چطور وب‌ کم را امتحان کنیم؟

صرف نظر از اینکه چه نوع وب­ کمی را با چه کیفیت و برای چه کاربردی مورد استفاده قرار می­‌دهید، بهتر است که همواره از سالم بودن و عملکرد صحیح وب­ کم خود اطمینان داشته باشید تا هنگامی که در مواقع ضرورت آن را روشن می­‌کنید به درستی برایتان کار کند و اختلالی در فعالیت­‌هایتان پیش نیاورد. این مطلب نحوه‌­ی تست و چک کردن وب­ کم لپتاپ‌­های MacOS و ویندوزی را مورد بررسی قرار می‌­دهد. این کار را می‌­توان به دو صورت آنلاین و آفلاین انجام داد. بنابراین اگر تمایل دارید بدانید که چطور می­‌توان وب ­کم لپتاپ را به صورت آنلاین یا آفلاین مورد امتحان قرار داد، در ادامه­‌ی مطلب با بروزکالا همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • وب­ کم لپتاپ کجاست و چطور وب­کم لپتاپ را چک کنیم؟
  • چرا باید وب ­کم را امتحان کنیم؟
  • چک کردن وب ­کم به صورت آنلاین
  • چک کردن وب ­کم به صورت آفلاین

webcam1

وب ­کم لپتاپ کجاست و چطور وب­ کم لپتاپ را چک کنیم؟

اکثر لپتاپ­‌ها و کامپیوترهای نوت­بوک دارای وب­ کم  هستند. در اغلب موارد این وب­ کم‌­ها در درون دستگاه تعبیه شده‌­اند و می‌­توان آن­ها را که به شکل یک لنز دایره‌­ای کوچک هستند، درست در بالای صفحه­ نمایش یا مانیتور دستگاه مشاهده نمود. کاربرد و موارد استفاده از وب­ کم­‌ها امروزه به نحوی در حال گسترش و فراگیر شدن است که دیگر تقریباً همگان خود را ملزم می‌­بینند که یک سیستم کامپیوتری یا لپتاپ با دوربین داخلی مناسب برای خود مهیا کنند. در موارد تخصصی­‌تر افراد حتی سعی می­‌کنند یک وب­کم حرفه‌­ای را به صورت جانبی خریداری کنند و آن را به کار ببندند. در صورتی به دنبال خرید وب کم از بروزکالا هستید، به فروشگاه اینترنتی این مجموعه مراجعه فرمایید.

جالب است بدانید که این امکان برای شما وجود دارد که وب­ کم لپتاپ خود را به دو صورت آفلاین و یا آنلاین مورد آزمایش قرار دهید تا از سلامت آن مطمئن گردید. تست وب­‌کم لپتاپ با این روش­‌ها شرایطی کاملاً مشابه با زمانی را فراهم می­‌کند که شما در یک برنامه­‌ی کاربردی مثل Skype از وب­‌کم استفاده

می‌­کنید.

چرا باید وب ­کم را امتحان کنیم؟

چند نمونه از موقعیت­‌هایی که ممکن است باعث شوند تست وب­‌کم برای شما ضرورت یابد، شامل موارد زیر است:

