پیاده‌­سازی شد [منبع] و به اندازه‌­ی یک دفترچه یادداشت کوچک بود؛ ولی افتخار ساخت اصلی لپ تاپ­ به شرکت بزرگ آی بی ام می­رسد که توانست در سال 1975 لپ تاپ را وارد بازار جهانی کند [منبع].

مزایای لپ‌تاپ

البته مهم‌ترین مزیت لپ‌تاپ و درواقع وجه تمایز آن با رایانه‌های رومیزی این است که شما سر کار، حین پرواز، یا وقتی در کافه نشسته‌اید و قهوه نوش جان می‌کنید. در تمام این موارد می‌توانید از لپ‌تاپ استفاده کنید. اما گذشته از این مورد شاید بتوان به مواردی دیگر نیز اشاره کرد: 

  • کوچک و قابل حمل بودن
  • انعطاف پذیری
  • صفحه کلید با قابلیت تاشو بودن
  • سروصدای کمتر در هنگام کار کردن

معایب لپ‌تاپ

  • گرافیک ضعیف‌­تر به نسبت رایانه‌­های رومیزی هم رده خود (البته این موضوع تا حدود زیادی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ حل شده است)
  • بلندگوهای ضعیف
  • گران­تر بودن آن­ها به نسبت رایانه‌­های رومیزی
  • عمر کوتاه باتری
  • محدودیت در ارتقای دستگاه

انواع لپ تاپ: نت بوک، اولترابوک و هیبریدی

همه چیز درباره لپ تاپ

در حالیکه در گذشته لپ تاپ­ها فقط از نوع تاشوی استاندارد بودند، اما امروزه شما چندین گزینه برای انتخاب پیش رو دارید: شما می‌توانید بین لپ تاپ تاشوی عادی، لپ‌تاپ تاشو با قابلیت صاف قرار گرفتن در موقعیت 180 درجه، لپ تاپ هیبریدی 2 در 1 یا همان 360 درجه و البته از لپ تاپ ترکیبی با صفحه کلید قابل جدا شدن دست به انتخاب بزنید. همچنین لپ تاپ­‌ها بر اساس وزن و اندازه‌ی خود، به 3 دسته نِت بوک، اولترابوک و هیبریدی­ تقسیم بندی می­‌شوند. در قسمت پایین به ترتیب به همه‌ی این موارد خواهیم پرداخت:

نِت بوک‌ها (NetBooks)

پیش از هرچیز باید توجه کنید که نِت بوک با نوت بوک (NoteBook) متفاوت است. نِت بوک­ها لپ تاپ‌­هایی سبک وزن، قابل حمل، مقرون به صرفه، با بهره­‌وری انرژی به خصوص برای ارتباطات بی‌­سیم و دسترسی مناسب به اینترنت هستند که به جای نوت بوک که بیشتر تمرکز آن بر روی وبگردی و ایمیل است و همچنین سایز بزرگتری نیز دارند، طراحی گردیده‌اند. توجه داشته باشید که نت بوک‌­ها سخت افزارهای قوی ندارند و برای محاسبات سنگین و نرم افزارهای تخصصی پیشنهاد نمی­‌شوند.

اولترابوک‌ها

اولترابوک در سال 2011 توسط شرکت آمریکایی اینتل، به بازار جهانی معرفی شد. اولترابوک‌­ها گونه‌­ای از لپ تاپ­ها هستند که بین ویژگی­‌های ظاهری تبلت و لپ تاپ قرار گرفته‌­اند. از ویژگی­‌های ظاهری الترابوک‌ها می‌توان به ضخامت زیر 20 میلی­متر، سبک بودن، قدرت و پردازنده قابل قبول اشاره نمود.

لپ تاپ‌های هیبریدی

در واقع لپ تاپ لمسی هیبریدی را می‌­توان فرزند تبلت و لپ تاپ در نظر گرفت.لپ‌تاپ‌ هیبریدی برای کاربرانی که لپ‌تاپ می‌خواهند، هم صفحه کلید و سایر ویژگی‌های لپ تاپ را دارد و هم برای افرادی که تبلت می‌خواهند از صفحه نمایش لمسی برخوردار است. لپ تاپ‌­های هیبریدی معمولا در اندازه‌­های کوچکتری عرضه می‌­شوند و به نسبت، قیمت بالایی نیز دارند؛ اما اگر نمی­توانید هزینه زیادی پرداخت کنید، می‌­توانید مدل­‌های 2 در 1 با نمایشگرهای 15 اینچی را نیز انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانیم : نحوه اتصال لپ تاپ به اینترنت