  • زمانی که شما یک لپتاپ وب ­کم ­دار جدید خریداری کرده‌­اید یا یک وب ­کم جانبی جدید را به سیستم خود متصل نموده‌­اید و می­‌خواهید بررسی کنید که وقتی موارد استفاده از آن پیش بیاید، وب‌­کم کار می­‌کند یا نه.
  • هنگامی که شما در مورد امکانات و ویژگی­‌های یک وب­ کم تازه خریداری­ شده شک دارید و می­‌خواهید مطمئن شوید که با ویژگی­‌هایی که فروشنده در مورد آن ذکر نموده، مطابقت دارد یا نه.
  • وقتی که شما چند دوربین دارید و می‌­خواهید آن­ها را با هم مقایسه کنید تا دریابید که کدام یک از کیفیت بالاتری برخوردار است. (در نتیجه­‌ی تست­های آنلاین بر اساس رده‌­بندی کیفیت وب­‌کم به آن امتیاز داده می‌­شود.)
  • زمانی که می­‌خواهید ببینید که آیا وب­کم شما میکروفون داخلی دارد یا نه.
  • هنگامی که قصد دارید ببینید که سرعت رندر وب­ کم شما چند فریم بر ثانیه است. (نرخ فریم پایین که با واحد fps نشان داده می‌­شود، در صورت پایین بودن باعث تاخیر در ضبط فیلم­‌ها می‌­شود.)
  • وقتی تمایل دارید بدانید که عکس­های گرفته­‌شده با وب­کم شما از چه تعداد رنگ تشکیل شده است. (هر چه تعداد رنگ­های پشتیبانی­ شده بیشتر باشد، کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود.)
  • زمانی که می‌­خواهید از وضوح یا رزولوشن وب­ کم خود اطلاع یابید. (وب­ کم ­هایی که رزولوشن بالاتری دارند، تماس­های ویدیویی HD را پشتیبانی می‌­کنند.)

بیشتر بخوانید: چگونه وب کم لپتاپ را روشن و فعال کنیم؟

چک کردن وب­ کم به صورت آنلاین

اگر بخواهید وب ­کم لپتاپ خود را به صورت آنلاین مورد بررسی قرار دهید، فرقی نمی‌­کند که از چه سیستم ­عاملی روی لپتاپ خود استفاده می­‌کنید. تست آنلاین وب­کم بسیار ساده است و شما می­‌توانید از طریق یکی از وب­سایت­‌های رایگان موجود نسبت به آن اقدام نمایید. مهم­ترین سایت­‌های موجود در این زمینه، WebCamMicTest و WebcamTests هستند. با جستجوی عبارت "Webcam test" در گوگل می­‌توان سایت­‌های دیگری را نیز که در این راستا فعالیت می‌کنند، یافت.

این گونه سایت‌­ها در واقع یک ابزار رایگان برای آزمایش وب ­کم به صورت آنلاین ارائه می­‌دهند. به عبارت دیگر، با کمک این سایت­‌ها می‌­توانید بدون نیاز به نصب نرم ­افزار مستقیماً از طریق مرورگر، وب­ کم خود را امتحان کنید. تست وب ­کم از طریق این وب­سایت­‌ها به شما امکان می­‌دهد تا به سادگی یک کلیک، دوربین خود را روی دستگاه‌­های مختلفی از جمله لپتاپ، گوشی­‌های موبایل هوشمند، تلویزیون، تبلت و سایر موارد چک کنید. صرف نظر از نوع دستگاه و سیستم‌­عامل آن، نه تنها با این آزمایش متوجه خواهید شد که وب‌­کمتان کار می­‌کند یا نه؛ بلکه اطلاعات مفید دیگری را نیز در مورد آن نظیر نام وب­ کم، وضوح، نرخ فریم، تعداد رنگ­ها، کیفیت عکس و غیره درخواهید یافت. همچنین اگر این ابزار تست آنلاین وجود هر نوع اشکالی را در وب­ کم شما تشخیص دهد، نکات و راه‌­کارهایی را به منظور رفع آن به شما ارائه می‌­دهد. پس از اتمام تست وب ­کم، می­‌توانید در بستر این سایت­ها با وب ­کم خود عکس بگیرید و این عکس­‌ها را ذخیره نمایید. همچنین می‌­توانید عکس‌­های آن را به صورت تمام‌­صفحه مشاهده کنید و برای اطلاع­ رسانی به دیگران در مورد مدل وب­ کم خود، به آن امتیاز هم بدهید.

در ادامه مراحل انجام تست آنلاین وب­کم را از طریق دو سایت ذکرشده به صورت گام ­به ­گام مرور خواهیم کرد.