کاربرد لپ تاپ در دنیای امروز

هنگام انتخاب لپ تاپ مناسب، توجه به کارایی آن بسیار حائز اهمیت است. اینکه شما فقط از لپ تاپ خود برای دیدن فیلم یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می­‌کنید و یا اینکه با آن کاری تخصصی مانند برنامه نویسی یا فتوشاپ انجام می‌­دهید، در انتخاب لپ تاپ مناسب بسیار اهمیت دارد. این روزها با افزایش قیمت لپ تاپ، خرید لپ تاپی که کارایی زیادی داشته باشد، یک سرمایه‌­گذاری بلندمدت محسوب می‌­شود. به همین دلیل باید مطمئن باشید که پیش از خرید، لپ تاپی مناسب با نیاز و بودجه خود را پیدا کرده­ باشید.  با در نظر گرفتن نکات ارائه شده در زیر، می­‌توانید انتخابی آگاهانه­تر نیز داشته باشید:

  1. به دنبال لپ تاپی با ماندگاری باتری در محدوده 8 تا 10 ساعت باشید.
  2. بهتر است برای راحتی و قابل حمل بودن، لپ تاپی با صفحه نمایش بین 12 تا 14 اینچ انتخاب کنید. اما چنانچه طراح یا گیمر هستید و نیاز به حمل دائم لپ تاپ ندارید، صفحه نمایش 15 تا 17 اینچ نیز انتخاب مناسبی برای لپ تاپ گیمینگ شما خواهدبود.
  3. اگر به صفحه لمسی نیاز دارید و می‌­خواهید لپ تاپ، قابلیت حمل بیشتری نیز داشته باشد، یک مدل ترکیبی 2 در 1 یا مدلی با صفحه کلید جداشونده انتخاب کنید. دقت کنید برای صرفه جویی در هزینه بهتر است از مدل تاشو آن استفاده نمایید.
  4. وجود حداقل 3 پورت USB و یک پورت HDMI لپ تاپ شما را استاندارد می­‌کند اما وجود یک پورت USB-C نیز می­تواند کارساز باشد.
  5. برای اجرای برنامه­‌های بیشتر یا اجرای بهتر بازی، به سراغ دستگاهی با قابلیت نصب ویندوز 10 باشید. چنانچه دستگاه ارزان قیمتی برای وبگردی و تماشای فیلم می­‌خواهید، بهتر است به سراغ Chromebook بروید و اگر برای شما بازی یا نصب برنامه­‌های ویندوزی اهمیت ندارد، سیستم عامل Mac انتخابی عالی خواهد بود.
  6. هرگز لپ تاپی با رم کمتر از 4 گیگابایت را انتخاب نکنید. حداقل 500 گیگابایت فضای هارد دیسک را در نظر داشته باشید مگر اینکه Chromebook با حافظه SSD را انتخاب کنید.
  7. برای خرید یک دستگاه میان رده در ردیف قیمتی 10 میلیون تومان، سعی کنید لپ تاپی با رم کمتر از 8 گیگابایت را انتخاب نکنید و مطمئن شوید که به جای HDD استاندارد یک SSD سریعتر را جایگزین می­‌کنید.
  8. پردازنده Intel Core i5 یا بالاتر از آن را خریداری کنید.
  9. برای خرید یک لپ تاپ پیشرفته، مطمئن شوید که دستگاه دارای کارت گرافیک داخلی حداقل GTX 1050 Ti یا بالاتری باشد. در مورد رم نیز، وجود حداقل رم 16 گیگابایتی و پردازنده Intel Core i7 الزامی است.
  10. در نهایت مطمئن شوید که یک SSD با ظرفیت حداقل 128 گیگابایت یا یک ترابایت حافظه HDD برای داشتن فضای ذخیره­سازی بیشتر تهیه کرده‌­اید.

اهمیت لپ تاپ در زندگی روزانه ما و استفاده‌های آن

لپ تاپ­ها با گذشت زمان زندگی ما را آسان­تر کرده‌­اند. امروزه به راحتی می‌­توانیم کارهای بیشتری را در زمانی کمتر، به وسیله لپ تاپ در هر کجا و در هر زمان انجام دهیم. چه در قطار در حال سفر باشید و چه به مهمانی رفته باشید، لپ تاپ‌­ها می­‌توانند همیشه در کنار شما باشند و در زمان نیاز به کمک شما بشتابند.