وب­سایت Webcammictest.com

  1. مرورگر وب خود را باز کنید.
  2. در نوار آدرس webcammictest.com را تایپ کنید و وارد این سایت شوید.
  3. در صفحه­‌ی اصلی وب­سایت، روی دکمه­‌ی Check My Webcam کلیک کنید.

webcam2

  1. وقتی جعبه­‌ی پاپ-آپ مربوط به اجازه‌­ی دسترسی به وب­ کم ظاهر شد، روی گزینه­‌ی Allow کلیک کنید.
  2. پس از آن باید فید وب­‌کم لپتاپ شما در کادر مشکی سمت راست صفحه به نمایش درآید، یعنی هرآنچه که توسط وب ­کم لپتاپ شما قابل تصویربرداری است به شما نشان داده می‌­شود که نشان­گر این است که دوربین در حال کار کردن است.

نکته: چنانچه از یک وب­‌کم جانبی استفاده می­‌کنید که مثلاً از طریق کابل USB به لپتاپ شما متصل شده است، در صورتی که در مرحله­‌ی آخر هیچ تصویری ظاهر نشد، اتصال وب­‌کم و دستگاه را جدا و دوباره آن را وصل نمایید.

وب­سایت Webcamtests.com

  1. مرورگر وب خود را باز کنید.
  2. در نوار آدرس webcamtests.com را تایپ کنید و وارد این سایت شوید.
  3. پس از ورود به این سایت منتظر بمانید تا دوربین/دوربین­های شما شناسایی شود و سپس روی دکمه‌­ی Test my cam کلیک کنید.

webcam3

  1. پس از آن، از شما برای دسترسی به دوربین/دوربین­‌هایتان مجوز درخواست می­‌شود و لازم است که روی گزینه‌­ی Allow کلیک کنید.
  2. در نهایت فید دوربین شما روی صفحه به نمایش درمی‌­آید و می­‌توانید آن را بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید: نحوه اتصال وب کم به گوشی

پس از انجام این مراحل سایت webcamtests حداکثر وضوح یا همان رزولوشن وب ­کم شما را تشخیص می‌­دهد. به علاوه امکان محاسبه­‌ی اینکه وب­ کم شما چند مگاپیکسل کیفیت دارد و ویدیوهایی با چه کیفیت را پشتیبانی می­‌نماید، نیز وجود دارد. سپس کیفیت تصویر را که شامل اطلاعاتی نظیر تعداد رنگ­‌های تصویر، روشنایی و اشباع است، تعیین می­‌کند. پس از چند محاسبه­‌ی دیگر نرخ فریم تصویر در ثانیه، پهنای باند ویدئوکنفرانس تقریبی و غیره نیز به شما نمایش داده می‌­شود.

چک کردن وب­ کم به صورت آفلاین

این احتمال وجود دارد که برخی از افراد به هر دلیلی با تست­‌های آنلاین وب­ کم راحت نباشند؛ مثلاً ممکن است دسترسی به اینترنت از طریق لپتاپ برایشان مقدور نباشد و به همین دلیل تست آفلاین را ترجیح دهند. به علاوه نکته­‌ی قابل ملاحظه­‌ی دیگری هم وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از سایت­‌های ارائه­‌دهنده­‌ی تست آنلاین وب­ کم، می­‌توانند از مجوزهایی که کاربران به آن­ها می‌­دهند، سوء استفاده نمایند و از این طریق به جاسوسی و سرقت اطلاعات آن­ها بپردازند.

از آنجا که برای انجام تست آنلاین وب­ کم لازم است کاربر اجازه‌­ی دسترسی به وب­ کم را به این سایت­‌ها بدهد، این امکان برای آن­ها فراهم می­‌شود که چنانچه مقاصد شومی داشته باشند، بتوانند سیستم کاربران را هک و مورد تهاجم قرار دهند. در واقع آن­ها می­‌توانند با ضبط صدا و تصویر کاربر از طریق وب ­کم لپتاپ، اطلاعاتی به دست آورند و از این اطلاعات علیه کاربران استفاده نمایند.