استفاده‌هایی که از لپ تاپ می‌توان کرد

برای داشتن استفاده­‌های مفید از لپ تاپ می­توان نرم افزارهای متعددی بر روی آن نصب نمود و در پاسخ به سئوالی که چه استفاده‌­هایی می­توان از لپ تاپ کرد، باید به نرم­‌افزارهای نصب شده بر روی آن توجه داشت. بنابراین کارایی لپ تاپ بسیار بالا و به نسبت نوع نیاز شما می­تواند متفاوت باشد. به طور کلی می‌توان استفاده‌های زیر را از لپ‌تاپ انتظار داشت:

استفاده از لپ تاپ برای بازی

برای انجام بازی، کارت گرافیک دستگاه و میزان حافظه آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بسیاری از گیمرها لپ تاپی را ترجیح می‌­دهند که صفحه نمایش آن بزرگتر، وضوح نمایش آن بیشتر و ظرفیت حافظه آن نیز بالا باشد. پیشنهاد می‌کنیم اگر به این موضع علاقه‌مندید حتما از مقاله معرفی لپ تاپ گیمینگ با قیمت مناسب دیدن کنید.

استفاده از لپ تاپ در خانه

از لپ تاپ در خانه استفاده­ های گوناگونی خواهد شد. ممکن است از آن برای دسترسی به شبکه­ های اجتماعی، دسترسی به سیستم­های بانکی، پرداخت قبوض، یافتن انواع اطلاعات، ذخیره سازی و ویرایش محتواهای تصویری، تماشای فیلم و... استفاده نمود.

استفاده از لپ تاپ در آموزش و سلامت

دانش آموزان و دانشجویان می­‌توانند با استفاده از لپ تاپ، در هر زمان و در هر مکان به اطلاعات خود دسترسی پیدا کنند و از وقت با ارزش خود، نهایت استفاده را ببرند. استفاده از وبلاگ­‌های آموزشی، کتاب­های الکترونیکی، اینفوگرافیک و سایر ابزارهای آموزشی، بدون استفاده از لپ تاپ به آسانی میسر نیست. همچنین در حوزه سلامت و پزشکی نیز از لپ تاپ استفاده­‌های بسیار زیادی برای بایگانی پرونده­‌های پزشکی و تجزیه و تحلیل آزمایشات می‌­شود.

استفاده از لپ تاپ ها در بانک ها و سازمان های دولتی

اکثر سازمان‌­های دولتی و بانک­‌ها امروزه اطلاعات عملیاتی و حسابداری خود را بر روی لپ تاپ­ ثبت می­‌کنند. لپ تاپ­‌ها عملیات ذخیره سازی و نگهداری داده­‌ها را آسان­تر نموده، مکان فایل­ها و اطلاعات ارزشمند را تسهیل کرده و با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای اداری بی‌­شمار، کارها را تسهیل بخشیده­‌اند. بانک‌­ها نیز به لطف لپ تاپ­‌ها و سرورهای مرکزی، می‌­توانند میلیون­ها تراکنش بین بانکی روزانه را با دقت و سرعت بالا پشتیبانی کنند.

استفاده از لپ تاپ در زمینه‌های دیگر

در زمینه‌های دیگری از جمله معماری، برنامه ­نویسی، تولید محتوا، فتوشاپ، طراحی سایت و ... نیز می‌­توان از لپ تاپ­ها استفاده نمود و با کمک آن، روند انجام کار را بهبود بخشید. 

پیشنهاد مطالعه:

قیمت انواع لپ تاپ

قیمت لپ تاپ بسیار وابسته به نرخ ارز و دلار است؛ اما اگر بخواهیم دقیق به عوامل مهم و تاثیرگذار بر روی قیمت لپ تاپ بپردازیم، باید بگوییم که تمام ویژگی­های لپ تاپ حتی نور پس زمینه کیبورد نیز بر قیمت آن تاثیر دارد. وقتی سراغ لپ تاپی با قیمت متوسط هستید، مهمترین اولویت های شما باید CPU قوی و فضای هارد دیسک بالا باشد. اگر سرعت را بر فضای ذخیره­‌سازی ترجیح می‌­دهید، باید لپ تاپی با 128 گیگابایت حافظه SSD را به جای HDD معمولی 1 ترابایتی انتخاب کنید.