به همین علت توصیه می‌­شود از سایت­هایی که شناخته­ شده و کاملاً مورد اطمینان نیستند، برای تست آنلاین وب­ کم استفاده نشود. علاوه بر آن، خوشبختانه امکان آزمایش کردن وب­ کم لپتاپ به صورت آفلاین هم توسط خود سیستم­ عامل­های متداول امروزی ارائه شده است که کاربران می‌­­توانند این شیوه را جایگزین آزمایش آنلاین وب­ کم نمایند. در ادامه شیوه‌­ی چک کردن آفلاین وب ­کم لپتاپ در سیستم‌­عامل­های مک و ویندوز آموزش داده می‌­شود.

چطور وب ­کم لپتاپ مک را امتحان کنیم؟

  1. در لپتاپ­‌های مبتنی بر سیستم ­عامل مک، روی Dock bar موجود در پایین صفحه­‌ی دسکتاپ، آیکون Finder را یافته و روی آن کلیک نمایید. با این کار فهرستی از امکانات سیستم در مقابل شما به نمایش درمی‌­آید.

webcam4

  1. در نوار سمت چپ صفحه روی گزینه­ ی Applications کلیک کنید.

webcam5

  1. در پوشه‌­ی Applications روی گزینه­‌ی Photo Booth کلیک کنید. با این کار فید دوربین شما روی صفحه ظاهر می‌شود و می‌­توانید آن را بررسی کنید.

webcam6

نکته: در صورتی که علاوه بر وب­ کم داخلی لپتاپ مک خود، وب­ کم دیگری، مثلاً یک وب ­کم جانبی داشته باشید که به لپتاپ شما متصل شده باشد، می­‌توانید از منوی کشویی موجود در برنامه‌ی Photo Booth که در قسمت بالایی صفحه­‌ی آن دیده می‌­شود، نام آن وب ­کم را بیابید و روی آن کلیک کنید. به این طریق می‌­توانید وب ­کم جانبی خود را نیز تست کنید.

چطور وب ­کم لپتاپ ویندوزی را امتحان کنیم؟

در صورتی که از کاربران ویندوز 10 هستید، در نوار وظیفه یا Task bar موجود در صفحه­‌ی دسکتاپ لپتاپ خود وارد کادر جستجو شوید. این کادر در نوار وظیفه به شکل یک ذره‌­بین دیده می­‌شود. روی آن کلیک کنید تا کادر جستجو باز شود. سپس کلمه­‌ی Camera را در این کادر تایپ و جستجو نمایید. وقتی برنامه­‌ی کاربردی Camera در فهرست نتایج به نمایش درآمد روی آن کلیک کنید تا باز شود. وقتی برای بار اول این برنامه را باز می­‌کنید، قبل از اینکه فید وب ­کم شما در مقابلتان به نمایش درآید، از شما اجازه‌­ی دسترسی به دوربین خواسته می­‌شود و لازم است که روی گزینه‌­ی Allow کلیک کنید. حال قادر خواهید بود عملکرد وب­ کم لپتاپ خود را امتحان نمایید.

بیشتر بخوانید: آیا وب‌کم میکروفون دارد؟

آزمایش کردن وب­ کم لپتاپ از طریق اسکایپ

یکی دیگر از شیوه‌­های تست آفلاین وب ­کم، امتحان کردن آن از طریق یکی از برنامه­‌های متعددی است که می‌­توانند به دوربین دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. برای نمونه در اینجا شیوه‌­ی تست وب­ کم لپتاپ با استفاده از برنامه­‌ی کاربردی اسکایپ را با هم مرور می‌­کنیم. این روال در سیستم­‌عامل‌­های مک و ویندوز تقریباً یکسان است و تنها تفاوت­های اندکی در عنوان گزینه­‌ها وجود دارد که به آن اشاره خواهیم کرد. شما می‌­توانید از برنامه­‌های دیگری مثل FaceTime، Google Hangouts، Facebook Messenger و غیره نیز برای این منظور استفاده نمایید.

  1. برنامه‌­ی اسکایپ را اجرا کنید.

webcam7

  1. اگر سیستم ­عامل لپتاپ شما مک است، در بالای صفحه، از نوار منوی برنامه روی دکمه­ ی Skype کلیک کنید. در صورتی که سیستم­ عاملتان ویندوز است، روی دکمه­ ی Tools که در نوار منوی اسکایپ وجود دارد، کلیک کنید.
  2. در سیستم ­عامل مک گزینه ­ی Preferences و در ویندوز گزینه­ ی Options را انتخاب کنید.

webcam8

  1. در سیستم ­عامل مک روی گزینه‌­ی Audio/Video و در سیستم ­عامل ویندوز روی گزینه‌­ی Video Setting کلیک کنید. حال قادر خواهید بود فید وب­ کم را مشاهده و بررسی نمایید.

webcam9

خلاصه

به دلیل فراگیری روزافزون انواع وب ­کم­ها، موارد متعددی پیش می‌آید که باعث می­‌شود چک کردن وب­کم قبل از استفاده ضرورت یابد. برای تست وب ­کم روش­های زیادی وجود دارد که همگی ساده هستند و در دو دسته‌­ی تست آنلاین و تست آفلاین وب­ کم جای می‌­گیرند. برای تست آنلاین وب­ کم کافی است عبارت webcam test را در گوگل جستجو کنید و یکی از سایت­‌های پرشماری را که برای این منظور ایجاد شده‌­اند، انتخاب نمایید. با این حال تست آنلاین وب­کم، اگرچه قابلیت­‌های زیادی به همراه دارد و اطلاعات مفید بسیاری را در مورد وب­ک‌متان به شما ارائه می‌­دهد، اما کمی ریسکی است. زیرا چنانچه سایت مورد نظر قابل اعتماد نباشد، قادر خواهد بود از طریق مجوزی که برای دسترسی به وب ­کم به آن داده می­‌شود، به وسیله­‌ی وب­ کم به سرقت اطلاعات کاربر بپردازد. دو وب­سایت WebCamMicTest و WebcamTests گزینه­ های امن و معتبری برای این منظور هستند. با این وجود به صورت آفلاین و با استفاده از ابزاری که در سیستم­ عامل­های مک یا ویندوز با این هدف قرار داده شده است، یا حتی از طریق برنامه­‌های کاربردی دیگری مثل اسکایپ نیز می­‌توان وب ­کم را مورد آزمایش قرار داد که در این مطلب همه‌­ی این روش­ها به صورت گام­‌به­ گام معرفی گردید.

سوالات متداول

  1. چگونه وب ­کم لپتاپ را فعال کنیم؟

در لپتاپ ­هایی با سیستم ­عامل ویندوز می‌توان از طریق مسیر Start/Camera وب ­کم را روشن کنید و در لپتاپ­ هایی که سیستم ­عامل مک دارند، می­توان آن را از طریق پوشه­‌ی برنامه­‌های کابردی (Applications) باز کنید.

  1. چگونه می‌­توان فهمید که لپتاپ وب­ کم دارد یا نه؟

برای دانستن این موضوع وارد Device Manager شوید و لیست کشویی Imaging Devices را باز کنید. در صورتی که لپتاپ شما وب­ کم داشته باشد، باید در این بخش نام آن را مشاهده نمایید.

  1. اگر وب­کم لپتاپ کار نکند، چه کار باید کرد؟

موارد متعددی وجود دارد که با بروز آن­ها احتمال دارد وب­ کم کار نکند. برای یافتن مشکل، اگر از وب­ کم جانبی استفاده می‌­کنید، قبل از هر چیز اتصال دستگاه را بررسی کنید. مطمئن شوید که اجازه‌­ی دسترسی به دوربین در بخش تنظیمات فعال است و در مراحل بعدی نسبت به به­‌روزرسانی درایورهای سیستم اقدام نمایید.