همچنین اگر کمی جستجو کنید، لپتاپ­های دست دوم تعمیر شده یا استوکی را با قیمت­‌های بسیار پایین­‌تر از نوع آکبند آن پیدا می­‌کنید. به غیر از مدل­‌هایی که دارای تخفیف ویژه هستند، احتمالاً در محدوده قیمتی مناسب یک Chromebook یا یک دستگاه ویندوزی تعمیر شده را نیز می‌­توانید به راحتی پیدا کنید. اما اگر بخواهید برای خرید لپ تاپ بیش از 25 میلیون تومان هزینه کنید، احتمالا ویژگی­‌های بیشتری را همراه با لپ تاپ به خود هدیه خواهید داد. در نهایت تمامی موارد ذکر شده در زیر می­‌توانند بر قیمت نهایی لپ تاپ شما اثرگذار باشند:

  • CPU: سی پی یو یا همان پردازنده مرکزی را مغز رایانه می­دانند که وظیفه آن پردازش اطلاعات است. از بهترین و قوی­ترین سی پی یوها برای لپ تاپ­‌ها، پردازنده اینتل core i7 و پردازنده اینتل core i5 می­باشد.
  • RAM: رم همان حافظه داخلی دستگاه است که امروزه شما به حداقل 8 گیگ رم برای لپ تاپ خود نیاز دارید.
  • ابعاد صفحه نمایش: ابعاد لپ تاپ­ها از 6. 11 اینچ شروع و تا 3. 17 اینچ ادامه پیدا می­کند. پیشنهاد می­کنیم اگر نیاز دارید لپ تاپ خود را دائما حمل کنید، ابعادی کوچک برای آن در نظر بگیرید. خوب است بدانید هر چقدر ابعاد لپ تاپ بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر می­شود و در نتیجه طول عمر باتری کاهش می­یابد. بنابراین فقط در صورتی لپ تاپ با ابعاد بزرگ خریداری کنید که زیاد احتیاج به حمل آن نداشته باشید و دائما در برق باشد.
  • وضوح صفحه نمایش: وضوح صفحه نمایش بالا به خصوص اگر گیمر باشید و یا قصد دیدن فیلم‌­هایی با کیفیت بالا را دارید بسیار حائز اهمیت می­باشد.
  • مدل صفحه کلید: مدل‌­های صفحه کلید لپ تاپ معمولا به صورت فشرده، کامل و دارای نور پس زمینه به بازار عرضه می­‌شود. در صفحه کلیدهای فشرده یا سفری، معمولا بخش قفل اعداد و 10 کلید سمت راست حذف شده­‌اند. اگر عادت به کار در شب را نیز دارید صفحه کلید دارای نور پس زمینه می‌­تواند انتخاب بسیار مناسبی برای شما باشد.
  • تاچ پد: به طور کلی 4 مدل تاچ پد در بازار موجود است: مرکزی، کناره، دو دکمه­ای و ساده سازی شده که کاربرد آن­ها یکی است، اما اگر عادت به کارکردن به یک مدل از آن­ها را دارید، شاید چند ماه اول کار کردن با تاچ پد با ظاهری دیگر برایتان دشوار باشد.
  •  کارت گرافیک: نوع کارت گرافیک تاثیر مستقیمی بر میزان توانایی لپ تاپ در اجرای برنامه­‌های گرافیکی ایفا می­کند.
  • عمر باتری: برای دستیابی به بهترین عمر باتری در بازه زمانی 8 تا 14 ساعته، مدل­هایی با صفحه نمایش کمتر را انتخاب کنید. همچنین هرچقدر برق کمتری برای روشن نگه­‌داشتن یک نمایشگر مصرف شود، عمر باتری شما نیز دوام بیشتری می­‌یابد.

نتیجه گیری

در این مقاله از بروزکالا به طور کامل به بررسی تاریخچه لپ تاپ، انواع لپ تاپ از نظر وزن و کاربرد، موارد استفاده از لپ تاپ و قیمت آن اشاره نمودیم. سعی کردیم به صورت کلی متوجه بشیم که لپ تاپ چیست و چه کاربردی دارد. همانطور که متوجه شدید لپ تاپ­ها از نظر وزن و اندازه به 3 دسته نت بوک، هیبریدی و اولترابوک تقسیم و از نظر نوع کارایی نیز به دسته­های مختلفی تقسیم بندی می‌­شوند که در بالا به این موارد پرداختیم. شما کدام نوع از لپ تاپ­‌ها را برای خرید ترجیح می­‌دهید؟

برای دانلود این مقاله اینجا کلیک کنید